میدانیم که پیشرانهٔ شورلت کوروت Z06 جدید با نام LT6 قویترین موتور V8 تنفس طبیعی تولیدی دنیا محسوب میشود. میللنگ تخت و قدرت بالای این موتور بالا قطعاً توجهات را به خود جلب کردهاند اما پیشرانهٔ LT6 ویژگی جذاب دیگری هم دارد که آن منیفولد هوای هوشمند برای ارائهٔ حداکثر قدرت و گشتاور در گسترهٔ وسیعی از دور موتور است.
این پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری DOHC در Z06 جدید ۶۷۰ اسب بخار قدرت خود را در ۸,۴۰۰ rpm تولید میکند که تنها ۲۰۰ rpm از ردلاین ۸,۶۰۰ rpm آن کمتر است. این نقطهٔ اوج قدرت برای پیشرانهای بدون پرخوران که قوانین آلایندگی را هم رعایت میکند بسیار چشمگیر است. این پیشرانه همچنین حداکثر گشتاور ۶۲۵ نیوتن متری خود را هم در دور ۶,۳۰۰ rpm تولید میکند اما در دنیای واقعی و رانندگی در خیابانها، این اعداد چشمگیر همیشه لذتبخش نخواهند بود زیرا همیشه نمیتوان دور موتور را اینقدر بالا برد.
به همین دلیل، مهندسین شورلت با استفاده از ترفندی در منیفولد هوای موتور LT6 کاری کردهاند که در دورهای پایین هم گشتاور زیادی تولید شود. بهطور خلاصه، در اینجا از «رزونانس هلمهولتز» یا پدیده تشدید هوا در حفره استفاده شده که فشار را در منیفولد افزایش میدهد. این فشار با استفاده از سه سوپاپ که در دور موتورهای مختلفی باز یا بسته میشوند، تعدیل شده و جریان هوا را در دورهای مختلف برای تولید قدرت بیشتر بهینه میکند. دوتا از این سوپاپها در دور ۲ هزار rpm و سومی در ۵,۸۰۰ rpm باز میشود.
به لطف این طراحی، LT6 به پیشرانهای تبدیل شده که از لحاظ فنی در دور ۶,۳۰۰ rpm به حداکثر گشتاور خود میرسد اما بخش عمدهای از این گشتاور را در دورهای پایینتر هم تولید میکند. درواقع، این موتور ۵.۵ لیتری V8 چندین نقطهٔ اوج گشتاور دارد. البته بهینهسازی جریان هوای ورودی به موتور برای تولید قدرت بیشتر در دورهای پایین در پیشرانههای دور بالا مفهوم جدیدی نیست اما مطمئناً مهندسان شورلت این ترفند را در LT6 به نهایت رساندهاند. همهٔ این ویژگیهای جذاب و پیشرفته باعث میشود بیصبرانه منتظر نشستن پشت فرمان کوروت Z06 جدید در اواخر امسال باشیم.
مازیار
۲۳ بهمن ۱۴۰۰نکته جالب برام در مورد Z06 جدید اینه که تو بعضی عکسها خیلی جذاب بنظر میرسه و تو بعضی عکسها نه اونقدر
مردیم از خوشی
۲۳ بهمن ۱۴۰۰اینا عکسه !
دنیای واقعی میشه بهترین نظر را داد ! توی ماشین که تجربه ندارم از بس هر چی دیدم لگن های داخلی بود
ولی برا گوشی چندین بار غافل گیر شدم ! وقتی رفتم بازار دیدم گوشی که به نظرم خیلی زیباست اصلا خوب نیست و بلعکس !
دنیا واقعی با عکس خیلی فرق داره
مهراد
۲۳ بهمن ۱۴۰۰همه چیز و هر چیزی که وجود داره همینه ، زیبایی مطلق وجود نداره
زیباترین چیزی رو که سراغ داری از چند جهت و چند دیدگاه ببین ! دیگه به اندازه قبل زیبا نیست
بگذریم
این ماشین دیگه کوروت نیست ، این اساسا مینی کونیگزگه
شاهکار تمام عیار
Mad.z.Max
۲۳ بهمن ۱۴۰۰همچی تموم که میگن، ایشونه ها.. :)
بردیا
۲۳ بهمن ۱۴۰۰واقعا تکنولوژی خوب داره ولی جاداشت ظاهرش بهتر باشه
شاهرخ
۲۳ بهمن ۱۴۰۰بهترینه رو دست کوروت نیومده و نمیاد
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۳ بهمن ۱۴۰۰کاش عکسهای منیفولدش هم میزاشتین.خیلی جالبه که تو منیفولد هم انقدر تکنولوژی وجود داره.کار جنرال موتورز ابنجاش جالبه که دیگر خودروسازها تو این زمونه جرات نمیکنن همچین انجینهایی بسازن.
مهراد
۲۳ بهمن ۱۴۰۰یانکی اگر زیر این مطلب از انجین پوشراد حرف میزدی با بازوکا میومدم سراغت 😂
شوخی میکنما ! خیلی دوست داریم ❤️
Amir Machine
۲۳ بهمن ۱۴۰۰تکنولوژی این موتور اصلاً با 6.2 لیتری سوپرشارژ Z06 قبلی قابل مقایسه نیست
چه دوست داشته باشیم چه نه، دوران پوشراد دیگه داره تموم میشه
R@m!n
۲۳ بهمن ۱۴۰۰بیشتر از 20 ساله که تموم شده امیرجان اینایی هم که مونده از سر ناچاریه.
مهراد
۲۳ بهمن ۱۴۰۰رامین جان پیدات کردم !
بیزحمت راجع به انجین شورولت کوروت C7 zr1 توضیح بده
جیگرتو 😘
R@m!n
۲۳ بهمن ۱۴۰۰😄😄😄😄
چشم حتما
مهراد
۲۳ بهمن ۱۴۰۰💙👍🏻💪🏻
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۳ بهمن ۱۴۰۰بر عکس نظر شما پوشراد دورانش تموم نشده و الان دیگه انجین بنزینی جدیدی از نو ساخته نمیشه و اکثرا همون قبلیها رو بروز میکنن و دیدیم که پوشرادها تونستن تا لحظه آخر در کنار بقیه غرش کنن و بتازن.الان هم همراه با دیگر انجینها خودرو سازی رو به الکتریکیها واگذار میکنن.اینو یادتون باشه انجین پوشراد امتیازهایی داره که باعث شد تا الان حضور داشته باشن.اینکه بعضی میگن پوشراد سادس از ضعف اطلاعت خودشونه.انجینهای دیگه مثلا چی دارن که پوشراد نداره.درساه dohc با حجم کمتر قدرت بیشتری میده ولی همونقدر هم استحلاک بیشتر رو دست مصرف کننده میزاره هزینه بیشتر میخواد جای بیشتر میگیره.یه عده میان مثال به جنرال موتورز حمله میکنن چرا پوشراد میسازه پس تکنولوژی نداره.ولی نمیبینن که همین جنرال موتورز چندبن انجین وی8 با انواع اشکال تو دستش داره که بقیه کمپانیها آرزوی داستن اینا رو دارن.نمونش جگوار لندروور که آرزوی یه انجین جدید دارن و میرن گدایی از دیگران
mohamadreza83
۲۳ بهمن ۱۴۰۰یانکی عزیز
فرمت پوشراد چه بخوایم و چه نخوایم منسوخ شده هس …
دیروز هم گفتم شاید حالا بتونیم توی ماشین های کار یجورایی توجیه کنیم ؛ ولی توی یه سوپراسپرت که هدفش شکست دادن اروپایی های پر ادعا هس ؛ استفاده از فرمت ۷۰ سال قبل که دست و بال توسعه دهنده رو برای بهینه سازی انجین توی بیشتر موارد میبنده و محدودش میکنه ؛ واقعا عاقلانه نیست .
ایشالا وقتی توی تابستون عملکرد این کوروت رو با نسل قبلی اش مقایسه کردی ؛ به حرفم پی میبری …
من نمیدونم چرا یه عده حقیقتی رو که اینقدر عیان و آشکار هس رو به زور میخوان در برابرش مقاومت و مخالفت کنن …
R@m!n
۲۳ بهمن ۱۴۰۰تنها ماموریتش شکسته GT3 911 هست ببینیم تابستون چه می کنه.
1123
۲۳ بهمن ۱۴۰۰سلام میشه به سوالم جواب بدین؟
آیا نسخه z06 هم به سرنوشت استینگری در اروپا دچار میشه؟ ( منظورم افزایش قیمت و افت پرفورمنس هست) یا اینکه به طرقی میتونه قوانین آلایندگی رو دور بزنه؟
بنظرم اگه بازهم براش فیلتر آلایندگی نصب کنن بازی رو تو اروپا باخته
R@m!n
۲۳ بهمن ۱۴۰۰چیزی که مشخصه موتور پیشرفته ای روشه اما اینکه فیلتر سوخت هم روش چه جوابی میده مشخص نیست. باید دید چی میشه.
R@m!n
۲۳ بهمن ۱۴۰۰اینم برای مهرداد
موتور LT5 (ورژن آپگرید شده موتور LT4) با قدرت 755 اسب بخار در 6300 دور در دقیقه و 969 نیوتن متر گشتاور قوی ترین موتور تاریخ کوروت به حساب میاد (البته به زودی توسط ZR1 C8 شکسته میشه).
افزایش قدرت به خاطر قرارگیری یه سوپرشارژر 2.65 لیتری بود که نسبت به نمونه های LT4 (در کوروت Z06) افزایش 52% داشت. LT5 از یک تسمه مارپیچ 11 دنده ای استفاده می کرد (در مقابل 8 تسمه برای LT4) و فقط برای چرخاندن سوپرشارژر 110 اسب بخار قدرت نیاز داشت. بلوک سیلندر، شاتون ها، پیستون ها و سرها مشابه Z06 هستند اما میل لنگ بهبود یافته و سیستم سوخت با تزریق پورت (اولیه) مستقیم و (تکمیلی) ارتقا پیدا کرد و حالت Eco(سیستم مدیریت سوخت با از کار انداختن سیلندرها) در ZR1 حذف شد.
درپوشهای اصلی موتور از آهن گرهدار، با یاتاقانهای اصلی مبتنی بر سرب H14 که برای مقاومت در برابر فشارهای شدید و بارهای عملیاتی مرتبط با القای اجباری در نظر گرفته شده تشکیل شدن. علاوه بر این، LT5 از روغنهای مخصوص اسپری جت برای روانکاری مداوم در قسمت پایین هر پیستون استفاده میکنه و در نتیجه گرمای عملیاتی را در این فرآیند از بین میبره (اینکار به خاطر مشکلات گرمایش در نسخه Z06 بود).
در داخل بلوک آلومینیومی LT5، یک میل لنگ فورج فولادی قرار داره که دارای یک حرکت 3.622 اینچی است. این میل لنگ مخصوص LT5 است و دارای یک کلید جدید در امتداد رابط شفت به دمپر هست که برای مدیریت انتقال بارهای بالاتر از سوپرشارژر موتور تعبیه شده.
مثل LT4 قبلی، LT5 مجموعه ای از پیستون های آلومینیومی آهنگری با پین های مچی شناور استفاده می کنه که این پیستون ها نسبت تراکم 10:1 را ارائه می دن و دارای یک پوشش پلیمری تخصصی هستن که اصطکاک را به میزان قابل توجهی کاهش می دن. میله های اتصال LT5 نیز مشابه نمونه به کار رفته در LT4 هست، اما از یاتاقان های جدید طراحی شده با پوشش G488 با حرارت بالا و سایش بالا استفاده می شن.
میل بادامک برای پشتیبانی از عملکرد دور بالا ساخته شده در حالی که قابلیت رانندگی در فشار پایین هم داره. این میل بادامک مقادیر بالابر 0.551 اینچ (مصرف) و 0.524 اینچ (اگزوز) را با زاویه تفکیک بار 116.5 درجه تامین می کنن (مشابه نمونه های مسابقه ای).
بلوک LT5 به سرهای آلومینیومی A356 T6 مجهز شده که به دلیل ساختار روتوکاستی بدون تخلخل هستند. در طول تولید، سرهای روتوکاست چرخونده میشن (چونکه آلومینیوم مذاب درون ریختهگری هر سر سرد میشه و در نتیجه هر گونه حفرههای زیرین هوا از بین میره).
در کل این موتور نسخه پرفورمنس LT4 هست که اونم نسخه مدرنیزه شده سری LS و مدل های LS7 و LS9 به حساب میاد.
مهراد
۲۳ بهمن ۱۴۰۰دمت گرم رامین 👍🏻
با دقت کامل خوندم و لذت بردم 💪🏻
فقط اینکه با توجه به بند آخر مطلبت ، انجین LT5 رو از هر نظر برتر از خویشاوند نسل قبلش یعنی LS9 میدونی ؟
R@m!n
۲۳ بهمن ۱۴۰۰بله مدرن تر شده
viper2
۲۳ بهمن ۱۴۰۰شرکت امریکایی اگه بخواد ماشین بسازه ، میسازه . بعضی موقع خودش نمیخواد . بفرما مثلا همین انجین چقدر تکنولوژی داره . بعد میان میگن ماشین امریکایی کیفیت نداره تکنولوژی نداره بزرگه پر مصرفه …… همین دوج که خودمم یکی از منتقدان هندلینگ ضعیفش هستم اگه بخواد ماشین پیست محور بسازه میتونه . با وایپر به همه نشون داد که شاید خودش نمیخواد که بسازه . مثلا همون موتور وایپر هم dohc بود . ولی بحث اینه که پوشراد اول که چنتا مزیت داره دوما میخوان پایبند به سنت باشن نه که تکنولوژی اش رو ندارن
mohamadreza83
۲۳ بهمن ۱۴۰۰قضیه داج و موپار جداس
کسانی که داج یا هلکت اینا سوار میشن ؛ یه قشر خاص از جامعه آمریکا هستن که هندلینگ و این قرتی بازیا کوچک ترین ارزشی واسشون نداره …
داج در مقابل خواسته مشتری هاش نیازی نمیبینه که به هلکت و اینا عنصر هندلینگ تزریق کنه …
هلکت هیچ وقت بر اساس پیست توسعه داده نشده …
دلیل موفقیت نسبتا خوبش هم در فروش ؛ اینه که تونسته به خواسته های مصرف کننده خیلی خوب جواب بده …
هر چند که هلکت هم دیگه داره نفس های آخرشو میکشه ….
Hamid
۲۳ بهمن ۱۴۰۰عه
شما هم شدی مثل اون رفیق ژاپنی بازمون که میگفت ژاپنی اگه بخواد ماشین بسازه ماشینای 10 سیلندرش پرواز میکنن!!!
خب یه طور حرف میزنی انگار قبلا نمیخواسته!
اگه میتونست میساخت …
حرفم با همه همینه …
چه ژاپنی چه آمریکایی چه آلمانی …
آقا شعار ندین … عمل کنید ، همونطور که شرکت ها عمل کردن و مثلا NSX یا کوروت رو ساختن …
دیگه بقیش کری خوندنه که خب بازی استقلال پرسپولیس نیس کری بخونیم که!
در ضمن شرکت ها به سمتی حرکت میکنن که سود بیشتری توش باشه … سود داج هم نگه داشتن اون انجین های قدیمی هست گویا …
viper2
۲۳ بهمن ۱۴۰۰حرف اقای محمدرضا و اقای حمید رو قبول دارم . درسته دقیقا اونایی که چلنجر میخرن هدفشون نعره ماسل کار و اینا هست کاری به پیست ندارن . قبول دارم . من خودم جز طرفدارای دو اتیشه دوج هستم.
اقای حمید ما که عمل کردیم . امریکایی دیگه از اسمش پیداست همه چیش خوبه . المانی و ژاپنی اطلاعاتی ازشون ندارم که بگم خوبه یا بد (هر چند همین امریکایی هم خیلی اطلاعات ندارم)
کافر مقدس
۲۳ بهمن ۱۴۰۰خیلی تکنولوژی های دیگه ایی هم داره که اینجا توضیح دادم
https://www.pedal.ir/chevrolet/2023-corvette-70th-anniversary-stingray/
قیمت ش هم جادویی . هیچکی نمیتونه این پرفرمنس رو با این قیمت بده
rezars
۲۳ بهمن ۱۴۰۰کیف کردم از این حرکت
sound of silence
۲۳ بهمن ۱۴۰۰اینجاست که باید گفت
I’m a huge fan of AMERICAN TECHNOLOGY
❤️🇺🇲
الکتریکی میزنه رقبا ۱۰ سال عقب میافتند درون سوز میزنه رقبا بازم ۱۰ سال عقب میافتند
شهاب
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ای کاش تا قبل از اینکه موتورهای بنزینی به پایان بگن سلام این خودروها رو داخل ایران ببینیم و مردم بتونن تجربه کنن