شورلت

داستان شورلت کوروت C3 چهاردر، سوپرسدان دهه 80 جنرال موتورز

اواخر دههٔ ۷۰، جنرال موتورز به فکر ساخت کوروت چهاردر افتاد اما این خودرو به دلیل قیمت گران نتوانست موفق عمل کند و تنها شش دستگاه از آن ساخته شد.

هرچند امروز فراری شاسی‌بلند و پورشهٔ سدان می‌بینیم اما چند دهه پیش، زمانی که همه‌چیز سر جای خودش بود، هیچ‌کس انتظار دیدن یک کوروت چهاردر را نداشت. حتی هنوز هم تصور اضافه شدن دو در به کوروتی که ۷۰ سال آن را به شکل یک خودروی اسپرت دونفره دیده‌ایم دشوار است اما در سال ۱۹۸۰ این رؤیا به واقعیت تبدیل شد. عجیب اینکه کوروت داستان ما، ساختهٔ یک مکانیک متفرقه نیست بلکه کوروت C3 چهاردر پروژه‌ای در خود جنرال موتورز بود که رسماً تأیید و بودجه به آن اختصاص داده شد. البته پروژه در خود جنرال موتورز به تولید نرسید و یک شرکت اتاق‌سازی (کوچ بیلیدنگ) محصول نهایی را به اتمام رساند.

ساخت کوروت آمریکا

به هر دلیل، شورولت نمی‌خواست خودش اقدام به ساخت کوروت سدان کند. به همین دلیل، جنرال موتورز سراغ یک شرکت اتاق‌سازی به نام کالیفرنیا کاستوم رفت تا این خودرو را هم طراحی و هم تولید کند. با توجه به طراحی سپر جلوی یکپارچهٔ خودرو، این کوروت چهاردر بر اساس C3 مدل‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ ساخته شده است. به نظر می‌رسد کالیفرنیا کاستوم، کار زیادی برای ساخت کوروت چهاردر انجام نداده و صرفاً دو کوروت را بریده و با جدا کردن کاپوت یکی و صندوق‌عقب دیگری، خودروها را به هم جوش داده است. این خودرو که کوروت آمریکا نام گرفته بود، حدود ۷۶ سانتی‌متر طول و ۲۲۵ کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به C3 معمولی داشت.

طراحی کوروت آمریکا

کوروت آمریکا با وجود طول بیشتر، خطوط طراحی جذاب نسل سوم را حفظ کرده بود و صرفاً دو در بیشتر داشت. برای این ماشین همچنین سقف T-Top هم در جلو و عقب نظر گرفته شده بود. درهای عقب به کوروت ستون B را هم اضافه کرده بود که با لوگوی زیبای کوروت تزئین شده بود. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این ماشین، سیستم ورود آن بود. کوروت امریکا دستگیرهٔ در بیرونی نداشت و بجای آن، صفحه کلیدی روی پنجرهٔ سمت راننده نصب شده بود که قفل درها را به‌صورت الکترونیکی باز می‌کرد. دیگر قسمت‌های این ماشین ازجمله پیشرانه اما تفاوتی با کوروت معمولی نداشت. در اواخر دههٔ ۷۰ و اوایل دههٔ ۸۰، پیشرانه‌های آمریکایی بسیار ضعیف شدند و قوی‌ترین موتور کوروت C3 تنها ۲۲۵ اسب بخار قدرت داشت. کوروت آمریکا هم با پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری و فقط ۱۹۵ اسب بخار قدرت تولید شد.

تولید کوروت آمریکا

برنامهٔ اولیهٔ جنرال موتورز این بود که سفارش ساخت سالانه ۴۰ دستگاه از کوروت آمریکا را به کالیفرنیا کاستوم بدهد اما درنهایت پروژهٔ تولید کوروت چهاردر را لغو کرد زیرا قیمت آن بسیار گران بود. این ماشین با قیمتی بیش از ۳۵ هزار دلار عرضه می‌شد که معادل ۱۳۵ هزار دلار امروز است. این در حالی است که آن زمان کوروت پایه تنها حدود ۱۳ هزار دلار قیمت داشت و این رقم در نسخهٔ فول آپشن به ۱۴,۳۵۰ دلار می‌رسید. همچنین برای مقایسه، در آن سال‌ها جگوار XJS با قیمت ۳۰ هزار دلار و لامبورگینی کانتاش با ۴۱ هزار دلار به فروش می‌رسیدند.

به همین دلیل، نهایتاً تنها شش دستگاه از کوروت آمریکا ساخته شد که یکی پروتوتایپ بود و پنج نمونهٔ دیگر فروخته شدند. با توجه به این تعداد ساخت اندک، انتظار می‌رود نمونه‌های کوروت چهاردر هم‌اکنون در کلکسیون‌ها نگهداری شوند یا در حراجی‌ها با قیمت‌های بالایی به فروش برساند اما عجیب اینکه چنین نیست و اخیراً یک نمونه از کوروت آمریکا با قیمتی در حدود تنها ۱۰۰ هزار دلار به فروش رسید. به‌طورکلی، اضافه کردن دو در به کوروت ایدهٔ بدی نبود اما نه با قیمت لامبورگینی. به همین دلیل، هرچند این ایده بعداً با خودرویی مثل پورشه پانامرا موفق عمل کرد اما جنرال موتورز نتوانست از آن بهره ببرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای
منبع
TopSpeed

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2859 ديدگاه)

    وقتی جنرال موتورز پانامرا ساخت

    موافقم 78
    مخالفم 6
    1. Jeferson

      ۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (164 ديدگاه)

      دوستان ربطی به پست نداره ولی حرف از پانامرا شد.
      به نظرتون کابینی قشنگ تر از کابین پانامرا هست تو ایران ؟ غیر از کاین و ماکان ]

      موافقم 34
      مخالفم 7
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        بله
        هست
        محصولات سانگ‌یانگ 😭 ، پانامرا که هیچی ، حتی زدن رو دستِ محصولات سایپا !!!

        موافقم 7
        مخالفم 16
      2. Dark Knight

        ۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (580 ديدگاه)

        S500 : من برای تو شوخی هستم

        موافقم 15
        مخالفم 16
        1. Jeferson

          ۱ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (164 ديدگاه)

          S500 2014 برخلاف پانامرا آنچنان دکمه بازی نداره و صفحه کلاستر پانامرا به شدت جذابتره

          موافقم 7
          مخالفم 2
      3. Amiro

        ۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        اهم 911 & 718

        موافقم 5
        مخالفم 11
      4. PRPR

        ۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (243 ديدگاه)

        الحق که زیباتر از کابین پانامرا در ایران و حتی کل جهان (در دوره خودش)نیست

        موافقم 7
        مخالفم 14
      5. ۱ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (4898 ديدگاه)

        بله لندکروز با مانیتور تسلایی هست بهترین کابین و قشنگ ترین کابین رو نه تنها تو ایران بلکه بنظر من تو کل دنیا داره!!

        موافقم 2
        مخالفم 13
    2. John Marston

      ۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (151 ديدگاه)

      آقای اشتری 5 تا کامت دیگه بذاری تعداد کامنت هات با سال میلادی حال حاضر برابر میشه :))))

      موافقم 12
      مخالفم 6
  2. -امیرعلی

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    آمریکا👍
    آلمان👎
    کدوم؟

    موافقم 57
    مخالفم 47
    1. BMW

      ۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1497 ديدگاه)

      شرکت سایپا از ایران👍😂😂

      موافقم 1
      مخالفم 1
  3. corvette

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (370 ديدگاه)

    جنرال موتورز اگر در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی
    مدیران خوبی داشت
    الان با اختلاف بهترین خودرو ساز دنیا بود
    کافیه به کانسپت ها و ایده های کادیلاک. کوروت . بیوک و غیره تو اون دهه بندازید
    امسال زورا دانتوف هم تو اون مجموعه قدرش رو ندونستن
    کلی مهندس هم حیف شدن

    این کوروتم برگی از تاریخ درخشان ۷۰ ساله کوروته

    موافقم 31
    مخالفم 4
    1. علی یوسفی

      ۱ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (264 ديدگاه)

      کاربر عزیز corvette در مورد دهه ۸۰ و ضعف عملکرد مدیران جنرال موتورز فرمایشتونو قبول دارم ولی دهه ۷۰ جنرال موتورز تا قبل بحران نفتی عملکرد خوبی داشت و مسائل کلان و بیرونی تا حد زیادی غیر قابل پیشبینی بود و نتیجش افت جنرال موتورز و خودروسازان آمریکایی شد.

  4. F22RAPTOR

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    واسه یه سوپر سدان هم اور هنگ و کاپوت بسیار کشیده ای داره

    موافقم 15
    مخالفم 2
  5. آرش

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (58 ديدگاه)

    خیلی خیلی جذابه.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  6. مجتبی .

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    بنظر من اون زیبایی نسخه اصلی رو ازبین بردن.

    موافقم 8
    مخالفم 3
  7. parhamiof

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (752 ديدگاه)

    یه سدان جذاب میخوایم.
    حله داداش:(بریدن دو تا کوروت و چسبوندن به هم،پاشیدن سطل رنگ قرمز تو کابین)
    جدی چرا انقدر از رنگ قرمز استفاده میکردن توی ماشین؟چشم درد گرفتم.

    موافقم 9
    مخالفم 3
  8. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (326 ديدگاه)

    تنها ایراد ماشین اینه که سازنده به سوپر اسپرت بودن کوروت توجه نکرده تو کوروت انجین تا جایی که امکان داشته به عقب کشیدن یعنی رو محور جلو نیست پشت محور جلو هست.کاری که مک‌لارن رو آس ال آر بنز انجام داد که واقعا نکته جالبیه اون زمان شوی این کار رو کرده.سازنده باید موتور رو به محور جلو نزدیک میکرد تا آور هنگ کوتاه بیش از حد جلو کمتر میشد.فاصله محوری ماشین زیاده ولی به کابین ربطی نداشته به انجین اختصاص داده شده.به هر حال اون زمان آمریکاییها سدانی تولید کردن که هنوز هیچ کمپانی جراتش رو نداشته فقط لامبو یه کانسپت داشته.

  9. فرزاد افشار

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    اگه رنگ کابین قهوه ای یا طلایی رنگ بود خیلی جذاب تر میشد.از بغل هم شبیه لیموزین شده.

  10. BMW

    ۱ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    زیباست واقعا 👍🥲

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. Dariush saadat

    ۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (163 ديدگاه)

    عجب چیزیه بقولی woo0oow. این و با یه موتور ده سیلندر جدید بروز رسانی کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا