اگر به هرکسی بگویید که شورولت مالیبو هیبریدی پیشرانه مشابهی با شورولت ولت دارد بلافاصله در مورد مسافتی که این خودرو در حالت الکتریکی میپیماید از شما سؤال میشود؛ اما جواب این سؤال مسافتی کمتر از چیزی است که فکر میکنید. این خودرو برخلاف شورولت ولت نه برای افزایش مسافت طی شده در حالت الکتریکی بلکه برای به حداکثر رساندن بازدهی پیشرانه اصلی طراحی شده است. در ادامهی توضیح این محصول و شگفتی آن باید بگوییم که شورولت قسمت شارژر برقی را هم از این خودرو حذف کرده است.
بهجای تمام چیزهایی که در بالا گفتیم شورولت مالیبو هیبریدی مصرف سوخت ۴.۹۰ لیتری و ۵.۲۲ لیتری را در صد کیلومتر به ترتیب در جاده و شهر ثبت کرده است. این اعداد که توسط شرکت EPA ثبت شدهاند بهاندازهای خوب هستند که مدلهای هیبریدی فورد فیوژن، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما و تویوتا کمری را در این رقابت پشت سر میگذارند. البته هوندا آکورد هیبریدی با مصرف ۴.۷۰ و ۵.۲۲ لیتر بنزین در صد کیلومتر در جاده و شهر بالاتر از مالیبو قرار گرفته اما با وقفهای که در جابهجایی خط تولید آکورد از ژاپن به کشورهای دیگر وجود دارد باید شاهد تولید آن در سال ۲۰۱۷ باشیم. دو موتور الکتریکی، گیربکس و سیستم احیاکننده ترمز مالیبو هیبریدی دقیقاً همان تجهیزاتی هستند که روی شورولت ولت قرار داشتند. دو تفاوت بزرگ این دو خودرو در پیشرانه و باتری خلاصه میشود. زیر کاپوت آلومینیومی مالیبو در حالی موتور چهار سیلندر ۱.۸ لیتری و ۱۲۲ اسب بخاری قرار گرفته که پیشتر زیر کاپوت ولت موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری و ۱۰۱ اسب بخاری را دیده بودیم. جنرال موتورز، پیشرانه مالیبو را به خاطر وابستگی بیشتر آن به مصرف بنزین حجیمتر طراحی کرده است. باتریهای ۱۸.۴ کیلووات ساعتی ولت که ستون فقرات این خودرو بودند هم جای خود را به باتریهای ۱.۵ کیلووات ساعتی دادهاند. این باتریها که درست پشت صندلیهای عقب قرار گرفتهاند هرچند ظرفیت کمتری دارند اما حجم کمتری اشغال میکنند بااینحال باعث شدهاند که ظرفیت بار از ۴۴۷.۴ لیتر به ۳۲۸.۴ لیتر کاهش پیدا کند. صندلیهای عقب هنوز تاشو هستند اما باتریها در مسیر گذر قرارگرفتهاند و استفاده از فضای بار در حالت صندلی جمع شده را کمی سخت کردهاند. سختافزارهای هیبریدی معمولاً سنگین هستند در مالیبو هم اوضاع به همین منوال است بهطوریکه مدل هیبریدی از مدل معمولی ۱۶۸ کیلوگرم سنگینتر است. با باتریهای ۱.۵ کیلووات ساعتی نمیتوان مسافت زیادی را در حالت تمام الکتریکی طی کرد. میتوان گفت که مالیبو هیبریدی در حالت الکتریکی برای مسافتهای طولانی و یا سرعتهای بالاتر از ۸۸ کیلومتر بر ساعت طراحی نشده است. مکانیسم موتور مالیبو مثل تویوتا پریوس است. این خودرو با موتور الکتریکی استارت میخورد و با فشردن پدال گاز قدرت پیشرانه بنزینی در فاصله کوتاهی به قدرت موتورهای الکتریکی افزوده میشود و خودرو در کارآمدترین شیوهی ممکن به حرکت درمیآید. هیچ دکمهای برای تغییر به حالت الکتریکی یا تنظیمات دیگری در این خودرو وجود ندارد. شورولت ادعا میکند که تنظیمات خودرو در بهترین حالت ممکن قرار دارند و راننده نیازی به تغییر تنظیمات پیدا نمیکند. برای ماندن در حالت الکتریکی باید در حالت آرام رانندگی کنید و سرعت مناسب را حین حرکت حفظ کنید. البته نمایشگر دیجیتال این خودرو نشان میدهد که تا چه میزان میتوان بدون فعال شدن موتور بنزینی شتاب گرفت. وقتیکه موتور روشن میشود، سروصدا و لرزش اضافیای شنیده نمیشود. در شتابهای متوسط و بالا سیستم هیبریدی این خودرو احساس یک خودروی سدان متداول با گیربکس CVT را به شما القا میکند. این سیستم دور موتور را بر روی دور ثابتی نگه میدارد و خودرو در این خالت بدون تغییر در دنده و سرعت حرکت میکند. شتاب صفر تا ۶۴ کیلومتر بر ساعت این خودرو با قدرت و البته هرز گردی لاستیکها همراه شده است. گشتاور ۳۷۵ نیوتن متری موتورهای الکتریکی این خودرو را تنومند و سریع نشان میدهد. بهطور خلاصه باید بگوییم که موتور الکتریکی این خودرو بازده موتور بنزینی را بهطور رضایت بخشی افزایش میدهد.نوع خودرو:
- موتورجلو، دیفرانسیل جلو، چهار درب سدان، ۵ نفر ظرفیت سرنشین
قیمت پایه تخمینی:
- ۲۸ هزار دلار
نوع پیشرانه:
- چهار سیلندر خطی چرخه اتکینسون
- ۱۶ سوپاپ DOHC
- حجم موتور بنزینی ۱.۸ لیتر
- موتور synchronous مغناطیسی الکتریکی دائم با توانهای ۷۴ و ۱۰۲ اسب بخار و در حالت ترکیبی ۱۸۲ اسب بخار و ۳۷۵ نیوتن متر گشتاور
گیربکس:
- CVT
ابعاد:
- فاصله محوری: ۲۸۲.۹۵ سانتیمتر
- طول: ۴۹۱.۲۳ سانتیمتر
- عرض: ۱۸۵.۴۲ سانتیمتر
- ارتفاع:۱۴۶.۵۵ سانتیمتر
- ظرفیت حجمی سرنشین: ۲۹۱۶.۶۴ لیتر
- ظرفیت حجمی صندوق:۳۲۸.۴ لیتر
- وزن: ۱۶۸۰ کیلوگرم
عملکرد تخمینی:
- صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۷.۵ ثانیه
- صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت: ۲۳ ثانیه
- آزمون یکچهارم مایل: ۱۵.۷ ثانیه
- نهایت سرعت: ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت
- ۴.۹۰ لیتر بنزین در صد کیلومتر در جاده
- ۵.۲۲ لیتر بنزین در صد کیلومتر در شهر
Nima
۹ دی ۱۳۹۴واقعا ایرادى نمیشه بش گرفت
فوق العادس. خوشحالم شورولت و کل آمریکایى ها دارن به اوج برمیگردن.
ali ayat
۹ دی ۱۳۹۴الانم از لحاظ فروش کم نیستن دوست عزیز واقعا سطح فروش بالایی دارن چرا از چه لحاظ تو اج نیستن؟؟
یعنی یه زمون بهتر از این بودن؟
Erfan
۹ دی ۱۳۹۴نه دوست خوبم ایشون به دوران بحران اقتصادی اشاره میکنن، یعنی همون موقعی که مجری های اخبار ایران با شوق و ذوق میگفتن بازار خودروی آمریکا رو به ورشکستگی….
shahab
۱۰ دی ۱۳۹۴همونطور که عرفان گفت بعداز بحران خیلی خوب دارن پیشرفت میکنن ولی باز هم حدود 30سال پیش خودروهای امریکایی حرف اولو میزدن که الان رقباشون زیاد شده ولی دارن دوباره به اوج برمیگردن مثل بیوک
احمد باقری
۹ دی ۱۳۹۴این ماشین، خیلی خوبه.
mehdi
۹ دی ۱۳۹۴ماشین بی نظیریه
اما اگه یه خورده با داخل ماشین هم توجه میکردن
واقعا بی نقص میشد
خدا کنه بعد تحریم اینارو وارد کنن
سجاد
۹ دی ۱۳۹۴ببین با این هیکل مصرفش چقدره!
سال ۹۱ یه ۴۰۵ گرفتم تا الان که ۳ سال و خورده ای گذشته ، کم تر از ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف نکرده!
بنزینو مثل آلو إورا سر میکشه
حميد
۱۰ دی ۱۳۹۴هم قیمتش خوبه هم مصرفش أرزش خریدن رو داره
طراحی داخلی و خارجی معقولی هم داره
اسمش هم که خوبه
shahab
۱۰ دی ۱۳۹۴عالییههه مصرف عالی عملکرد خوب زیبا و با اصالت و صد البته با کیفیت