کامارو که پاسخ مستقیم جنرال موتورز به موستانگ بود، هرچند همیشه زیر سایهٔ ماسل کار فورد قرار داشت ولی به یکی از مدلهای نمادین شورلت تبدیل شد.
کمی بیش از دو سال پس از معرفی موستانگ در آوریل ۱۹۶۴، شایعات ساخت پونی کاری توسط جنرال موتورز برای رقابت با این خودرو در سراسر آمریکا پیچید. پروژهٔ تولید این خودرو که با نام پانتر شناخته میشد، در ژوئن ۱۹۶۶ تأیید شد و سه ماه بعد برای اولین بار در دیترویت و لسآنجلس به نمایش درآمد. فروش پونی کار شورلت سرانجام با نام کامارو در سپتامبر ۱۹۶۶ با مدل ۱۹۶۷ شروع شد.
نسل اول سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹
کامارو هم مثل موستانگ که بر پایهٔ سدان فالکون ساخته شده بود، بر اساس سدان شوی II شکل گرفت. پروژهٔ توسعهٔ این خودرو خیلی باعجله انجام شد تا سریعاً رقیبی برای موستانگ بشدت محبوب آماده شود. بااینحال، کامارو از لحاظ فروش نتوانست موستانگ را مغلوب کند زیرا درحالیکه در سال ۱۹۶۷ موستانگ بیش از ۴۷۲ هزار دستگاه فروخت، فروش کامارو حدود ۲۲۱ هزار دستگاه بود. دو سال بعد نیز با اینکه فروش موستانگ به حدود ۳۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت ولی کامارو هنوز با ۲۴۳ هزار دستگاه در پس آن قرار داشت. نسل اول کامارو عمر کوتاهی داشت و در سال ۱۹۶۹ کنار رفت و نسخهٔ کانورتیبل را هم با خود برد تا اینکه در سال ۱۹۸۷ دوباره بازگشت. قویترین مدل نسل اول کامارو، ZL1 بود که از طریق بخش COPO تنها در ۶۹ دستگاه ساخته شد. ZL1 نسخهای مخصوص مسابقات درگ بود که به نیروگاه ۷ لیتری دستساز با ۴۳۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. ساخت این موتور ۱۶ ساعت طول میکشید.
نسل دوم سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱
هرچند نسل دوم کامارو همچنان ساختار نیمه یکپارچهٔ نسل اول را حفظ کرده بود ولی به لطف حذف لچکیهای عقب و خط سقف متفاوت، طراحی بسیار جذابتری داشت. این نسل ابتدا فقط بهصورت کوپه تولید میشد تا اینکه در سال ۱۹۷۸ شورلت نسخهٔ تیتاپ را معرفی کرد. هرچند در نسل دوم شورلت اشتباهات نسل اول کامارو را اصلاح کرد ولی عرضه در زمان نامناسب به دلیل وقوع بحران نفتی و وضع قوانین آلایندگی در اوایل دههٔ ۷۰، باعث کاهش تقاضا شد. همچنین حذف سرب از بنزین و تغییر شیوهٔ اندازهگیری قدرت موتورها از ناخالص به خالص، کامارو را به خودرویی بسیار ضعیف تبدیل کرد. هرچند نسل کامارو بسیار زیباتر و اسپرتتر از نسل دوم موستانگ بود ولی پونی کار کوچکشدهٔ فورد در فروش با اختلاف فاحشی جلوتر بود بهگونهای که در سال ۱۹۷۴ کامارو ۱۵۱ هزار دستگاه و موستانگ ۳۸۶ هزار دستگاه فروخت. نسل دوم کامارو با پیشرانههای مختلفی عرضه شد که از ۳.۸ لیتری و ۴.۱ لیتری شش سیلندر خطی شروع و به ۶.۶ لیتری V8 ختم میشد.
نسل سوم سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲
نسل سوم کامارو خودرویی بسیار متفاوت از پیشینیان خود بود و بهعنوان فرزند ناخلف این خاندان در نظر گرفته میشود. بااینحال، اولینهای زیادی در این نسل معرفی شد که گیربکس پنج سرعته، سیستم سوخترسانی انژکتوری و پیشرانهٔ چهار سیلندر ازجملهٔ آنها بودند. این موتور چهار سیلندر در نسخهٔ کاربراتوری ۸۸ اسب بخار و در نسخهٔ انژکتوری ۹۲ اسب بخار قدرت تولید میکرد. سیستم انژکتوری بعداً به موتورهای V6 و V8 هم راه پیدا کرد و باعث شد کامارو بتواند مقداری از قدرت از دست رفتهٔ خود را بازیابی کند که اوج آن ۲۴۵ اسب بخار از موتور ۵.۷ لیتری در سال ۱۹۹۰ بود. جذابترین مدل در نسل سوم IROC-Z بود که در سال ۱۹۸۵ معرفی شد. این بهعنوان یک پکیج سفارشی برای کامارو Z28 ارائه شد و تعلیق ارتقاءیافته، کاهش ارتفاع و میل موجگیرهای بزرگتری را به همراه داشت.
نسل چهارم سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲
جنرال موتورز در نسل چهارم کامارو پیشرانهٔ چهار سیلندر را کنار گذاشت ولی این هم یکی دیگر از نسلهای نامحبوب ماسل کار شورلت است. این همچنین آخرین نسلی بود که روی پلتفرم F-Body ساخته شد. دلیل محبوبیت پایین نسل چهارم کامارو، طراحی ساده و فاقد هیجانی بود که به گربهماهی شهرت پیدا کرد. در بخش پیشرانه اما در این نسل پیشرفت بزرگی صورت گرفت. موتورهای جدید سری LS جنرال موتورز که در سال ۱۹۹۷ با LS1 در کوروت معرفی شد، در مدل ۱۹۹۸ برای کامارو هم ارائه شد. این موتور در کامارو SS خروجی قابلتوجه ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور را ارائه میکرد. موتور LS قدرت بیدردسری را در پکیجی جمعوجور و با رعایت استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت ارائه میکرد. موتور تمام آلومینیومی LS1 ازآنجاییکه بهآسانی قابل تیونینگ و تقویت بود، باعث افزایش فروش این نسل نامحبوب کامارو شد و در سال ۱۹۹۵ بیشترین فروش خود را با ۱۲۲,۷۳۸ دستگاه تجربه کرد.
نسل پنجم سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵
پس از خاتمهٔ تولید نسل چهارم در سال ۲۰۰۲، کامارو کنار گذاشته شد ولی در سال ۲۰۰۹ برای رقابت با نسل پنجم موستانگ دوباره بازگشت. پیشنمایش این خودرو در ژانویهٔ ۲۰۰۶ با یک کانسپت ارائه شد و سپس در سال ۲۰۰۷ با حضور در فیلم ترنسفورمرز، به شهرت رسید. نسل پنجم کامارو روی پلتفرم زتا ساخته شد که توسط هولدن توسعه داده شده بود. این خودرو همچنین طراحی رترو داشت که نسل اول را به یاد میآورد. به دلیل بحران مالی سال ۲۰۰۸ و ورشکستگی جنرال موتورز در سال ۲۰۰۹، قرار بود پروژهٔ نسل پنجم کامارو لغو شود ولی علیرغم این مشکلات، جنرال موتورز نتوانست خودرویی که اینقدر جذاب و مورد انتظار بود را کنار بگذارد. در سال ۲۰۱۴ نیز شورلت نسخهٔ فوقالعادهٔ Z28 را با پیشرانهٔ ۷ لیتری تنفس طبیعی معرفی کرد که ۵۰۵ اسب بخار قدرت داشت. این نسخه علاوه بر تجربهٔ رژیم غذایی برای کاهش وزن، به کمکفنرهای قابل تنظیم مالتیمتیک هم مجهز شده بود. Z28 به لطف ویژگیهای آیرودینامیکی، در ظاهر حتی از ZL1 که با پیشرانهٔ سوپرشارژ، قدرت بیشتری داشت هم تهاجمیتر به نظر میرسید.
نسل ششم سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳
درحالیکه در نسل پنجم کامارو جنرال موتورز برای کاهش هزینهها از پلتفرم استرالیایی زتا استفاده کرد، نسل ششم روی پلتفرم جدید آلفا ساخته شد. این پلتفرم که با تمرکز روی کاهش وزن توسعه پیدا کرد، اولین بار در کادیلاک ATS ظاهر شد و بعداً در CTS و سپس CT4 و CT5 هم مورداستفاده قرار گرفت. در نسل ششم کامارو دوباره شاهد بازگشت موتور چهار سیلندر بودیم. این موتور ۲ لیتری توربو که ۲۷۵ اسب بخار قدرت داشت، در کنار پیشرانههای ۳.۶ لیتری V6 و ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی LT1 ارائه شد. موتور LT1 اولین بار در سال ۲۰۱۴ در کوروت C7 معرفی شد و از سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره میبرد. در سال ۲۰۱۷ خانوادهٔ کامارو با معرفی ZL1 گسترش پیدا کرد و شورلت بجای احیای Z28، بعداً پکیج 1LE را برای ZL1 ارائه کرد که کاهش ۳۰ کیلوگرمی وزن و کمکفنرهای مالتیمتیک را به همراه داشت. متأسفانه اما موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ LT4 در Z1L هیچگاه قویتر نشد و تا پایان همچنان ۶۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. پس از معرفی فیسلیفتی در پاییز ۲۰۱۸ که با واکنش منفی رسانهها و طرفداران مواجه شد، سرانجام تولید نسل ششم کامارو در دسامبر ۲۰۲۳ خاتمه یافت تا کامارو برای دومین بار در تاریخ خود بدون معرفی جانشین از روی خط تولید کنار برود.
𝐀𝐥𝐢
۲۷ دی ۱۴۰۳نسل یک و پنجش خیلی زیبان
amir
۲۷ دی ۱۴۰۳دهه ۸۰ ۹۰ چرا اینقدر برای ماشین های آمریکایی نحس بوده آدم حرصش میگیره
الان موتور چهارسیلندر نسل سوم ۸۸ اسب بخار
توجه کنید ماشین اسپرت و ماسل کار فقط ۸۸ اسب اونم در حالی که همین نسلای قبلیش ۳۰۰ ۴۰۰ اسبو داشتن لعنت به اون بحران نفتی ۱۹۷۳
آدم حتی خنده اش هم نمیاد…..
Taha Ayoobi
۲۸ دی ۱۴۰۳آخ آخ امیر گفتی…
اصلا آدم نمیدونه چی شد
لامصب ها موتور ها به کنار، چرا طراحی هارو اینجوری میکنید.
FORD MUSTANG☠
۵ بهمن ۱۴۰۳واقعا حیف شد خود فورد موستانگ نسل اولم بخاطر همین بحران نفتی توقف تولید شد و بعد از نسل ۲ تا ۴ افتضاح بود
حالا باز خدارو شکر که الان نسخه ۲۰۲۴ موستانگ اومده
قصد ناراحت گردن طرفداران کامارو هم نداشتم چون توقف تولید شده و اصلا کامارو رد مسخره نکردم
amir
۲۷ دی ۱۴۰۳دهه ۳۰ ۴۰ میلادی خوب بوده در حالی که دوزنبرگ میتاخت
دهه ۵۰ ۶۰ و ۷۰هم که عالی بوده نمیدونم طراحی تیل فین یا دم ماهی هارلی ارل و همچنین طراحی های بیل میچل از نقش آفرینی های زورا دانتوف و لی یاکوکا و…..
اواخر دهه ۶۰ تا اوایل دهه هفتاد که عالی بوده که پلیموث باراکودا اومد چارجر ۱۹۶۹ اومد دایتوناش اومد پلیموث رودرانر اومد دوج پولارا 1969 خفن بود حتی موستانگ نسل اول بود کوروت نسل دو بود اون یک دهه طلایی بود
ولی بعدش تعجبم اینه که چرا اینقدر اینطوری گند خورد تو خودروسازی شون
طراحی ها همه زشت و خسته کننده ماشین های کوچیک و بدریخت که فقر و فلاکت از سر و روشون میبارید موتور های حجیم( ۵ لیتر اینا به جای ۶ ۷ لیتر قدیم) و کم بازده …..
Taha Ayoobi
۲۷ دی ۱۴۰۳6 هم همینطور
Gtc و احترام به علایق مردم
۲۷ دی ۱۴۰۳نمیدونم دوستان چرا از کامارو نسل ۳ بدشون میاد
حداقل ظاهر جذابی داره
به نظرم بارنگ آبی جذاب تره
اینم دوستان ببینن جالبه https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.youtube.com/watch%3Fv%3DBmtxGdHbAOc&ved=2ahUKEwikoez71PqKAxVETaQEHZRKKwcQwqsBegQIChAE&usg=AOvVaw2AW1znt9Oz8RQg-CWtnsAZ
محمد
۲۸ دی ۱۴۰۳نسل پنجمش واقعا عالی بود
من از نزدیک تجربش رو دارمو برام بسیار دلچسب بود
هم صدای موتور جذاب بود هم طراحی داخلی و خارجیش باابهت بود
حیف با سیسات های غلط جنرال موتورز یه اسطوره هم کنار گذاشته شد
mmd@
۲۹ دی ۱۴۰۳همشون خوشگلن 🙂❤️
ممد ژانگولر
۲۷ دی ۱۴۰۳به به یکی از ماشینایی که به تیپ و اخلاق من میخوره همینه با دوست دختر روست بشینی توش گاز بدی تا اونسر دنیا
Nismo
۲۷ دی ۱۴۰۳غیر از نسل سوم و چهارم همش شاهکار بود
Taha Ayoobi
۲۷ دی ۱۴۰۳من نمیدونم چرا از طراحی 4 خوشم میاد
علی Shelby
۲۷ دی ۱۴۰۳درسته نسل سه با چهارش کاملا متفاوت بود
Iman 007
۲۷ دی ۱۴۰۳عاشق کامارو ام مخصوصا نسل۶ خیلی خوشگله همیشه بیشتر از دوج و موستانگ دوسش دارم
BlackWing
۲۷ دی ۱۴۰۳نسل پنجم کامارو به نظرم زیبا ترین و شیک ترین نسل بود ، از هر طرف بهش نگاه کنی زیبا و جذابه.
کانسپت نسل پنج تو سال ۲۰۰۶ جایزه بهترین کانسپت سال و مدل تولیدی تو سال ۲۰۰۹ جایزه بهترین طراحی سال رو دریافت کردن.
اولین باری که تو ترنسفورمرز دیدمش باورم نمیشد این ماشین قراره ۲ سال بعد به تعداد انبوه تولید بشه !
Nr
۲۷ دی ۱۴۰۳تو پاراگراف نسل 5
این نسخه علاوه بر تجربه رژیم غذایی برای کاهش وزن؟؟؟؟
امیر دهقان
۲۷ دی ۱۴۰۳استعاره بود!
Nr
۲۷ دی ۱۴۰۳خب حداقل ذکر میکرد تفاوت قبل و بعد رژیم رو :)
Ardavan Eslami
۲۷ دی ۱۴۰۳اینم یکی دیگه که رفت
Taha Ayoobi
۲۷ دی ۱۴۰۳ایشالا که بیاد
Nr
۲۷ دی ۱۴۰۳فیس لیفت 2019 اش که اتفاقا تو اخرین قسمت ترنسفورمز هم حضور داشت آنچنانم بد نبود
Bentley
۲۷ دی ۱۴۰۳این ماشین فوق العادست.یه کامارو zl1 1le حتی از کروتم بیشتر دوست دارم.حیف که شورلت قدر این ماشینو ندونست.
خودرو سازان امریکایی همون طور که قبلانم گفتم قدر داشته هاشونو ندونستن اون از الدزمبیل، پونتیاک، amc و … که بخاطر سودجویشون نابودشدن کردن.
الانم که لینکلن و بیوکم دارن کمرنگ میشن.
شوی هم که بزرگترین اشتباهش این بود کامارو کنار گذاشت.
دوجم که کلا همه چیشو نابود کرد اول اون وایپر افسانه ای.بعدشم چلنجر.
کلا به نظرم یه فورد مونده که داره میتازه.
دمش گرم ماشالا فورد.
پیرمرد قدیمی
۲۷ دی ۱۴۰۳من از نسل 2 این یکی رو بیشتر دوست دارم
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/10/Camaro-1975-14.jpg
مدل اول کامارو نسل 2 در ایران بسیار کمیابه
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/01/Chevrolet-Camaro-2.jpg
در ظاهر سپر جلو و چراغ های عقبش فرق میکنه
دیوار تهران یه نفر SS مدل 72 با رنگ قرمز رو گذاشته 2.400
https://divar.ir/v/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B3-%DB%B1%DB%B9%DB%B7%DB%B2-%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%86%D8%AF%D8%B1/wZnROFB7
Taha Ayoobi
۲۷ دی ۱۴۰۳خیلی عالی بود، بسیار لذت بردم
خودم از همه نسل هاش خوشم میاد، تو افول ترینش هم طراحی خوبی داره.
amir3715
۲۷ دی ۱۴۰۳زمانی که موستانگ توی نسل دوم و سوم از اون طراحی با ابهتش که درخور یه ماسل کار بود فاصله گرفته بود کامارو شاید قدرتش کم شده بود ولی حداقل طراحیش حفظ شده بود ولی دیگه رفت…
Taha Ayoobi
۲۷ دی ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/vision/%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88%d9%87%d8%a7-300-%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%a8%d8%ae%d8%a7%d8%b1-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa/
نسل 4 کامارو رو دیدم یا این مقاله افتادم.
نمیدونم فقط من دلم میسوزه برا این ماشینا که اینقدر ارزونن یا شما هم.
نمیدونم چرا دلم میسوزه براشون، مقاله اش هم حس نوستالژی داره.
کامنت های خوبی هم داره حتما بخونید.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۷ دی ۱۴۰۳نسل ۴ کامارو رو فقط باید از نزدیک دید خیلی جذابه ولی نه به عنوان کامارو.رذجب نسل ۶ هم تو بحث انجین عالی عمل کردند انجین ۴ سیلندر بسیار سر حال بود و تا ۷۰۰۰ دور دوران میکرد.نسخه وی۶ هم تا ۳۴۰ اسب قدرت عرضه میکرد اونم در دور ۷۱۰۰ که باعث جذابیت نسخهای پایه میشد و اوجش هم وی۸ تنفس طبیعی با ۴۶۵ اسب و وی ۸ سوپر شارژ ۶۵۰ اسبی.کاش شوی برشگردونه
مهدی
۲۷ دی ۱۴۰۳برای من و خیلی از آمریکایی سوارها ۷۰-۷۳ متفاوت از بقیه هست حتی شاید بالاتر از نسل یک. اما خب ایرادهای اساسی خودش رو هم داشت. ترکیب شاسی ضعیف و دیفرانسیل یک تیکه و فرمون بیش از حد نرم و دید خیلی ضعیف به اطراف باعث میشه که ماهیت اسپورتش یکم زیر سوال بره و شما جرات نکنی بری تو پیچ. ایراد تو طراحی لولا درها که بعد از سه چهار سال خراب میشد. طراحی بدون کلاف درها که همواره صدای باد میومد حتی تو خیلی از نمونه های صفر (شاید همه خودروهای بدون کلاف اون زمان این مشکل رو داشتن اما تو کامارو به خاطر طول زیاد و سنگینی درب و ضعف لولا خیلی بیشتر بود) و مهندسی و طراحی براکت های داشبورد و کنسول که کاملا ضعیف و پرسر و صدا بودن
BlackWing
۲۷ دی ۱۴۰۳ولی شاسی و بادی رول کامارو و پونتیاک ها نسبت به محصولات موپار و حتی مکوانها خیلی بهتر بود
مهم نبود ماستنگ موتورش کبرا جت بود یا چلنجر موتور سیکس پک داشت یا نه ، کامارو تو پیست میگرفتشون
من اینو با کاماروی خودم تو پیچ های جاده هراز متوجه شدم ، به نسبت خیلی استیبل و تو دست بود ماشین
این اتفاق تو نسل های جدیدشون هم افتاده و همیشه کاماروها توی پیست و مسیرهای پیچ در پیچ خیلی بهتر از ماستنگ ها و چلنجر ها هستن
مهدی
۲۷ دی ۱۴۰۳من سوار موستانگ و چلنجر اون زمان نشدم نمیتونم نظر بدم اما خودم کامارو ۷۴ و فرمولا ۷۴ داشتم از نظر هندلینگ که مقایسه میکردم با بی ام و های سری ۳ و ۲۰۰۲ و سری ۵ اون زمان واقعا بی ام وها بالاتر بودن و ضعف آمریکایی ها به چشم میومد
پیرمرد قدیمی
۲۷ دی ۱۴۰۳آمریکایی سوار هایی که در کنار اطلاعات مفید و خوبی ها از ضعف ها نیز حرف میزنن 👏
قابل توجه کاربر ماشالله…
Gtc و احترام به علایق مردم
۲۷ دی ۱۴۰۳آفرین به دوستان عزیز که حقایق رو میگویند نه تعصب
Taha Ayoobi
۲۸ دی ۱۴۰۳من که از نزدیک هیچکدومشون هم رد نشدم ولی به نظرم طبیعیه که بی ام و های اون زمان بهتر باشن،
اولن وزن کمتر و اندازه کوچیکتر،
دوما دوران افول آمریکا بود و تقریبا اوج آلمان،
سوما کامارو ماسل حساب میشه و برای پیست نیست.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۸ دی ۱۴۰۳مقایسه شما کاملا مردوده نمیتونی یه بیمر دو دو رو با کامارو تو هندلینگ مقایسه کنی.نکته اول اینه که هندلینگ هیچ ربطی به دیفرانسیل سولید نداره اگر شما قراره کامارو با اون ابعاد وارد پیست کنی باید محور عقب پنج اتصالی یا همون مولتی لینک بکنی.دوتا پانهارد بلند زیر کوتاه بالا . یک مندل به همراه میل موجگیر قطور این کار عقب رو دیگه بیمه میکنه.در مورد جلوبندی به دلیل ساختار مقاوم و نرم مورد نیاز بازار آمریکا و جادهای خشن و کفی بودن مسیرها تنضیمات جلو بندی منحصر به اون شرایط بوده و زاویه گوناگون چرخها برای پیست دوباره باید تعریف بشه شما فرمان ماشین رو کامل بچرخون و یک بنز رو هم بچرخون موتجه تفاوت میشی
مازیار
۲۸ دی ۱۴۰۳طاها جان
اگه بخوایم سراغ رقیبی مشابه از بیامو بریم اون 635 دهه هفتاد هست که وزن و مشخصاتی خیلی نزدیک به کامارو داره طوری که میشه یه ماسل آلمانی بحساب آورد، اما در اینصورت اوضاع بدتر میشهها
به نظرم حرف کسی که واضحه از روی تجربه میگه رو بپذیر
BlackWing
۲۸ دی ۱۴۰۳طاها
کامارو تو دهه ۶۰ و ۷۰ کاملاً یک پونی کار بود ، ماسل ها مثل چارجر و GTO اوضاع خراب تری داشتن تو بحث شاسی و فنربندی برای پیست
Taha Ayoobi
۲۸ دی ۱۴۰۳من که منکرش نبودم و اطلاعات خیلی زیادی هم در باره اون دوران ندارم.
ولی از قدرت هایی که از موتور میگرفتن اون دوران معلومه داستان چیه.
سوشیانت
۲۸ دی ۱۴۰۳شما توجه نکردی که اون زمان دوران بد صنعت خودرو آمریکا بود مازی جان
مازیار
۲۸ دی ۱۴۰۳آره والا دوران بدی بود
و همینطور ادامه داشت تا ورشکستگی بزرگ
چه خوبه که سال ۲۰۰۸ هنوز به دنیا نیومده بودی و ندیدی
خیلی بد بود سوشی خیلی بد😥
سوشیانت
۲۸ دی ۱۴۰۳اتفاقا تو دهه ۹۰ بد نیست به این اشاره کنیم که یه پیکاپ به اسم سایکلون فراری رو شکست داد😂 و تو دهه ۲۰۰۰ هم کادیلاک دید در شب و کمک فنر مغناطیسی رو اختراع کرد و همینطور اوج گرفتن دوباره کوروت دوران بد آلمان هم فقط دهه ۶۰ که نصف آمریکایی ها هم پرفورمنس نداشتن😉
مازیار
۲۸ دی ۱۴۰۳مثل همیشه قدرت منطق حرفهات مجال هیچ پاسخی نمیده
انا تسلیم✋️
Taha Ayoobi
۲۸ دی ۱۴۰۳بلک وینگ
صحیح👍
مهدی
۲۸ دی ۱۴۰۳در جواب دوستمون یانکی… چرا نباید یک بی ام و کوپه رو با کامل و مقایسه کرد ؟! چطور میشه گفت دیفرانسیل صلب تاثیری تو هندلینگ نداره؟! اتفاقا ۱۲۰ درصد تاثیر داره! رفتار دیفرانسیل صلب روی پیچها بسیار بد هست دلیلش هم واضحه چون یک قطعه صلب و بسیار سنگین هست که هنگام پیچ کاملا به نیروی گریز از مرکز کمک میکنه و هنگامی که یکی از لاستیک ها اصطکاک رو از دست بده لاستیک دیگه رو هم یا خودش میکشونه. یه مورد دیگه از رفتار بد دیفرانسیل صلب روی دست اندازهای یک طرفه مخصوصا اگر چاله باشه ( نه برآمده ) باز به خاطر سنگین بودن یه جسم صلب راننده کاملا تو این مواقع حس میکنه که ناگهان زیر محور عقب خالی میشه. و مورد آخر اینکه کامارو تو همون دهه ۷۰ مدل z28 رو مخصوص پیست داشت که عملا غیر از مول سوپاپ با دیوریشن بالاتر و یک مقدار جلوبندی قویتر هیچ فرقی با کامارو پایه نداشت و همچنان همون سیستم تعلیق وجود داشت پس اینکه کامارو برای پیست ساخته نشده صرفا نظر شماست
Rama
۲۹ دی ۱۴۰۳نسل اول و نسل 5 خیلی به دل میشینن