شورلت

تاریخچه کوروت ZR1؛ هر آنچه باید در مورد سریع‌ترین کوروت‌های تاریخ بدانید

در این نوشتار، به تاریخچهٔ ZR1 و چگونگی تبدیل آن از یک پکیج سفارشی به نماد پرفورمنس نهایی کوروت خواهیم پرداخت.

نشان ZR1 در طول تاریخ همیشه نشان‌دهندهٔ اوج پرفورمنس کوروت بوده است. درحالی‌که با معرفی C8 ZR1، این نام دوباره در کانون توجهات قرار گرفته، ZR1 میراث طولانی و جالبی دارد و آنچه که ابتدا در قالب یک پکیج سفارشی آغاز شد، نهایتاً به نماد پرفورمنس نهایی کوروت و کل خودروهای پرفورمنس تبدیل شد.

اولین کوروت ZR1

ZR1 اولین بار در سال ۱۹۷۰ در قالب یک پکیج سفارشی برای کوروت C3 متولد شد. این پکیج پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری، گیربکس چهار سرعتهٔ هوی دیوتی، ترمزهای بهتر، بهبود خنک‌کنندگی و تنظیم خاص تعلیق را به همراه داشت. همچنین برای سفارش پکیج ZR1 باید از آپشن‌های لوکسی مثل پنجره‌های برقی، سیستم تهویه، فرمان هیدرولیک و حتی رادیو صرف‌نظر می‌شد. بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ کمتر از ۶۰ دستگاه ZR1 تولید شد.

پیشرانه کوروت C3 ZR1

همیشه جذاب‌ترین ویژگی کوروت ZR1 زیر کاپوت آن پنهان بوده است. پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری C3 ZR1 که LT1 نام داشت، یک موتور بلوک کوچک فوق‌العاده بود که با میل‌لنگ، شاتون‌ها و پیستون‌های فورج‌کاری شده، نسبت تراکم ۱۱ به یک، منیفولد هوای آلومینیومی دوصفحه‌ای، کاربراتور چهار دهنهٔ هالی و رادیاتور آلومینیومی ظرفیت بالا، ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد.

کوروت C4 ZR1

پس از اولین ظهور ZR1، این نام تا سال ۱۹۹۰ از خانوادهٔ کوروت ناپدید شد. بااین‌حال، ZR1 بازگشتی شگفت‌انگیز داشت. این ماشین به لطف طراحی آیرودینامیک خود، ظرف تنها ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و می‌توانست به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. دلیل چنین پرفورمنس فوق‌العاده‌ای، پیشرانهٔ جدیدی با طراحی لوتوس بود که ۳۷۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد درحالی‌که پیشرانهٔ استاندارد کوروت C4 در سال ۱۹۹۰ تنها ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشت. لوتوس همچنین برای توسعهٔ سیستم تعلیق فعال قابل تنظیم و بهبود سیستم فرمان و ترمز هم به جنرال موتورز کمک کرد. بااین‌حال، C4 ZR1 خودروی خیلی گرانی بود.

پیشرانه کوروت C4 ZR1

موتور LT5 کوروت C4 ZR1 شبیه هیچ‌کدام از موتورهای شورلت نبود. این پیشرانه در هر سیلندر به دو انژکتور مجهز بود که یکی در دورهای پایین کار می‌کرد و دیگری از حدود دور ۳,۵۰۰ rpm وارد عمل می‌شد. علاوه بر این، برخلاف تمام کوروت‌های قبلی، موتور LT5 از نوع DOHC با چهار سوپاپ در هر سیلندر بود. لوتوس همچنین برای C4 ZR1 سیستم تعلیق تطبیقی با کمک‌فنرهای بلیشتین را هم طراحی کرد یعنی چیزی که آن سال‌ها فقط در سوپرکارهایی مثل پورشه ۹۵۹ دیده می‌شد.

کوروت C6 ZR1

در نسل C5 کوروت نسخهٔ ZR1 ساخته نشد ولی این مدل در سال ۲۰۰۶ با نسل C6 دوباره بازگشت. C6 ZR1 به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ LS9 با ۶۳۸ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده بود و به اولین کوروت کارخانه‌ای تبدیل شد که توانست به سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت معادل ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد. C6 ZR1 مسافت ۴۰۰ متر را ظرف تنها ۱۱.۲ ثانیه طی می‌کرد و ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. قطعات فیبر کربنی بدنه (سقف، کاپوت، گلگیرها و رکاب‌ها)، سیستم تعلیق مغناطیسی، ترمزهای کربن سرامیکی برمبو و لاستیک‌های پهن، C6 ZR1 را به سریع‌ترین کوروت تاریخ تا آن زمان تبدیل کرده بودند. این خودرو آن‌قدر خوب بود که طی مقایسه‌ای، فراری ۵۹۹ GTB را مغلوب کرد.

پیشرانه کوروت C6 ZR1

LS9 اولین موتور سوپرشارژی بود که در سینهٔ کوروت قرار گرفت. این موتور با ۶۳۸ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین موتور از سری LS در تاریخ جنرال موتورز محسوب می‌شد. این نیرو به لطف یک سوپرشارژر ۲.۳ لیتری ایتون از نوع روتس تولید می‌شد. سیستم روغن‌کاری موتور LS9 هم از نوع کارتل خشک بود. این پیشرانه در کارخانهٔ میشیگان به‌صورت دستی تولید می‌شد.

کوروت C7 ZR1

در سال ۲۰۱۹، وحشی‌ترین و افراطی‌ترین کوروت موتور جلوی تاریخ متولد شد. پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری سوپرشارژ LT5 که به‌طور اختصاصی برای C7 ZR1 ساخته شد، ۷۵۵ اسب بخار قدرت داشت. این پیشرانه هرچند اشتراکات زیادی با موتور LT4 کوروت C7 Z06 داشت ولی سوپرشارژر آن ۵۲ درصد بزرگ‌تر از Z06 بود و حیف شد که در خودروی دیگری از جنرال موتورز مورداستفاده قرار نگرفت. C7 ZR1 همچنین از ترمزهای کربن سرامیکی عظیم و آیرودینامیکی در حد خودروهای مسابقه‌ای بهره می‌برد به‌گونه‌ای که بال عقب بزرگ سفارشی آن می‌توانست در سرعت‌های بالا تا ۴۳۰ کیلوگرم داون‌فورس تولید کند. به خاطر همین آیرودینامیک دیوانه‌وار، حداکثر سرعت C7 ZR1 از ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت فراتر نمی‌رفت.

پیشرانه کوروت C7 ZR1

شورلت برای پیشرانهٔ LT5 چهار رادیاتور و مجموعاً ۱۳ مبدل حرارتی را در نظر گرفته بود و برآمدگی روی کاپوت فیبر کربنی خودرو هم امکان استفاده از اینترکولر بزرگ‌تری را فراهم کرده بود و درنتیجه، ZR1 از مشکل داغ کردن موتور که در C7 Z06 دیده می‌شد رنج نمی‌برد. برای این خودرو همچنین پکیج‌های بال پایین و بال بالا قابل انتخاب بود که اولی حداکثر سرعت بیشتر و دومی داون‌فورس بیشتری را به همراه داشت. بخش عمده‌ای از ویژگی‌های آیرودینامیکی C7 ZR1 از خودروی مسابقه‌ای C7.R گرفته شده بودند. کابین این کوروت نیز خیره‌کننده بود و هر ویژگی لوکسی که شورلت می‌توانست را ارائه کرده بود. صندلی‌ها و فرمان کربنی این ZR1 حتی از C8 هم بهتر به نظر می‌رسیدند. C7 ZR1 ظرف حدود ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و ۴۰۰ متر را در حدود ۱۱ ثانیه طی می‌کرد.

کوروت C8 ZR1

و سرانجام به آخرین و جدیدترین کوروت ZR1 می‌رسیم که به‌تازگی معرفی شده است. این هیولای جدید زرادخانهٔ جنرال موتورز، به یک نیروگاه ۵.۵ لیتری V8 توئین توربوی میل‌لنگ تخت مجهز است که تا ۸ هزار rpm دور می‌گیرد و قدرت فوق‌العادهٔ ۱۰۶۴ اسب بخاری تولید می‌کند. C8 ZR1 بدون کیت آیرودینامیکی می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۴۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو اواسط سال آینده راهی بازار خواهد شد و انتظار می‌رود با شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر ۲.۵ ثانیه و ۴۰۰ متر ۹ ثانیه، پرفورمنس فوق‌العاده‌ای داشته باشد. قیمت C8 ZR1 هم باید از حدود ۱۵۰ هزار دلار آغاز شود.

پیشرانه کوروت C8 ZR1

پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری C8 ZR1 که با نام LT7 شناخته می‌شود، هرچند بر پایهٔ موتور ۵.۵ لیتری میل‌لنگ تخت C8 Z06 ساخته شده اما تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. مهم‌ترین تغییر این موتور، تجهیز به دو توربوشارژر است که جای سوپرشارژهایی که در نسل‌های قبلی ZR1 می‌دیدیم را گرفته است. به لطف این توربوشارژرهای بزرگ که حداکثر ۲۴ psi بوست تولید می‌کنند، موتور ZR1 جدید ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. تمام قطعات داخلی موتور LT7 به‌جز بلوک مشترک با LT6 تنفس طبیعی، منحصربه‌فرد هستند.

مشخصات فنی نسل‌های مختلف کوروت ZR1

C3 ZR1 C4 ZR1 C6 ZR1 C7 ZR1 C8 ZR1
سال‌های تولید ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶ ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ ۲۰۱۹ ۲۰۲۵
پیشرانه ۵.۷ لیتری V8 ۵.۷ لیتری V8 ۶.۲ لیتری V8 ۶.۲ لیتری V8 ۵.۵ لیتری V8
تنفس طبیعی طبیعی سوپرشارژ سوپرشارژ توئین توربو
قدرت (اسب بخار) ۳۷۰ ۳۷۵ / ۴۰۵ ۶۳۸ ۷۵۵ ۱۰۶۴
گشتاور (نیوتن متر) ۵۱۵ ۵۱۰ / ۵۲۰ ۸۲۰ ۹۷۰ ۱۱۲۰
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) ۶.۴ ۴.۴ ۳.۳ ۳.۰ ۲.۵
مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) ۱۴.۶ ۱۲.۷ ۱۱.۲ ۱۰.۸ زیر ۹.۷
وزن (کیلوگرم) ۱۵۰۰ ۱۵۷۰ ۱۵۲۰ ۱۶۱۵ ۱۶۶۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. JDM سابق

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (635 ديدگاه)

    عنوان مزخرف ترین میرسه به C7 ZR1
    بقیه عالی
    از اولدسکولش بگیر تا C6 ZR1 و C8 ZR1

    موافقم 6
    مخالفم 33
    1. Amir Machine

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1264 ديدگاه)

      مشکل C7 ZR1 چی بود؟

      موافقم 23
      مخالفم 1
      1. JDM سابق

        ۱۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (635 ديدگاه)

        مشکلش این بود همزمان داشتن با C8 توسعه اش میدادن بخاطر اینکه گیربکس A10 توش بد جا میشد همون A8 قدیمی که رو کامارو بود و توش انداختن نه به فکره توسعه و تغییر گیربکس جدید بودن نه به فکر تغییرات تو بخش انتقال قدرت و شاسی که A10 رو توش جا بدن همین باعث کاهش پرفورمنسش میشد،وسط توسعه C8 اینم همینطوری دادن بیرون، ولی موتورش خوب بود

        موافقم 13
        مخالفم 2
        1. Nismo

          ۱۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1153 ديدگاه)

          اتفاقا c7 یکی از بهترین کوروت های تاریخ بود چیزی که خیلیا بهش معتقدن از جمله خودم
          از نظر طراحی وحشی و خشونت آمیز و تهاجمی با اون موتور حجیم سوپرشارژ و قدرت ویرانگر
          ولی متاسفانه همونطور که گفتی پاشنه آشیل این ماشین گیربکسش بود
          گیربکسی که متاسفانه عملکردش برای یه سوپراسپرت مناسب نبود و نمیتونست اونطور که باید توان این ماشین رو انتقال بده
          اگه توی ویدیوهایی شتابگیری این ماشین دیده باشین متوجه عملکرد کند گیربکس و دورگیری ضعیف این ماشین میشین
          یه جورایی مثل یه هیولایی که انگار زنجیرش رو میکشیدن

          موافقم 11
          مخالفم 0
        2. سوشیانت

          ۱۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3346 ديدگاه)

          الان c7 zr1 پرفورمنسش بد بود؟! عجب
          از نظر پروفسور کار لاور هم ماشینی که صفرتاصدش ۲.۸۵ کند محسوب میشه

          موافقم 4
          مخالفم 4
        3. Nismo

          ۱۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (1153 ديدگاه)

          سوشیانت: متاسفانه توی خوندن متن فارسی مشکل داری در نتیجه توی فهمیدنش هم به مشکل میخوری
          من سه خط از این ماشین تعریف کردم
          انتقادمم از شتاب صفرتاصدش و سرعتش نبود
          عملکرد گیربکسش رو گفتم که به اندازه کافی سریع نیست
          همیشه قبل کامنت گذاشتن فکر کردن

          موافقم 3
          مخالفم 2
      2. (Ali(chevynova

        ۱۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (7281 ديدگاه)

        کوروت همیشه در همه ی نسلهاش بینظیر بوده و بی رقیب
        قیمت مناسب ، قدرت بالا و زیبایی
        کوروت ۷۱ ساله که همه رو عاشق خودش کرده

        موافقم 15
        مخالفم 8
        1. mmd@

          ۱۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (232 ديدگاه)

          همه ی کوروتا عالین بدترین مدل توش دیده نمیشه 🎖️🎖️🎖️☠️☠️☠️🏆🏆🏆☣️☣️☣️❤️‍🩹❤️‍🩹❤️‍🩹

          موافقم 5
          مخالفم 3
    2. Galant.VR4(JDM)

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (950 ديدگاه)

      C6zr1 عالی بود به نظر من بی‌نقص ترینشون

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. JDM سابق

        ۱۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (635 ديدگاه)

        سالی که C6 ZR1 اومده بود بیرون به هرکسی فرصت نفس کشیدن نمی‌داد
        درگش با فراری ۵۹۹ GTO هست تا متوجه بشید چه غولیه
        مستقیم با لامبورگینی مورسیالاگو ( یا مورشیه لاگو و..) و gt2rs اتاق 997 سرشاخ می‌شد

        موافقم 11
        مخالفم 1
        1. Galant.VR4(JDM)

          ۱۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (950 ديدگاه)

          https://youtu.be/OZlGMX8G3B4?si=5ftAr5t_cJMWBgCE
          این همون درگه خفنش با پورشه gtr، gt2 و فراری 599 بود که رسما همرو نابود کرد اما نمیدونم چرا gtr تو درگ جز بهترینا بود اینطور مغلوب شد؟

          موافقم 2
          مخالفم 2
        2. Taha Ayoobi

          ۱۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3820 ديدگاه)

          چه هرزگردی میکنه.

          موندم اگه هرز نمی‌چرخید چی بود

          موافقم 2
          مخالفم 1
    3. R@min

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2014 ديدگاه)

      دقیقا ماشین خیلی بدی در اومد.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. جرمی کلارکسون

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (761 ديدگاه)

    نسل اول و آخرش دوست دارم C8 سوپر اسپرت جالبیه

  3. nikan

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (121 ديدگاه)

    بهترین کوروت های تاریخ
    C3 L88
    C3 ZR1
    C6 ZR1
    C6 Z06

    موافقم 7
    مخالفم 3
  4. hosen

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (388 ديدگاه)

    یکی از یکی شاهکار تر
    مطمئنم این c8 zr1 جدید حرف ها برای گفتن داره.

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1456 ديدگاه)

    c6 رو بیشتر از بقیه دوست دارم

    موافقم 9
    مخالفم 1
  6. مازیار

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3206 ديدگاه)

    نکته جالب اینکه C4 با قدرت و گشتاور یکسان با C3 و حتی وزن بیشتر، دو ثانیه شتاب بهتری داره!!

    موافقم 8
    مخالفم 2
  7. ALI.A.NLANSR

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (102 ديدگاه)

    چرا c5 zr1 نداریم؟؟

    1. Nismo

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1153 ديدگاه)

      تولید نشد به دلایل نامعلوم

  8. Kiarash

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    فکر کنم مک کویین رو از c6 zr1 ساخته بودن البته فورد جی تی هم همینطور

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Nismo

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1153 ديدگاه)

      مک کویین رو از روی دوج وایپر افسانه ای ساخته بودن

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. nikan

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (121 ديدگاه)

      مکویین ترکیب فورد جی‌تی و دوج وایپر و کوروت C6 بود

  9. Kiarash

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    همه نسل های کوروت از نظر من دوست داشتنی و خوراک ماشین باز های واقعی و طرفدار های خودرو آمریکایی

    1. Nismo

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1153 ديدگاه)

      مخصوصا اون c6 خوراک ماشین بازی کف خیابون و دونات زدن و دریفته

  10. علی منصوری

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    یادش بخیر تو کمودور ۶۴ ی بازی بود ب اسم تست درایو ، ی کوروت c4 داشت ک کلاسرش دیجیتالی بود، عاشق اون بودم و فراری تستاروسا ک توبازی بود، همیشه ذهنیت خوبی ب این برند دارم و بنظرم بینظیر، تو این مدلهای مقاله و هم c7 شاخه

  11. Taha Ayoobi

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3820 ديدگاه)

    خیلی مطلب جامع و خوب و کاملی بود، واقعا تشکر.

    خیلی منتظرم ببینم ZR1 جدید چیکار میکنه.

    به نظرتون میتونستن وزنشو کمتر کنن؟

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. B

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (806 ديدگاه)

      اگه میتونستن قیمتشو بالاتر ببرن آره
      ولی کوروت محدودیت قیمت داره مهندسای شوی نمیتونن هرکاری دلشون خواست بکنن

      1. Taha Ayoobi

        ۱۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3820 ديدگاه)

        آره خب

  12. boost10

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (144 ديدگاه)

    عاشق اون c6 ام

  13. BlackWing

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1273 ديدگاه)

    فکت : مکلارن W1 با قیمت ۲.۱ میلیون دلار و موتور هشت سیلندر تویین توربو میلنگ تخت ۹۱۶ اسب بخار تولید میکنه که ۱۵۸ اسب بخار از موتور هشت سیلندر کوروت کمتره !!!

    موافقم 8
    مخالفم 8
    1. hosen

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (388 ديدگاه)

      بخاطر اینه که 1/5 لیتر حجم کمتری هم داره!

      موافقم 12
      مخالفم 3
    2. پادشاه مک‌لارن 🏴󠁧󠁢󠁥󠁮󠁧󠁿

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (178 ديدگاه)

      مرگ بر لامبورگینی

      موافقم 3
      مخالفم 2
    3. Taha Ayoobi

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3820 ديدگاه)

      بلیک وینگ جان هر پستی تو اینستا گرام میبینیم شما لایک کردی 😅

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست