حال که موستانگ ۲۰۱۵ معرفی شده و در معرض دید همگان قرار گرفته است می توانیم آن را وارد فهرست مقایسه کنیم و هر چه در بین رقبای این خودرو گشتیم تا رقیبی سرسخت برایش بیابیم تنها به یک گزینه رسیدیم : کامارو ۲۰۱۴
۴ دهه است که کامارو و موستانگ چه در جاده و چه در نمایشگاه در حال رقابت با یکدیگر هستند. زمانهایی بود که اگر به آن برگردیم می بینیم زمزمه هایی برای رقابت در مورد استفاده از ساسات برای خودروها وجود داشت ، ولی ورود تکنولوژی سبب شد تا آن روزها فراموش شوند. اکنون مدلهای جدیدی که تولید می شوند به خوبی قدرت را منتقل می کنند، آلودگی کمتری دارند و راندمان آنها شگفت آور است.
موستانگ همیشه ساز خودش را می زند (سبک و سیاق خودش را دارد)
فورد موستانگ با معرفی خود در سال ۱۹۶۴ شروع به فعالیت کرد. اگرچه در مدل سدان فالون اصول و ریشه های کمی دیده می شود اما سبک خاصی برای آن تعریف شده بود. یک موتور ۲۸۹ اینچ مکعبی V8 با ۲۷۱ اسب بخار توان به راحتی می توانست عملکرد خوبی برایش به ارمغان بیاورد. موستانگ یک ایده آنی بود به گونه ای که شورلت کاملا می دانست باید با یک کوپه شیک و زیبا با رانندگی جذاب و راحت مقابله کند.
سه سال بعد شورلت کامارو هم از همان فرمول استفاده کرد: اساس و پایه مشابه یک سدان ولی طراحی زیبا به همراه یک موتور V8 . این هم جواب شورلت در ازای موستانگ بود که تا الان هم این رقابت ادامه دارد.
طی سالها، حتی زمانی که تحریم ها و ممنوعیتهای سوختی باعث کاهش عملکرد این خودروها شده بود و ذائقه خریداران به سمت خودروهای بزرگتر می گرایید ولی بازهم هر دو خودرو همچنان از محبوبیت خوبی برخوردار بودند. موستانگ در چیدمان فورد جایگاه ویژه ای دارد و بازطراحی های زیادی سبب شده تا مدل ۲۰۱۵ جدید تولید شود که بسته به نوع محاسبه شما می تواند نسل دهم این خوردو باشد.
اندازه مشابه یک ضرورت است
آخرین موستانگ تولید شده به منظور دست یابی به بازارهای امریکا طراحی شده است . براساس همین ذهنیت بسیاری منتظر بودند تا این خودرو در اندازه کوچکتر ساخته شود اما از طرف فورد به این موضوع جامه عملی پوشانده نشد. طول موستانگ ۲۰۱۵ برابر با ۱۸۸/۳ و فاصله محور جل و عقب آن برابر با ۱۰۷/۱ اینچ می باشد که نشان می دهد این مدل نیز دقیقا هم اندازه مدل قبلی خود است. اما همچنان موستانگ از کامارو با طول ۱۹۰/۴ و فاصله محوری ۱۱۲/۳ اینچ کوچکتر است.
این دو خودرو نسبت به گذشته از لحاظ طول و عرض بسیار به یکدیگر نزدیک شده اند. ارتفاع موستانگ ۵۴/۴ و عرض آن برابر ۷۵/۴ اینچ است در حالیکه کامارو ۰/۲ اینچ کوتاهتر و ۰/۱اینچ عریض تر است.
یکی از قسمتهای مهمی که موستانگ در آن پیشرفت داشته مربوط به فاصله چرخهای عقب خودرو می باشد. ۳ اینچ اضافه تر در لبه عقب سبب شده که تقریبا ۱ اینچ از عقب کامارو عریض تر باشد ، در حالیکه لبه جلوی موستانگ همچنان بیش از ۱ اینچ از جلوی کامارو باریکتر است.
فورد به منظور کاهش وزن موستانگ از گلگیرهای آلومینیومی استفاده کرده است. متاسفانه این وضعیت در جای دیگر جبران نشده و به نظر می رسد موستانگ ۲۰۱۵ نسبت به مدل صادراتی تقریبا ۱۰۰ پوند ( ۴۵ کیلوگرم ) سنگین تر باشد. مشخصات رسمی تا کنون منتشر نشده است اما همچنان موستانگ GT به اندازه ۲۰۰ پوند ( ۹۰ کیلوگرم ) سبکتر از کاماروست.
انتقال قدرت متغیر
همچنان موستانگ را با همان موتورهای سنتی V6 و V8 خود خواهیم دید که مطمئنیم آنها بخشی از یک بسته دائمی هستند. موتور پایه V6 با ظرفیت ۳/۷ لیتر کمی ضعیفتر شده اگرچه می تواند به توان ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور ۲۷۰ پوند فوت برسد. موتور V8 با ظرفیت ۵ لیتر با کمی ارتقا می تواند توانی بیش از ۴۲۰ اسب بخار فعلی را فراهم آورد.
موستانگ باید در مقایسه با کامارو SS ، بهتر باشد. کامارو SS فعلی می تواند به ۴۲۶ اسب بخار برسد پس شکی نیست که اگر موتور V8 پنج لیتری موستانگ می خواهد بالاتر قرار بگیرد باید رکوردی معادل ۴۳۰ اسب بخار داشته باشد تا همچنان برتری خود را حفظ کند.
مزیتی که کامارو دارد موتور V6 آن است. با توان ۳۲۳ اسب بخار و گشتاور ۲۷۸ پوند فوت به راحتی می تواند موتور پایه موستانگ را پشت سر بگذارد. البته فورد هم از این مسئله آگاه بوده و یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ متوسط را به عنوان آپشن خودرویش در نظر گرفته است.
تا کنون هیچ اعداد و ارقامی براساس اسب بخار به طور رسمی منتشر نشده است اما فورد تخمین می زند که این موتور ۴ سیلندر جدید بتواند حداقل توان ۳۰۵ اسب بخار همراه با گشتاور ۳۰۰ پوند فوت را تولید کند. این مسئله باعث پیشی گرفتن گشتاور موستانگ نسبت به کامارو می شود، گرچه نیازی نیست به امتیاز موتور کوچکتر آن اشاره ای بکنیم.
هم کامارو و هم موستانگ جعبه دنده ۶ وضیعت دستی یا اتوماتیک را ارائه می کنند که نشان می دهد در جنگ دنده ها پیروزی نخواهیم داشت.
اهمیت طراحی داخلی
احتمالا بزرگترین مزیت موستانگ نسبت به کاماروی فعلی نمای بیرونی آن است که شکی را در این قضیه باقی نمی گذارد. انتظار داریم که این امتیاز در موستانگ جدید همچنان ادامه داشته باشد که به لطف عقب تر رفتن ستون A خود اتاق عمود تری دارد. این مورد می تواند باعث نادیده گرفتن نمای تانکی جلوی کامارو شود.
موستانگ به دلیل استفاده از ابزاری مدرن از این سبک عقب رفته فعلی خود صرف تظر خواهد کرد. هر دو خودرو دارای فرمان شیب دار و تلسکوپی هستند گرچه تنها موستانگ است که درهایش بدون کلید باز خواهند شد. با این وجود موستانگ دارای کروز کترلی است که این ویژگی در کامارو وجود ندارد. صندلی های Recaro یکی از آپشن های است که در هردو خودرو بسته به تزئینات داخلی آن می توان سفارش داد.
ورودی هواکش ( جلو پنجره ) کامارو به اندازه ای کوچک است که بتواند از ورود ذرات و اجسام خارجی به داخل جلوگیری کند و این هواکش به راحتی جا زده می شود که می تواند موضوع بحث جداگانه ای باشد. گرچه هنوز زود است که از ظرفیتها و مزیتهای سواری موستانگ ۲۰۱۵ به جز پشت پهن تر و ارتفاع کمتر آن بدانیم.
سخن پایانی اینکه نمی توانیم به راحتی و خیلی واضح برنده ای را انتخاب کنیم. تنها واقعیتی که باقی می ماند این است که جنگ موستانگ در مقابل کامارو مانند همیشه به قوت خود باقی است – حتی اگر آخرین حمله از سوی فورد باشد.
امیر
۲ اسفند ۱۳۹۲سلام بچه ها.لطف کنین قبل اینکه نظر بدید یه لحظه لا شناسنامتونو یه نگاه بندازید.خخخخخخ
امیر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳عزیز بیا اهواز یه موستانگ 2014 بخر 85 میلیون !
مهدی
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳اره…
بیا اهواز و یه موستانگ 2014 از ابادان بخر…
شایان
۱۰ اسفند ۱۳۹۲من هردو رو دوست دارم ولی هیچ کدوم نمیخرم زیرا به جای این دو میرم سراغ دوج چلنجر اس ار تی با موتور 6400 و 470 اسب بخار و 640 نیوتن متر گشتاور
حسن
۲۷ اسفند ۱۳۹۲کامارو برنده
محمود
۲۸ اسفند ۱۳۹۲تنهاخودرویی که اعتمادبه نفس روتقویت می کنه واگرازنزدیک ببینیددیگه کارتون تمومه بچه ها شدیدا دنبال خریدش هستم
باربد
۲۸ اسفند ۱۳۹۲کاماروZL1 از هر نظر از موستانگGt500 بهتر بود.موستانگ فقط تاپ اسپید داشت.الان کاماروSSوRs سال 2014 خیلی قوی نیست ولی Z28 عالیه.به نظر من که نظر هرکس برا خودش محترمه ولی وقتی بحث مسابقه میاد وسط، اون موقع موستانگ باید یه فکری به حال خودش بکنه.
سعید
۲۷ شهریور ۱۳۹۳آره :امارو یه برگ برنده هم داره رکوردش تو پیست نوربرگ رینگ 7:37 بود که سریعتر از بقیه ماسل کاراس
ramin
۸ فروردین ۱۳۹۳گرچه من ذاتا طرفدار موستانگم اما خداوکیلی موشتانگ هنوز اصالت ظاهرش رو حفظ کرده از چراغهای جاو وعقب گرفته تا ارکاندیشن داخلی
اما کامارو رخ جلو رو حفظ کرده اما از عقب واقعا اون جنم گذشته رو نداره
emad
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳اینقدر بدم میاد تو مقایسه نظر شخصی رو اعمال میکنن
بخش فنی سر جاش ولی طراحی داخلی و خارجی کاملا صلیقست
آقای غفاری همه متوجه شدن از نظر شما موستانگ بهتر از کامارو هست
فقط موستانگ رو بررسی میکردی بیشتر بهتون خوش میگذشت!
غفاری
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳دوست عزیز در اینکه من عاشق ماستنگ هستم اصلا بر کسی پوشیده نیست!!! ولی متن بالا یه ترجمه کامل بود و حتی و ذره ای نظر شخصی در ترجمه ها اعمال نمیشه
mohammad3camaro
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳کامارو از قدیم نقص نداشته
سپهر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳عشق است ماستانگ
حامد جانباز
۶ خرداد ۱۳۹۳صرفنظر از اینکه موستانگ ماشین فوق العاده ایه ولی کامارو خیلی زیباتره من که عاشقشم <3
مصطفی
۲۷ خرداد ۱۳۹۳در ضمن من ماشین شورلت رو زیاد دوست دارم
واما دوست ندارم ماشین گرون قیمت داشته باشم چون اصلا ارزش نداره پول آدم هارو میکشه
مسعود
۱ تیر ۱۳۹۳من اهواز زندگی میکنم بخاطریکه آبادان آزاد شده اهوازیا هم میتونن از این ماشینای اروپایی داشته باشنف منم شورلت کامارو گرفتم 2013 کوپه رنگشم نقره ایه، وقتی خواستم بگیرم رو فورد موستانگ و کامارو مونده بودم که کدومشو بگیرم، وقتی از نزدیک هردوتاشونو دیدم که منار هم گذاشته بودن هر دو 2013 بودن، فقط شورلت کاماروی انتخاب کردم، واقغا فیس تکی داره ، موستانگ در مقایسه با کامارو ول معتله، الانم راضی هستم از شورلت کامارویی که دارم،120میلیون خریدمش
ئشایه
۲۴ تیر ۱۳۹۳هر دو تاشون عالی هستن وای نمیدونم چرا طراحی2015 موستانگ به دلم ننشست البته ناگفته نماند دوج چلنجر هم غولی یه و هم رغیب خوبی
میکاییل
۳۰ مرداد ۱۳۹۳دم همه بچه های اهواذ گرم. فورد و کامارو هردو عالین. من خودم کامارو دارم. اما با این اوصافی که دوستمون با مقایصه انجام داد بدم نمیاد فورد رو امتحام کنم
DANYAL
۱۰ شهریور ۱۳۹۳دوج چلنجرقیمتش چقدره؟
مهرداد
۱۶ شهریور ۱۳۹۳اگر توی خوزستانی که تقریبا قیمت پایه چلنجر 2015 بین 95تا100 میلیون میشه و اگر نیستی برو توی 200 به بالا
مهدی
۱۰ شهریور ۱۳۹۳اگه یکروز قسمت بشه کامارو رو میخرم. واقعا ماشین عضلانی ,اسپورت و زیباییه.ماشین فقط ماشین آمریکایی.
hosein
۱۶ شهریور ۱۳۹۳سلام ماستنگ یک اسب رام نشدنیه وهیچ وقت کامارونمیتونه به گردسماش برسه.فقطFORD MUSTANG GT
مهرداد
۱۶ شهریور ۱۳۹۳من موستانگ رو از هر نظر بهتر می پسندم. هم قیمتش مناسبتر هست (حدود 3 میلیون ارزونتر در مدل کوپه و حدود 12 میلیون مدل کروک) هم قیافه اش بهتر به ماشین اسپرت میخوره تا شورلت کامارو.
اگر بخوام بگیرم حتما موستانگ می گیرم. خدا رو شکر تنها کاری که واسه خوزستان کردن این بود که کاملا منطقه آزاد شد و ماشین درست و حسابی میشه سوار شد.
موستانگ 2014 قیمت 81 میلیون (با پرداخت عوارض ، پلاک ، بیمه و …)
کامارو 2014 قیمت 85 میلیون (با پرداخت عوارض ، پلاک ، بیمه و …)
سینا
۱۶ شهریور ۱۳۹۳خدا کنه مدل shelby gt500 ماستنگ بسازن همینطور مدل zl1 کامارو 660 و580 اسب بخار دیونت میکنه
مهران
۲۳ مهر ۱۳۹۳عزیزان بیاین تبریز ماشینای امریکایی رو با قیمت بازار امریکا بخرین چون تبریز شده شهر سوپر اسپورت ها
مهزیار
۹ دی ۱۳۹۳عزیزم شما بیا اهواز بعد ببین کجا این ماشینا زیاده از بنز و بی ام و موستانگ و تا پورشه هم اروند هم ملی هست شهری که قراره سوپر اپورت باشه اهوازه
شاهین
۲۷ بهمن ۱۳۹۳عزیز من،تبریز و اهواز رو با هم نمی تونی مقایسه کنی.تبریز از هر لحاظ از اهواز سرتره.مثلا”از نظر اقتصادی جزو 4 شهر اول ایرانه،از نظر جغرافیایی دروازه ایران به اروپاست،از نظر آب و هوایی که دیگه خودت گرد و خاک شهرتو بهتر می دونی،در تبریز گرمترین روز سال فوقش 30 درجه هست و یکی از معتدلترین شهرهای ایرانه.پس تمام این عوامل با هم جمع شده و باعث می شوندتا قدرت اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی یک شهر بالا رفته و بالطبع سطح زندگی مردم در آن شهر بالا برود و مردم آن شهر امکانات زیادی جهت زندگی آسوده داشته باشنداز جمله ماشین لوکس فراوان،منزل مسکونی لوکس و کلا”سطح زندگی بالا.ضمنا”این رو هم بدون،هنوز که هنوزه شهر اهواز از لحاظ مهاجر فرصت بودن و رشد منفی جمعیت در کشور مقام اول رو داره که اینهم به علت عواملی بود که در بالا توضیح دادم.ممنون دوست عزیز
شاهین حسینی
۲۷ آذر ۱۳۹۳دمت گرم راس گفتی تبریز شده سوپر اسپورت و ماسل کار ادم کیف میکنه بیرون میره
مصطفی
۲۹ آذر ۱۳۹۳این حرف ها را ول کنید بیاید قشم صد تا از اینا ریخته توی خیابون .
زیر قیمت مثلا 100 ملیون شده 60 ملیون اما پلاک ملی نیست .منطقه آزاده.
سام
۷ بهمن ۱۳۹۳من یه موستانگ گرفتم ماه هر چی باشه بهتره از کامارو (ماشین قبلیم )بود
علی
۹ بهمن ۱۳۹۳فقط وایپر.خیابان رو شخم میزنه
حسین
۱۴ بهمن ۱۳۹۳موستانگ مزنه قیمتش خیلی پایینتره
برای همین کسی که پولش نمیرسه یا پولش کمتره اکثرا میره موستانگ میخره
کامارو گرنتره
جوری که موستانگ 2013 الان 80 ت میارزه
ولی کامارو 2013 رو زیره 100 ت نمیدنش
یه جورایی قیاسون خوبه ولی مزنه قیمتم خیلی مهمه 20 میلون تومن کم چیزی نیست برای خرید
البته در منطقه آزاد و اهواز این قیما رو دارم میدم
سجاد
۱۵ بهمن ۱۳۹۳کامارو تیپش خشنه ولی موستانگ خسته است در هر حال هر دو سالارن
جواد 007
۲۳ بهمن ۱۳۹۳کامارو فقط زیبایی داره موستانگ اپشن بیشتری داره اما هردوتاشون خوبن
رامین موستانگ
۱ اسفند ۱۳۹۳این حرفا رو بی خیال.موستانگ که حرف اول تو ماسل کارهه میزنه.
بردیا چلنجر
۱ فروردین ۱۳۹۴موستانگ جدید که اصلاً شبیه یه ماسل کار نیست و کامارو هم فقط روی کاغذ قوی هست این وسط قدرت دسته دوج چلنجر hellcat srt هست که واقعاً قوی هست
بیژن
۳ فروردین ۱۳۹۴اقا برید خدارو شکر کنید تو منطقه ازادید میتونید با صد میلیون سوار بهترین ماشین بشید ما که باید پول مالیات و هزارتا چیز بدیم تا اخرش فوقش با صد میلیون یه کیا اپتیما دست دو بتونیم بخریم.واقعا خدارو شکر کنید منطقه ازاد هستین.من فقط عکس این ماشینا رو دارم