شورلت

سیستم تعلیق پیشرفته شورولت کلرادو ZR2 بایسون چگونه کار می‌کند؟

در مقاله پیش رو به بررسی طرز کار سیستم تعلیق پیشرفته شورولت کلرادو ZR2 بایسون می‌پردازیم.


شرکت مولتی ماتیک از سال ۱۹۸۴ تاکنون به کار تولید قطعات سیستم تعلیق خودروها مشغول است و کار خود را نیز به خوبی انجام می‌دهد. ردبول چهار بار پیاپی عنوان قهرمانی فرمول یک را با استفاده از دامپرهای ساخت مولتی ماتیک که به اختصار DSSV نامیده می‌شوند به دست آورده است. در حال حاضر هم ۵ رشته مهم موتور اسپرت از این دامپرها به‌صورت استاندارد استفاده می‌کنند؛ و این روزها نیز شاهد استفاده از دامپرهای DSSV در خودروهای تولیدی گوناگون از جمله شورولت کلرادو ZR2 بایسون هستیم.

باور داشته باشید یا نه، کلرادو ZR2 اولین خودروی آفرودی است که در سال ۲۰۱۷ به این دامپرها مجهز شد. قبل از آن تنها خودروهای اسپرت از DSSV استفاده می‌کردند. بایسون به این معادله ۳۱ سانتی‌متر ارتفاع خودرو از سطح زمین و لاستیک‌های ۳۵ اینچی آفرود را افزوده و مهندسان شورولت را نیز تمامی فاکتورهای مدنظر را در نظر گرفته‌اند تا خشن‌ترین و تواناترین وانت این کلاس متولد شود.

دامپرهای موردبحث اساساً طرز کاری مشابه نمونه‌های نصب شده در خودروهای اسپرت دارند. یک جفت سوپاپ قرقره‌ای دارای فنر درون یک محفظه پر شده با مایع هیدرولیک تحت‌فشار قرار دارند درحالی‌که روزنه‌های قابل تنظیم سرعت حرکت روغن را کنترل می‌کنند؛ اما به منظور اینکه سیستم تعلیق این وانت مناسب آفرودهای سبک و سنگین باشد مولتی ماتیک برخی تغییرات را در دامپرهای DSSV اعمال کرده است. بزرگ‌ترین تغییر به ضربه‌گیر یا بامپ استاپ (قطعه‌ای که به سیستم تعلیق افزوده می‌شود تا باعث جذب شوک‌ها شده و سواری نرم‌تری را ارائه کند) مربوط می‌شود که مختص مدل بایسون است. بجای استفاده از ضربه‌گیرهای لاستیکی معمولی که به اندازه فشار وارد شده نیرو را منتقل می‌کنند، مدل بایسون از ضربه‌گیرهای هیدرولیکی استفاده کرده که ریباند را مدیریت می‌کنند. مولتی ماتیک برای این قطعه از اصطلاح جانس کنترل استفاده کرده است.

اگر بخواهیم به ساده‌ترین شکل ممکن این موضوع را شرح دهیم باید بگوییم دامپرهای یاد شده نیروی بیشتری را جذب کرده و میزان کمتری را دفع می‌کنند. در نظر بگیرید که شما با این وانت پیکاپ و در حال طی کردن صحرای موهاوی با سرعت حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت هستید و با یک صخره بزرگ برخورد می‌کنید. بجای اینکه ضربه‌ای شدید به خودرو وارد شده و سیستم تعلیق آن را ناراحت کند، ضربه‌گیرهای هیدرولیکی تمامی فشار را جذب کرده و بخش کمتری از آن را از طریق چرخ بازمی‌گردانند.

فورد از تکنولوژی سیستم تعلیق مشابهی در رنجر رپتور استفاده کرده هرچند سیستم فورد به اندازه سیستم تعلیق مولتی ماتیک پیشرفته نیست. شوک‌های بای پس داخلی فاکس دارای فرایند دامپینگ تطبیقی در فشرده شدن هستند و از سیستم سوپاپ هوشمندی سود می‌برند که مایع هیدرولیک را با آزادی بیشتری ارسال می‌کند. در واقع تنظیمات سیستم تعلیق فاکس بیشتر مشابه کلرادو ZR2 استاندارد است؛ اما ضربه‌گیرهای هیدرولیکی فاکس حداقل در فورد رنجر دارای حالت ثابت در ریباند هستند و شوک‌ها همچنان از ضربه‌گیرهای لاستیکی سنتی استفاده می‌کنند. نتیجه این نوع طراحی کنترل کمتر روی ضربات وارده به سیستم تعلیق در زمان حرکت با سرعت بالا در صحرا خواهد بود. رابرت تسئو مهندس دینامیک خودروی مولتی ماتیک به خوبی اصولی کلی این سیستم تعلیق را شرح می‌دهد:

ما می‌خواهیم چیزی داشته باشیم که بتواند در برابر تمامی شرایط آفرودی دوام بیاورد و بنابراین باید بتواند کنترل خودرو را حفظ کرده و در برابر تمامی ضربات کارایی خود را حفظ کند؛ اما درعین‌حال نمی‌خواهیم این طراحی تأثیر منفی روی هندلینگ یا سواری خودرو در جاده بگذارد

مولتی ماتیک برای دستیابی به این موضوع چهار هدف کلیدی را در توسعه دامپرهای DSSV و ضربه‌گیرهای هیدرولیکی برای آفرود مدنظر داشته است که شامل موارد زیر هستند:

  • به حداقل رساندن حرکات بدنه
  • کاهش میزان حرکت چرخ‌ها
  • کاهش استهلاک چرخ‌ها و نیروی وارده به فریم
  • افزایش پراکندگی و اتلاف انرژی

دو هدف اول زمانی که با این وانت راهی بیراه‌ها می‌شوید مشهود هستند. میزان بازی و حرکت چرخ‌های شورولت کلرادو ZR2 بایسون به اندازه آفرودرهای دیگر نیست و شاید برخی افراد آن را در سرعت‌های پایین خشک و سفت بدانند؛ اما این وانت برای حرکت پرسرعت در آفرود طراحی شده و زمانی که این کار را انجام دهید، خودرو به خوبی از روی صخره‌ها و مسیرهای ناهمواری عبور خواهد کرد و حسی شبیه جت اسکی روی دریا به شما دست خواهد داد. اگر بخواهید شاسی خودرو را واقعاً ناراحت کنید باید از دست‌انداز بسیار بزرگی عبور نمایید.

همین سواری نرم در جاده نیز دیده می‌شود. سیستم تعلیق خودرو به ندرت در زمان عبور از سرعت‌گیرها دچار مشکل می‌شود و تنها نکته منفی در سواری خودرو و صدای کابین به لاستیک‌های بزرگی مربوط می‌شود که البته از یک آفرودر با این مشخصات بعید نیست؛ اما ویژگی‌های کلرادو ZR2 بایسون فقط به سیستم تعلیق آن محدود نمی‌شود. همین لاستیک‌های بسیار بزرگ نیز ۲ اینچ بزرگ‌تر از نمونه‌های ۳۳ اینچی ZR2 استاندارد هستند و ضخامت بیشتری دارند. شورولت برای اینکه بتواند چنین لاستیک‌هایی را بکار گیرد مجبور به اعمال برخی تغییرات در اکسل جلو شده است. همچنین ارتفاع خودرو هم با این لاستیک‌ها افزایش یافته است. رینگ‌های ۱۷ اینچی نیز مختص مدل بایسون هستند.

پیشرانه تنها جایی است که احساس می‌کنیم امکان ارتقای آن وجود دارد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۷ لیتری توربو در دیگر نسخه‌های کلرادو نیز وجود دارد و ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۳ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. قدرت پیشرانه کم نیست و به خوبی می‌تواند وانت یاد شده را با سرعتی بالا از صحرا عبور دهد اما در بزرگراه‌ها نشانه‌هایی از تقلای آن دیده می‌شود هرچند بازهم قدرت آن از برخی پیشرانه‌های ۶ سیلندر تنفس طبیعی بکار رفته در برخی وانت‌های دیگر بهتر است.

پس از یک هفته رانندگی با شورولت کلرادو ZR2 بایسون می‌توان گفت این برند به هدف خود دست یافته است. با استفاده از تکنولوژی جانس کنترل هوشمندانه مولتی ماتیک و اضافه کردن تجهیزات آفرود غیرعادی در این کلاس، کلرادو ZR2 بایسون با فاصله زیاد تواناترین وانت پیکاپ میان سایز دنیا محسوب می‌شود. البته نباید این خبر را به گوش مدیران فورد رساند!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۲۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    شاید کلرادو نسبت به بقیه هم نوع های آمریکایی خودش یه مقدار ناشناخته تر باشه ولی انصافاً این پیکاپ آمریکایی حرفای زیادی واسه گفتن داره و یکی از بهترین انتخابا واسه آفرود سواراست

    موافقم 21
    مخالفم 1
    1. (Ali(chevynova

      ۲۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      ماشالاه شوی با ۱۰۰ سال سابقه تولید پیک آپ
      ماشالاه اصالت ۱۹۱۱
      ماشالاه c10 مدل ۱۹۶۷
      ماشالاه سیلورادو ۱۹۸۹
      ماشالاه کاستوم ۴۵۴ دوالی
      ماشالاه پشتوانه

      موافقم 18
      مخالفم 11
      1. زیزیگولو

        ۲۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (6035 ديدگاه)

        شورولت C10 های قدیمی که تعدایشون هنوزم تو شهرای ایران تردد دارن هوزم ابهت ازشون میباره

        موافقم 17
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (10479 ديدگاه)

          این خودرو شاخ تو شاخِ هایلوکس TRD هستش اما به نظر من کلرادو در این مدل قویتر نشون میده و ایستادن خودرو حقیقتاً خوفناک و جذابه!!!

          موافقم 13
          مخالفم 1
        2. زیزیگولو

          ۲۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (6035 ديدگاه)

          نوید منم همین فکرو میکنم 👍

      2. Mr wrong

        ۲۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (335 ديدگاه)

        خدایی خوشگل ترین پیکاپه
        نه؟

        موافقم 7
        مخالفم 6
        1. Foad

          ۲۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (6 ديدگاه)

          TRX خفن تره …

          موافقم 8
          مخالفم 2
    2. NAVID@@98

      ۲۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (764 ديدگاه)

      برای همینه 👑🥇 تو همه هر بررسی تخصصی که انجام شده بهتر از رقبای هم سگمنت کلاس خودش شده و اول شده بخصوص تو آفرود شورلت کلرادو به برتری رسیده و هرچیز اول شده
      با اینکه آمریکایی ها اهمیتی به این سگمنت نمیدن یا اروپایی ها در چیزی که بخوان یا نخوان چون کارشون تخصصی از فول سایز به بالا شروع میشه یا چیزی که خودشون خواسته باشن
      ولی این نشون میده اگه بخوان تو همین سگمنت کلاس هم برتری و هرچیز اول مثل آب خوردنه واسشون اوفففففففف 👑 🥇

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. زیزیگولو

        ۲۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (6035 ديدگاه)

        آمریکاییا اهمیتی به این سگمنت نمیدن؟؟؟!!!!! یعنی چی؟؟؟!!!!

  2. ali_x76

    ۲۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    توضیح در مورد بامپ استاپ اشتباه بود.
    بامپ استاپ هدفش کنترل مقدار باز و بسته شدن تعلیقه که در بازه‌ی مجاز اجزا و قطعات باشه.
    یک مدلش تراول باز شونده رو محدود میکنه (وقتی زیر چرخ خالی میشه) که معمولا تسمه ابریشمیه.
    یک مدل هم تراول جمع شونده رو محدود میکنه (فرود توی آفرودهای سرعتی و صحرا نوردی) که لاستیکی، پلی یورتان یا مثل این ماشین، هیدرولیکیه.
    اگر نباشه، در حین حرکت ممکنه تعلیق از بازه مجاز جابجایی خارج بشه که باعث خرابی فنر، کمک، مندل‌ها، بوش‌ها، موجگیر‌ها و … میشه.

    موافقم 8
    مخالفم 3
  3. سبحان

    ۲۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (321 ديدگاه)

    نه ببنید فاکس بهتره و dssv و مولتی ماتیک و شورلت دارن راه اشتباه میرن
    و اسکید فولادی چون ارزون هست از المینیوم شورلت استفاده میکنه ( واکنش t1+ و مجلات خودرویی 😂)

    موافقم 7
    مخالفم 2
  4. علی Shelby

    ۲۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    وانت پیکاپ های امریکایی واقعا توانایی های افرود بسیاری دارن

    موافقم 14
    مخالفم 1
  5. علی Shelby

    ۲۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    نمونش همین سیستم تعلیق کلرادو

    موافقم 14
  6. R@min

    ۲۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    مشکلی که متاسفانه مجلات دارن، بخش تبلیغات برندها با دروغ ها و منحرف کردن اصل مطلب سعی در بزرگ کردن یه محصول هستن، البته که کلرادو تو این نسل پیشرفت خوبی داشت. جی ام خیلی خرج تبلیغات این ماشین کرد و فروشش هم خوب شده.

    این سیستم در واقع قابل قیاس با فاکس ۲.۵ اینچی سال ۲۰۱۷ هست که فورد برای حفظ فاصله بین رنجر و F150 اینکارو کرد ! میشه گفت رنجر رپتور و کلرادو ZR2 در آفرود رقبای هم سطحی هستن اما باها همچنان سیستم فاکس باز هم عملکرد بهتری داره و برتری موتوری رپتور تعیین کننده محصول بهتره.

    موافقم 3
    مخالفم 8
    1. سبحان

      ۲۶ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (321 ديدگاه)

      نه ببین اونی که پول داده به مجله منم
      هدفم هم فقط رو کم کنی بوده ( این ایده بهتری نیست )

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۲۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2051 ديدگاه)

        حرفی داری بزن منتظرم. تو بودی قرار بود راجب سیستم قرقره ای توضیحات بدی غیب شدی ؟؟

        موافقم 6
        مخالفم 1
        1. سبحان

          ۲۶ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (321 ديدگاه)

          دیدم دارم با دیوار حرف میزنم منصرف شدم توضیح بدم

          موافقم 4
          مخالفم 3
      2. R@min

        ۲۶ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (2051 ديدگاه)

        راستی اون استیل تو خالی T45 هم در شاسی رپتور T1+ دیدی تو صنایع هوا فضا و محصولات مسابقه ای استفاده میشه و با ورق استیل زیر کلرادو اندازه همین کلرادو با اون T1+ تفاوته(وقتی بهت فشار میاد چیزی نداری بگی، با اون ممد دیمن تیم آپ کنین شاید چیزی در اومد ازتون یکبار ما چیزی نداشته باشیم برای گفتن).

        موافقم 4
        مخالفم 2
  7. Taha Ayoobi

    ۲۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4321 ديدگاه)

    👏👏👏
    آدم لذت میبره این همه مهندسی رو میبینه.

    تویوتا تاکوما TRD پرو هم کم چیزی نیست، مخصوصا صندلی هاش.

  8. JaMsHiD_R1988

    ۲۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2759 ديدگاه)

    کسی می‌تونه سیستم تعلیق این مدل رو توضیح بده؟

  9. Saleh

    ۲۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    اصن بگو عقلم راضی بشه که این از هایلوکس بهتره
    جواب دلمو چی بدم

    موافقم 4
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا