شورلت سابربن با پیشینهای که به سال ۱۹۳۵ بازمیگردد، تنها خودروی جهان است که طی نزدیک به ۹۰ سال بیوقفه تولید شده است.
طی نزدیک به یک قرن گذشته، نامهای بیشماری در صنعت خودروسازی آمده و رفتهاند اما در طول این همه سال، فقط یک نام بوده که بیوقفه تولید شده است: شورلت سابربن. از اوایل سال ۱۹۲۶، شرکتهای متفرقه بدنهٔ استیشن را روی شاسی پیکاپهای شورلت نصب میکردند و نام سابربن روی آن میگذاشتند اما در سال ۱۹۳۵ بود که اولین سابربن به شکلی که امروز میشناسیم متولد شد یعنی یک خودروی کارخانهای با سه ردیف صندلی که روی شاسی پیکاپ ساخته شده و شورلت سابربن نام گرفت. جیامسی هم در سال ۱۹۳۷ نسخهٔ خود را از این خودرو معرفی کرد.
از لحاظ فنی، سابربن نام یک مدل خاص نبود بلکه این یک اصطلاح عمومی بود که چندین خودروساز برای استیشنهایی که بر اساس پیکاپ میساختند استفاده میکردند. بهعنوانمثال، پلیموث تا سال ۱۹۷۸ استیشنهای خود را با نام سابربن به بازار عرضه میکرد و ۱۰ سال بعد تازه شورلت توانست رسماً حقوق تجاری این نام را به دست بیاورد. البته این نام هنوز هم فقط اختصاص به شورلت نداشت و جیامسی هم بیش از ۶۰ سال از این نام استفاده کرد تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۰۰ نام یوکان را روی شاسیبلند بزرگ خود گذاشت. شورلت سابربن طی دههها تکامل پیدا کرد. در سال ۱۹۵۵ پیشرانههای V8 ارائه شدند و در سال ۱۹۵۶ سامانهٔ چهارچرخ محرک قابل سفارش شد. در سال ۱۹۶۷، شورلت فاصلهٔ محوری سابربن را حدود ۳۰ سانتیمتر افزایش داد و به ۳,۲۲۵ میلیمتر رساند. این کار تناسباتی را ایجاد کرد که تا امروز در سابربن میبینیم.
همچنین در همین سال، یک درب عقب هم به سمت راست سابربن اضافه شد و نهایتاً در سال ۱۹۷۳، این شاسیبلند از طراحی استاندارد چهاردر بهرهمند شد. سابربن همیشه با پیکاپهایی که بر اساس آنها ساخته میشد ارتباط نزدیکی داشت و حتی در ظاهر هم با پیکاپها مشترک بود. حتی تا سال ۲۰۰۷، سابربن بدنهٔ مشترکی با پیکاپها داشت و پسازاین سال هم همچنان از درهای جلوی یکسانی با پیکاپها استفاده میکرد تا اینکه در سال ۲۰۱۵ سابربن سرانجام به پانلهای بدنهٔ اختصاصی مجهز شد. همچنین طی سالها سابربن از تکنولوژیهای روز مثل سیستم انژکتوری، ترمز ABS، سامانهٔ چهارچرخ محرک اتوماتیک و در آخرین نسل، سیستم تعلق مستقل عقب بهرهمند شد.
سابربن عمدتاً از پیشرانههایی استفاده میکرد که در کوروت دیده میشدند و این موتورها ظرفیت یدک کشی چشمگیری را فراهم میکردند که سابربن به آن شهرت یافت. امروز نیز این شاسیبلند بزرگ با پیشرانههای V8 بزرگ مثل ۶.۲ لیتری برگرفته از موتور کوروت C8 و شش سیلندر خطی توربودیزل جدید جنرال موتورز عرضه میشود. سابربن در طول عمر خود تقریباً هر وظیفهای که بتوانید برای یک شاسیبلند تصور کنید را انجام داده است، از آمبولانس و حمل سربازان گرفته تا لیموزین ضدگلوله و البته جابجایی خانوادهها. بااینحال، اگر اولین سابربن را در کنار جدیدترین نسخهٔ آن بگذاریم، شباهت خانوادگی بین آنها غیرقابلانکار خواهد بود.
نسل اول سالهای ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۰
شورلت یک بدنهٔ هشتنفره که بهصورت کارخانهای ساخته شده بود را روی شاسی پیکاپ خود سوار کرد تا سابربن رسماً متولد شود.
نسل دوم سالهای ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۶
در این نسل، تغییراتی در ظاهر سابربن ایجاد شد که تا سال ۱۹۵۶ همچنان اثرات آن دیده میشد. همچنین حالا قدرت پیشرانهٔ شش سیلندر جنرال موتورز هم از ۶۰ به ۷۹ اسب بخار افزایش یافت. در طول جنگ جهانی دوم، سابربن همچنان تولید میشد ولی حالا به خودرویی برای حملونقل نظامی تبدیل شده بود.
نسل سوم سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۵
در این نسل، جلوپنجرهٔ سابربن بزرگ و افقی شد و جنرال موتورز قدرت موتور شش سیلندر خطی را به ۹۰ اسب بخار افزایش داد. بااینحال، سابربن هنوز هم بیشتر یک خودروی کاری محسوب میشد تا وسیلهای برای حملونقل خانوادگی.
نسل چهارم سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۹
در این نسل، سابربن ظاهر جدید و مدرنتری به خود گرفت و شیشهٔ جلوی دوتکه تخت با شیشهٔ یکتکهٔ خمیده جایگزین شد. ویژگیهای جدید در این نسل نیز شامل ارائهٔ پیشرانهٔ V8 سفارشی، گیربکس اتوماتیک و از سال ۱۹۵۷، سامانهٔ چهارچرخ محرک میشد.
نسل پنجم سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶
سابربن برای دههٔ ۶۰ بازطراحی بزرگی را تجربه کرد و در نسخههای محرک عقب و چهارچرخ محرک با سیستم تعلیق مستقل به بازار عرضه شد. پیشرانهها هم از شش سیلندر خطی ۳.۹ لیتری تا ۵.۴ لیتری V8 بودند.
نسل ششم سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲
در این نسل، با افزایش فاصلهٔ محوری در کنار خطوط صاف طراحی، تناسبات سابربن به چیزی تبدیل شد که امروز هنوز در جدیدترین نسلها میبینیم. علاوه بر این، حالا برای عقب هم یک درب در نظر گرفته شد که در سمت راست قرار داشت. در سال ۱۹۷۱ هم ترمزهای جلو دیسکی شدند.
نسل هفتم سالهای ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۱
در این نسل، سابربن برای اولین بار به شاسیبلندی چهاردر تبدیل شد. هرچند این بدنه نزدیک به بیست سال تولید شد ولی تکنولوژی زیر پوست خودرو بهتدریج تکامل پیدا کرده و شاسیبلند بزرگ شورلت از فناوریهایی مثل سیستم انژکتوری و ترمز ABS بهرهمند شد.
نسل هشتم سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۹
این نسل که بر اساس پلتفرم GMT 400 ساخته شد، ظاهری مدرنتر و آیرودینامیکتر پیدا کرد. در طول این نسل همچنین ویژگیهایی مثل ایربگ و سامانهٔ چهارچرخ محرک اتوماتیک هم به سابربن اضافه شد.
نسل نهم سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶
نسل نهم یک بهروزرسانی بزرگ با ظاهر جدید و نسل جدید پیشرانههای V8 را برای سابربن به همراه داشت. یکی از این موتورها، ۶ لیتری V8 برگرفته از کوروت بود. این همچنین آخرین نسل سابربن بود که از سپرهای سنتی کرومی و مجزا از بدنه استفاده میکرد.
نسل دهم سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴
درحالیکه سابربن همچنان از درهای مشترکی با پیکاپهای جنرال موتورز استفاده میکرد ولی دیگر پانلهای بدنهٔ آن حالا بهصورت اختصاصی طراحی شدند که ظاهر پویاتر و مدرنتر به خودرو بخشیدند.
نسل یازدهم سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰
در این نسل، سابربن از فریم و بدنهٔ جدیدی بهرهمند شد و چندین ارتقاء مثل تجهیز به فرمان برقی و سیستم غیرفعالسازی سیلندرها را برای بهبود مصرف سوخت تجربه کرد.
نسل یازدهم سالهای ۲۰۲۱ تاکنون
بزرگترین و جدیدترین سابربن تاریخ هماکنون به بازار عرضه میشود. این خودرو بهمنظور بهبود فضای داخلی و دینامیک رانندگی، برای اولین بار در سیستم تعلیق عقب مستقل مجهز شده است. نسل یازدهم سابربن برای مدل ۲۰۲۵ هم فیسلیفتی را تجربه کرده است.
MR.JD
۲۲ مهر ۱۴۰۳وقتشه برادر !
بیا حمد و سوره ات را بخوان
انشاالله
ماشاالله
الله اکبر
amirkhanzadeh
۲۲ مهر ۱۴۰۳نسل چهارم رو دوست دارم
Taha Ayoobi
۲۲ مهر ۱۴۰۳الله و اکبر این همه جلال…
(Ali(chevynova
۲۲ مهر ۱۴۰۳حمد و سوره رو پایین تر خوندم ولی اختصاصی به عشق آلمانی بازها بود
آرین
۲۲ مهر ۱۴۰۳مهندس هر جور حساب کنی آلمان اونم بنز قدیمی تره
حالا خود دانی
سوشیانت
۲۲ مهر ۱۴۰۳اگر به قدیمی بودن باشه که فرانسه از همه قدیمی تره
amir
۲۲ مهر ۱۴۰۳سوشی جان پس ماشالا فرانسه ماشالا پژو ماشالا سیتروئن اینطوری خوبه؟
سوشیانت
۲۳ مهر ۱۴۰۳خودروسازی کشوری خوب هست که علاوه بر اصالت در حال حاضر هم حرفی برای گفتن داشته باشه در ضمن پژو و سیتروئن رو نگفتم خودتون میدونید منظورم چه خودرویی هست
Nismo
۲۲ مهر ۱۴۰۳هیچ آلمانی باز یا ژاپنی بازی باهات خصومت شخصی نداره
خودتی که دشمن تراشی میکنی واسه خودت
علی Shelby
۲۲ مهر ۱۴۰۳ما باید تکنولوژی الآنمون رو با تکنولوژی هشت ده قبل اونا مقایسه کنیم
هعی
JaMsHiD-B
۲۲ مهر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/Chevrolet-Suburban-8.jpg
عاشق این نسلشم مخصوصا رنگ سیاهش
خود زندگیه . اولین نسلش هم بود که آپشن سیستم تعلیق مستقل جلو داشت
mmd@
۲۲ مهر ۱۴۰۳اوف جانم❤️❤️❤️☠️☠️☠️
mickeyy
۲۲ مهر ۱۴۰۳از سابربن خوشم نمیاد قسمت عقبش خیلی کشیده هستش ولی تاهو رو خیلی دوست دارم خوش قواره و خوش استایله
علی Shelby
۲۲ مهر ۱۴۰۳از سال ۱۹۵۵ فول سایز شد
البته نسل اول هم زمان خودش فول سایز حساب میشده
سابربن نسل اول قدرتش تقریباً اندازه پراید بوده حدود ۳ اسب کم داشته
از بعضی نسل های پرایدم ۱۱ اسب
سابربن نسل دو قدرتش از پراید بیشتر بوده
(از همه نسل های پراید)
بنظر من خوشگل تریناشون یکی نسل اول بوده
دومی نسل یازدهم
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://bama.ir/car-reviews/pride/131-specs-1094-se&ved=2ahUKEwiy7PnT7IuJAxXOhP0HHe4nITMQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw2BPQxK7a4s1-wfztDLf4zl
(Ali(chevynova
۲۲ مهر ۱۴۰۳اصالتمند
با پشتوانه
ارزشمند
واقعا ماشالاه داره این حجم از گذشته درخشان
فقط امریکا میتونه
ماشالاه شول ۷۲
ماشالاه کوروت ۵۹
ماشالاه ایمپالا ۶۱
کوروت ۷۱ ساله عقبه داره و سابربن ۹۰ سال
این بیانگر اصالتی هست که شورولت داره
Taha Ayoobi
۲۲ مهر ۱۴۰۳این مقاله سرشار از اصالت و پشتوانه اس
ماشالا سابربن
ماشالا اولین شاسی بلند جهان
ماشالا به تعداد نسل هاش
ماشالا قدیمی ترین نام در حال تولید
ماشالا موتور 8.2 لیتری V8 روی نسل 9
ماشالا اصالت و ریشه 90 ساله
ماشالا سپر کرومی نسل 9
ماشالا ابهت
ماشالا جلو پنجره افقی نسل 3
ماشالا شیشه جلوی یک تیکه نسل
ماشالا اکسل نسل 5
ماشالا رینگ های نسل
ماشالا چراق های نسل 10
راستگو
۲۲ مهر ۱۴۰۳ماشالا حساب دوم شوی نوا😂
علی منصوری
۲۳ مهر ۱۴۰۳خدایی اینو موافقم طاها
همشون خوبن بدون تعصب
Taha Ayoobi
۲۳ مهر ۱۴۰۳👍👍👍
ALI.A.NLANSR
۲۲ مهر ۱۴۰۳خدا وکیلی ماشاالله اصالت ماشاالله پشتوانه🙃😎😂🗿
(Ali(chevynova
۲۲ مهر ۱۴۰۳گذشته درخشان امریکن کارز همیشه ماشالاه داره
ماشالاه کوپ دویل ۷۳
ماشالاه جی تی او ۶۹
ماشالاه نوا ۷۱
ماشالاه دارت ۶۹
ماشالاه کاپریس ۷۰
ماشالاه تورینو ۶۹
Taha Ayoobi
۲۲ مهر ۱۴۰۳ماشالا سری 62
ماشالا DTS
ماشالا XTS
جرمی کلارکسون
۲۳ مهر ۱۴۰۳ماشالا الدورادو
ماشاالله دوج چارجر دیتونا ۱۹۶۹
و ماشالا های دیگه...
SMS
۲۲ مهر ۱۴۰۳اصالت و تداوم به این میگن
amir
۲۲ مهر ۱۴۰۳سه نسل آخر قشنگ بودن
البته یادتون باشه طبق فرمایشات استاد سینا کار شو بی وای دی یانگ وانگ یو ۸ از سابربن تاهو اسکالید بهتره
Taha Ayoobi
۲۲ مهر ۱۴۰۳سه نسل آخر میوفته بعد 2000 که قیافه ها مدرن شد.
یانگ وانگ یو 8 چون 1000 اسب بخار داره😂
amir
۲۲ مهر ۱۴۰۳من نمیدونم والا از سینا بپرس چرا اینو میگه
Taha Ayoobi
۲۳ مهر ۱۴۰۳گارانتی شم مادام العمره شاید 😂
hosen
۲۲ مهر ۱۴۰۳اصالت از سر و روش میچکه
Kiarash
۲۲ مهر ۱۴۰۳جزو ماشین های آمریکایی هست که همیشه تو لیست آرزوهام و جذاب آمریکایی و اصالت و قدرتمند 🙌💪💯🇺🇲
Taha Ayoobi
۲۲ مهر ۱۴۰۳من یکی آرزو هام اینه که همه نسل هاشو داشته باشم.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۲ مهر ۱۴۰۳آقای طولانی
Kiarash
۲۲ مهر ۱۴۰۳چیشد که عاشق Suv شورولت شدی ؟
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/Chevrolet-Suburban-11.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/Chevrolet-Suburban-9.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/Chevrolet-Suburban-8.jpg
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/Chevrolet-Suburban-5.jpg
Taha Ayoobi
۲۲ مهر ۱۴۰۳از یک تا 11ش عشقن
راستی کیارش، اونجا که گفتم خیلی داغش نکردم ، اینجا تا ته داغش کردم😂
amir
۲۳ مهر ۱۴۰۳اوه اوه طاها جان تا فیها خالدون سوختیم🤣
Taha Ayoobi
۲۳ مهر ۱۴۰۳نه دیگه، اونجوری که نه،
بقیه رو که نخواستم بسوزونم 😂
𝐀𝐥𝐢
۲۲ مهر ۱۴۰۳تکامل رو آدم تو هر نسلش میبینه
جذاب ابهت
BlackWing
۲۲ مهر ۱۴۰۳سایز سابربن و مدلهای کشیده اسکالید و یوکان واقعاً با ابهت و زیباست
بهترین گزینه برای خانوادههای پرجمعیت و اهل مسافرتهای بین شهری همین ماشینه
Taha Ayoobi
۲۲ مهر ۱۴۰۳(بااینحال، اگر اولین سابربن را در کنار جدیدترین نسخهٔ آن بگذاریم، شباهت خانوادگی بین آنها غیرقابلانکار خواهد بود.)
اصالت با سابربن تعریف میشه.
Taha Ayoobi
۲۲ مهر ۱۴۰۳اگر کسی خواست، تو قم چهار نسل آخر رو موجود داریم بیاید ببینیم😂
یه بار تو یه کوچه داشتم میرفتم، یهو دیدم این چیه دیگهه چقدر بزرگه، رفتم جلوتر دیدم تو تاریکی شب، ساعت 12، یه سابربن نسل 9 توی کوچه های باریک پارک کرده.
احساس میکردم خواب میبینم.
Kiarash
۲۲ مهر ۱۴۰۳واقعا محشره روزی دوتا تیگو ۷ رو میتونه بخوره جدی طاها 😅
Taha Ayoobi
۲۲ مهر ۱۴۰۳یعنی یَک قیافه قلچماق و پر ابهتی داره که خدا میدونه
Kiarash
۲۳ مهر ۱۴۰۳👍
من یکبار تو نوجوانی بلیزر داشت پارک می کرد بعد من با دوچرخه بودم لامصب دوچرخم تازه سایر بزرگ بود به گلیگرشم نمیرسید 😁 واقعا شاسی بلند به اینا میگن واقعا یه حس بزرگی و قدرت به آدم میده تازه من سوارش هم نشدم تا حالا ببین اونایی که سوارش میشن چه حالی میکنن طاها
Taha Ayoobi
۲۳ مهر ۱۴۰۳دقیقااا
اونی که سوارش میشه تازه داره زندگی میکنه…
Taha Ayoobi
۲۲ مهر ۱۴۰۳از اون دست مقاله هایی که باید هم خود مقاله و هم نویسنده شو سر تا پا طلا گرفت،
آقای دهقان دقیقا همین امروز بود دنبال یه مقاله بودم که همه نسل های سابربن رو گذاشته باشه، دقیقا همین امروز، سایت های خارجی رو هم میدیدم ولی ناقص بودن.
دمتون گرم👌
Taha Ayoobi
۲۲ مهر ۱۴۰۳یه تشابه جالب پیدا کردم، اگه چراغ های عقب نسل 9 رو ببینید دقیقا همون لندکروز سری 100.
به کپی و اینا کاری ندارم، خیلیی خوشگله.
سهیل گل آزاد
۲۲ مهر ۱۴۰۳آدم کیف میکنه واقعا از اینکه چقدر عالی اصالتش رو تو هر نسلش حفظ کرده اون پایه و بیس امضای طراحیش و کشیده بودن اتاقش رو چقدر خوب نگه داشته حالا ماشینای چینی هم هست نسل جدید یه ماشینش وقتی که معرفی میشه به طور کل با نسل قبلش تغییر میکنه و هیچ شباهتی به نسل قبلش دیگه نداره انگار که کلا یه ماشین دیگه میشه
JDM سابق
۲۲ مهر ۱۴۰۳جدا از شوخی این ماشین واقعاً ماشاالله داره
اسماعیل
۲۳ مهر ۱۴۰۳واقعا نسل هفتش رو وقتی هنوز تو خیابون میبینیم روی تمام اس یوویهای جدید و قدیمی رو کم میکنه آدم احساس قدرت میکنه
عشق فقط ماشین آمریکایی
علی منصوری
۲۳ مهر ۱۴۰۳همشون خوبن ، مگه میشه از اینا بتونی ایراد بگیری، هر نسلش تو زمان خودش ی ماشین مرجع بوده، ی مولف برای قضاوت ماشینهای دیگه….البته ک این سلیقه منه
Taha Ayoobi
۲۳ مهر ۱۴۰۳👌
A.R.A.S.H
۲۳ مهر ۱۴۰۳خدایی از سر کله همشون اصالت میباره
ماشالله همچی شون
amirboss
۲۳ مهر ۱۴۰۳یه نمونه نسل دومش تو کمیته کلاسیک همدان هست
New comer
۲۴ مهر ۱۴۰۳واقعا در کلاس فول سایز آمریکایی حاکم بلامنازع هستن بدون هیچ تعارف و اغراقی
برای دیدن و خرید ماشین رفته بودیم، نمایندگی جنرال موتورز پسرم از یوکان پیاده نمیشد! میگفت همین را بخریم 🤭 🥲