درحالیکه این روزها جهان آمادهٔ عرضهٔ جدیدترین نسل کوروت ZR1 میشود، میخواهیم سری به گذشته بزنیم و مروری داشته باشیم بر رقابت کوروت C6 ZR1 با فراری ۵۹۹ GTB فیورانو که در دسامبر ۲۰۰۸ توسط موتورترند انجام شده است.
«قیمت ارزان» عبارتی است که برای دههها به شورلت کوروت چسبیده و خیلیها معتقدند کوروت در قبال قیمت خود خودروی فوقالعاده است ولی هنوز در لیگ فراری، لامبورگینی و پورشه قرار ندارد. اکنون اما کوروت ZR1 کاملاً جدید مدل ۲۰۰۹ از راه رسیده که برخلاف تمام ساختههای قبلی جنرال موتورز، هدف اصلی آن حمله به مارانلو است. درواقع، ZR1 با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ LS9 که ۶۳۸ اسب بخار قدرت دارد، حتی از فراری ۵۹۹ GTB فیورانو با موتور انزو که یکی از بهترین خودروهای جادهای تاریخ مارانلو محسوب میشود هم قویتر است؛ بنابراین، قیمت ارزان را فراموش کنید زیرا ZR1 حداقل روی کاغذ تجهیزاتی برای مبارزهٔ مستقیم با ۵۹۹ را دارد.
ZR1 و ۵۹۹ هرچند از کشورهای مختلف و با ایدئولوژیهای کاملاً متفاوتی ساخته شدهاند ولی شباهتهای زیادی به هم دارند زیرا هردو خودروهای دونفرهٔ کمارتفاع محرک عقب با نیروگاه هیولایی در جلو هستند. زیر کاپوت ۵۹۹ یک موتور ۶ لیتری V12 برگرفته از انزو قرار دارد که ۶۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. از سوی دیگر، ZR1 به یک موتور V8 سوپرشارژ مجهز است که قویتری پیشرانهٔ تاریخ جنرال موتورز محسوب میشود. همچنین هردو خودرو از گیربکسهای شش سرعتهٔ دستی استفاده میکنند هرچند که فراری به پدالهای تعویض دنده با کلاچ خودکار هم مجهز است.
علاوه بر این، هردو خودرو از سیستم تعلیق مگنهراید یکسانی استفاده میکنند زیرا فراری برای ۵۹۹ کمکفنرهای مغناطیسی ساخت شرکت دلفی که زیرمجموعهٔ جنرال موتورز است را قرض گرفته درحالیکه همین کمکفنرها در کوروت هم استفاده شدهاند. ترمزهای برمبو با دیسکهای بزرگ کربن سرامیکی که در شورلت استاندارد و برای فراری سفارشی هستند نیز دیگر ویژگی مشترک این دو سوپرکار محسوب میشود. در داخل نیز ZR1 و ۵۹۹ با کنترل تهویهٔ دو منطقهای و صندلیهای چرمی از سرنشینان خود پذیرایی میکنند. بااینحال، جایی که این دو ماشین کاملاً از هم جدا میشوند قیمت است زیرا درحالیکه قیمت ZR1 از ۱۰۶,۵۲۰ دلار آغاز میشود، فراری قیمت پایهٔ ۳۱۷,۵۹۵ دلاری دارد.
۵۹۹ با کمک لانچ کنترل، ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۳ ثانیه طی میکند. این اعداد وقتی قابلتوجهتر خواهند بود که بدانید ۵۹۹ به خاطر ویژگیهای لوکس و الکترونیکی فراوان، نزدیک به دو تن وزن دارد. ZR1 اما اولین کوروتی است که در بالاترین لیگ پرفورمنس قدم گذاشته است. به لطف لاستیکهای عظیم میشلین پایلوت اسپرت PS2، این کوروت ظرف تنها ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. ZR1 در ۴۰۰ متر نیز با تایم ۱۱.۲ ثانیه، از فراری و تقریباً تمام خودروهای تولیدی که تاکنون آزمایش کردهایم سریعتر است.
خودروهایی که در سوپرلیگ سوپرکارها حضور دارند، توانایی دستیابی به سرعتهایی را دارند که خودروهای معمولی نمیتوانند به آن نزدیک شوند ولی در دنیا مکانهای کمی برای نشان دادن حداکثر سرعت خودروهایی با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت وجود دارد. به همین دلیل، دو قهرمان خود را به یکی از معدود جاهایی بردیم که این امکان را فراهم میکند. پیست بیضیشکل ۸ کیلومتری در مرکز آزمایش کرایسلر در آریزونا. در اینجا، یک رانندهٔ سابق ایندیکار پشت فرمان ZR1 نشست و توانست به سرعت ۳۲۲ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. وی پسازاین رانندگی گفت کوروت در سرعتهای بالا بسیار پایدار است.
سپس راننده سوار بر ۵۹۹ شد و حداکثر سرعت ۳۲۴ کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد هرچند که این کار به قیمت پاره شدن یکی از لاستیکهای پیرلی فراری تمام شد. راننده حرفی جز تعریف و تمجید از متانت ۵۹۹ در سرعت بالا نداشت و گفت خودرو آنقدر پایدار بود که فقط با یک دست رانندگی میکردم. این آزمایش نشان داد که ZR1 و ۵۹۹ در شتاب و سرعت چقدر به هم نزدیک هستند. تا سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت، فراری با اختلافی جزئی برتری دارد و سپس تا سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت کوروت جلو میافتد و تا پایان ۴۰۰ متر با رقیب فاصله میاندازد اما وقتی دو خودرو به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت میرسند، فراری دوباره جلو میافتد.
فراری و شورلت (بله از این دو نام در یک جمله استفاده میکنیم) در دیگر آزمایشها هم نزدیک به هم عمل کردند هرچند که کوروت بهوضوح برتری داشت. ZR1 برای توقف از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به تنها ۲۹.۵ کیلومتر مسافت نیاز داشت درحالیکه فراری سنگینتر این کار را در ۳۱.۷ متر انجام داد. کوروت پیست Figure-8 را هم ظرف تنها ۲۳.۷ ثانیه طی کرد که این تایم برای فراری ۲۵ ثانیه بود. در حداکثر چسبندگی جانبی هم برتری با کوروت بود که ۱.۱۰ جی را در برابر ۰.۹۵ جی ۵۹۹ به ثبت رساند.
تنها جایی که ZR1 در برابر رقیب ایتالیایی کم میآورد ظاهر و کابین است زیرا درحالیکه ۵۹۹ فراری بودن خود را فریاد میزند، ZR1 در دریای کوروتهای آشنا ذوب میشود. البته روی کاپوت این خودرو پانل شفافی از پلی کربنات تعبیه شده که پیشرانه را نشان میدهد و با کمی دقت میتوان متوجه نشانهای ZR1 هم شد ولی بااینوجود، خیلیها این مدل را با یک کوروت پایهٔ ۴۶ هزار دلاری اشتباه خواهند گرفت. در داخل ZR1 شرایط بدتر است و هرچند نمونهٔ آزمایشی ما به پکیج سفارشی 3ZR مجهز بود که تریمهای چرمی را به داخل اضافه میکند ولی هنوز هم شبیه یک کوروت معمولی به نظر میرسد و بجای رایحهٔ چرم باکیفیت که در کابین فراری استشمام میشود، در داخل کوروت فقط بوی چسب و پلاستیک به مشام میرسد. ZR1 با توجه به قیمتی نزدیک به ۱۲۰ هزار دلار، به تنها چیزی که نیاز دارد یک کابین باکیفیت است.
نتیجهگیری
کوروت ZR1 چند ایراد دارد و هنوز بهاندازهٔ یک فراری جذاب به نظر نمیرسد ولی مهم نیست. ZR1 از لحاظ پرفورمنس تقریباً در تمام فاکتورها همسطح یا برتر از ۵۹۹ GTB است و حدود یکسوم فراری قیمت دارد. بهعبارتدیگر، کوروت جایگاهی شایسته و برتر در لیگ سوپرکارها به دست آورده است. علاوه بر این، ZR1 یک نقطهٔ عطف مهم در تاریخ جنرال موتورز محسوب میشود. C6 ZR1 اولین کوروتی است که دیگر فقط به قیمت ارزانتر خود متکی نیست و توانایی واقعی برای رقابت با رقبا دارد.
مقام اول: شورلت کوروت ZR1
سرعت، هندلینگ و ترمز فوقالعاده با قیمتی که رقبا را خجالتزده میکند. پادشاه جدید سوپراسپرتها
مقام دوم: فراری ۵۹۹ GTB
سه برابر گرانتر که هرچند سه برابر بهتر از کوروت نیست ولی هنوز هم از لحاظ جذابیت بیبدیل است
مقایسه مشخصات فنی
شورلت کوروت ZR1 | فراری ۵۹۹ GTB | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۶.۰ لیتری V12 |
قدرت | ۶۳۸ اسب بخار | ۶۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۲۰ نیوتن متر | ۶۱۰ نیوتن متر |
ردلاین | ۶,۵۰۰ rpm | ۸,۴۰۰ rpm |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی کلاچ خودکار |
محور محرک | عقب | عقب |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۸۵ میلیمتر | ۲,۷۵۰ میلیمتر |
طول | ۴,۴۷۵ میلیمتر | ۴,۶۶۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۲۸ میلیمتر | ۱,۹۶۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۲۴۵ میلیمتر | ۱,۳۳۶ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۵۲۵ کیلوگرم | ۱۸۰۳ کیلوگرم |
توزیع وزن | ۴۸ به ۵۲ جلو/عقب | ۵۲ به ۴۸ جلو/عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۳ ثانیه | ۳.۲ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۱.۲ ثانیه | ۱۱.۳ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۲۹.۵ متر | ۳۱.۷ متر |
شتاب جانبی | ۱.۱۰ جی | ۰.۹۵ جی |
تایم پیست Figure 8 | ۲۳.۷ ثانیه | ۲۵.۰ ثانیه |
مصرف سوخت | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی | ۱۸.۱ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۱۰۶,۵۲۰ دلار | ۳۱۷,۵۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۱۱۸,۵۲۰ دلار | ۳۵۳,۵۹۴ دلار |
Nismo
۲۳ دی ۱۴۰۳رقابتی که نتیجش مشخصه
حتی اون زمان هم کوروت برتر از فراری بوده💪
پادشاه به حق سوپراسپرتها👑
MehdiTurbo
۲۳ دی ۱۴۰۳هنوز که نووز نسل قبل کوروت برای من یه چیز دیگه است تا نسل اخرش
دوتا اسطوره دو تا دوراهی سخت
کوروت و وایپر 😍 کاش وایپر زنده بود و درخشش کوروت میدید
JDM سابق
۲۳ دی ۱۴۰۳جدال یکی از بهترین V12 های تاریخ با یکی از بهترین V8 های تاریخ
تقابل مایکل جردن و جان لوئیجی بوفون
شخصیت وحشی 599 در برابر کابین لوکسش کمرنگ شده
درصورتیکه کوروت به دلیل نبود کابین با کیفیت و تجهیزات اضافی وحشی گری بیشتری از خود نشون میده این مورد تو C8 کاملاً برطرف شده.
ای کاش بجای چند پست قبلتر، مطلب داستان و مقایسه موتور فراری F136 با موتور LT6 جی ام رو اینجا کامنت میکردم
Nismo
۲۳ دی ۱۴۰۳توی کدوم پست این کامنت رو گذاشتین؟
اگر امکانش هست اینجا کپی پیست کنید
JDM سابق
۲۳ دی ۱۴۰۳پایین کپی پیست میکنم
Vette
۲۳ دی ۱۴۰۳کوروت C6 ZR1 . زمانی که اومد . یک هیولای مطلق بود
۵۹۹ بسیار جذابه
یادش بخیر
قدیما چه ماشینایی تولید میشد
الانیا بهترن
ولی قدیما یه حس دیگه ای داشتن
Puriya85
۲۳ دی ۱۴۰۳این عددا که برا شتاب صفر تا ۱۰۰ نوشتن چرته
هیچ ماشین دف عقبی این تایمو نمیتونه بزنه حالا مال ۱۵ سال پیش باشه هم دیگه بدتر
گرچه این زمانا رو برا ۰ تا ۶۰ مایل نوشتن ولی من میگم همونم نمیزنن
مهراد
۲۳ دی ۱۴۰۳به این میگن یه مقاله سوپر کلاسیک به تمام معنا
توی تاپ گیر هم قیافه ی جرمی کلارکسون وقتی به کوروت گاز میداد دیدن داشت ، میگفت وقتی به فراری انزو یا لامبورگینی پرچمدار گاز میدین توقع دارین که خیلی سریع باشه ولی درک نمیکنم این کوروت چرا اینقدر سریعه
کوروت واقعا مثل یه شراب مرغوب پیر شده
Siyavash
۲۳ دی ۱۴۰۳چشم بسته فراری ۵۹۹..حتی ۱ثانیه هم فکر نمیکنم..
Taha Ayoobi
۲۳ دی ۱۴۰۳فکر کنی بهتره
مهراد
۲۳ دی ۱۴۰۳متن میگه : ترمزهای برمبو با دیسکهای بزرگ کربن سرامیکی که در شورلت استاندارد و برای فراری سفارشی هستند 🥲
JDM سابق
۲۳ دی ۱۴۰۳مطلب کامل داستان موتور کوروت LT6 و فراری 👇
دوستان درخواست کردن که داستان موتور کوروت و فراری رو توضیح بدم که این شامل دو بخش مقایسه فنی و صحبت های مهندسین میشه
مقایسه فنی
ساختار هر دو DOHC هست یعنی دارای چهار میل سوپاپ و چهار عدد سوپاپ برای هر دهنه سیلندر هستند بیش از ۸۰ درصد موتور های امروزی از این ساختار استفاده میکنن
موتور F136 فراری در قوی ترین نسخه 597 اسب بخار
و دارای قطر سیلندر ۹۴ میلی متر و استروک پیستون ۸۴.۵ میلی متر هست
درحالی که موتور LT6 کوروت دارای قطر سیلندر ۱۰۴.۲۵ میلی متر و استروک پیستون ۸۰ میلی متر هست
از بالای دوتا انجین شروع میکنیم و شباهت ها و تفاوت هاشون رو میگیم
فراری قدرت لازمه حرکت دادن پمپ بنزین هارو مثل بقیه موتور های مجهز به دایرکت اینجکشن به وسیله میل سوپاپ های سرسیلندر میگیره و روی هر سیلندر یه دونه پمپ بنزین گذاشته ریل سوخت و انژکتور از داخل موتور و بین حالت V شکل موتور و بین رانر های منیفولد هوا قرار دارن تمام شیلنگ های سوخت و اتصالات سنسور میل سوپاپ و … ما بین سر سیلندرها و در بین حالت V شکل موتور قرار داره
در LT6 ما شاهد سیستمی هستیم که خوده GM طراحی کرده، یه میل سوپاپ کوچیک وسط موتور قرار داره و دوتا پمپ بنزین بجای اینکه رو سرسیلندر باشن در وسط موتور بین حالت V شکل قرار دارن و به وسیله همبن میل سوپاپ به حرکت و پمپاژ درمیان
ریل سوخت و انژکتور ها در زیر سرسیلندر و در نزدیکی مانیفولد دود قرار دارن تا اونجایی که یادم میاد اینجور چینشی رو تا حالا تو موتورای دیگه ای ندیدم دلیل استفاده اینکارش هم این بود که چون انژکتور ها درسته در قسمت گرم انجین قرار دارن اما درکنار کانال های آب انجین قرار دارن تا خنک بمونن
در سرسیلندر فراری ما بین بادامک های میل سوپاپ و تایپت ها واسطه ای نداریم
اما تو موتور LT6 بادامک ها به وسیله اسبک جانبی یا (fallowing finger) وجود داره که بدون واسه تایپت به سوپاپ فشار وارد میکنن
این نوع اسبک ها در موتوراسپورت و موتور های پرفورمنس دور بالا استفاده میشه و باعث میشه که از کچلی میل سوپاپ جلو گیری باشه با این حال جفت موتور ها از کوتینگ DLC استفاده میکنن
در وسط بلوک F136 ما خنک کن روغن رو داریم که این نوع خنک کن نسل قدیمه و به صورت تو کار هست جوریکه قابل مشاهده نیست و فیلتر روغن هم همونجا نصب میشه
در موتور LT6 خنک روغن مثل تمام موتورای نسل جدید بیرون کار قرار داره ( قابل مشاهده است) و در زیره موتور نصب شده
خداروشکر جفت موتور ها به جای استفاده از کوتینگ های نیکاسیل و پلاسما و آلوسیل و … از بوش سیلندر استفاده میکنن
در بلوک های آلمینیومی چون المینیوم نرم و دِفرم میشه از بوش سیلندر یا از پوشش یا کوتینگ استفاده میکنن بنظر خودم بوش بهتره
جی ام از زمان LS و حتی بسیار قبل تر از بوش خشک استفاده میکرده
فراری هم تو موتور های پرفورمنسش بوش خشک استفاده میکرده
اینم بگم جفت موتور ها پیستون شاتون فورج دارن
پیستون های فراری رو ماهله تولید میکنه و شاتون هارو ماهله و پَنکل تولید میکنن ( بیشتر پنکل)
از اون ور پیستون شاتون های LT6 و LT7 هم CP Carrillo تولید میکنه
جفت کمپانی ها هم ماهله هم سی پی کاریلو فوقالعاده هستن
ماهله که شرکت بزرگ و عظیمی هست، سی پی هم پیستون برای درگستر ها و برای مصارف سه هزار یا چهار هزار اسب میسازه
برسیم به نیم تنه پایینی موتور. سیستم روغنکاری موتور F136 فراری از یه پمپ روغن ژیروتوری اصلی و چهار تا پمپ کمکی کارتل خشک تشکیل شده
سیستم روغنکاری LT6 از یه پمپ ژیروتوری اصلی و شیش پمپ کمکی کارتل خشک تشکیل شده میتونم بگم نقطه قوت موتورای LT6 و LT7 روغنکاریشون هست
لازم به ذکره موتورای لامبو و V10 چهار پمپ کمکی و موتور LT2 و چهار لیتری مک لارن از سه پمپ کمکی روغن استفاده میکنن موتور F154 فراری پنج پمپ کمکی و F163 شیش پمپ کمکی استفاده میکنن
در LT7 ما یک پمپ اصلی و 7 تا پمپ کمکی داریم چیزی شبیه به سیستم روغنکاری F1 (در F1 حدوداً هفت هشت تا پمپ روغن استفاده میشه)
لازم به ذکر تقریباً تمام موتورای نسل جدید که از سیستم کارتل خشک یا Dry sump استفاده میکنن شفت پمپ روغن شون با واتر پمپشون مشترکه یعنی هر سمتی که واتر پمپ قرار داره پشتش پمپ روغن و پمپ های کمکی هست شفت واتر پمپ و پمپ روغن به وسیله نوعی کوپلینگ به هم یکی شدن و پمپ روغن که دیگه روی میلنگ نیست قدرتشو به وسیله دنده از میل لنگ میگیره و همزمان واتر پمپ هم به حرکت در میاره. ولی تو کوروت ما همچنان یه تسمه اضافه روی پولی واتر پمپ داریم
جدای از این GM یه سری ترفند و سیستم سره روغنکاری این موتور پیاده کرده که دهن مارو سرویس کرد انقدر تو بوق و کرنا کرد، که توضیحاتش یه کامنت دیگه میطلبه…
اینم بگم نسبت تراکم F136 خیلی بالاست!!
۱۴ به ۱ هست که بنزین اکتان ۹۵ میطلبه
کسی که فراری میخره چون یه پول زیادی خرج کرده میفهمه چطور با ماشین رفتار کنه و بنزین اکتان پایین نمیزنه که پدره موتور رو دراره
سیستم خنک کنندگی هم تو موتورای LT6 و F136 از اینترکولر و برای LT7 از ایر تو واترکولر استفاده میشه چون انجین توربوئه
نسبت تراکم LT6 هم 12.5 هست
میتونم بگم تنها شباهت این موتور ها منیفولدشون هست منیفولد دو کاناله یا dual plenum بسیاری از موتور ها مثل لامبو، پاگانی فراری و… دارن
اما تفاوت منیفولد این دوتا موتور نحوه نصب دریچه گازشون هست تو موتور هایی نظیر لامبو و S65 بی ام و و بسیاری دیگه هر سیلندر دریچه گاز خودشو داره که به اصطلاح فول تراتل میگن تو این سیستم تراتل ها ( دریچه گاز) زیره رانر های منیفولد قرار دارن ولی توی این دو موتور دریچه گاز هارو رو محفظه منیفولد قرار گرفتن، بعضی از تیونرا وقتی میخوان رو شیش سیلندر خطی تراتل ببندن اگر امکانش باشه رو محفظه منیفولد اینکارو میکنن توی این دوتا موتور چون منیفولد دو تیکه یا دو وجهی هست بین هر کدوم از بخش های محفظه منیفولد دریچه گاز بستن
یه نکته دیگه که یادم رفت اینکه یه زمانی مد شده مخصوصا بین آمریکایی ها کپ یاتاقان ثابت رو شیش پیچ میبستن خیلی مقاوم و قوی بود ولی تو موتورای نسل جدید اکثرشون چهار پیچ شدن چون هم از افزایش وزن موتور جلوگیری میکنه و باعث میشه کارتر در نزدیکی میل لنگ بسته بشه که این امر تو روغن کاری Dry sump و کارتر خشک موثر تره، این دو موتور هم ازین قاعده پیروی میکنن
بریم سراغ صحبت های مهندسین
همون طور که میدونید جی ام یه فراری ۴۵۸ خرید تا آزمایشات خودشو روش انجام بده
تج جکتر مهندس ارشد میگه وقتیکه موتور رو عقب صندلی راننده نصب کردیم چون انجین عقب بود سرو صدای زیادی از براکت ها و تسمه ها و کمپرسور کولر و دینام و …. میومد
به همین دلیل وقتی فراری رو بررسی کردن دیدن اونم سرو صدا داره ولی شیشه عقب عمودی پشت صندلی کلفت تری داره خلاصه شیشه عقب عمودی آکوستیک حرارت دیده سه میلی متری کوروت با نمونه حرارت دیده هشت و نیم میلی متری عوض شد
جردن لی میگه ما میخواستیم توازن رو برقرار کنیم
صدای مکش منیفولد هوا و اگزوز باعث میشد صدای تیک تیک کردن انژکتور ها و اسبک ها و تسمه ها شنیده نشه
جردن لی ادامه میده زمانی که رقبا شیلنگ ها و لوله های سوخت بزور بین سرسیلندر ها جاساز میکردن ما تر از سال ۲۰۱۴ اتصالات سوخت رو به صورت ایزوله رو موتور نصب میکردیم بخاطر همین برامون این موضوع اهمیت داشت
برای اطمینان بیشتر از حذف شدن صدای انژکتورها مهندسان نویز و ارتعاشات درباره مواد و متریال بهتری برای کیپ شدن کامل شیشه به بدنه و رفع نویز تحقیق کردن که نتیجه اش شد رفع کامل نویز تیک تیک انژکتور ها در خودروهای تولیدی
بازم یه مشکل دیگه وجود داشت
شیشه عقب افقی که کاملاً در عکس ها مشهوده باید بتونه مه و بخاری که از موتور در هوا سرد تولید میکنه رو دفع کنه این بخارات شیشه عقب رو تار میکنه و دید راننده رو مختل میکنه، به همین دلیل در زیره شیشه عقب یه کانال تهویه حرارت محفظه موتور و اطراف شیشه به شبکههای تهویه لونه زنبوری شکل مجهز کردن
علاوه بر این یه فن هم زیره شیشه گذاشتن موقعی که موقعی که ماشین پارک شده حرارت رو از محفظه موتور به بیرون خارج کنه
تج جکتر اسم این نوع تهویه رو Chimney گذاشته ( به معنای دودکش)
نکته بعدی اینکه تمام ادوات برقی که زیر شیشه نصب شده به آب و طوفان و گرد باد و وقایع طبیعی مقاومه و زیره کاور قرار گرفته،
تو تریم های بالاتر مثل 2LT و 3LT یه آینه سقفی مرکزی با قابلیت نمایش دو طرفه که تو مود اولش تصویری کامل از دو تا شیشه عقب و نشون میده و همچنین یه دوربین عقب هم بالای شیشه افقی قرار داره که در به وسیله صفحه نمایشگر تصویر کامل رو برای راننده به نمایش میذاره
البته با ذکر کرد همه کوروت ها دوربین عقب رو به صورت استاندارد در عقب دارن
محمد
۲۳ دی ۱۴۰۳جی دی ام جان بسیار لذت بردم از بیان نکات فنی و علمی که گفتی قبلا هم از دنبال کنندگان پیج کامیونت بودم اونجا هم مطالب پرباری کار میکردی لطفا دوباره یه پیج تو هر پلتفرمی که دوست داری بزن ، حیفه که دوستان از دانسته هات استفاده نکنن
JDM سابق
۲۳ دی ۱۴۰۳هعی داداش دست رو دلمون نذار
کامیونیتی کامیونداران تو اینستا یا افتاده دست سودجویان یا متعصبین سن پایین یا برو بچه هایی که عشق تجملات یا نشون دادن خودشون دارن
پیج کامیونی ما دیده نمیشد از طرفی کار و بار و گرفتاری بهم خورد، الانم در هفته شاید دو روز بتونم بیام پدال خیلی مواقع هم سره کار کامنت میذارم
سهیل گل آزاد
۲۳ دی ۱۴۰۳عجب مقاله شاخی بود واقعا خیلی حال کردم اون زمانا چقدر عاشق و دلباخته ۵۹۹GTB بودم واقعا هنوزه که هنوزه بعد این همه سال چقدر خفن و دل رباست با این که این همه سال ازش میگذره همچنان حتی از نسل جدیدش که دودیچی چیلیندری هست هم جذاب تره ولی هر جوری حساب کنیم فراری همیشه گرون بوده ها قیمت پایه ۵۹۹GTB سیصد و خورده ای هزار دلار بوده اونم تازه ۲۰۰۸ البته بخوایم قیمتاشون رو با نسل های جدیدشون حساب کنیم فراری خیلی تغییر نکرده دودیچی چیلیندری قیمت پایه حدود چهارصد و خورده ای هزار دلاری داره بیشترین تغییر قیمت مربوط به کوروت بوده C8 ZR1 حدود ۱۷۵ هزار دلار قیمت پایش از سمت کمپانی هست ولی در کل یه برآورد کلی بخوایم داشته باشیم به نظرم پیشرفت کوروت بهتر بوده توی این سالها
Saeed farshchian
۲۳ دی ۱۴۰۳چشم بسته کوروت
سه تا دونه هم ازش میخریدم با سه تا رنگ مختلف
فراری همچین قابلیتی داره؟😂
BlackWing
۲۳ دی ۱۴۰۳وحشی ترین ، خوشگل ترین و کوروت ترین کوروت تاریخ ، همین C6 ZR1 هستش
من اواخر دبیرستان بودم و یادمه اون سال که ZR1 رونمایی شده بود چقدر توی مجلات ماشینی ازش به عنوان پادشاه سوپرکارها یاد میکردن
تو NFS Hot Persuit هم یکی از بهترین ها بود لعنتی
همین رنگیشو تو پارکینگ دوبی مال از نزدیک دیدم ، پرام ریخته بود تا ۳ روز
آرش
۲۳ دی ۱۴۰۳یاد کوروت zr1 نسل c6 بخیر بهترین کوروت تاریخ بود ژرمن ها تونستن رکورد سرعت ۳۳۸ کیلومتر رو با این مدل بزنن رکورد های پیست هم فوق العاده بود به لحاظ فنی از رقبای اروپایی سر بود درست مثل سالین s7 ولی در اون طرف اسب مارانلو یه شاهکار هنری فوق العاده ست حتی ارزش پرداختی بیشتر رو داره پس انتخابم فراری .
amirboss
۲۳ دی ۱۴۰۳اگه از قیمت فاکتور بگیریم قطعا برنده این رقابت فراری هست.
جدا از پرفورمنس فوق العاده ای که داره ارائه میده و همچنین طراحی بهتر و ادوات کابین باکیفیت تر.
BlackWing
۲۳ دی ۱۴۰۳اصلش همین قیمته ، وگرنه ماشین گرون با پرفورمنس بالا چیزی نیست که شورولت یا بقیه نتونن بسازن !
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۳ دی ۱۴۰۳و کمکهایی که فراری از کوروت قرض گرفته.اتفاقا داخل کوروت چنان بوی چرم میده که تا یک ساعت تو مشامت میمونه تازه این بو که میگم برا کوروت c6. هست zr1 که تو عکس هم مشخصه کاملا چرم کاری شده.
مازیار
۲۳ دی ۱۴۰۳یعنی دلت میخواد کوروت که ارزونتره کیفیت کابینش هم بالاتر باشه؟
چیز دیگه نمیخوای؟ جون من تعارف نکن😄
Nismo
۲۳ دی ۱۴۰۳نهایتا فراری دو متر چرم بیشتر اضافه داشته باشه
اما 300 هزارتا داره بابت پول میگره یا بهتره بگیم تو پاچه میکنه
کوروت یه ماشین راننده محور واقعی هست که همیشه میتونی ازش استفاده کنی و لذت خالص ببری
ولی فراری رو باید بذاری پشت ویترین خاک بخوره و نهایتا واسه یه مهمونی واسه شوآف استفاده کنی
گفتم که مسئله همون برندینگ هست وگرنه فراری هیچ ویژگی خاص یا عجیبی نداره که کوروت اونو نداشته باشه
BlackWing
۲۳ دی ۱۴۰۳این موتور LS9 اون زمان که معرفی شده بود به صورت crate برای یه سری از سوپرکارهای تک ساخت اروپایی مثل اسپایکر هلندی استفاده زیادی میشد
LS9 موتور موفقی بود و مثل LT4 که ۱۲ اسب بخار بیشتری داشت و برای نسل بعدی Z06 و ZL1 ارائه شده بود ، مشکل overheat رو نداشت
Taha Ayoobi
۲۳ دی ۱۴۰۳🏁Corvette🏁
ازهر لحاظ برتره
کوروت بی نظیره
حمیدرضا
۲۳ دی ۱۴۰۳مقاله فوق العاده ای بود بسی لذت بردیم👏👏 اما توقع داشتم همونطور که در مورد کمک های مغناطیسی فراری گفته شده در مورد ترمز های کوروت که با انزو مشترک هست هم گفته میشد.
مهران
۲۳ دی ۱۴۰۳خیلی فاکتورها دخیله ، کوروت درسته کاری کرده که افراد بیشتری بتونن از لذت رانندگی با سرعت های بالا بهره ببرن و این واقعا قابل تحسینه ،،ولی خیلی فاکتورها هست مثلا اگه با کوروت تو سرعت ۲۵۰تا تصادف کنی چه اتفاقی میافته تا اینکه با ۵۹۹ ،یا بهتر بگم فراری ،مشخصه ، یا طول عمر ،ارزش در طول زمان و این سری حرفها ،، ولی باز حرف اولم قابل تحسینه که کوروت این امکان رو برای قشر زیلدی از جامعه فراهمدکرده
Taha Ayoobi
۲۳ دی ۱۴۰۳طول عمر؟
معلومه کوروت
Nismo
۲۳ دی ۱۴۰۳موتور ls9 جزو بهترین و با دوام ترین موتورهای جهانه