طراحی دماغه و جلوپنجرهٔ نسل چهارم شورلت کامارو پس از فیسلیفت سال ۱۹۹۸ بسیار موردانتقاد قرار گرفت اما هماکنون این طراحی را نمیتوان زشت دانست.
نسخهٔ فیسلیفت نسل چهارم شورلت کامارو که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ تولید شد، گربهماهی لقب گرفت. این مدل با دهانهٔ ماهی مانندی روی سپر بهراحتی از نسخهٔ پیش از فیسلیفت قابلتشخیص بود. این طراحی جلوپنجره زمانی که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد بحثبرانگیز بود اما بعداً نظر طرفداران را جلب کرد. علاوه بر این، همه از افزایش قدرت قابلتوجه نسل چهارم کامارو در مدلهای Z28 و SS خشنود بودند.
نسل چهارم کامارو، از معرفی تا فیسلیفت
روزگاری خودروسازان دیترویتی فکر میکردند اگر هر چند سال یکبار طراحی خودرویی را تغییر ندهند، علاقهٔ خریداران کم شده و فروش کاهش پیدا میکند. البته بعداً دوج با چلنجر در سال ۲۰۰۸ این تفکر را کاملاً برهم زد زیرا چلنجر با ظاهر جاودانه همچنان مثل نقلونبات میفروشد اما زمانی که نسل چهارم کامارو تنها پنج سال داشت (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷) شورلت تصمیم گرفت ظاهر آن را تغییر دهد؛ اما دماغهٔ بادکردهٔ کامارو ۱۹۹۸ که جایگزین یکی از شیکترین طراحیهای آیرودینامیکی تاریخ شورلت شد، ناراحتی خیلیها را به دنبال داشت.
گذر از گذشته
هرچند این طراحی دماغه با انتقاداتی مواجه شد اما شورلت برای آن از گذشتهٔ کامارو الهام گرفته بود. آنچه شورلت در تلاش بود انجام دهد و از دید برخی به یک شکست تبدیل شد، ارتباط با جلوپنجرهٔ کامارو ۱۹۷۰ بود که خود با الهام از جلوپنجرهٔ شورلت ۱۹۵۵ طراحی شده بود؛ اما چیزی که این تلاش طراحی را در فیسلیفت کامارو خراب کرد، ترکیبی از ساخت جلوپنجره به شکلی ارزانقیمت و اندازهٔ بزرگتر آن نسبت به مدل پیش از فیسلیفت بود.
چرا جلوپنجرهٔ کامارو تغییر کرد؟
هرچند جلوپنجرهٔ بزرگتر کامارو صرفاً تزئینی بود و کارایی نداشت اما بااینحال، ممکن است افزایش اندازهٔ این جلوپنجره دلایل مهندسی داشته باشد. برای مدل ۱۹۹۸، کامارو به پیشرانهٔ V8 بلوک کوچک جدید LS1 مجهز شد که یک سال قبل برای کوروت C5 جدید ۱۹۹۷ ارائه شده بود. این موتور با ۳۰۵ اسب بخار قدرت، یک جهش بزرگ به جلو در راندمان موتورهای V8 تولید انبوه جنرال موتورز محسوب میشد. هرچند LS1 از لحاظ اندازه یکسان و حتی کوچکتر از موتور قبلی LT1 بود اما به دلایل مهندسی و ایمنی در تصادف، به فضای بیشتری نیاز داشت.
آیا جلوپنجرهٔ گربهماهی زشت است؟
حالا که پس از سالها دوباره به طراحی کامارو ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ نگاه میکنیم، باید گفت این جلوپنجره با چیزی که بتوان زشت توصیف کرد فاصله دارد. کلمهٔ زشت را باید برای خودروهایی مثل پونتیاک آزتک به کار برد درحالیکه کامارو بسته به زاویهٔ دید و گرافیک رنگ بدنه میتواند بسیار جذاب باشد مثل چیزی که در تصویر این کامارو کانورتیبل مدل ۲۰۰۲ میبینید.
رقبا بهتر نبودند
درحالیکه در سال ۱۹۹۸ کامارو و فایربرد با پیشرانهٔ ۳۰۵ اسب بخاری LS1 به قویترین ماسل کارهای بازار تبدیل شدند، فورد در موستانگ موتور ۵ لیتری V8 ویندسور که بسیار محبوب و بهراحتی قابل تقویت بود را با موتور ۴.۶ لیتری V8 جایگزین کرد. این موتور با پیچیدگی فنی دو برابر، اندازهٔ بزرگتر و ۱۰ درصد حجم کمتر، ۱۰ درصد قدرت کمتری داشت بدون آنکه مصرف سوخت خیلی پایینتری داشته باشد. حتی خریداران موستانگ کبرا آنقدر از قدرت پایین خودروی خود ناراحت بودند که به دلیل اعلام قدرت غیرواقعی، فورد را به دادگاه کشاندند و این شرکت محکوم شد. به همین دلیل، زمانی که موستانگهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۴ وارد بازار دستدوم میشدند، خریداران سراغ تجهیز آنها به پیشرانههای دیگر و بهویژه LS1 شورلت میرفتند.
پونتیاک فایربرد ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ چطور؟
پسرعموی کامارو یعنی نسل چهارم پونتیاک فایربرد هم سال ۱۹۹۸ تغییر دماغه را تجربه کرد اما به نظر میرسید، از اتاق جراحی با آسیب کمتری نسبت به کامارو خارج شده است. ازآنجاییکه طراحان پونتیاک تلاش زیادی کردند تا فایربرد را از کامارو متمایز کنند، ظاهر ماسل کار پونتیاک پس از فیسلیفت با انتقاد مواجه نشد.
ارزش کامارو گربهماهی هماکنون چقدر است؟
در حال حاضر، بهترین نمونههای نسل چهارم کامارو یعنی Z28 مدل ۲۰۰۲ در شرایط عالی، با کارکرد پایین، پیشرانهٔ LS1 و بدون تصادف، حدود ۱۹ هزار دلار قیمت دارد اما نمونههای دیگر با مدل پایینتر یا کارکرد بالاتر با قیمتهای بسیار کمتری به فروش میرسند.
رضا
۱۹ شهریور ۱۴۰۲واقعا که شبیه گربه ماهیه
-اما زمانی که نسل چهارم کامارو تنها پنج سال داشت (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷)
منظور نسل سومه دیگه درسته؟
چقدر قیمت این ماشینا خوبه تو بازار. برای اولین پروژه ماشین، انتخاب خوبیه!
امیر دهقان
۱۹ شهریور ۱۴۰۲نه منظور همون نسل چهارمه که سال 1993 معرفی و سال 1998 فیسلیفت شد
R@min
۱۹ شهریور ۱۴۰۲خیلی ژاپنی بود قیافش، شبیه میتسوبیشی ۳۰۰۰ gt بود.
خوشبختانه نسل ۵ اومد این طراحیام به درک پیوست.
blackwing
۱۹ شهریور ۱۴۰۲نسل پنج کامارو چندین جایزه جهانی دریافت کرد واقعاً ذهنیت کل مدلهای نسل سه و چهار رو شست و برد با خودش !
نسل پنج کامارو سال ۲۰۰۶ بهترین کانسپت سال و سال ۲۰۰۹ بهترین طراحی سال رو دریافت کرد
R@min
۱۹ شهریور ۱۴۰۲اتاق S197 و کامارو نسل ۵ حجت را بر امت تمام کرد.
Enzo Ferrari 2008
۱۹ شهریور ۱۴۰۲خداییش اون زمان جلو بندی آیندهنگرانه داشته
آیرودینامیکی بود
فرشاد
۱۹ شهریور ۱۴۰۲هنوزم قابل انتقاده
اصلا شبیه یه ماسل نی
بیشتر شبیه ژاپنی های توربو خور هس تایه انجین بیش از 6LTسوپرشارژ
محمدهادی
۲۰ شهریور ۱۴۰۲ولی بنظر من خیلی خوشگله
چیزیذکه اتفاقا مصنوعی و بی روح بود همون نسل پنجش بود
نسل چهارش هویت کامارویی داره،چراغ عقباشم خیلی خفنه
JDM سابق
۱۹ شهریور ۱۴۰۲همین موقع بود که دوتا از شاهکار ترین عناصر دنیای خودرو نظیر موتور LS و گیربکس دستی T56 پدید اومدن و هرکس که میخواست تو درگ حرفی داشته باشه این دوتا رو ماشینش میبست و همین الان هم میبندن
ولی در کل قلدرترین ماسلکار دهه۹۰ این آقا نبود پونتیاک ترنس ام فایرهاوک بود که صفر تا صد زیره ۵ ثانیه داشت
سامان اذری
۱۹ شهریور ۱۴۰۲اینم سه تا کامارو خوشکل
شروع قیمت ۱۰ هزار پوند
https://www.motors.co.uk/car-61330180/?i=0&m=srf
🇺🇲
https://www.motors.co.uk/car-66543936/?i=0&m=sr
🇺🇲
https://www.motors.co.uk/car-63061807/?i=4&m=sr
18:45
۱۹ شهریور ۱۴۰۲دماغه شبیه به جاگوار xk سال 1996 میمونه!
ولی خیلی جذاب و خاصه…
وی
۱۹ شهریور ۱۴۰۲به نظر پونتیاک آزتک بازم بهتر از ایناست😂
علی یوسفی
۲۰ شهریور ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت یادش بخیر این نسل کامارو خودرو مورد علاقم در بازی نید فور اسپید ۴ پلی استیشن ۱ بود چند سال قبل یه نسخه سفید رنگش از کوچمون رد شد بدون سقف بود واقعا صدایی مهیب و رعد آسا داشت به نظرم یکسری از خودروها عکسشون خیلی نمیتونه گویای جذابیتشون باشه این مدل هم همینطوره یه نکته دیگه هم اینکه یکسری از خودروها شاید اولش خیلی چنگی به دل نزنه اما در طول زمان باز دل مخاطبو بدست میاره و چندتا مدل های آمریکایی دهه ۹۰ این ویژگیو دارن.
ممدقلی
۲۰ شهریور ۱۴۰۲خیلی خوشحال شدم ک دیدم اینجا اینهمه آدم عشقه ماشین داریم:)
،،،
۲۲ شهریور ۱۴۰۲اگ پونتیاک شه خوبه