حال که موستانگ ۲۰۱۵ معرفی شده و در معرض دید همگان قرار گرفته است می توانیم آن را وارد فهرست مقایسه کنیم و هر چه در بین رقبای این خودرو گشتیم تا رقیبی سرسخت برایش بیابیم تنها به یک گزینه رسیدیم : کامارو ۲۰۱۴
۴ دهه است که کامارو و موستانگ چه در جاده و چه در نمایشگاه در حال رقابت با یکدیگر هستند. زمانهایی بود که اگر به آن برگردیم می بینیم زمزمه هایی برای رقابت در مورد استفاده از ساسات برای خودروها وجود داشت ، ولی ورود تکنولوژی سبب شد تا آن روزها فراموش شوند. اکنون مدلهای جدیدی که تولید می شوند به خوبی قدرت را منتقل می کنند، آلودگی کمتری دارند و راندمان آنها شگفت آور است.
موستانگ همیشه ساز خودش را می زند (سبک و سیاق خودش را دارد)
فورد موستانگ با معرفی خود در سال ۱۹۶۴ شروع به فعالیت کرد. اگرچه در مدل سدان فالون اصول و ریشه های کمی دیده می شود اما سبک خاصی برای آن تعریف شده بود. یک موتور ۲۸۹ اینچ مکعبی V8 با ۲۷۱ اسب بخار توان به راحتی می توانست عملکرد خوبی برایش به ارمغان بیاورد. موستانگ یک ایده آنی بود به گونه ای که شورلت کاملا می دانست باید با یک کوپه شیک و زیبا با رانندگی جذاب و راحت مقابله کند.
سه سال بعد شورلت کامارو هم از همان فرمول استفاده کرد: اساس و پایه مشابه یک سدان ولی طراحی زیبا به همراه یک موتور V8 . این هم جواب شورلت در ازای موستانگ بود که تا الان هم این رقابت ادامه دارد.
طی سالها، حتی زمانی که تحریم ها و ممنوعیتهای سوختی باعث کاهش عملکرد این خودروها شده بود و ذائقه خریداران به سمت خودروهای بزرگتر می گرایید ولی بازهم هر دو خودرو همچنان از محبوبیت خوبی برخوردار بودند. موستانگ در چیدمان فورد جایگاه ویژه ای دارد و بازطراحی های زیادی سبب شده تا مدل ۲۰۱۵ جدید تولید شود که بسته به نوع محاسبه شما می تواند نسل دهم این خوردو باشد.
اندازه مشابه یک ضرورت است
آخرین موستانگ تولید شده به منظور دست یابی به بازارهای امریکا طراحی شده است . براساس همین ذهنیت بسیاری منتظر بودند تا این خودرو در اندازه کوچکتر ساخته شود اما از طرف فورد به این موضوع جامه عملی پوشانده نشد. طول موستانگ ۲۰۱۵ برابر با ۱۸۸/۳ و فاصله محور جل و عقب آن برابر با ۱۰۷/۱ اینچ می باشد که نشان می دهد این مدل نیز دقیقا هم اندازه مدل قبلی خود است. اما همچنان موستانگ از کامارو با طول ۱۹۰/۴ و فاصله محوری ۱۱۲/۳ اینچ کوچکتر است.
این دو خودرو نسبت به گذشته از لحاظ طول و عرض بسیار به یکدیگر نزدیک شده اند. ارتفاع موستانگ ۵۴/۴ و عرض آن برابر ۷۵/۴ اینچ است در حالیکه کامارو ۰/۲ اینچ کوتاهتر و ۰/۱اینچ عریض تر است.
یکی از قسمتهای مهمی که موستانگ در آن پیشرفت داشته مربوط به فاصله چرخهای عقب خودرو می باشد. ۳ اینچ اضافه تر در لبه عقب سبب شده که تقریبا ۱ اینچ از عقب کامارو عریض تر باشد ، در حالیکه لبه جلوی موستانگ همچنان بیش از ۱ اینچ از جلوی کامارو باریکتر است.
فورد به منظور کاهش وزن موستانگ از گلگیرهای آلومینیومی استفاده کرده است. متاسفانه این وضعیت در جای دیگر جبران نشده و به نظر می رسد موستانگ ۲۰۱۵ نسبت به مدل صادراتی تقریبا ۱۰۰ پوند ( ۴۵ کیلوگرم ) سنگین تر باشد. مشخصات رسمی تا کنون منتشر نشده است اما همچنان موستانگ GT به اندازه ۲۰۰ پوند ( ۹۰ کیلوگرم ) سبکتر از کاماروست.
انتقال قدرت متغیر
همچنان موستانگ را با همان موتورهای سنتی V6 و V8 خود خواهیم دید که مطمئنیم آنها بخشی از یک بسته دائمی هستند. موتور پایه V6 با ظرفیت ۳/۷ لیتر کمی ضعیفتر شده اگرچه می تواند به توان ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۷۰ پوند فوت برسد. موتور V8 با ظرفیت ۵ لیتر با کمی ارتقا می تواند توانی بیش از ۴۲۰ اسب بخار فعلی را فراهم آورد.
موستانگ باید در مقایسه با کامارو SS ، بهتر باشد. کامارو SS فعلی می تواند به ۴۲۶ اسب بخار برسد پس شکی نیست که اگر موتور V8 پنج لیتری موستانگ می خواهد بالاتر قرار بگیرد باید رکوردی معادل ۴۳۰ اسب بخار داشته باشد تا همچنان برتری خود را حفظ کند.
مزیتی که کامارو دارد موتور V6 آن است. با توان ۳۲۳ اسب بخار و گشتاور ۲۷۸ پوند فوت به راحتی می تواند موتور پایه موستانگ را پشت سر بگذارد. البته فورد هم از این مسئله آگاه بوده و یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ متوسط را به عنوان آپشن خودرویش در نظر گرفته است.
تا کنون هیچ اعداد و ارقامی براساس اسب بخار به طور رسمی منتشر نشده است اما فورد تخمین می زند که این موتور ۴ سیلندر جدید بتواند حداقل توان ۳۰۵ اسب بخار همراه با گشتاور ۳۰۰ پوند فوت را تولید کند. این مسئله باعث پیشی گرفتن گشتاور موستانگ نسبت به کامارو می شود، گرچه نیازی نیست به امتیاز موتور کوچکتر آن اشاره ای بکنیم.
هم کامارو و هم موستانگ جعبه دنده ۶ وضیعت دستی یا اتوماتیک را ارائه می کنند که نشان می دهد در جنگ دنده ها پیروزی نخواهیم داشت.
اهمیت طراحی داخلی
احتمالا بزرگترین مزیت موستانگ نسبت به کاماروی فعلی نمای بیرونی آن است که شکی را در این قضیه باقی نمی گذارد. انتظار داریم که این امتیاز در موستانگ جدید همچنان ادامه داشته باشد که به لطف عقب تر رفتن ستون A خود اتاق عمود تری دارد. این مورد می تواند باعث نادیده گرفتن نمای تانکی جلوی کامارو شود.
موستانگ به دلیل استفاده از ابزاری مدرن از این سبک عقب رفته فعلی خود صرف تظر خواهد کرد. هر دو خودرو دارای فرمان شیب دار و تلسکوپی هستند گرچه تنها موستانگ است که درهایش بدون کلید باز خواهند شد. با این وجود موستانگ دارای کروز کترلی است که این ویژگی در کامارو وجود ندارد. صندلی های Recaro یکی از آپشن های است که در هردو خودرو بسته به تزئینات داخلی آن می توان سفارش داد.
ورودی هواکش ( جلو پنجره ) کامارو به اندازه ای کوچک است که بتواند از ورود ذرات و اجسام خارجی به داخل جلوگیری کند و این هواکش به راحتی جا زده می شود که می تواند موضوع بحث جداگانه ای باشد. گرچه هنوز زود است که از ظرفیتها و مزیتهای سواری موستانگ ۲۰۱۵ به جز پشت پهن تر و ارتفاع کمتر آن بدانیم.
سخن پایانی اینکه نمی توانیم به راحتی و خیلی واضح برنده ای را انتخاب کنیم. تنها واقعیتی که باقی می ماند این است که جنگ موستانگ در مقابل کامارو مانند همیشه به قوت خود باقی است – حتی اگر آخرین حمله از سوی فورد باشد.
حسین
۲۸ آذر ۱۳۹۲من خودم از طرفدارای شورلت ام
اما شورلت واقعا اون اوبهت قدیمشو نداره
اما فورد درسته مثه نسل قبلش نیست اما طراحی ماشین واقعا با ابهته
carbonado aventador
۲۹ آذر ۱۳۹۲طراحی موستانگ جدید خیلی قشنگ تر از کامارو هست و در ضمن در درگ های قبلی موستانگ پیروز رقابت بوده است!!!!!!!!!!
علي
۳۰ آذر ۱۳۹۲جفشونم سالارن سالار ماشااله
mahsa
۲ دی ۱۳۹۲دیروز تو خیابون یه موستانگ مشکی دیدم واقعا خیلی زیبا بود و ابوهت داشت
زیگما
۲۸ آذر ۱۳۹۲جفتشون رو دوست دارم
البته باید منتظر کامارو 2016 یا 2017 باشیم…
slr722
۲۹ آذر ۱۳۹۲سخترین 2 راهی زندگی…
انتخاب بین کامرو و موستانگه…
sorena330تحریم گیرندگان جان مردم تاپیروزی
۲۸ آذر ۱۳۹۲نسل قبل جفتشون قشنگ تر بود ولی مشخصات فنیشون بهبود پیدا کرده…
موستانگgt وکاماروzl1 نمونه ی کامل ترین خودرو های صنعت خودرو هستند به نظر من.
km
۲۸ آذر ۱۳۹۲نسل جدید کامارو دیگه اون رخ نسل قبل رو نداره ولی فورد به بهترین نحو اصالتشو حفظ کرده ولی غیر از این حرفها خیلی منتظر رقابت شلبی با Z28 هستم
جلال
۲۹ آذر ۱۳۹۲سلام
نه km جان
اتفاقا موستانگ از اون حالت وحشی خودش خارج شده واصطلاحا اهلی شده
ولی کامارو از قبل هم وحشی تر شده قیافش
فرهاد
۲۸ آذر ۱۳۹۲منم موافقم هر دو از نسل قبلشون زشت تر شدن
نیسان Z370 از لحاظ عملکرد خیلی از این دو تا بهتره
محسن.د
۲۸ آذر ۱۳۹۲موتور کامارو فقط 23 اسب بخار و 8 پوند فوت از ضعیف ترین موتور موستانگ، قدرتش بیشتره! واقعا موندم نویسنده برچه اساسی گفتند: “به راحتی می تواند موتور پایه موستانگ را پشت سر بگذارد.” !!!
کاش قیمت هاشونم مقایسه میکردین.
camaro
۱۵ تیر ۱۳۹۳دوست عزیز کامارو هم تو تاپ اسپید و شتاب و قدرت موتور سرتره.تازه لزومی نداره از موتور 505 اسب بخاری کامارو z28 صحبت کنیم.قیافه هم که بستگی به سلیقه ی افراد داره.
در ضمن اون متن یه ترجمه از یه سایت خارجی بود نه نظر نویسنده.
یارو
۲۸ آذر ۱۳۹۲بزا ببینیم سلیقه ی عموم چیه
موستانگ+لایک
کامارو-دیس لایک
مسعود
۲۸ آذر ۱۳۹۲سلیقه ی عموتو چیکار داری؟ به سلیقه خودت انتخاب کنی :دی
جلال
۲۹ آذر ۱۳۹۲سلام
به نکته ظریفی اشاره کردی مسعود جان!!!!!!!!!
e.scamp
۲۸ آذر ۱۳۹۲من عاشقه کامارو هستم ولی این مدل موستانگ بدجور بدلم نشست
amir.t.
۲۸ آذر ۱۳۹۲دوتا جیگرن چی بگم اخه.یکی از یکی بهتر …
SAEED
۲۸ آذر ۱۳۹۲سلام.
من جفتشونو دوس دارم،ولی اگه قرار باشه یکیرو انتخاب کنم بدون شک سراغ کامارو میرم!!!!!اونم کامارو SS مدل 2011 و 2012 با موتور 6.2 و اسب بخار 431!!!!!!!!!!فوق العاده!!!!
احسان(احسان سابق)
۲۹ آذر ۱۳۹۲هر دوشون رو دوست دارم اما موستانگ رو بیشتر.بخصوص از وقتی فورد پکیج موستانگ باس رو داده بیرون طرفدار سرسخت موستانگ شدم
jalal
۲۹ آذر ۱۳۹۲خیلی رقابت سخت و تنگاتنگی دارند با این حال من هر دوتاشون را دوست دارم . هردوتاشون محبوب ترین ماشینای آمریکایین .
carbonado aventador
۲۹ آذر ۱۳۹۲کامارو همیشه تو درگ از موستانگ عقب بوده!!!!!
SAEED
۲۹ آذر ۱۳۹۲سلام.
کامارو RS اره،تو شتاب اولیه ی کوچولو کم میاورده،ولی کامارو SS ی هیولاست!!!!!!!!
توفیقی
۲۹ آذر ۱۳۹۲فورد ماستانگ بی لوگوی شلبی حال نمیده
کامارو هم بی لوگوی ZL فاز نمیده
آیهان
۲۹ آذر ۱۳۹۲کسی میدونه موستانگ پدال شیفتر داره یا نه؟ میدونم برخلاف اصالتشهولی کاش داشته باشه :(
احمد.ف
۲۹ آذر ۱۳۹۲حعبه دنده دستی پدال شیفتر نداره که.
شروین
۲۹ آذر ۱۳۹۲کامارو همیشه بهتر بوده و هست. چوی پرفورمنس قابل مقایسه با فورد نیست. جدا از قدرت یا ظاهر یا هر چیزی که تو این مقاله اومده، وقتی بحث دوام پیش بیاد فورد جلو شورلت حرفی برا گفتن نداره. مثل فیلم بولیت که داج چارجر و فورد ماستانگ توش بود که فورد بعد از هر چند تا صحنه احتیاج به سرویس داشته…
میلاد
۲۹ آذر ۱۳۹۲هر دو ماشین فوق العادن.باید صبر کرد تا کامارو2015 بیاد واسه رقابت
کافر مقدس
۲۹ آذر ۱۳۹۲آمریکایی رو باید از نزدیک دیــــــد
خیلی گنده ت تو عکس نمیدونم چیرا کوچیک میشن:دی
درود بر GM
محمدرضا
۲۹ آذر ۱۳۹۲ابهت موستانگ یه چیز دیگه اس
جلال
۲۹ آذر ۱۳۹۲دوستان سلام
من یه با مدل قدیمی کامارو1969 رو سوار شدم
خیلی کهنه بود ولی باهاش حال کردم
حالا برای همین هم عاشق کامارو ام
ایشالا یه روز موستانگشو هم سوار بشیم ببینیم چجوریه؟
adasd
۲۹ آذر ۱۳۹۲من منتظر داج چلنجرم بیشتر تا اینا
کیوان
۲۹ آذر ۱۳۹۲هر دو شون جیگرن
امیر
۲۹ آذر ۱۳۹۲سلام هر دو خودرو ازنظر نعیلیق عقب همچننان مشکل دارند تاسر پیچ چندتا گاز میدی کل لذت رانندگی میگیره من هر خودرو داشتم در مسافت های طولانی خسته کنده هست و ازاردهنده
amin
۳۰ آذر ۱۳۹۲قیمت هارو چرا نزدن؟
salar
۳۰ آذر ۱۳۹۲شورلت آشغال شده آشغال.ولی فرد مثل قبل با عزمت ……..
شروین
۱ دی ۱۳۹۲شما یاد بگیر چه جور بنویسی فورد و عظمت بعد بگو شورلت آشغاله…
معین
۲ دی ۱۳۹۲اخه گناهه ما ایرانیهای قشر متوسط چیه که این ماشینهای لوکسو باید فقط از تو عکسو مقاله ببینیمو حسرت بخوریم اخر سر هم وقتی خودمون میخواییم ماشین بخریم باید یه ماشین عهد بوقو که اروپا دهها سال پیش انداخته دور با کمترین ایمنی و امکانات و حتی زشتترین ظاهر به قیمت همین ماشینهای لوکس تو خارج ایران بخریم اخر سر هم میگن خودرو سازی ما انحصاری نیست!!!خدا ازشون نگذره ایشالااااا
camaro zl1
۲۵ دی ۱۳۹۲کامارو 2014 چیزی نیست ولی کاماروی zl1 دهن موستانگ رو بسته.بدجوری هم بسته
Gamil
۴ بهمن ۱۳۹۲باید کامارو رو خدای ماشین ها دانست.
خیلی جذابیت داره من که عاشقشم ولی اون فورد هم خوبه اما مثل کامارو نیس
Amir
۱۶ بهمن ۱۳۹۲از نظر من فورد موستانگ قدیمى با اباهت تر از این مدل جدیداس
ژوبین
۲۹ بهمن ۱۳۹۲این چرا با z28 مقایسه نکرده؟
مثل مقایسه ماکسیما با تویوتا کمری 2004 بود که چند سال پیش انجام دادن