در طول تاریخ شورلت، تریم RS یا رالی اسپرت اساساً یک پکیج ظاهری بوده است اما این نام در خودروهایی استفاده میشد که حداقل پرفورمنسی نسبی داشتند. طی سالهای اخیر گسترش تریم RS به محصولات مختلف کمی از اعتبار این نام کاسته است اما استفاده از نام RS در شورلت اکوئناکس مدل ۲۰۲۲ واقعاً ناامیدکننده نشان میدهد. البته مطمئناً این خودرو از ظاهری چشمگیر و سامانهٔ چهارچرخ محرک سفارشی بهره میبرد اما پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ کمجان و گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک آن هیچ حال و هوای اسپرتی ندارند.
هرچند اکوئناکس RS هندلینگی که از یک کراساوور مدرن انتظار میرود را ارائه میکند اما پیشرانه و گیربکس آن با تأخیر توربو و تعویض دندههای کند مطابق انتظارات نیستند. بااینحال، بهتر است بررسی را با ویژگیهای مثبت خودرو آغاز کنیم زیرا اگر پیشرانهٔ ضعیف و تعویض دندههای کند گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک را نادیده بگیریم، اکوئناکس کراساوور کامپکت شایستهای است و از کابین جادار، صندلیهای راحت و تجهیزات استاندارد مناسبی بهره میبرد.
در بیرون شاهد چراغهای LED، درب صندوق برقی و رینگهای آلومینیومی ۱۹ اینچی مشکیرنگ هستیم که بخشی از پکیج RS محسوب میشوند. همچنین خریداران این ماشین از ریلهای سقفی، زه دور پنجرهها و لوگوی شورلت مشکیرنگ به همراه جلوپنجرهٔ خاص RS هم بهرهمند میشوند. همهٔ اینها وقتی با رنگ قرمز گیلاسی نمونهٔ آزمایشی ما ترکیب میشوند اکوئناکس RS را به خودروی زیبایی تبدیل میکنند.
این نسخه اما در داخل تفاوت بزرگی با اکوئناکس معمولی ندارد و ویژگیهای خاص آن صرفاً شامل غربیلک فرمان چرمی، دستهدندهٔ RS با تریم قرمزرنگ و دوخت متضاد میشود. البته نمونهٔ آزمایشی ما به پکیجهای سفارشی RS Leather و Infotainment مجهز است که سیستم صوتی پریمیوم Bose با هفت بلندگو، صندلیهای چرمی مشکی، گرمکن غربیلک فرمان، پورتهای USB در کنسول مرکزی و خروجی برق ۱۲۰ ولت را به همراه دارند.
در این خودرو همچنین پکیج Infotainment 3 Plus هم وجود دارد که نمایشگر هشت اینچی لمسی با اپل کارپلی و اندروید اتو را به خودرو اضافه میکند؛ و درنهایت به پکیج Advanced Safety میرسیم که شامل سیستم دید HD اطراف، گرمکن آینههای جانبی و کروز کنترل تطبیقی میشود. تمام چیزهایی که از طریق این پکیجها ارائه میشود ویژگیهایی هستند که نمیتوان قید آنها را زد و این موضوع سفارش پکیجها را ضروری میکند.
اکوئناکس RS از حالت سکون تا حدود دور ۲,۵۰۰ rpm اصلاً سرحال نیست و ضریب دنده یک آنقدر بلند است که احساس میشود خودرو تا ابد در همین دنده خواهد ماند. به همین دلیل، بهترین شتاب صفر تا ۹۶ خودرو در ۸.۹ ثانیه ثبت شد. همچنین کسانی که تجربهٔ تأخیر توربوی خودروهای قدیمی را دارند در اکوئناکس یاد خاطرات گذشته خواهند افتاد! سپس به مصرف سوخت میرسیم یعنی جایی که کراساوور شورلت در هر صد کیلومتر در شهر به ۹.۴ لیتر، در بزرگراه ۷.۸ لیتر و بهصورت ترکیبی به ۸.۷ لیتر بنزین نیاز دارد.
این اعداد در مقایسه با هوندا CR-V و تویوتا رافور کمی بیشتر هستند. کراساوور هوندا هم از موتور ۱.۵ لیتری توربو استفاده میکند اما در شهر ۸.۷ لیتر، در بزرگراه ۷.۳ لیتر و بهصورت ترکیبی ۸.۱ لیتر بنزین میسوزاند درحالیکه موتور بزرگتر ۲.۵ لیتری رافور در هر صد کیلومتر در شهر ۹ لیتر، در بزرگراه ۷ لیتر و بهصورت ترکیبی ۸.۱ لیتر سوخت مصرف میکند. درحالیکه گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک اکوئناکس برای پیشرانهٔ آن مناسب نیست، هوندا از گیربکس CVT و تویوتا از یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکنند و به همین دلیل هردو شتاب بهتری نسبت به شورلت دارند که ۸ ثانیه برای رافور و ۷.۸ ثانیه برای CR-V است.
وقتی متوجه شوید که اکوئناکس RS بهعنوان خودرویی با رانندگی جذاب در نظر گرفته شده است، مشکلات پیشرانه و گیربکس ناامیدکنندهتر خواهد شد. سیستم تعلیق خودرو هم روی مسیرهای ناهموار کمی خشن عمل میکند اما غیر از این مورد، رانندگی با اکوئناکس RS در جادههای پرپیچوخم لذتبخش خواهد بود. هنگام رانندگی در شب نیز اکوئناکس نهتنها با هندلینگ مناسب بلکه با میدان دید وسیعی که فراهم میکند، به راننده اطمینان میدهد زیرا چراغهای LED خودرو با نور زیادی بهخوبی پیچهای تنگ را روشن میکنند.
نوربالای هوشمند خودرو هم فوقالعاده عمل کرده و بهخوبی میتواند تفاوت بین چراغ خودروهای مقابل را با چراغ خانهها تشخیص دهد؛ بنابراین، در این خودرو همهچیز جذاب است تا زمانی که نیاز به توقف یا کاهش زیاد سرعت برای عبور از یک پیچ بسیار تنگ داشته باشید. در این صورت، اگر اجازه دهید دور موتور از ۲,۵۰۰ rpm کمتر شود، دوباره همان داستان تأخیر توربو تکرار میشود و گیربکس هم بهاندازهٔ کافی دندهها را معکوس نمیدهد تا این ۱.۵ لیتری چهار سیلندر را از منطقهٔ تأخیر خارج کند.
تنها مشکل این کراساوور آمریکایی اما عملکرد پیشرانه و گیربکس نیست زیرا فضای بار محدود این خودرو حتی از این هم ناامیدکنندهتر است. هنگام باز بودن صندلیهای عقب، فضای بار اکوئناکس تنها ۸۴۵ لیتر است که این رقم با خواباندن صندلیهای عقب به ۱۹۸۰ لیتر میرسد. شاید این ارقام مناسب به نظر برسند اما از هوندا CR-V با ۹۴۰ لیتر و رافور با ۱۰۶۰ لیتر (هردو در هنگام باز بودن صندلیهای عقب) کمتر هستند.
جمعبندی
بهطورکلی، شورلت اکوئناکس RS مدل ۲۰۲۲ کراساووری با رانندگی عالی است که پیشرانهٔ کوچک و درعینحال پرمصرف با تأخیر توربو، گیربکس کند و فضای بار نسبتاً کم لطمههای بزرگی به آن زدهاند. بله البته این خودرو تجربهٔ رانندگی جذابی را فراهم میکند اما این کافی نیست تا بتواند بالاتر از هوندا CR-V و تویوتا راوفور قرار گیرد.
مشخصات فنی
Chevrolet Equinox RS 2022 | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۱۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۷۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۸.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۹ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۸.۱ متر |
وزن | ۱۵۹۶ کیلوگرم |
طول | ۴,۶۵۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۶۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۲۵ میلیمتر |
مصرف سوخت | ۸.۷ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۳۳,۳۴۵ دلار |
قیمت تستشده | ۳۶,۹۶۵ دلار |
Phonix
۱۳ تیر ۱۴۰۱داشبردش شبیه توسان دو نسل قبله
شرکت هایی مثل جنرال موتورز و فورد سعی دارن با ساخت ماشین های کوچک تر و اقتصادی تر در بقبه بازار ها بجز آمریکا شمالی با رقبا درگیر شن
پدرام
۱۳ تیر ۱۴۰۱به نظرم بیشتر به هماهنگ نبودن موتور و گیربکسش برمیگرده که می گید کنده وگرنه اعداد همچون بدی هم نیست قدرتش رو میگم
NAVID۰۰۹۸
۱۳ تیر ۱۴۰۱فقط عدد اسببخار اهمیت نداره !
اینکه چطور و با چه سرعتی قدرت به سر چرخها برسه مهم هست !
فقط به طراحی و کیفیت متریالش توجه کنید تا متوجه شوید چرا باید ژاپنی خرید و نه این خودرو را !
Iman99
۱۴ تیر ۱۴۰۱اگه هرکی دیگه غیر از تو اینو میگفت شاید بشه گفت ولی چون تو این رو گفتی نه چون کلا ردی
و مهم نیست چون فورد و جنرال موتورز روی پیکاپ تراک ها و آفرودر های خودشون تمرکز کردن و سدان ها و کراس اوور ها به یه ورشون هم نیست و تا جای ممکن ترجیه میدن روشون سرمایه گذاری نکنن ولی همون پیکاپ تراک های جنرال موتورز بالاترین و بهترین طراحی و کیفیت و متریال رو دارن و بقیه به پای اونها نمیرسن و اون ها رو به همه ترجیه میدن و برای همین متوجه میشید که باید امریکایی خرید نه گزینه های معمولی دیگه رو
JDM lover
۱۳ تیر ۱۴۰۱هیکاش برای تریم rs یه ۲ لیتری توربو میزاشت بجای این ۱.۵ ضعیف
meysam
۱۳ تیر ۱۴۰۱راو4 الگوی این کلاسه
شخصا اگه اونور بودم یه راو4 پرایم قرمز ماتیکی برمیداشتم
محمد
۱۳ تیر ۱۴۰۱یه زمانی ایکس تریل-روگ هم تو امریکا هم کل دنیا پرفروشترین کراساوور بود. نمی دونم نیسان چی کار کرد
NAVID۰۰۹۸
۱۳ تیر ۱۴۰۱یه زمانی نبود !
هنوزم هست با این تفاوت که با فاصلهای کم نسبت به راوفور و crv !
روگ یا همون ایکستریل اگر بِکِشَن بیرون از اون گیربکس روی مُخِ CVT به جرئت میگم از هر نظر حتی نسبت به راوفور و CRV هم ارجعیت داره !
به شخصه عاشق محصولات نیسان هستم ولی یه کارایی میکنن که به دهن آدم زهرمار میشه مثل همین گیربکسهای مصخرفشون !
Kato
۱۳ تیر ۱۴۰۱من ماشینم cvt هست s3
اره خیلی رو مخه
بعضی وقتها فکر می کنم می خواد بیشتر از اون سرعت مثلا ۸۰تا نره…😂😂😂
NAVID۰۰۹۸
۱۴ تیر ۱۴۰۱گیربکس CVT را تنها یک چیز میتونه ضعفش را کمرنگ نشون بده و آن هم موتور پرقدرت هستش مثل مورانو که شما ضعف قدرتی احساس نمیکنید !
phonix
۱۳ تیر ۱۴۰۱به شخصه crv رو ترجیح می دم کابین با کیفیت تر امکانات و اپشن های بیشتر داره قیمتش هم نسبت به راو 4 کمی ارزون تره در اکثر تریم ها ولی خوب تو ایران اصلا شناخته شده نیست و بازار فروش نداره قطعات هم که اصلا براش پیدا نمیشه هرچند که تو اهواز هر قطعه ای که بخوای بخری معمولا باید یک هفته صبر کنی تا از دبی برات بیارن
امیرعلی
۱۳ تیر ۱۴۰۱فورد و جنرال موتور هیچوقت به اندازه رقبا توی طراحی interior ماشین خوب نبودند مطمئن باشید اگه شرولت همین ماشین رو با دیسپلی ۱۴ اینچ ارائه میداد و از چرم سفید یا آبی تیره استفاده میکرد و یک دنده و فرمان اسپرت و خوشگل تر داشته باشه شاید هزار دلار هزینه بیشتر برای شورلت داشته باشه ولی روی فروشش خیلی تاثیر میذاره
این دقیقا همون کاری که چینی ها میکنند از نمایشگر بزرگ و چرم رنگی ( برای پنهان کردن عیب چرم ) استفاده میکنند تا خریدار ها رو به سمت ماشین هاشون جذب کنند
Nima
۱۳ تیر ۱۴۰۱مسِئله اینه که مردم تریم روشن رو برای ماشین اکونومی دوست ندارن چون کثیف میشه.
اگر توجه کنی فقط تاپ لول ها رنگ های غیر از مشکی دارن.
رنگ مشکی بعد از مدتی که از سن ماشین گذشت بهتر نشون میده خودشو تا سفید.
البته برای مانیتور حق با شماست و شورولت باید یه بروزرسانی بکنه
هاتف
۱۳ تیر ۱۴۰۱تنها دلیلی که این ماشین (که از هر نظر از رقبا داغون تره) تو آمریکا فروش زیادی داره اقساط لیز ماهیانه هست. مثلا اگه شما واسه لیز راو۴ باید ماهی ۴۰۰ دلار بدید، میشه این ماشین رو با ۳۰۰ دلار لیز کرد. به هرحال توی سگمنت اقتصادی اقساط ماهیانه حرف اول رو میزنه.
حسین
۱۳ تیر ۱۴۰۱تو رو جون هرکی دوست داری
شورلت تو دیگ وارد بازی مسخره
بعضی خودروساز ها نشو
این چی بود آخه :/
حسین
۱۳ تیر ۱۴۰۱تنها چیزی ک میتونم به این ماشین
دل ببندم طراحیش و شورلت بودنش
باقی موارد …..
حرفی ندارم واقعا
حتی اگه اقتصادی باشه :/