کوروت ZR1 به نسخهٔ توئین توربوی موتور Z06 با حدود ۸۰۰ اسب بخار قدرت مجهز میشود و زورا سیستم هیبریدی E-Ray را به این ترکیب اضافه میکند.
وقتی تاریخ خودرو را ورق میزنیم، میبینیم که در هر نسل کوروت، نسخهٔ ZR1 افراطیترین و شگفتانگیزترین مدل بوده است. در نسل C4، این نسخه که با همکاری لوتوس متولد شد، کوروت را کیلومترها پیشرفتهتر کرد و C6 ZR1 هم یک غافلگیری قدرتمند بود که مرزها را جابجا کرد و باعث شد حتی قویترین سوپراسپرتهای بازار مثل فراری اسکودریا هم کند به نظر برسند. C6 ZR1 معیارهای پرفورمنس را در هم شکست و سپس نوبت به C7 ZR1 با ۷۵۵ اسب بخار قدرت رسید که نقطهٔ اوج کوروتهای موتور جلو بود.
حال اما درحالیکه همه در انتظار کوروت C8 ZR1 موتور وسط هستیم، این خانواده پرچمدار جدیدی خواهد داشت که گفته میشود زورا نام دارد. در این نسخه هدف صرفاً ساخت کوروتی قویتر یا سریعتر از نسل قبلی نیست بلکه زورا با پیشرانهٔ توربو و سیستم هیبریدی، قصد دارد کوروت را به دنیای کاملاً جدیدی وارد کند. البته پیش از زورا، ابتدا ZR1 را خواهیم دید که هماکنون با پوششهای استتاری سنگین در حال آزمایش است و احتمالاً سال آینده معرفی خواهد شد. گفته میشود ZR1 از نسخهٔ توئین توربوی موتور ۵.۵ لیتری V8 کوروت Z06 استفاده خواهد کرد که بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند.
کوروت ZR1 جدید با ویژگیهای آیرودینامیکی پیشرفته مثل بال عقب و اسپلیتر جلو، قرار است هم ظاهر و هم پرفورمنس خیرهکنندهای داشته باشد. البته به دلیل وجود توربوشارژرها، وزن خودرو افزایش پیدا میکند اما به لطف قدرت فوقالعادهٔ موتور، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این کوروت حدود ۲.۵ ثانیه تخمین زده میشود که آن را به رقیبی برای غولهایی مثل مکلارن 750S و پورشه ۹۱۱ توربو S تبدیل خواهد کرد. بااینحال، افزایش وزن چابکی خودرو را کاهش میدهد و مهندسان شورلت باید در کنار توربوشارژرهایی که حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت موتور را افزایش میدهد، حداکثر صد کیلوگرم به وزن کوروت اضافه کنند.
در زورا اما همهچیز افراطیتر خواهد بود. نام این نسخه از «زورا آرکوس دانتوف» گرفته شده که در دههٔ ۵۰ با مهندسی رؤیای خود کوروت را متحول کرد و حالا، زورا قرار است کوروت را از نو تعریف کند. در این مدل، ترکیب پیشرانهٔ توئین توربوی ZR1 و موتور الکتریکی کوروت E-Ray، قدرت را به رقم خیرهکنندهٔ ۱۰۰۰ اسب بخار خواهد رساند. انتظار میرود به لطف این نیرو و البته سامانهٔ چهارچرخ محرک، زورا بتواند ظرف تنها ۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. در این نسخه همچنین برای کاهش وزن بهطور گستردهای از فیبر کربن استفاده خواهد شد. زورا شورلت را به عرصهٔ هایپرکارها وارد خواهد کرد و کوروت را در برابر خودروهایی مثل فراری SF90 و لامبورگینی روئلتو قرار خواهد داد.
هنوز هیچ تاریخ رسمی برای معرفی کوروت ZR1 و زورا اعلام نشده است ولی برای ZR1 این اتفاق میتواند اواخر امسال یا اوایل سال آینده رخ دهد. البته برخی گزارشها به زمان دورتری اشاره کرده و زمان معرفی این کوروت را سال ۲۰۲۵ دانستهاند. در مورد قیمت هم هرچند کوروت همیشه به سوپراسپرت فقرا شهرت داشته اما این نسخههای جدید قیمتی متناسب با جایگاه خود خواهند داشت. این یعنی ممکن است قیمت زورا از ۲۰۰ هزار دلار هم فراتر برود که البته هنوز هم در قیاس با رقبا رقم مناسبی خواهد بود.
مشخصات احتمالی کوروت ZR1 و زورا
کوروت ZR1 | کوروت زورا | |
پیشرانه | ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو | ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | حدود ۸۰۰ اسب بخار | حدود ۱۰۰۰ اسب بخار |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | حدود ۲.۵ ثانیه | حدود ۱.۹ ثانیه |
وزن | حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم | حدود ۱۹۰۰ کیلوگرم |
blackwing
۲۴ شهریور ۱۴۰۲سری هشتم کوروت قبل از ورود به بازار مشخص بود با بقیه مدلها فرق داره ، شورولت برنامه ریزی خیلی خوبی براش انجام داده ، بخاطر همینه که کل پروژههای کامارو رو کنار گذاشتن و سراغ کوروت رفتن و نتیجه هم گرفتن.
کوروت نسل هشت تا سال ۲۰۲۸ رو خط تولید باقی میمونه و بعدش C9 به مدل کاملاً الکتریکی تبدیل میشه ، بخاطر همین تیم کوروت سنگ تموم گذاشتن تا در تاریخ موندگار بشن و یک سری رکورد برای خودشون ثبت کردن مثلاً قوی ترین موتور تنفس طبیعی دنیا ، سریع ترین کوروتهای بنزینی دنیا با شتابهای زیر ۲.۵ ثانیه ، سریع ترین کوروتهای موتور وسط تاریخ ، رکوردهای نوربرگ رینگ که توسط ZR1 قراره زده بشه و… 🤌🏼🤌🏼💎
JDM سابق
۲۴ شهریور ۱۴۰۲خیلی برنامه ریزی ها هم برای کادیلاک هم برای کامارو و بقیه محصولات شده بود ولی جریان مود شدن کراس اوور ها و محصولات برنامههارو لغو کرد و باعث وجود تمرکز رو کانسپت های برقی شد
همایون
۲۴ شهریور ۱۴۰۲داداش این رکوردهایی که نام بردی منو شرحه شرحه کرد قویترین موتور تنفس طبیعی دنیا که متعلق به کوروت نیست و اشتباه میکنی.بعد سریعترین کوروت موتور بنزینی واسه کارخونه شورولت رکورد به حساب میاد؟مگه بقیه کارخونه ها هم کوروت تولید میکنن؟یا سریعترین کوروت موتور وسط؟!!در حالی که این اولین نسل کوروت موتور وسط بود حاجی.پورشه و چندتا کمپانی دیگه هم قراره رکورد بزنن واسه کاری که انجام نشده رکورد ثبت نمیشه.این نسل کوروت خیلی قابل احترامه ولی اینجوری نمیشه بهش ارج و قرب داد تنها رکوردی که من میدونم فکر کنم قویترین موتور هشت سیلندر تنفس سیلندر هستش برای z06
blackwing
۲۴ شهریور ۱۴۰۲داداش گوگل کن ، قوی ترین موتور هشت سیلندر تنفس طبیعی دنیا برای کوروت C8 Z06 هست با ۶۷۰ اسب بخار ، از سال ۲۰۱۴ این رکورد دست مرسدس بنز SLS Black Series بود با ۶۲۲ اسب بخار ، کوروت با ۵۰ اسب بیشتر جاشو گرفت.
کوروت E-Ray در حال حاضر با شتاب ۲.۴ ثانیه یکی از سریع ترین ماشینهای “بنزینی” دنیاست و این زمان برای مدل Zora احتمالاً به زیر ۲ ثانیه هم میرسه.
کوروت تو بحث پرفورمنس کاملاً برابر شده با پورشه ۹۱۱ ، فقط واریانتهای جدید باید رونمایی بشن تا شاید حتی فاصله بین کوروت و ۹۱۱ بیشتر هم بشه
مازیار
۲۴ شهریور ۱۴۰۲Z06 جدید خیلی خوب ظاهر شده، خیلی خیلی خوب، اما ظاهرا یه فاصله جزئی با GT3RS داره. اونقدر جزئی که میشه ازش صرفنظر کرد و نتیجه گیری نهایی رو به جدال پرخوران هاشون موکول کرد. حالا مونده ZR1 و GT2RS
خوشبختانه به لحاظ فاصله زمانی/تکنولوژیکی با هم اختلاف زیادی ندارن و از این لحاظ رقابت خیلی منصفانه تر میشه چون این فاکتور خیلی مهمی هست
زیاد طول نمی کشه هردو در راهن
JDM سابق
۲۴ شهریور ۱۴۰۲یه منبع مستقیماً از جی ام بهم گفته کوروت ZR1 هایبرید و دو دف خواهد بود ۹۹ درصد سوپرکار هارو میزنه چهارصد متر و زیره ۱۰ میزنه حالا واقعاً درست باشه نمیدونم باید صبر کرد و دید. حدود ۸۳۰ اسب قدرت داره
AMANTE
۲۴ شهریور ۱۴۰۲به نظرتون کدوم برای رکورد زدن در پیست انتخاب میشه, ZR1 یا zora؟
blackwing
۲۴ شهریور ۱۴۰۲قطعاً ZR1 چون اگر قراره سریع ترین تو خط مستقیم Zora باشه ، سریع ترین تو پیست باید ZR1 باشه ، نسلهای قبلی هم تمام رکوردها دست نسخه ZR1 بود
فرهاد
۲۴ شهریور ۱۴۰۲تبلیغ شورولت برای کوروت zora : با وجود zora چه نیازی به بوگاتی هست ! 😎🇺🇸💪
حسین
۲۴ شهریور ۱۴۰۲چرا با پادشاه شوخی می کنید 😞
سوشیانت
۲۴ شهریور ۱۴۰۲پادشاه همین الانش با اون موتور ۱۶ سیلندر فقط یک دو دهم شتابش بهتر از کوروت ای ری😂
JDM
۲۴ شهریور ۱۴۰۲وقتی شتاب تمام معیار برتری میدونی هیچ آدم عاقلی نمیاد بوگاتی رو با بقیه مقایسه کنه بوگانی اونقدر ارزشمند هست که حتی سرمایه دارای مهم هم ازش غافل نشدن اون موتور ۱۶ سیلندر انقدر خاصه که جز چندتا پروژه محدود هیچکسی مثلشو نساخته
ملاک تعداد زیادی شده پرچم و حرفای بیهوده که همش در مورد رکورد سرعت و شتاب و این حرفا.
(اگه سنت میخورد میفهمیدی بوگاتی ویرون زمانی رکورددار بود که مد نبود)
سوشیانت
۲۵ شهریور ۱۴۰۲وقتی هم آلمان هم فرانسه جفتشون باهم اون هم با این موتور ۱۶ سیلندر از آمریکا شکست میخورن مشخصه که بوگاتی در حد شورولت نیست
rita
۲۴ شهریور ۱۴۰۲داستان بوگاتی با کل ماشین ها فرق می کنه
نشناسی بهتره
۲۴ شهریور ۱۴۰۲به احتمال زیاد zora نه تنها قوی تره بلکه چهار چرخ هم هست و هم هیبریدی
نشناسی بهتره
۲۴ شهریور ۱۴۰۲دوستان منظورم توی پیسته
میخواستم برای جواب به یکی از ابن کامنتا براز که اشتباه شد
corvette
۲۴ شهریور ۱۴۰۲امیدوارم بتونن وزن رو اوکی کنن
مازیار
۲۴ شهریور ۱۴۰۲اوکی کردن وزن رابطه مستقیم با افزایش قیمت داره و کوروت باید انتخاب کنه
مجتبی .
۲۴ شهریور ۱۴۰۲سوپر کار فقرا نیست. سوپر کار افرادیه که دنبال خودنمایی نیستن وبراپولشون ارزش قاعل میشن. لذت میبرم ازشرکتهایی که بی ادعا شاخ غولهارو میشکونن.
R@min
۲۴ شهریور ۱۴۰۲وزن بالا موضوعی هست که تو مدل ZR1 ب طور قطع اونو از رقابت خارج می کنه مگر اینکه مثل نسل قبل پکیج ZTK ارائه کنه تا مقداری از وزن کم کنه. مدل زورا هم تکنولوژی هیبرید ساده و ابتدایی داره و قرار نیست مرزی بشکنه و صرفا یه پرفورمنس نزدیک رقبا نشون میده.
نمیشه جی ام ملامت کرد چون در وهله اول دنبال فروش و کسب سود هستن و نگه داشتن قیمت زیر ۳۰۰k هدفشون شده و تصمیم گرفتن صرفا با همون دشمن دیرینه آلمانی رقابت کنن که خب چه تو فروش چه پرفرومنس چه موتوراسپرت موفق بودن و شکستش دادن. موضوع غم انگیز پتانسیل بالای این موتور و پلتفرم بود که می تونست لقب بهترین سوپراسپرت تاریخ مال خودش کنه اما عدم ریسک پذیری همیشگی جی ام این فرصت هدر داد.
بنظرم C8 Z06 بهترین مدل این نسل هست و بهترین سوپراسپرت تنفس طبیعی تاریخ.
Enzo Ferrari 2008
۲۴ شهریور ۱۴۰۲کوروت زورا چه چیز خفنی ازآب درمیاد
.Amir.
۲۴ شهریور ۱۴۰۲هیچ وقت فکر میکردید که به یه کوروت بگیم هایپر کار .
ولی عجب ورقی شده 😍😍
حسن
۲۴ شهریور ۱۴۰۲هیچی ZR1 نمیشه
حسن
۲۴ شهریور ۱۴۰۲سیاست شورولت ماشین با قیمت منطقیه وگرنه سبک سازی هیچ کاری نداره ولی متاسفانه قیمت میره بالا پس بهتره اینکارا نکنه
الف.ی
۲۴ شهریور ۱۴۰۲چقدر تماشای کوروت و پیشرفتش قشنگه