شورلتمرسدس بنز

نیش گاز: شورولت کامارو ZL1 یا مرسدس-ای‌ام‌جی GT؟

دوست دارید کدام‌یک از خودروهای پرفورمنس را در گاراژ خانه خود داشته باشید؟!

در نگاه اول، این دو خودرو رقیب ایده آلی برای یکدیگر نیستند. دیدن محصولی از AMG در کنار شورولتی که نزدیک دو برابر ارزان‌تر است منظره چندان خوشایندی ایجاد نمی‌کند؛ اما خب این کوپه خشن حریف می‌طلبد و ما مجبور شده‌ایم شورولت کامارو ZL1 و مرسدس-ای‌ام‌جی GT را شاخ به شاخ کنیم.


نیروبخش عضلانی قلدر آمریکایی پیشرانه ۸ سیلندر سوپرشارژدار LT4 بلوک کوچک است. این پیشرانه حجیم ۶.۲ لیتری قدرت ۶۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۸۸۱ نیوتون متری داشته و قدرت عظیم خود را از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۱۰ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.


این خودرو با وزن ۱۷۲۴ کیلوگرمی می‌تواند ظرف مدت ۳.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. کامارو ZL1 مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۱.۴ ثانیه و با سرعت ۲۰۴ کیلومتر در ساعت طی می‌کند.

Mercedes-AMG GT S
اما از طرف دیگر به محصول توانمند آلمان‌ها می‌رسیم. مرسدس-ای‌ام‌جی GT در فرم پایه خود از پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربویی بهره می‌برد که قدرت ۴۵۶ اسب بخاری و گشتاور ۶۰۱ نیوتون متری خود را به رخ حریف می‌کشد. این پیشرانه پیشرفته و دست‌ساز به یک گیربکس ۷ سرعته پیشرفته که دارای دو کلاچ است متصل می‌باشد.

2016 Mercedes-AMG GT S
قوای محرکه GT باعث می‌شود شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت خودرو در ۳.۹ ثانیه ثبت شده و حداکثر سرعت آن به ۳۰۴ کیلومتر در ساعت برسد. البته اگر به دنبال قدرت و عضلات بیشتر باشید اشتوتگارتی‌ها شما را ناامید نخواهند کرد. نسخه R مرسدس-ای‌ام‌جی GT قدرت ۵۷۷ اسب بخاری را از دل همان پیشرانه یاد شده خارج می‌کند.

شاید کامارو پرفورمنس قابل‌توجهی را تقدیم راننده کند اما به اندازه رقیب کارکشته خود متمدن نیست. کابین خودرو کمی ارزان‌قیمت بوده و در برخی موارد ناامید کننده نشان می‌دهد. در مقام مقایسه باید گفت مرسدس با فاصله زیادی لوکس‌تر بوده و بی‌شک ظاهر آن نیز جذاب‌تر است اما آیا ارزش دو برابر پول خرج کردن را دارد؟ برای اینکه بتوانید AMG GT را به خانه ببرید باید حدود ۱۱۴ هزار دلار خرج کنید. در مقابل، شورولت کامارو ZL1 بهای حدود ۶۴ هزار دلاری دارد. شما کدام‌یک را ترجیح می‌دهید؟ قلدر آمریکایی یا مدعی آلمانی؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶۲ دیدگاه‌ها

  1. mehran911

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2115 ديدگاه)

    انتخاب من قطعا ماشین سلطان اشتوتگارته

    1. mehran911

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (2115 ديدگاه)

      در پست قبل از این ( مرسدس GLC )
      ی عکس از مرسدس AMG آپلود کردم برید تفاوت کلاس طراحی مرسدس رو ببینید

      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۳۰ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        AMG GT قطعا یکی از زیباترین خودروهای دنیاست، مخصوصا کابینش.

    2. یانکی

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      دوستان اختلاف 2 برابری . فقط کافیه 15000 دلار هزینه کنی تا زیره کاپوتشم چرم اعلا کار کنند و 100 اسب روش بزارن از لحاظه قدمت هم کامارو بیش از 50 سال قدمت داره ولی آ ام گ چندساله اومده تو پرفور منس هم سوگسه پس چرا انقدر گرونه آلمانا فقط تو پاچه میکنند

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. مهران

        ۱ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (18 ديدگاه)

        دوست گرامی من در امریکا هستم ، و تجربه داشتن همه نوع خودرو را دارم ، متاسفانه شما درست میگویید! در معامله با آلمانها مشتری مغبون میشود یعنی همیشه کمتر از پولی که میپردازید به شما تحویل میدهند . من عشق بی ام و بودم و در ماشین اولم در امریکا این بی ام دبلیو برندنیو اینقدر اشکال الکتریکی داشت که کلافه شدم . به هر حال ، حال کردن با عکس و مقاله یک چیز است و تجربه مالک بودن همان خودرو یک چیز دیگر . و با در نظر گرفتن تمام فاکتورها من کامارو را برمیدارم به علاوه اینکه پاپیلارتر و مردمی تر است .

    3. Ali

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (128 ديدگاه)

      بنز بودن به کنار ولی قیمت نصف و موتور ۶.۲ لیتری در برابر ۴ لیتری به کنار❤️ صدایی غرش موتور zl1 واقعا یه حس فوقالعادس بی نظیره من رای ام zl1 هستش

      1. CNA

        ۳۰ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (235 ديدگاه)

        البته ناگفته نماند یکی از بهترین صدا ها ماله amg هستش نه کامارو

        1. Ali

          ۳۰ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (128 ديدگاه)

          بله برای amg v12نه 4 لیتری که تویین توربو شده و نفسشو گرفته،صدای موتور سوپر شارژر zl1 تقریبا دو برابر ۴لیتری تویین توربو بنزه!!

    4. امیرحسین

      ۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (102 ديدگاه)

      سلطان اشتوتگارت مگه 911 نیست؟؟؟؟

  2. محمد

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (24 ديدگاه)

    کامارو

  3. کارل شلبی

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    من که کامارو رو انتخاب میکنم??برای من همین که با همین قیمتش با گرون تر از خودش مقایسه میشه کافیه تازه یه جور از کیفیت کابین حرف میزنین که انگار کیفیتش اندازه کیفیت کابین پرایده !!!نمیدونم کی میخواین متوجه بشین کیفیتش در برابر قیمتش حرف نداره?????

    1. Yaser1986

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (76 ديدگاه)

      دوست عزیز اولا مقایسه این دو با هم اشتباه بود چون یکیش از خانواده لوکس ها هستش یکی هم از رده غیر لوکس دوما اگرم بر فرض مثال خواستن مقایسه کنن باید مدل amg gtr رو با این مقایسه میکردن که از لحاظ سطح قدرت و شتاب با این هم پا در میومد
      در مجموع هر دو تاشون قابل احترام و دوست داشتنی هستن اونم تو رده قیمتی خودشون . به شخصه طرفدار پرو پا قرص بنز هستم اما هر ماشینی از هر برندی که خوب باشه دوسش دارم

      موافقم 1
      مخالفم 1
  4. کارل شلبی

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    یکی حدود ۴۰۰میلیونVS یکی دیگه حدود۲۴۰میلیون.

    1. علیرضا

      ۴ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (6 ديدگاه)

      پلاک اروند نه ملی

  5. Kamran

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    مهران جان عرض کنم

    مرسدس بنز در کنار پورشه هر
    دو با هم سطان اشتوتگارتن :)

    1. mehran911

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (2115 ديدگاه)

      دقیقا همینطوره کامران عزیز
      ایالت وورتمبرگ آلمان به مرکزیت اشتوتگارت مهد خودروسازی دنیاست
      مرسدس و پورشه در این ایالت فعالیت میکنن
      همینطور که میدونید شرکت بوش که بزرگترین تولید کننده قطعه در تمام صنعت خودروسازیست هم در اشتوتگارت فعالیت میکنه
      و بزرگترین تولید کننده گیربکس جهان یعنی شرکت ZF هم در ایالت وورتمبرگ فعالیت میکنه
      .
      اشتوتگارت برای من بهشته

      1. Ferrari SFXSuperFast

        ۱ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (263 ديدگاه)

        بهشت یعنی مودنا با
        فرراری.پاگانی.مزراتی.لامبورگینی.فیورانو و..
        .
        یا حتی میلان با
        آلفارومئو.برمبو.پیرلی.مونزا
        و اتسترا …

  6. کارل شلبی

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    مرسدس برای من ماشین قابل احترامیه رخش برای من جذابیت خاصی داره???

  7. Kamran

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    انتخاب من هم Mercedes هستش

  8. DEADPOOL

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (39 ديدگاه)

    قلدرآمریکایی??
    درضمن این رینگای بنز واقعا زشته?
    یه چی دیگه gtrهم میاوردن باز کامارو برنده بود

    1. Hemichan

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (719 ديدگاه)

      دیسلایک ها نشانه ی حقانیت شماست

    2. آرش آمریکایی

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (639 ديدگاه)

      انتخاب من کامارو
      Deadpool جون از این که دوباره سرت به تنت وصله خرسندیم

      1. DEADPOOL

        ۳۰ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (39 ديدگاه)

        مخلصیم143تا بخیه خورده

  9. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    :::نظرسنجی:::
    مرسدس بنز AMG GT: لایک ?
    شورولت کامارو ZL1: دیس‌لایک ?

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. ??GERMANY??

      ۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (132 ديدگاه)

      به تعداد بالای کامنت ها جایزه نمیدن اما شما خیلی تلاش میکنی

      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۲ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        شما هر جور راحتی فکر کن ❤ حوصله صحبت در مورد این بچه‌بازیا رو ندارم دوست عزیز.

  10. M.us

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    کامارو وحشی انتخاب منه چون هدف من داشتن ماشینیه که سریع حرکت کنه قیمت بنز بخاطر کیفیت کابینش خیلی گرون اما اونور کامارو ارزونه اما این ارزون بودن به معنی بد بودن نیست شتابش هم مناسبه و یه سوال میخاستم بپرسم و اونم اینه که اگه کابین کامار مثل بنز باکیفیت بود اون موقع انتخابشون چی بود؟؟؟

    1. فريد

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (525 ديدگاه)

      اون موقع بحث طراحی پیش میومد

    2. Hemichan

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (719 ديدگاه)

      که البته باز کامارو پیروز میدان بود

      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۳۰ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        شما هر دوشون رو از نزدیک دیدی؟

        1. مهران

          ۱ آذر ۱۳۹۶
          سوابق: (18 ديدگاه)

          من دیدم و تست هم کردم تستش مجانیست ، فقط گواهی نامه گرو میگذاری و دربرخی موارد یک روز و در برخی خودروها با یک همراه برای ساعتی .

  11. کوروش

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1129 ديدگاه)

    یعنی میشه از یک المانی اصیل گذشت معلومه ادم عاقل پول رو به بنز میده که ماشینش در طول زمان میشه جواهر بخصوص اینکه دست Amg دخیل باشه کامارو ماشین بدی اصلا نیست ولی اخه با بنز ….

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. شایان

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (191 ديدگاه)

      اصیل تر از اون کاماروعه شک نکن

    2. آرش

      ۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (20 ديدگاه)

      در طول زمان که بنز جلوی کامارو اصلا حرفی واسه گفتن نداره !! شما برو یه بنز 1990 پیدا که رو پا باشه و بشه بهش گاز داد . من که ندیدم . ولی در مورد همین کامارو مدل 1975 هنوز توی خیابون های ایران هست و من یکیشو سوار شدم و بعد از 40 سال هنوز هم واقعا ماشین سرحال و رو پایی بود

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Silver

        ۱ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (226 ديدگاه)

        آرش عزیز
        جدا از بنز یا شورلت بودن نگهداری مالکان قبلی شرطه
        آدمی که قدر ماشین زیر پاشو نمیدونه، روغن اشغال میزیزه فیلتر روغن یکی درمیان عوض میکنه و فقط ماشین رو سوار میشه و نگهداری نمیکنه
        ماشین زودتر از اونی که فکرشو کنیم از پا در میاد ( هرچیزی که میخواد باشه)
        الان یه بنز کپل سفید میشناسم ماشین آماده پرکردن حداکثر سرعتشه، واقعا صاحبش رعایت نگه داری ماشین رو کرده از دیدن تمیزی و بی نقصی ماشینش آدم لذت میبره.

  12. Hemichan

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (719 ديدگاه)

    گردن کلفت آمریکایی

  13. Behnam Damon

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (162 ديدگاه)

    کامارو برا ماهاس که بابای خیلی خیلی مایه دار نداریم

    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      ۹۹ درصد ایرانیا نهایت می‌تونن ماشین‌های تولید داخل رو بخرن، کامارو پیش‌کش.

      1. MAHDI . VENOM-DEMON

        ۱ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (1478 ديدگاه)

        فرشاد از این که بنز جلوی کامارو شکست میخوره فشارت بالا زده معلوم نیست چی میگی

        1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

          ۲ آذر ۱۳۹۶
          سوابق: (3019 ديدگاه)

          کجای حرفم باعث شده همچین برداشتی کنی؟!

  14. ahmad m

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (63 ديدگاه)

    انتخاب من مرسدس

  15. محمدرضا

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (222 ديدگاه)

    فقط قلدر امریکایی

  16. Silver

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (226 ديدگاه)

    البته که بنز
    جانم بنز رخ و استایلش چه دلبری ای می‌کنه ?
    اگر تمکن مالیشو ( وصد البته امکان خرید) داشته باشم بدون هیچ تردیدی بنز
    ولی از حق نگذریم ، توی رنج قیمت خودش کامارو یکی از گزینه های برتره . سلاح قدرتمند کامارو قیمتشه.

  17. حمیدرضا

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    اگر قرار باشه تو امریکا یا خاورمیانه رانندگی کنم قطعا کامارو رو انتخاب می کنم هم قدرتمند هم سریع ولی در اروپا مرسدس چون انقدر جاده ها شون کوچیک و پر پیچ و خمه مصرف کامارو سر به فلک میذاره ولی مرسدس خیلی منطقی تر هست اما در دوبی صدای کامارو وحشت رو در دل همه قلدر سوارا ایجاد میکنه
    در نهایت بستگی به مکان استفاده داره در ایران هیچ کدوم چون ارزش ماشین بیشتر از جاده های ماست

    1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

      ۳۰ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      داداش شما هم مثل اون بزرگوار(!) فکر میکنی همه آمریکایی‌ها پر مصرف هستن؟! باور کن کامارو نسبت به حجم و قدرت موتورش، مصرف غیرمنطقی نداره.

  18. آرش آمریکایی

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (639 ديدگاه)

    علی (شوی نوا) جون اگه کامنت منو میبینی یه سوال دارم
    مگه انجین کامارو از نوع بیگ بلاک نیس
    پس چرا نوشته بلوک کوچک

    1. (Ali(Chevy Nova

      ۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (7385 ديدگاه)

      ارش جان جواب این کامنتت رو جاى دیگه مىگم که دوستان هم ببىنن

  19. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2855 ديدگاه)

    هر جفتشون خوبن و یه دنیایی دارن.
    ولی من یخورده ((با اجازه ی آمریکایی بازا)) سمت مرسدسم.?
    .
    .
    .
    .
    .
    یه خبری هم دارم.
    .
    .
    .
    .
    باز هم 720s و باز هم شگفتی دیگر!!!
    ثبت رکورد دیوانه کننده ی ((9.733)) ثانیه در مسیر 1/4 مایل توسط مک لارن???
    اگه سوالتون اینه که این مدل 720s تغییری داره یا نه،جواب یه ((نه)) بزرگه.
    این رکورد برای یک مدل استوک شگفت انگیزه.

    این آمار رو هم ببنید بد نیست.
    https://1.bp.blogspot.com/-XNTVubfTdhU/WhRGtCQ-c5I/AAAAAAABOMI/wf6Qw0LwuUE1fYO_IHaz_GkGTWBp75eIACLcBGAs/s1600/mclaren-720s-quarter-mile-record.jpg
    ….
    ….
    اینم ویدئوش:https://www.aparat.com/v/Br4mf
    ..
    ..
    ..
    ???((Raise Your Limits))???

    1. MAHDI . VENOM-DEMON

      ۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (1478 ديدگاه)

      چه میکنه این مک لارن
      خوشحال شدم با این خبرت خودمم از طرفدارای مک لارنم
      تبریک به شما دانیال عزیز

      1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

        ۱ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (2855 ديدگاه)

        قربون داداش مهدی.

        1. Mr

          ۶ دی ۱۳۹۶
          سوابق: (1 ديدگاه)

          مشخصات فنی ۷۲۰ رو میشه بگین ؟؟

  20. علی

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (191 ديدگاه)

    با سلام
    دوستان هر دو بر طبق نیازهایی که پوشش می دن فوق العاده هستند یعنش شما اگه ماشینی میخای که وحشی باشه و قدرت خوبی داشته باشه ولی از کیفیتش حاضر به چشم پوشی باشی کامارو انتخاب مناسبی هست ولی اگه یه لوکس اسپورت با کیفیت با قدرت مناسب بخای انتخاب مرسدس هستش .البته کامارو بیشتر وحشی سواریه یعنی سوار یه وحشی هستید ولی تو مرسدس سوار یه ماشین لوکس هستید که هر وقت بخاید تیدیل می شه به یه آدم متمدن و هر وقت نخاید می شه یه ماشین مخصوص پیست .انتخاب من مرسدس هستش گرچه که من به شخصه بین قلچماقهای آمریکایی رقبای کامارو مانند موستانگ و چلنجر را بیشتر می پسندم

  21. بهنام

    ۳۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (994 ديدگاه)

    قلدر امریکایی !!! واقعا دوسش دارم ?

  22. پیام اکرمی پور

    ۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2139 ديدگاه)

    ماشینای آمریکایی به زور پیشرانه های پر مصرف، شتاب ماشین رو بالا میبرن. تو بخش هندلینگ و … در برابر آلمان هیچ حرفی برای گفتن ندارن

    1. امیرحسین

      ۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (102 ديدگاه)

      شما بهتره بری و رکورد این مدل از کامارو رو توی جهنم سبز ببینی
      یه ماشین فقط با زور قدرت نمیتونه همچین رکوردی بزنه

  23. امیرحسین

    ۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (102 ديدگاه)

    از هرچی بگذریم ولی اصلا نمیشه با فرمون کامارو کنار اومد ?
    بیشتر احساس بدی که نسبت به کابینه کامارو دارم به خاطره فرمونشه
    ولی من اگه بخوام تویه این قیمت امریکایی بگیرم قطعا کوروت میگیرم

  24. Pooriya_German_BMW

    ۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (584 ديدگاه)

    مقایسه مضحکی بود
    مثل شاه و گدا
    ۱۰۰% آلمان
    ۱۰۰%بنز
    ولی باز just BMW

  25. محمد

    ۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (226 ديدگاه)

    من خودم کامارو 2013 با پلاک منطقه آزاد دارم. کامارو رو با هیچ آلمانی عوض نمیکنم. عشق ماشین عضلانی داشته باشی باید بری سراغ آمریکایی.

  26. ??GERMANY??

    ۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (132 ديدگاه)

    با احترام به طرفداران هر دو‌خودرو اما ۹۱۱ بهترین انتخاب است

    1. امیرحسین

      ۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (102 ديدگاه)

      یکی اینجا حرف دل منو زد

  27. abbas us.c

    ۴ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (269 ديدگاه)

    کامارو.
    برای یه اتاق دوبرابر پول نمیدم

  28. AHMAD

    ۱ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مرسدس GT بین تموم ماشین ها زیباترین کابین رو داره …عاشقشم
    طراحی داخلیش که حرف نداره
    انتخاب اول و آخر بنز♥

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا