چندی پیش پس از مدتها انتظار سرانجام شورلت نسل جدید کوروت Z06 را معرفی کرد. این سوپرکار جدید آمریکایی با ویژگیهای جذابی که در ادامه آنها را مرور خواهیم کرد، میتواند رقیبی جدی برای سوپراسپرتهای اروپایی باشد یعنی قابلیتی که قبلاً کمتر در کوروتها دیده میشد؛ اما پیشینیان Z06 چه ویژگیهایی داشتند و جدیدترین نسل این نسخه چه تفاوتهایی با آنها دارد؟ در ادامه با نگاهی به نسلهای قبلی Z06 این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
کوروت C5 Z06
سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴
برای اولین بار در نسل پنجم کوروت نام Z06 بهطورجدی مطرح شد. این نسخه که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد، جایگزینی برای ZR1 نسل C4 محسوب میشد و درعینحال به نسخهٔ پرفورمنس بالای Z06 نسل C2 در دههٔ ۶۰ هم اشاره داشت. C5 Z06 از نسخهٔ تقویتشدهای از پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری هشت سیلندر LS1 کوروت معمولی استفاده میکرد. این موتور که LS6 نام گرفته بود، ۳۸۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۲ نیوتن متر گشتاور داشت که نسبت به ۳۵۰ اسب بخار قدرت کوروت معمولی افزایشی نهچندان زیاد را تجربه کرده بود. هرچند قدرت C5 Z06 کمتر از ZR1 نسل قبلی بود اما در عوض بسیار سبکتر بود و میتوانست از همه لحاظ بهجز حداکثر سرعت از ZR1 قبلی سریعتر باشد. C5 Z06 تنها ۱۴۱۴ کیلوگرم وزن داشت و فقط با گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشد.
شورلت اقدامات زیادی مثل استفاده از سیستم اگزوز تیتانیومی، شیشههای نازکتر، رینگهای سبکتر و… را برای کاهش وزن Z06 انجام داده بود و با انجام اصلاحاتی مثل ارتقاء تعلیق، رینگ و لاستیک بزرگتر و تغییر ضریب دندهها سعی داشت از قدرت بیشتر Z06 به بهترین شکل استفاده کند. یک سال بعد یعنی برای مدل ۲۰۰۲ نیز با تغییراتی در موتور مثل استفاده از فیلتر هوای بزرگتر، قدرت پیشرانهٔ Z06 به ۴۰۵ اسب بخار افزایش یافت. به گفتهٔ شورلت، این نسخهٔ قویتر میتوانست ظرف ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۲.۴ ثانیه طی کند.
کوروت C6 Z06
سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳
پس از حدود یک سال غیبت، Z06 جدید بر اساس نسل ششم کوروت در سهماههٔ سوم سال ۲۰۰۵ با مدل ۲۰۰۶ به بازار آمد. این نسل به پیشرانهٔ جذاب LS7 مجهز شده بود که بزرگترین موتور بلوک کوچک جنرال موتورز محسوب میشد. این پیشرانه با ۷ لیتر حجم، ۵۰۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این موتور که بعداً در سینهٔ کامارو Z28 نسل پنجم هم قرار گرفت، تا یک ماه پیش یعنی زمان معرفی موتور LT6 در کوروت C8 Z06، قویترین پیشرانهٔ تنفس طبیعی جنرال موتورز محسوب میشد. کوروت C6 Z06 علاوه بر برخورداری از پیشرانهٔ حجیمتر، به سیستم روغنکاری کارتل خشک و شاتونهای تیتانیومی هم مجهز شده بود.
در این نسل هم جنرال موتورز اقدامات زیادی برای کاهش وزن Z06 انجام داده بود که ازجملهٔ آنها میتوان به گلگیرهای جلوی فیبر کربنی، کفپوشهای کامپوزیتی و دستهموتورهای منیزیومی اشاره کرد. به لطف این اقدامات، وزن این خودرو به ۱۴۲۰ کیلوگرم بود که با وجود پیشرانهٔ بزرگتر، با نسل قبلی یکسان بود. به همین دلیل، پرفورمنس C6 Z06 بهبود پیدا کرده و حالا ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۷ ثانیه طی میکرد. این اعداد پیشرفت بزرگی را نسبت به کوروت C6 استاندارد با پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری ۴۰۰ اسب بخاری نشان میدادند.
کوروت C7 Z06
سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹
شورلت در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۴ کوروت C7 Z06 را برای مدل ۲۰۱۵ معرفی کرد. در این نسل برای اولین بار کوروت به پیشرانهٔ سوپرشارژ مجهز شد و تنفس طبیعی را کنار گذاشت. این موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ که LT4 نام داشت، ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد تا پیشرفت بزرگی را نسبت به موتور ۷ لیتری تنفس طبیعی قبلی حاصل کند. در این نسل همچنین برای اولین بار، در کنار گیربکس دستی یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم برای Z06 ارائه میشد.
ازجملهٔ ویژگیهای فنی C7 Z06 میتوان به ترمزهای برمبو، کمکفنرهای مغناطیسی و دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی اشاره کرد. این خودرو در بیرون هم به پانل سقف فیبر کربنی، کاپوت فیبر کربنی با دریچهٔ بزرگتر و یک اسپویلر منحصربهفرد در عقب مجهز شده بود. بااینحال، این Z06 نسبت به قبل سنگینتر شده و وزن آن به ۱۶۰۰ کیلوگرم رسیده بود. البته به لطف قدرت بسیار بیشتر پیشرانهٔ سوپرشارژ و گیربکس اتوماتیک، Z06 جدید ظرف ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۱.۱ ثانیه طی میکرد. کوروت C7 Z06 اما از مشکل داغ شدن پیشرانه در رانندگیهای سخت و متوالی خصوصاً در پیستها رنج میبرد.
کوروت C8 Z06
سالهای ۲۰۲۲ تا…
به دلیل شیوع بیماری کرونا، بین خاتمهٔ تولید Z06 قبلی تا معرفی C8 Z06 وقفهٔ طولانیتری افتاد اما بالاخره چندی پیش توانستیم این ساختهٔ جدید جنرال موتورز را ببینیم. این شرکت تصمیم گرفته در این نسل دوباره سراغ پیشرانهٔ تنفس طبیعی برود و C8 Z06 را به یک پیشرانهٔ کاملاً جدید ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با نام LT6 مجهز کرده است. این پیشرانه که از کوروت مسابقهای C8.R گرفته شده، دور بالا بوده و ردلاین آن به ۸,۶۰۰ rpm میرسد. این موتور که به میللنگ تخت مجهز است، با تولید ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۳ نیوتن متر گشتاور، قویترین موتور V8 تنفس طبیعی دنیا محسوب میشود. بااینحال، موتور LT6 به دلیل حجم کمتر، نهتنها نسبت به موتور ۶.۲ لیتری C8 استینگری بلکه از موتور ۷ لیتری C5 Z06 هم گشتاور کمتری دارد.
این موتور از سیستم سوپاپ DOHC یعنی میلسوپاپ بالای سر سیلندر استفاده میکند که این یعنی برای اولین بار در کوروت Z06 از پیشرانهٔ پوشراد خبری نیست. مکمل موتور LT6 گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه است که تعویض دندههای بسیار سریعی انجام میدهد. به لطف استفاده از قطعات سبک نیز وزن Z06 جدید به ۱۵۶۰ کیلوگرم رسیده که از C7 Z06 کمتر است. مجموع این ویژگیها در کنار هم، برای این ماشین شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت فوقالعادهٔ ۲.۶ ثانیهای را فراهم کردهاند که بیش از نیم ثانیه از نسل قبلی سریعتر است.
با توجه به این تاریخچهٔ کوتاهی که از نسلهای مختلف کوروت Z06 بیان کردیم، شما به کدام نسل بیشتر از بقیه علاقه دارید؟ آیا جدیدترین نسل Z06 را به خاطر برخورداری از ویژگیهای جذاب انتخاب میکنید یا هنوز هم نسلهای قبلی را ترجیح میدهید؟
R@m!n
۲ آذر ۱۴۰۰قطعا این نسل بهترین و کامل ترین Z06 تاریخ هست اما بشخصه همیشه سری ZR1 رو عاشقانه دوست داشتم و دارم مخصوصا مدل ۲۰۱۳ مگر اینکه نسخه ZR1 این نسل کارای بزرگی کنه که اصلا ازش بعید نیست.
فورد
۲ آذر ۱۴۰۰والا هرکدووم که بدستم بیاد
MR.JD
۲ آذر ۱۴۰۰اتفاقا من هم بعد از C6 عاشق کروت شدم
یک فیلمی بود the last stand که یک خلافکاری میره از نمایشگاه اتوموبیل نسخه خاصی از کروت C6 ZR1 2011 که تقویت هم شده بود میدزده و با آن از آمریکا میخواد فرار کنه . البته بعدا پلیس هم دنبالش می افته و صحنه های تعقیب و گریز شروع می شود
حتی آخرش آرنولد هم یک کامارو ZL1 بر میداره و دنبال کروت می افته و …
بیش تر از این نمیگم که اسپویل ندم ولی خودتون برید ببینید فیلم فوق العاده ای برای افزایش آدرنالین خون بود حتی برای من صحنه های تعقیب و گریزش از سریع و خشن هم بهتر بود مخصوصا آن صحنه ای که از دست پلیس و هلیکوپر فرار میکنه
تصویری از ستاره فیلم کروت C6 ZR1 :
https://www.speednik.com/files/2019/12/robs-movie-muscle-the-last-stands-corvette-zr1-and-camaro-zl1-2019-12-25_07-34-13_978750.jpeg
MR.JD
۲ آذر ۱۴۰۰به نظر شخصی خودم
بهترین نسل های کروت بعد از C2 و C3 کلاسیک به ترتیب C6 و سپس C7 مخصوصا C6 ZR1 که اصلا در قلب من جای متفاوتی دارد
راستش را بخواهید دلیلش را خودم هم نمیدانم شاید بخاطر موتور LS-7 افسانه ای 7 لیتری باشد ( در مدل Z06 ) . شاید هم بدلیل طراحی جت مانندش که شبیه هوندا NSX نسل اول بود شاید هم به دلیل نقش این هیولا رام نشدنی در این فیلم
ولی هر چه بود افسانه ای بود که عاشقش شدم و رفت …
https://www.gannett-cdn.com/media/USATODAY/GenericImages/2013/01/18/corvettezr1-16_9.jpg
یک یادی هم کنیم از آخرین کروت واقعی : C7 ZR1
https://cdn.motor1.com/images/mgl/2bpG4/s1/2019-chevrolet-corvette-zr1.webp
R@m!n
۲ آذر ۱۴۰۰اون یه نمونه خاصه تیون شده بود که ۱۰۰۰ هزار اسب قدرت داشت و تو نمایشگاهه سما رونمایی شد و خیلی گرون قیمت هم بود.
البته ببخشید فیلمش خیلی مزخرف بود بنظرم 😄
Aboaldazl demon
۲ آذر ۱۴۰۰من خودم کوروت رو با c6 شناختم
اما کوروت c8 بدون شک انتخاب میکنم
( اما واقعا c6 زرد خیلی خوبه )
جناب ایکس
۲ آذر ۱۴۰۰C6 آبی هم عالیه
M.Kazem.K
۲ آذر ۱۴۰۰جالبه منم اولین بار با C6 ZO6 کوروت رو شنااختم و البته به معنای واقعی کلمه عاشقش شدم 😅 واقعا اون رنگ زردش و اون انجینش دیوووونه کنندست !! ( اولین بار در دوران طفولیت تو تیتر مجله ماشین باهاش آشنا شدم 😅 )
و البته مثل دوستان واقعا بنظرم C8 ZO6 دوران عطف و اوج کوروت افسانه ایه ! حتی با وجود اینکه موتور وسط شد ! واقعا شاهکاره این ماشین
Ninja
۳ آذر ۱۴۰۰منم کوروت رو با سی 6 شناختم
بهترین کورت هم سی 3 و بعدش سی 2 سی 7 سی 6 و سی 8 اینارووو خیلی دوست دارم اما از بقیه اصلا خوشم نمیاد
Z06 هم سی 7 بهترینه
Aboaldazl demon
۲ آذر ۱۴۰۰دوستان یه سوال
کوروت c8 z06 کی برای رکورد گیری در نوربرگ رینگ اقدام میکنه
1123
۲ آذر ۱۴۰۰اقدام کرده تایم 7:12 رو زده، اگه درست خاطرم باشه
پ.ن: اگر اشتباهی در سخن هست از دوستان استدعا میکنم که با یادآوریشون موجب اصلاحش بشن
Amin
۲ آذر ۱۴۰۰هنوز تایم گیری انجام نداده
اون تایم مربوط به زمانی هست که توی ترافیک بوده
..
arshiasvj
۳ آذر ۱۴۰۰من میگم بین ۷.۵ تا ۶.۵۵ تایم اصلیشه
محمدرضا
۲ آذر ۱۴۰۰c8 که خودروی بینظیری هست
ولی خب c6 رو خیلی دوست دارم
Clean energy (مسئولین رسیدگی کنن...)
۲ آذر ۱۴۰۰نسل جدیدشو❤👍👍👍
کوروت چقدر نسل قبلش عالی بود نسل جدیدش دو چندان…واقعا عالیه…. خیلی خیلی سریعه…. واقعا هم خیلی شیکه…
یک کوروت اصیل و زیبا…
جناب ایکس
۲ آذر ۱۴۰۰کوروت از نسل ۱ که اومده تا الان همشو جزو ۱۰ ماشین زیبای جهان بوده نو رنکینگ خیلی از سایتا
Parham
۲ آذر ۱۴۰۰به نظرم c6 خوشگله و خیلی دوستش دارم ولی c7 ظاهر وحشی تریداره و c8 زیباترین
😁
سامان اذری
۲ آذر ۱۴۰۰نمای جلوی c7 و عقب c8
نسل جدید واقعا فوق العاده هست ولی
نمای عقبش بهتر از جلوش هست
(نظر شخصی)
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲ آذر ۱۴۰۰انصافا کوروت با نسخه جدید z06 کاری کرده که بقیه ماستا رو کیسه کردن.راستی اون عده که تحت فشار هستن نمیخوان بگن شورولت از فراری کمک گرفته.قویترین وی8 تاریخ اوفففف
Amin
۲ آذر ۱۴۰۰خب بانگی جان فراری ۸ سال هست که دیگه v8 تنفس طبیعی نمیسازه … وگر نه بعد از ۸ سال هنوز هم رکورد قدرت به حجم برای موتور های تنفس طبیعی v8 دست فراری هست ….
هاچپک ها و سدان های الان از سوپرکار ها ی اون موقع سریع تر شدن … خودت حساب کن
اینکه یه موتور قدی تر از این بسازه برای فراری مثل آب خوردن میمونه…
توی دهه نود فراری یه کانسپت فورمول یک رونمایی کرد که موتور ۱.۵ لیتر ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی با ۵۵۰ اسب قدرت داشت …
R@m!n
۲ آذر ۱۴۰۰تکنولوژی فرمول ۱ رو که چند صد میلیون دلار صرف هزینه توسعش میشه با ماشین جاده ای مقایسه می کنی ؟؟
نهایت موتور تنفس طبیعی دیگه همینه و برای ساخت موتوره قوی تر باید از تکنولوژی فرمول ۱ استفاده کرد که یعنی کلا ساخته موتور رو باید از صفر شروع کنه که دیگه نه توجیه مالی داره نه عقلی چون هیچ وقت از این قضیه سود بر نمی گرده و میشه ضرره خالص صرفا برای گرفتن جایگاه.
توسعه تئوری یه موتور رو کاغذ هم دشواره اونم از نوعه پرفورمنس بالا حتی برای فراری چون منهدساشون خیلی بهتر از من و شما می دونن توسعه یه موتور هشت سیلندر و پیاده کردن یه تکنولوژی جدید حداقل ۵ سال زمان نیاز داره و چقدر وقت گیر و پرهزینه هست. پس فقط تو فکر شما مثله آب خوردنه. برای همین فراری همون موتورای هشت سیلندرشو با اعمال تغییراتی به شش سیلندر تغییر داد.
اینکه جی ام تصمیم گرفت موتور LT6 رو بسازه بخاطر این بود که اول خودش پایه موتور رو داشت و از تجربه دیگران هم استفاده کرد، این موتور با اینکه میل لنگ تخته اما ذاتا همون پوشرداه که بخاطر دوامه بالاشون گزینه فوق العاده ای برای دورهای بالا هستن. حالا اگر میخواست از صفر شروع کنه حتما کوروت میرفت بالای ۲۰۰هزار تا و اصلا معلوم نبود موفق میشه یا نه چون مسیری بود یک طرفه با مقصده نامعلوم اونم زمانی که درون سوزا عمرشون سر اومده.
محمد امین
۳ آذر ۱۴۰۰البته اینو بگم که موتور های ماشین های فورمول یک اونزمان ده سیلندر سه لیتری بودن با حدود ۶۰۰ اسب بخار … یعنی فراری از حجم موتور نصف قدرت تقریبا برابری به دست آورد…
اینکه گفتم مثل آب خوردن هست… میدونم خیلی کار سختی هست ولی منظورم این بود که فراری میتونه اینکار رو انجام بده ..
R@m!n
۳ آذر ۱۴۰۰ای شیطونه دو اکانتی تو که گفتی دو نفره متفاوتیم 😂😂
بحثه تونستن نیست بحثه هزینه و زمانه.
محمد امین
۳ آذر ۱۴۰۰بعضی وقت ها که میام توی پدال از اکانت خارج شده ، و روی ایمیل کامنت میزارم … دلیلش رو نمیدونم چیه
ولی amin که حدود بالای ۱۴۰۰ کامنت داشته باشه خودم هستم ، البته با A
یه بنده دای دیگه توی ساین هست اونم اسمش امین هست ولی فراری هیتره😅😅
البته آدم نیکوکاری هست
M@M@DRZ
۲ آذر ۱۴۰۰قطعا همین نسل بیشتر به خاطر انجین جذابش و ظاهر متفاوتش با تغییرات کم ظاهری نسبت به استینگری
چون از c8 استینگری زیاد خوشم نمی اومد .
Karl Benz
۲ آذر ۱۴۰۰فقط c6
1.c6
2.C8
3.C5
4.C7
akrh78
۲ آذر ۱۴۰۰کوروت فقط c6 هم z06 هم zr1 هر دو عشقن
1123
۲ آذر ۱۴۰۰بنظر خودم نسل 8، فارغ از اینکه بسیار تکنولوژیک تر هست، فرم موتور وسط هم مورد علاقه منه
ضمن اینکه در نسل های قبلش کابین کیفیت لازم رو نداشت یا اینکه هندلینگش از برخی رقبا پایینتر بود و سایر چیزهایی که ما بعنوان ویژگی های کوروت میشناختیم.
تیم شورولت هم بهترین کاررو کرده تموم ویژگی هارو دور ریخته و حالا تصویر ذهنی جدیدی از کوروت داریم
که بسیار بهتر از قبلی هست
امیرحسین
۲ آذر ۱۴۰۰همه ی نسل هاش عشق اگه کوروت فن باشی
من کلا دوست دارم کوروتو
اما خب نسل های جدید با ادغام تکنولوژی خیلی بهتر شده
Amin
۲ آذر ۱۴۰۰خب از نظر فنی که هر چی بالاتر بریم بهتر میشه ، ولی خودم c6 z06 رو بیشتر از همه دوست دارم ، چونکه کوروت تره … موتور ۷ لیتری آدم رو به وجد میاره …
Ali Keyhani
۲ آذر ۱۴۰۰کوروت رو با C6 به یاد میارم و به نظرم دوست داشتنی تره
اما اگر بخوام انتحاب کنم ترجیح میدم جدید ترین نسخه یعنی C8 رو انتخاب میکنم
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۲ آذر ۱۴۰۰والا تک تکشون عشقن! از c1 گرفته تا c8 من دوست دارم تمام مدلاشو داشته باشم، اینجا هم بین اینا اول c6 و بعد c7 و c8 رو دوست دارم هرچند از هرنظر c8 الان بهتره ولی خب از لحاظ طراحی به سلیقه خودم گفتم…
ارش
۲ آذر ۱۴۰۰نسل c6
Alireza
۳ آذر ۱۴۰۰نسل۶ واقعا از نظر من جذاب ترین موتور جلوعه،
اون چهارتا چراغ گرد عقب ک شده بود امضای طراحی کوروت رو ب شدت معتقدم باید استفاده میکردن
Philipp
۳ آذر ۱۴۰۰مربعیش کردن اتفاق خاصی نیوفتاد مدرن تر شد فقط
فقط من هنوز از موتور وسط شدنش ناراحتم
مهردادکمال
۳ آذر ۱۴۰۰c6وc8
Abolfazl.RAHMANI
۳ آذر ۱۴۰۰C8 با اقتدار
Abolfazl.RAHMANI
۳ آذر ۱۴۰۰باورت میشه یا نه من تو گوشیم ۶۰۰ عکس ماشین دارم معادل ۶۰۰ اسب بخار 😂😂
Philipp
۳ آذر ۱۴۰۰Yellow C6
ولی تو کوروتا عاشق C2 Split Window با رنگ نقره ای بنز هستم
خیلی عشقه
Mercedes Benz
۴ آذر ۱۴۰۰به نظر آخریه