یادی از گذشته، نبرد شورلت کوروت ZR1 سال 2009 با فراری 599 GTB

یک‌شنبه 23 دی 1403 - 08:30
مطالعه 7 دقیقه
Corvette-Ferrari-1
درحالی‌که این روزها جهان آمادهٔ عرضهٔ جدیدترین نسل کوروت ZR1 می‌شود، می‌خواهیم سری به گذشته بزنیم و مروری داشته باشیم بر رقابت کوروت C6 ZR1 با...
تبلیغات

درحالی‌که این روزها جهان آمادهٔ عرضهٔ جدیدترین نسل کوروت ZR1 می‌شود، می‌خواهیم سری به گذشته بزنیم و مروری داشته باشیم بر رقابت کوروت C6 ZR1 با فراری 599 GTB فیورانو که در دسامبر 2008 توسط موتورترند انجام شده است.

«قیمت ارزان» عبارتی است که برای دهه‌ها به شورلت کوروت چسبیده و خیلی‌ها معتقدند کوروت در قبال قیمت خود خودروی فوق‌العاده است ولی هنوز در لیگ فراری، لامبورگینی و پورشه قرار ندارد. اکنون اما کوروت ZR1 کاملاً جدید مدل 2009 از راه رسیده که برخلاف تمام ساخته‌های قبلی جنرال موتورز، هدف اصلی آن حمله به مارانلو است. درواقع، ZR1 با پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ LS9 که 638 اسب بخار قدرت دارد، حتی از فراری 599 GTB فیورانو با موتور انزو که یکی از بهترین خودروهای جاده‌ای تاریخ مارانلو محسوب می‌شود هم قوی‌تر است؛ بنابراین، قیمت ارزان را فراموش کنید زیرا ZR1 حداقل روی کاغذ تجهیزاتی برای مبارزهٔ مستقیم با 599 را دارد.

ZR1 و 599 هرچند از کشورهای مختلف و با ایدئولوژی‌های کاملاً متفاوتی ساخته شده‌اند ولی شباهت‌های زیادی به هم دارند زیرا هردو خودروهای دونفرهٔ کم‌ارتفاع محرک عقب با نیروگاه هیولایی در جلو هستند. زیر کاپوت 599 یک موتور 6 لیتری V12 برگرفته از انزو قرار دارد که 620 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. از سوی دیگر، ZR1 به یک موتور V8 سوپرشارژ مجهز است که قوی‌تری پیشرانهٔ تاریخ جنرال موتورز محسوب می‌شود. همچنین هردو خودرو از گیربکس‌های شش سرعتهٔ دستی استفاده می‌کنند هرچند که فراری به پدال‌های تعویض دنده با کلاچ خودکار هم مجهز است.

علاوه بر این، هردو خودرو از سیستم تعلیق مگنه‌راید یکسانی استفاده می‌کنند زیرا فراری برای 599 کمک‌فنرهای مغناطیسی ساخت شرکت دلفی که زیرمجموعهٔ جنرال موتورز است را قرض گرفته درحالی‌که همین کمک‌فنرها در کوروت هم استفاده شده‌اند. ترمزهای برمبو با دیسک‌های بزرگ کربن سرامیکی که در شورلت استاندارد و برای فراری سفارشی هستند نیز دیگر ویژگی مشترک این دو سوپرکار محسوب می‌شود. در داخل نیز ZR1 و 599 با کنترل تهویهٔ دو منطقه‌ای و صندلی‌های چرمی از سرنشینان خود پذیرایی می‌کنند. بااین‌حال، جایی که این دو ماشین کاملاً از هم جدا می‌شوند قیمت است زیرا درحالی‌که قیمت ZR1 از 106,520 دلار آغاز می‌شود، فراری قیمت پایهٔ 317,595 دلاری دارد.

599 با کمک لانچ کنترل، ظرف تنها 3.2 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و 400 متر را در 11.3 ثانیه طی می‌کند. این اعداد وقتی قابل‌توجه‌تر خواهند بود که بدانید 599 به خاطر ویژگی‌های لوکس و الکترونیکی فراوان، نزدیک به دو تن وزن دارد. ZR1 اما اولین کوروتی است که در بالاترین لیگ پرفورمنس قدم گذاشته است. به لطف لاستیک‌های عظیم میشلین پایلوت اسپرت PS2، این کوروت ظرف تنها 3.3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ZR1 در 400 متر نیز با تایم 11.2 ثانیه، از فراری و تقریباً تمام خودروهای تولیدی که تاکنون آزمایش کرده‌ایم سریع‌تر است.

خودروهایی که در سوپرلیگ سوپرکارها حضور دارند، توانایی دستیابی به سرعت‌هایی را دارند که خودروهای معمولی نمی‌توانند به آن نزدیک شوند ولی در دنیا مکان‌های کمی برای نشان دادن حداکثر سرعت خودروهایی با بیش از 600 اسب بخار قدرت وجود دارد. به همین دلیل، دو قهرمان خود را به یکی از معدود جاهایی بردیم که این امکان را فراهم می‌کند. پیست بیضی‌شکل 8 کیلومتری در مرکز آزمایش کرایسلر در آریزونا. در اینجا، یک رانندهٔ سابق ایندی‌کار پشت فرمان ZR1 نشست و توانست به سرعت 322 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. وی پس‌ازاین رانندگی گفت کوروت در سرعت‌های بالا بسیار پایدار است.

سپس راننده سوار بر 599 شد و حداکثر سرعت 324 کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد هرچند که این کار به قیمت پاره شدن یکی از لاستیک‌های پیرلی فراری تمام شد. راننده حرفی جز تعریف و تمجید از متانت 599 در سرعت بالا نداشت و گفت خودرو آن‌قدر پایدار بود که فقط با یک دست رانندگی می‌کردم. این آزمایش نشان داد که ZR1 و 599 در شتاب و سرعت چقدر به هم نزدیک هستند. تا سرعت 96 کیلومتر بر ساعت، فراری با اختلافی جزئی برتری دارد و سپس تا سرعت 130 کیلومتر بر ساعت کوروت جلو می‌افتد و تا پایان 400 متر با رقیب فاصله می‌اندازد اما وقتی دو خودرو به سرعت 320 کیلومتر بر ساعت می‌رسند، فراری دوباره جلو می‌افتد.

فراری و شورلت (بله از این دو نام در یک جمله استفاده می‌کنیم) در دیگر آزمایش‌ها هم نزدیک به هم عمل کردند هرچند که کوروت به‌وضوح برتری داشت. ZR1 برای توقف از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به تنها 29.5 کیلومتر مسافت نیاز داشت درحالی‌که فراری سنگین‌تر این کار را در 31.7 متر انجام داد. کوروت پیست Figure-8 را هم ظرف تنها 23.7 ثانیه طی کرد که این تایم برای فراری 25 ثانیه بود. در حداکثر چسبندگی جانبی هم برتری با کوروت بود که 1.10 جی را در برابر 0.95 جی 599 به ثبت رساند.

تنها جایی که ZR1 در برابر رقیب ایتالیایی کم می‌آورد ظاهر و کابین است زیرا درحالی‌که 599 فراری بودن خود را فریاد می‌زند، ZR1 در دریای کوروت‌های آشنا ذوب می‌شود. البته روی کاپوت این خودرو پانل شفافی از پلی کربنات تعبیه شده که پیشرانه را نشان می‌دهد و با کمی دقت می‌توان متوجه نشان‌های ZR1 هم شد ولی بااین‌وجود، خیلی‌ها این مدل را با یک کوروت پایهٔ 46 هزار دلاری اشتباه خواهند گرفت. در داخل ZR1 شرایط بدتر است و هرچند نمونهٔ آزمایشی ما به پکیج سفارشی 3ZR مجهز بود که تریم‌های چرمی را به داخل اضافه می‌کند ولی هنوز هم شبیه یک کوروت معمولی به نظر می‌رسد و بجای رایحهٔ چرم باکیفیت که در کابین فراری استشمام می‌شود، در داخل کوروت فقط بوی چسب و پلاستیک به مشام می‌رسد. ZR1 با توجه به قیمتی نزدیک به 120 هزار دلار، به تنها چیزی که نیاز دارد یک کابین باکیفیت است.

کپی لینک

نتیجه‌گیری

کوروت ZR1 چند ایراد دارد و هنوز به‌اندازهٔ یک فراری جذاب به نظر نمی‌رسد ولی مهم نیست. ZR1 از لحاظ پرفورمنس تقریباً در تمام فاکتورها هم‌سطح یا برتر از 599 GTB است و حدود یک‌سوم فراری قیمت دارد. به‌عبارت‌دیگر، کوروت جایگاهی شایسته و برتر در لیگ سوپرکارها به دست آورده است. علاوه بر این، ZR1 یک نقطهٔ عطف مهم در تاریخ جنرال موتورز محسوب می‌شود. C6 ZR1 اولین کوروتی است که دیگر فقط به قیمت ارزان‌تر خود متکی نیست و توانایی واقعی برای رقابت با رقبا دارد.

مقام اول: شورلت کوروت ZR1

سرعت، هندلینگ و ترمز فوق‌العاده با قیمتی که رقبا را خجالت‌زده می‌کند. پادشاه جدید سوپراسپرت‌ها

مقام دوم: فراری 599 GTB

سه برابر گران‌تر که هرچند سه برابر بهتر از کوروت نیست ولی هنوز هم از لحاظ جذابیت بی‌بدیل است

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

شورلت کوروت ZR1

فراری 599 GTB

پیشرانه

6.2 لیتری V8 سوپرشارژ

6.0 لیتری V12

قدرت

638 اسب بخار

620 اسب بخار

گشتاور

820 نیوتن متر

610 نیوتن متر

ردلاین

6,500 rpm

8,400 rpm

گیربکس

6 سرعته دستی

6 سرعته دستی کلاچ خودکار

محور محرک

عقب

عقب

فاصلهٔ محوری

2,685 میلی‌متر

2,750 میلی‌متر

طول

4,475 میلی‌متر

4,665 میلی‌متر

عرض

1,928 میلی‌متر

1,961 میلی‌متر

ارتفاع

1,245 میلی‌متر

1,336 میلی‌متر

وزن خالص

1525 کیلوگرم

1803 کیلوگرم

توزیع وزن

48 به 52 جلو/عقب

52 به 48 جلو/عقب

شتاب صفر تا 96

3.3 ثانیه

3.2 ثانیه

مسافت 400 متر

11.2 ثانیه

11.3 ثانیه

توقف از 96

29.5 متر

31.7 متر

شتاب جانبی

1.10 جی

0.95 جی

تایم پیست Figure 8

23.7 ثانیه

25.0 ثانیه

مصرف سوخت

13.8 لیتر ترکیبی

18.1 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

106,520 دلار

317,595 دلار

قیمت تست‌شده

118,520 دلار

353,594 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.