تجربه و آزمایششورلت

رانندگی با شورلت بلیزر RS مدل 2023، کراس‌اووری جذاب اما بی‌هدف

شورلت بلیزر نه به‌اندازهٔ ظاهرش اسپرت است و نه به‌اندازهٔ قیمتش شیک و هرچند برخی وظایف را به‌خوبی انجام می‌دهد اما درنهایت ما را گیج می‌کند.

هم‌اکنون چندین سال از بازگشت بلیزر به سبد محصولات شورلت می‌گذرد و ما هنوز هم نمی‌دانیم این کراس‌اوور میان سایز دو ردیفه دقیقاً برای چه کسانی ساخته شده است. قیمت بلیزر مثل یک کراس‌اوور لوکس است اما آن‌قدری که از خودرویی ۵۰ هزار دلاری انتظار می‌رود لوکس به نظر نمی‌رسد. این ماشین در ظاهر شبیه کامارو است اما پرفورمنس آن با این ظاهر مطابقت ندارد؛ و درنهایت این ماشین شاسی مستقل نردبانی که خیلی‌ها هنگام شنیدن خبر بازگشت بلیزر به آن امیدوار بودند را هم ندارد.

شورلت بلیزر

بااین‌حال، به نظر می‌رسد بلیزر وظیفهٔ خود را به‌درستی انجام داده است زیرا طی چند سال گذشته بی‌سروصدا فروش بالایی داشته است. پس از آزمایش بلیزر مدل ۲۰۲۳ در تیپ فول آپشن RS، فهمیدیم که این ماشین بسیاری از کارها را به‌خوبی انجام می‌دهد حتی اگر هدف آن چندان واضح نباشد. تغییرات فیس‌لیفت بلیزر برای مدل ۲۰۲۳ عمدتاً جنبهٔ زیبایی داشته و شامل چراغ‌های جلو و عقب اصلاح‌شده، رینگ‌های جدید و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگ‌تر می‌شود. این کراس‌اوور در ظاهر مطمئناً تهاجمی و اسپرت به نظر می‌رسد خصوصاً در طرح دورنگ قرمز و مشکی نمونهٔ آزمایشی ما. همچنین رینگ‌های ۲۱ اینچی سفارشی هزار دلاری هم به حال هوای اسپرت خودرو افزوده‌اند.

شورلت بلیزر

کابین خودرو با دریچه‌های تهویه دایره‌ای، صفحه آمپر سنتی و ردیفی از دکمه‌های کنترل سیستم تهویه که زیر نمایشگر مرکزی کشیده شده‌اند، مستقیماً از کامارو گرفته شده است؛ اما برخی از این ویژگی‌ها در یک کراس‌اوور بلندقامت خیلی خوب کار نمی‌کنند. به‌عنوان‌مثال، دریچه‌های تهویه مرکزی که در ارتفاع پایینی نصب شده‌اند جریان هوا را به سمت زانوهای سرنشینان می‌فرستند درحالی‌که کیفیت متریال نیز در مقایسه با کراس‌اوورهای هم‌قیمت مثل کیا تلوراید خیلی چشمگیر به نظر نمی‌رسد.

شورلت بلیزر

در زیر پوست اما بلیزر هیچ ارتباطی با کامارو ندارد و هرچند ساخت یک کراس‌اوور اسپرت بر اساس پلت‌فرم محرک عقب آلفای جنرال موتورز با پیشرانهٔ طولی بسیار جذاب خواهد بود اما این فقط یک رؤیا است زیرا بلیزر بر اساس پلت‌فرم محرک جلوی مشترک با کادیلاک XT5 و جی‌ام‌سی آکادیا ساخته شده که از لحاظ لذت رانندگی چندان خوش‌نام نیستند. بااین‌حال، شورلت با تنظیم دقیق، از این پلت‌فرم نهایت استفاده را برده به‌گونه‌ای که پدال ترمز سفت است، کنترل بدنه خوب است و فرمان از دقت قابل‌قبولی برخوردار است.

بلیزر در حد دارایی‌هایش رانندگی خوبی را ارائه می‌کند و شتاب جانبی ۰.۹۰ جی و مسافت توقف ۵۰.۳ متری از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت برای این کلاس قابل‌توجه است اما آن‌طوری که بهترین کراس‌اوورهای پرفورمنس محور می‌توانند راننده را راضی کنند ساخته نشده است. پیشرانهٔ تیپ RS بالا ردهٔ بلیزر نسخهٔ ۳۰۸ اسب بخاری از موتور ۳.۶ لیتری V6 آشنای جنرال موتورز است که قدرت و کشش خوبی دارد اما در مقایسه با موتورهای توربوشارژ رقبا قدیمی به نظر می‌رسد. این موتور کراس‌اوور شورلت را ظرف ۶.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رساند اما مصرف سوخت صدی ۹.۸ لیتر در آزمایش ما با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در مقایسه با هیوندای سانتافه چندان خوب به نظر نمی‌رسد.

شورلت بلیزر

این کراس‌اوور کره‌ای که اندازه‌ای مشابه بلیزر دارد، با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربوشارژ ۲۷۷ اسب بخاری، در همین آزمایش مصرف ۸.۷ لیتری را ثبت کرد درحالی‌که بیش از نیم ثانیه سریع‌تر از رقیب آمریکایی به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید. بااین‌حال، پیشرانهٔ تنفس طبیعی و گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک بلیزر واکنش سریعی دارند. همچنین برای این خودرو یک پیشرانهٔ توربوشارژ چهار سیلندر هم ارائه می‌شود اما این یک نمونهٔ ۲ لیتری نسبتاً ضعیف با ۲۲۸ اسب بخار قدرت است. بااین‌حال، مصرف سوخت کمتر این موتور توربو ممکن است نظر برخی را جلب کند.

شورلت بلیزر

بلیزر RS اما فقط با موتور V6 عرضه می‌شود و شخیصت پیشرانه به‌خوبی با حال و هوای اسپرت این نسخه مطابقت دارد. اگزوز خودرو نیز صدای تهاجمی جذابی دارد و غرش پیشرانه هنگام تخته گردن گاز خوب است. RS همچنین تنها نسخهٔ بلیزر است که در صورت سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک، در محور عقب از یک سیستم دوکلاچهٔ پیشرفته بهره می‌برد که کنترل گشتاور بُرداری را فراهم می‌کند.

شورلت بلیزر

بزرگ‌ترین مشکل ما با بلیزر RS اما قیمت است که در نمونهٔ آزمایشی به ۵۱,۶۶۰ دلار رسیده بود. با این مبلغ کراس‌اوورهای کوچک‌تر اما بسیار شیک‌تری مثل جنسیس GV70 و ولوو XC50 را می‌توان خرید که در کابین بلیزر را شرمنده می‌کنند. علاوه بر این، می‌توان سراغ کراس‌اوورهای دو ردیفه‌ای با اندازهٔ مشابه مثل هیوندای سانتافه و هوندا پاسپورت هم رفت که تجهیزات هم‌سطح بلیزر را با هزاران دلار قیمت کمتر ارائه می‌کنند؛ بنابراین، تا حدود ۴۰ هزار دلار بلیزر ممکن است انتخابی منطقی باشد ولی با این قیمت ما صرفاً به سایز گزینه‌های جذاب فکر می‌کنیم.

مشخصات فنی

Chevrolet Blazer RS AWD 2023

پیشرانه ۳.۶ لیتری V6
قدرت ۳۰۸ اسب بخار
گشتاور ۳۶۶ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۶ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۱ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۵۰.۳ متر
شتاب جانبی ۰.۹۰ جی
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۲ لیتر ترکیبی
طول ۴,۸۷۱ میلی‌متر
عرض ۱,۹۴۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۰۱ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۶۲ میلی‌متر
وزن ۱۹۵۵ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۸۸۰ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر
قیمت پایه ۴۷,۰۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۵۱,۶۶۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. یوسف

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1044 ديدگاه)

    واقعا در حد نام بلیزر نیست

    موافقم 51
    مخالفم 6
    1. Ali rezai

      ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      اینو با بلیزر های ۱۹۷۰ مقایسه کنید . اون وقت متوجه افت شورلت در سال های اخیر می‌شید .

      موافقم 32
      مخالفم 13
    2. امیرحسین

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (157 ديدگاه)

      شتاب جانبی رو دریاب برادر… از جنسیس های کوپه 2013 بیشتره. ترمز رو دریاب در حد سدان های اسپرت امروزیه

      موافقم 8
      مخالفم 8
    3. Cyber truck ass punk

      ۲۵ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      دلم برای ماشین های آفرودی مثل بلیزر دهه ۷۰ میلادی تنگ شده.
      تو اون زمان هر شاسی بلندی به راحتی صعب‌العبورترین
      مسیر هارو مثل آب خوردن می‌گذراند.
      ولی الآن مثل این که کلمه شاسی بلند حتی تو ویکی پدیا معنی خانوادگی لوکس رو داره تا معنی جون سخت خشن چریکی آفرودی.
      البته بعضی ها مثل فورد رپتور یا جیپ هنوز اصالت خودشون رو حفظ کردن ولی در کل باید تو این دوران باید به امثال شورلت ابراز تأسف کرد که این طوری گند میزنه به نام سالار جاده ها

  2. علی

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (271 ديدگاه)

    طراحی کابین و داشبورد جالب نیست با ۵۰ هزار دلار خیلی گزینه های بهتری هستن یکیش جیپ چروکی

    با ۱۰ هزار دلار کمتر میشه فورد اورست خرید. هایلندر سانتافه سورنتو مزدا CX60 و… که بماند همگی با همین ابعاد و کلاس و پرفورمنس حدود ۱۰ هزارتا ارزونترن

    موافقم 45
    مخالفم 2
  3. همه چیز دان ۲

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (72 ديدگاه)

    خوب اگه این ماشین آمریکایی ها رو گیج می کنه ، وبا قیمتش هم مشکل دارن ، بیان بهشون تیگو هشت پرو مکس بدم ، قیمت بازارش ۸۵۰۰۰ دلاره ولی چون ثبت نامی خریدم و برام پایین در اومده باهاشون ۶۰ تا حساب می کنم ، گیجی سرشون رو هم کلا از بین می بره

    موافقم 31
    مخالفم 9
    1. مانی

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      85000*60000=5.100.000.000
      احتمالا این مدلی‌ که خریدی خیلی‌ خیلی‌ پرو هست

      1. Hamilton1970

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (541 ديدگاه)

        الان یکم پایین‌تره ولی فکر کنم دوباره رو همون شاخ بره

  4. محمدرضا

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1075 ديدگاه)

    اون ها بلیزر رو به شدت نقد میکنند و میگن تلوراید و سانتافه گذینه های بهتری هستند.

    موافقم 12
    مخالفم 15
    1. Tesla

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (654 ديدگاه)

      تلوراید و سانتافه در حد و اندازه بلیزر نیستن ، مدرک بیار کدوم سایت گفته : سانتافه و تلوراید از بلیزر بهتر هستن !!!

      موافقم 10
      مخالفم 0
      1. علی

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (271 ديدگاه)

        سانتافه حدود ۱۵ هزار دلار ارزونتر هست و پالسید تو کلاس بلیزر هست نه سانتافه

        1. MohammaD

          ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
          سوابق: (344 ديدگاه)

          مگه رقیب پالیسید ، شورولت تراورز نبود 🤔

      2. MohammaD

        ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
        سوابق: (344 ديدگاه)

        زیاد حساس نباشید رو اینکه کدوم ماشین بهتره . سردرگم ترین ، بی هدف ترین و کم ارزش ترین برای خرید ، کراس اوور های میان سایز غیر لوکس هستند . بدون تعصب تو این رده فقط جیپ گرند چروکی خیلی خوبه و سورنتو ، اوتلندر و ونزا هم بد نیستن بقیه مثل اج ، مورانو ، همین بلیزر ، سانتافه و…. رو بریزید دور واقعا .

  5. Shahab

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (90 ديدگاه)

    خداییش اسم بلیزر خیلی واسه این ماشین سنگینه .

    موافقم 26
    مخالفم 1
  6. ARMAN سابق

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (491 ديدگاه)

    مشکل مدیر عامل جنرال‌موتورزه
    کلا زنا یه جاهایی نباید بیان چون اگه بیان خراب کاری می کنن
    اون از کامارو اینم از بلیزر

    موافقم 23
    مخالفم 25
  7. Camaro ZL1 427

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (136 ديدگاه)

    بلیزر باید مثل دهه ۷۰ رقیب برانکو باشه
    با موتور هشت سیلندر
    با دو متر ارتفاع و قابلیت آفرود

    موافقم 24
    مخالفم 1
  8. فرامرز

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (257 ديدگاه)

    درسته در حد نام بلیزر نیست منم فن و هیتر هیچ ماشین و شرکتی نیستم اما پیشرانه وی۶ تنفس طبیعی این ماشین رو به همه رقباش ترجیح میدم
    ضمن اینکه نسخه ی فول همون رقبایی که در متن اشاره شده هم تقریبا نزدیک قیمت همین ماشین میشه شاید یکم کمتر ولی اینکه توی متن بطور یکطرفه اومده نسخه فول این ماشین رو با نسخه پایه ی رقبا از نظر قیمتی مقایسه کرده درست نیست
    اگه اینهمه که توی متن گفته شده رقبا ازش بهترن پس چرا فروش خوبی داشته؟
    البته این نظر منه و دوستان ممکنه نظرشون غیر از این باشه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. رامین

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (257 ديدگاه)

    آدم گریه اش میگیره با این سیاستهای کثیف شرکتها واسه پارو کردن پول و فقط به فکر جیب کارخانجاتشون چه بلاهایی که بر سر نامهای بزرگ در نمیارن آخه بلیزر رقیب قدرتمند چروکی چیف و فورد برانکو و دوج دورانگو در دهه هفتاد و هشتاد. انگار سی سال یه دوست و آشنای پهلوانتو نبینی بعد سی سال معتاد و لاغر و نحیف ببینیش واسه من که دقیقا همین حس رو داشت😔😔

    موافقم 15
  10. POUYAN

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (200 ديدگاه)

    چرا جنرال موتورز علاقه وحشتناکی برای گند زدن به نام‌های افسانه‌ای خودش داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا