با شعاع حرکتی ۵۱۵ کیلومتری و قیمت مناسب، به سختی میتوان خودروی برقی شورولت اکوئینکس ۲۰۲۴ را شکست داد.
زمانی که بحث متقاعد کردن مردم برای خرید خودرویی برقی شروع میشود، شعاع حرکتی خوب به همراه قیمت مناسب جزو مهمترین مباحث خواهد بود. شورولت اکوئینکس برقی قدمی مطمئن در این راه برداشته است. قیمت مدل پایه این خودرو قبل از اعمال مشوقها از حدود ۳۵ هزار دلار شروع میشود و شعاع حرکتی تخمینی مدلهای دیفرانسیل جلو نیز حدود ۵۱۵ کیلومتر است. به سختی میتوان این ارقام را شکست داد و تنها چیزی که جنرال موتورز باید انجام دهد عرضه مناسب این خودروست.
با اینکه اکوئینکس برقی خودروی ارزانقیمتی است اما ارزانترین نسخه آن هنوز در دسترس نیست. مدلی که تست شده از نوع فول RS بود که همان شعاع حرکتی و توانایی نسخه پایه را داشت اما از کابینی مجهزتر، ظاهری اسپرت تر و سواری راحتتر سود میبرد. شورولت میگوید تمامی تیپهای این خودرو در اولین سال تولید قابل انتخاب خواهند بود اما نیازی به گفتن نیست که اکوئینکس RS با قیمت حدود ۵۰ هزار دلار نمیتواند مناسب توده مردم باشد.
خوشبختانه عدم عرضه مدلهای پایه در ابتدای کار تنها مشکل جدی شورولت اکوئینکس ۲۰۲۴ هستند. برخلاف سیلورادو EV RST که از ماژولهای باتری مشابه با این خودرو استفاده میکند، محصول کوچکتر شورولت از پشت فرمان خیلی سنگین یا عجیب حس نمیشود. در واقع اکوئینکس همانند یک کراس اور با فضا و توان پیمایش زیاد به نظر میرسد و سطح رفاه و آسایش داخل کابین آن مشابه رقبای حاضر در این کلاس است. در واقع هیچچیز دراماتیکی درباره اکوئینکس برقی وجود ندارد و همهچیز به خوبی انجام میشود.
نسخه دیفرانسیل جلوی اکوئینکس ۲۰۲۴ از یک موتور برقی با ۲۱۳ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون متر گشتاور استفاده میکند. این قدرت در شهر کاملاً پاسخگو خواهد بود اما در سرعتهای بالا با افت قدرت تولیدی مواجه هستیم. ولتاژ عملیاتی نسبتاً پایین به همراه نسبت دنده بالا (تقریباً ۱۲ به ۱) باعث چنین مشکلی است. مدلهای چهار چرخ محرک قدرت و گشتاور ۲۸۸ اسب بخار و ۴۵۱ نیوتون متری دارند اما از همان باتری استفاده کرده و بنابراین شعاع حرکتی آنها به ۴۵۹ کیلومتر افت مییابد.
البته عملکرد محدود در بزرگراه یک مشکل حاد نیست زیرا تریم های بالاتر را میتوان با سوپر کروز یا همان سیستم رانندگی خودکار در بزرگراهها سفارش داد. این امر باعث میشود رانندگی در جادههای طویل امری کلافه کننده نباشد. کابین شورولت اکوئینکس ۲۰۲۴ نیز شایسته قیمتی که این برند تعیین کرده خواهد بود. خیلی از متریال ارزانقیمت در بخش داخلی خودرو استفاده نشده و سطوح نرم زیادی در داشبورد وجود دارد. تنها نقطهضعف این بخش به کنترلهای سادهای مربوط میشود که حس ارزانی را القا میکنند. از دیگر ویژگیهای رفاهی مدل RS میتوان به صندلیهای گرم و سرد شونده اشاره کرد.
اکوئینکس محصولی از کادیلاک نیست اما یک پله بالاتر از سطح قابلقبول بودن نشان میدهد. نمایشگر بزرگ ۱۷.۷ اینچی به همراه پشت آمپرهای دیجیتالی ۱۱ اینچی حرف اول را در داشبورد میزنند. از همین نمایشگرها در سیلورادو نیز استفاده شده و سرویسهایی همچون نقشه، دستیار و پلی استور وجود دارند. به لطف فاصله بین محوری زیاد، فضای پای عقب خودرو نیز زیاد است. همین فاصله بین محوری زیاد باعث ایجاد تناسبات بدنه جذاب شده است. شورولت اکوئینکس ۲۰۲۴ طراحی تیز و درعینحال سنتیای دارد. نوار نورانی جلو به همراه چراغهای عقب تیره حس آیندهنگرانهای را ایجاد کردهاند اما درعینحال عجیب و تخیلی نیستند. سقف مشکی/سفید سفارشی هم جزو دیگر ویژگیهای مثبت طراحی ظاهری این خودروست.
برسیم به بحث شارژ باتری که شورولت رقم ۱۵۰ کیلووات را اعلام کرده است. اگرچه این رقم قابلقبول بوده اما به پای بهترینهای کلاس نمیرسد. آمریکاییها مدعی هستند در عرض ۱۰ دقیقه میتوان به توان پیمایش ۱۲۴ کیلومتری دست یافت. همانطور که قبلاً گفتیم اکوئینکس برقی ولتاژ عملیاتی نسبتاً پایینی دارد و همین امر سرعت شارژ آن را در مقایسه با رقبای ولتاژ بالا محدود میکند. برای مقایسه باید گفت شورولت بلیزر برقی توان شارژ ۱۹۰ کیلوواتی دارد. البته شورولت بولت قدیمی توان شارژ حدود ۵۰ کیلوواتی داشت هرچند باید منتظر عرضه نسل جدید آن در سال آینده بود.
بخشی از راحتی سواری اکوئینکس به وزن نسبتاً پایین آن بازمیگردد. بجای داشتن وزن بالای ۴ تن سیلورادو، وزن این کراس اور به حدود ۲۲۶۸ کیلوگرم میرسد هرچند شورولت هنوز وزن دقیق و رسمی خودرو را اعلام نکرده است. اگرچه چنین رقمی برای یک کراس اور عادی در این کلاس بالاست اما در مقایسه با خودروهای برقی این روزها خیلی به چشم نمیآید. چنین چیزی باعث سواری نرم اکوئینکس حتی با وجود رینگهای ۲۰ اینچی میشود. ناهمواریهای کوچک جاده اگرچه در کابین احساس میشوند اما حس ناراحتی را القا نمیکنند. حرکات بدنه نیز به خوبی کنترل شده و در کل به نظر میرسد اکوئینکس به خوبی درسهای مربوط به کادیلاک لیریک را آموخته و سواری نرم را به پرفورمنس تیز در پیچها ترجیح داده است.
البته باید دانست مدل RS از لاستیکهایی با پهنای ۲۷۵ میلیمتر استفاده میکند تا عملکرد بهتری در پیچها داشته باشد درحالیکه مدلهای پایه دارای لاستیکهایی با پهنای ۲۴۵ میلیمتر هستند. در مجموع باید گفت شورولت اکوئینکس ۲۰۲۴ یک تلاش موفق است. نگاهی سریع به لیست رقبا نشان میدهد این خودرو در مدل پایه ارزانترین قیمت را با توجه به شعاع حرکتی خود دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، اکوئینکس برقی ارزش بالایی در برابر مبلغ پرداختی خواهد داشت. درصورتیکه مشوقهای مالیاتی نیز اعمال شوند قیمت خودرو به ۲۷ هزار دلار کاهش مییابد که قطعاً نظر اکثر خریداران را به جلب میکند.
مشخصات شورولت اکوئینکس EV RS مدل ۲۰۲۴ | |
پیشرانه | تک موتور برقی، دیفرانسیل جلو |
باتری | ۸ کیلووات ساعت |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۲۱۳/۳۲۰ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۷.۹ |
وزن (کیلوگرم) – تخمینی | ۲۲۶۸ |
شعاع حرکتی (کیلومتر) | ۵۱۳ |
زمان شارژ | ۱۲۴ کیلومتر در ۱۰ دقیقه |
قیمت پایه (دلار) | ۴۳,۲۹۵ |
قیمت مدل تست شده (دلار) – تخمینی | ۵۰,۰۰۰ |
F22RAPTOR
۱۱ خرداد ۱۴۰۳واقعا نما اینهمه بی روح باشه واجبه
NAVID@@98
۱۱ خرداد ۱۴۰۳علی نوا جان، درود فرشتگان بَر توباد ولی خودمونیما اِملای کلمات را درست بنویس دیگه اقا جان درستش اینه
👈ماشاءاللّه👉 اینو کُپی کن که پِیستش کنی!!!_._._.
به نیابت از شما من درسته رو اینجا مینویسم!!!_._._.
خیلی هم عالی
ماشاءاللّه
علی
۱۱ خرداد ۱۴۰۳اشغاای بیش نیست وقتی ۱۵هزارتا بی وای دی هست اونم چه اطمینان ساختی برقی واسه چینی هاست الکی زور نزنید
۱۱ خرداد ۱۴۰۳ترسیدی؟ نترس😀
رضا نیکخواه
۱۱ خرداد ۱۴۰۳نمیدونم چرا اکثر خودروهای برقی نمای خوبی ندارن
اگر هرکس میشناسه بگه
۱۱ خرداد ۱۴۰۳آقا اشتری و یا بقیه نویسنده ها یا کاربرای پدال لطفاً به این سوالم جواب بدید
بنظرتون خریدن یه ماشین تقریبا مدل بالا که تصادفی هست یعنی چپیه ولی شاسی هاش آسیب ندیده و تقریبا ممکنه بی رنگ در بیاد منطقی هست؟
یعنی یه ماشین یکو نیم میلیاردی بخریم ۵۵۰ بعد با بقیه پولی که داریم بازسازیش کنیم یا یه ماشین ایرانی سالم بخریم نظرتون کدومه ؟؟؟؟
بنظر کدوم کار منطقی تره؟
https://divar.ir/v/gZWZLrph?ref=android
مثلا این خودرو رو بنظرتون ارزش داره بخریم بازسازی کنیم تا حدود ۵ سال استفاده کنیم؟!
ahmad
۱۲ خرداد ۱۴۰۳اگر ماشین ایرانی بود {که همه قطعات ش در دسترس هست} با تردید زیاد می گفتم آره
ولی این ماشین وارداتی و برای قطعات ش پاره پوره میشی {البته ظاهرا قطعات رنو بخاطر سابقه تولید چندین مدل رنو در ایران ، کمی بهتر از بقیه ماشین های وارداتی گیر میاد}
قبل ش خوب تحقیق کن یه مکانیکی که کارش اینه رو بردار ببر بالا سر ماشین – ببین چی میگه یا عکس ماشین رو نشون مکانیک بده
خلاصه ش رو بگم برات ، ریسک
با مشورت با کسی که کارش تعمیر خودرو وارداتی {تخصصی رنو} هست جلو برو بی گدار به آب نزن
رضا نیکخواه
۱۲ خرداد ۱۴۰۳خوبه
دردسر داره اما به قیمتش می ارزه
علیرضا
۱۲ خرداد ۱۴۰۳سلام شما گر بخواید هزینه کنید خودرو مثل روز اولش بشه دو برابر قیمت خود ماشین میشه تازه اگر قطعات باکیفیت پیاده بشه اگر بودجه شما همون ۵۰۰ ملیون یه مزدا ۳۲۳ یا ال نود یا تیپ ۵ فرانسوی بخر راخت تا ۲۰ سال ماشین داشته باش
۱۲ خرداد ۱۴۰۳نه پول تعمیرشو میتونم جور کنم
به پژو و مزدا ۳۲۳ هم راضی نمیشم یعنی مزدا ۳۲۳ رو اگه برای مصرف شخصی خودم باشه من راضی هستم که یکی بگیرم تقویتو توربوش کنم تا یه مدت هم استفاده کنم بعد ماشین بهتر بگیرم
ولی واقعا یه چیزی میخوام یکم روش خرج کنم کلی روش سود کنم
(Ali(chevynova
۱۱ خرداد ۱۴۰۳خیلی هم عالی
ماشالاه
Mohammad
۱۲ خرداد ۱۴۰۳علی یه سوالی داشتم ، قبلا چند بار تو سایت پرسیدم ولی جواب منطقی نگرفتم ، گفتم چون تو آمریکایی بازی شاید بدونی
همیشه برام سواله چرا آمریکایی ها از قدیم تا الان فقط رو انجین های ۸سلیندر متمرکز بودن ؟ چرا ۶سیلندر توربو یا۱۲ یا ۱۰سیلندر تنفس طبیعی نه؟
منظورم هم سوپر اسپرت هاشون و هم ماشینای شهری اکثرا۸سیلندر هستن ، دلیل علمی این قضیه چیه ؟
Kurosh33
۱۱ خرداد ۱۴۰۳امریکایی ها خیلی نامردن چجوری بود که عاشق هشت سیلندر بودن و ماشینای فول سایز سوار میشدن….
اما الان سوار دوچ چارجر برقی میشن.
۱۱ خرداد ۱۴۰۳به درک که چی سوار میشن ما رو ببینید خودمون بدبختیم پولدارامون چینی سوار میشن فاز میگیرن به جان های ما اگه ببینم چینی سواری تو محوطه من شاخ میشه با پرایدم کاتاف میزنم هم گوش خودمو کر میکنم هم گوش راننده اون ماشینو
البته آنقدر بهنام بانی گوش میکنم که صدای کاتاف ماشینم از ذهنم بره
Kurosh33
۱۱ خرداد ۱۴۰۳و البته این اشغال
شهرام
۱۱ خرداد ۱۴۰۳آمریکا از لحاظ برقی شدن از اروپا خیلی جلوعه
مهراب
۱۲ خرداد ۱۴۰۳پورشه و ب ام و : آیا ما برای تو لطیفه هستیم؟
Taha Ayoobi
۱۲ خرداد ۱۴۰۳بله لطیفه هستن.
علی جردن
۱۲ خرداد ۱۴۰۳مهراب خوش اومدی به جمع پدالیا🤩❤️
FF
۱۲ خرداد ۱۴۰۳بیاید با آقای اشتری و بیشتر کاربرا از جمله نوید بهش خوش آمد بگیم🌈😀❤️
۱۲ خرداد ۱۴۰۳🥰🥰🥰🥰🥰
۱۱ خرداد ۱۴۰۳چرا طراحی جلوپنجره تو کلیپ ویدیویی بسته ست اما تو عکسا فرق داره ؟
سبحان
۱۱ خرداد ۱۴۰۳خیلی کراشه
من در مورد خودرو حرف نمیزدم
پیام۲
۱۱ خرداد ۱۴۰۳آها پس این هیوندای نیست؟
۱۱ خرداد ۱۴۰۳پژو پارسه آرم شورلت زدن بهش
Parham
۱۱ خرداد ۱۴۰۳جلوش کنا عه و بغلش سوبارو استیشن.
از پشتم شبیه یه ماشینی که اسمش نمیاد تو ذهنم.
کابینشم که قشنگ طراحی چینی داره.
آره داداش این همون شورلتیه که کامارو میزد👍