در هشتماهه نخست سال جاری، شورولت اونیکس توانست جایگاه بلند پرفروشترین خودروی آمریکای لاتین را از آن خود نماید. این خودرو به همراه دیگر همزاد خود، یعنی پریسما در مجموع توانستند رقم فروش بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه را در این نقطه از جهان به خود اختصاص دهند که در قیاس با پارسال، رشد بالای ۲۰ درصد را نوید میدهد. به همین بهانه، در این نوشتار قصد داریم که شما را به اجمال با این خودروی لاتینی آشنا نماییم.
شورولت اونیکس (ONIX) یک خودروی ساب کامپکت است که نخستین بار، سال ۲۰۱۲ میلادی در نمایشگاه بینالمللی خودرو سائوپائولوی برزیل به نمایش نهاده شد. این خودرو جانشین برخی از نسخههای شورولت سلتا (CELTA) گردید. ناگفته نماند که خود سلتا نیز بر مبنای نسل دوم اپل کورسا و یا کورسا B تکوین و توسعه یافت. نسل دوم کورسا در کشور ما نیز خودروی شناخته شدهای محسوب میشود و هزاران دستگاه از آن در اوایل دهه هفتاد شمسی وارد خاک ایرانزمین شد.
شورولت اونیکس بر مبنای پلتفرم GAMMA شرکت جنرال موتورز تکوین و توسعه یافته است و در آغاز تنها در یک فرم از بدنه و آنهم ۵ درب هاچبک تولید میشد؛ اما در سال ۲۰۱۳ میلادی، نسخه سدان آن نیز با نام پریسما (PRISMA) روانه بازار شد. شورولت اونیکس در حال حاضر منحصراً در برزیل تولید و تنها در برخی از کشورهای عضو پیمان اقتصادی مرکوسور (MERCOSUR) فروخته میشود. این کشورها شامل برزیل، آرژانتین، شیلی، کلمبیا، پاراگوئه و اروگوئه هستند.
شورولت اونیکس در سال ۲۰۱۶ میلادی تحت عمل فیسلیفت قرار گرفت و بدنه و کابین آن بهروزرسانی و چهره مدرنتر و جذابتری را پذیرا شد. مدل غیر فیسلیفت شورولت اونیکس با پسوند JOY کماکان در برزیل تولید و فروخته میشود.
شورولت اونیکس در سه سطح از امکانات رفاهی اعم از LS،LT و LTZ عرضه میشود. این خودرو با دو پیشرانه متفاوت فروخته میشود که هر دو پیشرانه نیز چهار سیلندر هستند. نخستین پیشرانه نسخهای یک لیتری است که قابلیت استفاده از سوخت بنزین و اتانول را داراست و با سوخت بنزین توانی معادل ۷۸ اسب بخار و با سوخت اتانول توانی معادل ۸۰ اسب بخار را داراست. دومین پیشرانه هم نسخهای ۱.۴ لیتری است که آن نیز با دو سوخت بنزین و اتانول قابل استفاده است. این پیشرانه با سوخت بنزین توانی معادل ۹۸ اسب بخار و با سوخت اتانول توانی معادل ۱۰۶ اسب بخار را تولید میکند. از حیث سیستم انتقال قدرت، انواع شورولت اونیکس با گیربکسهای ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک فروخته میشوند.
طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۳۹۳۰/۱۷۰۵/۱۴۸۴ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۵۲۸ میلیمتر است. وزن خالص این خودرو بین ۱۰۱۲ الی ۱۰۶۷ کیلوگرم است.
CHEVROLET.COM.BR
WIKIPEDIA.ORG
و…
Fit Demon
۲ آبان ۱۳۹۶جای این خودرو توی بازار ایران بسیار خالی هست و به لطف عاشقان صنعت خودروی داخلی، همچنان خالی تر باقی خواهد ماند
شایان
۲ آبان ۱۳۹۶مثل اینکه یه قانونه نانوشته باشه توی کلاس ماشینای کوچیک عملکرد آمریکاییا خوب نیست انگار فقط بلدن خوب ماشینای بزرگ و قوی بسازن یا تراکای غول آسا
me84
۳ آبان ۱۳۹۶.
شایان جان، اگه اشتباه نکنم، منظورتون از این کامنت اینه که سطح انتظارتون از برندای آمریکایی بیشتر از اینجور طراحی هاست. حق دارین. شرکتی که سیلورادو به اون عظمت و یا کامارو به اون زیبایی رو میسازه، انتظارات آدمو بالا میبره، اما این مدلی که معرفی شده برای بازار آمریکای لاتینه. استراتژیهای خودروسازها بسته به مناطق مختلف، تغییر میکنه، وگرنه آمریکایی ها محصولات کوچیک خیلی شیک و موفقی هم دارن.
موتور اکوبوست فورد فیستا در سالی که به بازار اومد، برترین موتور اقتصادی دنیا برای دو سال پیاپی شد. طراحی سریهای ST فورد هم واقعا گیراست و تو عملکرد و پرفورمنس، همیشه گلف که نماد این سگمنت هستش رو به چالش کشیدن.
شورولت اسپارک امسال جزء کم استهلاک ترین ماشینای بازار شد. موفق باشید.
علیرضا
۳ آبان ۱۳۹۶آفرین به این پاسخ زیبا
(Ali(Chevy Nova
۳ آبان ۱۳۹۶ضمن تشکر ازme84
این قسمت متن من رو خىلى خوشحال کرد
((در هشتماهه نخست سال جاری، شورولت اونیکس توانست جایگاه بلند پرفروشترین خودروی آمریکای لاتین را از آن خود نماید. این خودرو به همراه دیگر همزاد خود، یعنی پریسما در مجموع توانستند رقم فروش بیش از 200 هزار دستگاه را در این نقطه از جهان به خود اختصاص دهند))
Hamid.Hellcat
۲ آبان ۱۳۹۶فکر کنم تلفظ صحیحش آنیکس باشه
حمیدرضا
۳ آبان ۱۳۹۶از طراحی داخلیش خوشم اومد ولی به نظر چندان هم اقتصادی نیست چون قیمتش از خیلی ماشینای دیگه بیشتر هست منتهی قدرت موتپرش خیلی برای من جالب بود که با اتانول پرقدرت تر از بنزین کار میکنه