شورولت مالیبو که اولین بار در بین مدلهای ۱۹۴۹ این کمپانی ظاهر شده، از قدیمالایام به عنوان خودرویی قابلاعتماد در بین مشتریان امریکایی مطرح بوده و در واقع اگر کسی به «ارزشمندی» بیشتر از «ظاهر» اهمیت میداده، حتماً به سراغ این مدل میرفته است. مالیبوها در همه نقاط و حتی در «مالیبو» نیز دیده میشدند، تا اینکه ژاپنیها سطح بالایی از راحتی و ارزشمندی را به نمایش گذاشتند و این موضوع را به یکی از مشخصههای مهم موردنظر خریداران تبدیل کردند. به دنبال آن، شورولت با سؤالات زیادی در طراحیهایش روبرو شد؛ خیلی کوچک، خیلی بزرگ، خیلی خستهکننده و بسیار غیرقابلاعتماد. کمکم سدان متوسط شورولت تبدیل به خودرویی شد که دوست داشتید آن را کرایه کنید، ولی هرگز مایل نبودید آن را بخرید. مالیبو ۲۰۱۶، آخرین تلاش جنرالموتورز برای دگرگونکردن این تصوّر قالبی ایجاد شده در مورد مالیبو است.
همانند کرایسلر ۲۰۰، مالیبوی مدل ۲۰۱۶ نیز قصد داشته تا پیوندی عمیق با طراحی پیچیده و مدرن ایجاد کند. شانههای جدید و خطوط کناری بدنه، جلوههایی زیبا تشکیل داده است. چراغهای جلو به شکل تهدیدکنندهای، اندکی بسته شدهاند؛ حالتی شبیه به یک «آدمکش» یا یک «کامارو». همچنین همانند یک کامارو و تمام مدلهای جدید کادیلاک و بیوک، خط کمربندی بدنه به طرف بالا منحرف شده تا سقف خودرو پایینتر به نظر برسد و در همینحال، شکافهای باریکتر برای شیشههای کناری ایجاد کرده است. جنرالموتورز هیچگاه از این سبک طراحی پناهگاهی خسته نمیشود؛ حالا هر چقدر هم که این طراحی از نظر ظاهری، هزینه داشته باشد. برای داشتن مدل پایه مالیبو باید مبلغی به میزان ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار پرداخت و قیمت مدل مجهز «پرمیر» که برای این بررسی مورد استفاده قرار گرفته، برابر ۳۴۲۸۵ دلار است. این قیمتها میتوانند برخی از رقبای اصلی مانند هوندا آکورد و تویوتا کمری را تحتتأثیر قرار دهند. در عین حال، شورولت همانند هیوندای سوناتا، برای مالیبو تنها پیشرانه چهار سیلندر درنظر گرفته است. این موضوع میتواند صرفهجویی در وزن و هزینه به همراه داشته باشد، ولی اگر بخواهیم آن را با مدل توربوی موستانگ مقایسه، چیز زیادی عاید مالکان خودرو نخواهد شد. موتور پایه ۱/۵ لیتر توربوشارژر چهار سیلندر قدرت و مصرف سوخت مناسبی را در اختیار قرار میدهد؛ حداقل روی کاغذ چنین چیزی را نشان میدهد. در عین حال، در خودروی تستشده، موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۲۵۰ اسببخار، مصرف سوختی شبیه به یک V-6 دارد، ولی شتابش چندان شباهتی به یک V-6 ندارد. سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در مالیبو ۲.0T در ۶/۱ ثانیه ثبت میشود که مطمئناً کُندتر از مدل V-6 قابلمقایسه در کمری یا آکورد است. در همین حال، مصرف سوخت مالیبو که به اندازه ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده شده، چیزی از آن مدلهای V-6 در هوندا و تویوتا کم ندارد. مصرف سوخت این خودرو در تست نیز به میزان ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مشاهده شده که بار دیگر ثابت میکند که استفاده از یک موتور توربوی کوچک در یک خودروی بزرگ، همیشه مصرف سوخت بیشتری را به همراه دارد. البته این یک نکته را نیز مدّنظر داشته باشید که یک نسخه هیبرید از مالیبو با شرایطی مشابه پریوس در راه است. کلاس خودروهای متوسط بیشتر تحتتأثیر ابعاد قرار دارد تا قیمت یا قدرت. بر این اساس، شورولت با کمک دو مدل، سردمداران ژاپنی را در منگنه قرار داده است؛ یکی مدل کوچکتر مالیبو و دیگر مدل بزرگتر ایمپالا. مدل قدیمی مالیبو بهدرستی به خاطر صندلیهای عقب تنگ و استایل بیمعنیاش مورد انتقاد قرار میگرفت. بنابراین، مالیبوی جدید بدنه خود را بر روی یک فاصله محوری ۲۸۳ سانتیمتری کشیده که بیش از ۵ سانتیمتر بلندتر از این اندازه در آکورد، کمری و نیسان است. هر سه مدلهای مورد اشاره، از فاصله محوری یکسان ۲۷۷۶ میلیمتر استفاده میکنند. طول کلی مالیبو نیز نسبت به این مدلها بیشتر است. با این حال، شاید وزن ۱۵۰۰ کیلوگرمی آن را باید یک پیروزی برای مهندسان شورلت دانست؛ چرا که اکنون مالیبو تبدیل به یکی از سبکترین خودروها در کلاس خود شده است. صندلیهای عقب مالیبو از از این افزایش ابعاد، بیشترین بهره را دریافت کردهاند. در مالیبوی جدید، میتوان راحت و بیدردسر در صندلیهای جادار عقب نشست. در جلو، داشبورد را داریم که یک پیکره پیچیده از مجموعهای از المانها با جنسها و رنگهای مختلف و از جمله یک نوع چوب فاکس با یک طراحی آیندهنگرانه است. کابین مسلماً یک حال و هوای زشت یا ارزانقیمت ندارد، ولی شلوغی زیادی در آن دیده میشود. آپشن نمایشگر ۸ اینچی وسط داشبورد که در مدل پرمیر به صورت استاندارد ارائه میشود، شبیه یک آیپدی که برای شما نگه داشته شده و آیکونهای بزرگ و عملکردهای مختلف در آن که شامل اپل کارپلی نیز میشوند، برای تمام کسانی که اخیراً با مدلهای جدید جنرالموتورز رانندگی کردهاند، آشنا خواهد بود. البته هنوز هم از یک دکمه چند منظوره، همانند چیزی که در مزدا ۶ وجود دارد، خبری نیست. بنابراین باید زحمت بیشتری به انگشتان خود بدهید. یا اینکه میتوانید خودتان به آن دستور بدهید. امّا در عقب، سطوح پلاستیک سیاهرنگ حکومت میکنند و این در حالی است که در نسخههای سطح بالاتر، سرنشینان عقب مالیبو پورتهای USB و درگاههای برق ۱۲ و ۱۲۰ ولتیِ مخصوص به خود را دارند. چرخهای ۱۹ اینچی و پدال گاز آلومینیومی در مدل پرمیوم مالیبو، حالت جدّی و متین ایجاد کردهاند. همچنین سیستم فرمان با دقت عمل میکند و ترمزها نیز قدرتمند هستند؛ امّا در عین حال نمیتوان حسّ موجود در یک آکورد یا مزدا ۶ را با آنها تجربه کرد. سیستم گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بدون هیچگونه مشکی به شیفت دندهها میپردازد و موتور نیز با آرامش به خط قرمز ۶۵۰۰ دور بر دقیقه میرسد؛ مواردی که باز هم به متانت موجود در مالیبو میافزایند. در مدل پرمیر تنها از چرخهای ۱۹ اینچی میتوان استفاده کرد که کار را برای سیستم تعلیق بر روی سطوح ناهموار سخت میکند. مطمئناً مدلهایی که چرخهای ۱۶، ۱۷ یا ۱۸ اینچی دارند، دارای یک سواری نرمتر هستند. مالیبو اگر در ظاهر، یک سدان اسپورت نباشد، با فضای جادار خود، نمونهای از یک خودروی با کیفیت را در اختیار قرار داده است و دیگر از آن هیکل زمخت و بیطراوت مدلهای گذشته خبری نیست. همین موضوع شاید بتواند مالیبو را اندکاندک از پارکینگ خودروهای کرایهای به پارکینگهای شخصی سوق دهد.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
- قیمت مدل تست: ۳۴۲۸۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۱۷۹۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC با ۱۶ سوپاپ و چهار سیلندر در یک ردیف، توربوشارژر و خنککننده داخلی، بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
- قدرت: ۲۵۰ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتنمتر در ۱۷۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۸۳ متر.
- طول ماشین: ۴/۹۲۳ متر.
- عرض: ۱/۸۵۴ متر.
- ارتفاع: ۱/۴۶۶ متر.
- وزن کلی: ۱۵۰۰ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۱ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۵/۴ ثانیه.
- صفر تا ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۹ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۷ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۴/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۶/۱ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت دراگ): ۲۵۱/۰۶ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۰/۹۰۲ متر.
- چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: ۸۷ g.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۱/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
منبع: caranddriver
حامد
۲۳ آذر ۱۳۹۴نسل قبلیش زیاد خوب نبود خیلی خسته کننده و طراحیش خیلی ساده بود
سکوت
۲۳ آذر ۱۳۹۴هیچی کم نداره..هیچی..از هر لحاظ
بنتلی
۲۳ آذر ۱۳۹۴والا من نسل قبلیشو بیشتر دوس داشتم،نمیگم بد شده ها!احتمالا از نظر فنی و کیفیت بهترشده!ولی یکم اون هیبت و زیبایی قبلو نداره،فک کنم من دارم قدیمی میشم!،همین حسو درمورد قیافه جدید چارجر دارم!ولی کرایسلر 300هنوز هیبتشو حفظ کرده و منم خیلی خوشم میاد ازش
ali ayat
۲۳ آذر ۱۳۹۴من طراحی این مدلو از اپتیما سری جدید بیشتر میپسندم و لی از حق نگذریم طراحی داخلی اپتیما چیز دیگریست
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۲۳ آذر ۱۳۹۴بنده مالیبو رو از هر لحاظ بیشتر دوست دارم.
داشبورد optima هم بسیار زیباست ولی چون به نظرم کابین مالیبو مدرن تر و ساده تره و هم چنین زیبا تره اونو میپسندم.
ضمن اینکه کنسول میانی Optima 2016 اگه نگیم کپی خیلی شبیه کابین خودروهای ب ام و است.
هرچند به حالت کلی طراحی سلیقه ایه ولی توقع داشتم طراحی داخلی اپتیما نوآوری داشته باشه.
http://assets.cobaltnitra.com/teams/repository/export/v/1/9fa/d92507bc710058e8310145edef087/9fad92507bc710058e8310145edef087.jpg
http://blogs-images.forbes.com/matthewdepaula/files/2015/04/2016-Kia-Optima-interior.jpg
یه بحث دیگه ای هم که تو متن بهش اشاره شده کابین مالیبو اتفاقاً خیلی ساده و به دور از هر گونه شلوغی هست فکر میکنم…
و در آخر از جناب انیس حسینی تشکر میکنم.
رضا
۲۴ آذر ۱۳۹۴از نظر منم طراحیش ضعیفه ولی خب قطعا کیفیت کار بخصوص فنی و موتوری بالاست
shahab
۲۶ آذر ۱۳۹۴به نظر من این از اپتیما قشنگتره البته این سلیقه ایه و هرکس نظری داره
اما در کل اکورد از همه سرتره
ALL CARS
۲۳ آذر ۱۳۹۴دوستان اینم تصاویر جدید از Mercedes Benz IAA Concept 2015 :
http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2015-iaa_concept/
و bentley 2016 bentayga :
http://www.netcarshow.com/bentley/2016-bentayga/
و 2016 exige sport 350 :
http://www.netcarshow.com/lotus/2016-exige_sport_350/
MehhdiTurbo
۲۳ آذر ۱۳۹۴خوش به حالشون با ۳۵ هزار سوار چی میشند.
mro
۲۳ آذر ۱۳۹۴واقعا گل گفتی …. فقط به درد کرایه می خوره
مهدی
۲۳ آذر ۱۳۹۴قیمت این و کامارو و ماشینای هیوندا یکیه
شورولت کجا و هیوندا کجا
احمد باقری
۲۳ آذر ۱۳۹۴عجب چیزی شده!!!!!!!!!!!!!!!!
بابک
۲۳ آذر ۱۳۹۴اینکه ماشین خوب یا بدیه,بعدأ معلوم میشه اما از نظر ظاهری کاملأ تبدیل به یه ماشین بی اصالت شده.
اگر لوگوی شوی از روش برداشته بشه,شاید کمتر کسی متوجه آمریکایی بودن و شورولت بودن این ماشین باشه.
چراغ های عقب خیلی زیاد شبیه ماشینهای کره ای شده و جلو پنجره و چراغ های جلو ضمن اینکه یه نگاهی به کامارو داشته اما بیشتر شبیه به یه فولکس واگنه تا شورولت
shahab
۲۶ آذر ۱۳۹۴چراغای عقبش شبیه کره ای هاس؟؟؟؟؟
Archi KHAN
۲۳ آذر ۱۳۹۴منم موافقم سامان جان
هوندا آکورد +
شورولت مالیبو _
آبادان
۲۳ آذر ۱۳۹۴در واقع مالیبو 2016 همون ایمپالا هست در سایز کوچیکتر
نوید جهرمی
۲۴ آذر ۱۳۹۴کاملا موافقم باهات کاکا.
البته بین امریکاییا فورد فیوژن خیلی خوشکله .
اما کلن انتخاب اول آکورده.
سامان اذری
۲۴ آذر ۱۳۹۴تویوتا کمری 2016 هم خیلی عالیه ولی اکورد یه چیز دیگه هستش
نوید جهرمی
۲۴ آذر ۱۳۹۴آره.موافقم. البته کمری 16 رو مدل هایبریدیش میپسندم. اگر موتور 6 سلندر داشت دیگه همه چی تموم بود.
نوید جهرمی
۲۴ آذر ۱۳۹۴طراحی این مدلشو بیشتر دوست دارم. اما اصالت خودشو نداره. به نظر ناچار ب تغییر رویه شده اما حرکتش مثبت بوده.
اما موتورش خیلی آزاردهندس.اصلاً به امریکایی بودنش و این هیبت نمیخوره.شاید هایبریدی که بشه این موتورهای 1.5 و 2 لیتری بدردش بخورن. اما برای حالت عادی باید ی فکر دیگه بکنه. لاقل اون موتور V6 که روی کامارو استفاده میدشه ب عنوان آپشن برای این خودور هم درنظر بگیره.
ياسر
۲۴ آذر ۱۳۹۴اینجا ما باید 35000 دلار رو بدیم النترا و سراتو سوارشیم
رضا
۲۴ آذر ۱۳۹۴مزدا 6 و هوندا آکورد و تویوتا کمری و سوبارو لگاسی باید بگیم رقبای سرسختی داره
AHMADREZA
۲ دی ۱۳۹۴فوق العاده است واقعا
هيراد
۳۰ آبان ۱۳۹۵من هم یک دستگاه کمری ۲۰۰۹ دارم و هم این مدل ۲۰۱۶ مالیبو را . هر دو ماشین فول هستند و البته کمری چهار سیلندر است. هر کدام خصلت های خاص خودشان را دارند برای مثال کمری از دست اندازها نرم تر عبور میکند ولی در عبور از پیچ ها به پای مالیبو نمی رسد . فرمان مالیبو کمی میزان گردش ان از کمری کمتر است ولی بسیار دقیق تر عمل میکند.
اولین تجربه بعد از سوار شدن به مالیبو دید وسیعی بود که با توجه به شیب شیشه جلو به شما القا میشود. صندلی های کمری راحت تر هستند ولی صندلی های مالیبو شما را بهتر در بر میگیرند.واکنش به پدال گاز در کمری کند تر از مالیبو است البته موتور مالیبو داری توربو است و واقعا عملکردی بسیار قوی دارد به نوعی هر زمان که به پدال گاز فشار وارد میکنید شما به صندلی فشرده میشوید . از نظر استهلاک من از کمری که حدود سه سال مالک ان هستم راضی هستم ولی فعلا نظری در مورد مالیبو ندارم هر چند که کمپانی شورلت ان را پنج سال بدون هیچ بهانه ای ضمانت کرده حتی چهار سال تعویض روغن رایگان با حمایت رایگان جاده ای در سرتاسر کانادا البته . شکل و ظاهر سلیقه ای است پس من قضاوتی نمی کنم . در کل اگر مشتاق به داشتن ماشین امریکایی از کمپانی معظم شورلت هستید این یک کار جدید با دیدگا ههای مهندسی جدید امریکا است ( مصرف سوخت کمی بالا ولی توانایی حرکتی عالی)و اگر چنانچه اهل ریسک نیستید و مایل به داشتن ماشینی برای همه فصول هستید خوب انتخاب های ژاپنی گزینه های خوبی هستند.