شورلت

تاریخچه شورلت کامارو، از رقیبی برای موستانگ تا نماد خودروهای عضلانی

کامارو که پاسخ مستقیم جنرال موتورز به موستانگ بود، هرچند همیشه زیر سایهٔ ماسل کار فورد قرار داشت ولی به یکی از مدل‌های نمادین شورلت تبدیل شد.

کمی بیش از دو سال پس از معرفی موستانگ در آوریل ۱۹۶۴، شایعات ساخت پونی کاری توسط جنرال موتورز برای رقابت با این خودرو در سراسر آمریکا پیچید. پروژهٔ تولید این خودرو که با نام پانتر شناخته می‌شد، در ژوئن ۱۹۶۶ تأیید شد و سه ماه بعد برای اولین بار در دیترویت و لس‌آنجلس به نمایش درآمد. فروش پونی کار شورلت سرانجام با نام کامارو در سپتامبر ۱۹۶۶ با مدل ۱۹۶۷ شروع شد.

نسل اول سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹

کامارو هم مثل موستانگ که بر پایهٔ سدان فالکون ساخته شده بود، بر اساس سدان شوی II شکل گرفت. پروژهٔ توسعهٔ این خودرو خیلی باعجله انجام شد تا سریعاً رقیبی برای موستانگ بشدت محبوب آماده شود. بااین‌حال، کامارو از لحاظ فروش نتوانست موستانگ را مغلوب کند زیرا درحالی‌که در سال ۱۹۶۷ موستانگ بیش از ۴۷۲ هزار دستگاه فروخت، فروش کامارو حدود ۲۲۱ هزار دستگاه بود. دو سال بعد نیز با اینکه فروش موستانگ به حدود ۳۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت ولی کامارو هنوز با ۲۴۳ هزار دستگاه در پس آن قرار داشت. نسل اول کامارو عمر کوتاهی داشت و در سال ۱۹۶۹ کنار رفت و نسخهٔ کانورتیبل را هم با خود برد تا اینکه در سال ۱۹۸۷ دوباره بازگشت. قوی‌ترین مدل نسل اول کامارو، ZL1 بود که از طریق بخش COPO تنها در ۶۹ دستگاه ساخته شد. ZL1 نسخه‌ای مخصوص مسابقات درگ بود که به نیروگاه ۷ لیتری دست‌ساز با ۴۳۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. ساخت این موتور ۱۶ ساعت طول می‌کشید.

نسل دوم سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱

هرچند نسل دوم کامارو همچنان ساختار نیمه یکپارچهٔ نسل اول را حفظ کرده بود ولی به لطف حذف لچکی‌های عقب و خط سقف متفاوت، طراحی بسیار جذاب‌تری داشت. این نسل ابتدا فقط به‌صورت کوپه تولید می‌شد تا اینکه در سال ۱۹۷۸ شورلت نسخهٔ تی‌تاپ را معرفی کرد. هرچند در نسل دوم شورلت اشتباهات نسل اول کامارو را اصلاح کرد ولی عرضه در زمان نامناسب به دلیل وقوع بحران نفتی و وضع قوانین آلایندگی در اوایل دههٔ ۷۰، باعث کاهش تقاضا شد. همچنین حذف سرب از بنزین و تغییر شیوهٔ اندازه‌گیری قدرت موتورها از ناخالص به خالص، کامارو را به خودرویی بسیار ضعیف تبدیل کرد. هرچند نسل کامارو بسیار زیباتر و اسپرت‌تر از نسل دوم موستانگ بود ولی پونی کار کوچک‌شدهٔ فورد در فروش با اختلاف فاحشی جلوتر بود به‌گونه‌ای که در سال ۱۹۷۴ کامارو ۱۵۱ هزار دستگاه و موستانگ ۳۸۶ هزار دستگاه فروخت. نسل دوم کامارو با پیشرانه‌های مختلفی عرضه شد که از ۳.۸ لیتری و ۴.۱ لیتری شش سیلندر خطی شروع و به ۶.۶ لیتری V8 ختم می‌شد.

نسل سوم سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲

نسل سوم کامارو خودرویی بسیار متفاوت از پیشینیان خود بود و به‌عنوان فرزند ناخلف این خاندان در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال، اولین‌های زیادی در این نسل معرفی شد که گیربکس پنج سرعته، سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری و پیشرانهٔ چهار سیلندر ازجملهٔ آن‌ها بودند. این موتور چهار سیلندر در نسخهٔ کاربراتوری ۸۸ اسب بخار و در نسخهٔ انژکتوری ۹۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. سیستم انژکتوری بعداً به موتورهای V6 و V8 هم راه پیدا کرد و باعث شد کامارو بتواند مقداری از قدرت از دست رفتهٔ خود را بازیابی کند که اوج آن ۲۴۵ اسب بخار از موتور ۵.۷ لیتری در سال ۱۹۹۰ بود. جذاب‌ترین مدل در نسل سوم IROC-Z بود که در سال ۱۹۸۵ معرفی شد. این به‌عنوان یک پکیج سفارشی برای کامارو Z28 ارائه شد و تعلیق ارتقاءیافته، کاهش ارتفاع و میل موج‌گیرهای بزرگ‌تری را به همراه داشت.

نسل چهارم سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲

جنرال موتورز در نسل چهارم کامارو پیشرانهٔ چهار سیلندر را کنار گذاشت ولی این هم یکی دیگر از نسل‌های نامحبوب ماسل کار شورلت است. این همچنین آخرین نسلی بود که روی پلت‌فرم F-Body ساخته شد. دلیل محبوبیت پایین نسل چهارم کامارو، طراحی ساده و فاقد هیجانی بود که به گربه‌ماهی شهرت پیدا کرد. در بخش پیشرانه اما در این نسل پیشرفت بزرگی صورت گرفت. موتورهای جدید سری LS جنرال موتورز که در سال ۱۹۹۷ با LS1 در کوروت معرفی شد، در مدل ۱۹۹۸ برای کامارو هم ارائه شد. این موتور در کامارو SS خروجی قابل‌توجه ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور را ارائه می‌کرد. موتور LS قدرت بی‌دردسری را در پکیجی جمع‌وجور و با رعایت استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت ارائه می‌کرد. موتور تمام آلومینیومی LS1 ازآنجایی‌که به‌آسانی قابل تیونینگ و تقویت بود، باعث افزایش فروش این نسل نامحبوب کامارو شد و در سال ۱۹۹۵ بیشترین فروش خود را با ۱۲۲,۷۳۸ دستگاه تجربه کرد.

نسل پنجم سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵

پس از خاتمهٔ تولید نسل چهارم در سال ۲۰۰۲، کامارو کنار گذاشته شد ولی در سال ۲۰۰۹ برای رقابت با نسل پنجم موستانگ دوباره بازگشت. پیش‌نمایش این خودرو در ژانویهٔ ۲۰۰۶ با یک کانسپت ارائه شد و سپس در سال ۲۰۰۷ با حضور در فیلم ترنسفورمرز، به شهرت رسید. نسل پنجم کامارو روی پلت‌فرم زتا ساخته شد که توسط هولدن توسعه داده شده بود. این خودرو همچنین طراحی رترو داشت که نسل اول را به یاد می‌آورد. به دلیل بحران مالی سال ۲۰۰۸ و ورشکستگی جنرال موتورز در سال ۲۰۰۹، قرار بود پروژهٔ نسل پنجم کامارو لغو شود ولی علیرغم این مشکلات، جنرال موتورز نتوانست خودرویی که این‌قدر جذاب و مورد انتظار بود را کنار بگذارد. در سال ۲۰۱۴ نیز شورلت نسخهٔ فوق‌العادهٔ Z28 را با پیشرانهٔ ۷ لیتری تنفس طبیعی معرفی کرد که ۵۰۵ اسب بخار قدرت داشت. این نسخه علاوه بر تجربهٔ رژیم غذایی برای کاهش وزن، به کمک‌فنرهای قابل تنظیم مالتی‌متیک هم مجهز شده بود. Z28 به لطف ویژگی‌های آیرودینامیکی، در ظاهر حتی از ZL1 که با پیشرانهٔ سوپرشارژ، قدرت بیشتری داشت هم تهاجمی‌تر به نظر می‌رسید.

نسل ششم سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳

درحالی‌که در نسل پنجم کامارو جنرال موتورز برای کاهش هزینه‌ها از پلت‌فرم استرالیایی زتا استفاده کرد، نسل ششم روی پلت‌فرم جدید آلفا ساخته شد. این پلت‌فرم که با تمرکز روی کاهش وزن توسعه پیدا کرد، اولین بار در کادیلاک ATS ظاهر شد و بعداً در CTS و سپس CT4 و CT5 هم مورداستفاده قرار گرفت. در نسل ششم کامارو دوباره شاهد بازگشت موتور چهار سیلندر بودیم. این موتور ۲ لیتری توربو که ۲۷۵ اسب بخار قدرت داشت، در کنار پیشرانه‌های ۳.۶ لیتری V6 و ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی LT1 ارائه شد. موتور LT1 اولین بار در سال ۲۰۱۴ در کوروت C7 معرفی شد و از سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد. در سال ۲۰۱۷ خانوادهٔ کامارو با معرفی ZL1 گسترش پیدا کرد و شورلت بجای احیای Z28، بعداً پکیج 1LE را برای ZL1 ارائه کرد که کاهش ۳۰ کیلوگرمی وزن و کمک‌فنرهای مالتی‌متیک را به همراه داشت. متأسفانه اما موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ LT4 در Z1L هیچ‌گاه قوی‌تر نشد و تا پایان همچنان ۶۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. پس از معرفی فیس‌لیفتی در پاییز ۲۰۱۸ که با واکنش منفی رسانه‌ها و طرفداران مواجه شد، سرانجام تولید نسل ششم کامارو در دسامبر ۲۰۲۳ خاتمه یافت تا کامارو برای دومین بار در تاریخ خود بدون معرفی جانشین از روی خط تولید کنار برود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای
منبع
AutoEvolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1648 ديدگاه)

    نسل یک و پنجش خیلی زیبان

    موافقم 25
    مخالفم 5
    1. amir

      ۲۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3811 ديدگاه)

      دهه ۸۰ ۹۰ چرا اینقدر برای ماشین های آمریکایی نحس بوده آدم حرصش میگیره
      الان موتور چهارسیلندر نسل سوم ۸۸ اسب بخار
      توجه کنید ماشین اسپرت و ماسل کار فقط ۸۸ اسب اونم در حالی که همین نسلای قبلیش ۳۰۰ ۴۰۰ اسبو داشتن لعنت به اون بحران نفتی ۱۹۷۳
      آدم حتی خنده اش هم نمیاد…..

      موافقم 12
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (5404 ديدگاه)

        آخ آخ امیر گفتی…
        اصلا آدم نمیدونه چی شد
        لامصب ها موتور ها به کنار، چرا طراحی هارو اینجوری میکنید.

      2. FORD MUSTANG☠

        ۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        واقعا حیف شد خود فورد موستانگ نسل اولم بخاطر همین بحران نفتی توقف تولید شد و بعد از نسل ۲ تا ۴ افتضاح بود
        حالا باز خدارو شکر که الان نسخه ۲۰۲۴ موستانگ اومده
        قصد ناراحت گردن طرفداران کامارو هم نداشتم چون توقف تولید شده و اصلا کامارو رد مسخره نکردم

    2. amir

      ۲۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (3811 ديدگاه)

      دهه ۳۰ ۴۰ میلادی خوب بوده در حالی که دوزنبرگ میتاخت
      دهه ۵۰ ۶۰ و ۷۰هم که عالی بوده نمیدونم طراحی تیل فین یا دم ماهی هارلی ارل و همچنین طراحی های بیل میچل از نقش آفرینی های زورا دانتوف و لی یاکوکا و…..
      اواخر دهه ۶۰ تا اوایل دهه هفتاد که عالی بوده که پلیموث باراکودا اومد چارجر ۱۹۶۹ اومد دایتوناش اومد پلیموث رودرانر اومد دوج پولارا 1969 خفن بود حتی موستانگ نسل اول بود کوروت نسل دو بود اون یک دهه طلایی بود
      ولی بعدش تعجبم اینه که چرا اینقدر اینطوری گند خورد تو خودروسازی شون
      طراحی ها همه زشت و خسته کننده ماشین های کوچیک و بدریخت که فقر و فلاکت از سر و روشون میبارید موتور های حجیم( ۵ لیتر اینا به جای ۶ ۷ لیتر قدیم) و کم بازده …..

      موافقم 5
      مخالفم 2
    3. Taha Ayoobi

      ۲۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5404 ديدگاه)

      6 هم همینطور

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. Gtc و احترام به علایق مردم

        ۲۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (347 ديدگاه)

        نمیدونم دوستان چرا از کامارو نسل ۳ بدشون میاد
        حداقل ظاهر جذابی داره
        به نظرم بارنگ آبی جذاب تره
        اینم دوستان ببینن جالبه https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DBmtxGdHbAOc&ved=2ahUKEwikoez71PqKAxVETaQEHZRKKwcQwqsBegQIChAE&usg=AOvVaw2AW1znt9Oz8RQg-CWtnsAZ

        موافقم 6
        مخالفم 2
    4. محمد

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (224 ديدگاه)

      نسل پنجمش واقعا عالی بود
      من از نزدیک تجربش رو دارمو برام بسیار دلچسب بود
      هم صدای موتور جذاب بود هم طراحی داخلی و خارجیش باابهت بود
      حیف با سیسات های غلط جنرال موتورز یه اسطوره هم کنار گذاشته شد

      موافقم 2
      مخالفم 1
    5. mmd@

      ۲۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (450 ديدگاه)

      همشون خوشگلن 🙂❤️

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. ممد ژانگولر

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4338 ديدگاه)

    به به یکی از ماشینایی که به تیپ و اخلاق من میخوره همینه با دوست دختر روست بشینی توش گاز بدی تا اونسر دنیا

    موافقم 7
    مخالفم 4
  3. Nismo

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1697 ديدگاه)

    غیر از نسل سوم و چهارم همش شاهکار بود

    موافقم 7
    مخالفم 12
    1. Taha Ayoobi

      ۲۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5404 ديدگاه)

      من نمیدونم چرا از طراحی 4 خوشم میاد

      موافقم 8
      مخالفم 2
    2. علی Shelby

      ۲۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (643 ديدگاه)

      درسته نسل سه با چهارش کاملا متفاوت بود

      موافقم 6
      مخالفم 1
  4. Iman 007

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    عاشق کامارو ام مخصوصا نسل۶ خیلی خوشگله همیشه بیشتر از دوج و موستانگ دوسش دارم

    موافقم 7
    مخالفم 2
  5. BlackWing

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1402 ديدگاه)

    نسل پنجم کامارو به نظرم زیبا ترین و شیک ترین نسل بود ، از هر طرف بهش نگاه کنی زیبا و جذابه.

    کانسپت نسل پنج تو سال ۲۰۰۶ جایزه بهترین کانسپت سال و مدل تولیدی تو سال ۲۰۰۹ جایزه بهترین طراحی سال رو دریافت کردن.

    اولین باری که تو ترنسفورمرز دیدمش باورم نمیشد این ماشین قراره ۲ سال بعد به تعداد انبوه تولید بشه !

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. Nr

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    تو پاراگراف نسل 5
    این نسخه علاوه بر تجربه رژیم غذایی برای کاهش وزن؟؟؟؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. امیر دهقان

      ۲۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (771 ديدگاه)

      استعاره بود!

      1. Nr

        ۲۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (126 ديدگاه)

        خب حداقل ذکر میکرد تفاوت قبل و بعد رژیم رو :)

  7. Ardavan Eslami

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    اینم یکی دیگه که رفت

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5404 ديدگاه)

      ایشالا که بیاد

      موافقم 4
      مخالفم 1
  8. Nr

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (126 ديدگاه)

    فیس لیفت 2019 اش که اتفاقا تو اخرین قسمت ترنسفورمز هم حضور داشت آنچنانم بد نبود

    موافقم 2
    مخالفم 2
  9. Bentley

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (583 ديدگاه)

    این ماشین فوق العادست.یه کامارو zl1 1le حتی از کروتم بیشتر دوست دارم.حیف که شورلت قدر این ماشینو ندونست.
    خودرو سازان امریکایی همون طور که قبلانم گفتم قدر داشته هاشونو ندونستن اون از الدزمبیل، پونتیاک، amc و … که بخاطر سودجویشون نابودشدن کردن.
    الانم که لینکلن و بیوکم دارن کمرنگ میشن.
    شوی هم که بزرگترین اشتباهش این بود کامارو کنار گذاشت.
    دوجم که کلا همه چیشو نابود کرد اول اون وایپر افسانه ای.بعدشم چلنجر.
    کلا به نظرم یه فورد مونده که داره میتازه.
    دمش گرم ماشالا فورد.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  10. پیرمرد قدیمی

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (221 ديدگاه)

    من از نسل 2 این یکی رو بیشتر دوست دارم
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/10/Camaro-1975-14.jpg
    مدل اول کامارو نسل 2 در ایران بسیار کمیابه
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Chevrolet-Camaro-2.jpg
    در ظاهر سپر جلو و چراغ های عقبش فرق میکنه
    دیوار تهران یه نفر SS مدل 72 با رنگ قرمز رو گذاشته 2.400
    https://divar.ir/v/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B3-%DB%B1%DB%B9%DB%B7%DB%B2-%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%86%D8%AF%D8%B1/wZnROFB7

    موافقم 7
    مخالفم 2
  11. Taha Ayoobi

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5404 ديدگاه)

    خیلی عالی بود، بسیار لذت بردم
    خودم از همه نسل هاش خوشم میاد، تو افول ترینش هم طراحی خوبی داره.

    موافقم 6
    مخالفم 3
  12. amir3715

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    زمانی که موستانگ توی نسل دوم و سوم از اون طراحی با ابهتش که درخور یه ماسل کار بود فاصله گرفته بود کامارو شاید قدرتش کم شده بود ولی حداقل طراحیش حفظ شده بود ولی دیگه رفت…

    موافقم 1
    مخالفم 5
  13. Taha Ayoobi

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5404 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/vision/%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88%d9%87%d8%a7-300-%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%a8%d8%ae%d8%a7%d8%b1-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa/
    نسل 4 کامارو رو دیدم یا این مقاله افتادم.
    نمیدونم فقط من دلم میسوزه برا این ماشینا که اینقدر ارزونن یا شما هم.
    نمیدونم چرا دلم میسوزه براشون، مقاله اش هم حس نوستالژی داره.

    کامنت های خوبی هم داره حتما بخونید.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  14. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (407 ديدگاه)

    نسل ۴ کامارو رو فقط باید از نزدیک دید خیلی جذابه ولی نه به عنوان کامارو.رذجب نسل ۶ هم تو بحث انجین عالی عمل کردند انجین ۴ سیلندر بسیار سر حال بود و تا ۷۰۰۰ دور دوران میکرد.نسخه وی۶ هم تا ۳۴۰ اسب قدرت عرضه میکرد اونم در دور ۷۱۰۰ که باعث جذابیت نسخه‌ای پایه میشد و اوجش هم وی۸ تنفس طبیعی با ۴۶۵ اسب و وی ۸ سوپر شارژ ۶۵۰ اسبی.کاش شوی برشگردونه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  15. مهدی

    ۲۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1784 ديدگاه)

    برای من و خیلی از آمریکایی سوارها ۷۰-۷۳ متفاوت از بقیه هست حتی شاید بالاتر از نسل یک. اما خب ایرادهای اساسی خودش رو هم داشت. ترکیب شاسی ضعیف و دیفرانسیل یک تیکه و فرمون بیش از حد نرم و دید خیلی ضعیف به اطراف باعث میشه که ماهیت اسپورتش یکم زیر سوال بره و شما جرات نکنی بری تو پیچ. ایراد تو طراحی لولا درها که بعد از سه چهار سال خراب میشد. طراحی بدون کلاف درها که همواره صدای باد میومد حتی تو خیلی از نمونه های صفر (شاید همه خودروهای بدون کلاف اون زمان این مشکل رو داشتن اما تو کامارو به خاطر طول زیاد و سنگینی درب و ضعف لولا خیلی بیشتر بود) و مهندسی و طراحی براکت های داشبورد و کنسول که کاملا ضعیف و پرسر و صدا بودن

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. BlackWing

      ۲۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1402 ديدگاه)

      ولی شاسی و بادی رول کامارو و پونتیاک ها نسبت به محصولات موپار و حتی مک‌وان‌ها خیلی بهتر بود

      مهم نبود ماستنگ موتورش کبرا جت بود یا چلنجر موتور سیکس پک داشت یا نه ، کامارو تو پیست میگرفتشون

      من اینو با کاماروی خودم تو پیچ های جاده هراز متوجه شدم ، به نسبت خیلی استیبل و تو دست بود ماشین

      این اتفاق تو نسل های جدیدشون هم افتاده و همیشه کاماروها توی پیست و مسیرهای پیچ در پیچ خیلی بهتر از ماستنگ ها و چلنجر ها هستن

      موافقم 6
      مخالفم 3
      1. مهدی

        ۲۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1784 ديدگاه)

        من سوار موستانگ و چلنجر اون زمان نشدم نمیتونم نظر بدم اما خودم کامارو ۷۴ و فرمولا ۷۴ داشتم از نظر هندلینگ که مقایسه میکردم با بی ام و های سری ۳ و ۲۰۰۲ و سری ۵ اون زمان واقعا بی ام وها بالاتر بودن و ضعف آمریکایی ها به چشم میومد

        موافقم 13
        مخالفم 3
        1. پیرمرد قدیمی

          ۲۷ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (221 ديدگاه)

          آمریکایی سوار هایی که در کنار اطلاعات مفید و خوبی ها از ضعف ها نیز حرف میزنن 👏
          قابل توجه کاربر ماشالله…

          موافقم 12
          مخالفم 1
        2. Gtc و احترام به علایق مردم

          ۲۷ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (347 ديدگاه)

          آفرین به دوستان عزیز که حقایق رو می‌گویند نه تعصب

          موافقم 10
          مخالفم 1
        3. Taha Ayoobi

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5404 ديدگاه)

          من که از نزدیک هیچکدومشون هم رد نشدم ولی به نظرم طبیعیه که بی ام و های اون زمان بهتر باشن،
          اولن وزن کمتر و اندازه کوچیکتر،
          دوما دوران افول آمریکا بود و تقریبا اوج آلمان،
          سوما کامارو ماسل حساب میشه و برای پیست نیست.

          موافقم 2
          مخالفم 10
        4. یانکی من هم فرزند کسی هستم

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (407 ديدگاه)

          مقایسه شما کاملا مردوده نمیتونی یه بیمر دو دو رو با کامارو تو هندلینگ مقایسه کنی.نکته اول اینه که هندلینگ هیچ ربطی به دیفرانسیل سولید نداره اگر شما قراره کامارو با اون ابعاد وارد پیست کنی باید محور عقب پنج اتصالی یا همون مولتی لینک بکنی.دوتا پانهارد بلند زیر کوتاه بالا . یک مندل به همراه میل موجگیر قطور این کار عقب رو دیگه بیمه می‌کنه.در مورد جلوبندی به دلیل ساختار مقاوم و نرم مورد نیاز بازار آمریکا و جاده‌ای خشن و کفی بودن مسیرها تنضیمات جلو بندی منحصر به اون شرایط بوده و زاویه گوناگون چرخها برای پیست دوباره باید تعریف بشه شما فرمان ماشین رو کامل بچرخون و یک بنز رو هم بچرخون موتجه تفاوت میشی

          موافقم 2
          مخالفم 4
      2. مازیار

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1207 ديدگاه)

        طاها جان
        اگه بخوایم سراغ رقیبی مشابه از بی‌ام‌و بریم اون 635 دهه هفتاد هست که وزن و مشخصاتی خیلی نزدیک به کامارو داره طوری که میشه یه ماسل آلمانی بحساب آورد، اما در اینصورت اوضاع بدتر میشه‌ها

        به نظرم حرف کسی که واضحه از روی تجربه میگه رو بپذیر

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. BlackWing

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1402 ديدگاه)

          طاها
          کامارو تو دهه ۶۰ و ۷۰ کاملاً یک پونی کار بود ، ماسل ها مثل چارجر و GTO اوضاع خراب تری داشتن تو بحث شاسی و فنربندی برای پیست

        2. Taha Ayoobi

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5404 ديدگاه)

          من که منکرش نبودم و اطلاعات خیلی زیادی هم در باره اون دوران ندارم.
          ولی از قدرت هایی که از موتور میگرفتن اون دوران معلومه داستان چیه.

        3. سوشیانت

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (3812 ديدگاه)

          شما توجه نکردی که اون زمان دوران بد صنعت خودرو آمریکا بود مازی جان

          موافقم 1
          مخالفم 7
        4. مازیار

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1207 ديدگاه)

          آره والا دوران بدی بود
          و همینطور ادامه داشت تا ورشکستگی بزرگ
          چه خوبه که سال ۲۰۰۸ هنوز به دنیا نیومده بودی و ندیدی
          خیلی بد بود سوشی خیلی بد😥

          موافقم 7
          مخالفم 2
        5. سوشیانت

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (3812 ديدگاه)

          اتفاقا تو دهه ۹۰ بد نیست به این اشاره کنیم که یه پیکاپ به اسم سایکلون فراری رو شکست داد😂 و تو دهه ۲۰۰۰ هم کادیلاک دید در شب و کمک فنر مغناطیسی رو اختراع کرد و همینطور اوج گرفتن دوباره کوروت دوران بد آلمان هم فقط دهه ۶۰ که نصف آمریکایی ها هم پرفورمنس نداشتن😉

          موافقم 1
          مخالفم 7
        6. مازیار

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1207 ديدگاه)

          مثل همیشه قدرت منطق حرفهات مجال هیچ پاسخی نمیده

          انا تسلیم✋️

          موافقم 4
          مخالفم 1
        7. Taha Ayoobi

          ۲۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (5404 ديدگاه)

          بلک وینگ
          صحیح👍

  16. مهدی

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1784 ديدگاه)

    در جواب دوستمون یانکی… چرا نباید یک بی ام و کوپه رو با کامل و مقایسه کرد ؟! چطور میشه گفت دیفرانسیل صلب تاثیری تو هندلینگ نداره؟! اتفاقا ۱۲۰ درصد تاثیر داره! رفتار دیفرانسیل صلب روی پیچ‌ها بسیار بد هست دلیلش هم واضحه چون یک قطعه صلب و بسیار سنگین هست که هنگام پیچ کاملا به نیروی گریز از مرکز کمک می‌کنه و هنگامی که یکی از لاستیک ها اصطکاک رو از دست بده لاستیک دیگه رو هم یا خودش میکشونه. یه مورد دیگه از رفتار بد دیفرانسیل صلب روی دست اندازهای یک طرفه مخصوصا اگر چاله باشه ( نه برآمده ) باز به خاطر سنگین بودن یه جسم صلب راننده کاملا تو این مواقع حس می‌کنه که ناگهان زیر محور عقب خالی میشه. و مورد آخر اینکه کامارو تو همون دهه ۷۰ مدل z28 رو مخصوص پیست داشت که عملا غیر از مول سوپاپ با دیوریشن بالاتر و یک مقدار جلوبندی قویتر هیچ فرقی با کامارو پایه نداشت و همچنان همون سیستم تعلیق وجود داشت پس اینکه کامارو برای پیست ساخته نشده صرفا نظر شماست

    موافقم 5
    مخالفم 1
  17. Rama

    ۲۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نسل اول و نسل 5 خیلی به دل میشینن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا