سه دهه قبل از ساخت C8، کوروت موتور وسط دیگری به خط تولید نزدیک شد که میتوانست به یکی از چشمگیرترین سوپرکارهای زمان خود تبدیل شود.
کوروت که در سال ۱۹۵۳ رونمایی شد، بیش از ۷۰ سال است تولید میشود و طی هشت نسل به یکی از افسانهایترین خودروهای تاریخ تبدیل شده است. هرچند اولین کوروت موتور وسط در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد ولی شورلت در طول تاریخ این خودرو با کانسپتهای مختلف چند بار ایدهٔ کوروت موتور وسط را امتحان کرد که هیچکدام روی خط تولید نرفتند. از بین تمام این کانسپتها، مدل CERV III سال ۱۹۹۰ نزدیکترین کوروت موتور وسط به خط تولید بود که هرچند این اتفاق نیفتاد ولی هنوز هم پس از سه دهه جذاب به نظر میرسد.
ایدهٔ کوروت موتور وسط
«زورا دانتوف» افسانهای از دههٔ ۵۰ به ساخت کوروت موتور وسط فکر میکرد و ساخت چند کانسپت را رهبری کرد. هرچند زورا در سال ۱۹۷۵ بازنشست شد ولی پروژههای کوروت موتور وسط ادامه پیدا کردند و در سال ۱۹۸۵ معاون ارشد طراحی شورلت «چاک جردن» راه زورا را با یک کانسپت موتور وسط جدید ادامه داد. این کانسپت که کوروت ایندی نام داشت، اولین بار در نمایشگاه خودروی دیترویت ۱۹۸۶ رونمایی شد. این کانسپت با هدف نمایش پیشرانهٔ V8 توئین توربوی مسابقهای شورلت ساخته شده بود. کوروت ایندی که هم از لحاظ طراحی و هم فنی خیرهکننده بود، با استقبال چشمگیر مطبوعات و مردم مواجه شد و درنتیجه مدیریت شرکت متقاعد شد برای توسعهٔ بیشتر آن چراغ سبز بدهد. بدین ترتیب، پروژهٔ کوروت ایندی درنهایت به کانسپت CERV III تبدیل شد که قرار بود دوباره در نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۰ مردم را شگفتزده کند.
ظاهر فوقالعاده
بدنهٔ CERV III تکاملی خیرهکننده از کانسپت ایندی بود. این بدنه از ترکیب فیبر کربن و کولار ساخته شده و برای افزایش استحکام با آلومینیوم تقویت شده بود. طراحی این کانسپت از هر زاویهای بسیار زیبا بود و در جلو با چراغهای مخفی نمایی کاملاً تهاجمی داشت. سقف شیشهای کانسپت ایندی هم در این کانسپت بازطراحی و به پانلی قابل برداشتن مجهز شده بود که میتوانست مثل کوروت C4 تولیدی، خودرو را از کوپه به تارگا تبدیل کند. درهای هیچی لامبورگینی مانند هم یکی دیگر از ویژگیهای این کانسپت بودند. داخل CERV III هرچند بهاندازهٔ نمای بیرونی آیندهنگر به نظر نمیرسید ولی برای بهبود ارگونومی با حفظ ویژگیهای سنتی کوروت طراحی شده بود و درعینحال از تکنولوژیهای پیشرفتهای مثل نمایشگر CRT و سیستم کنترل تهویهٔ الکترونیکی بهره میبرد.
تکنولوژیهای فنی
درحالیکه کانسپت CERV III در ظاهر بسیار جذاب بود، چیزی که زیر این بدنه پنهان شده بود جذابتر بود زیرا مثل ایندی، این کانسپت هم مملو از تکنولوژیهای پیشرفته بود که دههها بعد در خودروهای اسپرت متداول شدند. ازجملهٔ این ویژگیها میتوان به سیستم فرمان گیری چرخهای عقب و سیستم تعلیق تطبیقی کاملاً مستقل با کنترل الکترونیکی اشاره کرد. این کوروت موتور وسط همچنین به سامانهٔ چهارچرخ محرک مشابه چیزی که در پورشه ۹۵۹ استفاده شده بود و ترمزهای قدرتمند با دو دیسک در هر چرخ هم مجهز بود.
پیشرانهٔ V8 قدرتمند
هرچند کانسپت ایندی سال ۱۹۸۶ پیشرانهٔ مسابقهای جدید شورلت را به نمایش گذاشت، CERV III به پیشرانهٔ بسیار خیابانیتری مجهز بود. این کانسپت از نسخهٔ آزمایشی موتور تمام آلومینیومی LT1 استفاده میکرد که زیر کاپوت کوروت ZR1 تولیدی آن سالها قرار داشت. این موتور ۵.۷ لیتری که با همکاری لوتوس توسعه پیدا کرده بود، چندین ارتقاء مثل تجهیز به پیستونها و شاتونهای قویتر را نسبت به نسخهٔ تولیدی تجربه کرده بود. مهمترین تغییر این موتور اما تجهیز به دو توربوشارژر گرت بود. به لطف این تغییرات، موتور V8 موردبحث که بهطور گستردهای مورد آزمایش قرار گرفته بود، ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
شیوهٔ انتقال نیروی این پیشرانه هم به همان اندازه چشمگیر بود زیرا مهندسان از دو گیربکس مجزا برای سامانهٔ چهارچرخ محرک استفاده کرده بودند که یک سیستم تعویض دندهٔ شش سرعته با کنترل کامپیوتری را به همراه داشت و ظاهراً شتاب را بهطور چشمگیری بهبود میبخشید. کوروت CERV III به لطف این قوای محرکه ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
آمادهٔ تولید
کوروت CERV III با واکنش بسیار مثبتی هم از سوی مردم و هم رسانهها مواجه شد و ازآنجاییکه کوروت C4 با خودروهای اسپرت ژاپنی ارزانتر رقابت میکرد، مقامات جنرال موتورز ایدهٔ تبدیل CERV III به سوپراسپرتی تولید محدود را بررسی کردند که در کنار C4 عرضه شود و هیجان نام کوروت را افزایش دهد. این بررسیها نشان داد که سوپرکار موردبحث باید قیمتی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دلار داشته باشد که رقم بسیار بالایی بود خصوصاً در قیاس با کوروت پایه با قیمت حدود ۳۲ هزار دلار و حتی ZR1 که کمی بیش از ۵۸ هزار دلار قیمت داشت. علاوه بر این، بحران مالی جهانی در دههٔ ۹۰ باعث کاهش تقاضا برای سوپرکارهای گرانقیمت شد و درنتیجه، کوروت CERV III هیچگاه به تولید نرسید.
(Ali(chevynova
۹ فروردین ۱۴۰۴کوروت ، اصیل ترین سوپر اسپرت تاریخ با ۷۲ سال پشتوانه
محصولی که قیمتش مناسب ولی پرفورمنسش در حد رقبای بالای ۳۰۰ هزار دلاری هست
ماشالاه کوروت ماکو شارک کانسپت
ماشالاه کوروت ۴۲۷ مدل ۱۹۶۹
ماشالاه کوروت ۳۲۷ مدل ۱۹۶۶
ماشالاه کوروت استینگری ۱۹۶۵
Cehx
۹ فروردین ۱۴۰۴کروت رو دوست دارم ولی معتقدم در دنیای خودرو صفت برترین وجود ندارد
Taha Ayoobi
۱۰ فروردین ۱۴۰۴برای دیسلایک های علی شوی هیچ دلیلی جز فشار نمیبینم
Alireza
۹ فروردین ۱۴۰۴شاید اگه تولید میشد الان تصویر کاملا متفاوتی از کوروت رو میدیدیم
AMBarzegar
۹ فروردین ۱۴۰۴سلام
ماشین جالبی بود انصافا تو اون زمان خیلی فناوری خوبی داشت ، ولی نمیدونم چرا احساس میکنم مکلارن اسپیدتیل رو از رو این ساختن ، عین پدر و پسرن 😅😁
Titanium
۹ فروردین ۱۴۰۴برای اون موقع خیلی مدرن و جذاب بوده
محمدهادی
۱۰ فروردین ۱۴۰۴این ماشین کراش منه
یادمه بچه که بودم حدودا سالهای ۹۸
روی یکی از کارت بازی های ماشین عکس این بود
هرکسی این کارت براش میومد برنده بود
ازون موقع تو کفش بودم
اسمشو یادم رفته بود الان با این مطلب پدال همه چیز برام بازسازی شد
یادش بخیر
اصلا تمام هایپر کارهای اون اول دهه نود خفن بود طراحی هاشون
همه شون هم انگار از یک زبان طراحی مشابه استفاده میکردن
خدایی هنوز هم خطوط طراحی و فرم دهی خودرو مدرنه
خیلی جذاب تر و مدرن تر از طراحی های زننده ی الان
بی ام و نازکا
فولکس ناردو
این هیولای آمریکایی
میتسوبیشی اچ اس آر
جگوار ایکس جی آر ۱۵
و چنتای دیگه
۹ فروردین ۱۴۰۴ماشین بچه خوشگلا
حسن
۹ فروردین ۱۴۰۴طاها کجایی
چقد برا حرص خوردی اخرشم نپذیرفت زورا یه شخص بوده
«زورا دانتوف» افسانهای از دههٔ ۵۰ به ساخت کوروت موتور وسط فکر میکرد و ساخت چند کانسپت را رهبری کرد.
Taha Ayoobi
۱۰ فروردین ۱۴۰۴آخ آخ آخ
(«زورا دانتوف» افسانهای از دههٔ ۵۰ به ساخت کوروت موتور وسط فکر میکرد و ساخت چند کانسپت را رهبری کرد.)
حسن تا این جلمه رو تو متن خوندم یاد خودمو و خودتو اون بنده خدا افتادم،
میگفت زورا معلوم نیست کی بوده که برا خودش یه نظری داشته😂
هرچی میگفتیم مهندس و راننده مسابقات بوده انگار نه انگار، آخرش اون جمله تو به بهترین شکل توصیفش کرد: یا فلانی یا خودتو زدی به فلانی.
بنده خدا نمیدونم چرا از وقتی زیر یه پست از رو کامنتش سنشو حدس زدم دیگه کامنت نذاشت
718
۱۰ فروردین ۱۴۰۴یعنی GM اگه بدونه ۲ نفر تو ایران به اسم طاها و حسن یه مشت خزعبلات رو دلیل ساخت C8 میدونن همین فردا توقف تولید میزنه. روی هم ۸ هزار تا کامنت گذاشتید ولی دریغ از یک جمله که درست باشه. فقط یه مشت حرف بی پایه و اساس تایپ میکنید. ( متن پایین برگرفته از مصاحبه کار اند درایور با مهندس ارشد کوروته )
Juechter told us that although GM has alluded to a mid-engined production Corvette for decades, its true genesis occurred during the final development of the sixth-generation ZR1
پروژه توسعه کوروت موتور وسط برای تولید ( نه صرفا کانسپت و پیش نمایش ) از نسل ۶ کوروت شروع شد.
Juechter points out that ” the worst thing you can do [is add] more horsepower, more torque, and less weight on the rear wheels, and more weight on the front wheels. It’s all directionally wrong, and it just gets worse as you raise the stakes. We could have taken another step like the AMG GT; Just keep moving the engine back farther, and you end up with this hood that’s just absurdly long and this tiny little passenger compartment shoved all the way in the back
افزایش قدرت و گشتاور و توزیع غیرمتوازن وزن روی محور جلو بدترین گزینه برای پرفورمنسه. همچینن میگه میتونستیم مثل AMG GT عمل کنیم و موتور رو بکشیم عقب اما ظاهر خودرو به هم میخورد. پس دیگه جا برای ارتقا نبوده.
A mid-engine layout also improves braking, because the additional weight lets the rear brakes do more of the stopping. Mid-engined cars have a lower polar moment of inertia, which is a technical term that means that the mass of a mid-engined car is more centralized in the vehicle. This allows the car to change direction more easily and therefore more rapidly.
همچنین ساختار موتوروسط روی ترمزگیری و گشتاور قطبی اینرسی ( مقاومت یک جسم در اثر حرکت دورانی ) و هندلینگ هم اثر مطلوبی میزاره.
You can put the engine in the back, and it doesn’t turn good magically, you have to learn how to leverage that to make the car great. So we had a lot of learning to do. You look at GM’s other attempts for engine in the rear—Corvair, Fiero—we didn’t have a lot of institutional learning to draw from
ایشون میگه ساختار موتوروسط برای GM سخت و دردسر آفرین بوده چون تجربه ی خوبی در ساخت این مدل خودروها نداشتند!
Aside from performance, a mid-engined car looks different because of not having to package an engine up front. It can have a much steeper hoodline and improved forward visibility.
نه تنها پرفورمنس، بلکه میدان دید هم در خودروی موتوروسط بهتره و اثر مثبتی در رانندگی میذاره چون دیگه یه کاپوت طویل اون جلو نیست.
در پایان همونطور که بارها گفتم دلیل اصلی توسعه این کوروت، بهبود پرفورمنس بوده چون ساختار موتورجلو دیگه جا برای رشد نداشته یا هزینه ش بیش از مقدار منطقی بوده و صرفه اقتصادی نداشته. بخاطر همین بعد از چنددهه ساختار کوروت شد موتور وسط. یعنی به بی سواد هم انقد توضیح بدی میفهمه. دیگه خیلی زشته بعد حرفای خود مهندس ارشد کوروت بگی نه اینا همش به عشق آقام زورا بوده که ۲۰ سال بعد مرگش تازه یادمون افتاد موتوروسط بزنیم 😂
718
۱۰ فروردین ۱۴۰۴آدم کامنت این دوتا رو میخونه مطمئن میشه نه تنها از خودرو چیزی نمیدونن بلکه سلامت روانی و جسمی شونم زیرسواله. طرف وقتی میبینه حرفی برای گفتن نداره، هرچی حرف بی سرو تهه نسبت میده به بقیه و حرف دهن دیگران میزاره!
Taha Ayoobi
۱۱ فروردین ۱۴۰۴جی ام رو ول کن، شرکت های اروپایی بفهمن تو داری چی میگی به نظرت چیکار میکنن؟
این همه از خوبی های موتور وسط گفتی درحالی که من اصلا در مورد موتور وسط بد نگفته بودم.
تو تو کامنتای قبلی حرفت یه چیز دیگه بود الان داری یه چیز دیگه میگی.
Taha Ayoobi
۱۱ فروردین ۱۴۰۴پدال چرا جدیدا رو کامنت های من حساس شدی
این کلی بی احترامی میکنه بعد من جوابشو میدم چرا پاک میکنی؟
حسین دهمرد
۹ فروردین ۱۴۰۴امکانات اروپایی ها رو روش گذاشتن خب معلومه قیمتش گرون میشه و بازارش محدود میشه. در دسترس باشه بیشتر میفروشه هم مصرف کننده راضی هم شرکت.
امیر عباس
۹ فروردین ۱۴۰۴رو چه حسابی این حرفو میزنی،چرا؟الکی نطق نکنید و دلیل و منطق بیارید،چراگرون میشه؟محدود میشه؟
حسین دهمرد
۱۰ فروردین ۱۴۰۴از درکت خارجه یا درمقابل فهمیدن مقاومت میکنی
دلیل به این واضحی اینهمه امکانات مفت که بدست نمیاد. یکیش فرمانگیری چرخهای عقب
مقاله رو بخون ببین چه امکاناتی توش به کار بردن که قیمتش شده در حد پورشه و فراری.
𝓢𝓱𝓪𝓱𝓻𝓸𝓴𝓱_𝓰
۹ فروردین ۱۴۰۴دیترویت ۱۹۹۰چه کرده ی زمانی نظیر نداشت،،پسرر چقد زیباس ،دلمو برد با این رنگش،محشره
محمدهادی
۱۰ فروردین ۱۴۰۴دم کشیده ی زیبای عقبش بشدت تداعی کننده ی جگوار ایکس جی ۲۲۰ و مکلارن لانگ تیل و البته میتسوبیشی HSR II بود
حس سرعت های بالا رو به آدم میده
Saeedfarshchian
۹ فروردین ۱۴۰۴عجب طراحی!
Ali.d
۱۰ فروردین ۱۴۰۴والا اینی که من میبینم همین الانم تولید بشه خیلی حرف ها واسه گفتن داره و خیلیا باید جلوش لنگ بندازن
Taha Ayoobi
۱۰ فروردین ۱۴۰۴عجب طراحی ای داشته
همه چی تموم بوده این ماشین
حیف تولید نشد، اگه تولید میشد الان داستان خیلی فرق داشت.
Taha Ayoobi
۱۰ فروردین ۱۴۰۴(«زورا دانتوف» افسانهای از دههٔ ۵۰ به ساخت کوروت موتور وسط فکر میکرد و ساخت چند کانسپت را رهبری کرد.)
ای بابا بد شده که، بعضی ها بهش میگفتن کارگر جنرال موتورز
718 کجایی، …
قبلا هم گفتم، همونطور که اینجا دیدید، زورا از نسل 2 میگفت که کوروت باید موتور وسط باشه و وجود تیپ زورا توی نسل 8 کاملا این رو اثبات میکنه که این پروژه چیز از قبل تایین شد ایه و حسابی روش کار شده، با توجه به این همه پروژه های موتور وسط تولید نشده معلومه که این نسل 8 هم در ادامه اونهاس با این تفاوت که این دفعه تولید شده.
اینم عکس آقا زورا
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Zora-Arkus-Duntov.jpg
718
۱۰ فروردین ۱۴۰۴بیش از یک ساله تو پدالی. واقعا خجالت باره سطح اطلاعاتت از برندی که طرفداریشو میکنی انقد پایین باشه. یکم سرچ کن ببین داستان چی بوده. یه دلیل خنده دار برای خودت درست کردی فکر کردی من و بقیه طرفداران ماشین نمیفهمیم؟ تا همین جا هم زیادی واقعا وقت گذاشتم و به شعور خودم بی احترامی کردم. اینم یکبار دیگه میگم به این امید که شاید بلخره فهمیدی صنعت خودرو با خیال پردازی یه نوجوون یا شاید بچه، خیلی فرق داره.
مصاحبه مجله کار اند درایور در سال ۲۰۱۹ با مهندس ارشد کوروت Tadge Juechter راجع به چرایی تولید کوروت موتوروسط. خودت بخون :)
https://www.caranddriver.com/news/a27128435/mid-engined-corvette-why-it-matters/
Taha Ayoobi
۱۱ فروردین ۱۴۰۴بالا جوابتو دادم