شورلت

مرور نسل‌های مختلف شورولت بلیزر؛ 54 سال بعد از تولد

شورولت بلیزر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شاسی‌بلندهای تاریخ خودروسازی امریکا، با یک مدل اندازه متوسط مجهز به پیشرانه‌ی تمام برقی جای‌گزین شده است. تفاوت این خودرو با نسل‌های قدیمی، پایان دوران باشکوه بلیزر در کلاس دودرهای پهن‌پیکر را نشان می‌دهد.

دهه‌ی ۶۰ میلادی برای اقتصاد امریکا، شکوفایی و رشد چشمگیر به همراه داشت. بعد از پایان جنگ جهانی و ثبات نسبی در سراسر دنیا ، سوخت ارزان نیز در اختیار مردم ایالات متحده قرار گرفت تا مشکلی برای خرید خودروهای پرمصرف و بزرگ‌جثه‌ی امریکایی وجود نداشته باشد.  هم‌زمان با بهبود وضعیت معیشت عمومی و درآمدهای فردی، علاقه به سفرهای بین شهری و طبیعت‌گردی نیز افرایش یافت. این شرایط، خودروسازان امریکایی را به ساخت شاسی‌بلندهای لوکس و پهن‌پیکر تشویق کرد.

 International Harvester Scout هاروستر اسکات
هاروستر اسکات ساخت ۱۹۶۱

در سال ۱۹۶۱، خودروسازی اینترنشنال هاروستر (International Harvester) که تولیدکننده‌ی ماشین‌آلات کشاورزی مثل تراکتور بود، تنوع خودروهای سواری مناسب فروش عمومی را افزایش داد و یک شاسی‌بلند دودر به نام اسکات (Scout) معرفی کرد. نسل‌های مختلف اسکات تا سال ۱۹۸۱ توسط اینترنشنال هاروستر تولید شدند. بعد از ورشکستگی شرکت سازنده در سال ۱۹۸۵، شاسی بلند اسکات نیز به تاریخ پیوست اما نسل اول این خودرو، الهام‌بخش فورد برانکو و آغازگر سبک خاصی از شاسی‌بلندهای دودر بود.

نسل اول فورد برانکو
نسل اول فورد برانکو

رونمایی از برانکو در سال ۱۹۶۶، مرحله‌ی جدیدی از رقابت فورد با جنرال موتورز و کرایسلر را شروع کرد. مشابه موستانگ در کلاس اسپرت دودر اندازه کوچک، برانکو هم با استقبال بسیار خوب بازار امریکا مواجه شد. این خودروها سودآوری فورد را به شدت افزایش داده و رقبا را برای ساخت محصول مشابه ترقیب کردند.

دوج رم چارجر 1974
دوج رم چارجر ساخت ۱۹۷۴

شورولت برای رقابت با فورد برانکو، نسل اول بلیزر را در سال ۱۹۶۹ با کد K5 رونمایی کرد. دوج هم با تاخیر چشمگیر، سال ۱۹۷۴ وارد کلاس شاسی‌بلندهای دودر شد و یک مدل جدید با نام رم‌چارجر (Ramcharger) به بازار امریکا فرستاد. هم‌زمان با این خودرو، دیگر زیرمجموعه‌ی کرایسلر نیز جیپ چروکی را معرفی کرد. هرچند که استقبال مردم از برانکو و بلیزر بیش از دوج‌رم بود؛ اما هر سه خودرو در سال‌های آخر قرن بیستم با توقف تولید مواجه شدند. جیپ چروکی دودر هم فقط با یک نسل از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۳ روی خط مونتاژ باقی ماند.

جیپ چروکی دودر ساخت 1974
جیپ چروکی دودر ساخت ۱۹۷۴

افزایش قیمت سوخت، حضور پرتعداد مدل‌های خوش‌قیمت ژاپنی و مشکلات رانندگی با خودروهای بزرگ در ترافیک شهری، مهم‌ترین عوامل بازنشستگی برای شاسی‌بلندهای پهن‌پیکر امریکایی در دهه‌ی ۹۰ میلادی بودند.

بازار جهانی خودرو در زمان حاضر، علاقه‌مند کراس‌اورهای اندازه متوسط خانوادگی است. حتی سیستم دو دیفرانسیل هم برای بسیاری از مردم دنیا، اهمیت چندانی ندارد. از سویی دیگر، پیشرانه‌های کم‌مصرف، فناوری هیبرید و خودروهای تمام‌برقی، به شدت مورد توجه هستند. این شرایط، خودروسازان بزرگ مثل شورولت را به تولید کراس‌اورهای جدید با استفاده از نام‌های مشهور قدیمی تشویق کرده است.

Chevrolet Blazer EV شورولت بلیزر برقی
شورولت بلیزر الکتریکی مدل ۲۰۲۳

بلیزر الکتریکی مدل ۲۰۲۳، از نظر ظاهری و فنی با نسل‌های مختلف بلیزر کلاسیک، تفاوت‌های بسیار دارد. این خودرو جدید، عامه‌پسند و قابل خرید برای غالب خانواده‌های امریکایی است؛ درحالی‌که مدل‌های قدیمی، نسبتا گران‌قیمت و مناسب استفاده‌ی جوانان ماجراجو بودند. با شرایط موجود می‌توان اطمینان داشت که دودرهای پهن‌پیکر، هرگز به تولید انبوه بازنگردند.

نسل اول شورولت بلیزر – ۱۹۶۹

از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲، دو مدل شاسی‌بلند دودر توسط جنرال موتورز عرضه شدند. شورولت بلیزر و GMC جیمی با تجهیزات فنی مشابه، ظاهر متفاوت داشتند. چهار پیشرانه با حجم‌های ۴/۱ تا ۵/۷ لیتر روی این خودروها نصب شد. گیربکس دستی و اتوماتیک هم برای بلیزر یا جیمی قابل سفارش بود.

نسل اول شورولت بلیزر - 1969

نسل اول بلیزر در مقایسه با برانکو و هاروستر اسکات، لوکس‌تر و زیباتر به نظر می‌رسید. پیش از تولید شورولت بلیزر، شاسی‌بلند لوکس دودر با تجهیزات مناسب آفر‌ود تولید نشده بود. نسل اول بلیزر، فاقد سیستم دو دیفرانسیل و صرفا با ساختار محرک متصل به محور عقب عرضه شد.

نسل دوم شورولت بلیزر – ۱۹۷۳

تا سال ۱۹۸۲، ساخت بلیزر تک‌دیفرانسیل ادامه داشت. نسل دوم که بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۱ روی خط تولید بود، ابعاد بزرگ‌تر و تجهیزات بیشتر نسب به مدل اولیه ارائه کرد. تنوع پیشرانه‌ و جعبه‌دنده نیز فراتر از انتظار بود. در مجموع، ۶ موتور بنزینی با حجم‌های ۴/۱ تا ۶/۶ لیتر، همراه پیشرانه‌ی V8 دیزلی ۶/۲ لیتر روی بلیزر نسل دوم نصب شد.

نسل اول شورولت بلیزر - 1969

دهه‌ی ۸۰ میلادی برای بلیزر، سرشار از موفقیت بود. این خودرو به کشورهای مختلف صادر شد و نهادهای نظامی، امدادی و محیط‌‌‌بانی در طبیعت، شاسی‌بلند دودر شورولت را خریداری کردند. بلیزر نسل دوم با قدرت پیشرانه‌ی ۱۰۵ تا ۲۱۰ اسب بخار، ۲۵۱ تا ۴۰۷ نیوتن‌متر گشتاور داشت. این خودرو با برند GMC  و نام جیمی نیز تولید شد. بلیزر نسل دوم با ارتفاع سقف دو متر در حالت استاندارد، بلندقدترین شاسی‌بلند تاریخ خودروسازی امریکا محسوب می‌شود.

نسل سوم شورولت بلیزر – ۱۹۹۱

در نسل سوم، GMC یوکان جای‌گزین جیمی شد. مدل چهادر با نام شورولت تاهو در بازار امریکا حضور داشت و نسخه‌ی دودر، بلیزر و یوکان بودند. در بعضی کشورهای امریکای لاتین، شورولت تاهو چهاردر با نام گرند بلیزر فروخته شد. بلیزر نسل سوم، افزایش طول و فاصله محورها را ادامه داد تا بزرگ‌ترین نمونه در مقایسه با مدل‌های قبلی باشد. این خودرو با طول ۴/۷۷ متر، عرض ۲ متر و فاصله محوری ۲/۸ متر، ارتفاع سقف ۱/۸۳ متر در حالت استاندارد داشت. وزن خالص بلیزر نسل سوم، ۲ هزار کیلوگرم بود.

نسل سوم شورولت بلیزر - 1990

پیشرانه‌ی بنزینی ۵/۷ لیتر و دیزلی ۶/۲ لیتر، تنها قوای محرک قابل سفارش برای بلیزر در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ بودند. گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۴ سرعته نیز برای این خودرو وجود داشت. مدل بنزینی از بلیزر نسل سوم، ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد.

بلیزر EV برقی – ۲۰۲۳

جدیدترین محصول الکتریکی شورولت، طراحی عامه پسند مطابق سلیقه‌ی نسل امروزی دارد. بلیزر برقی در نسخه‌های متنوع با قیمت ۴۷ تا ۶۶ هزار دلار، سال ۲۰۲۳ تولید می‌شود. هنوز اطلاعات کامل از مشخصات فنی بلیزر EV در دسترس نیست. تا زمان نگارش این مطلب، مشخص شده که نسخه‌ی SS به عنوان مدل فول آپشن، سیستم دو دیفرانسیل با مجموع قدرت ۵۵۷ اسب بخار و گشتاور ۸۷۹ نیوتن‌متر خواهد داشت.

شورولت بلیزر برقی 2023

بلیزر EV، حالت رانندگی جدیدی به نام WOW مخفف Wide Open Watts ارائه خواهد کرد که مخصوص شتاب‌گیری سریع خواهد بود. این فناوری، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت کمتر از ۴ ثانیه فراهم می‌کند. همچنین، شارژر جریان متناوب AC با قدرت ۱۱/۵ کیلووات و DC جریان مستقیم ۱۹۰ کیلووات برای بلیزر EV SS قابل استفاده خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. احمدرضا

    ۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (877 ديدگاه)

    شورولت ، بلیزر رو نابود کرد
    بلیزر عین گرند چروکی باید SUV میموند

    موافقم 78
    مخالفم 8
    1. Mr Naftalin az roghan abad

      ۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (79 ديدگاه)

      جنرال موتورز نابود کرد شورولت رو! بیوک رو! کادیلاک رو! همه اینا رو بعد از ۲۰۰۰ جی ام نابود کرد!

      موافقم 19
      مخالفم 6
  2. meysam

    ۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    نسل دومش شاهکار بود

    موافقم 84
    مخالفم 4
    1. Clean energy (سلام فرمانده)

      ۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      نسل دومش هنوزم تو کردستان هست
      خودم بشخصه یکی از دوستای پدرم داشتش
      محشر بود
      فروخت ۱۰۰ میلیون😞
      واقعا یه ماشیت گاگن بود

      موافقم 54
      مخالفم 2
  3. Taha Malek

    ۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (916 ديدگاه)

    حیف کاشکی شورلت بجای این کار تصمیم میگرفت بلیزر رو به رقابت با جیپ رنگلر و فورد برانکو برگردونه
    و یک اس یو وی آفرودی خفن خلق میکرد

    موافقم 50
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2859 ديدگاه)

      حس می کنم شورولت اصلا نمی خواد روی خودروهای آفرود سرمایه گذاری کنه
      الان مدل های مختلف از وانت سیلورادو هم، فروش خیلی کمتری نسبت به فورد F-150 و دوج رم 1500 داره

      موافقم 57
      مخالفم 9
      1. PaRHaM

        ۳ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (741 ديدگاه)

        نکته ای که کمتر کسی بهش توجه میکنه اینه که تو سگمنت تراک ها و اس یو وی های فول سایز، جنرال موتورز با اختلاف زیاد فروشش از همه شرکت های رقیب بالاتره
        درسته که F150 فروشش از سیلورادو بالاتره، اما F150 شامل مجموع فروش نسخه های بیس تا لوکس هست، برای مقایسه درست تر باید مجموع فروش سیلورادو و سیرا رو در نظر گرفت،
        همینطور توی اس یو وی ها مجموع تاهو ‌و سابربن و یوکان و یوکان xl.
        البته در مورد بی میلی جی ام به ساخت مدل های آفرود محور به نسبت حق دارید، جی ام کلا از ساخت رقیب داخلی وحشت داره
        به هیچ عنوان نمیخواد رقیبی برای هامر درست کنه، البته دوتا نسخه یکم آفرودی تر برای سیلورادو و سیرا (Silverado ZR2 AEV Bison و Sierra AT4-X) هست که بازم فکر نمیکنم اونقدرا رقیب سرسختی برای رپتور باشن، دیگه تیرکس و رپتورR به جای خود.
        البته با توجه ب سابقه ای که از جی ام دیدم میتونم با اطمینان بگم اگه واقعا قصد ساخت یه هیولای آفرود رو داشته باشه، چیزی رو نمایش میده که تا مدت ها هیچ شرکتی حتی نزدیکشم نتونه بشه.

        موافقم 25
        مخالفم 1
  4. Elemento

    ۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    در فیلم فورد وی فراری بازیگر نقش پانیشر در این فیلم نقش لی یاکوکا رو بازی میکنه. همون کسی که ایده ی شرکت در لمانز و خرید فراری رو مطرح کرده بود
    برام جالب بود که چند وقت پیش خوندم ایشون در دهه ی 1960 پیش بینی کرده بود به زودی اتفاقاتی میفتن (مثل گرون شدن بنزین) که ذائقه ی مردم امریکا به کلی از ماشین های بزرگ و پهن پیکر برمیگرده و به سمت خودروهای کوچیک و کم مصرف متمایل میشه. برای همین فورد پینتو رو در دهه ی 1960 با همین تفکر طراحی کرده و درستی حرفش 5 سال بعد با بحران جهانی سوخت مشخص شد.

    موافقم 32
    1. meysam

      ۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3633 ديدگاه)

      حاجی تو کی وقت کردی 11.500 تا کامنت بنویسی
      من از سال 90 تو پدالم شده 3000 تا

      موافقم 32
      مخالفم 1
      1. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

        ۲ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2353 ديدگاه)

        ایشون یه زمان تو پدال جا انداخته بود.بچه گل و پریه

        موافقم 27
    2. viper2

      ۲ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      ع ع ع . خودشه . این همون المنتو عشق لامبو هست که همش با علی شوی نوا بحثش میشد .

      موافقم 22
      مخالفم 2
  5. ایران فرانسه

    ۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    یه بچه محل داشتیم الان کانادا است .بابای مرحوم اش توی آشپزخانه دربار کار می کرد. اولش یه کادیلاک سویل آبی آسمانی داشتند بعد یه بلیزر قهوه ای نسل دوم خریدند آخرین ماشین شون هم یه دوج دارت قهوه‌ای بود .یکبار باباش اومد دنبال پسرش دبستان من رو هم سوار بلیزر کرد مایی که فقط پیکان و رنو و کرونا سوار شده بودیم واقعا حس سوار شدن به سفینه فضایی بهمون دست داد حدود چهل سال گذشته ولی نرمی و قدرت و ابهت اون بلیزر با کیفیت اچ دی هنوز جلوی چشمان منه

    موافقم 56
    1. phonix

      ۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      دمش گرم چقدر مردم یه زمانی خون گرم بودن .

      موافقم 23
      مخالفم 1
  6. mahdi-es17

    ۲ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (565 ديدگاه)

    نسل اول😎💪
    نسل دوم🥰🥺دلبریه
    نصب سوم😱🤯🤢😷🤒🤕🥴😵

    موافقم 27
    مخالفم 1
  7. مهدی

    ۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1738 ديدگاه)

    برخلاف تصور خیلی ها نسل دو بلیزر خیلی ماشین خوبی هم نبود. ایرادهای اساسی تو شاسی و سیستم تعلیق و فرمون داشت اما خب ماشین جذابی بود از اسمش بگیر تا هیبت و استایل

    موافقم 23
    مخالفم 15
    1. شهر نشین

      ۳ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      از اینکه تو در این سایت نظر میذاری خوشم میاد.آمریکایی فن متعصبی نیستی و ایرادات رو هم میگی.بعضی آمریکایی فنا اصلا عشق ماشین آمریکایی جلوی چشم و گوششونو میگیره و فقط خوبیارو میگن…

      موافقم 17
      مخالفم 4
      1. مهدی

        ۳ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1738 ديدگاه)

        دوست عزیز بنده اندازه سن شما آمریکایی سوار هستم چه مدرن چه کلاسیک حتی همین الان! همه نمونش رو هم داشتم از جمله بلیزر شایان ۷۸ اما علاقه ای به تعریف به قول شما اراجیف ندارم! از تعریف خاطرات و نقل قول از عمو و عمه و رفیق بابام و غیره هم خوشم نمیاد که با بلیزر چنین کردیم و چنان کردیم . اگر حرفی میزنم از روی منطق و تجربه شخصی خودمه وگرنه اگر دنبال لایک بودم مثل شما کامنت میداشتم

        موافقم 3
        مخالفم 4
    2. Behzad

      ۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      یجور میگی انگار همه نسخه هاشو روندی،،

      موافقم 3
      مخالفم 3
      1. Iman99

        ۷ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        دروغ میگه
        چون اتفاقا همین بلیزر نسل دوم بهترین بین هم دوره ای های خودش بود و بهترین سیستم تعلیق و بهترین شاسی و بهترین سیستم‌فرمان رو داشت
        و فقط فورد برانکو یا امریکایی های دیگه یا یک آلمانی از اروپا میتونست باهاش رقابت کنه
        کلا شاسی که این داشت میتونستی یه تریلی باهاش بکسل کنی بدون اینکه آخ بگه

  8. JDM lover

    ۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    نسل اول و دومش عشقه

    موافقم 10
  9. E36

    ۳ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (917 ديدگاه)

    واقعا حیف شد بلیزر

  10. سلام داداش چطوری

    ۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    شورولت بلیزر برقی …

    درسته ظاهراً ماشین خیلی خوبی هست و قدرت بالا و طراحی زیبایی داره و تقریباً کامله ولی به نظرم لیاقت اسم بلیزر رو نداشت …

    راستی به مدل ۲۰۱۹ بلیزر که یه کراس اور متوسط بود اشاره چندانی نشد کاشکی یه مقاله هم درباره اون نوشته بشه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  11. Ali

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    من خودم طرفدار بلیزر هستم و اینکه چند تا سوال داشتم که جوابشو پیدانکردم
    شتاب بلیزر چقدره و خوبه؟
    بلیزر بهتره یا چروکی یا برانکو؟
    بلیزر قابلیت هرز گردی داره یا نه؟
    و اینکه الان هم بلیزر می‌تواند بین خودرو های امروزی خوب جلوه کند یا نه؟
    خیلی ممنون میشم

  12. Ali

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    منظورم نسل ۲ بلیزر هست

  13. Ali

    ۲۴ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من خودم طرفدار بلیزر هستم و اینکه چند تا سوال داشتم در مورد بلیزر نسل ۲ که جوابشو پیدانکردم
    شتاب بلیزر چقدره و خوبه؟
    بلیزر بهتره یا چروکی یا برانکو؟
    بلیزر قابلیت هرز گردی داره یا نه؟
    و اینکه الان هم بلیزر می‌تواند بین خودرو های امروزی خوب جلوه کند یا نه؟
    خیلی ممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا