کاهش ۴۰ درصدی ظرفیت باتری‌های بولت EV در طول ۸ سال

شنبه 20 آذر 1395 - 13:30
مطالعه 3 دقیقه
2017 Chevrolet Bolt EV
دامنه مسافت الکتریکی ۳۸۳ کیلومتری در مدل جدید شورولت بولت EV یکی از موضوعاتی است که مایه مباهات جنرال‌موتورز محسوب می‌شود. با این وجود، این کمپانی...
تبلیغات

دامنه مسافت الکتریکی ۳۸۳ کیلومتری در مدل جدید شورولت بولت EV یکی از موضوعاتی است که مایه مباهات جنرال‌موتورز محسوب می‌شود. با این وجود، این کمپانی می‌خواهد خریداران جدید بولت EV را برای کاهش دامنه این خودرو به ۲۳۰ کیلومتر، پس از اتمام دوره ۸ ساله گارانتی آماده کند. جنرال‌‌موتورز این نکته را در راهنمای بولت توضیح داده است.

البته قبل از اینکه این مطلب را ادامه دهیم، لازم به یادآوری است که کاهش ظرفیت باتری‌ها چیزی نیست که تنها مختص باتری‌های مورد استفاده در شورولت بولت باشد. در ابتدای معرفی نیسان لیف به بازار خودرو، مدل‌هایی که مخصوصاً در آب‌وهوای گرم با آنها رانندگی می‌شد، با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه بودند و نیسان برخی راه‌حل‌ها، از جمله جاسازی بهتر بسته باتری و آپشن لیزینگ جایگزینی باتری‌ها برای این منظور ارائه کرد تا بحث و مناقشه در این زمینه را فرو نشاند. رانندگان تسلا مدل S نیز می‌بایست با کاهش ظرفیت باتری خودرویشان کنار می‌آمدند. امّا به بحث بولت EV که برگردیم، در صفحه ۳۲۲ از راهنمای این خودرو که فایل PDF آن از اینجا قابل‌دریافت است، می‌خوانیم:

همانند سایر باتری‌ها، میزان انرژی قابل‌ذخیره در باتری با ولتاژ بالای «پیشرانه» با گذشت زمان و اضافه‌شدن مایل‌های رانندگی، کاهش خواهد یافت. بر اساس میزان استفاده، این باتری می‌تواند حداقل ۱۰ درصد و حداکثر ۴۰ درصد ظرفیت خود را در طول دوره گارانتی از دست دهد. در مورد سؤالات احتمالی در مورد ظرفیت باتری باید گفت که یک تکنسین خدمات در نمایندگی می‌تواند  وضعیت وسیله نقلیه شما را با توجه به پارامترها مشخص کند.

در حالی که کاهش ۱۰ درصدی بُرد مسافت نمی‌تواند نگرانی چندانی را برای مالک خودروی الکتریکی به همراه داشته باشد، ولی ۴۰ درصد مسافت ۳۸۳ کیلومتر، معادل ۱۵۳ کیلومتر است که نمی‌تواند به‌سادگی از کنار آن گذشت؛ به این معنا که یک بولت مدل ۲۰۱۷ در سال ۲۰۲۵ با یک شارژ کامل تنها می‌تواند  ۲۳۰ کیلومتر مسافت را طی کند. البته هر خودرویی که ۸ سال از عمر آن بگذرد، مشکلات زیادی نسبت به یک مدل جدید خواهد داشت، ولی در اینجا دو پرسش مهم مطرح می‌شود. اول اینکه از آنجا که جنرال‌موتورز بازار گسترده‌تری نسبت به یک EV معمولی، برای بولت درنظر گرفته، باید دید که موضوع «کاهش دامنه مسافت» چقدر از دید عامه مشتریان بازار خودرو قابل‌قبول است. و دوم اینکه آیا عبارت «حداکثر ۴۰ درصد کاهش ظرفیت باتری»، پیش‌بینی مهندسان است یا اینکه وکلای جنرال‌موتورز آن را پیشنهاد کرده‌اند؟

منبع: autoblog

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.