از زمان معرفی پیشرانه بلوک کوچک شورلت در سال ۱۹۵۴، تا به امروز ۱۱۳ میلیون دستگاه از این موتور ساخته شده است.
پرکاربردترین پیشرانهٔ V8 جهان، یعنی موتورهای V8 سری بلوک کوچک شورلت امسال هفتادساله میشود. این موتور اولین بار در سال ۱۹۵۴ برای قرار گرفتن زیر کاپوت پیکاپهای Task Force شورلت متولد شد و این V8 پوشراد نمادین از آن زمان تاکنون پنج نسل را پشت سر گذاشته و در خودروهای بیشماری از پیکاپ تراکها و ونهای بزرگ گرفته تا خودروهای اسپرت افسانهای مثل کامارو و کوروت مورداستفاده قرار گرفته است. طبق تخمین شورلت، طی ۷۰ سال گذشته ۱۱۳ میلیون دستگاه موتور V8 بلوک کوچک ساخته شده است. این یعنی به ازای هر سه آمریکایی، یک موتور بلوک کوچک وجود دارد.
با توجه به وسایل نقلیهٔ بسیار متنوعی که از پیشرانههای بلوک کوچک استفاده کردهاند، حتی کسانی که تاکنون با خودرویی مجهز به این موتور رانندگی نکردهاند هم بهطور غیرمستقیم از پیشرانههای بلوک کوچک بهره بردهاند. در هر جادهای در آمریکا اگر فقط چند دقیقه رانندگی کنید، قطعاً خودرویی با موتور V8 بلوک کوچک خواهید دید که این نشان میدهد موتور افسانهای شورلت چقدر محبوب و پراستفاده است.
با وجود قوانین سختگیرانهٔ آلایندگی، شورلت هیچ برنامهای برای پایان دادن به تولید موتورهای بلوک کوچک ندارد. اوایل سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد قصد دارد مبلغ باورنکردنی ۸۵۴ میلیون دلار را برای توسعهٔ نسل ششم موتور V8 بلوک کوچک سرمایهگذاری کند. این یعنی موتور V8 شورلت تا زمانی که قوانین آلایندگی اجازه دهد همچنان تولید خواهد شد. در حال حاضر، این موتور در سینهٔ دهها خودروی مختلف شورلت، جیامسی و کادیلاک از کوروت گرفته تا ون سالخوردهٔ اکسپرس در حال تپیدن است. علاوه بر این، سالها است که جنرال موتورز پیشرانههای بلوک کوچک را بهصورت مجزا به کسانی که به یک موتور V8 قابلاعتماد و قدرتمند نیاز دارند میفروشد.
F22RAPTOR
۱۲ آبان ۱۴۰۳چه شود نسل ششم
دمشون گرم که هنوز به وی هشت وفادارند
یعنی نسلهای آینده پیکابهای فول سایز جی ام وی هشت باقی میمونند
(Ali(chevynova
۱۲ آبان ۱۴۰۳زنده بادGM عزیز
۷۰ ساله شد این ۸ سیلندر دوست داشتنی
۱۱۳ میلیون عدد فقط از یه موتور فروختن از پس آمریکن کارز برمیاد، بهترین موتور ۸ سیلندر جهان ساخت GM عزیز هست و دوباره ثابت کرد الکی نبود که ۷۷ سال رتبه اول رو در فروش داشت
ماشالاه شوی بلر ۱۹۵۹
ماشالاه شوی بیسکین ۱۹۶۰
ماشالاه کاماروZL1 مدل ۱۹۶۹
ماشالاه موتور ۳۵۰ با کاربرات ۴ دهنه روچستر
ماشالاه دلکو پلاتینی و گیربکس ۳ دنده دستی
ماشالاه صدی ۱۸ لیتر بنزین نوش جون کردن
محمد
۱۲ آبان ۱۴۰۳تا قبل اینکه آقا ماشاالله بیاد همه چی آرومه تا اینکه سهامدار بزرگ GM وارد میشه ، واقعاً ماشاالله به تربیتت
(Ali(chevynova
۱۲ آبان ۱۴۰۳ناراحتی؟
نخون
amirkhanzadeh
۱۲ آبان ۱۴۰۳سنگ چین و به سینه می زنه 🤣🤣
Taha Ayoobi
۱۲ آبان ۱۴۰۳خانزاده باشه باشه بنز خوبه آره
امیرحسین
۱۲ آبان ۱۴۰۳ببخشید دوستان از شمایی که نظرتو میزاری سوال دارم شورلت چشه رو هواست چرا کوروت موتورش رفت عقب چرا اصلان محصولات الانش به دل نمیشینه دلی میپرسم چرا کاماروی دوست داشتنی توقف تولید خورد شما برید محصولاتشو ببینید همین طوری یچیزی طراحی کردن دادن بیرون
(Ali(chevynova
۱۲ آبان ۱۴۰۳سیاست تولید علتش هست
شورولت هنوزم دوست داره مثل دهه ۶۰ ماشین بسازه اما مشتری امروزی دنبال چیز دیگست
دورانی که ایمپالا ۶۳ با موتور ۴۰۹ با ۴۲۰ اسب قدرت تولید میشد ما نبودیم که لذتش رو ببریم و تو دورانی هستیم که بیشتر مردم دنبال اکونومیک بودنن ، هر چند آمریکاییها برای مشتری های سنتی و متعصبشون محصولات خاص دارن مثل موتور ۴۵۴lsx که با کاربراتور هم قابل سفارشه و خوراکه یه مالیبو مدل ۷۲ هست
amirkhanzadeh
۱۲ آبان ۱۴۰۳منظورت سیاست رفتن زیر نظر چینه ؟
خب برای تو اینطوریه این قضیه 🤣
amirkhanzadeh
۱۲ آبان ۱۴۰۳حرفتو قبول دارم
طراحی هاشون آبکی شده
چند وقت پیشم یک ماشین با پلتفرم چینی معرفی کردند تو پدال هست پستش
Taha Ayoobi
۱۲ آبان ۱۴۰۳الان من نفهمیدم، سوال پرسیدی؟
امیرحسین
۱۲ آبان ۱۴۰۳ممنون عزیزان. ایوبی جان نظرتو بفرما
Taha Ayoobi
۱۲ آبان ۱۴۰۳طراحی محصولات که گریبان گیر همه شرکت هاس، کامارو به خاطر کوروت متوقف شد تا حدی و اینکه کوروت موتور وسط شد به خاطر زورا هستش.
مازیار
۱۲ آبان ۱۴۰۳درحالیکه جامعه آمریکا یک جامعه نو و مدرن هست به نظر میاد خودروسازی اون برعکس خیلی سنتی و مقاوم در برابر تغییره. چیزی که در مطلب همکاری تویوتا و GM هم بهش اشاره شد.
از طرف دیگه اروپا مهد صنعتکاران قدیمی هست. شما میتونید صنایع مختلف رو در اونجا بصورت بهاصطلاح دستی ببینید. نجاری چرمکاری فلزکاری و امثال اینها به وفور در اروپا دیده میشه (که اثراتش رو در محصولات خاص و تولید محدود خودروشون میبینیم) اما در آمریکا اینطور نیست. به جاش مرکز صنایع مدرن مثل کامپیوتر و زیرمجموعههاش آمریکاست.
اما در صنعت خودرو ظاهرا عکس این روال در جریانه
Nismo
۱۲ آبان ۱۴۰۳مازیار جان همچین وضع خودروسازی توی اروپا هم خوب نیست
فولکس واگن که توی وضعیت نابسامانیه و زیر مجموعه هاش آئودی و پورشه اوضاع خوبی ندارن
بی ام و زده جاده خاکی بنز که تکلیفش با خودش معلوم نیست
فراری که طرفدارهاش رو ناامید کرده
چین هم که شده بلای جونشون
Nismo
۱۲ آبان ۱۴۰۳در حال حاضر خودروسازی توی آسیا مخصوصا چین و بعد ژاپن و کره دست بالا رو دارن
مازیار
۱۲ آبان ۱۴۰۳منظورم فقط اقبال اقتصادی نبود نیسمو
سیاستهای کلی رو گفتم
و بله بخشی از اون تو اقتصاد هم تاثیرگذاره
B
۱۴ آبان ۱۴۰۳ژاپن و کره رو یه خط مستقیم موندن اروپایی ها در سراشیبی اند فعلا فقط چینه که داره با سرعت جلو میره
سوشیانت
۱۲ آبان ۱۴۰۳مازیار تو زمان گیر کرده و نمیدونه که کادیلاک سلستیک دست سازه
مازیار
۱۲ آبان ۱۴۰۳منظورم به سیاست کلی در طول چند دهه بود نه یک مدل که هنوز عرضه نشده!!
خیلی پرتی
سوشیانت
۱۲ آبان ۱۴۰۳استاد این ماشین تست و بررسیش هم اومده شما خواب بودی که مدل تولیدیش معرفی شد در ضمن فقط این نبود اسکالید و نویگیتور هم همیشه جزو با کیفیت ترین خودرو ها هستن
Nismo
۱۲ آبان ۱۴۰۳اصلا چه ربطی به دست ساز بودن یا دستگاه ساز بودن یه ماشین داره؟ بحث کل خودروسازی و سیاستهای امروزشون بود
مازیار
۱۲ آبان ۱۴۰۳با کیفیت ترین؟
کی حرفی از کیفیت زد؟
یا از کجای کامنتم برداشت از کیفیت شد؟
چشم و چراغ امریکایی فنای سایتی
تو همین مدت کوتاه آنچنان براشون ایجاد محتوا کردی که اگه نباشی به یکباره تهی میشن
تهیشون نکنی😂
.
.
فکر کنم جای ت با ش توی نام کاربریت عوض شده
دیگه هم وقت اضافه برات ندارم
سوشیانت
۱۳ آبان ۱۴۰۳چرم کاری و فلزکاری ربط به کیفیت نداره؟!😂 مازیار تو خودت حرف خودت رو متوجه نمیشی پس طبیعیه که نمیتونی درست جواب بقیه رو بدی
🥇M🏆 Bavaria///👑
۱۲ آبان ۱۴۰۳شکست ناپذیر…
🏆👏👏🥇
(Ali(chevynova
۱۲ آبان ۱۴۰۳شکست ناپذیر و پرفروش
هیچ موتوری تو دنیا اندازه موتورهای ۸ شورولت ، بخصوص ۳۵۰ تعدد لوازم افتر مارکتی و پتانسیل تقویت کردن نداره
بالای ۶ شرکت بزرگ همچنان لوازم افتر مارکت موتورهای کاربراتوری شورولت رو در امریکا ساپورت میکنن
MOPAR
۱۲ آبان ۱۴۰۳این یکی از بهترین انجین های هشت سیلندره برای تیونهای سنگین تا 3 الی 4 هزار اسببخار، در کل بنظرم هشت سیلندر بهترین و متعادل ترین انجین جهانه و ابهت بیشتری داره اسمش حتی از ده یا دوازده سیلندر، تیون های سنگینی هم روی هشت سیلندرها میشه تا مرز 13 هزار اسببخار که فقط آمریکاییا استاد این کارن با سر سیلندر های نیم کره ای HEMI
Nismo
۱۲ آبان ۱۴۰۳بعلاوه موتورهای پوشراد و بلوکهای چدنی و ساختار مستحکمی که دارن
من خودمم هشت سیلندر رو به ده و دوازده سیلندر ترجیح میدهم
! i M α η δ υ α R
۱۲ آبان ۱۴۰۳چرا به 12 ترجیح میدی ؟
از جادوی 12 سیلندر خبر داری ؟
موتور 8 سیلندر لرزش و ارتعاش ، زیاد داره …
افت توان ، زیاد داره …
استهلاک ، زیاد داره …
خرج هم ، زیاد داره …
شتاب کمتر داره …
صدای زیباتر داره …
در مقابل تمام اینها ، فقط صدای زیبا و منحصر به فردی داره که اون رو از همه انجین ها متمایز میکنه ، ولی با اندکی ارفاق و یه کیت آکراپوویچ ، میشه با صدای 12 سیلندر هم رفت توی بهشت …
MOPAR
۱۲ آبان ۱۴۰۳لرزش موند دهه 70 الان انجینها پیشرفت کردن،، افت توان؟ اولین باره همچین موردیو میخونم.. استهلاک زیاد داره؟ خرج؟ شتابش کمه؟ از 12 سیلندر؟ روزگار عجیبی شده دوست عزیز
پورمند
۱۲ آبان ۱۴۰۳انجین های 12 سیلندر پر استهلاک، هزینه بالا و غیرقابل اطمینانی هستند.
بلعیدن سوخت هم که دیگه واویلا…
این حرف من نیست حرف جرمی کلارکسون هست، شخصی که اکثر ماشین های ساخته شده رو تجربه کرده.
Saeed farshchian
۱۲ آبان ۱۴۰۳مازراتی خوبه مازراتی
! i M α η δ υ α R
۱۲ آبان ۱۴۰۳دوست عزیز تشریف ببرید به تعمیرگاه های مجاز و غیر مجاز بیمر و بنز در تهران یا مشهد یا اصفهان یا هر مرکز استانی که زندگی می کنید یا دوست دارید و در مورد انجین های 8 سیلندر سری 50i بیمر و سری 500 و 550 بنز ، یه سوال ریزی از حضرات مکانیک بپرسید …
این انجین ها کد خانواده N ” بی ام و ” و سری 63 هستند ( N63A ) …
و اگه اشتباه نکنم کد M278 هم در محصولات 8 سیلندر مرسدس استفاده شده …
! i M α η δ υ α R
۱۲ آبان ۱۴۰۳پورمند عزیز …
لطفا اندکی در مورد انجین های 12 سیلندر ، مطالعه بفرمایید …
تجربه کردن یک ماشین برای فیلم برداری با خرید و تعمیر و نگه داری 10 ساله یک ماشین خیلی فرق داره …
Nismo
۱۲ آبان ۱۴۰۳مهدیار جان به قول معروف که میگه Only American V8
! i M α η δ υ α R
۱۲ آبان ۱۴۰۳🤓🤓🤓
MOPAR
۱۲ آبان ۱۴۰۳تعمیر گاه های ایران؟ مگه اصلا چندتا تو ایران ده یا دوازده سیلندر داریم که از شانس خراب بشن و منم برم ببینمشون تو تعمیرگاه دوازده سیلندر حتی اونور آب هم تعدادش کمه عموم مردم هشت سیلندر سوارن پس طبیعیه تعدادش تو تعمیرگاه بیشتر باشه
! i M α η δ υ α R
۱۲ آبان ۱۴۰۳MOPAR عزیز …
760 li توی ایران موجوده و اگه از مکانیک خبره بیمر سوال کنی ، بهت از انجین بی دردسر و امتحان پس داده کد N74 خواهد گفت که هنوز هم روی محصولات بیمر داره بی دردسر کار میکنه و اگه از خود کمپانی بیمر هم سوال کنی بهت میگن که کد N74 از سال 2008 که برای اولین بار معرفی شده هنوز هم برای تولید داره استفاده میشه و با کد دیگه ای جایگزین نشده …
اما بیمر های 8 سیلندر کد N63 ( تا قبل سال 2014 ) به سرطان بد خیم توی دنیا معروفن و از 2011 تا 13 اومدن و از 2014 سریع جمع شدن …
اونقدر اوضاع N63 خراب بود که برای مدل M POWER ، ( از سال 2011 به بعد ) بیمر اصلاحات فرا جدی روی این انجین انجام داد تا جایی که کد موتور رسما عوض شد و شد S63 …
میگی چون 8 سیلندر بیشتره وارد شده پس بیشتر هم خراب میشه ؟
یه بار به یه تعمیرگاه مجاز بیمر یا یه تعمیرگاه معروف بیمر برو ببین اوضاع 8 سیلندرهای خراب بیمر چه جوریه ؟
از اون طرف ، این همه شیش سیلندرهای بیمر با کد N55 هم وارد شده ، برو ببین اگه یه دونه شیش سیلندر کد N55 خراب دیدی ، جایزه داری …
چرا ؟ چون آرایش 6 سیلندر بیمر خطیه و 6 خطی ذاتا ، کمترین میزان ارتعاش و لرزش و استهلاک رو داره …
این همه کد B48 وارد شده ( 4 سیلندر / از مدل 2017 به بعد ) برو ببین چند تا خراب می بینی ؟
همون قدر هم N20B20 وارد شده برو ببین چند تا N20 (سرطان خوش خیم ) خراب می بینی !!!
این قدر این N20 داغونه که از 17 به بعد با همین B48 جایگزین شد …
JDM سابق
۱۲ آبان ۱۴۰۳خداوندگار هشت سیلندرای جهان
X
۱۲ آبان ۱۴۰۳خودروی رویاهای من یه کامارو نسل ۲ مدل ۱۹۷۰
یه انجین LS3 نامیرا ، تنفس طبیعی و گوش نواز
گیربکس ۵ سرعته دستی
رنگ مشکی و رینگ و لاستیک فابریک خودش با نشان سفید BF Good Rich
داخل هم چرم مشکی و چوب
https://cdn.dealeraccelerate.com/gkm/1/912/115923/1920×1440/1971-chevrolet-camaro
Taha Ayoobi
۱۲ آبان ۱۴۰۳به به، مبارکه.
یه اسکایلارک تو دیوار هست LS1 روشه، خیلی لذت بردم.
Taha Ayoobi
۱۲ آبان ۱۴۰۳ایول شورلت،
ببینیم نسل 6 چی میشه.
amirboss
۱۲ آبان ۱۴۰۳تداوم تولید یه موتور دراین مدت بغیر از سیاست های اقتصادی تنها نشون از محبوبیت و کارایی بالای موتور هشت سیلندر شورولت داره.
برترین و پرتیراژ ترین موتورهای جهان انواع چهار سیلندر هست و جالبه که یه نمونه هشت سیلندر که تولیدش حتی در زمان رکود اقتصادی و بحران سوخت هم قطع نشده نشون دهنده ی کاریزمای بلوک هشت شورولت هست.
🥇M🏆 Bavaria///👑
۱۲ آبان ۱۴۰۳من موندم چطور از علی شوی نوا خبری نیست؟!!
هر مطلبی که ازخودروهای آمریکایی نوشته میشد، انگار پشت در بود و منتظر وقت بود بگه
ماشاالله، ایشاالله!
مطلب به این داغی و ندیده یا اینکه…
🤦🏻♂️🤦🏻♂️🙉
حسن
۱۲ آبان ۱۴۰۳همه چیز از امریکا شروع میشود
خورشید از امریکا طلوع میکند
میترسم ظهور شرقیها هم از غرب ماساچوست شروع شود اونم با پیکاپ فورد F650
Nismo
۱۲ آبان ۱۴۰۳باشه بابا خوب حالا انقدر نمیخواد سنگشونو به سینه بزنی
بخدا ما هم عشق ماشین آمریکایی داریم ولی ادا و اطفار اینجوری در نمیاریم غرب زدگی بیداد میکنه
حالا خوبه ماشین رو آمریکا اختراع نکرد وگرنه دیگه شماها چیکار میکردید
البته بعید هم نیست همین الانش به نام آمریکا ثبتش کنید
hosen
۱۲ آبان ۱۴۰۳این وفاداری آمریکایی ها به V8 واقعا قابل ستایشه
Saeed Jame
۱۲ آبان ۱۴۰۳ماشالله
ماشالله کنین آمریکاییا خوششون میاد
Taha Ayoobi
۱۲ آبان ۱۴۰۳نیازی به ماشالا گفتن شما ها نیست.
ابوالفضل
۱۴ آبان ۱۴۰۳ببین یه پیشرانه چقدر باید کاربردی و محبوب باشه که ۷۰ سال تولید بشه و فروش داشته باشه و همچنان هم داره میفروشه
همین طور وفاداری به پیشرانه V8
اینجا دیگه جا داره بگم ماشالا جنرال موتورز