تاریخچه مایستو
سال ۱۹۶۷ در هنگکنگ چین شرکتی با نام MC Toys (که در آینده به مایستو تغییر کرد) بهمنظور ساخت ماکت خودرو پا به عرصه ظهور گذاشت. ساختههای MC Toys در ۲ دهه اول عمرشان چندان موردتوجه خریداران قرار نمیگرفتند. اما تقریباً از اواخر سال ۱۹۸۰ با تغییر سیاستهای تولیدی کارخانه، ساختههای MC Toys توانایی رقابت با محصولات دیگر کمپانیها را پیدا کردند. سال ۱۹۹۰ MC Toys به برندی معروف در تولید ماکت ماشین تبدیل شد و ساختههای این شرکت میتوانست بهراحتی برای اکثر ماکتهای موجود در بازار شاخوشانه بکشد. در همان سال بود که نام این شرکت از MC Toys به مایستو (Maisto) تغییر کرد. دهه ۹۰ برای مایستو بسیار خوب پیش رفت، زیرا این شرکت توانست در آن دهه کارخانههایی آمریکا و تایلند تأسیس کند. البته تولید ماکت در کارخانههای چین و تایلند انجام میشد و کارخانهای که در آمریکا قرار داشت بیشتر بهعنوان مرکز توزیع و پخش ماکتها شناخته میشد.
در سال ۲۰۰۶ نیز مایستو سهام شرکت ماکتسازی ایتالیایی بوراگو (Bburago) را خریداری کرد و چند سال بعد سهام شرکت پولیستیل (Polistil) را نیز از آن خود کرد. امروز مایستو ماکتهایی با مقیاس۱:۱۲، ۱:۱۸، ۱:۲۴، ۱:۲۷، ۱:۳۸ و ۱:۶۴ تولید میکند.
همچنین بخوانید: نقد و بررسی ماکت مازراتی لوانته ساخت ویلی مقیاس ۱:۲۴
همچنین بخوانید: نقد و بررسی ماکت جگوار XE SV پروژه ۸ ساخت کینسمارت
بررسی ماکت شورولت کامارو ساخت مایستو
اگر بخواهیم کمی از نقاط قوت ماکت شورولت کامارو بگوییم باید به رعایت جزئیات در جلوپنجره، سپرها، برفپاککنها و کابین اشاره کنیم. خطوط افقی موازی در جلوپنجره این ماکت با دقت قالبگیری شده و کاملاً واقعی به نظر میرسد. جنس لاستیک استفاده شده برای متریال کابین، راضیکننده است. در کابین این ماکت بخشهایی مانند فرمان سهشاخه، رودریها و داشبورد با دقت قالبگیری و ساخته شدهاند و برای ماکتی با این برچسب قیمت راضیکننده به نظر میرسند. خطوط طراحی که بر روی کاپوت، گلگیرها، درها وجود دارد با دقت تمام کار شده و کاملاً حس عضلانی بودن را به بیننده القا میکند.
کیفیت رنگ این ماکت مناسب نیست و حتی زمانی که از فاصله ۳۰ سانتیمتری هم با دقت به آن نگاه کنید متوجه موجدار بودن رنگ میشوید. رینگهای این ماکت کامارو اصلاً جزئیات خاصی ندارند و ظاهراً شرکت فقط برای خالی حجی نبودن آنها چند قطعه پلاستیک را به هم وصل کرده! هواکشهای روی کاپوت هم چندان با دقت طراحی و ساخته نشدهاند و اصلاً حس نسخه واقعی را به بیننده نمیدهند. در داخل کاپوت این ماکت موتور و کاربراتور رنگی مجزا از باقی قسمتها دارند؛ اما بههیچوجه دقیق و اصولی قالبگیری نشدهاند.
ماکت شورولت کامارو با مقیاس ۱:۲۴ ساخته شده و طول، عرض آن به ترتیب ۱۹۰ و ۶۸ میلیمتر هستند. این ماکت سه قسمت (در راننده و شاگرد و در کاپوت) بازشو دارد. مایستو نمونه باکیفیتتری از این ماکت را هم تولید کرده. در آن نسخه در صندوق عقب نیز بازشو است و چرخهای جلو قابلیت فرمانپذیری دارند. در زیر کاپوت هم موتور سایر اجرا با دقتی مثالزدنی کار شدهاند. البته آن نسخه بهمراتب قیمت بیشتری از نسخه مورد بررسی ما دارد.
ماکت شورولت کامارو ساخت مایستو ۱:۲۴ مورد بررسی ما در بازار حدوداً ۱ میلیون تومان قیمت دارد و این درحالی است که نسخه دقیقتر آن که ساخت همان شرکت مایستو است، بعضاً تا ۳ میلیون تومان هم قیمت میخورد.
Kolol
۱۱ بهمن ۱۴۰۱سه میلیون ۱:۲۴،!!!؟؟
خداوندا ماکت چقدر رفته بالا من یه مایباخ ماکت دارم شیشصد تومن ۵ سال پیش خریدم ۷۰۰ اندازه شو راستش نمیدونم ولی خیلی جزئیات بالایی داشت واقعا داریم به کجا میریم ولی خداوکیلی چقدر جذابه… .
Radmehr
۱۱ بهمن ۱۴۰۱اتوآرت پرسیدم ۶.۵ ملیون…
Arshia m3csl
۱۱ بهمن ۱۴۰۱کیفیت ۱:۱۸ این کامارو مایستو خیلی بالاتر از این مقیاسشه به نظرم ادم یک کمی پول بیشتر بزاره و مقیاس ۱:۱۸ این ماکت رو بخره بهتره ولی تو ۱:۲۴ آماتور بوراگو خیلی از مایستو و حتی ویلی بهتره
TML BN
۱۱ بهمن ۱۴۰۱مایستو تو ماکت های ماسل 1.24 حرف اول رو میزنه
زیزیگولو
۱۱ بهمن ۱۴۰۱یادمه یه برنامه تلوزیونی میدیدم که همین مدل کامارو برنده مهمترین مسابقه درگ آمریکا تو سال 1968 شد
ARMAN سابق
۱۱ بهمن ۱۴۰۱من سال 96 یه ایمپالا موتور مکس رو خریدم 150 تومن و سال بعد یه رنگلر ویلیز مایستو خریدم 430 تومن!!! جفتشونم ۱:۱۸
الان با این شرایط با این پولا کینسمارت میدن فقط
حمید
۱۲ بهمن ۱۴۰۱سال۹۰ ، ۱:۱۸ همینو خریدم ۶۰ تومن ! البته آبی بود
محمد
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ماکه تا حالا اسمشو نشنیدیم توی ایران بیشتر kinsmart و weely هست