شورلت کوروت Z06 یکی از معدود سوپراسپرتهای واقعی آمریکایی است که با پیشرانهٔ باشکوه و شاسی عالی، لایق تحسین خواهد بود.
اگر عناصر فنی کوروت Z06 را لیست کنیم، خیلیها تصور خواهند کرد که دربارهٔ سوپراسپرتی ساخت ایتالیا در سال ۲۰۱۴ صحبت میکنیم. پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی میللنگ تخت با ردلاین ۸,۶۰۰ rpm متصل به گیربکس دوکلاچه در وسط یک شاسی آلومینیومی. همهٔ این عناصر یادآور گذشتهٔ نزدیک فراری هستند. زمانی که بهترین سوپرکارهای تاریخ را خلق کرد. پس چرا از بهترینها الهام نگیریم؟ این تفکر شورلت در هنگام توسعهٔ Z06 جدید بود. تغییر کوروت از ترکیب تاریخی موتور جلو به موتور وسط مطمئناً تحول بزرگی بود ولی هرچند کوروت استینگری بسیار از پیشینیان خود متفاوت بود، این Z06 است که واقعاً از حداکثر پتانسیل این تحول استفاده کرده است.
Z06 این کار را با استفاده از یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی کاملاً اختصاصی بجای موتور بلوک کوچک پوشراد میللنگ صلیبی انجام داده است که تمام ویژگیهای بازار یک پیشرانهٔ قدرتمند از مودنا و نه میشیگان را دارد. بااینحال، اعداد و ارقام این موتور هرگز شبیه یک دهه پیش نیستند زیرا با تولید ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور، Z06 را ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرساند. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخهای عقب منتقل میشود.
نگاه دقیقتر به شاسی جزئیات بیشتری را از تلاش شورلت برای ساخت یک سوپراسپرت آمریکایی واقعی نشان میدهد. درحالیکه کوروت تا چند دهه پیش همچنان از فنرهای شمش در عقب استفاده میکرد، در Z06 امروزی شاهد سیستم تعلیق دو جناغی جدید در جلو و عقب و کمکفنرهای مغناطیسی هستیم. به لطف این تغییرات، Z06 هنگام رانندگی در مرکز شهر شلوغ لندن بهطور چشمگیری متمدن احساس میشود. یکی از تغییرات اصلی Z06 اروپایی در اگزوز صورت گرفته یعنی جایی که از سیستم اگزوز ساکتتری استفاده شده که با استینگری مشترک است و به همین دلیل، چهار سر اگزوز بزرگ مرکزی که در نسخهٔ آمریکایی میبینیم در اینجا با چهار سر اگزوز کوچکتر در طرفین سپر جایگزین شده است.
موتور در سرعتهای پایین کاملاً رام است و کالیبراسیون پدال گاز برای رانندگیهای آرام خیلی خوب انجام گرفته است. حتی گیربکس هم در تعویض بیسروصدای دندهها خیلی خوب عمل میکند. البته به دلیل ردلاین بالای موتور، گیربکس تمایل دارد دندههای پایین را بیش از حدِ ایدهآل نگه دارد ولی بااینوجود، مصرف سوخت خودرو برای یک سوپراسپرت چندان زیاد نیست و Z06 در طول آزمایش ما با شرایط مختلف بهطور میانگین زیر ۱۵ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف کرد. کیفیت سواری کوروت در سرعتهای پایین عالی است و روی سطوح ناهموار جاده خیلی خوب رفتار میکند. حتی کابین هم با صندلیهای راحت و پالایش کلی مناسب، فضای خیلی خوبی را برای راننده فراهم میکند و با وجود چیدمان گیجکنندهٔ دکمههای فیزیکی، همهچیز در دسترس و کاملاً قابلاستفاده است.
روی جادهٔ باز با تغییر حالات مختلف رانندگی، موتور و گیربکس بیدار میشوند. تحویل قدرت موتور فوقالعاده یکنواخت صورت میگیرد و در دورهای بالا پاسخگویی باورنکردنی دارد که با تعویض دندههای سریع گیربکس پشتیبانی میشود. ترمزهایی که احساس فوقالعاده و قدرت توقف عالی دارند نیز کاملاً با سطح قدرت و پرفورمنس ماشین مطابقت دارند. مسیر آزمایش ما در جادههای باریک اطراف گودوود در یک صبح زمستانی سرد مطمئناً فضای مناسبی برای درخشش در اختیار کوروت قرار نمیداد ولی کیفیت عملکرد دینامیکی ماشین در همین شرایط هم واضح بود.
یکی دیگر از ویژگیهای قابلتحسین Z06 دقت فرمان است هرچند که ما علاقهای به غربیلک فرمان مربعی کوروت نداریم زیرا راننده را مجبور به گرفتن فرمان به شیوهای خاص میکند و میتواند درگیری رانندگی را کاهش دهد. همچنین از دید ما، بهتر است تنظیمات وزن فرمان همیشه روی یکی از دو حالت سبک باقی بماند زیرا حالت Z وزن مصنوعی بیشازحدی را به فرمان اضافه میکند و درک راننده از میزان چسبندگی چرخهای جلو را کاهش میدهد. موقعیت صندلی نیز حتی برای افراد کوتاهقد هم خیلی بالا به نظر میرسید و ابعاد بزرگ کوروت میتواند هنگام رانندگی در جادههای باریک بریتانیا مشکلساز شود.
با وجود این مشکلات جزئی، بهطورکلی شورلت در خلق یک سوپرکار مدرن آمریکایی کاری خیرهکننده انجام داده است و در بازار ایالاتمتحده یعنی جایی که میتوان یک Z06 را با قیمتی مشابه پورشه ۹۱۱ کاررا خرید، ارزش فوقالعادهای دارد. بااینحال، در بریتانیا قیمت این ماشین از نزدیک ۱۸۰ هزار پوند آغاز میشود که مقداری از جذابیتهای آن را از بین میبرد. البته کوروت Z06 واقعاً یک سوپرکار فوقالعاده است ولی با چنین قیمتی باید با رقبای توانمند زیادی در بازار اروپا مواجه شود.
جمعبندی
شورلت برای ساخت Z06 از بهترین سوپراسپرت تاریخ الگوبرداری کرده و به نتیجهای فوقالعاده رسیده است. البته این کوروت برای اروپا خودرویی بزرگ و گران است ولی درگیری رانندگی و پرفورمنسی که ارائه میکند تقریباً با هر سوپراسپرتی از اروپا و خارج از اروپا قابلرقابت است. این یک دستاورد خیرهکننده در مهندسی است و تنها با یک یا دو اصلاح جزئی میتواند به خودرویی بینقص تبدیل شود.
مشخصات فنی شورولت کوروت Z06
Chevrolet Corvette Z06 | |
پیشرانه | ۵.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۶۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۲.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۴,۶۸۸ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۲۷ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۲۳۴ میلیمتر |
مصرف سوخت | ۱۲.۴ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه بریتانیا | ۱۷۹,۷۹۱ پوند |
قیمت پایه آمریکا | ۱۱۳,۷۹۵ دلار |
امتیاز | ۴.۰ از ۵.۰ |
ALISAN 2008
۱۹ دی ۱۴۰۳خوب هست اما میتونست بهتر هم باشه البته با این قیمت انتظار زیادی هم نمیشه داشت
۱۹ دی ۱۴۰۳داش میدونی چند تومنه؟
پول پنج تا هایما میشه
😱😢
net
۱۹ دی ۱۴۰۳چراغ جلوش بد و قدیمی هست. کنسول وسط دو صندلی و دیوار کنسول و صفحه نمایش حس سوپر اسپرتش رو کم کرده. چراغ عقبش و عقبش حس سوپر اسپرتش کم هست و بیشتر حس ماشین اسپرت کوپه میده . نیاز به نسل جدید داره. طراحی داخلی و بیرونی این نسل از کوروت و اکورا nsx مدل ۲۰۲۰ و ائودی R8 حس سوپر اسپرتشون کم هست و بین اسپرت کوپه و سوپر اسپرت قرار دارند و از لحاظ طراحی داخلی و بیرونی کمی بالاتر از اسپرت کوپه قرار دارند و سوپر اسپرت کامل نیستند. باید طراحی داخلی و بیرونی سوپر اسپرت کمی وحشی تر باشد و کمتر از خطوط نرم اسپرت کوپه استفاده کنند
مازیار
۱۹ دی ۱۴۰۳((باید طراحی داخلی و بیرونی سوپر اسپرت کمی وحشی تر باشد و کمتر از خطوط نرم اسپرت کوپه استفاده کنند))
الان این کوروت خطوط نرم داره؟!!
فقط روی کاپوت جلو هشت تا خط تیز هست همینطور ورودی هوا و پروفایل جانبی و نمای پشت کلا این مدل فقط از خطوط تیز و شکسته استفاده کرده
گرفتی ما رو؟😄
net
۱۹ دی ۱۴۰۳نوشتم کنسول و دیوار کنسول و صفحه نمایش بالای کنسول و چراغ عقب و عقب ماشین حس سوپر اسپرتش کم هست و چراغ عقب و عقب ماشین از خطوط نرم استفاده کرده! کاپوت و بغل ماشین و هواکش بغل درب c8 خطوط تیز دارند و مثل ماشین سوپراسپرت هست و مشکلی ندارد
net
۱۹ دی ۱۴۰۳عقب و چراغ و سپر عقب عقب مکلارن نگاه کنید از خطوط نرم استفاده میکنه ولی حس سوپر اسپرت وحشی داره . عقب و چراغ عقب و سپر عقب لامبورگینی نگاه کنید از خطوط تیز استفاده میکنه و حس سوپر اسپرت وحشی داره . عقب و چراغ عقب و سپر عقب کوروت c8 حس سوپر اسپرت وحشی کم داره
JaMsHiD-B
۲۰ دی ۱۴۰۳داداش از این تیز تر مگه چاقوعه
یه نگاه به نسل های قبل ترش و قدیمی ترش بنداز ببین چه نرم و صیقلی هستن
net
۱۹ دی ۱۴۰۳یه فیلم در اینستاگرام دیدم جالب بود چند نفر کنار کوروت c8 در امریکا ایستاده بودند و تکیه زده بودند به کوروت c8 در لاس و گاس و داشتند ایستاده غذا می خوردند و در حالی تعریف می کردند و تو حال خودشون بودند صاحب ماشین از راه دور با سوییچ، کوروت c8 رو روشن کرد و جالبه با سوییچ تا اخر گاز بلند داد و افرادی که کنار کوروت ایستاده بودند و غذا می خوردند حواسشون نبود از ترس صدای غرش c8 فرار کردند و غذاشون ریخت روی زمین چون کسی داخل ماشین نبود و تعجب کردند چجوری ماشین خودش روشن شده و خنده دار بود. در مورد این تکنولوژی روشن شدن خودکار از راه دور سوییچ کوروت c8 پست بزارید
۱۹ دی ۱۴۰۳اخ آره دیدم چند تا دختر. بودن بعد صاحب ماشین گفت میتونم سوار ماشینتون بشم بعد دختره گفت نه برو پی کارت مزاحم نشو بعد پسره با سوییچ ماشینو روشن کرد دختره ترسید من خیلی ناراحت شدم چقدر یک پسر میتونه بی رحم باشه😥😥😥😥😢😢😢
البته هایمای رفیقم هم والا یه قابلیتی داره از سوییچ میتونی چراغو روشن کنی نمیدونم شاید موتور هم بشه روشن کرد تو هوای زمستونی بعد گرم بشه تو بیای سوار شی بعد بری دور دور
ALISAN 2008
۱۹ دی ۱۴۰۳اونایی که دیس لایک دادن فکر کنم منظورمو نفهمیدن ،منظورم اینه که میتونید با قیمت خیلی کمتر صاحب کوروت شوید و واقعا شتاب خوبی داره و سرعتش هم خوبه . اما میتونست AWD باشه که اونوقت راحت شتاب 2.3 رو میزد
۱۹ دی ۱۴۰۳همیشه تو سایت چندتا بات 🐕 هستن که دیسلایک میدن شوما غمت نباشه
الف.ی
۱۹ دی ۱۴۰۳کوروت نماد تکامل در عصر مدرن❤️
کوروت رو باید موقعی که درگ شماره 6 موتورترند برد در میافتیم
به نظرم کاری که وایپر ACR کرد به عهده گرفت یعنی تبدیل شدن به نماد پرفورمنس خودروهای آمریکایی
از فورد جی تی هم یادی کنیم
Bmw
۱۹ دی ۱۴۰۳نماد تکامل نه نماد کپی کاری از رو اروپایی ها
هزینه ساختم از فروش وانت هایی که پهن جابه جا می کنن بدست اومده
Amir Machine
۱۹ دی ۱۴۰۳بنز هم اومد وانت بزنه که باهاش پهن جابجا کنن ولی متاسفانه خودش تبدیل به پهن شد چون اروپاییها عرضه کپی کردن وانت رو هم ندارن
Taha Ayoobi
۱۹ دی ۱۴۰۳پهن و با ایکس کلاس جا به جا میکنن،
با F-150 میرن آفرود تا جایی که اروپایی تو حسرتشه
Bmw
۱۹ دی ۱۴۰۳اگه بخوان برن آفرود که جیپ یا برانکو می خرن وانت برای بار زدنه عزیز بنز اشتباه کرد وانت زد چون وانت کاربریش بار زدنه نه نشون دادن تکنولوژی و یا فخر فروشی
Taha Ayoobi
۱۹ دی ۱۴۰۳میتونی سرچ کنی کاربرد های وانت بخونی
Bmw
۱۹ دی ۱۴۰۳طاها داداش نیتروفروزان بزن 🤣
Taha Ayoobi
۱۹ دی ۱۴۰۳تو زدی راضی بودی؟
چون خودم پیشنهاد میدم اینو😂
Vette
۱۹ دی ۱۴۰۳بی ام و
یک جای این ماشین رو اثبات کن کپی هست
هر ماشین مید انجینی کپی نیست
تروخدا این افکار اینستاگرامی رو پای اینجا نکشونید
صفر تا صد انجین کوروت هم با هیچ ماشینی شبیه نیست
JaMsHiD-B
۲۰ دی ۱۴۰۳عقبیا
اومدن موتور F136 فراری رو برداشتن از روی اون موتور کوروت رو ساختن
افکار اینستاگرامی چیه دیگه
جدیدا مد شده هرکی از بحث خوشش نمیاد بگه افکار اینستاگرامی رو بریز دور
سالار فصل
۱۹ دی ۱۴۰۳چندین سال پیش که معرفی شد
کارشناسان پدال معتقد بودند این کوروت نیست
کوروت موتورش باید اونجاش باشه و نه اینجاش
دفرانسیلش هم اونیکی جاش باشه و نه اینیکی
Navid A J
۱۹ دی ۱۴۰۳دقیقا منم وقتی اومده بود مخالفش بودم و میگفتم باید با یه اسم دیگه معرفی شه نه اسم کوروت. ولی وقتی از نزدیک دیدمش نظرم عوض شد. الان عاشقشم و به نظرم بهترین کوروتیه که تا الان ساخته شده. برعکس بقیه کوروت ها که به ماشین بیوه مردها در امریکا شهرت داره؛ این نسل بین جوانها پرطرفداره و خوش فروشه.
تنفر از بنز
۱۹ دی ۱۴۰۳اگه قیمتش فقط ۲۰ هزار تا ارزونتر بود عالی می شد
ولی الان هم با این مشخصات عالیه
amirboss
۱۹ دی ۱۴۰۳یه چیز احمقانه که تو این پست بهش اشاره شده عقب ماندگی ده ساله کوروت نسبت به خودروهای اروپاییه!!!
اصلش اینه که پیشرفت هر خودرویی رو نسبت به مدل های قبلی و تکنولوژی های به کار رفته در نسل های مختلف خودش میشه مشخص کرد.
𝐀𝐥𝐢
۱۹ دی ۱۴۰۳ولی عجب رخی داره 👍
(Ali(chevynova
۱۹ دی ۱۴۰۳میدونستم این ماشین اومده که با قیمت خوبش و پرفورمنس عالیش خواب رو از خیلی ها بگیره
معلوم بود قراره دوران گذشته رو دوباره زنده کنه ، دورانی که کوروت با موتور ۴۵۴ با ۴۵۰ اسب قدرت لاستیک بود که دود میکرد
ماشالاه موتور ۴۵۴
ماشالاه موتور ۳۹۶
ماشالاه کاربراتور
ماشالاه ۱۹۵۳ و ۷۲ سال اصالت
ایلیا
۱۹ دی ۱۴۰۳علی
تهران جایی رو میشناسی کاربراتور بیوک سنچوری 73، کاملش رو بفروشه؟ حالا استوک بود هم مهم نیست فقط سالم باشه.
Cehx
۱۹ دی ۱۴۰۳علی فقط اقا ماشالا رو می شناسه
۱۹ دی ۱۴۰۳آقا ماشالا که خودشه 😐
(Ali(chevynova
۱۹ دی ۱۴۰۳سالمش رو باید تصادفی پیدا کنی و بخری
یه سر برو پاساژ طوس توی چراغ برق
ایلیا
۱۹ دی ۱۴۰۳مرسی
Scuderia Ferrari
۱۹ دی ۱۴۰۳نشد یه بررسی انجام بدن به فراری وصلش نکنن !!!!
سوشیانت
۱۹ دی ۱۴۰۳خب فراری سعی کرده بود قوی ترین موتور تنفس طبیعی جهان رو بسازه ولی شورولت شکستش داد پس طبیعیه که باهم مقایسه بشن
JaMsHiD-B
۲۰ دی ۱۴۰۳دیگه ماشینی که کل هیکلش کپی از موتور فراریه که نباید با خود فراری مقایسه کرد
مثل مقایسه 405 فرانسوی و ایران خودروعه
فرانسویه خیلی بهتر از ایرانخودرو هست ولی بازم ذات پژو همون میمونه
قصد تخریب نداشتم
خودت شروع میکنی حرف زدن
718
۱۹ دی ۱۴۰۳دقیقا. بارها و بارها اشاره شد که فراری یک سرمشق بزرگ برای شوی C8 بوده. بایدم باشه بلخره فراریه و پرچمدار خودروهای پرفورمنس
سوشیانت
۱۹ دی ۱۴۰۳پس تسلا مدل اس پلد هم عجب چیزی بوده که فراری اون رو بررسی کرده بعضی ها معنی کلمه بنچمارک رو هیچ وقت قرار نیست یاد بگیرن در ضمن فراری ۴۵۸ هم مثل کوروت تنفس طبیعی و موتور وسطه پس طبیعیه که تو بررسی ها باهم مقایسه بشن ولی شورولت در حال حاضر قوی ترین این کلاسه
مازیار
۱۹ دی ۱۴۰۳آره تردیدی نیست که تسلا تو برقیها پیشتازه
مثل فراری تو بنزینیها
حمیدرضا
۲۰ دی ۱۴۰۳نظرت در مورد شباهت تویوتا سلیکا نسل اول و فورد موستانگ چیه؟
Nismo
۱۹ دی ۱۴۰۳قیمت بهتر از فراری
کیفیت بهتر از فراری
قدرت بیشتر از فراری
کاربرد بیشتر از فراری
شتاب بهتر از فراری
سواری بهتر از فراری
هندلینگ بهتر از فراری
طراحی بهتر از فراری
باز هم میگید فراری؟
مهدی
۱۹ دی ۱۴۰۳ظاهراً شما مقاله نخوندی … نویسنده از ۴۵۸ به عنوان بهترین سوپراسپرت تاریخ یاد کرده
JaMsHiD-B
۲۰ دی ۱۴۰۳نیسمو حالت خوبه؟
آب قند بیارم؟
فکر کنم سرت به جایی خورده
زیزیگولو
۱۹ دی ۱۴۰۳تنها نقصش فرمون راست بودنش هستش
حسن
۱۹ دی ۱۴۰۳مخصوص بازار بریتانیا تولید شده تو بریتانیا و انگلیس کل خودروها فرمان راست هستند
البته چند تا کشور هستن بریتانیا، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، هند، و پاکستان
زیزیگولو
۱۹ دی ۱۴۰۳درسته … ولی من هیچ جوره نمیتونم با ماشین فرمون سمت راست کنار بیام
گاس فرینگ
۱۹ دی ۱۴۰۳جنرال موتورز مگه کلا تولید ماشین راست فرمان رو متوقف نکرده بود
سال ۲۰۲۰ از استرالیا خارج شد و هولدن رو منحل کرد گفت دیگه ماشین راست فرمان نمیزنه
BlackWing
۱۹ دی ۱۴۰۳همه میگن این ماشین کپی ۱۵ سال پیش فراریه ، اما چیزی که کسی بهش دقت نمیکنه تولید قوی ترین پیشرانه تنفس طبیعی هشت سیلندر تو عصر جدیده ، جایی که تقریباً تمامی رقبا و ماشین ساز های دیگه دارن با ۶ سیلندر یا سیستم هایبرید واردش میشن ، شورولت داره این کارو با موتور احتراق داخلی بدون استفاده از هیبریداسیون و برقی سازی انجام میده !
Taha Ayoobi
۱۹ دی ۱۴۰۳بی نظیر
kh@sh@y@r
۱۹ دی ۱۴۰۳رنگ زیبایی داره
من از ترکیب رنگ نارنجی / زرد با تیره خیلی خوشم میاد.
R@min
۱۹ دی ۱۴۰۳این رنگ کوورت در واقع ادای احترامی به رنگ orange monaco معروف نسل سه هست. در کل رنگ نارنجی رو کوروت و لامبو خیلی میشینه.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۹ دی ۱۴۰۳فقط نامردیه اروپاییها رو نسبت به آمریکاییها ببینید.قیمت کوروت آنقدر مالیات و عوارض گذاشتن روش دوبرابر آمریکا و حتی بیشتر شده.فقط تصور کنید قیمتش قیمت آمریکا باشه واقعا بساط تمام اسپرتهای تا ۲۰۰ چوب برچیده میشه.از اونطرف موستانگ هم هست که همین بلا رو سرش آوردن.البته شف ترامپ برگشته و بساط مفت خوریه اروپا و چین رو جمع میکنه همینطور ژاپن رو.
Galant.VR4(JDM)
۱۹ دی ۱۴۰۳ترامپ اگه بخواد بساط کسیو جمع کنه اون چینه
اروپا و ژاپنی که از خودشون هستن
ناصر
۱۹ دی ۱۴۰۳پدال جان عزیز لطفاً در مورد قیمت 10برابری خودروهای خارجی در ایران نسبت به دیگر کشورها پست بگذارید یارو تو دیوار Bmw2016 528گذاشته 8.78میلیارد ینی با دلار 65تومنی میشه135000هزار دلار ولی در خارج ایران 15000دلاره آخه این همه ظلم به قیمت دنا توربو ….
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ دی ۱۴۰۳بارها نوشتیم و چیزی که همه میدونن دیگه تکراری شده
۱۹ دی ۱۴۰۳همچین پست هایی باعث خراش اعصاب اعضای پدال میشه دوست عزیز
amir3715
۱۹ دی ۱۴۰۳حیف وایپر بازنشست شد مگرنه همیشه رقیب های خوبی واسه همدیگه بودن
آریا
۱۹ دی ۱۴۰۳خودروهای آمریکایی چقدر تو انگلیس گرون هستند
حسن
۱۹ دی ۱۴۰۳بعد یکی از بزرگواران میگفت خودروهای امریکایی بدون مالیت میان داخل اروپا وگرنه یه دونه هم نمیفروختن
وجدانا نگا کن وضعیت اینا از ایران هم بدتره 180 هزار پوند با دلار میره بالا دویست هزار تا خیلی اوضا خیطه
Taha Ayoobi
۱۹ دی ۱۴۰۳اگه با اون قیمت بره که شرف نمیذاره برا بقیه
علی منصوری
۱۹ دی ۱۴۰۳کوروت دوستداشتنی…..