شورلت بلیزر نه بهاندازهٔ ظاهرش اسپرت است و نه بهاندازهٔ قیمتش شیک و هرچند برخی وظایف را بهخوبی انجام میدهد اما درنهایت ما را گیج میکند.
هماکنون چندین سال از بازگشت بلیزر به سبد محصولات شورلت میگذرد و ما هنوز هم نمیدانیم این کراساوور میان سایز دو ردیفه دقیقاً برای چه کسانی ساخته شده است. قیمت بلیزر مثل یک کراساوور لوکس است اما آنقدری که از خودرویی ۵۰ هزار دلاری انتظار میرود لوکس به نظر نمیرسد. این ماشین در ظاهر شبیه کامارو است اما پرفورمنس آن با این ظاهر مطابقت ندارد؛ و درنهایت این ماشین شاسی مستقل نردبانی که خیلیها هنگام شنیدن خبر بازگشت بلیزر به آن امیدوار بودند را هم ندارد.
بااینحال، به نظر میرسد بلیزر وظیفهٔ خود را بهدرستی انجام داده است زیرا طی چند سال گذشته بیسروصدا فروش بالایی داشته است. پس از آزمایش بلیزر مدل ۲۰۲۳ در تیپ فول آپشن RS، فهمیدیم که این ماشین بسیاری از کارها را بهخوبی انجام میدهد حتی اگر هدف آن چندان واضح نباشد. تغییرات فیسلیفت بلیزر برای مدل ۲۰۲۳ عمدتاً جنبهٔ زیبایی داشته و شامل چراغهای جلو و عقب اصلاحشده، رینگهای جدید و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی بزرگتر میشود. این کراساوور در ظاهر مطمئناً تهاجمی و اسپرت به نظر میرسد خصوصاً در طرح دورنگ قرمز و مشکی نمونهٔ آزمایشی ما. همچنین رینگهای ۲۱ اینچی سفارشی هزار دلاری هم به حال هوای اسپرت خودرو افزودهاند.
کابین خودرو با دریچههای تهویه دایرهای، صفحه آمپر سنتی و ردیفی از دکمههای کنترل سیستم تهویه که زیر نمایشگر مرکزی کشیده شدهاند، مستقیماً از کامارو گرفته شده است؛ اما برخی از این ویژگیها در یک کراساوور بلندقامت خیلی خوب کار نمیکنند. بهعنوانمثال، دریچههای تهویه مرکزی که در ارتفاع پایینی نصب شدهاند جریان هوا را به سمت زانوهای سرنشینان میفرستند درحالیکه کیفیت متریال نیز در مقایسه با کراساوورهای همقیمت مثل کیا تلوراید خیلی چشمگیر به نظر نمیرسد.
در زیر پوست اما بلیزر هیچ ارتباطی با کامارو ندارد و هرچند ساخت یک کراساوور اسپرت بر اساس پلتفرم محرک عقب آلفای جنرال موتورز با پیشرانهٔ طولی بسیار جذاب خواهد بود اما این فقط یک رؤیا است زیرا بلیزر بر اساس پلتفرم محرک جلوی مشترک با کادیلاک XT5 و جیامسی آکادیا ساخته شده که از لحاظ لذت رانندگی چندان خوشنام نیستند. بااینحال، شورلت با تنظیم دقیق، از این پلتفرم نهایت استفاده را برده بهگونهای که پدال ترمز سفت است، کنترل بدنه خوب است و فرمان از دقت قابلقبولی برخوردار است.
بلیزر در حد داراییهایش رانندگی خوبی را ارائه میکند و شتاب جانبی ۰.۹۰ جی و مسافت توقف ۵۰.۳ متری از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت برای این کلاس قابلتوجه است اما آنطوری که بهترین کراساوورهای پرفورمنس محور میتوانند راننده را راضی کنند ساخته نشده است. پیشرانهٔ تیپ RS بالا ردهٔ بلیزر نسخهٔ ۳۰۸ اسب بخاری از موتور ۳.۶ لیتری V6 آشنای جنرال موتورز است که قدرت و کشش خوبی دارد اما در مقایسه با موتورهای توربوشارژ رقبا قدیمی به نظر میرسد. این موتور کراساوور شورلت را ظرف ۶.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رساند اما مصرف سوخت صدی ۹.۸ لیتر در آزمایش ما با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در مقایسه با هیوندای سانتافه چندان خوب به نظر نمیرسد.
این کراساوور کرهای که اندازهای مشابه بلیزر دارد، با پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری توربوشارژ ۲۷۷ اسب بخاری، در همین آزمایش مصرف ۸.۷ لیتری را ثبت کرد درحالیکه بیش از نیم ثانیه سریعتر از رقیب آمریکایی به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید. بااینحال، پیشرانهٔ تنفس طبیعی و گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک بلیزر واکنش سریعی دارند. همچنین برای این خودرو یک پیشرانهٔ توربوشارژ چهار سیلندر هم ارائه میشود اما این یک نمونهٔ ۲ لیتری نسبتاً ضعیف با ۲۲۸ اسب بخار قدرت است. بااینحال، مصرف سوخت کمتر این موتور توربو ممکن است نظر برخی را جلب کند.
بلیزر RS اما فقط با موتور V6 عرضه میشود و شخیصت پیشرانه بهخوبی با حال و هوای اسپرت این نسخه مطابقت دارد. اگزوز خودرو نیز صدای تهاجمی جذابی دارد و غرش پیشرانه هنگام تخته گردن گاز خوب است. RS همچنین تنها نسخهٔ بلیزر است که در صورت سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک، در محور عقب از یک سیستم دوکلاچهٔ پیشرفته بهره میبرد که کنترل گشتاور بُرداری را فراهم میکند.
بزرگترین مشکل ما با بلیزر RS اما قیمت است که در نمونهٔ آزمایشی به ۵۱,۶۶۰ دلار رسیده بود. با این مبلغ کراساوورهای کوچکتر اما بسیار شیکتری مثل جنسیس GV70 و ولوو XC50 را میتوان خرید که در کابین بلیزر را شرمنده میکنند. علاوه بر این، میتوان سراغ کراساوورهای دو ردیفهای با اندازهٔ مشابه مثل هیوندای سانتافه و هوندا پاسپورت هم رفت که تجهیزات همسطح بلیزر را با هزاران دلار قیمت کمتر ارائه میکنند؛ بنابراین، تا حدود ۴۰ هزار دلار بلیزر ممکن است انتخابی منطقی باشد ولی با این قیمت ما صرفاً به سایز گزینههای جذاب فکر میکنیم.
مشخصات فنی
Chevrolet Blazer RS AWD 2023 | |
پیشرانه | ۳.۶ لیتری V6 |
قدرت | ۳۰۸ اسب بخار |
گشتاور | ۳۶۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۶ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۵.۱ ثانیه |
توقف از ۱۱۰ | ۵۰.۳ متر |
شتاب جانبی | ۰.۹۰ جی |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۲ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۸۷۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۴۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۰۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۶۲ میلیمتر |
وزن | ۱۹۵۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۸۸۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
قیمت پایه | ۴۷,۰۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۵۱,۶۶۰ دلار |
یوسف
۱۳ فروردین ۱۴۰۲واقعا در حد نام بلیزر نیست
Ali rezai
۱۳ فروردین ۱۴۰۲اینو با بلیزر های ۱۹۷۰ مقایسه کنید . اون وقت متوجه افت شورلت در سال های اخیر میشید .
امیرحسین
۱۴ فروردین ۱۴۰۲شتاب جانبی رو دریاب برادر… از جنسیس های کوپه 2013 بیشتره. ترمز رو دریاب در حد سدان های اسپرت امروزیه
Cyber truck ass punk
۲۵ فروردین ۱۴۰۲دلم برای ماشین های آفرودی مثل بلیزر دهه ۷۰ میلادی تنگ شده.
تو اون زمان هر شاسی بلندی به راحتی صعبالعبورترین
مسیر هارو مثل آب خوردن میگذراند.
ولی الآن مثل این که کلمه شاسی بلند حتی تو ویکی پدیا معنی خانوادگی لوکس رو داره تا معنی جون سخت خشن چریکی آفرودی.
البته بعضی ها مثل فورد رپتور یا جیپ هنوز اصالت خودشون رو حفظ کردن ولی در کل باید تو این دوران باید به امثال شورلت ابراز تأسف کرد که این طوری گند میزنه به نام سالار جاده ها
علی
۱۳ فروردین ۱۴۰۲طراحی کابین و داشبورد جالب نیست با ۵۰ هزار دلار خیلی گزینه های بهتری هستن یکیش جیپ چروکی
با ۱۰ هزار دلار کمتر میشه فورد اورست خرید. هایلندر سانتافه سورنتو مزدا CX60 و… که بماند همگی با همین ابعاد و کلاس و پرفورمنس حدود ۱۰ هزارتا ارزونترن
همه چیز دان ۲
۱۳ فروردین ۱۴۰۲خوب اگه این ماشین آمریکایی ها رو گیج می کنه ، وبا قیمتش هم مشکل دارن ، بیان بهشون تیگو هشت پرو مکس بدم ، قیمت بازارش ۸۵۰۰۰ دلاره ولی چون ثبت نامی خریدم و برام پایین در اومده باهاشون ۶۰ تا حساب می کنم ، گیجی سرشون رو هم کلا از بین می بره
مانی
۱۴ فروردین ۱۴۰۲85000*60000=5.100.000.000
احتمالا این مدلی که خریدی خیلی خیلی پرو هست
Hamilton1970
۱۴ فروردین ۱۴۰۲الان یکم پایینتره ولی فکر کنم دوباره رو همون شاخ بره
محمدرضا
۱۳ فروردین ۱۴۰۲اون ها بلیزر رو به شدت نقد میکنند و میگن تلوراید و سانتافه گذینه های بهتری هستند.
Tesla
۱۴ فروردین ۱۴۰۲تلوراید و سانتافه در حد و اندازه بلیزر نیستن ، مدرک بیار کدوم سایت گفته : سانتافه و تلوراید از بلیزر بهتر هستن !!!
علی
۱۴ فروردین ۱۴۰۲سانتافه حدود ۱۵ هزار دلار ارزونتر هست و پالسید تو کلاس بلیزر هست نه سانتافه
MohammaD
۱۴ فروردین ۱۴۰۲مگه رقیب پالیسید ، شورولت تراورز نبود 🤔
MohammaD
۱۴ فروردین ۱۴۰۲زیاد حساس نباشید رو اینکه کدوم ماشین بهتره . سردرگم ترین ، بی هدف ترین و کم ارزش ترین برای خرید ، کراس اوور های میان سایز غیر لوکس هستند . بدون تعصب تو این رده فقط جیپ گرند چروکی خیلی خوبه و سورنتو ، اوتلندر و ونزا هم بد نیستن بقیه مثل اج ، مورانو ، همین بلیزر ، سانتافه و…. رو بریزید دور واقعا .
Shahab
۱۳ فروردین ۱۴۰۲خداییش اسم بلیزر خیلی واسه این ماشین سنگینه .
ARMAN سابق
۱۳ فروردین ۱۴۰۲مشکل مدیر عامل جنرالموتورزه
کلا زنا یه جاهایی نباید بیان چون اگه بیان خراب کاری می کنن
اون از کامارو اینم از بلیزر
Camaro ZL1 427
۱۳ فروردین ۱۴۰۲بلیزر باید مثل دهه ۷۰ رقیب برانکو باشه
با موتور هشت سیلندر
با دو متر ارتفاع و قابلیت آفرود
فرامرز
۱۳ فروردین ۱۴۰۲درسته در حد نام بلیزر نیست منم فن و هیتر هیچ ماشین و شرکتی نیستم اما پیشرانه وی۶ تنفس طبیعی این ماشین رو به همه رقباش ترجیح میدم
ضمن اینکه نسخه ی فول همون رقبایی که در متن اشاره شده هم تقریبا نزدیک قیمت همین ماشین میشه شاید یکم کمتر ولی اینکه توی متن بطور یکطرفه اومده نسخه فول این ماشین رو با نسخه پایه ی رقبا از نظر قیمتی مقایسه کرده درست نیست
اگه اینهمه که توی متن گفته شده رقبا ازش بهترن پس چرا فروش خوبی داشته؟
البته این نظر منه و دوستان ممکنه نظرشون غیر از این باشه
رامین
۱۳ فروردین ۱۴۰۲آدم گریه اش میگیره با این سیاستهای کثیف شرکتها واسه پارو کردن پول و فقط به فکر جیب کارخانجاتشون چه بلاهایی که بر سر نامهای بزرگ در نمیارن آخه بلیزر رقیب قدرتمند چروکی چیف و فورد برانکو و دوج دورانگو در دهه هفتاد و هشتاد. انگار سی سال یه دوست و آشنای پهلوانتو نبینی بعد سی سال معتاد و لاغر و نحیف ببینیش واسه من که دقیقا همین حس رو داشت😔😔
POUYAN
۱۴ فروردین ۱۴۰۲چرا جنرال موتورز علاقه وحشتناکی برای گند زدن به نامهای افسانهای خودش داره؟