شورلت

هر آنچه از کوروت زورا و ZR1 می‌دانیم، تا 1000 اسب بخار با توربوشارژر و هیبرید

کوروت ZR1 به نسخهٔ توئین توربوی موتور Z06 با حدود ۸۰۰ اسب بخار قدرت مجهز می‌شود و زورا سیستم هیبریدی E-Ray را به این ترکیب اضافه می‌کند.

وقتی تاریخ خودرو را ورق می‌زنیم، می‌بینیم که در هر نسل کوروت، نسخهٔ ZR1 افراطی‌ترین و شگفت‌انگیزترین مدل بوده است. در نسل C4، این نسخه که با همکاری لوتوس متولد شد، کوروت را کیلومترها پیشرفته‌تر کرد و C6 ZR1 هم یک غافلگیری قدرتمند بود که مرزها را جابجا کرد و باعث شد حتی قوی‌ترین سوپراسپرت‌های بازار مثل فراری اسکودریا هم کند به نظر برسند. C6 ZR1 معیارهای پرفورمنس را در هم شکست و سپس نوبت به C7 ZR1 با ۷۵۵ اسب بخار قدرت رسید که نقطهٔ اوج کوروت‌های موتور جلو بود.

حال اما درحالی‌که همه در انتظار کوروت C8 ZR1 موتور وسط هستیم، این خانواده پرچم‌دار جدیدی خواهد داشت که گفته می‌شود زورا نام دارد. در این نسخه هدف صرفاً ساخت کوروتی قوی‌تر یا سریع‌تر از نسل قبلی نیست بلکه زورا با پیشرانهٔ توربو و سیستم هیبریدی، قصد دارد کوروت را به دنیای کاملاً جدیدی وارد کند. البته پیش از زورا، ابتدا ZR1 را خواهیم دید که هم‌اکنون با پوشش‌های استتاری سنگین در حال آزمایش است و احتمالاً سال آینده معرفی خواهد شد. گفته می‌شود ZR1 از نسخهٔ توئین توربوی موتور ۵.۵ لیتری V8 کوروت Z06 استفاده خواهد کرد که بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

کوروت ZR1 جدید با ویژگی‌های آیرودینامیکی پیشرفته مثل بال عقب و اسپلیتر جلو، قرار است هم ظاهر و هم پرفورمنس خیره‌کننده‌ای داشته باشد. البته به دلیل وجود توربوشارژرها، وزن خودرو افزایش پیدا می‌کند اما به لطف قدرت فوق‌العادهٔ موتور، شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این کوروت حدود ۲.۵ ثانیه تخمین زده می‌شود که آن را به رقیبی برای غول‌هایی مثل مک‌لارن ۷۵۰S و پورشه ۹۱۱ توربو S تبدیل خواهد کرد. بااین‌حال، افزایش وزن چابکی خودرو را کاهش می‌دهد و مهندسان شورلت باید در کنار توربوشارژرهایی که حدود ۲۰۰ اسب بخار قدرت موتور را افزایش می‌دهد، حداکثر صد کیلوگرم به وزن کوروت اضافه کنند.

در زورا اما همه‌چیز افراطی‌تر خواهد بود. نام این نسخه از «زورا آرکوس دانتوف» گرفته شده که در دههٔ ۵۰ با مهندسی رؤیای خود کوروت را متحول کرد و حالا، زورا قرار است کوروت را از نو تعریف کند. در این مدل، ترکیب پیشرانهٔ توئین توربوی ZR1 و موتور الکتریکی کوروت E-Ray، قدرت را به رقم خیره‌کنندهٔ ۱۰۰۰ اسب بخار خواهد رساند. انتظار می‌رود به لطف این نیرو و البته سامانهٔ چهارچرخ محرک، زورا بتواند ظرف تنها ۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. در این نسخه همچنین برای کاهش وزن به‌طور گسترده‌ای از فیبر کربن استفاده خواهد شد. زورا شورلت را به عرصهٔ هایپرکارها وارد خواهد کرد و کوروت را در برابر خودروهایی مثل فراری SF90 و لامبورگینی روئلتو قرار خواهد داد.

هنوز هیچ تاریخ رسمی برای معرفی کوروت ZR1 و زورا اعلام نشده است ولی برای ZR1 این اتفاق می‌تواند اواخر امسال یا اوایل سال آینده رخ دهد. البته برخی گزارش‌ها به زمان دورتری اشاره کرده و زمان معرفی این کوروت را سال ۲۰۲۵ دانسته‌اند. در مورد قیمت هم هرچند کوروت همیشه به سوپراسپرت فقرا شهرت داشته اما این نسخه‌های جدید قیمتی متناسب با جایگاه خود خواهند داشت. این یعنی ممکن است قیمت زورا از ۲۰۰ هزار دلار هم فراتر برود که البته هنوز هم در قیاس با رقبا رقم مناسبی خواهد بود.

مشخصات احتمالی کوروت ZR1 و زورا

کوروت ZR1

کوروت زورا

پیشرانه ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو هیبریدی
قدرت حدود ۸۰۰ اسب بخار حدود ۱۰۰۰ اسب بخار
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ حدود ۲.۵ ثانیه حدود ۱.۹ ثانیه
وزن حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم حدود ۱۹۰۰ کیلوگرم

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. blackwing

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (965 ديدگاه)

    سری هشتم کوروت قبل از ورود به بازار مشخص بود با بقیه مدل‌ها فرق داره ، شورولت برنامه ریزی خیلی خوبی براش انجام داده ، بخاطر همینه که کل پروژه‌های کامارو رو کنار گذاشتن و سراغ کوروت رفتن و نتیجه هم گرفتن.

    کوروت نسل هشت تا سال ۲۰۲۸ رو خط تولید باقی میمونه و بعدش C9 به مدل کاملاً الکتریکی تبدیل میشه ، بخاطر همین تیم کوروت سنگ تموم گذاشتن تا در تاریخ موندگار بشن و یک سری رکورد برای خودشون ثبت کردن مثلاً قوی ترین موتور تنفس طبیعی دنیا ، سریع ترین کوروت‌های بنزینی دنیا با شتاب‌های زیر ۲.۵ ثانیه ، سریع ترین کوروت‌های موتور وسط تاریخ ، رکورد‌های نوربرگ رینگ که توسط ZR1 قراره زده بشه و… 🤌🏼🤌🏼💎

    موافقم 43
    مخالفم 7
    1. JDM سابق

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (189 ديدگاه)

      خیلی برنامه ریزی ها هم برای کادیلاک هم برای کامارو و بقیه محصولات شده بود ولی جریان مود شدن کراس اوور ها و محصولات برنامه‌هارو لغو کرد و باعث وجود تمرکز رو کانسپت های برقی شد

      موافقم 24
      مخالفم 3
    2. همایون

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (595 ديدگاه)

      داداش این رکوردهایی که نام بردی منو شرحه شرحه کرد قویترین موتور تنفس طبیعی دنیا که متعلق به کوروت نیست و اشتباه میکنی.بعد سریعترین کوروت موتور بنزینی واسه کارخونه شورولت رکورد به حساب میاد؟مگه بقیه کارخونه ها هم کوروت تولید میکنن؟یا سریعترین کوروت موتور وسط؟!!در حالی که این اولین نسل کوروت موتور وسط بود حاجی.پورشه و چندتا کمپانی دیگه هم قراره رکورد بزنن واسه کاری که انجام نشده رکورد ثبت نمیشه.این نسل کوروت خیلی قابل احترامه ولی اینجوری نمیشه بهش ارج و قرب داد تنها رکوردی که من میدونم فکر کنم قویترین موتور هشت سیلندر تنفس سیلندر هستش برای z06

      موافقم 20
      مخالفم 2
      1. blackwing

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (965 ديدگاه)

        داداش گوگل کن ، قوی ترین موتور هشت سیلندر تنفس طبیعی دنیا برای کوروت C8 Z06 هست با ۶۷۰ اسب بخار ، از سال ۲۰۱۴ این رکورد دست مرسدس بنز SLS Black Series بود با ۶۲۲ اسب بخار ، کوروت با ۵۰ اسب بیشتر جاشو گرفت.
        کوروت E-Ray در حال حاضر با شتاب ۲.۴ ثانیه یکی از سریع ترین ماشین‌های “بنزینی” دنیاست و این زمان برای مدل Zora احتمالاً به زیر ۲ ثانیه‌ هم میرسه.
        کوروت تو بحث پرفورمنس کاملاً برابر شده با پورشه ۹۱۱ ، فقط واریانت‌های جدید باید رونمایی بشن تا شاید حتی فاصله بین کوروت و ۹۱۱ بیشتر هم بشه

        موافقم 11
        مخالفم 11
        1. مازیار

          ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (819 ديدگاه)

          Z06 جدید خیلی خوب ظاهر شده، خیلی خیلی خوب، اما ظاهرا یه فاصله جزئی با GT3RS داره. اونقدر جزئی که میشه ازش صرفنظر کرد و نتیجه گیری نهایی رو به جدال پرخوران هاشون موکول کرد. حالا مونده ZR1 و GT2RS
          خوشبختانه به لحاظ فاصله زمانی/تکنولوژیکی با هم اختلاف زیادی ندارن و از این لحاظ رقابت خیلی منصفانه تر میشه چون این فاکتور خیلی مهمی هست
          زیاد طول نمی کشه هردو در راهن

          موافقم 22
          مخالفم 0
  2. JDM سابق

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (189 ديدگاه)

    یه منبع مستقیماً از جی ام بهم گفته کوروت ZR1 هایبرید و دو دف خواهد بود ۹۹ درصد سوپرکار هارو میزنه چهارصد متر و زیره ۱۰ میزنه حالا واقعاً درست باشه نمیدونم باید صبر کرد و دید. حدود ۸۳۰ اسب قدرت داره

    موافقم 24
    مخالفم 4
  3. AMANTE

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1859 ديدگاه)

    به نظرتون کدوم برای رکورد زدن در پیست انتخاب میشه, ZR1 یا zora؟

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. blackwing

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (965 ديدگاه)

      قطعاً ZR1 چون اگر قراره سریع ترین تو خط مستقیم Zora باشه ، سریع ترین تو پیست باید ZR1 باشه ، نسل‌های قبلی هم تمام رکوردها دست نسخه ZR1 بود

      موافقم 24
      مخالفم 1
  4. فرهاد

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (689 ديدگاه)

    تبلیغ شورولت برای کوروت zora : با وجود zora چه نیازی به بوگاتی هست ! 😎🇺🇸💪

    موافقم 17
    مخالفم 31
    1. حسین

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (785 ديدگاه)

      چرا با پادشاه شوخی می کنید 😞

      موافقم 28
      مخالفم 15
      1. سوشیانت

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (2118 ديدگاه)

        پادشاه همین الانش با اون موتور ۱۶ سیلندر فقط یک دو دهم شتابش بهتر از کوروت ای ری😂

        موافقم 10
        مخالفم 33
        1. JDM

          ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (636 ديدگاه)

          وقتی شتاب تمام معیار برتری میدونی هیچ آدم عاقلی نمیاد بوگاتی رو با بقیه مقایسه کنه بوگانی اونقدر ارزشمند هست که حتی سرمایه دارای مهم هم ازش غافل نشدن اون موتور ۱۶ سیلندر انقدر خاصه که جز چندتا پروژه محدود هیچکسی مثلشو نساخته
          ملاک تعداد زیادی شده پرچم و حرفای بیهوده که همش در مورد رکورد سرعت و شتاب و این حرفا.
          (اگه سنت میخورد میفهمیدی بوگاتی ویرون زمانی رکورددار بود که مد نبود)

          موافقم 21
          مخالفم 7
        2. سوشیانت

          ۲۵ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2118 ديدگاه)

          وقتی هم آلمان هم فرانسه جفتشون باهم اون هم با این موتور ۱۶ سیلندر از آمریکا شکست میخورن مشخصه که بوگاتی در حد شورولت نیست

          موافقم 3
          مخالفم 11
    2. rita

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (70 ديدگاه)

      داستان بوگاتی با کل ماشین ها فرق می کنه

      موافقم 31
      مخالفم 10
  5. نشناسی بهتره

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (396 ديدگاه)

    به احتمال زیاد zora نه تنها قوی تره بلکه چهار چرخ هم هست و هم هیبریدی

    موافقم 21
    مخالفم 0
    1. نشناسی بهتره

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (396 ديدگاه)

      دوستان منظورم توی پیسته
      میخواستم برای جواب به یکی از ابن کامنتا براز که اشتباه شد

      موافقم 5
      مخالفم 0
  6. corvette

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (315 ديدگاه)

    امیدوارم بتونن وزن رو اوکی کنن

    موافقم 21
    مخالفم 1
    1. مازیار

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (819 ديدگاه)

      اوکی کردن وزن رابطه مستقیم با افزایش قیمت داره و کوروت باید انتخاب کنه

      موافقم 28
      مخالفم 2
  7. مجتبی .

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1185 ديدگاه)

    سوپر کار فقرا نیست. سوپر کار افرادیه که دنبال خودنمایی نیستن وبراپولشون ارزش قاعل میشن. لذت میبرم ازشرکتهایی که بی ادعا شاخ غولهارو میشکونن.

    موافقم 37
    مخالفم 1
  8. R@min

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1730 ديدگاه)

    وزن بالا موضوعی هست که تو مدل ZR1 ب طور قطع اونو از رقابت خارج می کنه مگر اینکه مثل نسل قبل پکیج ZTK ارائه کنه تا مقداری از وزن کم کنه. مدل زورا هم تکنولوژی هیبرید ساده و ابتدایی داره و قرار نیست مرزی بشکنه و صرفا یه پرفورمنس نزدیک رقبا نشون میده.

    نمیشه جی ام ملامت کرد چون در وهله اول دنبال فروش و کسب سود هستن و نگه داشتن قیمت زیر ۳۰۰k هدفشون شده و تصمیم گرفتن صرفا با همون دشمن دیرینه آلمانی رقابت کنن که خب چه تو فروش چه پرفرومنس چه موتوراسپرت موفق بودن و شکستش دادن. موضوع غم انگیز پتانسیل بالای این موتور و پلتفرم بود که می تونست لقب بهترین سوپراسپرت تاریخ مال خودش کنه اما عدم ریسک پذیری همیشگی جی ام این فرصت هدر داد.

    بنظرم C8 Z06 بهترین مدل این نسل هست و بهترین سوپراسپرت تنفس طبیعی تاریخ.

    موافقم 8
    مخالفم 30
  9. Enzo Ferrari 2008

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    کوروت زورا چه چیز خفنی ازآب درمیاد

    موافقم 14
    مخالفم 1
  10. .Amir.

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    هیچ وقت فکر میکردید که به یه کوروت بگیم هایپر کار .
    ولی عجب ورقی شده 😍😍

    موافقم 11
    مخالفم 0
  11. حسن

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1376 ديدگاه)

    هیچی ZR1 نمیشه

    موافقم 13
    مخالفم 2
  12. حسن

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1376 ديدگاه)

    سیاست شورولت ماشین با قیمت منطقیه وگرنه سبک سازی هیچ کاری نداره ولی متاسفانه قیمت میره بالا پس بهتره اینکارا نکنه

    موافقم 6
    مخالفم 11
  13. الف.ی

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1651 ديدگاه)

    چقدر تماشای کوروت و پیشرفتش قشنگه

    موافقم 17
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا