کوروت C4 ZR1 و C8 Z06 با پیشرانههای منحصربهفرد و پرفورمنسی در حد بهترین سوپرکارهای دنیا، انقلابیترین کوروتهای تاریخ محسوب میشوند.
در دههٔ ۸۰، مهندسان شورلت دستور مأموریتی جاهطلبانه را دریافت کردند: ساخت بهترین خودروی پرفورمنس جهان. آنها کوروت C4 ZR1 را تحویل دادند یعنی خودرویی فوقالعاده قدرتمند و بسیار سریع که توان رقابت با سوپرکارهایی با دهها هزار قیمت گرانتر را داشت. ZR1 خودروی اسپرت آمریکا را برای اولین بار به یک پیروزی مهندسی جهانی تبدیل کرد اما این آخرین باری نبود که چنین اتفاقی در جنرال موتورز رخ داد زیرا همین داستان امروزه دقیقاً در C8 Z06 تکرار شده است.
C4 ZR1 بهعنوان پرشتابترین، سریعترین و خوشهندلینگترین خودروی اسپرت جهان، قدرت مهندسی جنرال موتورز و اعتبار کوروت را دوچندان کرد. در آن زمان، جنرال موتورز برای توسعهٔ پیشرانهٔ ZR1 سراغ لوتوس رفت که تازه مالکیت آن را به دست آورده بود. مهندسان شورلت قبلاً پیشرانههای توربوشارژ را آزمایش کرده بودند اما برای کوروت C4 روی یک موتور V8 تنفس طبیعی کار میکردند و بنابراین لوتوس روی بهبود جریان هوا، سوخت و اگزوز در سرسیلندرها تمرکز کرد. این شرکت با دو برابر کردن تعداد سوپاپها و میل بادامکها، دستیابی به قدرت ۴۰۰ اسب بخاری موردنظر جنرال موتورز را آسان کرد.
چالش اصلی در این پروژه طراحی پیشرانهای بود که هم قدرت زیادی تولید کند و هم بهاندازهٔ کافی انعطافپذیر باشد که در دورهای پایین رفتار آرامی از خود نشان دهد. بدین منظور، لوتوس منحنی گشتاور را افزایش داد و با غیرفعال کردن نیمی از شانزده سوپاپ هوا و ۱۶ انژکتور در زمانی که نیازی به تمام توان موتور نبود، تحویل نیرو را نرم و روان کرد. با عبور دور موتور از ۳,۵۰۰ rpm اما تمام سوپاپها باز میشدند تا هوا و سوخت اضافی وارد موتور شود. به لطف این ویژگیها، خروجی موتور ۵.۷ لیتری هشت سیلندر LT5 با ۳۲ سوپاپ و چهار میل بادامک به ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور رسید. در آن زمان تنها فراری تستاروسا، لامبورگینی کانتاش و پورشه ۹۵۹ قویتر از ZR1 بودند.
این کوروت در آزمایشهای ما ظرف ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید، ۴۰۰ متر را در ۱۲.۸ ثانیه طی کرد، از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۳۳.۲ متر متوقف شد و میانگین چسبندگی جانبی ۰.۹۰ جی را ثبت کرد. این ارقام نهتنها آن زمان خارقالعاده بودند بلکه هنوز هم چشمگیر به نظر میرسند و ZR1 با گذشت ۳۳ سال همچنان بهخوبی یک نیسان Z مدل ۲۰۲۳ شتاب میگیرد، ترمز میگیرد و پیچها را پشت سر میگذارد. شخصیت موتور نیز همچنان پابرجا است. این موتور در هر نقطهای از حالت درجا تا دور ۷ هزار rpm به فشردن پدال گاز به شکلی یکنواخت که در خودروهای پرفورمنس توربوشارژ مدرن دیده نمیشود فوراً پاسخ میدهد. شما میتوانید امروز این موتور را در یک خودروی جدید قرار دهید و هر آنچه که میخواهید را داشته باشید.
اما ZR1 فقط در این پیشرانهٔ فوقالعاده خلاصه نمیشد. این خودرو روی کمکفنرهای تطبیقی بلیشتین با حالتهای اسپرت، تور و پرفورمنس قرار گرفته بود و گلگیرهای آن ۷۶ میلیمتر عریضتر شده بودند تا لاستیکهای عقب عظیم گودیر ایگل ۳۱۵ را در خود جای دهند. به همین دلیل، ZR1 توانست در آزمایش چسبندگی در بهترین حالت عدد فوقالعادهٔ ۰.۹۸ جی را ثبت کند.
پیشرانهٔ LT5 موتوری کاملاً متفاوت از L98 بود که در سینهٔ نسخهٔ معمولی کوروت C4 قرار میگرفت. در ZR1 بجای بلوک آهنی از نمونهٔ آلومینیومی استفاده شده بود و هرچند حجم هردو موتور ۵.۷ لیتر بود اما LT5 قطر سیلندر کوچکتر، کورس پیستون طولانیتر و نسبت تراکم بالاتر ۱۱.۳ بجای ۹.۵ در موتور L98 داشت. همین داستان در موتور LT6 کوروت C8 Z06 هم تکرار شده است. این موتور ۵.۵ لیتری V8 با ۶۷۰ اسب بخار قدرت آنقدر با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری LT2 هشت سیلندر ۴۹۵ اسب بخاری استینگری متفاوت است که میتوان آن را یک رآکتور هستهای دانست. Z06 بهعنوان دومین کوروت تاریخ با ۳۲ سوپاپ و میل بادامک بالا، پا جای پای ZR1 میگذارد اما شباهت موتورهای LT5 و LT6 در همینجا به پایان میرسد.
چیزی که این دو موتور را به هم مرتبط میکند هیچ ربطی به شباهتهای ساختاری ندارد. نقطهٔ مشترک موتور Z06 و ZR1 این است که هردو از لحاظ طراحی، پرفورمنس و شخصیت در مقایسه با پیشرانههای هشت سیلندر بلوک کوچک کوروتهای معمولی زمان خود بسیار متفاوت هستند. موتور Z06 یک V8 میللنگ تخت با ردلاین ۸,۶۰۰ rpm است. این موتور که بسیار سریع دور میگیرد همراه با انبوهی از تکنولوژیهای مربوط به شاسی باعث شده Z06 بیشتر از همیشه روی پیست متمرکز شود. البته این کوروت در خط مستقیم هم عملکردی چشمگیر دارد بهگونهای که ظرف ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و ۴۰۰ متر را در ۱۰.۶ ثانیه طی میکند.
تنها مشکل کوروت ZR1 سال ۱۹۹۰ کابین سطح پایین با متریال نامرغوب بود. البته برای سال ۱۹۹۰ همهٔ نسخههای کوروت به داشبورد جدیدی مجهز شدند که نسبت به طراحی قدیمی نمونهٔ قبلی ارتقاء چشمگیری پیدا کرده بود و مدرنتر به نظر میرسید اما در متریال ارزانقیمت ارتقاء چندانی صورت نگرفته بود. جنرال موتورز انتظار داشت ZR1 با پرفورمنس فوقالعادهاش بتواند خریداران ثروتمندتر را به سمت کوروت جلب کند اما کابین ضعیف مشکل بزرگی بر سر این راه بهحساب میآمد آنهم وقتی ZR1 با قیمت ۵۸,۹۹۰ دلار معادل ۱۳۹ هزار دلار امروز، دو برابر گرانتر از کوروت پایه بود.
به همین دلیل، ZR1 نتوانست فروش بالایی داشته باشد و غیر از طرفداران همیشگی کوروت موردتوجه دیگران قرار نگرفت. بااینحال، ZR1 در تلاش برای جلب توجهاتی که شایستهٔ آن بود، جنبهٔ دیگری از هویت کوروت که تا به امروز ادامه دارد را تقویت کرد. کوروتها صرفنظر از اینکه چقدر در رانندگی و پرفورمنس عالی هستند، همیشه برای جلب احترامی در حد پورشهها و فراریها در تقلا هستند. این موضوع در ZR1 وجود داشت و در Z06 هم وجود دارد. مهم نیست این خودروی اسپرت شورلت در طول تاریخ خود چند بار سوپراسپرتهای گرانتر را مغلوب کرده و عملکرد بهتری از خود نشان داده است، کوروت باید در هر نسخهٔ جدید خود را دوباره ثابت کند.
اما جنرال موتورز برای اینکه فرصت بهتری برای جنگیدن به کوروت بدهد، سرانجام در نسل هشتم کابین لوکسی را ارائه کرده است. در داخل C8 هیچکدام از ویژگیهای ارزانقیمت واضح C4 را نمیتوان پیدا کرد و اگر پیشرانه خاموش باشد Z06 را با یک گرند تورر لوکس اشتباه خواهید گرفت. همچنین در این نسل شورلت قصد دارد بیش از همیشه به تنوع خانوادهٔ کوروت اضافه کند تا محدودهٔ گستردهتری از قیمت، پرفورمنس و بازار هدف را پوشش دهد؛ بنابراین، درحالیکه ZR1 پرچمدار خانوادهٔ C4 بود، Z06 بهزودی این عنوان را به مدلهای ZR1 و زورا واگذار خواهد کرد؛ اما هر چیزی که در آینده رخ دهد و هر نامی که داشته باشد، قطعاً کسانی که در حال توسعهٔ نسخههای جدید کوروت هستند میراث بیبدیل C4 ZR1 را در نظر دارند.
مشخصات فنی
کوروت Z06 Z07 | کوروت C4 ZR1 | |
پیشرانه | ۵.۵ لیتری V8 | ۵.۷ لیتری V8 |
قدرت | ۶۷۰ اسب بخار | ۳۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۵ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
ردلاین | ۸,۵۰۰ rpm | ۸,۵۰۰ rpm |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۲۳ میلیمتر | ۲,۴۴۳ میلیمتر |
طول | ۴,۷۲۲ میلیمتر | ۴,۴۵۸ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۲۴ میلیمتر | ۱,۸۷۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۲۳۴ میلیمتر | ۱,۱۸۶ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۶۷۲ کیلوگرم | ۱۵۷۹ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۴۰ به ۶۰ جلو/عقب | ۵۰ به ۵۰ جلو/عقب |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر | ۲ نفر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۲.۶ ثانیه | ۴.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۰.۶ ثانیه | ۱۲.۸ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۲۸.۹ متر | ۳۳.۲ متر |
شتاب جانبی | ۱.۱۶ جی | ۰.۹۸ جی |
مصرف سوخت | ۱۵.۷ لیتر ترکیبی | ۱۳.۸ یتر ترکیبی |
قیمت | ۱۲۷,۱۸۵ دلار | ۵۸,۹۹۵ دلار |
قیمت به نرخ امروز | – | ۱۳۹,۳۰۰ دلار |
sina
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲بهترین کوروت تاریخ همین نسل فعلیش هست.
از من بپرسی میگم بهترین ماشین آمریکایی تاریخ هم هست!
Behi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲C2 و C3 واقعاً زیبا هستن، خیلی خاصن
Si
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲بهترین ماشین آمریکا اونم با اختلاف زیاد gt40 هست شاهکاری که هیچ وقت تکرار نخواهد شد در کنار همین c8
phonix
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲من gt رو بهش ترجیح میدم
R@min
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲خیلیا به کابین و طراحی نسل 8 انتقاد می کردن که بی هویته اما این نسل سوای زیبایی یا زشتی در نظر هر کس، خیلی جاها رد و نشونی از پدرانش داره و اینکاری هست که آمریکایی ها به بهترین شکل انجام می دن.
Hamilton1970
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲کوروت کلا هر نسلش جذاب بوده و این نسلش هم فوقالعادهست
«اولین» های زیادی هم داشته بعنوان یه کوروت مثلا اولین کوروت موتور وسط تاریخ یا اولین کوروت چهارچرخ محرک تاریخ و البته اولین کوروت هیبرید تاریخ
سوشیانت
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲با c4 zr1 حال نمیکنم چون شورولت تو ساخت موتورش از لوتوس کمک گرفته اما c8 z06 مهندسی خود شورولت هست و تونسته خودروهایی با قیمت بالاتر رو هم شکست بده
حمیدرضا
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲C8 z06 مهندسی خود شورولت هست
فراری : 🤣😅
سوشیانت
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲کی گفته فراری موتور کوروت رو ساخته؟ یکم بیشتر تحقیق کن دوست عزیز
سوشیانت
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲دوست عزیز برای من مهم نیست چقدر دیسلایک میگیرم ۱۰۰۰ تا هم بگیرم باز هم برام مهم نیست
سوشیانت
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲خود شورولت گفته فقط یه بخش کوچکی از میل لنگ رو با بررسی موتور f136 ساخته بقیه ش ساخت خود شورولت هست حتی حجم موتورش هم فرق داره اون وقت چجوری شد مهندسی فراری؟!
Alireza
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲دوست عزیز من خودم فن کوروتم ولی گاهی حرفات واقعا آزاردهنده میشه
یکم کمتر تعصبی برخورد کن عزیز
سوشیانت
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲دوست عزیز فکر نکنم برای ارسال نظر خودم باید از شما اجازه بگیرم
مازیار
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲نه دوست عزیز کسی از دیگری اجازه نمی گیره
اما نظر دادن تو یه جمع رعایت ضوابط و موازینی رو می طلبه که رعایت نکردنش رو میشه از اعتراضات گاه و بی گاه و دیسلایک های همیشگی متوجه شد
سوشیانت
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲تعداد دیسلایک برام مهم نیست
سالار فصل
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲بوی چرمش تا همینجا هم میآید
JDM سابق
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲خداروشکر همچنان میتونم موتورهای OHV پوشراد شورولت رو در نسل جدید در نسخه پایه و Eray ببینم.
کوروت حیثیت کلاس سوپراسپورت آمریکاست
نسل ۸ در تاریخ آمریکا خواهد ماند
Tesla
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲سال ۲۰۲۵ قراره کوروت تمام الکتریکی با پیشرانه هامر ev ( همون سیستم ۳ موتوره که توی هامر ۱۰۰۰ اسب قدرت تولید میکنه ) به بازار عرضه بشه و قرار یه انقلاب بزرگی به همراه رودستر در تاریخ سوپرکار ها رقم بزنن ، هامر ev با وجود بیش از ۴ تن وزن و اون هیکل ، میتونه با این باتری های اولتیوم جنرال موتورز در عرض ۳/۵ ثانیه از ۰ به ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسه ، حالا فکرشو کنید این سیستم چه شتابی به کوروت میده که حداکثر ۱۹۰۰ کیلو وزن داشته باشه 😱😍🚀🚀🇺🇸⚡️
ارش
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲کوروت یه سوپر اسپرت فوق العاده که همیشه قربانی کابینش بوده و نسل جدید تنها موردی که داره چراغهای نامناسب جلو هست که هیچ نشان و نمادی از شورلت نداره بر عکس چراغهای عقب که کاملا شورلت رو تو ذهن یادآوری میکنه.
KING
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲رنگ بادمجونی خیلی بهش میاد