C8 شورولت کوروت آینده، یک سوپرکار آمریکایی موتور وسط

پنج‌شنبه 17 مهر 1393 - 15:15
مطالعه 9 دقیقه
Corvette Zora
مارک رئوس، رئیس بخش توسعه جهانی جنرال‌موتورز، تأیید می‌کند که این کمپانی مشغول کار بر روی کوروت بعدی است. شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از ۶۱ سال...
تبلیغات

مارک رئوس، رئیس بخش توسعه جهانی جنرال‌موتورز، تأیید می‌کند که این کمپانی مشغول کار بر روی کوروت بعدی است. شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از ۶۱ سال توسعه کوروت، مدل C8 یک مدل انقلابی خواهد بود. کوروت جدید یک خودروی رؤیایی امریکایی با موتور میانی خواهد بود که شورولت تاکنون نتوانسته یکی از آن‌ها را داشته باشد. در واقع این کمپانی هنوز در حال آماده‌سازی جزئیات مدلی است که باید برای مدل سال ۲۰۱۷ انتظار آن را بکشیم.

امّا چرا موتور میانی؟ به این دلیل که C7 کوروت و به خصوص نسخه Z06 آزمایش خود را پس داده است. اضافه‌کردن قدرت بیشتر به طراحی‌های با موتور جلو تنها موجب سرعت بخشیدن به دود شدن تایرهای عقب می‌شود. در همین حال، انتقال موتور به ناحیه‌ای نزدیک‌تر به تایرهای متحرک خودرو، موجب بهبود شتاب و ترمز کوروت خواهد شد.

دومین دلیل، ارتباط چندانی به مهندسی ندارد؛ شورولت می‌خواهد سرانجام از زبان و پایه طراحی که از C3 استفاده کرده فاصله بگیرد. استینگری امروزی یک خودروی رؤیایی برای پنجاه‌ساله‌هاست؛ ولی با آپدیت طراحی بیرونی با ترکیبی از جلوه‌های بصری، کوروت می‌تواند پوسترهای مدل‌هایی مانند اونتادور، لافراری و 918 را از دیوار اتاق‌خواب‌ها به پایین بکشد. شورولت به خوبی می‌داند که بچه‌ها به سرعت بزرگ می‌شوند و موفق‌ترین آن‌ها بخشی از درآمد خود را تبدیل به خودروهای اسپرت می‌کنند. برای آگاهی از طراحی C8 در ادامه با این مطلب همراه باشید.

طرح و برنامه

مدل نمادین C8، یعنی Zora ZR1 ساختار جدید با موتور میانی را معرفی خواهد کرد. این خودرو که به عنوان یک مدل سال ۲۰۱۷ معرفی می‌شود، بالاترین مدل در سلسله مراتب کوروت است؛ همانند کاری که در مورد گذشتگانش شامل نسل C4 سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ و نسل C6 مدل سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ صورت گرفته است. همانند گذشته، تولید ZR1 در سطحی کم انجام می‌شود و حدود ۱۵۰۰ دستگاه در سال خواهد بود. این خودرو قیمت بالایی هم خواهد داشت و انتظار می‌رود در حدود ۱۵۰ هزار دلار باشد. در همین حال، این مدل برای چند سال در نمایشگاه‌های کوروت به صورت مستقل و مسالمت‌آمیز در کنار C7 حضور خواهد داشت. کوروت با یک پلتفرم جدید، پرداخت مناسب در طراحی بدنه و تغییرات در کابین، می‌تواند از احیای دوباره مدلی مانند کادیلاک XLR نیز پشتیبانی کند. در همین حال، سال ۲۰۲۰، سالی است که انتظار می‌رود که C7 به جایگاه خود در موزه ملی کوروت منتقل شود و تمام مدل‌های آینده کوروت با پلتفرم موتور میانی ساخته شوند.

پیشرانه‌ها

در مورد موتورهای معروف جنرال‌موتورز جای نگرانی وجود ندارد و V-8 ها حتماً برای پیشرانه نسل هشتم کوروت استفاده خواهند شد. به علاوه استفاده از یک بادامک در کنار میل‌های رابط موجب کاهش در وزن و هزینه‌ها خواهد شد. همین‌طور، انژکتور مستقیم، حجم تنظیم‌شونده موتور (قابلیت خاموش‌شدن سیلندرها) و تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها موجب طول عمر بیشتری برای این موتورها شده‌اند. البته هنوز زود است که در مورد قدرت و حجم موتور و دیگر جزئیات صحبت کنیم؛ ولی انتظار می‌رود که C8 در شتاب از استینگری Z51 (با صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت ۳/۹ ثانیه) جلو بزند و همین طور سرعت حداکثر بالاتر از ۲۹۱ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت بهتری نیز داشته باشد.

پیشرانه‌های جایگزین برای ادامه حیات کوروت در صورت سخت‌تر شدن قوانین محیط زیستی در نظر گرفته شده‌اند. V-6 های قدرتمند با و بدون توربو از گزینه‌ها ناگزیر برای این شرایط هستند. در عین حال، رفتن موتور به پشت کاپوت موجب خالی شدن فضا برای قرارگیری یک موتور الکتریک برای به حرکت درآوردن چرخ‌های جلو شده است. به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۰ شاهد یک کوروت هیبرید با یک دیفرانسیل چهارچرخ متحرک خواهیم بود.

حمل وسایل

مدل‌های پورشه باکستر و کایمن، مطالعه‌های موردی مناسبی برای کوروت هستند؛ زیرا آن‌ها به شکلی هوشمندانه به مواردی مانند نحوه طراحی یک رودستر با موتور میانی یا وضعیت صندوق عقب پاسخ داده‌اند. البته باید درنظر داشت که موتور V-8 کوروت نسبت به موتور ۳/۴ لیتری شش سیلندر تخت باکستر اس، ۹ سانتیمتر طول بیشتر و ۵/۸ سانتیمتر ارتفاع بیشتری دارد و در همین حال ۱۵ سانتیمتر نسبت به موتور پورشه عرض کمتری دارد.

رادیاتور مورد نیاز برای خنک‌کردن موتور بزرگ‌تر کوروت نیز موجب می‌شود تا صندوق آن نسبت به پورشه با ۵ فوت مکعب گنجایش، حجم کمتری داشته باشد؛ البته با فرض اینکه رادیاتور مورد اشاره در دماغه خودرو قرار بگیرد. گزینه دیگر، قرار دادن تمام مبدّل‌های گرمایی شامل تجهیزات مورد استفاده برای خنک‌کردن موتور و کولر در کناره‌های خودرو بین فاصله درها تا چرخ‌های عقب به سبک فراری «تستا روسا» است. یکی از مزیت‌های این روش استفاده کمتر از لوله‌هاست.

انبار لوله اگزوز یکی از مشکلات بر سر راه حجم بیشتر صندوق برای حمل وسایل خواهد بود. این وضعیت حتماً برای کسانی که وسایل زیادی را همیشه همراه خود دارند، ناامیدکننده خواهد بود. بر این اساس، Zora ZR1 برای کسانی ساخته می‌شود که به‌جای اینکه به فکر حمل وسایلی مانند لوازم باشگاه گلف باشند، بیشتر بخواهند از مسافرت لذت ببرند.

مسئله دیگر، محل قرار گرفتن مخزن سوخت خواهد بود. در این زمینه، مکان جلوی کاپوت برای تعادل خودرو حفظ کرده است؛ ولی این تصور می‌رود که جنرال‌موتورز مخزن بنزین C8 را در تونل میانی و در فضایی مشترک با لوله‌کشی خنک‌کننده قرار دهد.

محورها و گیربکس

یکی از هوشمندانه‌ترین بخش‌های مهندسی C8؛ چرا که گزینه‌های در دسترس و هزینه‌های اجرایی در ارتباط با طراحی محو گیربکس جالب‌توجه هستند. ولی سؤال اینجاست که آیا باز هم یک گزینه گیربکس دستی خواهیم داشت؟ همین‌طور گیربکس اتوماتیک دو کلاچه با قابلیت پدل‌شیفتر در دسترس علاقه‌مندان قدیمی کوروت قرار خواهد گرفت؟ و آیا مبدّل‌های گشتاور یا چرخ‌دنده‌های خورشیدی سیستم اتوماتیک برای شتاب یک خودروی اسپورت مدرن مناسب هستند؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که گروه مهندسی کوروت در حال توسعه تنها یک محور گیربکس برای فاز اولیه پروژه C8 هستند و سیستم اتوماتیک دوکلاجه گزینه‌ی آن خواهد بود. سال‌ها تلاش جنرال‌موتورز برای توسعه گیربکس‌های هیدرا-ماتیک ۶ و ۸ سرعته از طریق تأمین‌کننده‌های بیرونی، این برای محور گیربکس Zora نتیجه‌بخش خواهد بود. حداقل ۶ شرکت تخصصی این وظیفه را به عهده می‌گیرند که به احتمال زیاد، ارلیکون گرازیانو، شرکتی که با استون‌مارتین، لامبورگینی و مک‌لارن همکاری می‌کند، وظیفه تأمین محورهای گیربکس ۷ سرعته دو کلاجه را بر عهده می‌گیرد. در همین حال، کسانی که برای داشتن گیربکس دستی شکایت می‌کنند در اقلیت قرار می‌گیرند؛ چرا که ۶۵ درصد سفارش‌های جدید استینگری همراه با گیربکس اتوماتیک بوده است.

پلتفرم و ساختار

فریم آلومینیومی امروز نیازمند تغییرات اساسی است تا C8 با یک استخوان‌بندی سخت و محکم ارائه شود. این کار کاملاً ممکن و شدنی است؛ سیستم روبوتیک تولید جنرال‌موتورز که برای C7 آماده شده، می‌تواند گسترش یافته و برای خودروی جدید دوباره برنامه‌ریزی شود. همچنین، جنرال‌موتورز اخیراً پروسه‌هایی را برای ساخت قطعات منیزیومی توسعه داده که می‌توانند برای ساختار کوروت بسیار مفید واقع شوند و وزن C8 را به زیر میزان امروزی آن، یعنی ۱۵۶۵ کیلوگرم برسانند.

شاسی

انتظار این است که بازوهای کنترل کنونی سیستم تعلیق، فنرهای صفحه‌ای کامپوزیت، دامپرهای مغناطیسی تنظیم شونده و ترمزهای برمبو همراه با ارتقاهای مناسب در C8 استفاده شوند. همچنین انتقال وزن به طرف عقب خودرو برای بهبود شتاب و ترمز نیازمند ابعاد جدید چرخ‌ها و تایرها خواهد بود. احتمالاً میشلین باز هم تأمین‌کننده تایرها خواهد بود.

کابین

از آنجایی که موتور دیگر مزاحم دید راننده در جلو نیست، ارتفاع پایین‌تر صندلی در کابین عملی خواهد بود. همچنین یک کاپوت پایین‌تر می‌تواند موجب بهتر شدن دید جلو شود. البته این کارها بستگی به طراح و تعادل حساسی است که باید بین دید جلو و عقب برقرار کند؛‌ چرا که موقعیت جدید موتور بر دید عقب تأثیر خواهد گذاشت.

بهتر است تا از یک صفحه نمایش لمسی بزرگ‌تر در وسط داشبورد استفاده شود تا کنترل بهتری برای راننده فراهم شود. این فرصتی ایده‌آل برای انتقال از حالت صفحه نمایش افقی (landscape) به حالت قائم (portrait) همانند تسلا مدل S است. تا زمانی که دکمه‌های پیرامونی برای کاربردهای سرگرمی و عملکردهای HVAC حفظ شوند، نظر همه جلب خواهد شد. همچنین در نبود دسته‌دنده قدیمی، فضایی جدید برای نگه‌داشتن وسایلی مانند گوشی موبایل و فنجان قهوه پیدا می‌شود.

امیدواریم درس‌هایی که امروزه از صندلی‌های GT و کامپتشین اسپورت گرفته، به تیم کوروت کمک کند تا برای هر گونه استفاده از خودرو، آن را آماده کنند.

بدنه

درها از گزینه‌های منطقی بعدی برای کنار گذاشتن مصالح فایبرگلاس و استفاده از مواد کربن-کامپوزیتی سبک‌تر، مقاوم در برابر ضربه و با صلبیت بیشتر هستند. تأمین‌کننده کنونی کوروت، «پلاسان کربن کامپوزیتس» در حال حاضر پنل‌های فیبرکربنی دو کمپانی کوروت و وایپر را می‌سازند و این شرکت قابلیت این را دارد که قطعات اضافی بیشتری با استفاده از فرآیند تحت‌فشار پیشرفته خود تولید کند.

طراحی

کوروت Zora با پیشرانه V8 باید از یک طراحی خاص و منحصربه‌فرد برخوردار باشد. در عین حال، طراحان اصلی C8 در وارن میشیگان امریکا و استودیوهای طراحی جنرال‌موتورز جاهای مختلف دنیا در حال پردازش و طراحی آخرین جزئیات کوروت هستند.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.