دههها میشود که نام ZR1 را در پس خودروهای شورولت میبینیم که نشان از خودروهای عملکرد بالای کوروت دارد. باید بگوییم که بهترین ZR1 تاریخ از نگاه ما همان نسخه ۲۰۱۹ است چراکه به لطف قدرت بسیار زیاد، آیرودینامیک فوقالعاده و چهره خشن خود حرفهای زیادی برای گفتن داشت. البته که سازنده برای رسیدن به چنین دستاوردی، سالها تلاش کرده است. در ادامه، نگاهی به تاریخچه کوروتهای ZR1 خواهیم داشت و میبینیم که شورولت چگونه به این مرحله رسید… .
خشت اول
نخستین مدل ZR1 در سال ۱۹۷۰ تولید شد. شورولت نسل سوم کوروت موسومبه C3 را تقویت کرد. این نسل از ZR1 به موتور موسومبه 350LT1 مجهز شده بود که حجمی برابر ۵.۷ لیتر داشت و از طریق یک جعبهدنده ۴ سرعتی، قدرت را به چرخهای عقب منتقل میکرد. شورولت درکنار بهبود موتور، سیستم فنربندی، ترمزها و سیستم خنککننده را نیز بهبود داده بود. مالکان C3 ZR1 از مزایای دیگری چون شیشههای برقی، تهویهمطبوع، فرمان برقی و رادیو نیز بهرهمند میشدند. شورولت در میان سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ نهایتا ۶۰ عدد از این مدل را تولید کرد.
C4 ZR1
شورولت پس از عرضه نسل چهارم کوروت، سرانجام در سال ۱۹۹۰ به سراغ تولید نسخه عملکرد بالای ZR1 رفت. موتور ۵.۷ لیتری V8 این خودرو که نخستین V8 بدون پوشراد در تاریخ کوروت محسوب میشد، ۳۷۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این قدرت در سال ۱۹۹۳ به ۴۰۵ اسب بخار افزایش یافت و باعث عملکرد فوقالعاده کوروت شد. نسل دوم کوروت ZR1 به راننده این اجازه میداد تا درکنار بهرهمندی از آپشنهای لوکس، از قدرت موتور استفاده کرده و به حداکثر سرعت ۲۸۸ کیلومتر بر ساعت برسد. دستیابی C4 ZR1 به این سرعت به طراحی آیرودینامیکتر بدنه آن نیز مربوط بود. این خودرو میتوانست تنها درعرض ۴.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کلومتر در ساعت برسد. شورولت حدود ۷ هزار دستگاه از این خودرو را تولید کرد.
بازگشت پرقدرت C6
شورولت تمرکز چندانی روی عملکرد بالای نسل پنجم کوروت نکرد و بهجای آن، به سراغ نسل ششم رفت. موتور سوپرشارژ این خودرو توان تولید ۶۳۸ اسب بخار قدرت و حدود ۸۱۰ نیوتن متر گشتاور را داشت و میتوانست تنها درعرض ۳.۳ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. C6 ZR1 تا ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت سرعت میگرفت. عملکرد مناسب این خودرو به لطف صفحات فیبرکربنی بدنه، فنربندی مغناطیسی، ترمزهای کربن سرامیکی برمبو و تایرهای بزرگش ممکن شده بود که آن را نسبتبه سایر کوروتها متمایز میکرد.
بهترین کوروت ZR1 تاریخ
شورولت در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفت که نام ZR1 را برای نسل هفتم کوپه خود نیز بهکار بگیرد. نتیجه تلاش این خودروساز، تولید بهترین کوروت تاریخ بود. موتور ۶.۲ لیتری LT5 حدود ۷۵۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد؛ بنابراین قدرتمندترین موتوری بود که تاکنون در یک کوروت از آن استفاده شده بود. قدرت و گشتاور این موتور تا آنجایی زیاد بود که حتی نسل بعدی کوروت C8 Z06 با موتور LT6 نیز نتوانست به آن برسد.
نسل چهارم ZR1 از ترمزهای کربن سرامیکی بزرگ و بدنه آیرودینامیک مخصوص سود میبرد. براساس ادعای شورولت، آیرودینامیک تا حدی نقش اساسی در عملکرد این خودرو بازی میکند که بال عقب آن در سرعتهای بالا بهتنهایی حدود ۴۳۱ کیلوگرم نیروی عمودی (Downforce) تولید میکند. سازنده به خریداران این نسل از ZR1 اجازه داد تا از میان دو جعبهدنده ۸ سرعتی خودکار و ۷ سرعتی دستی یکی را انتخاب کنند.
با وجود اینکه موتور LT5 با موتور نسل پیشین کوروت اشتراکات فراوانی داشت اما C7 ZR1 را به یک هیولا تبدیل کرده بود؛ چراکه حدودا ۵۲ درصد جابهجایی سوخت بیشتری را نسبتبه موتور LT4 انجام میداد. C7 ZR1 به لطف بهرهمندی از این موتور و آیرودینامیک قوی میتوانست به سقف سرعت ۳۳۶ کیلومتر بر ساعت برسد. از آنجا که کمکم درحال ورود به عصر موتورهای بنزینی کوچکتر و حتی برقی هستیم، احتمالا موتور این خودرو بهعنوان قدرتمندترین موتور 8V جنرالموتورز در یادها باقی خواهد ماند.
C7 ZR1 از رادیاتوری جدید، ۱۳ مبدل حرارتی و یک درپوش کربنی زیبا برای موتور خود استفاده میکرد. بال عقب به خودرو اجازه میداد تا در شرایط متفاوت و با توجه به ارتفاع تنظیمشده خود، سرعت یا نیروی عمودی بیشتری را در اختیار راننده قرار دهد.
آیرودینامیک فوق موثر C7 ZR1
بیشتر بخشهای کیت آیرودینامیک بدنه مانند زیر بال جلوی خودرو از برنامه مسابقهای C7.R اقباس شده بود. کابین این نسل از کوروت درکنار القای حس اسپرت که به لطف اجزای فیبرکربنی ممکن شده بود، دارای حسوحالی لوکس بود. دیگر روزهای انتخاب میان رادیو یا موتور خوب گذشته بود و حال خریداران میتوانستند راحتی و عملکرد بالا را یکجا تجربه کنند. به نظر ما، صندلیهای کربنی و فرمان این ZR1 در میان تمام نسلهای کوروت حتی C8، بهترین بودند.
شورولت در ساخت C7 ZR1 به عملکرد بالای خودرو اهمیت بسیاری داده بود؛ شتاب اولیه این خودرو برابر ۲.۸ ثانیه بود و درعرض ۱۰.۶ ثانیه میتوانست مسافت یکچهارم مایل را بپیماید؛ درحالیکه این خودرو اصلا برای مسابقه درگ طراحی نشده بود! حداکثر سرعت این خودرو برابر ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت بود و در دورهای گوناگون، صدایی فوقالعاده تولید میکرد. شورولت برای تست این خودرو در جهنم سبز نیاز به اجزای اضافه داشت تا حجم آن را کمتر از ۱۰۰ دسیبل نگه دارد.
سه نمونه زیبا از C7 ZR1
شاید کوروتی که در تصویر بالا مشاهده میکنید سفید به نظر برسد اما این خودروی یکی از ۱۲۵ نمونه تولید شده در رنگ «خاکستری سرامیکی ماتریکس» است که آن را تا حد زیادی خاص میکند. ترکیب این رنگ بدنه با تودوزی داخلی «قرمز تند» آن را به یکی از هفت نمونه موجود در جهان تبدیل میکند. قیمت این خودروی مدل ۲۰۱۹ حدود ۱۴۲ هزار دلار تعیین شده و احتمالا جزو آخرین محصولات شورولت باشد که با دنده دستی عرضه شده است.
اگر هم از مدلهای بیسقف خوشتان میآید شاید بهتر باشد نگاهی به این ZR1 بدون سقف داشته باشید که تنها ۱۵۲ کیلومتر کارکرد داشته و با رنگ زرد خود، از عاشقانش تمنا میکند تا آن را برانند.
اگر از خاکستری و زرد بگذریم، به جذابترین رنگ موجود برای کوروت C7 ZR1 یعنی «نارنجی سبرینگ» میرسیم. خودرویی که رد تصاویر مشاهده میکنید به پکیج ZTK و جعبهدنده دستی مجهز شده است. نکته جالب توجه درباره این خودرو کارکرد ۴۶ کیلومتری آن است؛ یعنی عملا با خودرویی نو طرف هستیم. هر سه این خودروها توسط مجموعه «Mecum» برای مزایده قرار داده شدهاند. نظر شما درباه کوروت ZR1 چیست؟ آیا شما هم C7 ZR1 را بهترین کوروت تاریخ میدانید؟!
ehsan.fa
۱۳ مرداد ۱۴۰۱یه بازی موبایلی بود شاید ۱۰ سال پیش ، توش کوروت نسل قدیم رو تا آخر تیون کردم دیگه تو مراحل بالاتر باید میرفتم ماشین بهتر بخرم ولی دلم نمیومد مراحل رو تکراری بازی میکردم.
خیلی عشقه ، نسل قدیمش رو یبار دیدم چسبیده کف زمین اصلا چشمای آدم عشق میکنه وقتی میبیندش
ali(chevynova)
۱۳ مرداد ۱۴۰۱خدایی میکنه کوروت
قیمت مناسب
پرفورمنس بالا
ساخت آمریکا
ali(chevynova)
۱۳ مرداد ۱۴۰۱کوروت برعکس ماشینهای الکی گرون اروپایی که پشت قیمتهای بالاشون پنهان شدن و چیزی دیگه تو چنته ندارن تونسته طی 7 دهه به نماد یه کوپه اسپورت محبوب و پرفروشی تبدیل بشه که از یه فرد ثروتمند و یه فرد متوسط میتونن بخرنش و باهاش حال کنن
R@min
۱۳ مرداد ۱۴۰۱فکر می کنم اولین جایی که C7 ZR1 بهترین ZR1 تاریخ دونستن به لطف سری مقالات آموزنده و گوهربار آقای صفر پور اینجا هست.
پلتفرم بسیار قدیمی Y-body که از سال 1984 که زیربنای کوروت ها بود دیگه ته زورشو تو نسل C6 زد و عناوین ارزشمندی هم تو لمانز بدست اورد.
C7 ZR1 عیلرغم تمام امکاناتی که داشت بخاطر عدم تحمل شاسی نسبت به یه موتور هیولا کلکسیونی از ایرادات هندلینگ شد که خیلی از مالکین و راننده های حرفه ای رو به دردسر می انداخت. این ماشین نه بین هوادارا نه بین مالکین حتی سایه ای از محبوبیت نسخه های 2009 و 2013 رو نداشت. اختلاف تایم های عجیب رسمی و مستقل کوروت شبهاته زیادی رو مبنی بر دستکاری ماشین مخصوص رکوردزنی نسبت به محصول تولیدی خیلی بالا برد. این ماشین حتی از داج وایپر ACR موتور اتمسفریک هم کندتر بود و اصلا نمیشد بهش فشار لازمه رو اورد. بهترین ZR1 تاریخ هم نسخه 2009 و ورژن کامل ترش نسخه 2013 با موتور شاهکار LS9 بود که ته زور یه موتور پوشراد و پلتفرم Y-body کوروت بود. دلیل اصلی عقب رفتن موتور کوروت هم شکست ها و مشکلات سری C7 بود.
خواهشا علایق شخصی رو فکت علمی نکنین.
GMA
۱۳ مرداد ۱۴۰۱دقیقا،کاملا موافقم
در بررسی ای که از این مدل در پدال خوندم درباره هندلینگ ضعیف و سواری خشک و کمر شکن نوشته بودن،بنظرم چنین خودرویی نمیتونه بهترین کوروت تاریخ باشه!
مهراد
۱۳ مرداد ۱۴۰۱رامین خداوکیلی تو مسلمون نیستی !
حق این ماشین نیست که اینجوری نظر بدی ، بعدشم برینگ بک یور اولد پروفایل ، این پروفایل جدید با ۴۰ تا کامنت یخورده سوسولتور شده
در آخر میدونی که دوست داریم 💙
R@min
۱۳ مرداد ۱۴۰۱پاکش کردم مهراد جان. خب نمیشه حقایق رو کتمان کرد و چشم بسته نظر داد. من خودم عاشق C6 ZR1 هستم.
مهراد
۱۳ مرداد ۱۴۰۱😘
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۳ مرداد ۱۴۰۱فقط وایپر لایق ایستادن کنارشه.
Lamborghini
۱۳ مرداد ۱۴۰۱من فقط عاشق نسل ۶ هستم هیچوقت از یاد ما نمیره بدون شک اگه میتونستم یه کوروت بخرم یه نسل ۶تمیز پیدا می کردم و می خریدم
تو فیلم آخرین مقاومت هم با کامارو خوب دلبری کردن
aboalfazlchallenger
۱۳ مرداد ۱۴۰۱من خودم طرفدار کوروت هستم
ولی c7 zr1 مثل اینکه گیربکسش داغ میکرد . و شاسی قدیمی تحمل قدرت ۷۵۰ اسبی رو نداشت
به نظر من یکی از بد ترین کوروت های تاریخ c7 zr1 بود
چون مثل اژدهایی بود که آتیش نداشت
اگه پلتفرم خوبی داشت هیولا میشد
ولی پلتفرمش قدیمی بود
ولی مطمئن هستم zr1 این نسل بهترین کوروت تاریخ میشه
سوشیانت
۱۳ مرداد ۱۴۰۱کوروت c7 zr1 تونسته تو تست رسمی شورولت به سرعت ۳۴۵ کیلومتر در ساعت برسه یعنی پنج کیلومتر سریع تر از فراری sf90 استراداله!!!
واقعا این ماشین شاهکاره👌👌👏👏👏
JDM lover
۱۳ مرداد ۱۴۰۱من که حسابی منتظر zr1 جدید هستم
مطمئنم اگه بیاد طوفان به پا میکنه
شورولت میتونه همین موتور z06 جدید رو ،روش یه سوپرشارژر بندازه و یه هیولا بسازه
ولی zr1 c7 بهترین نبوده ، پلتفرمش قدیمی بوده و اصلا برای قدرت ۷۵۰ اسب مناسب نبوده
و هندلینگش هم خیلی خوب نبوده
پس فک نکنم بهترین zr1 تاریخ باشه
AMIN (M.A.S)
۱۳ مرداد ۱۴۰۱به عقیده شخصی من نسل هفتم کوروت مخصوصا Z06 ضعیفترین نسل این ماشین بود و عنوان مضخرف ترین ماشین اسپرت ده قبل و مضخرف ترین ماشین امریکایی دهه قبل برازنده Z06 هست
جدا از بهبودایی که ZR1 نسبت به Z06 داشت ولی هنوزم بدرد نمیخورد چون رفتار غیرخطی شاسیش واقعا برای یه ماشین پیست محور کلافه کننده بود و برخلاف وایپر به شکل افراطی و خطرناک بروز میکرد و سر پیچ دور 180 درجه میزد یا در میرفت
وایپر اما با رانندگی درست میشد کنترلش کرد و خطرناک هم نبود
وزن ZR1 حدود100 کیلو بیشتر از وایپر بود و از نظر تقسیم وزن این ماشین تو محدوده وایپر (هردو تقریبا 50/50) اما میزان داون فورسش توی سرعت مشابه خیلی کمتر از وایپر بود
وایپر توی سرعت 290تا بالای 900کیلو گرم نیروی عمودی تولید میکرد درحالی که ایشون توی بالای 320 تا حدود430 کیلوگرم
واسه همین توی خط مستقیم وایپر حتی نزدیک ZR1 هم نبود اما توی مسیر های پر پیچ و خم مث دنویل یا حتی شاید توی رینگ برتری با وایپر بود
ولی برخلاف Z06 و ZR1 به نظرم نسخه گرند اسپورت C7 یکی ازبهترین کوروتای تاریخ بود چون مشخصات بدنه Z06 رو با قدرت پایین وقابل کنترل 460 اسبی میداد
به نظرم گرند اسپورت C7 بهترین کوروت قرن 21 تا قبل از C8 Z06 هستش
تا ببینیم داستان کوروت به کدوم سمت میره
احمدرضا
۱۳ مرداد ۱۴۰۱من C6 خیلی بیشتر دوس دارم