شورلت

آخرین دیدار با شورولت SS مدل 2017

چرخشی عالی به گذشتهٔ شورولت

-دیترویت میشیگان

امروز ما به خاطر مرگ یک خودروی افسانه‌ای سوگواریم. خودروی فوق‌العاده‌ای که تمامی ویژگی‌های لازم برای لذت بردن از رانندگی را دارد. پیشرانهٔ V8، گیربکس دستی و محور محرک عقب. این خودرو همچنین بسیاری از تکنولوژی‌های دست‌وپا گیر امروزی را دور انداخته است تا لذت ناب رانندگی را برای راننده به ارمغان آوَرَد. این خودرو شورولت SS است که من مشتاقم بارها و بارها با آن رانندگی کنم. این خودرو که یک سدان عضلانی است، در اصل همان هولدن کومودور است که توسط شعبهٔ استرالیایی جنرال موتورز یعنی هولدن در استرالیا عرضه می‌گردد و چند سالی است که توسط شورولت با نام SS در ایالات‌متحده هم عرضه شده است؛ اما به‌تازگی تولید نسل کنونی کومودور خاتمه یافته و اوپل اینسیگنیا عنوان نسل جدید آن در استرالیا عرضه خواهد شد. به همین دلیل به‌زودی تولید شورولت SS نیز که تنها سدان دیفرانسیل عقب شورولت محسوب می‌شود پایان خواهد یافت و مطمئناً به این زودی‌ها جایگزینی برای آن معرفی نخواهد شد؛ بنابراین این آخرین باری است که با شورولت SS دیدار داریم.

محاسن

یک کوروت چهاردر: در زیر کاپوت شورلت SS تنها یک پیشرانهٔ V8 ساده قرار ندارد بلکه این پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری LS3 جنرال موتورز است که قبلاً در کوروت C6 بکار می‌رفت. این موتور در اینجا ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۶۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که تماماً فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. این عمل توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انجام می‌گیرد درحالی‌که SS به سیستم کنترل سواری مغناطیسی جنرال موتورز هم مجهز است؛ بنابراین این خودرو را می‌توان یک سدان بزرگ با پیشرانهٔ عضلانی دانست. رانندگی SS نیز بیشتر شبیه یک کامارو است تا یک سدان فول سایز.

اتاق جادار: با وجودی که SS ویژگی‌های اسپرتی دارد اما هنوز هم یک سدان فول سایز است که به‌راحتی می‌تواند پنج بزرگ‌سال را بدون هیچ مشکلی حمل نماید. در این ماشین راننده و سرنشین جلو فضای کافی در اختیار دارند و فضای پا و سر مناسبی هم برای سرنشینان عقب وجود دارد درحالی‌که صندوق بار آن نیز کاملاً جادار است؛ بنابراین اگر خواهان یک کامارو هستید اما می‌خواهید دوستان یا خانوادهٔ خود را هم با آن حمل کنید، یک SS بخرید. البته برای این کار باید عجله کنید.

خاص بودن: تا زمان نوشتن این مطلب، شورلت بیش از ۱۰ هزار دستگاه SS را از زمان معرفی در سال ۲۰۱۳ به فروش رسانده است. این امر موجب شده که SS خودروی کمیاب‌تری از بسیاری از خودروهای بازار باشد. به‌عنوان‌مثال، در بازهٔ زمانی مشابه، میزان فروش اسمارت فورتو دو برابر فروش شورلت SS بوده است؛ بنابراین این ماشین واقعاً خاص است و به‌احتمال‌زیاد شورلت چیزی شبیه به آن‌را در آینده نخواهد ساخت.

 

معایب

ظاهر معمولی: هیچ‌کس با نگاه به SS متوجه نمی‌شود که یک پیشرانهٔ V8 با ۴۱۵ اسب بخار قدرت در زیر کاپوت آن قرار دارد. به‌عنوان‌مثال، زمانی که این خودرو در کنار یک شورلت مالیبو قرار می‌گیرد، هردو به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای شبیه یکدیگر به نظر می‌رسند به‌خصوص از عقب. حتی با رنگ نارنجی نمونهٔ مورد آزمایش ما نیز همچنان شورلت SS بیشتر مانند یک سدان خانوادگی معمولی به نظر می‌رسد تا یک سدان عضلانی پرقدرت.

فضای داخلی منسوخ‌شده: با قیمت کمتر از ۵۰ هزار دلاری که برای خرید این سدان اسپرت پرداخت می‌کنید، تجهیزات بسیاری مانند مجموعهٔ کامل اطلاعاتی-سرگرمی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، تهویهٔ اتوماتیک دو منطقه‌ای و در کل تمامی تجهیزات و ویژگی‌هایی که از چنین خودرویی انتظار دارید را دریافت خواهید کرد؛ اما همهٔ این‌ها در فضای داخلی‌ای قرار گرفته‌اند که احساسی کهنه و قدیمی دارد. البته این کابین برای چند سال پیش که SS در ایالات‌متحده معرفی شد خوب بود اما شورلت در طول این سال‌ها تغییر و به‌روزرسانی چندانی در آن انجام نداده است. بااین‌حال همه‌چیز در داشبورد خودرو خوب به نظر رسیده و احساس مناسبی دارد درحالی‌که صندلی‌ها هم راحت هستند اما در بسیاری از قسمت‌ها پلاستیک خشک بکار رفته که با گرافیک قدیمی صفحه‌نمایش ترکیب شده است.

رقبا

دوج چارچر SRT و فورد تاروس SHO

 

مشخصات فنی

Chevrolet SS 2017
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8
قدرت ۴۱۵ اسب بخار
گشتاور ۵۶۲ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
مصرف سوخت ۱۳.۸ لیتر (ترکیبی)
محور محرک عقب
وزن ۱۷۹۶ کیلوگرم
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
حجم صندوق بار ۴۶۵ لیتر
قیمت پایه ۴۶,۶۲۵ دلار
قیمت تست‌شده ۴۹,۹۱۵ دلار

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد سجادیان

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    ماشین خوب و بی حاشیه‌ایه، حیفه که دیگه تولید نشه. مدل‌ قدیمی‌ترش رو سوار شدم، چهره خاص و خیلی هیجان‌انگیزی نداره اما در عین سادگی، زیبا و هماهنگه.

  2. Mercede kaviani

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر فراوان از زحمات شما وسایر دوستان در اطلاع رسانی به علاقمندان اتوموبیل
    افسوس که چنین اتوموبیل فوق العاده ای به تولید ان خامته داده میشود
    با تشکر مجدد دوستدار شما مرسده کاویانی

  3. Amir

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    خداحافظی با یک اسطوره …
    دلم خیلی براش تنگ میشه …

  4. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    حیفشه که تولید نشه
    شورولت اخه چرا

  5. پرهام

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (741 ديدگاه)

    حیفه واقعا
    کاش با مدل جدید همه رو غافلگیر کنه!

  6. آرش آمریکایی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (639 ديدگاه)

    من ایمان دارم که خیلی زود برمگرده
    با یه چهره عضلانی و یه موتور بهتر برای رقابت با دوج چارجر

  7. ونوم اف ۵

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    میشد با یه فیس لیفت حالا حالا ها تو بازار باشه حیفه واقعا

    1. (ali(CHEVY NOVA

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      حىفش واقعا

  8. سعید(تهران)

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    چون چارجر هلکت هست غمی نیست…

    1. Mahdi DODGE & CHEVROLET & FORD

      ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1478 ديدگاه)

      اون که به جای خود ولی حیفه این ماشین دیگه وجود نداشته باشه

  9. حمید عاشوری

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (241 ديدگاه)

    انصافا ی ماشین عضلانی و متمایزه..وقتی تازه تو انگلستان عرضه شده بود با bmw M5 مقایسه میشد،البته با نصف قیمت M5

  10. حمیدرضا

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    مصرف بالا چهره قدیمی و احتمالا درست معرفی نشدن باعث شده امار فروشش خیلی پایین باشه و واقعا کنار گذاشتنش منطقی هست ولی هرچی فکر میکنم میبینم از لذت رانندگیش نمیشه گذشت

  11. akrh78

    ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    دوستان من یه چیزی رو نفهمیدم.ss همون کومودوره با کومودور همون ssـه؟منظورم اینه که کدوم اصلی هستن و کدوم اونیه که اسمشو عوض کردن؟به نظرم اول ss بوده.زمانی که بازی میکردم ss توی موست وانتد بود….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا