شورلت اکوئناکس نصف تویوتا رافور فروش دارد اما آیا نسل جدید کراساوور آمریکایی با پیشرفتهای بزرگی که تجربه کرده است میتواند فاصله را با رقیب ژاپنی کمتر کند؟
اکوئناکس پس از سیلورادو، پرفروشترین محصول شورلت است. این خودرو سال گذشته با فروش ۲۱۲,۷۰۱ دستگاه، پس از تویوتا رافور، هوندا CR-V و نیسان روگ، چهارمین شاسیبلند کامپکت پرفروشترین بازار آمریکا بوده است. بااینحال، فروش اکوئناکس هنوز هم نصف فروش ۴۲۴,۹۴۳ دستگاهی رافور در سال ۲۰۲۳ در آمریکا است که پس از پیکاپها بر این بازار پادشاهی میکند؛ اما آیا نسل کاملاً جدید اکوئناکس میتواند فاصله با رافور را کمتر کند؟
طراحی بیرونی
هرچند رافور را نمیتوان زیباترین شاسیبلند بازار دانست اما خوشچهره و آفرودی به نظر میرسد. در این خودرو شاهد استفاده از خطوط شارپ متعددی هستیم که در کنار هم قرار گرفته و چیزی را تشکیل دادهاند که از دیدن آن لذت خواهید برد. این جذابیت در نسخهٔ آفرودی TRD با رینگهای مشکی مات، ریلهای روی سقف و کمکفنرهای قرمزرنگ بیشتر میشود. شاید به دلیل همین جذابیت است که شورلت هم یک تیپ کاملاً جدید آفرودی بنام اکتیو را به خانوادهٔ اکوئناکس اضافه کرده است. این نسخه از لوگوی مشکی، رینگهای آلومینیومی ۱۷ اینچی و صفحات محافظ تزئینی بهره میبرد. طراحی کلی این کراساوور کامپکت هم با ویژگیهایی مثل دهانهٔ مربعی گلگیرها و چراغهای دوقسمتی جلو، با الهام از سیلورادو و تراورس شکل گرفته است.
پیشرانه
نقطهضعف بزرگ اکوئناکس، عرضه فقط با یک پیشرانهٔ بنزینی نهچندان قدرتمند است درحالیکه رافور با پیشرانههای مختلف بنزینی، هیبریدی و پلاگینهیبریدی قابل خریداری است. ازاینرو، برای اینکه مقایسهٔ عادلانهای داشته باشیم، فقط روی رافور بنزینی تمرکز میکنیم. این خودرو هنوز از پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ جدید تویوتا بهرهمند نشده و با یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود که با ۲۰۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور، برای چنین کراساووری کافی خواهد بود. انتقال نیروی این موتور توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد و مصرف سوخت ترکیبی خودرو ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است.
اکوئناکس اما با همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ نسل قبلی عرضه میشود که ۱۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. این موتور در نسخهٔ محرک جلو به یک گیربکس CVT متصل است و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما در نسخهٔ چهارچرخ محرک، انتقال نیرو توسط یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک صورت میگیرد و گشتاور به ۲۷۵ نیوتن متر افزایش پیدا میکند. شورلت هنوز مصرف سوخت اکوئناکس جدید را اعلام نکرده است اما احتمالاً باید مشابه نسل قبلی با مصرف ترکیبی ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر باشد.
داخل
رافور بهصورت استاندارد با امکاناتی مثل نمایشگر لمسی ۸ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی (۱۰.۵ اینچی در تیپهای بالاتر)، کنترل تهویهٔ اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و… عرضه میشود و با حرکت به سمت تیپهای بالاتر، آپشنهای لوکسی مثل شارژر بیسیم گوشی و در صندوق برقی هم به این لیست افزوده خواهد شد. بااینحال، برگ برندهٔ اصلی تویوتا دوام اخلی آن است. ممکن است کابین محصولات این شرکت هیچ ویژگی چشمگیری نداشته باشد اما میتوان شرط بست که تا ۲۰ سال همچنان بدون مشکل کار خواهد کرد.
مهمترین جهش اکوئناکس جدید به سمت جلو نیز در داخل آن صورت گرفته است زیرا شورلت کابین قدیمی و پر از دکمه را با طراحی کاملاً جدید شیک و ساده جایگزین کرده است. علاوه بر این، به گفتهٔ شورلت، کابین اکوئناکس به لطف متریال بهتر و تریمهای مطلوبتر روی درها، صفحه آمپر و… از کیفیت بالاتری برخوردار است. شورلت همچنین شیفتر سنتی را با نمونهای الکترونیکی روی ستون فرمان جایگزین کرده که فضایی را زیر نمایشگر جدید ۱۱.۳ اینچی آزاد کرده است. مقابل راننده هم یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۱ اینچی قرار گرفته است. بهطورکلی، کابین رافور در قیاس با رقیب جدیدی مثل اکوئناکس کمی رنگ و بوی کهنگی گرفته است.
نتیجهگیری
با توجه به مواردی که بیان شد، رافور تنها در دو بخش میتواند اکوئناکس را مغلوب کند. این کراساوور ژاپنی تنوع پیشرانهٔ بیشتری دارد و بنابراین طیف بیشتری از خریداران را به خود جذب خواهد کرد. طراحی ظاهری نیز هرچند موضوعی سلیقهای است اما رافور حتی با اینکه پنج سال قدیمیتر است، شیکتر به نظر میرسد. از سوی دیگر اما کابین اکوئناکس بهتنهایی برای برتری در مقابل رقیب ژاپنی کافی است. در آخر نیز باید به موضوع مهم قابلیت اطمینان توجه کنیم. نام تویوتا مترادف با قابلیت اطمینان است و ساختههای آن معمولاً بدون مشکل هستند. این موضوع در کنار ارزش در برابر قیمت، دلیل اصلی سلطهٔ رافور بر بازار آمریکا است. شورلت هنوز قیمت نسل جدید اکوئناکس را اعلام نکرده است اما قیمت نسل قبلی از ۲۸ هزار دلار آغاز میشد و برای مدل جدید میتوانیم انتظار قیمت پایهای در حدود ۳۰ هزار دلار را داشته باشیم که با قیمت پایهٔ رافور یکسان است.
مقایسه مشخصات فنی
شورلت اکوئناکس | تویوتا راوفور | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت (اسب بخار) | ۱۷۵ | ۲۰۳ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۲۵۰ / ۲۷۵ | ۲۵۰ |
گیربکس | CVT / 9 سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو / چهارچرخ | جلو / چهارچرخ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴,۶۵۳/۱,۹۰۲/۱,۶۶۷ | ۴,۵۹۵/۱,۸۵۴/۱,۷۰۲ |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۲,۷۳۰ | ۲,۶۹۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۵۵۵ | ۱۵۳۰ |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) | ۸.۴ | ۷.۸ |
قیمت (هزار دلار) | ۳۰ (حدودی) | ۳۰ |
Anti BTS
۸ بهمن ۱۴۰۲شوی اکوئناکس به شرط تنوع پیشرانه اوضاعش بهتر میشه و میتونه یکم دردسر ایجاد کنه برا راوفور . گرچه راوفور به این راحتیا کنار نمیره مخصوصا با این امار فروش بی نظیرش و خیلی سخت میشه جاشو گرفت .
تویوتا هم به یه فیس لیفت نیاز داره تا طراحیش به روز بشه مخصوصا داخل تا از بازی جا نمونه .
پیام
۸ بهمن ۱۴۰۲طناب کشی تسلا و پرادو و از کار افتادن موتور پرادو
https://www.aparat.com/v/fFmb7
برادر همه کاربران بجز تسلا(و جدیدا پیام)
۸ بهمن ۱۴۰۲بله وقتی نسل سوم پرادو رو میاری و با ماشین جدید میندازی همین میشه مقایسه نا عادلانه بود و همچنین بنظر بنده طراحی های ژاپنی ها از جارو برقی ساخت امریکا بهتره(تسلا)
پیام
۸ بهمن ۱۴۰۲وقتی میگیم طراحی های تعداد زیادی از برندای ژاپنی جذاب نیست اینه. خداوکیلی یه نگاهی به چراغای جلو تویوتا بندازید!!! دیگه جلوپنجره به کنار. فقط داخل شورلت رو ببینید که چه شیکه! حس لوکس بودن میده. خدا وکیلی ۱۰۰ تومن میدم دیگه ازین طراحیا نکنن
جومونگ
۸ بهمن ۱۴۰۲«رافور حتی با اینکه پنج سال قدیمیتر است، شیکتر به نظر میرسد»
وقتی نمیدونی چطور هیت کنی و به چیزای سطحی بسنده میکنی :
پیام
۸ بهمن ۱۴۰۲طراحی رافور رو میبینم یاد طراحی سوبارو می افتم. انگار تو سالها پیش جا موندن
حسین
۸ بهمن ۱۴۰۲اونی که ایموبلایزر نداره تو چه تاریخی جا مونده؟
amir
۸ بهمن ۱۴۰۲هرچی باشه به پای طراح سانتافه جدید نمیرسه که توی مینی بوس های قدیمی گیر کرده
سوبارو هم اگه شما ناناحت نمیشی چندین مدل شاسی بلند با فروش های ۵ رقمی ۶ رقمی داره با همون طراحیش
ماهان
۹ بهمن ۱۴۰۲آمریکایی ها زیاد مثل ایرانی ها ظاهر پسند نیستن خودروهای پرفروش بازارشون خیلی با ما فرق داره اونجا راوفور کشوره ما سانتافه…کیفیت تویوتا دلیل موندگاریش تو آمریکا شده.
amir
۸ بهمن ۱۴۰۲سلطان طراحی اکوئناکس جدیده این نسل راو فور ماله ۲۰۱۸عه یعنی بعد ۵ ۶ سال همچنان داره میتازه برای اون موقع خوب بوده الان قدیمی شده
صبر کن مثله پریوس یه دستی روش بکشه فقط مواظب باش اون وقت جایزه رو از دست آیونیک پنج نقاپه البته اگه هیوندای چکاشو پاس کنه مشکلی نیست نگران نباش
amir
۸ بهمن ۱۴۰۲جالب اینجاست دریچه کولرا و بعضی جاهاش شبیه مزدا میاتا بود
برادر همه کاربران بجز تسلا(و جدیدا پیام)
۱۰ بهمن ۱۴۰۲هرچی باشه طراحیش از https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/tesla-fire-california-highway2.jpg بهتره
Anti BTS
۸ بهمن ۱۴۰۲⚠️ چند قسمت هیجان انگیز متن :
«این خودرو سال گذشته با فروش ۲۱۲,۷۰۱ دستگاه، پس از تویوتا رافور، هوندا CR-V و نیسان روگ، چهارمین شاسیبلند کامپکت پرفروشترین بازار آمریکا بوده است »
«… اما میتوان شرط بست که تا ۲۰ سال همچنان بدون مشکل کار خواهد کرد»
«در آخر نیز باید به موضوع مهم قابلیت اطمینان توجه کنیم. نام تویوتا مترادف با قابلیت اطمینان است و ساختههای آن معمولاً بدون مشکل هستند. این موضوع در کنار ارزش در برابر قیمت، دلیل اصلی سلطهٔ رافور بر بازار آمریکا است»
Absurd Hero
۸ بهمن ۱۴۰۲موتور 1.5 توبو و طراحی شورلت آدمو یاد چین میندازه
سامان اذری
۱۰ بهمن ۱۴۰۲اونم با گیرباکس CVT و مصرف سوخت بالاتر از ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی تویوتا
سالار فصل
۸ بهمن ۱۴۰۲فقط یه فن متعصب کره و چین میتونه انتخابش بین این دو ، راوفور عزیز نباشه (آمریکایی ها هم حتی انتخابشون راوفور است)
آرین
۱۱ بهمن ۱۴۰۲سید ربطی نداره
۸ بهمن ۱۴۰۲شورلت بخواطر بروز تر بودن و کم مصرف تر بودن
حمیدرضا
۸ بهمن ۱۴۰۲کم مصرف تر نبود هاااااا 😁
۸ بهمن ۱۴۰۲داداش شورلت ۱.۵ لیتریه تویوتا هم ۲.۵ لیتری خوب شورلت حتما کم مصرف تره دیگه 😐
۸ بهمن ۱۴۰۲عه چیز روییدم رافور کم مصرف تره پشمام چطور ممکنه 😐
😐😐😐
R
۱۰ بهمن ۱۴۰۲این که گفتی کاملا بی ربطه
میشه بینهایت مثال نقض آورد که یه ماشین با حجم موتور بیشتر مصرف سوخت کمتر داره
چون وقتی حجم موتور کم تره موتور توی دور های بالاتر کار میکنه (اکثر توربو ها از بالای ۳ و ۴ rpm به مدار میان)
در حالی که با داشتن حجم موتور بالاتر موتور تو دور موتور و دمای کمتری کار میکنه و مصرف سوخت و استهلاک به مراتب پایینتری داره
واسه همینه که جک و جونورای چینی وارد شده به ایران اکثرا مصرف سوخت بالای صدی ۱۲ دارن
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۸ بهمن ۱۴۰۲انصافا طراحیه شوی جای حرف نمیزاره خیلی با هیبته فقط تنها مشکلش اینه که یه انجین دو لیتری و یه هیبرید میخواد.با ظاهر راو۴ اصلا حال نمیکنم نسل قبلش رو دوست میدارم
۸ بهمن ۱۴۰۲تویوتا رافور تنها ماشینی که نسل قبلش بروز تر از نسل جدیدش بود😁😁😁
۸ بهمن ۱۴۰۲البته چند تا ماشین دیگه هم بودن
سید
۱۲ بهمن ۱۴۰۲موتورهای حجیم تر زیر فشار نیستند در منطقه ما از موتور وی شش 3400سی سی روی هایلوکس استفاده میکنند ولی مصرف سوختشون کمتر از پیکان وانت است در حالی که دو تن بار دارند
یوسف
۸ بهمن ۱۴۰۲البته نباید فراموش کرد این نسل راوفور از سال 2018 تو بازاره و احتمالا تویوتا در تدارک نسل جدیده، اگر نسل تازه راوفور مثل ساختههای اخیر تویوتا جذاب باشه، رقابت باهاش خیلی سخت خواهد بود.
آرش آمریکایی
۸ بهمن ۱۴۰۲قطعا راو4
موتور بهتر با مصرف و استهلاک کمتر
طراحی ساده تر
اصلا با طراحی و سیاست های جدید جیام حال نمیکنم ماشینای بیوک و شوی شبیه ماشینای چینی شده
اصلا آمریکایی فقط وانت و SUV و ماسل
که ماسل هم دیگه باقی نمونده
احتمالا باید دوباره شاهد حضور بیشتر اسپرتهای خفن ژاپنی باشیم مثل دهه 90
حسین۲
۸ بهمن ۱۴۰۲با اینکه کاملا از علاقه مندان برند تویوتا هستم اما الحق و الانصاف شورلت کاملا یه خودرو رقابتی از همه نظر روانه بازار کرده
رامتین
۸ بهمن ۱۴۰۲ظرافت طراحی شورلت بیشتره ولی انتخاب من راو4 هست.
مهرداد
۹ بهمن ۱۴۰۲طراحی شورلت هم داخل و هم بیرونی بسیار قشنگ تر از راو4 هست
از نظر طراحی قابل قیاس با هم نیستن
arash
۹ بهمن ۱۴۰۲اشکم در می آید برای زمانی که مردم ایران به دولت طاغوت فحش میدادند که بخاطر گرانی بنزین تصمیم به خرید یکعدد ماشین 8 سیلندر آمریکایی داشتم اما حالا باید به خرید یک ماشین 4 سیلندر اروپایی اکتفا کنم. یا تایمی که جوانان سرخورده ایرانی سوار بر بنز بی ام و 2002 و 518 و امثالهم می شدند و به طاغوت و فرعون زمانه توهین میکردند که ما دلمان کادیلاک و پنتیاک میخواهد ولی باید به بنز و بی ام و اکتفا کنیم و پدر خودم که اشک می ریخت و از گرانی می نالید و در سال اول دانشگاه فورد کاپری آلمانی خرید و در سال سوم فیات …
Taha Ayoobi
۹ بهمن ۱۴۰۲نمیدونم چه برنامه ای پشتش هست.
اینکه آمریکایی ها جدیدا چرا دارن طراحی هارو یک مقدار خراب میکنن.
من خودم تو ماشین اول از همه آمریکا رو دوست دارم.
ولی نباید اینجوری کنن، مثل بیوک که با اون عظمت کراس اوور ساز شده و طراحی هاش هم رنگ و بوی چینی گرفته به خودش.
آخه شما تاریخچه خودتون رو ببینید(ماسل کار)
نباید اینجوری بشه.
PetrolHead
۱۰ بهمن ۱۴۰۲قلبت میگه شورلت خوشگل تره هم بیرونش هم داخلش ولی عقلت میگه با همون پول موتور قوی تر ، کم مصرف تر ، کم استهلاک تر و برند مطمئن تری میخری.. ظاهرش هم معمولیه اشکالی نداره.. آمریکایی هم چون خیلی ظاهر براشون مهم نیست راو4 و انتخاب کردن..
ای کاش جی ام شبیه ماشین چینی ها خودرو تولید نکنه
car lover
۱۱ شهریور ۱۴۰۳تویوتا ژاپنی
یا شورلت چینی