ازجمله مسائلی که خریداران وطنی خودروهای مونتاژی کمابیش از آن شاکی و ناراضی بوده و هستند، مسائلی چون «مونتاژ و رنگآمیزی نهچندان مناسب» و «کسری لوازم رفاهی» و مواردی ازایندست است. جالب اینجاست که این معضلات در سالهای دور هم دیده میشد، حتی در خودروهای آمریکایی مونتاژ کشورمان و از آن جمله شورولت نووا.
چندی پیش، در لابهلای نشریات قدیمی، مطلبی را درباره شورولت نووا مدل سال ۱۳۵۶ پیدا نمودم. نویسنده این متن فردی به نام مهندس انوشا شیفته از مجله دانشمند بود که به نظر با صرف دقت و حوصلهای زیاد، نخستین نمونههای تولیدی شورولت نووا در کشورمان را از جنبههای گوناگون فنی و کیفی مربوط بررسی قرار داد و عیوب مونتاژی آنها را هم کشف و افشاء نمود. لازم به ذکر است که تولید شورولت نووا به همراه بیوک اسکای لارک و کادیلاک سویل از سال ۱۳۵۶ شمسی در شرکت جنرال موتورز ایران (پارسخودرو امروز) آغاز شده بود. پیش از آن، از سالهای ۱۳۵۲ الی ۱۳۵۶ شمسی، اپل رکورد به نام شورولت ایران در این مجموعه تولید میشد. شورولت نووا مونتاژ ایران با بهایی بین ۷۵ الی ۹۵ هزار تومان در ابتدای تولید فروخته میشد.
حال توجه شما عزیزان را به متن مقاله اصلی جلب میکنم:
تست فنی شورولت نووا ساخت ایران (مدل ۱۳۵۶)
شورولت نووا ساخت ایران از بسیاری جهات از مشابه خود ساخت آمریکا پایینتر است. بیدقتیهایی که در نووای ساخت ایران دیده میشود بیشتر باید بهدقتی فنی تعبیر کرد تا چیز دیگر.
موتور
6 سیلندر خطی به حجم ۴۰۹۳ سانتیمتر مکعب به قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۳۸۰۰ دور در دقیقه و ضریب کمپرس ۸.۲۵ بر یک که بهوسیله یک کاربراتور «راچستر» تغذیه میشود. اگر طریقه روشن کردن موتور آن را ندانید باید خیلی زحمت بکشید تا روشن شود. موتور نووا شتاب خوبی را برای این اتومبیل مهیا میکند. شتاب آن از صفر تا صد در مدت ۱۶.۴ ثانیه است. مصرف بنزین معادل ۲۲.۳۸ لیتر در شهر و ۱۰.۴۵ لیتر در خارج از شهر.
در مدلهایی از این اتومبیل که دسته دنده بر روی جعبه دنده قرار دارد مکانیزم تعویض دندهها مطابق استاندارد کارخانه سازنده در آمریکا نیست. دندهها خیلی سخت عوض میشوند و برای بردن جعبه دنده به حالت دنده عقب باید حتماً تمرین کافی داشته باشید زیرا مکانیزم آن بسیار غیر عملی است. بخصوص برای خانمها استفاده از این جعبه دنده بسیار مشکل است.
اندازهها
اندازههای شورولت نووا به قرار زیر است:
طول: ۴۹۲.۵ سانتیمتر.
عرض: ۱۸۰ سانتیمتر.
ارتفاع: ۱۳۵ سانتیمتر.
وزن خالص: ۱۵۵۰ کیلوگرم.
حجم باک: ۷۹.۵ لیتر.
فشار باد لاستیکها در جلو و عقب: ۲۴ PSI
اندازه لاستیک: ۷۸×۱۴ FR – این اتومبیل را حتماً باید با لاستیک رادیال تهیه کنید زیرا رانندگی کردن با لاستیک رادیال بهمراتب راحتتر است.
ترمزها
در جلو دیسک و در عقب استوانهای.سیستم ترمز با بوستر خیلی خوب عمل میکند.
نکاتی درباره صندلیها (شورولت نووا مونتاژ ایران)
متأسفانه شورولت نووای ایران در عقب حالت ناراحتکنندهای را برای استفادهکننده به وجود میآورد. وسط صندلی عقب خیلی سفت است، پیاده و سوار شدن در قسمت عقب مشکل است زیرا درهای عقبی دارای زبانه بار نگهدارنده نیستند. در مدلهایی که در جلو دو صندلی مجزا وجود دارد صندلیها راحت میباشد ولی اغلب دارای صدا و لرزش هستند. صندلی راننده فقط در یک جهت حرکت میکند درصورتیکه صندلی سمت راست (شاگرد) در دو جهت تغییر وضعیت میدهد. در مدلهایی که در جلو فقط یک صندلی (یک تیکه) وجود دارد صندلی پشت کمر را نمیگیرد و قسمت وسط صندلی خیلی سفت است.
صندلی عقب خیلی ناراحت است و فاصله زانو تا صندلی جلو خیلی کم و ناراحتکننده است. فضای پا «در زیر صندلی جلو» برای افرادی که در عقب نشستهاند تنگ میباشد. صندلی عقب خیلی صاف است و حالت نرمی ندارد. پشتی صندلی عقب دارای کمربند ایمنی نیست. سیستم کمربند در جلو خیلی خوب و مطمئن میباشد. برفپاککنها مساحت زیادی در بالا و اطراف شیشه جلو را پاک نکرده باقی میگذارند. به خارگیر شیشه عقب تا حدی میتواند انجام وظیفه کند، گرچه سرعت عمل آن کند است ولی بهتر است آن را سفارش دهید.
متأسفانه این اتومبیل در ایران با سیستم سپرهای ایمنی تولید نمیشود. روی سپر جای نوار لاستیکی وجود دارد ولی از آن خبری نیست. چراغ مربوط به کمربند ایمنی که باید در روی داشبورد عمل کند اصلاً وجود ندارد.
در داخل جعبه روی داشبورد چراغی جهت روشن کردن داخل جعبه وجود ندارد درصورتیکه کلیدی در کنار آن تعبیه شده است.
یک سری کارهای فنی که سرسری تلقی شده است
رادیوی این اتومبیل (شورولت نووا مونتاژ ایران) ساخت کمپانی جنرال موتورز و مربوط به شورولت نیست بلکه از آلمان تهیه شده است درنتیجه در جای خود قرار نمیگیرد و مجبور شدهاند که سوراخهای جدیدی در روی داشبورد به وجود آورند و روی این سوراخها را با پوشش کائوچویی بپوشاندند.
چراغهای عقب این اتومبیل متعلق به شورولت نیست بلکه از همزاد این اتومبیل در گروه الدزموبیل یعنی مدل امگا (OMEGA) گرفته شده است. حتی مارک مخصوص الدزموبیل بر روی آن نقش بسته است.
متأسفانه در مونتاژ این اتومبیل در ایران دقت کافی به کار نمیرود. در ۲۰ نمونه آن که مورد آزمایش قرار گرفت نکات زیر به چشم میخورد:
1 – قسمتهای مختلف اتاق و بدنه بهدقت در کنار هم قرار گرفته نشده بود. در بعضی از نمونهها فاصلهای بین شیشه عقب و لبه بالایی صندوق عقب وجود نداشت درصورتیکه در برخی دیگر این فاصله حدود یک سانتیمتر بود. کاپوت جلو اغلب کج بسته میشد.
2 – راهنمای اتومبیل بهخوبی انجام وظیفه نمیکرد، دسته راهنما خیلی شل بود.
3 – در چند مورد سیمهای پشت داشبورد وصل نشده بود.
4 – در دو مورد سیم مسافت سنج و سرعتنما وصل نشده بود.
5 – در مدلهایی که به سیستم شیشهبالابر الکتریکی مجهز بودند، وقتی در باز میشد این سیستم عمل نمیکرد.
6 – در صندوق عقب در اغلب نمونهها دارای صدای زیاد بود.
7 – سیستم اگزوز و منبع آن در بعضی از نمونهها دارای لرزش و صدا بود.
8 – کلید آنتن به اغلب خریداران تحویل داده نشده بود.
9 – در انتخاب رنگ داخل و خارج اتومبیل اغلب سلیقهای به کار نبرده بودند. این تصور برای بیننده پیش میآید که هدف فقط تولید اتومبیل بوده است و مسائلی از قبیل جور بودن رنگها اصلاً مطرح نبوده است. حتی تجهیزات داخل اتاق اتومبیل نیز گاهی اوقات چند رنگه بودند.
منبع:
مجله دانشمند، دی ماه سال ۱۳۵۶ شمسی، سال پانزدهم، شماره مسلسل ۱۷۱، صفحه ۶۱ و ۶۲ نوشته مهندس انوشا شیفته
علیرضا
۳۱ شهریور ۱۳۹۶اصلا خودروسازی ایران از همون اول بناش کج بوده
بالاخره اونموقع مستعمره بودیم الانم مستعمره چین
ایکاش هنوزم مستعمره آمریکا و انگلیس بودیم حداقل ماشینا کیفیت داشت , این عیبای مونتاژی قابل چشم پوشی نیست ولی هر چی بود از وضعیت الان بهتر بود
سعید اسماعیلی
۳۱ شهریور ۱۳۹۶داداش همهاینارو بیخیال
ببین
دقت کن چه ماشینایی تو ایران مونتاژ میشده
نیسان پاترول
شورلت
دوج
کاش میشد دوباره بیان تو ایران مونتاژ کنن
شایان
۳۱ شهریور ۱۳۹۶همینو میخواستم بگم شورلت و نیسان خراب تولید بشه بهتر از اینه که پژو آشغال درست بشه
علیرضا
۱ مهر ۱۳۹۶پژو که خوبه
چینیارو بگو
بنزما
۳۱ شهریور ۱۳۹۶حالا کاری ندارم که کشور بخاطر بی کفایتی مسولان خیلی داغون شده ولی واقعا واسه کسی که ارزوی مستعمره بودن میکنه باید خیلی تاسف خورد و از اون بیشتر اون جماعت سردی گرمی نچشیده ای که بهش لایک میدن
اینجا جهان سوم نیست دیگه جهان چهارم
اگه اینجا لایک بگیری جای تعجب داره
حسین
۱ مهر ۱۳۹۶دوستان یجوری حرف میزنن انگار همه کادیلاک سویل و شورولت سوار میشدن!
اسغر
۱۴ خرداد ۱۳۹۸ما شورولت نوا داشتیم همون سری اول. الان پرابد داربم
رضا بندانی
۱ مهر ۱۳۹۶دوست عزیز شما معنای جهان سوم رو نمیدونید درست،جهان سوم یعنی جایی بجز بلوک شرق و غرب،وگرنه رده بندی فیفا که نیست که بریم لیگ دسته چهار
آریا
۳۱ شهریور ۱۳۹۶صنعت خودروی ایران از اول مونتاژی بود و همینجوری هم ادامه پیدا کرد.
راستی شتاب 0 تا 100 بیشتر از 16 ثانیس و تازه گفته خوبه ولی الان… ببینین دنیا داره چه پیشرفتی میکنه و ما با افتخار پراید رو به ایربگ چینی مجهز میکنیم.
HORSE
۳۱ شهریور ۱۳۹۶اینروزا تازه میخایم ماشین چند دهه پیش کره رو کنار بزاریم!(پراید)
واقعا آدم نمیدونه چی بگه!
آرش آمریکایی
۳۱ شهریور ۱۳۹۶درود به دوستان عزیز
اون زمان هر چی که بودیم همین کره و چین آرزوش نیست بود که به ما برسن و تازه آغاز پیشرفتمون بود
تو برنامه حالا خورشید آقای رشیدپور گزارشگره که از بازی ایران توی کره جنوبی برگشته بود میگفت یه کره ای بهم گفت برنامه پیشرفت و تحول کره رو ایرانیها نوشتن و همچنین ما عملکرد شما رو الگو خودمون قرار دادیم
درسته که تو مونتاژ همین شورولت نوا یا پیکان نمیتونستیم کیفیت کارخونه اصلی رو پیاده کنیم
اما شما هم در نظر بگیرید که چیزی به اسم کارخونه تازه وارد کشور شده بود
دانشگاه تازه تو کشور ما راه افتاده بود
و تمام این نواقص صنعتی ایران شاید نهایتا تا سال 65 حل میشد چه برسه به مونتاژ با کیفیت یه ماشین که کار چندان سختی نیس
Man
۳۱ شهریور ۱۳۹۶این نویسنده اگه تو سال 1396 پشت پراید میشست چی میگفت
صندلی های شرولت نوشته ناراحته.آدم بعد اینهمه سال میشینه عقبش خابش میبره ناخوداگاه
من حاضرم از همه سرگرمی های امروزه مثل موبایل اینترنت و…بگذرم ولی اون زمان به دنیا اومده بودم
پرسپولیس
۳۱ شهریور ۱۳۹۶ایول
شهرام
۳ دی ۱۳۹۶ببین دوست عزیز
هر کسی در اون روزگار صاحب ماشین نبود ، بچه تیمسارها و خان و خوانیان بزرگ صاحب این جور ماشینی میشدند قیمتش رو نگاه 95000 تومن
گوسفند خوب در کرمانشاه نژاد سنجابی بهترینش بین 80 تا 100 تومان بود چند تا باید گوسفند میفروختی که یک شورلت بی کیفیت به اصطلاح بعضیا بخری
حقوق یک کارمند هم باید سالیان سال تا موقعی که بازنشست بشوی اگه پارتی میداشتی و دهاتی نبودی و استخدام میشدی و همه اش را نمیخوردی تا یک ژیان بخری کجای کاری
ماشا الله مردم بغیر از بنده مهندس بیکار صاحب چندین ماشین و گوشی و شغل و غیره اند
زده زیر شکمشان
البته بغییر از من بیکار و امثال من
محسن
۱۹ مرداد ۱۴۰۰از یک طرف میگی بی کار از یک طرف میگی صاحب چند شغل
چی زدی
احسان
۳۱ شهریور ۱۳۹۶خیلی جالب بود چقدر قشنگ و موشکافانه ببرسی کرده بود ۲۰تا ماشین رو بررسی کرده بعد مقاله نوشته دمش گرم
charger
۳۱ شهریور ۱۳۹۶سایبان و ویرانخودرو از اشتباهات اون موقع (چهل سال پیش)درس گرفتن که کیفیت ساختشون انقد بالاس؟؟؟؟؟؟؟؟
رامین
۳۱ شهریور ۱۳۹۶یادش بخیر .یادمه اونایی که همین ماشین مونتاژی رو داشتن همیشه از شتاب خوب و نرم بودنش راضی بودن.از این ماشین توی جابجایی مسافر مسیر رشت _تهران زیاد استفاده میشد.و یا از بیوک ایران.
morteza
۳۱ شهریور ۱۳۹۶آره یادش بخیر.خعلی دوست داشتم یبارسوارش شم.پشت آمچرشو نگاه میکردم میگفنم وای چقد سرعت میره.حالا این ایرادها ظاهری بوده این آقا نوشته.از همون موقع هم خودروسازا دو دره بودن.هنوز که هنوزه آدم نشدن.
Hossein
۳۰ مهر ۱۳۹۷سلام .من الانم که سوار میشم هم از شتابش و هم از نرمى و راحتیش راضیم و خدا ازشون راضى باشه.
ایول دقیقاً همینطور بود چون پسر دایى هاى منم واسه خط تهران-تبریز بیوک اسکاى لارک و شورولت نوا داشتن و مسافر میبردن…
محمد
۳۱ شهریور ۱۳۹۶ببین اون موقع چقدر توقع مردم و رفاه مردم ما بالارفته بود که نصف بنز رو مالک شدیم شورلت و کادیلاک تو این مملکت مونتاژ میشد تو بعضی سالها رشدمون از ژاپن بالاتر بود و از نظر ثروت فقط ژاپن در اسیا رقیبمون بود زمانی که امثال کره و امارات و قطر ارزو داشتن الگوی رشد سریع مارو پیاده کنن حاضرم قسم بخورم اگه خوشی زیر دل مردم نزده بود و اون اتفاقات (که اگه بگم پدال حذف میکنه) نیفتاده بود اگه نگیم جزوه پنج کشور برتر جهان حداقل جزو ده تای اول بودیم صد و حیف افسوس…..??????تو این مقاله هم ببنید که یه روز عزت داشتیم و توقع ماشین در حد اعلا داشتیم حالا چی سرمون اومده که برای پراید سرمون منت میذارن
mohammad_FM 480
۳۱ شهریور ۱۳۹۶درود دوست عزیز واقعا درسته…
Behrouz anzali
۱ مهر ۱۳۹۶قربون دهنت
امیر
۱ مهر ۱۳۹۶عزیز من ؛ تو همین مقاله نوشته قیمت این ماشین هفتاد و پنج هزار تومنه ؛ حقوق متوسط یک معلم در همون سال تقریبا هشتصد تا تک تومنی بود !! حقوق هزار و پانصد تومنی بالا حساب میشد ؛ خودت حساب کن ببین یعنی چی؟؟؟ همون زمان چند درصد مردم ( شورلت که بماند ) اصلا ماشین داشتند؟!! با این تفسیر شما سی سال دیگه منم میشینم بغل نوه ام و میگم : بابایی میدونی اون موقع قیمت بنز s500 چقدر بود؟؟ همش یک میلیارد!!!
اونم میگه : یعنی قیمت یه شلوار ؟!!! من هم با پررویی بگم : آره..
امیر
۲۴ خرداد ۱۳۹۹داداش شما که داری قیمت حقوق اون زمان با اللن رو مقایسه میکنی للزمه عرض کنم خدمتت که پیکان ببین چند تومن بوده ،قیمت پیکان و ژیان از حدود سه هزار تومن تا چهار هزار تومن بوده ، که بر اساس حقوق هفتصد تومن شما هم بگیریم طرف با وام و ال و بل میتونسته تو یک سال یکیشونو بخره گرچه اگه وامم نمیگرفت میتونست بخره ، اما الان حقوق دو میلیون تومنه و مراید هفتاد و پنج میلیون تومان ، اگر تمام حقوق رو یک نفر پس انداز کنه چند سال بعد میتونه یه مراید بخره ؟؟؟؟ تازه اگه تو این چند سال دوباره قیمت پراید تره بالا ، پس اگه میخوای قضاوت صحیحی کنی نیا شورلت رو با پراید بسنج ، شورلت اون زمان خودرو لوکس بوده که در حد ماشینی مثل مزدا یاماکسیما بوده
kianoosh meratinia
۳۰ تیر ۱۴۰۲پیکان سال اولش که ۱۳۴۶ بود ۱۷۰۰۰ تومن بود نه۳ یا ۴ هزارتومن،دایی من یک آلبالویی اش خرید همون موقع،
اطلاعات غلط و بی پایه واساس نده،ژیان هم ۱۲هزار و پانصد تومان بود
شهرام
۳ دی ۱۳۹۶ژاپن که بمب هیروشیما و ناکازاگی ویرانش کرده بود باز از ایرانی که نه تحریم داشت و نه گرانی و نه جنگ و نه آدمهای دروغگو و دغلباز بازم جلو زد پس مشکل از سلاطین گذشته است و نیز مردم عموووووو
برو کشکت رو بساب
مردم اکثرا روستایی بودند و وزنشان زیر چهل کیلو گرم و هزار جور بیماری و بدبختی
فکر میکنه همه پشت فورد موستانگ و کادیلاک سویل و بیوک و کامارو بود
برو
برو تحقیق کن
سگ زرد برادر شغاله
همه بدبختیها از گذشته شروع شد الانم کسی جلو دارش نیست
همه هر چیزی که مثلا اون بالایی ها دارن مشابه اش با کیفیت پایینتر لااقل دارنش
اون موقع کادیلاک سویل با هزار جور امکانات که ماکسیما و پرشیا نداره داشت ولی بچه تیمسارها و اعیان و خوانین ازش داشتند
برو عموووووو
داغ و زخم کهنه مان را تازه نکن
من بیکار چوب حقه و غیر انسانیتهایی که ازگذشته مانده رو میخورم و هیچ کس به داد ما نمیرسه برو عمووووووو کشکت را بساب
اون موقع مردم راستگو و بیچاره با یک عدد زیلو میرفتند خواستگاری برای خودشان اکنون من 36 ساله با همه تحصیلات مدارک فنی و سربازی و وووو هیچ کس نگاهمم نمیکنه (هر چی امکانات بخواهی هست ) نگاه آدم هم نمیکنن
اکنون زده زیر شکمشان یا اون موقع
برو کشکت رو بساب
خواهشا پدال سانسور نفرمایید
آرین
۳۱ شهریور ۱۳۹۶حداقل اون زمان عیوب فنی به صورت امروز نبود
چند مورد از دوستانم هستن که بخاطر مونتاژ و کیفیت افتضاح سایپا و ایرانخودرو با این که ماشین صفر تحویل گرفته بودن ولی برای مشکلات فنی سیستم موتور و انتقال قدرت روزشون توی نمایندگی و تعمیرگاه میگذشت دیگه بحث سیستم های رفاهی (هه) که بماند
الان که این مطلبو خوندم میبینم چقدر سطح توقع مردم بالا بود با این که از نظر صنعتی و اقتصادی نوپا و در حال رشد مثبت بودیم
مهدی
۳۱ شهریور ۱۳۹۶میشه گفت نوا یه ماشین بی خاصیت بود. موتور تنبل در عین حال پرمصرف و پر دردسر کولر به درد نخور جوری که وقتی کمپرسور وارد مدار میشد عملا ماشیندجونی واسه حرکت نداشت و فضای سرنشینای بسیار کم جوری که عقب این ماشین کوچیکتراز ۲۰۶ هست و صندلی جلویی که قابلیت تنظیم تکیه گاه رو نداره و باید مثل وانت پیکان توش بشینی اینها رو در کنار سیستم تعلیقی بذاریم که هیچ همخونی با جاده های ایران نداشت و خشکی سواری میبینیم واقعا بیخاصیت بود.به غیر از امکاناتی مثل فرمون هیدرولیک و شیشه های برقی که البته تو مدل سی ۶ بود و گیربکس ۳۵۰ که نقطه قوت بود هیچ چیز بدرد بخوری نداشت
میثم
۸ آبان ۱۳۹۸خوشکله الان پژو که ایران داره میسازه شیشه عقبش برقی نیست مرد حسابی.تا سال ۸۹ کدوم خودرو مونتاژی غیر از امریکایی تمام هیدرولیک بود؟اصلا امریکایی سوار شدی تو؟؟؟؟
پرسپولیس
۳۱ شهریور ۱۳۹۶این قضیه مربوط به چهل سال پیش بوده اگه صنعت خودروی کشورهمان را ادامه میدادالان ماجای ژاپن وکره بودیم نه رنو کوییک و چهارصدو پنج وپارس که آن هم با کلی ایراددست مشتری میرسد
Fit Demon
۳۱ شهریور ۱۳۹۶یا خدا
از اولش هم ماشین درست کردن بلد نبودیم
Mercede kaviani
۳۱ شهریور ۱۳۹۶با درود به دوست عزیز مهندس سام کاویانی
وسپاس بی کران از مطلب فوق العاده عالی وخاطره انگیز شما
بنطر من دهه 1970 اخرین دهه تولید اتوموبیل ها با شکوه وزیبا بود منحصز بفرد بود که از دهه 1940 شروع و در دهه 1970 پایان دوران طلایی اتوموبیل است وهرگز تکرار نخواهد شد
راستی بانو انوشا شیفته همسر محترم جناب دکتر نصرالله شیفته صاحب امتیاز مجله دانشمند هستنند
با سپاس دوباره دوستدار شما مرسده کاویانی
سام
۳۱ شهریور ۱۳۹۶سلام و با سپاس از لطف و محبت شما و همچنین اطلاعات ارزنده ای که ارائه نمودید.تا آنجایی که اطلاع دارم،مرحوم نصرالله شیفته از فرهیختگان دوران خویش بود و سال های متمادی سردبیری مجله دانشمند را بر عهده داشت.
Hemichan
۳۱ شهریور ۱۳۹۶” شورولت نووا مونتاژ ایران با بهایی بین 75 الی 95 هزار تومان در ابتدای تولید فروخته میشد.”
10700-13500 $
Pride
5300$
جواد
۳۱ شهریور ۱۳۹۶??یا خدا الان که نگاه می کنم می بینم چه کیفیتی داشتن ماشینای اون موقع! مشکلات ماشین های مثل نوا در مقایسه با مشکلات ماشین های زمان حال مثل این می مونه که بگی بدترین عیب ماشین های اون زمان لغ بودن یک پیچه! اگه یه دستگاه خودرو پراید از زمان حال ببری اون زمان و به مردم نشون بدی مطمئنا به چشم یه گاری هم بهش نگاه نمی کردن
حمیدرضا
۳۱ شهریور ۱۳۹۶خیلی زیبا بود واقعا لذت بردم از اینهمه سلیقه نویسنده دیروز و امروز وطنی
مهم ترین نکته تو بررسی این شورلت اینه که همون موقع خودروهای ساخت ایران به نوعی شتر گاو پلنگ می بودن و هرجاش ماله یه کشوره تازه گیربکس ها هم مشکل داشته مثل الان یعنی این مشکل تاریخی هست همه این ها به کنار معلومه انجینه خودرو خیلی خوب مونتاژ میشده یا وارد میشده چون ایرادی از بابت پیشرانه نگرفتن البته با درنظر گرفتن تجربه اون زمان خودروسازی کشور تا حدی میشه چشم پوشی کرد ولی باز هم خوبه که انتقاد گری باشه
Navid
۳۱ شهریور ۱۳۹۶متاسفم برای کسایی که حرف مستعمره آوردن وسط
کلیپ هایی هست در یوتوب که در زمان اوج قدرت اون زمان برای همه دنیا شاخ و شونه میکشیدیم.و با سرعت نور در حال پیشرفت بودیم
مردم ساده فک میکنن با 4تا شعار دادن از مستعمری خارج شدیم.الان هیچی نداریم ولی هارت و پورت مون همه دنیا رو عاصی کرده
اگه نظرم پاک نشه عالییه
با تشکر از پدال
سروش
۱ مهر ۱۳۹۶قبلنا میگفتیم چرا مثل سوئد و سوییس زندگی نمیکنیم ، الان میگیم خوبه امنیت داریم و مثل عراق و سوریه نیستیم ، پدال جان این دفه رو بهت رو میندازم تائیدش کن
Achtung
۱ مهر ۱۳۹۶ما دهه ۶۰ از اینا داشتیم موتور آبیش بود الان میفهمم چرا بابام از ماشین آمریکایی بدش اومده بود اون موقع همش از داتسون تعریف میکرد الانم همش دنبال تویوتاس ولی من درکش نمیکنم…
کیوان
۱ مهر ۱۳۹۶جنرال موتور در ایران تلاش زیادی میکرد حالا اجازه ورود در مناطق ازاد را هم نداره جل الخالق!
ارمان
۱ مهر ۱۳۹۶خیلی کیف کردم مرسی سام عزیز که کیفیت رو فدای کمیت نمیکنه این مطلب خیلی چسبید
خیلی با بیوک خاطره دارم عزیزان یادشونه که تا میگفتی بیوک میگفتن اون که فرمونش هیدرولیکه :)) عالیییی بود
هرچند با نقص اما باز محصولات انتخابی برای منتاژ بعد از گذشت دهه ها اصلا قابل قیاس نیست فکر کنیم با همون فرمون میرفتین الان بیوک لاکراس یه خط تولید تو ایران داشت , چیییی میییی شد :|
سام
۱ مهر ۱۳۹۶خواهش می کنم آرمان عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه شما قرار گرفت.
محمدامین مقدم
۱ مهر ۱۳۹۶نوا خیلی ماشین پرمصرف و تنبلیه.. 16 ثانیه .. بعضی ها هم میگن بیشتر 16 ثانیه .. مصرف سوخت 22 لیتر
سروش
۱ مهر ۱۳۹۶داداش امین نوا رو با همدوره های خودش مقایسه کن ، من در حدی نیستم نصیحت کنم ولی اگه میخوای ماشین ، شهر یا کشوری رو مقایسه کنی یا ببینی پیشرفت کرده ، مثلا ماشین شهر یا کشور پنج دهه پیش رو با همکلاسها یا همسایه های پنج دهه پیش مقایسه میکنی و مرحله بعد همونها رو تو زمان حال مقایسه میکنی تا ببینی پیشرفت داشته یا پسرفت ، باید ی شاخص داشته باشی ، من سه دهه پیش نمیتونستم راه برم و حرف بزنم ،الان دو متر قد دارم ،به این نمیگن پیشرفت ، پیشرفت و پسرفتم زمانی مشخص میشه که منو با پسر خالم مقایسه کنی که اون شرکت ملیاردی داره و من راننده اژانسم در حالی که دوتامون تو ی هفته بدنیا اومدیم
محمدامین مقدم
۲ مهر ۱۳۹۶حرفتون رو قبول دارم.. درسته
امیرحسین بشیر فرهمند
۳ مهر ۱۳۹۶اگر مردید ، اگر میتونید ، همون نووای بی کیفیت و به جای پراید های با کیفیتتون همین الان بزنید ببینید کدوم بیشتر میفروشه ، داشتن هرچیزی لیاقت میخواست که متاسفانه نداشتند و به حق ازشون گرفته شد ، بچشید طعم ذلت رو …
Peyman
۱۰ خرداد ۱۳۹۷من خودم شورلت نوا و بیوک ایران داشتم و لازم میدونم یه سری چیزا رو بگم
شتاب نوا کمتر از ۱۶ ثانیست.کولر فابریکش عالی عمل میکرد.مصرفش هم دوستان گفتن زیاده بنسبت قدرت که اینطور نیست.صندلی عقب بعلت این جاش کمه چون پلتفرم این مدل در اصل کوپه بوده و یه نمونه سدان هم تولید کردن مثل حکایت ۲۰۶ میمونه که صندوق دارش کردن ولی توش همونه ولی از نظر نرمی فوق العاده بود طوری که وقتی مینشستی روش فرو میرفتی تو صندلی.چراغ الدزمبیل فقط سال ۵۶ بود چون اول بجای شورلت قرار بود الدزمبیل امگا تولید بشه که نشد و قطعاتی روی مدل های اولیه بسته شد.سپرها جک ضربه گیر نداشتن درسته ولی لاستیک روی سپر تو خود امریکا هم روی بعضی مدلها نبود.فن دیفاگ عقب هم من اطپزش راضی بودم دو دور lo و Hi داشت و با همون دور کم بنظرم سریع تر از المنت خشک میکرد شیشه رو.چراغ و بیزر سوئیچ و کمربند همگی فعال بودن و سرعت و مسافت سنج هم همینطور.دسته راهنما هم اتفاقا خیلی کیپ و محکم بود.شیشه بالابر برقی و اگزوز و صدای درب صندوق و صندلی ها هم من مشکلی نداشتم و تاحالا نشنیدم.ولی فاصله بین شیشه و صندوق عقب در بعضی مدل ها دیده میشد.
در کل بعضی آپشن های شورلت مونتاژ ایران کمتر بود بنسبت مال امریکا و از نظر کیفیت ساخت فرق میکرد در این شکی نیست ولی بحدی نبود که شما فرمودید.مثلا اگه دقت کرده باشید مدل های اولیه که مونتاژ شدن تا سال ۵۷ کیفیتشون بالاتره و با بعد از انقلاب متفاوته.
تو اون سالها پیکان چنین مشکلاتی از قبیل دسته راهنما و شیشه بالابر نداشت چه برسه به شورلت که هرکسی سوار نبود…موفق باشید
امید
۸ آبان ۱۳۹۸داداش رفتم یه دور با شرولتمون زدم هس صدا میده دنده عوص میشه اتوماته بعد یدفعه از دنده یک دیگه نمیرفت دو فقط زور میکرد فشار نیاوردم میشه کمک کنید بدونم چیش شده
رضا جاهد
۱۱ تیر ۱۳۹۷ای خیدا مارو باش چقدر پیشرفت کردیم.سال ۵۶ شورلت و کادیلاک تو ایران تولید میشده الان اشغال چینی هم نمیشه تولید کرد چون تحریم هستیم
مهدی
۷ خرداد ۱۳۹۹خوب گفتی داداش عیبای کوچیک شولت نوا درمقایسه باعیبای ماشینای امروزخیلی فرق داره برادر.لااقل امنیت بالایی داشت حالاپرایدباموتورتصادف میکنه چندتاتوش میمیرن. ولی شولت من خودم دیدم خورده بودبه تریلی. تریلی خوابیده بودولی شولت فقط گلگیرش داغون شده بود
حامد
۱۷ بهمن ۱۳۹۷مقاله ی جالبی بود اما یک نکته ی مهم درباره ی کسانیکه بحث مستعمره بودن رو میارن وسط ! اونم اینکه پیشرفت در علم و صنعت نیازمند بستر سازی و سرمایه گذاری هست و اینجوری نیست که کشوری بدون داشتن سابقه ای در تولید یک محصول پیچیده مثل خودرو یکدفعه بدون کمک گرفتن از کشورهای سابقه دار در این صنعت بتونه 100% یک خودرو رو بتنهایی طراحی تولید و عرضه کنه کشورهایی مثل کره جنوبی زمانی که سابقه ای در این صنعت نداشتن در ابتدا با مونتاژ محصولات جنرال موتورز و فورد کارشون رو شروع کردن دقیقا همون راهی که ما 50 سال قبل آغاز کرده بودیم و ساخت قطعات در داخل هم با توجه به ظرفیتهایی که داشتیم در جریان بود
حمیدرضا سلیمانی
۲۰ آذر ۱۳۹۸چهار سال یه نوای مدل ۶۵ داشتم تا اینکه پارسال فروختمش یه سورن گرفتم، بله، صندلی های جلو، به پشت، خوابیده نمیشن و صندلی عقب جای نشستن نسبتا کوچکی اما با جای پای خیلی بازی داره، به جز اینها، واقعا ماشینه، نرمی حرکت و موتور، بیصدایی البته تا سرعت 120، فرمان هیدرولیک بسیار روان، کلاس فوق العاده بالای رانندگی و تیپ، و …
کاش نمی فروختمش، حتی با این گرانی بنزین.
دنده اتوماتش محشر بود.
کریم
۴ اسفند ۱۳۹۸سلام دوستان شورلت سواران عزیز
من مدل ۶۵ دارم نوا هست این عیب ها رو بررسی کردم سه موردش در خودرو من درست بود و میشه اصلا حس هم کرد .
بنده ازش راضیم به حر حال خودروی در ایران با این قیمت ها بسیار با اصالت و نرم و راحت و مهمتر از همه ایمن تر است.
ممنون