امسال ابروانتهای اندازه متوسط با تجهیزات آفرود و پیشرانههای قدرتمند، تنوع بسیار خوبی دارند. پس از معرفی رنجر رپتور و تاکوما TRD پرو، حالا کلورادو ZR2 بایسون نیز به این گروه پیوسته است.
اولین کلورادو در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد و تا سال ۲۰۱۲ روی خط تولید باقی ماند. نسل دوم، سال ۲۰۱۱ به بازار تایلند رسید و از سال ۲۰۱۵ برای قاره امریکا تولید شد. حالا با گذشت زمانی نسبتا طولانی، نسل سوم معرفی شده است تا وارد رقابت سخت با رقبای پرشمار امریکایی و ژاپنی شود.
نسخهی پایه از کلورادو ۲۰۲۴، موتور ۲/۷ لیتر توربوشارژ مجهز به اینترکولر دارد. این پیشرانه ۵ سیلندر، ۲۳۷ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. در بعضی بازارها، کلورادو Z71 با موتور ۲/۷ لیتر، دارای ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتنمتر گشتاور است.
قویترین مدل کلورادو با پیشرانهی ZR2، قدرت ۳۱۰ اسب بخار و گشتاور ۵۸۳ نیوتنمتر دارد. این پیکاپ با تجهیزات ویژه از سری بایسون (Bison) بهترین وانت اندازه متوسط جنرال موتورز برای طبیعتگردی و رانندگی آفرود محسوب میشود. این مدل در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نسبت به ZR2 استاندارد، حدود یک ثانیه، کندتر است.
علاوهبر چرخهای ۱۷ اینچ با تایرهای ۳۵ اینچ مخصوص بیراههنوردی، سیستم تعلیق ویژه با فنربندی قابل تنظیم برای کلورادو ZR2 بایسون وجود دارد. مجموعهی این تجهیزات با عبارت اختصاری AEV مخفف American Expedition Vehicles به معنی خودروهای مخصوص سفر امریکایی، شناخته میشوند. دیگر موردی که شورلت کلورادو مجهز به لوازم AEV را از نسخههای استاندارد متمایز میکند؛ نصب چرخ زاپاس در پشت راننده و چسبیده به کابین است.
در قسمتهای مختلف اتاق و خصوصا زیر بدنه، صفحههای استیل محافظ وجود دارند تا رادیاتورها، جعبه فرمان و گیربکس هنگام حرکت در مسیرهای سخت، آسیب نبینند. فاصلهی کف ZR2 بایسون از سطح زمین، ۳۰ سانتیمتر است و حدود ۴ سانتیمتر ارتفاع بیشتر نسبت به ZR2 استاندارد فراهم میکند. زاویه شیب قابل صعود و نزول با ZR2 بایسون، ۳۸/۲ و ۲۵/۲ درجه است. نهایت زاویهی قابل پیش بین محورهای جلو و عقب (breakover angle) نیز ۲۶/۹ درجه خواهد بود.
تجهیزات نصب شده روی شورلت کلورادو ZR2 بایسون، وزن خالص را به ۲۳۹۰ کیلوگرم میرساند که نسبت به ZR2 استاندارد، ۱۴۳ کیلوگرم سنگینتر است. همچنین وزن قابل حمل در پشت و تریلر کششی نیز، کمتر از ZR2 خواهد بود؛ بهطوری که مدل بایسون، ۴۷۶ کیلوگرم در قسمت مخصوص بار و ۲/۵ تن ظرفیت قابل کشش تریلر وجود دارد. این شرایط برای شورلت کلورادو ZR2 استاندارد، ۵۸۰ کیلوگرم و ۲۷۲۰ کیلوگرم است.
از نظر تجهیزات اضافی و لوازم لوکس سفارشی، شورلت کلورادو ZR2 بایسون قابل رقابت با رنجر رپتور و تویوتا تاکوما TRD پرو نیست. مواد داخل کابین نیز، فاقد ادوات فیبرکربن و کیفیت بالاتر از حد استاندارد هستند. هنوز قیمت نسل جدید شورلت کلورادو مشخص نیست اما میتوان انتظار داشت برای ZR2، حدود ۴۸ هزار دلار پرداخته شود و نسخهی بایسون، ۶۰ تا ۶۵ هزار دلار باشد. ارزانترین مدل شورلت کلورادو در مدل WT احتمالا آستانه قیمت ۳۱ هزار دلار را حفظ خواهد کرد. حدود قیمت رنجر رپتور ۸۰ هزار دلار و تاکوما TRD پرو ۵۰ هزار دلار است.
R@min
۱۰ خرداد ۱۴۰۲جی ام با پیکاپ های آفرودیش داره کلا راهو عوضی میره. تویوتا خیلی حرفه ای تر داره رقابت می کنه با فورد !!!
اسکید پلیت استیل !!! این حرکت خنده دار که به خاطر کاهش هزینه انجام دادن اولین. تو مدل ZR2 سه تا صحفه آلومینیومی گذاشته اما اینجا اومده پنج تا صفحه گذاشته اما استیل !!!! یاد بچه های آفرود خودمون میوفتم که از ناچاری استیل و یه مشت آهن قراضه میزارن در صورتی که رنجر رپتور پنج صفحه آلومینیوم ضخیم داره. البته تویوتا اومده ترکیبی کار کرده تو مدلای آفرودیش. اومدن لاستیک 35 گذاشتن تا ضعف شاسی و تعلیق رو پوشش بدن که حرکت مثبتی هست اما خب مشکل بنیادی هست. سیستم DSSV خیلی خوبه ولی نه برای رقابت با FOX تویوتا (اصلا سیستم FOX فورد رو وارد رقابت نمی کنم). از کیفیت کابین زدن اما به تجهیزات آفرود اضافه نکردن به این موضوع موتورای نه چندان مناسبش برای آفرود هم باید اضافه کرد.
کلورادو فروش خوبی داره بهتره جی ام بچسبه به همون مدل های غیر آفرودی فروششو بالا ببره.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ماشاالله اطلاعات دقیق و درست 👏
R/T
۱۰ خرداد ۱۴۰۲چه جالب
سبحان
۱۱ خرداد ۱۴۰۲مهندس جان اون استیل که شما خوندی با اون استیلی که فکر میکنی متفاوت هستش
Skid plate استیل به مراتب محکم تر از نوع آلمینیومی هستش ولی خب سنگین تر هم هست آلمینیوم خم میشه وقتی تو آفرود ضربه بخوره و توصیه کسایی که آفرود های سخت میرن اسکید فولادی هستش
بری فروم های آفرود بخونی میبینی چقدر استیل یا همون فولاد به زبان خودمون محکم تر هستش
این ضعف نیست بلکه نظر متفاوت شورلت هستش
شما داری فقط جنبه مالی قضیه رو میبینی
هر چند من معتقدم نقطه قوت این ماشین شاسی اون هستش که یه توضیحی هم در مورد این بعد ها میدم که چرا این ماشین شاسی بهتری نسبت به رقبا داره
یا کلا شاسی خودرو های بزرگ جنرال موتورز نسبت به فورد و کرایسلر بهتر بوده تو این چند مدت
R@min
۱۱ خرداد ۱۴۰۲نه مهندس استیل متفاوتی نیست، آلومینیوم تعادل ماشین رو بهم نمی زنه و منعطف هست و مثل استیل بعد ضربه خوردن شکلشو از دست نمی ده. این نظر متفاوت جی ام نیست بلکه برای کاهش هزینه هست و صرفا استفاده از گپ قیمتی بین مدل رپتور و TRD هست. اونایی هم که با استیل میرن آفرود بخاطر قیمت و شرایط اقتصادیشون هست. اسکید پلیت هم برای کراول استفاده میشه فروم های آفرودی هم با دقت بیشتری بخون من 10 سال عمرو گذاشتم تو این وادی، مدل های مسابقه ای و حرفه ای برای خوشگلی آلومینیوم به این گرونی نمی زارن.
راجب شاسی هم دوست دارم اون بعدها رو تو آینده نزدیک ببینم.
IMAN1199
۱۲ خرداد ۱۴۰۲درست گفتی رامین شما درست گفتی
یعنی مواردی که گفتی درستن
فقط یه مورد هست اونم اینه که از لحاظ خود متریال اگه منظور از استیل فولاد باشه خود متریال فولاد از هر آلومینیومی محکم تره از هر لحاظ
حتی از لحاظ انعطاف و از دست ندادن شکل
ولی احتمالا منظور چیزی دیگه بوده
سبحان
۱۲ خرداد ۱۴۰۲من نمیفهمم چه سودی داره بیای علم و تجربیات آدم هارو زیر سوال ببری که بگی آره فلان خودرو ساز مورد علاقه چون یه کاری کرده حتما بهتر از بقیه هستش بعد چند تا بهانه مسخره هم بیاری
https://expeditionportal.com/forum/threads/aluminum-vs-steel-skid-plates.142744/
این هم یه سرج ساده
حتی صفحات 1/8 اینچ فولادی هم از صفحات 1/4 اینچ آلمینیومی مقاوم تر یه نفر نمیتونی پیدا بکنی مقاومت فولاد مقابل آلمینیوم زیر سوال ببر چرا چون هر آدمی میدونه چگالی آلمینیوم کمتر هستش .
حداقل یکم روی زبانت کار بکن بتونی فرق استیلی که ما میگیم با استیل در انگلیسی چی هستش . استیل به انگلیسی همون فولاد .
IMAN1199
۱۲ خرداد ۱۴۰۲آره سبحان در مورد محکم تر بودن فولاد و برتری فولاد از هر لحاظ حرفت درسته
رامین تو موارد دیگه درست گفته بود
فقط تفاوت بین فولاد و آلومینیوم میمونه
که تو این مورد حرف شما درسته
و هیچ آلومینیومی به پای فولاد های پر استحکام نمیرسه از هر لحاظ مثلا مقاومت کشش – خمش – شکست – تسلیم – مدول های مختلف و… فولاد ها برتری دارن
تازه آلیاژ های پیشرفته فولاد های ویژه رو هم داریم که خیلی استحکام بیشتری هم دارن
R@min
۱۲ خرداد ۱۴۰۲وقتی که هنوز نمی دونی اسکید آلومینیومی تو تعادل، توزیع وزن، مصرف سوخت و خیلی پارامترهای دیگه برتری واضح داره مشخصه صرفا یه چیزی خوندی و تو واقعیت تجربه ای نداری که اسکید استیل هرچقدر ضخیم تر در واحد یکسان با آلومنیوم چه فشاری سنگینی به زیربندی و دماغه وارد میکنه و تجربه بدی تو آفرود بوجود میاره چی رو میخوای اثبات کنی ؟؟؟ این ماشین خوبه ؟؟؟ باشه خوبه برو باهاش حال کن.
اینم مقایسه علمیش منم بلدم 200 تا لینک فروم بدم بگن آلومینیوم بهتره:
https://expeditionportal.com/forum/threads/aluminum-vs-steel-skid-plates.142744/
سبحان
۱۲ خرداد ۱۴۰۲مگه تنها چیزی که مهمه وزن ؟؟ تو همون فروم که فرستادم یک نفر تجربه خودش نوشته که تفاوت وزن صفحات المینیومی 1.4 اینچ با صفحات فولادی 1.8 اینچ در ماشینش فقط 18 پوند بوده اونم در حالی هستش هنوز صفحات فولادی به مراتب محکم تر هستن .
دومین مورد این هستش المینیوم در مقابل نمک خوده میشه این ها یه سری حرف های ساده هستش
نظر من برعکس دقیقا فورد به خاطر اینکه وزن رنجر رپتور با همین صفحات المینیومی به 2475 کیلو رسیده نتونسته از صفحات فولادی استفاده بکنه zr2 بایسون با صفحات فولادی هنوز 85 کیلو از رپتور سبک تر هستش
هنوز میخوای داستان های تعادل و وزن و کاهش وزن بگی ؟؟
شما هم لینک فروم بده ببینیم کی گفته المینیوم بهتر از فولاد .
در مورد سیستم dssv جنرال موتورز هم به نظرم فقط سعی داری با کلمات گنده و انگلیسی نشون بدی متخصص هستی
ول هیچ اطلاعات دقیقی از این سیستم نداری یه جایی به موقع در مورد این سیستم توضیح میدم
R@min
۱۲ خرداد ۱۴۰۲پسر جان تکلیف منو مشخص کن انگلیسی بلدم یا نه ؟؟؟ فعلا این چیزارو یاد بگیر بعدا واست DSSV و شاسی و هر چی که دوست داری رو می گم. اول قشنگ اون لینک رو بخون ایلتس 9 داری دیگه نه ؟؟ بحثتم تو پرت و پلا نبر یه جا شاسی توضیح میدم یه جا تعلیق همه رو هم بگو بعدا و فردا نزار. اینارو 2 سال پیش گفتم اینجا، رو یه شاخه وایسا دونه دونه با سند و منطق توضیح بده. وقتی هم میگم فرق کامنت فنی و طرفداری هم نمی فهمی بخاطر همینه که فکر میکنی چون فورد این سیستم رو داره پس میگم بهترینه نه پسر جون بحث سر برتری تکنولوژیک یه سیستم هست نه برتری برند هر چند اگر فورد کلاس پیکاپ آفرودی با تریم رپتور معرفی نمی کرد اصلا این بحث و تریم ZR2 و TRD و… بوجود نمیومد.
سبحان
۱۲ خرداد ۱۴۰۲تو بیا اول قبول کن فرق steel ( فولاد ) با استیل نمیدونستی تا برات از dssv و شاسی خودرو هایی مثل کلورادو برات بگم
R@min
۱۲ خرداد ۱۴۰۲چیزی نداری بگی ؟؟ حتی نمی تونی ریپلای خودتو ثابت کنی حیف وقت خودت پسر جون. سوالی داشتی بگو اینجا برای تبادل اطلاعاته. حداقل اون لینکی ک فرستادمو تو خلوت خودت بخون به داشته هات اضافه شه.
سبحان
۱۲ خرداد ۱۴۰۲گفتم که هر وقت اشتباهات خودت قبول کردی از تعلیق dssv و از اینکه
چرا از فرمول یک گرفته تا خودرو ها نظامی از این تکنولوژی استفاده میکنن توضیح میدم
توضیح میدم چرا سیستم dssv خیلی دقیق تر از سیستم های فعلی هستش و چرا به جای شاک بیرونی از سه تا قرقره داخلی استفاده کردن و مزیتشون چی هست
حسین دهمرد
۱۰ خرداد ۱۴۰۲درود جناب اشتری قبل از ورود تیم زومیت به پدال این مشکل دسترسی به پیامها وجود داشت هنوزم وجود داره همچنان وجود خواهد داشت یا قابل حل شدنه؟ دیگه چند سال شد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ خرداد ۱۴۰۲من دقیقا متوجه نشدم مشکلی که فرمودین چی هست؟
حسین دهمرد
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ما قبلا از قسمت پروفایل به پیامهایی که ارسال کردیم دسترسی داشتیم و اگر کسی هم جوابی میداد در قسمت پیامها یه علامتی میومد اما الان باید صفحه ی مورد نظر رو پین کنیم و هرچند وقت یک بار به همین صفحه ی مورد نظر سر بزنیم تا ببینیم کسی جوابی داده یا نه.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ خرداد ۱۴۰۲من به تیم فنی اطلاع می دم
خخخ
۱۲ خرداد ۱۴۰۲شورولت رو با تویتا مقایسه میکنید؟
وقتی شورولت ماشین میساخت تویتا کاری داشت…
حمیدرضا
۱۶ خرداد ۱۴۰۲پس با این منطق شما پژو برتر از همه امریکایی ها هست چون وقتی پژو ماشین میساخت امریکایی ها اسب سوار میشدن
خخخ
۱۲ خرداد ۱۴۰۲گاری داشت