نسخهٔ ویژهٔ ۳۰ سالگی هرچند در ظاهر شبیه یک کاماروی نسل چهارم معمولی با رنگ بدنهٔ خاص به نظر میرسید ولی بسیار بیش از این بود.
در طول نسل اول کامارو، شورلت برای کسانی که خواهان پرفورمنس بالاتری بودند و توان پرداخت هزینهٔ بیشتری داشتند، نسخههای Z28 و SS را ارائه کرد. SS به پرفروشترین نسخهٔ کامارو در نسل اول تبدیل شد و در نسل دوم هم همچنان ارائه شد تا اینکه سال ۱۹۷۳ کنار رفت. هرچند طی دهههای بعد Z28 همچنان پرچم پرفورمنس را در خانوادهٔ کامارو بالا نگه داشته بود ولی علاقهمندان شورلت برای بازگشت کامارو SS باید بیست سال صبر میکردند. سرانجام در سال ۱۹۹۶ شورلت این نسخه را بازگرداند.
در این سال، شورلت با همکاری شرکت SLP (مخفف Street Legal Performance، یک شرکت ساخت قطعات پرفورمنس برای خودروها) اقدام به تولید کامارو Z28 SS کرد که به پیشرانهٔ هشت سیلندر LT1 تیون شده با ۳۰۵ اسب بخار قدرت مجهز شده بود. سپس در سال ۱۹۹۷، نسخهٔ SS از Z28 جدا و به پرچمدار خانوادهٔ کامارو تبدیل شد. بااینحال، خبر مهمتر در آن سال که مصادف با سیامین سالگرد معرفی کامارو بود، ارائهٔ نسخهای ویژه از SS بود.
چیزی بیش از پکیج ظاهری
کامارو SS نسخهٔ ۳۰ سالگی در بیرون از ویژگیهای منحصربهفردی بهره میبرد که هرچند خیلی از آنها بهجز اسپویلر برجستهتر عقب اختصاصی این نسخه نبودند ولی در کنار رنگ سفید قطبی و نوارهای نارنجی که از کاپوت تا صندوق کشیده شده بودند، کمک کردند تا این نسخهٔ ۳۰ سالگی از کامارو SS معمولی متمایز شود. غیرازاین رنگ منحصربهفرد که از خودروی ایمنی مسابقات ایندی ۵۰۰ الهام گرفته بود، نسخهٔ ۳۰ سالگی از نسخهٔ سفیدرنگ رینگهای ۱۷ اینچی سبک ZR1، نشانهای SS نارنجی، روکش صندلیهای سفید با نشان خاص و یک پلاک یادبود روی داشبورد هم بهره میبرد. هرچند این ویژگیها به افزایش جذابیت نسخهٔ ۳۰ سالگی کمک کرده بودند ولی ویژگی اصلی زیر کاپوت پنهان شده بود.
قلب تپندهٔ کوروت
شورلت در سال ۱۹۹۵ به مناسبت پایان تولید کوروت C4، نسخهٔ ویژهٔ گرند اسپرت را معرفی کرد. این نسخه به یک پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 اختصاصی با نام LT4 مجهز شده بود ولی ظاهراً شورلت پیشرانهٔ بیشتری از تعداد گرند اسپرتهایی که در سال ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ فروخته شدند ساخته بود. درنتیجه، موتورهای باقیمانده به SLP فرستاده شدند تا زیر کاپوت کامارو SS نسخهٔ ۳۰ سالگی قرار گیرند. SLP اما صرفاً اقدام به تعویض موتور LT1 استاندارد کامارو SS با LT4 کوروت گرند اسپرت نکرد بلکه ابتدا این موتورها را باز و تقویت کرد و نسبت تراکم را از ۱۰.۵ به ۱۰.۸ افزایش داد.
این موتور که ردلاین ۶,۳۰۰ rpm داشت، ۳۳۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. هرچند این اعداد با خروجی موتور کوروت گرند اسپرت یکسان بود ولی آزمایشهای مستقل داینو نشان داد که موتور LT4 روی کامارو SS نسخهٔ ۳۰ سالگی بیش از ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعته دستی صورت میگرفت.
پرفورمنس جذاب در کنار رفتار جادهای عالی
کامارو SS نسخهٔ ۳۰ سالگی ظرف ۴.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و ۴۰۰ متر را در ۱۳.۲ ثانیه طی میکرد. هرچند شاید این اعداد امروز خیلی چشمگیر نباشند ولی در سال ۱۹۹۷ این کاماروی ویژه را به یکی از سریعترین خودروهای آمریکایی تبدیل کرده بود. همچنین نسخهٔ ویژهٔ ۳۰ سالگی علاوه بر این که در خط مستقیم عملکرد چشمگیری داشت، با رفتار جادهای فوقالعادهٔ خود هم علاقهمندان را شگفتزده کرد. به لطف سیستم تعلیق جدید با کمکفنرهای بلیشتین و بازوهای کنترلی بروز شده، عادت دررفتن عقب کامارو در این نسخه بهراحتی قابلکنترل بود و تجربهٔ رانندگی بسیار بهتری را فراهم میکرد.
کمیابترین عضلانی دههٔ ۹۰
از کامارو SS نسخهٔ ۳۰ سالگی تنها ۱۰۶ دستگاه ساخته شد که شش دستگاه در کانادا و مابقی با قیمت ۴۰ هزار دلار (حدود ۸۰ هزار دلار امروز) در آمریکا فروخته شدند. امروز اما نمونههای تمیز و کمکار این خودرو را میتوان با قیمتی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار خرید که رقم بسیار پایینی برای یکی از جذابترین ماسل کارهای دههٔ ۹۰ محسوب میشود. هرچند کامارو SS نسخهٔ ۳۰ سالگی محبوبیت همتایان نمادین دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ خود را ندارد ولی بدون شک یکی از مدلهای برجسته در تاریخ کامارو محسوب میشود.
(Ali(chevynova
۳۰ اسفند ۱۴۰۳جواهری کمیاب و دوستداشتنی
البته هیچی یه کاماروzl1 مدل ۱۹۶۹ با موتور427 تمام آلمینیومی با ۴۳۰ اسب قدرت نمیشه
کاربرات ۴ دهنه هولی و یه گیربکس ۴ دنده
ماشالاه کاربرات
ماشالاه دلکو
ماشالاه دف عقب
ماشالاه پوشراد
Hf
۳۰ اسفند ۱۴۰۳دوستان جدا از مطلب یک سوال ازتون داشتم
اگر قرار بود بین تمام خودرو های دنیا از زمان اختراع تا الان یکی رو انتخاب بکنید اون خودرو چی بود؟
saeedfarshchian
۳۰ اسفند ۱۴۰۳من خودم
کادیلاک دویل
Hf
۳۰ اسفند ۱۴۰۳کوپه دویل؟
خیلی ماشین قشنگ و کلاسیکیه
kasra
۳۰ اسفند ۱۴۰۳بتز sls
javad-bmw
۳۰ اسفند ۱۴۰۳کامارو نسل ۵
موتور LS3
گیربکس دستی
مثل ماه میمونه بی شرف
دکتر استاپ
۳۰ اسفند ۱۴۰۳چارچر ۱۹۶۹ R/T با یه موتور ۱۰ لیتری سوپر شارژر
علی Shelby
۳۰ اسفند ۱۴۰۳بنتلی فلایینگ اسپور ۲۰۲۰
آئودی ای ۸ هورش
javad-bmw
۳۰ اسفند ۱۴۰۳جلو پنجرش کو؟؟؟
Hf
۳۰ اسفند ۱۴۰۳من بهترین خودروی تاریخ بنظرم
فورد کاپری مارک وان
Ali
۳۰ اسفند ۱۴۰۳تو آمریکا و کشور های خارجی راحت با ۲۰ ،۳۰ هزار دلار راحت میشه انواع ماشین ها رو گرفت اونقدر تنوع زیاده آدم گیج میشه ولی تو ایران…
مهدی
۳۰ اسفند ۱۴۰۳چیزی مثل عضله تو این طراحی ها نمیبینم
nima.jdm
۳۰ اسفند ۱۴۰۳ماشالاه عضله