احتمالاً در سالهای اخیر شما هم به این نتیجه رسیدهاید که خودرویی بد دیگر تولید نمیشود و البته با برخی استثناها این سخن درست است. هرچند این امر باعث نشده کارشناسان و متخصصان کاربلد دنیای خودرو اقدام به تست خودروهای جدید نکنند.
حدود یک سال از انتخاب کیا سورنتو به عنوان بهترین کراس اوور میدسایز نشریه اتوگاید میگذرد. به عنوان یک عمل معمول در صنعت خودرو خودروهای جدیدتر معمولاً انتخابهای بهتری هستند.
چندی پیش شاهد جدال جی ام سی آکادیا با سورنتو بودیم. آکادیا به لطف قوای محرکه قلدر بهتر از نسل قبلی خود بوده اما فضای بار کمتر و قیمت بالای آن از نقاط ضعف این آمریکایی محسوب میشوند.
از طرف دیگر کیا سورنتویی قرار دارد که علیرغم فضای بار کمتر برنده آن جدال معرفی شد.
جنرال موتورز امسال با عرضه نسل جدید شورولت تراورس حرکت هوشمندانهای انجام داده و این بار هم محصول جدید آمریکاییها را با کراس اوور کرهای سرشاخ نمودهایم تا برنده را مشخص کنیم. با ما همراه باشید.
شورولت تراورس حاضر در تست که دارای رنگ بدنه مشکی زیبا بوده انتخاب مناسبی نسبت به اکوئینکس کامپکت و تاهوی عظیمالجثه محسوب میشود و درست در میانه گروه قرار میگیرد. تراورس واقعاً خودروی بزرگی است و برای درک این بزرگی باید به رینگهای ۲۰ اینچی نسخه حاضر در تست اشاره کنیم که البته برای چنین خودرویی بزرگ احساس نمیشوند.
طراحان شورولت خودرویی شیک با ابعادی فوقالعاده ساختهاند.
از طرف دیگر کیا سورنتو نیز از همان خصوصیات برجسته حریف بهره میبرد. به لطف حضور پررنگ پیتر شرایر در اتاق فرمان طراحی کیا، هر خودروی اخیر کیا واقعاً زیبا بوده است.
کابین تراورس به رنگ مشکی بوده و طراحی کلی آن احساس ارگونومیک خوبی را ایجاد میکند به گونهای که کنترلهای اصلی را میتوان با دکمهها و اهرمها انجام داد و اطلاعات نمایش داده شده در پشت آمپرها یا صفحات نمایش LCD از ظاهر خوبی برخوردار هستند. البته یکی از نقاط ضعف کابین تراورس استفاده از پلاستیکهای ارزانقیمت در اکثر بخشها است.
از طرف دیگر با کابینی در کیا روبرو میشویم که بسیار روشن بوده و زمانی که آفتابگیر سقف پانورامیک سورنتو کنار زده شود این موضوع بیشتر به چشم خواهد آمد. صندلی ها نیز به گونهای هستند که با اندک بازیگوشی کودکان کثیف شده و پدر خانواده را حسابی به زحمت خواهند انداخت! این موضوع جای شرمساری دارد زیرا کابینهای دو رنگ ظاهر خیالانگیزی دارند. کیا از نظر ارگونومی شانهبهشانه شورولت جلو میآید و جایگذاری دکمهها، صفحات نمایش و اهرمهای سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی به خوبی صورت گرفته است.
چیزی که در تصاویر دیده نمیشود کیفیت بالای کابین سورنتو است. تقریباً هر بخشی را که در دسترس راننده و سرنشینان است از متریال باکیفیت پوشیده شده و چرم بکار رفته در کابین این خودرو احساس و بوی واقعی دارد. اگر با چشمان بسته وارد کابین این خودرو شوید و یا لوگوی کیا را نادیده بگیرید اکثر افراد قطعاً احساس نشستن در کابین خودرویی لوکستر را خواهند داشت.
هر دو خودرو دارای سیستمهای اطلاعات سرگرمی با صفحات نمایش بزرگ، کاربری آسان و ارتباطات اندروید اتو و اپل کارپلی هستند. البته شورولت تراورس با ارائه وای فای هات اسپات 4G LTE گوی سبقت را از حریف میرباید.
با فاصله بین محوریای که حدود ۳۰۰ میلیمتر بیشتر از سورنتو است، صندلیهای ردیف سوم تراورس برای استفاده افراد بالغ نیز کاملاً مناسب است. ردیف سوم کیا برای کودکان مناسبتر است. باید گفت هر دو خودرو دارای کنترلهای سیستم تهویه و پورتهای USB برای سرنشینان هر سه ردیف هستند.
تراورس ۴۲۹ میلیمتر طویلتر از رقیب کرهای بوده که همین امر باعث میشود فضای بار پشت صندلیهای ردیف سوم آن دو برابر سورنتو باشد. زمان که صندلی ها تا شده باشند فضای بار تراورس حدود ۲۲۰ لیتر بیشتر است.
پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری بکار رفته در کیا سورنتو (در هیوندای سانتافه نیز دیده میشود) بسیار خوب است. با قدرت ۲۹۰ اسب بخاری شاهد کاربری نرم این پیشرانه به همراه قدرت کافی هستیم و البته نباید از کارایی سیستم چهار چرخ محرک نیز غافل شد.
پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری شورولت خروجی ۳۱۰ اسبی دارد. موضوع مهمتر اینکه تراورس به ندرت به دورهای بالاتر پیشرانه احتیاج پیدا میکند و همین باعث میشود خودرویی بسیار سریع باشد.
تراورس از پیشرانه ۹ سرعته اتوماتیک جدیدی استفاده که میکند که بسیار نرم است. پیشرانه کیا نیز به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک وصل شده که آنهم مثل تراورس نرم عمل میکند اما گاهی اوقات در یافتن دنده صحیح گیج میشود. به یاد داشته باشید که این اتفاق به ندرت رخ میدهد و بیشتر به برنامهریزی کامپیوتری مربوط است تا نگرانی کیفیتی.
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک به همراه سیستم استارت/استاپ باعث میشود تراورس بزرگتر نسبت به سورنتو کممصرفتر باشد. مصرف شهری/بزرگراهی/ترکیبی این آمریکایی حجیم به ترتیب ۱۳.۷/۹.۴/۱۱.۸ لیتر در هر صد کیلومتر بوده درحالیکه این اعداد برای سورنتو برابر با ۱۴/۱۰.۱/۱۲.۲ لیتر در هر صد کیلومتر میباشند.
سیستم تعلیق نرمتر و فاصله بین محوری بیشتر تراورس باعث ایجاد سواری شناور میشوند. در عوض سورنتو دارای سیستم تعلیق سفتتر و پایدارتری است که معمولاً در محصولات آلمانی دیده میشود.
سیستم تعلیق سفتتر و فاصله بین محوری کوتاهتر سورنتو به معنی عملکرد بهتر در جاده بوده و این خودرو در سرعتهای بالا و تعویض لاین های ناگهانی پایدارتر از شورولت میباشد؛ اما جدای از این پایداری، کیا احساس بهتری از آرامش و آسایش را به واسطه متریال باکیفیتتر و خوشساختتر به وجود میآورد.
از نظر صندلیهای ردیف اول و دوم، راحتی، رضایت و عملکرد کلی به نظر میرسد کیا نشان یک برند لوکس اروپایی را بر پیشانی دارد. سورنتو خودرویی است که احساس بازی کردن در لیگی بالاتر نسبت به شورولت را ایجاد کرده و البته حتی گرانتر بودن ۱۰ هزار دلاری آن نسبت به شورولت میتواند معقول باشد.
با این حال کیا ۱۰ هزار دلار گرانتر از تراورس نیست. در حقیقت سورنتو خودروی ارزانتری است. نسخه کانادایی حاضر در تست بهای ۴۹۲۳۵ دلاری داشته درحالیکه تراورس برچسب قیمتی ۵۴۷۹۰ دلاری را نشان میدهد. نسخههای مشابه هر دو خودرو در آمریکا به ترتیب بهای ۴۸۷۴۰ و ۴۵۳۴۰ دلاری دارند.
اما مهندسان کیا کاری کردهاند که سورنتو خودروی ارزشمندتری به چشم و نگهداری طولانیمدت آن نیز عملی لذتبخشتر جلوه کند. جزئیاتی همچون عملکرد خودکار بالا و پایین بردن شیشهها برای تمامی شیشهها در سورنتو دیده میشود درحالیکه شورولت تنها برای شیشه راننده این کاربرد را در نظر گرفته است.
برای خریدارانی که بهطور معمول اقدام به جابجایی ۶ نفر بزرگسال میکنند و یا اینکه اسباب و وسایل زیادی را حمل میکنند شورولت تراورس بهترین انتخاب محسوب میشود.
اما پس از مقایسه و بررسی یک هفتهای، این کیا سورنتو است که بهتر نشان میدهد. این تست اشرافیت و آسایش واقعی کیا را نشان میدهد. همچنین زمانی که چند نفر بازیکن هاکی یا اسباب و وسایل بزرگ را حمل نکنید ابعاد کوچکتر سورنتو در شهر خود را بهتر نشان خواهد داد. بازهم ارزشهای بالای سورنتو نشان داد که این خودرو بهترین نمونه در کلاس کراس اوورهای میدسایز میباشد.
قطعاً هیچیک از این دو خودرو بد نیستند اما ما هنوز هم کیا سورنتو را ترجیح میدهیم.
- شورولت تراورس
نقاط قوت: وای فای هات اسپات 4G LTE، فضای بار عالی، طراحی شیک، صندلی ردیف سوم بهتر
نقاط ضعف: کابین ارزانقیمت و پلاستیکی
- کیا سورنتو
نقاط قوت: کابین لوکس، دینامیک رانندگی بهتر، آرامش بیشتر
نقاط ضعف: فضای بار کمتر، صندلی ردیف سوم تنگتر
منبع: autoguide
Behnam
۲۵ بهمن ۱۳۹۶سورنتو لایک
تراورس دیس
PaRHaM
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ب شخصه تراورس
البته در کل
شدیدا آکادیا رو ترجیح میدم??❤
.
.
.
.
.
پی نوشت : نظر شخصی?
(Ali (Chevy nova
۲۶ بهمن ۱۳۹۶داش پرهام گل
مثل همىشه با نظرت موافقم
NAVID۰۰۹۸
۲۵ بهمن ۱۳۹۶سورنتو تو مایه های استیشن ون شده تا شاسی بلند
TRX
۲۵ بهمن ۱۳۹۶واقعا سطح سپر تا کف زمینش خیلی کمه ؛ حتی هوندا crv هم همینطوره باز سانتافه بهتره
حامد
۲۵ بهمن ۱۳۹۶نقاط قوت کیا سورنتو نوشته کابین لوکس?احساس نمیکنید اشتباه زدید؟
مهدی
۲۵ بهمن ۱۳۹۶نکته طنز اینجاست کسایی لایک و دیسلایک میزنن که توعمرشون نه تراورس از نزدیک دیدن و نه پشت فرمون کیا نشستن از اون خنده دار تر اینه که عده ای هم اظهار نظر میکنن که امریکایی بد خوبه زشته با کیفیته بی کیفیه ژاپنی عله بله المانی خدای استهلاکه ملت طنزی هستیم به مولا
F۲۲RAPTOR
۲۵ بهمن ۱۳۹۶البته نه همه
به قول شما، بعضی افراد از رو ظاهر و سلیقه رای میدن،سوار تراورز نشدم تانظر بدم،
کسی شده اگاهی بده.
فرزاد لاکچری
۲۵ بهمن ۱۳۹۶بعد تو پدال کودیاک سورنتو رو همون دور اول حذف میکنه ?
حمیدرضا
۲۵ بهمن ۱۳۹۶شورلت خیلی بزرگتر از کیا هست قشنگ تو عکس اخر مشخصه یه چیزی که برای من خیلی عجیبه اینه که چرا قیمت ماشین های امریکایی در خارج از امریکا انقدر بالا میره در صورتی که در خود امریکا از همه ماشین های دیگه ارزون تر هست نمونشم همین جا شورلت در امریکا ارزون تر از کاناداست و کیا برعکس
samurai
۲۵ بهمن ۱۳۹۶اتو گاید چقدر پول گرفتی کیا رو برتر بدونی شورلت کجا کیا کجا !!!!!!!!!!!!!1
حامد
۲۵ بهمن ۱۳۹۶انجارو با ایران اشتباه گرفتی؟
net
۲۵ بهمن ۱۳۹۶کیا سورنتو اتاقش و طراحی بیرونی رو از لکسوسrx350 مدل ۲۰۱۳ کپی کرده و عقب ماشین و چراغ عقبش از جیپ گرند چروکی کپی کرده
کارل شلبی
۲۵ بهمن ۱۳۹۶بزار هرچی میخوان بگن برای من شورولت یه چیز دیگست.
اصلا مجله اتو گاید هرچی میخواد بگه
تو فقط جثه تراورس رو نگاااااااا
همین که روح شورولت تو این ماشین میدمه کافیه.✔
(Ali (Chevy nova
۲۶ بهمن ۱۳۹۶کارل شلبى
حرف حقت جواب نداره
Pooriya:::BMW:::GERMANY
۲۵ بهمن ۱۳۹۶بدون شک کیا
درسته ارزان قیمت تر هست شاید هم از نظر فنی ضعف هایی هم داشته باشد ولی ابدا حس یک خودروی ارزان و فیک نمیدهد و حس یک خودروی با ارزش تر و لوکس تر از بهای پرداختی به انسان منتقل میکنه من این حسو دوست دارم
(Ali (Chevy nova
۲۶ بهمن ۱۳۹۶پورىا
از اسمت مشخصه تو چى کاره اى
فقط خواهشا اسم فىک رو نىار که هنوز اگزوزهاى فىک و تقلبى ائودى رو ىادم نرفته
AK_007
۲۷ بهمن ۱۳۹۶کاری به حرفتون ندارم, ولی کنتیننتال جدیدم اگزوزاش فیکه
محمد
۲۵ بهمن ۱۳۹۶خیلی جالبه از روی عکس ها کاملا مشخصه کابین شورولت تراورس با کیفیت تره
استفاده بیشتر از چرم در نقاط مختلف کابین تراورس کاملا در عکس ها مشخصه
Wrx
۲۵ بهمن ۱۳۹۶Kia???
ali a
۲۶ بهمن ۱۳۹۶قبل از اینکه متن رو بخونم گفتنم الکی نیست که کیا سورنتو بهترین شده تو این کلاس پس ماشین بهتریه از شورلت…بعد خوندن متن دیگه باورم شد سورنتو ماشین خیلی خوبیه تو کلاس خودش ..میبینید که نشریه آمریکایی هم این مقایسه رو انجام داده ….ولی برای بیشتر از هموطنامون ماشین آمریکایی تو خواب و خیال رو دست نداره تو دنیا !!!!
(Ali (Chevy nova
۲۶ بهمن ۱۳۹۶Ali a
زىاد جوگىر نشو
همىشه دىدم کامنتات نسبت به طرفدارهاى ماشىنهاى امرىکاى و همىنطور ماشىنهاى امرىکاى ىجور حس تنفره
باور کن نظرات امثال شما هىچ تغىىرى توى اىن مسائل نداره
امسال فورد سرى اف دومىن ماشىن پرفروش دنىا لقب گرفت
شورولت هم رتبه 7 پرفروش ترىن برند خودروسازى دنىا
حسین
۲۶ بهمن ۱۳۹۶قطعا و حتما و تحقیقا
شورلت ، شورلت ، شورلت
کیوان
۲۸ بهمن ۱۳۹۶کیا سعی میکنه SUV شبیه امریکایی ها تولید کنه با آمدن پیترشرایر کیا خیلی پیشرفت داشته اما من شورلت تراورس انتخابمه
یاس ی
۲۸ بهمن ۱۳۹۶وقتی سورنتو را از نزدیک میبینی میگی ماشین بزرگیه ولی وقتی اینجا کنار شورلت میبینیش میفهمی که واسه ما ایرانیها ماشین بزرگیه توی دنیای واقعی خودرو چندان بزرگهم نیست.
عبدالناصر فنائی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷متاسفم برای اون اشخاصی که ادعای تمدن ۲۵۰۰ ساله دارن ولی حاضرنیستن به نظرهمدیگه احترام بگذارن عزیزان مافعلا توی ایران زندگی میکنیم وهمه میدونیم که ماشین های کره ای هم نمایندگیهای بیشتری توی ایران دارند ولوازمشون هم به حد وفورتوی ایران هست واکثرا گارانتی هم دارند ولی نمایندگی اتومبیلهای آمریکایی اگر هم درایران باشه یک بیستم کیاهم نیست ولوازم گرون تری هم داره خلاصه بدرد ایران درحال حاضرنمیخوره البته فقط درمناطق آزاد شاید لوازم امریکایی هاباشه ولی مستلزم سکونت در گیلان یاخوزستان هست نه شهرهای دیگه درثانی نظر همه محترمه نظاتتون رابیان کنید سلیقه ها مختلفه ولی بی احترامی نباید بکنیم به دیگران من شخصا سورنتو ۲۰۱۷ دارم وخیلی هم ازش راضی هستم چون درشهری که زندگی میکنم یک ماشین آمریکایی هم پیدانمیشه واگه ۱۰۰میلیون هم شورلت رابهم بدن سوارش نمیشم چون نه لوازمش اینجاهست نه نمایندگی مجازش ولی کیا ۲ تانمایندگی درشهرمون داره ضمنا اون مجله هم نباید این ۲ تاماشین راباهم مقایسه میکرد چون نکات مشترکی ندارند نه ازنظر گیربکس نه موتور نه اتاق آمریکایی توی ایران بدردنمیخوره خوبه تازمانیکه خراب نشه ولی مگه میشه بنز هم که باشه بالاخره خراب میشه ممنون که توجه میکنید وبهم دیگه توهین نمیکنید تشکر