در این نوشتار، به تاریخچهٔ ZR1 و چگونگی تبدیل آن از یک پکیج سفارشی به نماد پرفورمنس نهایی کوروت خواهیم پرداخت.
نشان ZR1 در طول تاریخ همیشه نشاندهندهٔ اوج پرفورمنس کوروت بوده است. درحالیکه با معرفی C8 ZR1، این نام دوباره در کانون توجهات قرار گرفته، ZR1 میراث طولانی و جالبی دارد و آنچه که ابتدا در قالب یک پکیج سفارشی آغاز شد، نهایتاً به نماد پرفورمنس نهایی کوروت و کل خودروهای پرفورمنس تبدیل شد.
اولین کوروت ZR1
ZR1 اولین بار در سال ۱۹۷۰ در قالب یک پکیج سفارشی برای کوروت C3 متولد شد. این پکیج پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری، گیربکس چهار سرعتهٔ هوی دیوتی، ترمزهای بهتر، بهبود خنککنندگی و تنظیم خاص تعلیق را به همراه داشت. همچنین برای سفارش پکیج ZR1 باید از آپشنهای لوکسی مثل پنجرههای برقی، سیستم تهویه، فرمان هیدرولیک و حتی رادیو صرفنظر میشد. بین سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ کمتر از ۶۰ دستگاه ZR1 تولید شد.
پیشرانه کوروت C3 ZR1
همیشه جذابترین ویژگی کوروت ZR1 زیر کاپوت آن پنهان بوده است. پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری C3 ZR1 که LT1 نام داشت، یک موتور بلوک کوچک فوقالعاده بود که با میللنگ، شاتونها و پیستونهای فورجکاری شده، نسبت تراکم ۱۱ به یک، منیفولد هوای آلومینیومی دوصفحهای، کاربراتور چهار دهنهٔ هالی و رادیاتور آلومینیومی ظرفیت بالا، ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد.
کوروت C4 ZR1
پس از اولین ظهور ZR1، این نام تا سال ۱۹۹۰ از خانوادهٔ کوروت ناپدید شد. بااینحال، ZR1 بازگشتی شگفتانگیز داشت. این ماشین به لطف طراحی آیرودینامیک خود، ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و میتوانست به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. دلیل چنین پرفورمنس فوقالعادهای، پیشرانهٔ جدیدی با طراحی لوتوس بود که ۳۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد درحالیکه پیشرانهٔ استاندارد کوروت C4 در سال ۱۹۹۰ تنها ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشت. لوتوس همچنین برای توسعهٔ سیستم تعلیق فعال قابل تنظیم و بهبود سیستم فرمان و ترمز هم به جنرال موتورز کمک کرد. بااینحال، C4 ZR1 خودروی خیلی گرانی بود.
پیشرانه کوروت C4 ZR1
موتور LT5 کوروت C4 ZR1 شبیه هیچکدام از موتورهای شورلت نبود. این پیشرانه در هر سیلندر به دو انژکتور مجهز بود که یکی در دورهای پایین کار میکرد و دیگری از حدود دور ۳,۵۰۰ rpm وارد عمل میشد. علاوه بر این، برخلاف تمام کوروتهای قبلی، موتور LT5 از نوع DOHC با چهار سوپاپ در هر سیلندر بود. لوتوس همچنین برای C4 ZR1 سیستم تعلیق تطبیقی با کمکفنرهای بلیشتین را هم طراحی کرد یعنی چیزی که آن سالها فقط در سوپرکارهایی مثل پورشه ۹۵۹ دیده میشد.
کوروت C6 ZR1
در نسل C5 کوروت نسخهٔ ZR1 ساخته نشد ولی این مدل در سال ۲۰۰۶ با نسل C6 دوباره بازگشت. C6 ZR1 به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ LS9 با ۶۳۸ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده بود و به اولین کوروت کارخانهای تبدیل شد که توانست به سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت معادل ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد. C6 ZR1 مسافت ۴۰۰ متر را ظرف تنها ۱۱.۲ ثانیه طی میکرد و ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. قطعات فیبر کربنی بدنه (سقف، کاپوت، گلگیرها و رکابها)، سیستم تعلیق مغناطیسی، ترمزهای کربن سرامیکی برمبو و لاستیکهای پهن، C6 ZR1 را به سریعترین کوروت تاریخ تا آن زمان تبدیل کرده بودند. این خودرو آنقدر خوب بود که طی مقایسهای، فراری ۵۹۹ GTB را مغلوب کرد.
پیشرانه کوروت C6 ZR1
LS9 اولین موتور سوپرشارژی بود که در سینهٔ کوروت قرار گرفت. این موتور با ۶۳۸ اسب بخار قدرت، قویترین موتور از سری LS در تاریخ جنرال موتورز محسوب میشد. این نیرو به لطف یک سوپرشارژر ۲.۳ لیتری ایتون از نوع روتس تولید میشد. سیستم روغنکاری موتور LS9 هم از نوع کارتل خشک بود. این پیشرانه در کارخانهٔ میشیگان بهصورت دستی تولید میشد.
کوروت C7 ZR1
در سال ۲۰۱۹، وحشیترین و افراطیترین کوروت موتور جلوی تاریخ متولد شد. پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ LT5 که بهطور اختصاصی برای C7 ZR1 ساخته شد، ۷۵۵ اسب بخار قدرت داشت. این پیشرانه هرچند اشتراکات زیادی با موتور LT4 کوروت C7 Z06 داشت ولی سوپرشارژر آن ۵۲ درصد بزرگتر از Z06 بود و حیف شد که در خودروی دیگری از جنرال موتورز مورداستفاده قرار نگرفت. C7 ZR1 همچنین از ترمزهای کربن سرامیکی عظیم و آیرودینامیکی در حد خودروهای مسابقهای بهره میبرد بهگونهای که بال عقب بزرگ سفارشی آن میتوانست در سرعتهای بالا تا ۴۳۰ کیلوگرم داونفورس تولید کند. به خاطر همین آیرودینامیک دیوانهوار، حداکثر سرعت C7 ZR1 از ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت فراتر نمیرفت.
پیشرانه کوروت C7 ZR1
شورلت برای پیشرانهٔ LT5 چهار رادیاتور و مجموعاً ۱۳ مبدل حرارتی را در نظر گرفته بود و برآمدگی روی کاپوت فیبر کربنی خودرو هم امکان استفاده از اینترکولر بزرگتری را فراهم کرده بود و درنتیجه، ZR1 از مشکل داغ کردن موتور که در C7 Z06 دیده میشد رنج نمیبرد. برای این خودرو همچنین پکیجهای بال پایین و بال بالا قابل انتخاب بود که اولی حداکثر سرعت بیشتر و دومی داونفورس بیشتری را به همراه داشت. بخش عمدهای از ویژگیهای آیرودینامیکی C7 ZR1 از خودروی مسابقهای C7.R گرفته شده بودند. کابین این کوروت نیز خیرهکننده بود و هر ویژگی لوکسی که شورلت میتوانست را ارائه کرده بود. صندلیها و فرمان کربنی این ZR1 حتی از C8 هم بهتر به نظر میرسیدند. C7 ZR1 ظرف حدود ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و ۴۰۰ متر را در حدود ۱۱ ثانیه طی میکرد.
کوروت C8 ZR1
و سرانجام به آخرین و جدیدترین کوروت ZR1 میرسیم که بهتازگی معرفی شده است. این هیولای جدید زرادخانهٔ جنرال موتورز، به یک نیروگاه ۵.۵ لیتری V8 توئین توربوی میللنگ تخت مجهز است که تا ۸ هزار rpm دور میگیرد و قدرت فوقالعادهٔ ۱۰۶۴ اسب بخاری تولید میکند. C8 ZR1 بدون کیت آیرودینامیکی میتواند به حداکثر سرعت ۳۴۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو اواسط سال آینده راهی بازار خواهد شد و انتظار میرود با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲.۵ ثانیه و ۴۰۰ متر ۹ ثانیه، پرفورمنس فوقالعادهای داشته باشد. قیمت C8 ZR1 هم باید از حدود ۱۵۰ هزار دلار آغاز شود.
پیشرانه کوروت C8 ZR1
پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری C8 ZR1 که با نام LT7 شناخته میشود، هرچند بر پایهٔ موتور ۵.۵ لیتری میللنگ تخت C8 Z06 ساخته شده اما تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. مهمترین تغییر این موتور، تجهیز به دو توربوشارژر است که جای سوپرشارژهایی که در نسلهای قبلی ZR1 میدیدیم را گرفته است. به لطف این توربوشارژرهای بزرگ که حداکثر ۲۴ psi بوست تولید میکنند، موتور ZR1 جدید ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. تمام قطعات داخلی موتور LT7 بهجز بلوک مشترک با LT6 تنفس طبیعی، منحصربهفرد هستند.
مشخصات فنی نسلهای مختلف کوروت ZR1
C3 ZR1 | C4 ZR1 | C6 ZR1 | C7 ZR1 | C8 ZR1 | |
سالهای تولید | ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ | ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ | ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ | ۲۰۱۹ | ۲۰۲۵ |
پیشرانه | ۵.۷ لیتری V8 | ۵.۷ لیتری V8 | ۶.۲ لیتری V8 | ۶.۲ لیتری V8 | ۵.۵ لیتری V8 |
تنفس | طبیعی | طبیعی | سوپرشارژ | سوپرشارژ | توئین توربو |
قدرت (اسب بخار) | ۳۷۰ | ۳۷۵ / ۴۰۵ | ۶۳۸ | ۷۵۵ | ۱۰۶۴ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۵۱۵ | ۵۱۰ / ۵۲۰ | ۸۲۰ | ۹۷۰ | ۱۱۲۰ |
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) | ۶.۴ | ۴.۴ | ۳.۳ | ۳.۰ | ۲.۵ |
مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) | ۱۴.۶ | ۱۲.۷ | ۱۱.۲ | ۱۰.۸ | زیر ۹.۷ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۵۰۰ | ۱۵۷۰ | ۱۵۲۰ | ۱۶۱۵ | ۱۶۶۵ |
JDM سابق
۱۸ مهر ۱۴۰۳عنوان مزخرف ترین میرسه به C7 ZR1
بقیه عالی
از اولدسکولش بگیر تا C6 ZR1 و C8 ZR1
Amir Machine
۱۸ مهر ۱۴۰۳مشکل C7 ZR1 چی بود؟
JDM سابق
۱۸ مهر ۱۴۰۳مشکلش این بود همزمان داشتن با C8 توسعه اش میدادن بخاطر اینکه گیربکس A10 توش بد جا میشد همون A8 قدیمی که رو کامارو بود و توش انداختن نه به فکره توسعه و تغییر گیربکس جدید بودن نه به فکر تغییرات تو بخش انتقال قدرت و شاسی که A10 رو توش جا بدن همین باعث کاهش پرفورمنسش میشد،وسط توسعه C8 اینم همینطوری دادن بیرون، ولی موتورش خوب بود
Nismo
۱۸ مهر ۱۴۰۳اتفاقا c7 یکی از بهترین کوروت های تاریخ بود چیزی که خیلیا بهش معتقدن از جمله خودم
از نظر طراحی وحشی و خشونت آمیز و تهاجمی با اون موتور حجیم سوپرشارژ و قدرت ویرانگر
ولی متاسفانه همونطور که گفتی پاشنه آشیل این ماشین گیربکسش بود
گیربکسی که متاسفانه عملکردش برای یه سوپراسپرت مناسب نبود و نمیتونست اونطور که باید توان این ماشین رو انتقال بده
اگه توی ویدیوهایی شتابگیری این ماشین دیده باشین متوجه عملکرد کند گیربکس و دورگیری ضعیف این ماشین میشین
یه جورایی مثل یه هیولایی که انگار زنجیرش رو میکشیدن
سوشیانت
۱۸ مهر ۱۴۰۳الان c7 zr1 پرفورمنسش بد بود؟! عجب
از نظر پروفسور کار لاور هم ماشینی که صفرتاصدش ۲.۸۵ کند محسوب میشه
Nismo
۱۸ مهر ۱۴۰۳سوشیانت: متاسفانه توی خوندن متن فارسی مشکل داری در نتیجه توی فهمیدنش هم به مشکل میخوری
من سه خط از این ماشین تعریف کردم
انتقادمم از شتاب صفرتاصدش و سرعتش نبود
عملکرد گیربکسش رو گفتم که به اندازه کافی سریع نیست
همیشه قبل کامنت گذاشتن فکر کردن
(Ali(chevynova
۱۸ مهر ۱۴۰۳کوروت همیشه در همه ی نسلهاش بینظیر بوده و بی رقیب
قیمت مناسب ، قدرت بالا و زیبایی
کوروت ۷۱ ساله که همه رو عاشق خودش کرده
mmd@
۱۸ مهر ۱۴۰۳همه ی کوروتا عالین بدترین مدل توش دیده نمیشه 🎖️🎖️🎖️☠️☠️☠️🏆🏆🏆☣️☣️☣️❤️🩹❤️🩹❤️🩹
SMS
۱۹ مهر ۱۴۰۳قدرت با اصالت ازش می باره❤️🔥
خودرو های قدیمی واقعا هیچی نداشن، الان نصف ماشین رو با فیبر کربن می سازن نصفشو با هیدروژن 😁اما بازم ۲ تن وزنشه
فیات مولتیپلا
۲۲ مهر ۱۴۰۳واقعا کوروت بهترین اسپورت آمریکاست
Galant.VR4(JDM)
۱۸ مهر ۱۴۰۳C6zr1 عالی بود به نظر من بینقص ترینشون
JDM سابق
۱۸ مهر ۱۴۰۳سالی که C6 ZR1 اومده بود بیرون به هرکسی فرصت نفس کشیدن نمیداد
درگش با فراری ۵۹۹ GTO هست تا متوجه بشید چه غولیه
مستقیم با لامبورگینی مورسیالاگو ( یا مورشیه لاگو و..) و gt2rs اتاق 997 سرشاخ میشد
Galant.VR4(JDM)
۱۸ مهر ۱۴۰۳https://youtu.be/OZlGMX8G3B4?si=5ftAr5t_cJMWBgCE
این همون درگه خفنش با پورشه gtr، gt2 و فراری 599 بود که رسما همرو نابود کرد اما نمیدونم چرا gtr تو درگ جز بهترینا بود اینطور مغلوب شد؟
Taha Ayoobi
۱۸ مهر ۱۴۰۳چه هرزگردی میکنه.
موندم اگه هرز نمیچرخید چی بود
Galant.VR4(JDM)
۱۹ مهر ۱۴۰۳طاها
فرض کن خودت چهارچرخش کنی?
Taha Ayoobi
۱۹ مهر ۱۴۰۳آخ آخ آخ چی بشه،
من اگه بخوام اینکارو بکنم کواترو رو انتخاب میکنم، نمیدونم بهتر از اونم هست یا نه ولی خب.
عجب چیزی میشه، فک کنم راحت بیاد زیر 2.8 شتابش.
R@min
۱۸ مهر ۱۴۰۳دقیقا ماشین خیلی بدی در اومد.
جرمی کلارکسون
۱۸ مهر ۱۴۰۳نسل اول و آخرش دوست دارم C8 سوپر اسپرت جالبیه
nikan
۱۸ مهر ۱۴۰۳بهترین کوروت های تاریخ
C3 L88
C3 ZR1
C6 ZR1
C6 Z06
hosen
۱۸ مهر ۱۴۰۳یکی از یکی شاهکار تر
مطمئنم این c8 zr1 جدید حرف ها برای گفتن داره.
𝐀𝐥𝐢
۱۸ مهر ۱۴۰۳c6 رو بیشتر از بقیه دوست دارم
مازیار
۱۸ مهر ۱۴۰۳نکته جالب اینکه C4 با قدرت و گشتاور یکسان با C3 و حتی وزن بیشتر، دو ثانیه شتاب بهتری داره!!
ALI.A.NLANSR
۱۸ مهر ۱۴۰۳چرا c5 zr1 نداریم؟؟
Nismo
۱۸ مهر ۱۴۰۳تولید نشد به دلایل نامعلوم
Kiarash
۱۸ مهر ۱۴۰۳فکر کنم مک کویین رو از c6 zr1 ساخته بودن البته فورد جی تی هم همینطور
Nismo
۱۸ مهر ۱۴۰۳مک کویین رو از روی دوج وایپر افسانه ای ساخته بودن
nikan
۱۸ مهر ۱۴۰۳مکویین ترکیب فورد جیتی و دوج وایپر و کوروت C6 بود
Mohammad hasan
۱۹ مهر ۱۴۰۳حقیقتا لذت بردم
ای کاش این فتنه برقی سازی و محدود کردن موتور های درون سوز و تحمیل توربو شارژ نبود و شاهد یه وی ۸ ۳۸۳ اینچی ( ۶٫۲ لیتری ) سوپر شارژر بعضا ۱۲۰۰ اسبی تو قلب آخرین نسل زد ار یک بودیم…
https://www.pedal.ir/chevrolet/corvette-c4-callaway-sledgehammer/
خوندن این مقاله شاید خالی از لطف نباشه…
Kiarash
۱۸ مهر ۱۴۰۳همه نسل های کوروت از نظر من دوست داشتنی و خوراک ماشین باز های واقعی و طرفدار های خودرو آمریکایی
Nismo
۱۸ مهر ۱۴۰۳مخصوصا اون c6 خوراک ماشین بازی کف خیابون و دونات زدن و دریفته
علی منصوری
۱۸ مهر ۱۴۰۳یادش بخیر تو کمودور ۶۴ ی بازی بود ب اسم تست درایو ، ی کوروت c4 داشت ک کلاسرش دیجیتالی بود، عاشق اون بودم و فراری تستاروسا ک توبازی بود، همیشه ذهنیت خوبی ب این برند دارم و بنظرم بینظیر، تو این مدلهای مقاله و هم c7 شاخه
Taha Ayoobi
۱۸ مهر ۱۴۰۳خیلی مطلب جامع و خوب و کاملی بود، واقعا تشکر.
خیلی منتظرم ببینم ZR1 جدید چیکار میکنه.
به نظرتون میتونستن وزنشو کمتر کنن؟
B
۱۸ مهر ۱۴۰۳اگه میتونستن قیمتشو بالاتر ببرن آره
ولی کوروت محدودیت قیمت داره مهندسای شوی نمیتونن هرکاری دلشون خواست بکنن
Taha Ayoobi
۱۸ مهر ۱۴۰۳آره خب
boost10
۱۸ مهر ۱۴۰۳عاشق اون c6 ام
BlackWing
۱۸ مهر ۱۴۰۳فکت : مکلارن W1 با قیمت ۲.۱ میلیون دلار و موتور هشت سیلندر تویین توربو میلنگ تخت ۹۱۶ اسب بخار تولید میکنه که ۱۵۸ اسب بخار از موتور هشت سیلندر کوروت کمتره !!!
hosen
۱۸ مهر ۱۴۰۳بخاطر اینه که 1/5 لیتر حجم کمتری هم داره!
پادشاه مکلارن 🏴
۱۸ مهر ۱۴۰۳مرگ بر لامبورگینی
Taha Ayoobi
۱۸ مهر ۱۴۰۳بلیک وینگ جان هر پستی تو اینستا گرام میبینیم شما لایک کردی 😅
BlackWing
۱۹ مهر ۱۴۰۳تازه من زیاد فعال نیستم این روزا 😅
Taha Ayoobi
۱۹ مهر ۱۴۰۳دایرکت هم دادیم به شما ولی مثل اینکه ندیدید.
مهردادکمال
۱۹ مهر ۱۴۰۳اولینzr1 باحالترینشونه.بخاطر تیراژ خیلی کمش میگم که بی نهایت اونو خاص میکنه. یجورایی احتمال دیدنش تو خیابون از دیدن یه آدم فضایی کمتره.