برای اولین بار فرصت نشستن پشت فرمان وانت پیکاپ برقی شورولت سیلورادو برقی تیپ RST فراهم شده اما آیا این خودرو میتواند انتظارات مشتریان را برآورده سازد؟
سیلورادو برقی کار خود را به خوبی انجام خواهد داد. این محصول تازهنفس قول داده شعاع حرکتی قابلتوجهی داشته باشد و از برخی ترفندها برای بهبود کارایی خود سود ببرد. همچنین وانت بدون آلایندگی شورولت میتواند از قدرت کافی برای بکار انداختن ابزارهای برقی و حتی لوازم منزل برخوردار باشد؛ اما واضح است که چنین تواناییهایی با قیمت بالا همراه میشوند.
وزن وانت موردبحث به حدود ۴۰۸۲ کیلوگرم میرسد و سواری آن حداقل در تریم RST باب میل نیست. کابین خودرو نیز هم در حد و اندازههای یک وانت پیکاپ ۱۰۰ هزار دلاری ظاهر نمیشود. با این پول مطمئن نیستیم که شورولت سیلورادو برقی بتواند انتظارات را برآورده سازد. البته به نظر میرسد رقابت در این کلاس فشرده باشد و محصول جدید شورولت نیز به خاطر تواناییهای خود نظر افراد زیادی را جلب کند. سیلورادو بدون آلایندگی اولین وانت پیکاپ برقی جنرال موتورز است که میخواهد مأموریتهای واقعی را انجام دهد. تعداد محدودی از نمونههای پایه این خودرو یعنی تریم WT راهی خیابانها شدهاند و شورولت هماکنون مدل لوکس RST را معرفی کرده که پر از تجهیزات گوناگون و سطح بالاست. ابتدا بهتر است ببینیم نقاط قوت این خودرو چیست چراکه مشخصات فنی آن نظرات را جلب میکند.
باتری ۲۱۳.۷ کیلووات ساعتی خودرو اگرچه رقم قابلتوجهی است اما ظرفیت قابل استفاده آن حدود ۲۰۴ کیلووات ساعت خواهد بود. همین منبع انرژی بزرگ جزو اصلی پازل است. به منظور متقاعد کردن خریداران برای انتخاب یک وانت برقی شما باید شعاع حرکتی مناسب و توانایی شارژ سریع را ارائه کنید. این باتری هر دو مورد را تأمین میکند به گونهای که امکان استفاده از شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی وجود دارد. شعاع حرکتی ۷۰۸ کیلومتری آن از همه رقبا بیشتر است. سیلورادو برقی همچنین ۷۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۰۶۴ نیوتون متر گشتاور دارد.
باتری موردبحث مشکلات مربوط به حمل بار و تریلر وانت شورولت را نیز حل میکند. انتظار میرود شعاع حرکتی تمامی وانتهای برقی در زمان حمل بارهای سنگین به نصف کاهش یابد. البته حداکثر ظرفیت یدک کشی سیلورادو به ۴۵۳۶ کیلوگرم میرسد که رقم بسیار خوبی است. در صورتی که برای کشیدن این میزان بار اصلاً در جایگاههای شارژ هم توقف نکنید بیشک شورولت بهترین گزینه خواهد بود. اینگونه است که شورولت میخواهد مشکلات مربوط به شارژ وانت خود به همراه تریلر را حمل کند: استفاده از باتری بزرگ و شعاع حرکتی قابلتوجه!
اما باتری موردبحث ابعاد بزرگ و وزن بالایی دارد و به همین خاطر فاصله بین محوری سیلورادو باید بیشتر باشد. این موضوع مشکلی ندارد و مدل RST از فرمان پذیری چرخهای عقب برای کاهش دایره گردش استفاده میکند؛ اما اگر از رینگهای عادی استفاده کنید ظاهر خودرو با توجه به طول آن خیلی جالب نخواهد بود. برای حل این مشکل شورولت رینگهای ۲۴ اینچی استاندارد را ارائه کرده است که البته آنهم با افزایش وزن همراه شده است. موتورهای برقی سنگینوزن نیز روی ساب فریمها جا خوش کردهاند.
خبری هم از سیستم تعلیق بادی تطبیقی یا شوکهای مغناطیسی برای حل مشکلات یاد شده وجود ندارد و در تمامی حالتهای مختلف تنظیم سیستم تعلیق این وانت پیکاپ هنگام رد شدن از روی دستاندازها ناراحت میشود. در نرمترین حالت نیز لرزشها به کابین راه پیدا میکنند و اگرچه با اندکی اغماض میتوان سواری شورولت سیلورادو برقی را پذیرفت اما هنوز خیلی خوب نیست. در حالت اسپرت نیز متوجه کوچکترین ناهمواریها خواهید شد. البته مشخص نیست که چرا یکی از سنگینوزنترین وانتهای دنیا با تنظیمات اسپرت سیستم تعلیق عرضه شده است. وزن بالای سیلورادو برقی RST عملکرد آن را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. قطعاً قدرت ۷۵۴ اسب بخاری برای یک وانت رقم بسیار خوبی خواهد بود و زمانی که میخواهید سریع حرکت کنید حس هشدار دهنده وزن خودرو القا میشود. لانچ کنترل که بهطور اختصاری WOW نامیده میشود احساسبرانگیز است و در مجموع شتاب گیری سنگین سیلورادو حس اعتمادبهنفس را به راننده القا میکند.
اما به کابین بپردازیم که شاید به اندازه قیمت ۱۰۰ هزار دلاری وانت شورولت احساسبرانگیز عمل نکند. صندلیهای گرم و سرد شونده در تریم RST وجود دارند و نمایشگر بزرگ ۱۷ اینچی به همراه پشت آمپرهای ۱۱ اینچی هم عرضه میشوند. به لطف فاصله بین محوری زیاد، فضای پای بخش عقب کابین نیز زیاد است و کف تخت کابین به همراه سقف شیشهای بزرگ باعث شدهاند فضای دلنشینی وجود داشته باشد. البته ما با یک وانت پیکاپ طرف هستیم و اگر علاقهای به این نوع خودرو ندارید میتوانید جی ام سی سیرا برقی با کابینی متفاوت را انتخاب کنید. صدای بادی چیزی است که با وجود طراحی بدنه اجتنابناپذیر خواهد بود و طبیعتاً زمانی که تصمیم بگیرید پانل موسوم به میدگیت را باز کنید بیشتر هم به گوش خواهد رسید. میدگیت پانلی در بخش عقب بدنه است که کابین را از فضای بار جدا میکند و کاملاً کاربردی است.
ویژگی دیگر شورولت سیلورادو برقی RST به توانایی انتقال انرژی آن به سایر ابزار و وسایل مربوط میشود. جنرال موتورز این ویژگی را با انتقال برق به یک کمپر بزرگ در پشت خودرو نشان داده است. بهطور خلاصه باید گفت باتری بزرگ سیلورادو نقاط قوت زیادی دارد اما آنچه مایه تأسف است وزن بالای خودروست. البته سیلورادو تقریباً در تمامی بخشهای کلیدی از رقبا برتر ظاهر میشود اما آیا این امر برای چشم بستن روی نقاط ضعفش کفایت میکند؟ ما فکر میکنیم اکثر افراد به ویژه خریداران سازمانی و ناوگانی تریم WT را از نظر وزن، سواری و هندلینگ گزینه بهتری خواهند دانست.
در تریم های فول همچون مدل تست شده RST مطمئن نیستیم که چنین اتفاقی رخ دهد. اگر خواهان یک هیولای برقی بزرگ هستید میتوانید هامر برقی را انتخاب کنید و به زودی جی ام سی سیرا برقی نیز عرضه خواهد شد. سیلورادو برقی میتوانست برنده باشد اما فکر نمیکنیم افراد زیادی ۱۰۰ هزار دلار را برای وانتی که این حس را منتقل نمیکند بپردازند. زمانی که بحث پرداخت چنین مبلغی برای یک خودرو مطرح میشود، گزینه مدنظر باید بتواند در مقایسه با رقبا و به ویژه خودروهای درونسوز چیز ویژهای ارائه کند.
مشخصات شورولت سیلورادو برقی RST | |
پیشرانه | دو موتور برقی، چهار چرخ محرک |
باتری (کیلووات ساعت) – تخمینی | ۲۰۴ |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۷۵۴/۱۰۶۴ |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۴.۵ |
وزن (کیلوگرم) – تخمینی | ۴۰۸۲ |
شعاع حرکتی (کیلومتر) | ۷۰۸ |
زمان شارژ (دقیقه) | ۳۶ |
ظرفیت حمل بار/یدک کشی (کیلوگرم) | ۶۸۰/۴۵۳۶ |
قیمت پایه (دلار) | ۹۶,۴۹۵ |
Ali
۱۴ خرداد ۱۴۰۳با اجازه آقای اشتری و آقایان جناب آقای مخبر و معاونین محترم شان اقای وحیدی وزیر کشور آقای سلاجقه رئیس محیط زیست سفیر محترم ایران در نیجریه رئیس اتاق بازرگانی ایران و سیرالئون استاندار محترم سیستان بلوچستان و معاونین محترم شان
بنده هیچ نظر خاصی راجع به این شورلت سیلورادو برقی ندارم.
پیام
۱۴ خرداد ۱۴۰۳فقط قدرت و دیگر هیچ
froG-driVer
۱۷ خرداد ۱۴۰۳الان بخندیم😒😒
پیام
۱۴ خرداد ۱۴۰۳دوستانی که با برقی مشکل دارن، اگر یکی دو سال دیگه تو مسابقه طناب کشی، سیلورادو برقی دو تا لندکروز بنزینی رو حسابی کشید، بازم با برقی مخالف هستید؟!!!
Kurosh33
۱۴ خرداد ۱۴۰۳پیام جان اگه تو وسط افرود توی کویر باتریش تموم شد باز هم شما طرفدار وانت های برقی هستید؟
پیام
۱۴ خرداد ۱۴۰۳من از ژاپنی ها بدم ننیاد. از طرفداراش بدم میاد چون توهم دارن.
چرا تو کویر برق تموم کنه؟! کسی که به ده درصد شارژ بره تو کویر، سزاوار این مسئله هست! الان همین وانت ۷۰۰ کیلونتر برد داره!!!! تازه باتری لیتیومیه!
سوشیانت
۱۴ خرداد ۱۴۰۳من از ژاپن بدم نمیاد از طرفداراش بدم میاد چون توهم دارن
به نکته مهمی اشاره کردی پیام منم دقیقا در برابر آلمان همین حس رو دارم
A
۱۴ خرداد ۱۴۰۳پیام چرا انقدر از ژاپنیا بدت میاد
ماشینای با دوام و خوبی میسازن و خیلی هم کم حاشیه و بی سر و صدا هستن
ناخدا
۱۴ خرداد ۱۴۰۳پیام اگر سیلورادو برقی ۱۸ تا سانتافه بنزینی رو باهم کشید چی ؟ عمو مایک هم داور
Kurosh33
۱۴ خرداد ۱۴۰۳پیام چرا باید توی کویر شارژ تموم کنه؟؟؟؟ مثلا میخوای یک سفر ۱۰۰۰ کیلومتری بری مثلا توی کویر بعد کجا میتونی بزنی به شارژ؟؟؟
خب ماشینای بنزینی جند گالن بنزین برمیداری ولی ماشینای برقی چی؟ توی یک ویدیو نشون میداد که تسلا سایبرتراک توی جاده شارژش تموم میشه و باید با یک وانت بنزینی بکسلش کنن.
این وانت های برقی بیشتر از اینکه روی چرخ خودشون باشن روی یدک کش هستن.
و در مورد ماشینای ژاپنی هم ژاپنی فن ها هم از تو بدشون میاد.
Mohammad
۱۵ خرداد ۱۴۰۳ای ول
سعید کایا
۱۴ خرداد ۱۴۰۳خب کامنت نذار …. اجباری هست مگه
پیام
۱۴ خرداد ۱۴۰۳علی یه زمانی که تازه ماشین با اون ظاهر کالسکه ایش اختراع شد، افرادی بودن که می گفتن این چیه که بیست سی کیلومتر سرعت داره! اسب و کالسکه ما سرعتش خیلی بیشتره! اگه بشر اون موقع میخوایت به جای کار کردن روی اون، فقط ایراد بگیره الان ماشینی مثل پروجکت وان زده نمی شد و تو همون اسب و کالسکه میموندیم!!! یه زمانی هم که تازه ماشین برقی اونده بوده یه تعداد می گفتن این چه چرتیه!!! چه شتاب کندی داره و حداکثر سرعتش خیلی کمه!!! الان که این همه پیشرفت کرده میگن به درد نمیخوره و … . کلا شماها طرز فکر سنتی دارید و پیشرفت ناپذیر! اگه یک در صد ژن استیو جابز رو داشتید الان این نبودید.
Kurosh33
۱۴ خرداد ۱۴۰۳حرف تو درسته و صد در صد برقی ها جای بنزینی ها رو میگیره ولی بنزینی ها خیلی ارزش خرید بیشتری دارن.
الان این سیلورادو ی برقی رو نگاه کن با پول همین میشه فول ترین نسخه ی بنزینیش رو خرید.
برای پیکاپ اصلا سرعت مهم نیست که بگی نمیدونم از پورشه ۹۱۱ سریع تره یا نه یا مثلا دو تا لندکروزر رو باهم بکشه یا نه. بیشتر مهمه که بتونه چه مسافتی رو با یک بار شارژ با تریلی بره. لطفا یکم تحقیق کن و تعصبی نباش.
پیام
۱۴ خرداد ۱۴۰۳اگه باتری جامد هم بیاد اینو میگی؟! بعد مگه الان کسی مشکل شارژ داره! معلومه اون ارزوناره ولی به جاش کلی محیط زیست تخریب میشه. برو در موردش بخون! منم خودم حس و حال ملشین بنزینی رو واقعا دوست دارم ولی در هر صورت مجبوریم! نمیشه که به خاطر خواسته هامون به واقعیت و کره زمین گند بزنیم!
Taha Ayoobi
۱۴ خرداد ۱۴۰۳(((البته مشخص نیست که چرا یکی از سنگینوزنترین وانتهای دنیا با تنظیمات اسپرت سیستم تعلیق عرضه شده است)))
حالا اگه نداشت این تنظیماتو: یک کی از بزرگترین نقطه ضعف های این وانت میتوان به نداشتن تنظیمات حالت اسپرت اشاره کرد که کمبود آن به ویژه در جاده های پیچ در پیچ احساس میشود.
سوشیانت
۱۴ خرداد ۱۴۰۳دقیقا و میگفتن با این همه قدرت تو پیچ ها مشکل داره
آرش
۱۴ خرداد ۱۴۰۳کاری به متن و مشخصات ندارم فقط کابین رو نگاه کنید چه کابین باحال و جاداریه فقط لوکس نیست .
Hyonda is love
۱۴ خرداد ۱۴۰۳سلتان سانتاکوروزر خیلی بهتره😎
𝐀𝐥𝐢
۱۴ خرداد ۱۴۰۳باشه نمک!!!
Hyonda is love
۱۴ خرداد ۱۴۰۳حقیقت انقدر تلخه؟
Taha Ayoobi
۱۵ خرداد ۱۴۰۳حقیقت خیلی تلخه، چون حقیقت اینه که سلطان رو این جوری مینویسن.
امین
۱۴ خرداد ۱۴۰۳چرا اینقدر سنگینه ؟
Taha Ayoobi
۱۴ خرداد ۱۴۰۳باتری
corvette
۱۴ خرداد ۱۴۰۳پیکاپ برقی واقعا فایده نداره
هرچی میخواد باشه
هر ماشینی برقی بشه باز یه نکته مثبت داره حداقل
پیکاپ های برقی بد ترین کلاس فعلی دنیان
Elmiraj
۱۴ خرداد ۱۴۰۳هیچ دلیلی برای ترجیح دادن این به نسخه درون سوز وجود نداره ، حتی اگر قیمت شون هم برابر بود .
شکست میخوره
زیزیگولو
۱۴ خرداد ۱۴۰۳شورلت سیلورادوی جدید برقی هیجانی نداره ………….. شورلت سیلورادو فاکس فکتوری ادیشن ۲۰۲۴ با موتور ۶٫۲ لیتری V8 سوپرشارژر دار ۷۰۰ اسب بخاری یه چیز دیگه ست
khashayar0
۱۴ خرداد ۱۴۰۳هدف از ساخت پیکاپ :: یدک کشی / حمل بار / آفروده
اما سیلورادو برقی هدفش شتاب و وزن زیاده
سوشیانت
۱۴ خرداد ۱۴۰۳حداکثر ظرفیت یدک کشی سیلورادو به ۴۵۳۶ کیلوگرم میرسد که رقم بسیار خوبی است
این تو متن هست خشایار عزیز
khashayar0
۱۴ خرداد ۱۴۰۳سوشیانت عزیز درسته میتونه 4500 کیلو رو بکشه . ولی در بهترین حالت رنج حرکتیش نصف میشه. اگه توی سرابالایی قرار بگیره بردش از این هم کمتر میشه. برای آمریکا که فاصله شهرها از هم زیاده به نظرم به مشکل میخوره. بعضی مدل های رم تا 16 تن رو یدک میکشن تازه با توان و گشتاور کمتر.
لامصب وزنش خیلی زیاده. من نسخه بنزینیش رو ترجیح میدم . امیدوارم موفق بشه
مثلا فورد برانکو درسته از لحاظ سرعت از g63 کندتره ولی توی آفرود یه سروگردن از جیپ و بنز g 63 و … بالاتره.
به نظرم باید هر وسیله در کاربری خودش بهش توجه بشه. پیکاپ که برای درگ و شتاب نیست.
سوشیانت
۱۴ خرداد ۱۴۰۳خشایار عزیز من با بنزینی ها مقایسه نکردم وگرنه همه میدونن پیکاپ بنزینی از برقی بهتره برای یدک کشی فورد هم بهترینشون هست با ظرفیت ۱۸ تن منظور متن مقایسه سیلورادو با رقبای برقیش بوده که خب از این لحاظ خیلی خوبه
۱۴ خرداد ۱۴۰۳چقدر خوشگله چقدر خوش رخه داخلش چقدر خوشگله ماشاالله اصالت ماشالله🥰🥰
Kurosh33
۱۴ خرداد ۱۴۰۳پیام
Lambo-Fan
۱۴ خرداد ۱۴۰۳آخه یه همچین پیکاپی برقی؟؟؟
ماشینی که یجورایی برای آفرود ساخته شده با برقی شدن نه لذت داره نه خیلی به درد اینجورچیزا میخوره.
البته ظاهرش که خوبه خوشگله.
یه بخش از لذت ماشین برمیگرده به اون موتور درون سوز و صداش🔥🔥🔥
قدرت این باتری ها هم هیچوقت به موتور درونسوز نمیرسه.برقی سازی داره چیکار میکنه با صنعت خودرو.🥲
ALI.S
۱۵ خرداد ۱۴۰۳آقا ممنون از مطلب.
ولی اینقدر ریپلایها روی همدیگه رفت که خط از دستم در رفت😂
مرسی که هستید و ما میخندیم😂
علی Shelby
۱۴ تیر ۱۴۰۳هی اینم برقی شد