دیدن یک قلب کوچک ۲ لیتری ۴ سیلندر در سینهٔ یک شورولت کامارو بسیار عجیب و غیرمعمول است و حتی شاید برای برخی از طرفداران خودروهای عضلانی ناراحتکننده باشد؛ اما در دنیای امروزی با آلودگی روزافزون هوا، وضع قوانین سفتوسخت آلایندگی خودروها و گرایش به ساخت موتورهای کوچکترِ توربو، موجب شده که ماسلکارهای آمریکایی هم به استفاده از پیشرانههای کوچک چهار سیلندر توربو رویآورند.
اولین ماسلکاری که از موتور ۴ سیلندر استفاده کرد نسل ششم موستانگ بود که فورد یک موتور چهار سیلندر ۲.۳ لیتری اکوبوست را در لیست پیشرانههای آن قرار داد. سپس شورولت نیز در نسل ششم کامارو یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو ۲ لیتری را به لیست موتورهای آن افزود. البته این اولین باری نیست که این خودروهای عضلانی به موتورهای چهار سیلندر مجهز میشوند چراکه در گذشته در نسل سوم کامارو و در نسلهای دوم و سوم موستانگ نیز از موتورهای چهار سیلندر استفادهشده بود.
بنابراین نسل ششم کامارو سه نوع موتور را ارائه میکند. دو موتور که همان نمونههای معمول V6 و V8 هستند اما سومین موتور، یک واحد چهار سیلندر ۲ لیتری توربو متعلق به کادیلاک ATS است. این موتور با سوت توربوی خود نالهای ضعیف دارد. صدایی که از یک کامارو انتظار نداریم.
البته هنوز هم شورولت کامارو خودرویی قابلاحترام است. موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوی آن با افزایش ۲۰ psi فشار بوست توربو، قدرت و گشتاور مناسب ۲۷۵ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر تولید میکند. هرچند این پایینترین قدرت در یک کاماروی مدرن است اما کامارو ۲.0T سبکترین مدل این خودرو محسوب میشود که با ۱۵۴۶ کیلوگرم وزن، ۲۷ کیلوگرم سبکتر از مدل V6 RS و بیش از ۱۳۰ کیلوگرم سبکتر از مدل V8 SS است.
با حداقل وزن ممکن و تجهیز به یک گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی، کامارو چهار سیلندر فقط در ۵.۴ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد درحالیکه مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۴.۱ ثانیه و با سرعت ۱۵۶ کیلومتر در ساعت طی میکند. این در حالی است که با مدل V6 به قدرت ۳۳۵ اسب بخار توانستیم شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر و مسافت ۴۰۰ متر را به ترتیب ۰.۳ و ۰.۴ ثانیه سریعتر از مدل ۴ سیلندر ثبت کنیم.
واقعیت این است که کامارو چهار سیلندر یک پیشنهاد عالی نیست. چراکه صدای موتور و توربوی آن به داخل کابین راه پیدا میکند که بههیچوجه به شیرینی و جذابیت صدای موتور V6 یا V8 نیست. بعلاوه موتور چندان موردتوجه ما واقع نشد. برای کسب بهترین شتاب، با دور موتور ۴۰۰۰ rpm حرکت را آغاز کردیم و درنهایت به ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ rpm رسیدیم که هنوز هم بسیار کمتر از رد لاین ۷۰۰۰ rpm آن است چراکه افزایش بیشتر دور موتور و نزدیک شدن به محدودهٔ غیرمجاز تنها زمان را هدر میدهد.
برخی ممکن است اینطور استدلال کنند که موتور چهار سیلندر قرار نیست یک انتخاب اسپرت باشد و حداقل هنوز یک کامارو خواهید داشت که مصرف سوخت کمتری دارد. ولی ادعای مصرف سوخت کمتر هم چندان صحیح نیست زیرا ما در طول آزمایش به مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر در صد کیلومتر دستیافتیم که با مصرف سوخت مدل V6 یکسان است اما حداقل میتوانیم خشنود باشیم که این مصرف تقریباً ثابت و منظم است. بااینوجود کاستیهای موتور چهار سیلندر بهخوبی در مقایسه با مدلهای دیگر کامارو آشکار است.
فرمان کوچک با قسمت پایینی صاف اطلاعات واضحی از سطح مسیر منتقل میکند. سواری خودرو خشک و اسپرت بوده و میتوان رینگهای ۲۰ اینچی را به همراه لاستیکهای Run-Flat (پنچررو) برای آن سفارش داد درحالیکه ساختار خودرو هیچگونه لرزش و ارتعاشی ندارد. باوجود استفاده از لاستیکهای چهارفصل، کامارو توانست به شتاب جانبی ۰.۸۹ جی دستیافته و از سرعت ۱۱۳ کیلومتر در ساعت ظرف ۵۲ متر متوقف شود. بااینکه کامارو ۲.0T خودروی بازیگوش و سرزندهای است اما بازهم عملاً بهتر است با پرداخت ۱۴۹۵ دلار بیشتر، مدل V6 RS را خریداری کنید.
خداحافظی با کامارو حتی با موتور چهار سیلندر هم دشوار است. طراحی فوقالعادهٔ آن رابطهای عاشقانه با انسان برقرار میکند که جدایی از آن سخت است. کامارو خودرویی خاص است که باید عاشقش باشید تا از آن لذت ببرید. این خودرو برای همهٔ مردم ساخته نشده است اما درنهایت باید گفت کامارو چهار سیلندر برای هیچکس مناسب نیست.
مقایسۀ عملکرد کامارو V6 و ۲.0T با گیربکس دستی
Camaro V6 | Camaro 2.0T | |
شتاب صفرتا ۹۶ | ۵.۱ ثانیه | ۵.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۷ ثانیه | ۱۴.۱ ثانیه |
مصرف سوخت | ۱۱.۲ لیتر | ۹.۸ لیتر |
مشخصات فنی
Chevrolet Camaro 2.0T 2016 | |
ترکیب | موتورجلو/محورعقب/۲در کوپه |
ظرفیت سرنشین | ۴ نفر |
قیمت پایه | ۲۶,۶۹۵ دلار |
قیمت مورد آزمایش | ۳۶,۵۲۵ دلار |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو |
قدرت | ۲۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
فاصلهٔ بین دو محور | ۲.۸۱ متر |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۷۸/۱.۹/۱.۳۵ متر |
وزن خالص | ۱۵۴۶ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۲۵۴ لیتر |
شتاب صفرتا ۹۶ | ۵.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۳۳ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت | ۱۲.۴ لیتر (آزمایش) |
مصرف سوخت EPA | ۹.۸ لیتر (ترکیبی) |
منبع: Car&Driver
مجید. بهترین یا هیچ.
۲۹ تیر ۱۳۹۵با تشکر.
کاماروی چهار سیلندر مثل این پسرای جوونی میمونه که دو هفته میرن بدنساری بعد تی شرت آستین کوتاه میپوشن و ….
دایناسور باید موتورش هم دایناسوری باشه. من با 6 سیلندر دلم راه نمیومد دیگه وای به 4 سیلندر.
کامارو یکی از دلایل محبوبیتش بین طرفداراش همین موتور قدرتمندشه.
باز اگه مصرف سوختش کمتر بود یه حرفی….
البته مثل اینکه انسان ها دارن به بلایی که در این چند سده ی اخیر به سر زمین آوردن فکر میکنن و کسایی که عاشق کامارو یا فراری یا لامبورگینی و …. هستن باید قبول کنن که این ماشین ها نمیتونن به شکلی که مثلا در سال 1975 وجود داشتن به حیاتشون ادامه بدن و باید جوری تغییر کنن که آلایندگی و مصرف سوختشون کم بشه ولی همون جذابیت های قدیمی رو حفظ کنن. ممکنه اول به نظر جذاب نیاد ولی این به سلامتی ما و فرزندامون کمک میکنه.
ali
۲۹ تیر ۱۳۹۵درسته مجید حرفهات حق
ماشین امریکایی چه 6 سیلندرش چه 4 و چه8 سیلندرش برای طرفدارهای دو اتیشه ماشین امریکایی هیچ مهم نیست فقط مهم اینه که لوگوی بیوک یا شورولت ویا هر مارک با اصل و نسب امریکایی رو ماشینش باشه و بس
البته که امریکایی 8 سیلندر اندازه سر سوزن فقط از 6 و 4 سیلندرها محبوب تر هست و شکی هم درش نیست که ماشین قوی تر بهتره
Sina
۲۹ تیر ۱۳۹۵ملاک و حد استاندارد باید قدرت و گشتاور خروجی ماشین باشه نه تعداد سیلندرها یه زمانی فراری توی اوج قدرتش توی مسابقات لمانز از موتور 12 سیلندرش320 اسب میگرفت که واسشون خیلی حرف بود ولی الانه 320تا با چهار سیلندر شده یه چیز عادی…
ولی خب اره 2لیتر یکم واسه ماسل کار کوچیکه 4سیلندر 2.5لیتری باشه خیلی بهتره یا من خودم موتور 6 سیلندر 3لیتری به هر موتوری ترجیح میدم چون واقعا بهترین حجم و تعداد سیلندر همینه
مجید. بهترین یا هیچ.
۲۹ تیر ۱۳۹۵دوست عزیز من خودم تو این سایت 100 بار توضیح دادم ملاک تعداد سیلندر نیست. ولی اون وقتیه که در مورد پرفورمنس حرف میزنی و یک عده میگن مثلا GTR با 6 سیلندر اومد aventador با 12سیلندر رو شکست داد اونجا میگیم سیلندر و حتی حجم موتور مهم نیست بلکه توربو و ….
ولی بعضی ماشینا با تعداد سیلندر شناخته میشن. نسل های بعد اونتادور هرگز نمیتونن مثلا 6 سیلندر یا حتی 8 سیلندر باشن. پرچم دار لامبو همیشه باید v12 باشه وگرنه پرچم دار نیست.
911 هیچ وقت نمیتونه 12 سیلندر باشه چون اونوقت دیگه 911 نیست. میشه یه چیز دیگه.
همه میدونن هدف اول ماشینای امریکایی پرفورمنس خیلی خیلی بالا نیست. کسی که ماشین آمریکایی سوار میشه سلیقه ی خاصی داره. یه چیزایی براش مهمه که شاید مثلا یک بی ام و سوار اصن براش مهم نباشه. یکی از اونا تعداد سیلندره. یکی دیگش حجم موتوره. یکی دیگه غرش موتور. واسه همینه کسایی پیدا میشن که 60 تا وایپر یکجا میخرن . کسی این حرف منو میفهمه که خودش عاشق اینجور ماشینا باشه.
موتور 8 سیلندر برای ماشینای کامارو یا داج مثل مهر تولد میمونه. شناسنامشونه. اگه میخوان کامارو دیگه 8 سیلندر نباشه باید اسمشم عوض کنن.
مهراب
۳۰ تیر ۱۳۹۵خیلی گویا و روشن واقعیتو گفتی
اقای یا بهترین یا هیچ
USA & JAPAN
۳۰ تیر ۱۳۹۵اقا SINA کاملا باهات موافقم
فرامرز
۲۹ تیر ۱۳۹۵مصرف سوخت این رو نمیدونم ولی مدل ۶ سیلندر راحت صدی ۲۰ لیتر به صورت ترکیبی میسوزونه (منبع: بررسی ویدئویی اتواکسپرس که عدد ۱۱ مایل به ازای گالن رو تو کیلومترشمار ماشین نشون داد). به نظرم به این اعداد و ارقام مخصوصاْ حین خرید همچین خودرویی که صرفاْ جهت لذت بردن از رانندگی به بازار عرضه شده نباید توجه کرد. علتش هم اینه که کسی که این رو میخره هیچ وقت مثل شرایط تست اون رو نمیرونه و هیچ وقت تو دور موتور زیر ۲۰۰۰ دنده عوض نمیکنه.
ali
۲۹ تیر ۱۳۹۵کوروت با موتور 6.2 لیتری در نسل جدیدش صدی 9 میسوزونه و همه اینو میدونند منبعشم مجلهات معتبر بین المللی خودرو اونوقت 6 سیلندرش 20 راحت میسوزونه؟؟؟؟
باز باید از ماشین خودم مثال بزنم براتون
موتور4100 سی سی شورولتم با تکنولوزی 40 سال پیش صدی 12 میسوزونه با گیربکس 3 دنده منوالش با 1600 کیلو وزن بعد کاماروی 2016 با 6 تا سیلندر با3700 سیسی صدی 20 اونم راحت
اگر در ایران انقدر بسوزونه برای کیفیت بد بنزین ماس
Sina
۲۹ تیر ۱۳۹۵بیخیال بابا 11mpg برا 6 سیلندر اونم به صورت ترکیبی تازه با بنزین اونها…!!!! حتما یه جاشو اشتباه خوندی بعد اینکه توی ایران خودمون منطقه آزادها پره از کامارو و موستانگ با انواع حجم موتور اگر اینقدر بنزین بسوزوند حتما صداش در میومد
چرا یه ماشینهایی مثل فورد موستانگ شلبی جی تی 500 مدلهای 2014 موتور های گنده هشت سیلندر تقویت شده که 660 اسب قدرت داشت مصرف صدی 25لیتر داشتن ولی 6سیلندر کارخونه ای…!!
سامان اذری
۳۰ تیر ۱۳۹۵من سوار RS شدم پر گاز برونی راحت 18 تا مصرفشه
حتی جنسیس کوپه 348 اسبی هم پر گاز دقیقا همونقدر بنزین دود میکنه
ali
۲۹ تیر ۱۳۹۵اگه بخواییم اسطورهای امریکایی مثل کامارو . چلنجر . موستانگ و….. به حیاط خودشون در این دوران ادامه بدن هیچ مشکلی از نظر من یکی نداره این مدلها زنده باشن حالا حالاها
4 سیلندر هم داشته باشن مهم نیست تازه جنرال موتوزز. کرایسلر و فورد این 3 گوهر ناب اتومبیل سازی امثال تصمیم محکم گرفتن که موتور4 سیلندر رو تو این 3 تا کابوی استفاده کنند و اینطور صلاح دیدن
پس دوستان عشقه امریکایی در برابر این سه کمپانی عزیز و بزرگوار صبوری کنند
یاسین
۲۹ تیر ۱۳۹۵خسته نباشید جناب دهقان!نه همین جور پیش بره!کم کم موتورهای درون سوز جاشون رو به یه مش مدار و سیم و کابل و باتری میدنُ و بایستی گفت سوخت فسیلی بای بای!حتما هم برا صدای از دس رفته که هر پیشرانه ای مخصوص به خودش داره!میان یه شبیه ساز صدا هماهنگ با پدال گاز می ذارن!که مثلا فک کنیم غرش انجینِ هش سیلندر رو می شنویم!برا لرزوندن اتاقم هم حتما یه فکری می کنن!در کل می خوام بگم که الان عشق و علاقه شده خود کره زمین!پس همگی باید قید خیلی از علایق مون بزنیم!
علي
۲۹ تیر ۱۳۹۵نسبت به قیمتش از ابهت خاصی برخورداره فقط اگه …
یو اس اس اینترپرایز
۲۹ تیر ۱۳۹۵خودروهای ژاپنی و امریکایی قیمت های مناسبی دارن
خودروهای ایتالیا و انگلیس گران قیمت
المان هم معمولی قیمت هاش
احمد باقری
۳۰ تیر ۱۳۹۵با داشتن این موتور، شتابش خیلی خوبه.
آرش
۳۰ تیر ۱۳۹۵واااااااااااااااای از کامارو سفیدی که تو کیش یه روز سوارش نشدم، پرستیدمش. حتی با وجود اینکه دور موتورش از 5000 بالاتر نمیومد
مهدی
۱ مرداد ۱۳۹۵من فکر میکنم حداقل تو موستانگ خرید موتور اکوبوست واقعا هیچ مزیتی نداره. صداش ک فرقی با پراید نداره شتابش هم تو یهترین حالت اندازه شش سیلندرش هست مصرف سوختش هم بدون اغراق بیشتر از شش سیلندرش نباشه کمتر نیست جدا از اینا ۶.۵ لیتر روغن میخواد و بنزین بهتر یعنی در کل هزینه نگهداری و تعمیراتش هم بیشتره.