شورلت ۴۰۹ در زمان خود، آنقدر سریع بود که مردم امریکا برایش شعر گفتند و ترانه ساختند. موتور V8 مدل ۱۹۶۲ شورلت بل ایر، انقلابی در خودروهای عضلانی دهه ۶۰ میلادی ایجاد کرد.
یک نمونه اورجینال شورلت بل ایر ۴۰۹ مدل ۱۹۶۲ در حراجی مکوم عرضه میشود. این خودرو از موتور V8 با حجم ۴۰۹ اینچ مکعب (۶.۷ لیتر) استفاده میکند. با قدرت ۴۰۹ اسب بخار، نمونههای ۱۹۶۲ میتوانستند مسیر ۴۰۰ متر را در کمتر از ۱۴ ثانیه طی کنند.
طرفداران خودروهای عضلانی احتمالاً تا مدتها پس از اتمام ذخایر نفتی جهان، همچنان درباره اینکه چه کسی اولین بود بحث خواهند کرد. آیا اولدزموبایل با موتور راکت ۸۸ پیشگام بود؟ یا کرایسلر ۳۰۰؟ یا شاید پونتیاک GTO؟ میتوان برای هر یک از این خودروها استدلال کرد، اما شورلت ۴۰۹ ادعای محکمی برای شروع عصر طلایی خودروهای عضلانی دارد.
۴۰۹ مدل جداگانهای نبود، بلکه یک نوع موتور قابل انتخاب برای سدان شورلت بود که در سال ۱۹۶۱ طراحی کاملا جدید داشت. موتور ۳۴۸ اینچ مکعبی (۵.۷ لیتری) شورلت با تنظیم سه کاربراتور ۳۵۰ اسب بخار (۳۵۵ اسب بخار متریک) قدرت تولید میکرد، اما انتخاب گزینه ۴۰۹ حجم موتور را به ۴۰۹ اینچ مکعب (۶.۷ لیتر) افزایش داد و با نسبت تراکم ۱۱.۲۵:۱، پیستونهای آلومینیومی فورج شده، سوپاپهای سفت و سخت و ۳۶۰ اسب بخار (۳۶۵ اسب بخار متریک) ارائه میشد. در این حالت گیربکس چهار سرعته دستی اجباری بود.
یک سال بعد، با میلسوپاپ و سرسیلندرهای جدید، موتور ۴۰۹ با یک کاربراتور چهار دهانه ۳۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. اما پرداخت ۶۰ دلار اضافه برای دو کاربراتور چهار دهانه کارتر، قدرت را به ۴۰۹ اسب بخار (۴۱۵ اسب بخار متریک) میرساند – همان نسبت جادویی ۱ اسب بخار به ازای هر اینچ مکعب که شورلت اولین بار در سال ۱۹۵۷ با موتور ۲۸۳ اینچ مکعبی تزریق مستقیم وعده داده بود.
درست است که این اعداد قدرت بر اساس استانداردهای قدیمی (قبل از ۱۹۷۲) محاسبه شدهاند، اما ۴۰۹ در زمان خود واقعاً سریع بود و حتی امروز هم میتواند برخی خودروهای مدرن را شرمنده کند. شتاب ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت (۹۷ کیلومتر بر ساعت) در کمتر از ۷ ثانیه با تنظیمات کارخانه فراهم میشد و رانندگان آماتور به زودی کشف کردند که با تغییرات جزئی میتوانند زمان ۴۰۰ متر را به زیر ۱۳ ثانیه برسانند. ۴۰۹ آنقدر انقلابی بود که گروه بیچ بویز یک آهنگ درباره آن ساخت و موجی از ترانههای پاپ مرتبط با خودرو را از سوی این گروه و دیگران به راه انداخت.
برخلاف خودروهای عضلانی اواخر دهه ۶۰ که با اسپویلرها و گرافیکهای خاص قابلیتهای عملکردی خود را نشان میدادند و عمدتاً بر اساس خودروهای اندازه متوسط ساخته میشدند، پیشگامان خودروهای عضلانی پهنپیکر، مانند ۴۰۹ بسیار محتاطانه عمل میکردند و تنها با نشان کوچک “۴۰۹” روی گلگیرهای جلو شناخته میشدند. حتی میشد این موتور را در یک سدان چهار در یا استیشن نیز سفارش داد، اگرچه نمونه کوپه با سقف فلزی که در حراجی مکوم عرضه میشود، امروزه مورد توجه بیشتری قرار گرفت.
این نمونه دارای پکیج نادر پانلهای آلومینیومی یا تزئینات SS پرزرق و برق نیست، اما دارای کاربراتورهای دوگانه مطلوب، گیربکس چهار سرعته دستی سفارشی (در سال ۱۹۶۲ گیربکس سه سرعته استاندارد بود) به فروش میرسد. قیمت پیشنهادی برای حراج هنوز مشخص نیست.
احمدرضا
۱۱ فروردین ۱۴۰۴فکر کن با این پیرمرد سرحال توی سربالایی بیفتی پشت سر اون مرسدس A180 سی میلیاردی که تازه وارد کردن
bMw
۱۱ فروردین ۱۴۰۴جدیدا دوباره داره تغییر میکنه
برقی ها دارن بنزینی میشن ماشینای قدیمی مثل قدیم با حجم موتور بالا دارن میان ماشینایی که فکرشو هم نمیکردیم مثل بل ایر دوباره به عرضه دارن میرسن
دیگه فهمیدن خودرو های برقی مشتری نداره حتی تو کشور های دیگه
شاید مشتری های خودرو های برقی تو کشور های دیگه خیلی بیشتر از ایران باشه ولی باز به هیچ عنوان مشتری های خودرو های برقی به بنزینی نمیرسن
Cehx
۱۱ فروردین ۱۴۰۴عه کاربراتور چهار دهنه
علی شوی بیا مارو با کامنت مفیدت خوشحال بفرما
۱۱ فروردین ۱۴۰۴عجب ماشینیه همش گوشته
MOHAMMAD.DEMON
۱۱ فروردین ۱۴۰۴یکی از جذاب ترین سایت هایی که میتونید توش بچرخید قطعا vanguard motor sales هستش
این رستوماد جذاب از کامارو با موتور ls7 سوپرشارژ قطعا برای همه جذابه
http://www.vanguardmotorsales.com/inventory/5196/1970-chevrolet-camaro-restomod
یا این شاهکار استوک بازسازی شده با فقط 4400 کیلومتر کارکرد
http://www.vanguardmotorsales.com/inventory/5265/1978-cadillac-eldorado
Taha Ayoobi
۱۱ فروردین ۱۴۰۴ای جانم
این پست علی شوی میخواد
(Saeed(PEUGEOT
۱۱ فروردین ۱۴۰۴ای جااااانم ب این جواهر …. راحت خیلی از خودروهای الان و رنده میکنه …..ببین زمان خودش چی بوده
حسن
۱۱ فروردین ۱۴۰۴یک اثر هنری بی نظیر از شوی
چقد زیباو چشم نوازه
Hf
۱۱ فروردین ۱۴۰۴این ماشین واقعا طراحی کلاسیک و خوبی داره و اون موتور هم حسابی جذابه.
اما باید همینجا یک چیزی رو با طرفداران ماشینای امریکایی روشن کنم.
امریکایی ها عملا در هیچ برهه ای از تاریخ در زمینه طراحی به اروپایی ها و مخصوصا ایتالیایی ها نرسیدن
بهترین ماشین ها از نظر من فورد های اروپایی مثل کاپری و کورتینا هستند چون هم موتور خوب دارند و هم ظاهر عالی.
....
۱۱ فروردین ۱۴۰۴شما برو طراحی دهه 70 اروپایی رو ببین تا بفهمی طراحی بد یعنی چی 😂
محسن
۱۲ فروردین ۱۴۰۴خب این نظر توئه
حسین دهمرد
۱۲ فروردین ۱۴۰۴حاجی سازندگان این ماشین مزرعه ی ماری جوانا داشتن رخ و ببین. صندوقش اندازه نیکی میناژه
اون موتور رو شاید واسه کامیونتی چیزی ساختن بعد گفتن بزار ببینیم رو ماشین چطور میشه.
𝓢𝓱𝓪𝓱𝓻𝓸𝓴𝓱_𝓰
۱۲ فروردین ۱۴۰۴تو چشم هاش لاتی خاصی وجود داره💪
قدرت طهماسبی
۱۲ فروردین ۱۴۰۴صنعت خودرو به مرور تکامل پیدا کرده ، ایران هیچ پیشرفتی نکرده