چند چیزی که اولازهمه باید دربارهی شورولت کلرادو ۲۰۱۶ دیزلی جدید بدانیم: موتور دیزلی توربو دورامکس ساخت شده در تایلند، سیستم گیربکس مونتاژ شده در کارخانهی مکزیک و طراحی بر پایه محصولات برزیلی. همه این توضیحات را در حالی کنار هم قرار دهید که شورولت یک نام فرانسوی است و این خودرو تماماً در ایالت میسوری امریکا مونتاژ میشود.
اگر از طرفداران تراکهای جمعوجور باشید سراغ مدل بنزینی این خودرو خواهید رفت. البته این تریم ۳۷۳۰ دلار گرانتر از مدل دیزلی است.
هیچیک از تک محصولات سطح متوسط جنرال موتور تابهحال به این سطح نرسیده است، راحتی کلرادو و جزئیات ظریف آن حتی خریدارانی که تا دوازده ماه پیش راغب به خرید تراک بزرگ بودند را به خود جذب کرده است. این خودرو تا حدی پیش رفته که خود جنرال موتور هم از اینکه کلرادو به این اندازه خوب از آب درآمده و فروش داشته شگفتزده شده است. بااینکه کارخانهی مونتاژ وینتزویل میسوری با تمام قوا در حال کار است اما نه فروش و نه تولید مدل دیزلی دورامکس قرار نیست بهبود پیدا کند، اما همین امر باعث شده که کلرادو به قابلیتهای شگفتانگیز و دور از انتظاری دست پیدا کند! یک موتور بزرگ چهار سیلندر ۲.۸ لیتری ۱۶ سوپاپ DOHC که گفته میشود تنها ۱۸۱ اسب بخار قدرت دارد اما همین خودرو میتواند بیشینه گشتاور ۵۰۰ نیوتن متری در گردش ۲۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. این میزان گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر بیشتر از مدل بنزینی کلرادو شش سیلندر و تنها مقدار کمی کمتر از سیلورادو ۱۵۰۰ با موتور هشت سیلندر و ۵.۳ لیتری با بیشینه گشتاور ۵۱۹ نیوتن متر در ۴۱۰۰ دور بر دقیقه است. همهی مدلهای دورامکس هم به همراه گیربکس یکسان 6LP50 شش سرعته اتوماتیک در مدلهای مختلف ارائه میشوند. این حد بالا از گشتاور نشان میدهد که کلرادو دورامکس بهترین تراک جمعوجور برای یدک کشی است. قویترین مدل بنزینی ظرفیت یدک کشی ۳۱۷۸ کیلوگرمی و مدل دیزلی تک دیفرانسیل ظرفیت یدک کشی ۳۴۹۸ کیلوگرمی دارد. اگر مدل ۴×۴ را در نظر بگیریم میزان یدک کشی بهاندازهی ۴۵ کیلوگرم کاهش مییابد. تریلر مسافرتی ۲۸ فوتی ایر استریم بهصورت پایه ۲۰۸۲ کیلوگرم وزن دارد این تریلر فضای بسیار زیادی برای اضافه کردن آپشنهایی مثل آب و بار اضافی برای صاحب خودرو مهیا میکند اما با موتور بنزینی و بدون گشتاور بالای موتور توربوی دیزلی ممکن است با مشکل مواجه شویم. پالایش تراکم – احتراق
اگرچه تولید گشتاور بالا یکی از چهار نقطه قوت دورامکس است اما این پالایش موتور است که باعث راحتی بیشتر آن میشود.
این موتور که توسط یک بلوک آهنی بلندی احاطه شده شامل یک جفت شفت فولادی برای تعادل است که در مخزن روغنی خلاف جهت هم در چرخشاند و لرزش و غرشی داتی مثل یک هیولای در بند از خود تولید میکنند. باوجود نصب موتور هیدرولیکی هنوز هم لرزشهای کم رایج تراکهای دیزلی در حالت ایستا احساس میشود. برای مدرنتر کردن این خودرو شورولت جذبکنندهی لرزش پاندولی سانتریفیوژی (Centrifugal Pendulum Vibration Absorber یا بهاختصار CPVA) را درون تبدیلکنندهی گشتاور گیربکس قرار داده است.
اگر بخواهیم به گفتههای شورولت استناد کنیم: “CPVA یک ضربهگیر با تعدادی فنر ثانویه است که وقتی شارژ شوند لرزشهای گشتاوری موتور را از بین میبرند.” درنهایت جنرال موتور برای حذف صداهای موتور دیزلی در داخل کابین از مواد عایق صدا در محدودهی داشبورد استفاده کرده و سایر قسمتها را ضخیمتر کرده است؛ بنابراین از داخل کابین در حالتی که پنجرهها بالا باشد رانندگی به طرز منحصربهفردی آرام و ساکت است. رانندگی دیزلی
رانندگی با یک کلرادو دورامکس ۴×۴ بدون بار در طول ساحل مرکزی کالیفرنیا به طرز شگفتانگیزی آرام و بهینه است.
موتور بهندرت به دور موتور ۲۰۰۰ دور در دقیقه میرسد و گیربکس هم بهاندازهی گیربکس روی یک مدل بنزینی آرام و مطمئن است. این حالت رانندگی تا زمانی که شتاب بالایی نگیرید و سرعت بالایی نداشته باشید ادامه پیدا میکند اما اگر شتابزده رانندگی کنید کاملاً متوجه موتور دیزلی این خودرو میشوید. طبق اعلام شورولت، دورامکس ۲۰۰ کیلوگرم به وزن کلی مدل بنزینی چهار سیلندر ۲.۵ لیتری کلرادو و یا ۱۲۲ کیلوگرم به وزن کلی مدل شش سیلندر اضافه میکند. از آنجا که این وزن اضافی در دماغهی خودرو متمرکز شده است فرمانپذیری این خودرو کمی بهتر شده است. مسلماً مدل دیزلی بهچابکی برادر شش سیلندرش نیست اما در عمل بهاندازه کافی سریع است، تابهحال هیچ اطلاعاتی از مصرف سوخت این خودرو توسط EPA منتشر نشده است اما جنرال موتور ادعا میکند که کلرادو دیزلی ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر در جاده مصرف میکند. هنگام یدک کشی یک تریلر ۱۸۱۶ کیلوگرمی که اتفاقاً ساخت جنرال موتور است صدای دیزلی آن مشخص میشود. صدای موتور خیلی بلندی نیست اما سروصدای تراکم احتراق موتور شنیده میشود، صدایی که به گوش میرسد صدای بدی نیست بهطوری که حتی ازنقطهنظر بعضی از صاحبان خودرو، این صدا نشانهی یک ماشین دیزلی است. ترمز جیک (Jake Brake) یا ترمز اگزوز یکپارچه نصبشده بر روی کلرادو دیزلی به کمک چهار ترمز این خودرو آمده است. این دستگاه بعد از سیکل تراکم با باز کردن دریچه خروجی در سیلندر، هوای فشرده درون سیلندر را خارج میکند و باعث کم شدن سرعت خودرو میشود. کلرادو دورامکس بهقدری مدرن و کوچک است که هم برای رانندگی روزانه شهری مناسب است و هم در هر گاراژ کوچکی جا میشود. قیمت مناسب در مقایسه با سایر تراکهای دیزلی و قابلیت یدک کشی فوقالعادهای که در دیگر تراکها دیده نمیشود، کلرادو را به یک تراک محبوب تبدیل میکند. (البته با قیمت ۳۲ دلار میتوان RAM 1500 فول سایز اکو دیزل شش سیلندر را هم سفارش داد)
اما جنبهی منفی اصلی این تراک عرضهی آن تنها در مدلهای دو کابین با قسمت بار کوتاه و طویل در مدلهای LT و Z71 است که مدل طویلتر یا همان Z71 هم تنها در نمونه بنزینی به تولید میرسد.
با همهی این توضیحات احتمالاً شورولت بیشتر از اینکه درگیر تولید این خودرو باشد باید درگیر فروش آن باشد.
مشخصات:
نوع خودرو:
تراک دو کابین چهار درب
ظرفیت ۵ سرنشین،
موتورجلو
دیفرانسیل عقب/دو دیفرانسیل
قیمت پایه:
مدل LT با قیمت ۳۱۲۹۰ دلار
مدل Z71 با قیمت ۳۳۸۰۵ دلار
نوع موتور:
چهار سیلندر خطی دیزلی
توربوشارژ و اینترکولر DOHC با ۱۶ سوپاپ
سرسیلندر آلومینیومی و تزریق سوخت مستقیم
حجم موتور: ۲۷۷۶ سیسی
قدرت: ۱۸۱ اسب بخار در ۳۴۰۰ دور بر دقیقه
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور بر دقیقه
گیربکس:
شش سرعته اتوماتیک با حالت تعویض دنده دستی
ابعاد:
فاصله محوری: ۳۲۵.۸ تا ۳۵۶.۸ سانتیمتر
طول: ۵۴۰.۲ تا ۵۷۱.۲ سانتیمتر
عرض: ۱۸۸.۷ سانتیمتر
ارتفاع: ۱۷۹ تا ۱۷۹.۵ سانتیمتر
فضا برای سرنشین: ۳۰۲۹.۹ لیتر
وزن: ۲۰۶۵.۷ تا ۲۲۱۵.۵ کیلوگرم
عملکرد تخمینی:
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۰.۲ ثانیه
آزمون یکچهارم مایل: ۱۸.۵ ثانیه
نهایت سرعت: ۱۵۹.۳ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت تخمینی:
مصرف سوخت در جاده: ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت در شهر: ۱۱.۲ لیتر در صد کیلومتر
علی
۱۳ دی ۱۳۹۴عالیییییی از هر نظر زنده باد امریکا
Ahmad..F12
۱۳ دی ۱۳۹۴مهدی جان ممنون
کلرادو و رپتور اولین پیکاپ هایی بودن که من عاشقشون شدم
ali ayat
۱۳ دی ۱۳۹۴ای جان واقعا فوق العادس یعنی عجیب ترین موتوری که تو عمرم دیدم رو این ماشین بار های آمریکایی هست ۱۸۱اسب بخار و ۵۰۰نیوتون متر گشتاور حالا هرچی به این ژاپنی بازا بگی قبول نمیکنن که بازم میگن اصطحکاک نداره با تک استارت روشن میشه به هرحال فوق العادس
ali ayat
۱۳ دی ۱۳۹۴ببخشید اصلاح میکنم گشتاور تولیدی در استفاده از سیستم گیربکس و دیفرانسیل های پیشرفته است البته موتور هم بی تاثیر نیست
علی آقا
۱۴ دی ۱۳۹۴داداش من، خصوصیت موتورهای دیزل اسب بخار کم و گشتاور زیاده.
ضمن اینکه قدرت موتور ربطی به گیربکس و دیفرانسیل نداره (گرچه گیربکس و ذیفرانسیل روی گشتاور چرخ تاثیر دارند).
هر موتوری برای شرایط استفاده خودش بهینه میشه و برای همین موتور این ماشین برای حمل بار مناسبه و به درد ماشین سواری نمیخوره.
مطمئنا اگر تویوتا هم موتور دیزل طراحی کند مشخصاتی شبیه همین خواهد داشت.
moein
۱۳ دی ۱۳۹۴برا ما عشق آفرودیا عالیه ولی حیف که هنوز دازیم با تویوتا 2 اف و بلیزر سال قبل از انقلاب سرو کله می زنیم
nima
۱۳ دی ۱۳۹۴فوق العادس
هیچ ایرادی نداره
به نظرم از همه نظر از هایلوکس بهتره.
از ظاهر که واقعا بهتره
موتورشم و تکنولوژیش هم بالاتره
قیمتشم که عالیه ( هایلوکس 30000 پوند هست که میشه حدودا 37000 دلار)
یدک کشیش هم که بیشتره
دوام هم که بالاس واقعا (نگین فقط تویوتا که ناراحت میشم چون توی تراک فرق میکنه)
اصالت تراک هم که یعنی آمریکایی.
پس چه دلیلی داره آدم هایلوکس بخره؟
بهزاد
۱۳ دی ۱۳۹۴قیمت هایلوکس در بازارهای آسیایی از حدود 20 هزار دلار شروع میشه.
37 هزار دلار ؟!
علی آهنگر
۱۳ دی ۱۳۹۴سلام دوست عزیزم
الان اصلا دلیلی نداره که راجع به هایلوکس صحبت بشه
اینجا قسمت نظرات درمورد شورولت کلرادو هستش
اگه یه موقع یه موضوع توی سایت پدال زدن به اسم (مقایسه شورولت کلرادو و تویوتا هایلوکس) اونجا میشه توی نظرات این دوتا رو با هم مقایسه کرد
اما باز هم بحث انتخاب مشتری یه مسئله ی کاملا سلیقه ای هست اصلا یه مشتری سایپا151 رو دوس داره پس نمیشه راجع به انتخابش قضاوت کرد
مهرداد شیدایی
۱۳ دی ۱۳۹۴خیلی بیشتر از اون چیزی که یک redneck امریکایی احتیاج خواهد داشت.
یک پکیج کامل
hamid3x
۱۳ دی ۱۳۹۴بخدا خسته شدم اخه یعنی چی ،چرا کشور ما اینجوریه،این تراک مال مزرعه دارا امریکایی محسوب میشه یعنی اون جوونای امریکایی که تا دیپلم درس میخونند بعدش میرن تو این مزارع کار میکنند،عشق و حالشونم سرجاشونه،نه مشکل رفتن به خدمت ،کار پیدا کردن ،زن گرفتن دارن،به این میگن زندگی،ما چی عین خر درس خوندیم ،رفتیم المپیاد،سربازیمونم با هزار بدبختی تموم کردیم،حالا سه ماهه دنبال کاریم،طرف میگه واستا پای دستگاه بعنوان کارگر صفر کارکن،حقوق مهندسی نداریم بدیم بهت، این یعنی بچی ؟؟؟من خر بودم عمرمو پای درس و دانشگاه حروم کردم،بخدا خسته شدم
edris
۱۳ دی ۱۳۹۴بخدا دلمو آتیش زدی داداش… امیدوارم همه به اون جایی که حقشو دارن برسن. نمیدونم مشکل مملکت کجاست… مردمی که اینقد وفا دارن نسبت به نظام و مقابل دشمن وایسادن این همه کشته دادن تا زندگی نسل بچه هاشون مرفه باشه چرا ***
بخدا خودمون خودمونو تحریم کردیم با این تعرفه گمرک
https://kish.divar.ir/browse/%D9%88%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D9%86%D9%82%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88/vehicles/cars/?v01=0,1
hamid3x
۱۳ دی ۱۳۹۴النترا 20ملیون،سانتافه 30 مگه میشه،بعد ما با 30تومن میخوایم یه ال نود تمیزبخریم نمیتونیم،
داداش نمیدونم بخندم یا گریه کنم.
وقتی قدرت و پول دست ادمایی باشه که تنهاهنرشون حمله به سفارت های کشورای دیگست از این بهتر نمیشه،یکی نیست بگه تو اگه مردی پاشو برو یمن با عربا بجنگ نه اینکه با اتیش زدن سفارت ابرو کشورمونو میبری،اخرش هم این میشه تو اروپا و امریکا،افغانی ها و افریقایی هارو از ما بیشتر قبول دارن،بهشتون احترام میزارن اما اسم ایران و که میاری طرف روشو برمیگردنو بدون خداحافظی رابطشو قطع میکنه،یادم نمیره داشتم با ایتالیاییه نیم ساعت درمورد کار حرف میزدم تا گفتم ایرانیم دیگه جوابمو نداد و ……
کوروش کجایی که ببینی چه بلایی سر مردم و سرزمینت اوردند،
طاعون میگرفتیم بهتر از این بود وضعمون
امیرشایان
۱۳ دی ۱۳۹۴داداش خیلی ناراحت شدم …حق همه دمای باهوش و سخت کوشی مثل شما بهترین زندگی و کمال آرامش هست..واقعا واسه این مملکتی که هیچی اون سر جاش نیست متاسفم.آرزوی بهترینها رو برات دارم
hamid3x
۱۴ دی ۱۳۹۴ارادتمندیم آقا امیرشایان گل
من که کسی نیستم از من بهتر خیلی هستن که شغل مناسب تحصیلات و توانایشون ندارن و استفاده مناسب ازشون نمیشه،
به امید سربلندی و سعادت همه بچه های خوب پدال
mohsen
۱۴ دی ۱۳۹۴داداش کجا درس خوندی؟ اگه میگن درس بخون منظور اینه جوری بخون بری اونور بورسیه شی وگرنه ….
نوید جهرمی
۱۵ دی ۱۳۹۴چی بگیم که هر چی از واقعیات میگیم میگن منفی بافی و….
شاید مام باید مهاجرت کنیم
امیرحسین
۱۳ دی ۱۳۹۴آمریکایی ها و بخصوص تراک ها و ماسل کارها همیشه آدرنالین خون رو بالا میبرن
کره ای ها اگر بقول خودشون car MD رو بردن ولی هنوز موندم دل عاشقان واقعی ماشین رو بربایند
کره ای ها هیجان ندارند،آدم رو عاشق خودشان نمیکنن،حس خاطره انگیزی ندارن،عملکرد خارقالعاده تو محصولات کره ای به چشم نمیخوره
هنوز بسیاری از ایرانیان از لندکروزر کالسکه و جیپ شهباز و وانت بلیزر به عنوان سلطان آفرود یاد میکنه و دوست شان داره،یا از آلفا یا بی ام و قدیمی به عنوان ماشین های خاطره انگیز و فراموش نشدنی یاد میکنه.کدوم کره ای همچین حسی دارند
احمد باقری
۱۴ دی ۱۳۹۴عالیه. موتور خیلی خوبی داره.
Lambo
۱۴ دی ۱۳۹۴الان میرم خودمو میکشم با این هیکلش صدی هفت تو جاده مصرف میکنه هاچبک من از این بیشتر مصرف میکنه
نوید جهرمی
۱۵ دی ۱۳۹۴ماشین دیگه مردونه تر از این وانتای امریکایی سراغ دارین؟
از موقعی ک این کلرادو رو دیدم خیلی دلم میخواست یکیشو داشته باشم. اما اینجا باید دل خوش کنم ب نیسان گاوی.
خدا هیچ کس رو حسرت ب دل نزاره.