شورلت

کوروت کالاوی، خودرویی که 17 سال قبل از بوگاتی به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت رسید

در سال ۱۹۸۸، یک کوروت C4 استاندارد جاده با تیونینگ کالاوی، به سرعت ۴۱۰ کیلومتر بر ساعت رسید و تاریخ‌ساز شد.

وقتی حرف از رکورد سرعت در خودروها می‌شود، همهٔ ما به یاد بوگاتی می‌افتیم زیرا این شرکت اولین هایپرکار تولیدی را ساخت که توانست به سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. بااین‌حال، شاید خیلی‌ها ندانند که سال‌ها قبل از بوگاتی ویرون، خودروی جاده‌ای دیگری توانسته بود به چنین سرعتی دست پیدا کند. در ادامه قصد داریم با این خودرو بیشتر آشنا شویم.

کالاوی (Callaway) یک شرکت مهندسی خودروی آمریکایی است که پکیج‌های پرفورمنس برای خودروهای جنرال موتورز و خصوصاً کوروت ارائه می‌کند. این شرکت در دههٔ ۸۰، اقدام به ساخت نسخهٔ بسیار ویژه‌ای از کوروت C4 با نام اسلج‌همر (Sledgehammer) کرد که قرار بود به سریع‌ترین خودروی جهان تبدیل شود اما درعین‌حال جاده‌ای باشد و از تمام امکانات رفاهی که در کوروت‌های معمولی وجود دارد بهره ببرد. کالاوی قبل از اینکه سراغ این پروژه بلندپروازانه برود، با شورلت به‌منظور ارائهٔ پکیجی سفارشی برای کوروت C4 قرارداد بسته بود.

این پکیج، پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 شورلت را با دو توربوشارژر تقویت می‌کرد و قدرت را از ۲۴۰ به ۳۸۲ اسب بخار افزایش می‌داد. این پکیج که با دو اینترکولر هم همراه بود، گشتاور را نیز به ۷۴۰ نیوتن متر می‌رساند. بااین‌حال، کالاوی احساس می‌کرد کوروت C4 پتانسیل بیشتری دارد. به همین دلیل، این شرکت تصمیم گرفت بلوک استاندارد موتور C4 را با نمونه‌ای قوی‌تر جایگزین کند و اساساً همه‌چیز را از ابتدا شروع کند. این بلوک جدید هرچند مثل نمونهٔ استاندارد ۵.۷ لیتر حجم داشت اما به سرسیلندرهای آلومینیومی، میل‌لنگ فولادی فورج‌کاری شدهٔ کاسورث، پیستون‌های فورج‌کاری شده و دیگر ارتقاءها مجهز شده بود.

این پیشرانه همچنین به سیستم روغن‌کاری کارتل خشک مجهز شده بود که برای حرکت با سرعت‌های بالا نیاز بود. این پیشرانهٔ جدید با دو توربوشارژر، ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که اعداد بسیار چشمگیری بودند. برای مقایسه، سریع‌ترین خودروی جهان در آن زمان یعنی پورشه ۹۵۹ تنها ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. بااین‌حال، هرچند موتور V8 توئین توربوی کالاوی مطمئناً قدرت کافی برای شکستن رکورد سرعت را داشت اما دستیابی به سرعت‌های بالا غیر از قدرت به عناصر دیگری هم نیاز داشت.

اولاً، خودرو باید آن‌قدر پایدار باشد که در سرعت‌های بالا منحرف نشود و ثانیاً باید فرم آیرودینامیکی داشته باشد که بتواند هوا را به‌راحتی بشکافد. مورد اول با کاهش ۲.۵ سانتی‌متری فاصلهٔ خودرو از زمین و همین‌طور کاهش وزن که مرکز ثقل را پایین‌تر می‌آورد برطرف شد. کمک‌فنرهای افترمارکتی همراه با لاستیک‌های ویژهٔ گودیر که به‌طور خاص برای سرعت‌های بالا طراحی شده بودند نیز از دیگر تغییرات اسلج‌همر بودند. برای مورد دوم هم کالاوی اقدام به طراحی کیت بدنهٔ اختصاصی کرد که آیرودینامیک‌تر از C4 استاندارد بود. همچنین برای حفظ جان راننده درصورتی‌که مشکلی رخ دهد، اسلج‌همر به رول کیج و کمربندهای ایمنی پنج نقطه‌ای به همراه آمپرهای بیشتر برای ارائهٔ اطلاعات کامل از موتور به راننده مجهز شد.

این تلاش‌های کالاوی نتیجه داد و اسلج‌همر توانست در نوامبر ۱۹۸۸ در پیست بیضی‌شکل ۱۲ کیلومتری مرکز تحقیقات حمل‌ونقل اوهایو به سرعت فوق‌العادهٔ ۴۱۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این رکورد با رانندگی «جان لینگنفلتر» به دست آمد که به طراحی نیروگاه قدرتمند اسلج‌همر کمک کرده بود. این کوروت ساخت کالاوی در حالی به چنین سرعت خارق‌العاده‌ای دست پیدا کرد که کاملاً در جاده‌ها قابل‌استفاده بود. در این خودرو سیستم تهویه و رادیوی کارخانه‌ای حفظ شده بود و حتی رول کیج هم با چرم پوشیده شده بود تا حس جاده‌ای بیشتری به کابین ببخشد. این در حالی بود که ۱۷ سال بعد، بوگاتی ویرون با دستیابی به سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت، هنوز نتوانست به رکورد کالاوی اسلج‌همر برسد و حدود دو دهه طول کشید تا یک خودروی تولیدی بتواند این رکورد را بشکند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸۷ رای
منبع
HotCar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۷ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    امریکا همیشه پیش قدم بوده
    کوروت هم که از ۱۹۵۳ تا الان همیشه در اوج
    راستی هرکی خواست این کوروت رو به لوتوس ربط بده یادش نره بنز x کلاس پلتفرمش برا نیسانه و رولزرویس روی پلتفرم بی ام و ساخته میشه

    موافقم 8
    مخالفم 15
    1. Alan.r

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1133 ديدگاه)

      نظرت در مورد اینکه نصف قطعات چارجر و چلنجر ساخت مرسدسه چیه؟
      https://www.musclecarsandtrucks.com/the-mercedes-connection-to-dodge-charger-and-challenger-explained/

      موافقم 13
      مخالفم 8
      1. (Ali(chevynova

        ۲۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (7375 ديدگاه)

        ساخت مرسدسه چون متاسفانه کرایسلر سال ۹۸ با دایملر شراکت داشت و یه چیزه طبیعی بود این موضوع

        ولی در مورد این موضوع که بنز اتوبوس و مینی بوس ساز توان ساخت پلتفرم وانت نداره میتونی چندتا منبع بهم بدی؟

        موافقم 7
        مخالفم 12
        1. JaMsHiD_R1988

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2759 ديدگاه)

          علی جون
          یه مقاله دارم داغِ داغِ داغ
          https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pedal.ir/dodge/2025-ram-1200-debut/&ved=2ahUKEwjDo7Co1Z6HAxVsSfEDHR2XAwYQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw2sFAV8asYQdZGrP5s0UzYj

          آقا بنز عرضه وانت زدن نداره
          حالا انگار که رم خدای وانت هاست چه گلی به سر خودش زده
          داره از چانگان پلتفرم میگیره😂

          موافقم 17
          مخالفم 2
        2. Taha Ayoobi

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4321 ديدگاه)

          جمشید اون پیکاپ برا آمریکای جنوبیه، فقط برا بازار پر کردنه، اصلا جزو وانت های غول رم حساب نمیشه.

          1500، 2500، 3500 و…

          موافقم 10
          مخالفم 6
        3. کاربر

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (154 ديدگاه)

          جمشید سنگین زدی دمت گرم😅👏
          حالا انگار کل صنعت خودرو به کلاس وانت و تراک سازی بنده،اصلا قبوله بنز نمیتونه وانت بسازه خب که چی؟بعدش؟مگه کل کلاس بندی های خودرو فقط توی پیکاپ و وانت خلاصه میشه؟

          موافقم 13
          مخالفم 3
        4. JaMsHiD_R1988

          ۲۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2759 ديدگاه)

          طاها جان
          همون طور که این رم ( چانگان ) برای پر کردن بازار بود ، X کلاس هم برای پر کردن بازار بود
          فقط جوابی بود به آقا علی

          موافقم 3
          مخالفم 1
        5. Taha Ayoobi

          ۲۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4321 ديدگاه)

          جمشید ربطی توش نمیبینم

          خب پس چرا کنسل شد X کلاس

          موافقم 1
          مخالفم 1
        6. JaMsHiD_R1988

          ۲۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (2759 ديدگاه)

          خب الان X کلاس عملا نیسانی بود که آرم بنز روش خورده بود !
          و قرار نبود توفیقی برای مرسدس بشه با این مدلش و فقط برای این بود که یه سود هم به نیسان بخاطر پلتفرم دادنش برسه هم مرسدس که نیازی به توسعه پلتفرم جدید نداشت !
          مثل قضیه همین رم که فقط یه بازار کوچیک و فقط برای سود رسانی تولید میشه
          من خودم نه با اون بچه رم حال میکنم نه با نیسان مرسدسی

      2. طاها

        ۲۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        پلتفرمش اصن برا بنزه😂😂

        موافقم 7
        مخالفم 6
        1. سوشیانت

          ۲۳ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3508 ديدگاه)

          نه نیست

          موافقم 1
          مخالفم 2
    2. BMZ

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (153 ديدگاه)

      باشه ولی یادت نره خود فورد الان برای پلتفرم داره از فولکس واگن و چانگان گدایی میکنه
      https://www.pedal.ir/ford/lincoln-nautilus-third-generation/
      https://www.pedal.ir/ford/2025-ford-capri-debut-specs/

      در ضمن GM هم فراموش نکن که کلی از زیر مجموعه های خودشو بخاطر فروش پایین تعطیل کرد و الان فقط توی بازار آمریکا موفقه ، البته تا چند سال پیش opel دستش بود ولی خیلی خراب کاری کرد باهاش و سریع فروختش
      همون GM ای که اگه کمک دولت آمریکا نبود ، الان فقط ازش یه اسم باقی مونده بود مثل کرایسلر

      راستی از دوج چه خبر؟ همونی که ۲۰ سال بلد نبود پلتفرم و انجین برای ماشیناش بسازه و از پلتفرم و انجین های مرسدس استفاده می‌کرد. البته یادم رفته بود دوج که الان آمریکایی نیست ، ایتالیاییه 😃

      و در آخر ، دوستان سوء برداشت نشه ، من خودم خودرو های آمریکایی و فورد و کادیلاک و شورلت رو دست دارم ، ولی متعصب نیستم و جواب اینارو باید مثل خودشون داد

      موافقم 13
      مخالفم 8
      1. (Ali(chevynova

        ۲۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (7375 ديدگاه)

        داستان اونکه بنز با ۱۴۰ سال سابقه که به گفته برخی از طرفدارهاش تو ایران پدر خودروسازیه😂 توان ساخت یه پلتفرم ساده وانت رو نداره و دست گدایی رو به سمت نیسان دراز کرد تا پلتفرم ناوارا رو بهش بده

        بی ام و با کلی ادعای تو خالی توان ساخت یه سوپر اسپرت رو نداره ولی شورولت ۷۱ ساله کوروت رو میسازه

        خودروسازان متعددی از آلمان هم ورشکسته شدن از قبیل هورچ ، واندرر ، nsu و بورگوارد که این اواخر چینی شد ولی بازم موفق نشد

        دوج هم حالش خوبه یعنی بهتر از حال و روز مک لارن اروپاست که صاحب بحرینی داره ، لااقلش دوج با فیات ایتالیا شریکه نه مثل بنز که جیلی صاحب سهامشه

        موافقم 13
        مخالفم 12
        1. BMZ

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (153 ديدگاه)

          بدون تعصب مرسدس هم با طراحی های افتضاح سری eq و x class خیلی به اعتبار خودش ضربه زد

          BMW هم الان همه میدونیم با XM , M5 , M1 و اکثر مدل هاش راه خودشو گم کرده و حسابی زده جاده خاکی !

          ولی از لحاظ فروش جهانی و قدرت برندینگ اوضاع اینا بهتره یا کمپانی های آمریکایی ؟

          گفتی مک لارن ، یادت نره همین مک لارن از نردبون بنز و بی ام و گرفت اومد بالا و با معرفی مدل های F1 و SLR تونست یه اسمی واسه خودش دست و پا کنه

          این همه از کمپانی های آلمانی اسم بردی ، ولی حیف هیچ کدومشون در حد اسطوره های آمریکایی مثل AMC ، دوزنبرگ ، اولدزموبیل، پونتیاک و بیوک … نبودن .

          بعنوان یک فن دوج ، اصلا حال دوج خوب نیست ، چلنجر و دورانگو تموم شدن و چارجر هم برقی شد . استلانتیس تمام زیر مجموعه هاشو داره با دستای خودش نابود میکنه ، از آلفا رومئو و مازراتی بگیر تا دوج و کرایسلر

          البته بعید میدونم کسی که تعصب داشته باشه این چیزا رو متوجه بشه

          موافقم 12
          مخالفم 4
      2. سوشیانت

        ۲۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3508 ديدگاه)

        این آلمانی فن ها خیلی باحالن خودشون لینک میفرستن که نوشته دوج بر اساس پلتفرم بنز ساخته نشده بعد خودشون میگن دوج از پلتفرم بنز استفاده میکنه😂 طراح کرایسلر tom glale یک سال قبل تشکیل دایملر کرایسلر این پلتفرم رو داشته طراحی میکرده و فقط قطعاتش مشترکه و در ضمن هیچ کمپانی نیست که تمام قطعات ماشین هاش رو خودش تولید کنه پس قطعات مشترک مشکلی نداره

        موافقم 4
        مخالفم 12
        1. Alan.r

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1133 ديدگاه)

          سوشی جان اگه مقاله رو خونده باشی نوشته دوج یه گروه مهندس رو فرستاده آلمان تا یادشون بدن چجوری پلت فرم چارجر و چلنجر رو طراحی کنن
          ضمنا گیربکس و سیستم تعلیق و دیفرانسیل و قسمتی از سیستم های الکترونیکی رو هم از مرسدس گرفتن(البته بعد ها گیربکس مرسدس رو با ZF جایگزین کردن)این دیگه اشتراک قطعه نیست رسماً مرسدسه با بدنه‌ی دوج

          موافقم 13
          مخالفم 6
        2. سوشیانت

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3508 ديدگاه)

          برای سیستم تعلیق رفتن نه خود پلتفرم بار ها گفتم و لینک هم فرستادم که این پلتفرم یک سال قبل تشکیل دایملر کرایسلر توسط تام گیل طراحی شده و فقط قطعات مشترکه
          https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.motortrend.com/reviews/chrysler-300-history-production-end-tom-gale-interview/&ved=2ahUKEwis8bnLuJ-HAxUtVaQEHV_LAvkQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw2fpZRLW7IH4KmwHvvkR9aP

          موافقم 3
          مخالفم 11
    3. Meow

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (31 ديدگاه)

      اشتراک پلتفرم یک چیز کاملا معمولیه و نمیشه شرکتی را سرش سرزنش کرد و این باعث سربلندی بی ام و هم خواهد بود که مالک رولزرویس باشه و پلتفرم و موتور های بی ام و بدون هیچ مشکلی توی این ماشینا کار خودشونو انجام بدن
      اما این تعصبی که شما روی آمریکا دارید و اینکه میگیدآمریکا همیشه پیش قدم بوده جالب نیست هر کشوری یک دوره خیلی موفق بوده یک دوره هم افت داشته و نباید اواخر دهه ۷۰ و دهه ۸۰ میلادی را از هم یاد برد که سر بحران نفت ماشینای آمریکایی افت کردن

      موافقم 12
      مخالفم 2
      1. (Ali(chevynova

        ۲۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (7375 ديدگاه)

        افت خودروسازان در طول تاریخ طبیعیه

        ولی با یه تناسب گرفتن میشه متوجه شد امریکاییها در اوج موندنون بالاتر بوده

        کدوم خودروساز تاریخ ۷۷ سال مثل جی ام رتبه اولی رو داشت

        موافقم 4
        مخالفم 14
        1. مزدک

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (46 ديدگاه)

          اولا با مصداق واضح و مشخص فکت بدید! کدوم ماشین امریکایی بجز وانت هاش توی اوجی قرار داشتن، که حریف اروپایی به وضوح قویتری نداشته باشه؟
          مورد بعدی هم پاسخ کاملا واضحی داره! همونطور که بخاطر رانت دولتی، هیچ خودروسازی در ایران نمیتونه از ایران خودرو پیشی بگیره، هیچ خودروسازی در جهان هم نمی تونست از پشتوانه ی خزانه ی ملی ایالات متحده که پشت جی ام بود سبقت بگیره، هرچند در نهایت آنقدر اون سرمایه رو با تولیدات آشغال در مفهوم واقعی کلمه، به فنا دادن، که کم کم رقبا، از جمله تویوتا و فولکس واگن، تونستن پیشی بگیرن از جی ام. جالبه که گویا نظام اقتصادی احمقانه ی آمریکا، هنوز داره به حمایتش از جی ام ادامه میده، هرچند با قوای محدودتر، اما نظام اقتصادی ما اصلا حاضر نیست کوتاه بیاد، با تمام قوا از آشغال سازهای اتوبان کرج حمایت می کنه…

          موافقم 8
          مخالفم 4
        2. سوشیانت

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3508 ديدگاه)

          در جواب به مزدک
          کوروت چلنجر چارچر دورانگو ct5 اسکالید سلستیک نویگیتور گرند واگنییر فورد جی تی موستانگ کامارو برانکو رانگلر سافایر اس و ایکس پلد و… از رقبای اروپایی یه لول بهترن

          موافقم 2
          مخالفم 10
        3. مازیار

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3300 ديدگاه)

          دو به‌علاوه دو هم میشه پنج

          موافقم 9
          مخالفم 4
        4. BMZ

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (153 ديدگاه)

          خطاب به اون دوستمون

          چرا اسکالید ، گرند واگنیر ، ناویگاتور ، یوکان ، f150 ، کامارو و موستانگ از رقبای اروپایی شون یه لول بهترن؟

          چون اصلا اروپا براشون رقیبی نداده !!

          آلمان صد سال هم بگذره نمیتونه یه suv فول سایز در حد اسکالید و یا یه سوپرتراک در حد رپتور بسازه . کسی منکر این قضیه نیست

          همچنین ماشین های عضلانی مثل موستانگ هیچ رقیب مستقیمی فعلا از اروپا ندارن

          آمریکا برای خودش ماشینای بزرگ و سنگین و با ابهت می‌سازه، آلمان برای دنیا می‌سازه

          اینا اصلا توی دوتا لیگ مختلف بازی میکنن

          موافقم 11
          مخالفم 2
        5. سوشیانت

          ۲۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3508 ديدگاه)

          بله مازیار منطق اروپایی فن ها همینطوریه

          موافقم 1
          مخالفم 1
    4. مازیار

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      فرقش اینه که بنز X کلاس هیچ پخی نشد اما C4ZR1 یکی از بهترین کوروتهای تاریخ شد
      ضمنا هدف از اشتراک پلتفرم کاهش هزینه هاست و با محول کردن ساخت موتور و شاسی و تعلیق فرق اساسی داره. البته برای کسی که فرق خالق و مخلوق رو بدونه!

      موافقم 11
      مخالفم 7
    5. Mohammad

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (333 ديدگاه)

      علی جان داداش اگه اروپا اینقد بد ماشین میسازه
      چرا برای رقابت فورد جی تی با سایر هایپر کار ها همون امریکن کارز شما رفت از آلمان گیربکس گتراگ 7dcl750 رو گرفت ؟ شرکت مگنا پی تی آلمان
      جی تی که ماشین پرچمدار امریکا بود ، شرف آمریکا بود ، یه گیربکس که این حرفارو نداشت ، هروقت جواب این سوالمو دادی بیا حرف بزنیم باز
      اول یاد بگیر به بقیه برند ها توهین نکنی بعد بیا چرت و پرت و ماشالا تحویل بده ، الان نمیخوای بگی ماشالا گیربکس آلمانی روی ماشین آمریکایی؟

      موافقم 9
      مخالفم 5
      1. Taha Ayoobi

        ۲۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4321 ديدگاه)

        محمد zf یه شرکت آلمانیه که گیربکس می‌سازه، اونوقت الان مشکل چیه که دوج از گیربکس های اون استفاده میکنه؟

        اگه این عیبه، پس بنز و بی ام و هم یه فکری بکنن برا توربو هاشون که از بورگ وارنر آمریکاس.

        موافقم 7
        مخالفم 7
        1. (Ali(chevynova

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          نه بنز از بورگ وارنر توربو بگیر بد نیست

          برا فورد بده
          منطق آلمانی فنا😂

          موافقم 7
          مخالفم 8
        2. Mohammad

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (333 ديدگاه)

          کامنت اول پست علی بود که پرید به آلمانی ها و اروپایی ها، خودم اصلا از سطح کامنتی که خودم دادم هم خوشم نیومد چون بچگانه بود ، ولی جواب اینجور آدما جواب در خور خودشونه
          شما هم m8 و c63 رو با فورد gt مقایسه نکن
          اونایی که شما اسم بردی خودرو های اسپورت جاده ای دم دستی ان، ولی gt یه هایپرکار میلیون دلاریه ، که پرچمدار آمریکا هم محسوب میشه
          اروپا و آمریکا تو خیلی جاها نزدیکترین همکاری هارو دارن شما دارین تعصب چیو میکشین آخه
          توهین به برند نکنین تا توهین به برند هم نشنوین

          موافقم 8
          مخالفم 4
        3. (Ali(chevynova

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          محمد
          فعلا تو پریدی به من

          واقعیتی بود که لازم به گوشزد کردنش بود
          بنزی که فقط تو ایران ازش امثال تو بت ساختین توان ساخت پلتفرم وانت نداره
          این چیزها دعوا نداره دیگه ولی متعصب که باشی توان تحملش رو نداری

          موافقم 6
          مخالفم 7
        4. Mohammad

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (333 ديدگاه)

          وقتی چین داره پلتفرم پیکاپ میده به آمریکا دیگه لازم نیست بنز تلاش کنه برای ساختنش
          بازار و خیابونای باریک اروپا اصلا جای پیکاپ نیست که تعصب شما اینو هیچوقت قبول نمیکنه
          منم اون گیربکس فورد gt رو گوشزد کردم تا یادت نره با کدوم کشور طرفی ولی ظاهرا بحثو پیچوندی سمت بنز

          موافقم 10
          مخالفم 3
        5. سوشیانت

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3508 ديدگاه)

          محمد رم ۱۲۰۰ یه پیکاپ اقتصادی هست و کرایسلر به خاطر همین از چینی ها پلتفرم گرفته وگرنه مدل ۱۵۰۰ که پرچمدار هست بر اساس پلتفرم کرایسلر ساخته شده

          موافقم 3
          مخالفم 8
        6. Taha Ayoobi

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4321 ديدگاه)

          محمد یه جوری میگی باید با خودشون مثل خودشون رفتار کرد انگار جبهه حق علیه باطله.

          همیشه آلمانی فن ها می‌پریدن به بقیه که میگفتن نسل 4 کوروت رو لوتوس کمک کرده و اینا، علی شوی هم جواب داده.

          واقعا آدم خنده اش میگیره وقتی میبینه یکی یه لینکی می‌فرسته، بقیه هم فقط تیترشو میخونن و دیگه با همون تیتر میخوان کل همرو بخوابونن.

          تورو قرآن لینک هارو بخونید مثل آدم.

          اون وانت برای آمریکای جنوبیه،
          اصلا اسمش از قاعده رم خارجه.

          یه چیزی هم همه یاد گرفتن هی میگن،
          هی میگن نه پیکاپ تو فرهنگ اروپایی ها نیست،

          اولا وقتی تو فرهنگشون نیست بنز براچی خواست پیکاپ بزنه؟

          دوما مگه بنز فقط تو اروپا میفروشه؟
          یعنی نمیخواد تو بازار آمریکا فروش داشته باشه؟؟؟

          بنز واقعا سر X کلاس خیلی بی فکری انجام داد.

          موافقم 3
          مخالفم 7
        7. Mohammad

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (333 ديدگاه)

          طاها ، جبهه نیست ولی کامنت اول پسته ما هنوز هیچی نگفته بحث اروپا رو شروع کرد
          طاها جان همیشه علی ماشالا میگه به ماشینای آمریکایی مگه من ریپ زدم تا حالا بگم چرا میگی ، پست هارو ببین ، هیچوقت کاریش نداشتم ، چون آمریکا علاقشه ، منم بهش احترام گذاشتم
          از این به بعد هم نخواهم گذاشت ، از کوره در رفتم ، از بچه های سایت معذرت میخوام
          بحث بنز x کلاس مثل تویتای برقیه ، یعنی تویتا با bz شکست خورد ؟ این تحلیل اشتباهه ، تویوتا قطعا میتونه ، همونطور که بنز میتونه ، ولی اصلا به مصلحت شرکت نیست ، بنزی که میتونه g کلاس 4×4 رو بسازه نمیتونه پیکاپ بسازه ؟
          بازم میگم چه آمریکا چه اروپا ، قطعه گرفتن اصلا بد نیست ، مثلا شرکت های بزرگی مثل آلفارمئو ، فراری و…. یعنی نمیتونن ترمز بسازن که میرن از برمبو ترمز میگیرن ؟نه ، به خاطر اینکه این شرکت تمام تمرکزش روی ترمز بوده و هم با کیفیت درمیاد هم به صرفه
          قضیه بورگوانر و مگنا پی تی هم همینه ، همه خودشون میتونن ولی گرفتن از شرکت مادر ، یه کار تخصصی ومطمعن تر محسوب میشه

          موافقم 6
          مخالفم 1
        8. Taha Ayoobi

          ۲۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4321 ديدگاه)

          اوکیه دیگه احترام نذار فقط حواست باشه تو بحث ها بی منطق و اساس حرف نزنی که جوابت داده میشه.

          موافقم 3
          مخالفم 4
        9. Mohammad

          ۲۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (333 ديدگاه)

          آخه سه نفری جمع شدین آنچنان جوابی هم نتونستین بدین ، جی تی در مقابل m8 جواب حساب نمیشه
          یاد بگیر وقتی یکی ازت معذرت خواهی کرد تو هم کوتاه بیای و گرو کشی نکنی ، این (حرف نزن گفتن ) هم سطح ادبیات امریکایی باز هارو نشون میده

          موافقم 2
          مخالفم 3
        10. Taha Ayoobi

          ۲۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (4321 ديدگاه)

          آخه گفتی از کوره در رفتم، گفتم بگم که مثل بعضی آلمانی فن های دیگه بی ربط و منطق کامنت نذاری که وجهه آلمانو خراب میکنی.

          موافقم 2
          مخالفم 1
    6. Bmw

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (661 ديدگاه)

      علی میگی بی ام و توانایی تولید یه ماشین اسپرتو نداره پس i8 چیه ؟

      اینکه میگی رولزرویس بی رقیب که حتی بنتلی هم با علم و پول فولکس با مدل مولسان حریفش نشد از پلتفرم بی ام و استفاده میکنه که یک افتخار برای بی ام و هست الان تعریف کردی به جای تخریب 🤣

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۲۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4321 ديدگاه)

        نگفت اسپرت نداره گفت سوپر اسپرت نداره.

        بعدشم رولزرویس اینجوری نبوده که بیاد از بی ام و خواهش کنه بگه یه پلتفرم به من بدید،

        رولزرویس داشت به تاریخ میپیوست که بی ام و خریدش الانم بی ام و مدیریتش میکنه.

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. Bmw

          ۲۲ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (661 ديدگاه)

          طاها جان متوجه نشدی علی قصدش تخریب بی ام و بود اما تعریف کرد

          موافقم 4
          مخالفم 3
    7. Morteza

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (54 ديدگاه)

      جواب علی و سوشی رو ندید.علی که کل کامنتاش توی ماشالاه خلاصه میشه هرچند وقت یکبارم الکی میپره به بنز میگه سهامش برای جیلیه همینه کُل حرفاش…
      سوشیانتم انقدر تعصب داره روی امریکا که به قول معروف چیزی نمیبینه دیگه فقط در حد حرفه!!!!
      نمیگم آلمانی فنای سایت تعصبی نیستن اتفاقا خیلی تعصبین ولی مشکل از سوشی و علیه که جنگ الکی میندازن بین کاربرا هر چند وقت یکبار فقط بلدن بپرن به آلمانی فنا.اقا سایت قراره جای تبادل اطلاعات باشه که یه زمانی هم بود الان کاربرای ۱۰ تا ۱۵ ساله اومدن توی سایت خرابش کردن.این علی هم از کاربرای قدیمیه تعجب میکنم متاسفانه ویروس تعصب گرفتش اینطور شده…

      موافقم 5
      مخالفم 4
      1. سوشیانت

        ۲۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3508 ديدگاه)

        morteza
        اول کامنت ها رو بخون بعد جنگ راه بنداز من بحثی رو شروع نکردم و جواب alan.r رو دادم

    8. علی

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (800 ديدگاه)

      این دیگه کوروت نیست. از صفر تا صد تغییر داده شده تک ساخت هست واسه سرعت بالا

      1. Taha Ayoobi

        ۲۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4321 ديدگاه)

        تک ساخت نیست 510 تا ازش ساخته شده.

    9. nobody

      ۲۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      میباخ اس کلاس با اون جثه ی بزرگ و سنگین به چهارصد کیلومتر رسیده بود. پس زیاد تیر هوایی نزن.

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. حسن

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    یه روزی تمام مدلای کوروت رو میخرم

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. ناخدا

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (365 ديدگاه)

      به امید خدا وقت گل نی 😁

      موافقم 4
      مخالفم 11
    2. رضا فر

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      خیابان های آمریکا یا بهترین کشور ها
      کدومش کشش 400تا سرعت رو داره
      مگر تو باندهای خاص
      ایران که ماشالله تا 120تا سرعت رو فعلأ جواب داده

  3. NAVID۰۰۹۸

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    این هیولا برای دورانیست که آمریکایی‌ها آخرایِ رقابت مهندسی شده‌هاشون با اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها را میگذراندند و بعد از آن افتادن به فکر خرید شرکت‌های ورشکسته و نوظهور تا رقیبی باقی نگذارند برای بازارهایی که در آن حظور داشتند ( دوو و اُپل و… )!!! در صورتی که دست روزگار چرخیدو عقبشون انداخت و اروپا و ژاپن جای آمریکا را در بازار خودرو گرفت!!!

    الانشم خودروسازان آمریکایی به کمک دولتشون روپا هستند و اگر نه خیلی وقت پیش به فنا رفته بودند / در ضمن پیکاپ‌ها دارند نون میرسونند به شرکت‌هاشون!!!

    موافقم 4
    مخالفم 14
    1. (Ali(chevynova

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (7375 ديدگاه)

      والا الان بنزه که زیر چتره جیلی چینه و سهام رو فروخته بهشون
      خودروسازی اروپا سالهاست تحت حمایت اتحادیه اروپاست و با این حال جگوار و لندروورشون رو تاتات هند خریده و مک لارن هم بحرینی ها خریدن

      وانتهای آمریکایی هم در کنار کوپه های اسپرتشون مثل موستانگ تو فروش همچنان در اوجه و خاری در چشم مخالفان

      بهتره واقع بین بود

      موافقم 8
      مخالفم 17
      1. Meow

        ۲۱ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (31 ديدگاه)

        اینکه تراک های آمریکایی پرفروش هستن خب اصلا برمیگرده به سلیقه خود مردم قاره آمریکا چون این تراک ها اکثرا مدل های فول سایزشوت فقط توی آمریکای شمالی عرضه میشن و چند تا کشور محدود دیگه و خب مردم آمریکا هم از قدیم به خرید این خودرو هم علاقه و هم نیاز داشتن همونطور که اروپایی ها به هاچبک ها و کراس اوور ها علاقه دارن
        پس نمیشه فروش همچنین خودرو هایی را ملاک موفقیت قرار داد همونطور که نزدیک ۲۰ ساله پژو پارس توی ایران خیلی پر فروشه ولی این دلیل بر عالی بودن این ماشین نیست

        موافقم 13
        مخالفم 4
        1. (Ali(chevynova

          ۲۱ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (7375 ديدگاه)

          دقیقا نکته همینه

          خودروسازی امریکا فقط میتونه با داشتن بازار خودشون روپا بمونن ولی آیا خودروسازی آلمان هم میتونه؟
          تازه موستانگ در کل جهان عرضه میشه و جالبه همه جا هم پرفروشه و امسال دوباره شد پرفرو ترین کوپه اسپرت جهان اونم با کلی رقیب

          ماشالاه امریکن کارز

          موافقم 6
          مخالفم 10
      2. علی

        ۲۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (800 ديدگاه)

        الکی پوز ندید. این مدل کوروت تک ساخت هست یکبار به این سرعت برسه متلاشی هست. آیا میشد این مدل که تا ۴۰۰ تا می‌ره قابل خرید از کارخونه بود ؟؟؟؟ نه نگارنده کشته توی اینترنت یه چیزی پیدا کرده که مخاطب جذب کنه

        موافقم 2
        مخالفم 2
    2. سوشیانت

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3508 ديدگاه)

      اروپا کمکش فقط تزریق پول هست وگرنه از لحاظ توانایی تولید خودروی درست حسابی در حد آمریکا نیست

      موافقم 3
      مخالفم 13
    3. NAVID@@98

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (764 ديدگاه)

      باید دید علتش چیه و چرا بعضیا از اول یی هر چیز آمریکا و اروپا دارن میسوزند و بطور فشار گونه ای از درپیتای خودشون تعریف میکنن 😍
      چون واقعا 👑🥇خداییش بنازم که همیشه اول شدن و هستن سوپر اسپرت ها آفرودر ها پیکاپ تراک ها شاسی بلند ها و اس یو وی ها رو قبضه کردن و بهترین و اول هستن 🥇👑ماشاء اللّه این بهترین سوپر اسپرت ها و آفرودر های خوب خدایی را همیشه میبینیم از عزیزان اروپا و آمریکا اول هرچیز اول هستن 🇺🇸🇷🇺🇩🇪🇮🇹🇪🇺 انواع سوپراسپرت ها آفرودر در انواع و اقسام کاربرد ها پرفورمنس دوام بالا قابلیت اطمینان و اعتماد و استحکام و آفرود بالا خدایی همیشه بهترین و اول هر چیز هستن این عزیزان ماشاءاللّه🥇👑
      بخصوص در آمار های ملاک اول و برتری که جایی دیگن🤩😍✌️👏👍💪👋

      موافقم 5
      مخالفم 3
  4. (Ali(chevynova

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (7375 ديدگاه)

    کوروت افتخاراتش ته نداره

    سال ۱۹۵۳ اتاقش فایبرگلاسی بود
    سال ۱۹۵۷ موتورش انژکتوری شد
    سال ۱۹۶۹ موتور l88 ی که روش بود ۵۸۰ اسب قدرت داشت
    سال ۷۰ با موتور ۴۵۴ قدرتش ۴۵۰ اسب بود
    و…….
    همیشه هم قیمت مناسب داشت و الکی گرونها رو شکست میداد و پشت تولید محدود بودن و چرم صندلی هاش که برای گاوهای هلندی بود قایم نمیشده

    موافقم 9
    مخالفم 13
    1. Taha Ayoobi

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4321 ديدگاه)

      ماشالا موتور L88 با سه تا کاربراتور دو دهنه 🔥🔥🔥

      موافقم 8
      مخالفم 4
  5. زیزیگولو

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    جالب بود …. تا حالا در موردش نشنیده بودم 👍

  6. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    کامنتها رو نگاه هیچ کدوم به مطلب ربطی ندارد.هیچ کسی به جزئیات نگاه نکرد.آینه های بی نظیر تو آیرودینامیک.شکل بدنه و کیت بدنه به همراه تمام خطوط که در امتداد ماشین هستن برای پایداری و شکاف هوا حتی اگزوزها هم در طول ماشین خیلی مرتبط امتداد پیدا کردن زیباییه ۴ سر اگزوز کنار هم رینگهای زیبا داشبورد پیشرفته تر از اون زمان و البته فرمان زشت.من خودم داشبورد دیگه این سلطان رو دوست دارم که نسل فعلی و قبلی ازش الگو گرفتن.نکته دیگه اینه که اگر قرار به شکستن رکورد سرعت باشه لازم به این همه مسخره بازیه این سلاطین سرعت فعلی نیست.

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. هیروهیتو

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    از رو همین یک قایق شخصی هم زد که پرسرعت ترین قایق زمان خودش بود

  8. علی

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (38 ديدگاه)

    یک کارخانه یک جای دنیا یک اتومبیل میسازه عده ای میخرند سوار میشند یا حالشو میبرند یاهم دردسرشو میکشند کارگرها و کارمندان و مدیران هم حقوقشون رو میگیرند سود و ضررش هم میرسه به مالک برند ،این سمت دنیا با نت افتضاح یک صفحه بزحمت باز میشه تا یک مطلبی بخونیم وچیزی یاد بگیریم ،میبینیم که چند نفر از دوستان با هم درگیرند، سوال کدوم شما کوروت و فراری و مرسدس دارید ،هیچکدام که خب نداشتن هم ایرادی نیست فقط سوالی مرا ازرده میکند ایا کسانیکه توی دنیا مالک کوروت و تویوتا و داچ و لانچیا و بی ام و میشن هم اینجوری بجون هم می افتن و اینقدر رو اتومبیل البته داشتشون تعصب دارند؟

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. مازیار

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      این حرف رو هر از گاهی یکی از کاربران عنوان میکنه
      از جهتی میتونه درست باشه اما از طرف دیگه چون اینجا یکی از محروم ترین نقاط دنیا از بیشتر جهات از جمله خودرو هست خیلی وارد نیست که بگیم چون ندیدیم و تجربه نکردیم نمی‌تونیم راجع بهش حرف بزنیم. از اونجایی که مطالب مربوط به خودروهای روز دنیا هست در اینصورت کل بخش کامنتها محدود به نظر چند کاربر راجع به چند خودرو میشه. اما افراط و تفریط هم در هر صورت پسندیده نیست.

      موافقم 6
      مخالفم 1
      1. علی

        ۲۲ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (800 ديدگاه)

        چطوری در مورد چیزی که نه دیدیم نه خریدیم. نه سوارش شدیم. نظر قاطع می‌دیم و متعصبانه از نظر نادرست خودمون دفاع هم میکنیم جالبه

  9. علی Shelby

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    مقاله خوبی بود

  10. حسن

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2082 ديدگاه)

    الان باید با طرفدارای بوگاتی کل کل کنیم که یه خودروی تبلیغاتیه و از سرعت برا جلب توجه استفاده میکنه اما بحث شده پلتفرم و بنز و قطعه شده
    بزرگواران دهکده ی جهانی از صد سال قبل تشکیل شده اینکه ایران تو هیچ قبرستونی بده بستون و مشارکت نداره و ایرانی فک میکنه باید تو همه چیز خودکفا باشه از نادانی و بیسوادی حاکمانه که این تفکر به مردم سرایت کرده
    خودرو سازی مث معامله ی پایا پای روستایی میمونه هر کدوم تو ساخت یک قطعه برتری دارن همه از اون استفاده میکنن و بالعکس
    عمو موتور تو ویترین میفروشن یه سر به سایتهای فروش بزنید این بحث تو قرن 21 و انفجار اقتصاد رقابتی و سوداوری از پرواز مگس واقعا زشته
    بوگاتی فنها اصلا ناراحت نشید واقعا اینجا حقتون ضایع شد تو یه مطلب دیگه ادای دین میکنیم

    موافقم 5
    مخالفم 4
  11. حسن

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2082 ديدگاه)

    واقعا به کالاوی مدیونید که این حماسه ی منحصر به فردش را بردید به حاشیه

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۲۱ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4321 ديدگاه)

      👌👍

      موافقم 3
      مخالفم 3
  12. Taha Ayoobi

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4321 ديدگاه)

    ماشالا کالاوی،

    تیون به این میگن،

    تا 20 سال رکورد دار سرعت 🔥

    موافقم 5
    مخالفم 6
  13. همایون

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (778 ديدگاه)

    این خودرو فروخته هم شد یا فقط یک عدد ازش ساخته شد؟

  14. حسن

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2082 ديدگاه)

    ایلای ریوز کالاوی، فرزند ایلای کالاوی، بنیان‌گذار شرکت تولید تجهیزات رشته ورزشی گلف
    ایلای ریوز کالاوی در سال ۱۹۷۳ یک ب ام و را ارتقا داد
    اولین سیستم پرخوران طراحی و ستاپ‌شده از سوی ریوز کالاوی روی یک دستگاه 320i نصب شد و سپس در اختیار دان شرمن (خبرنگار وقت مجله مشهور Car & Driver) قرار گرفت. نتیجه این کار چاپ مقاله‌ای یک صفحه‌ای در وصف شاهکار مهندسی و قابلیت‌های فنی ماشینی بود که کالاوی مهندسی و ارتقای فنی آن را انجام داد.
    کالاوی در سال ۱۹۷۷ شرکت خودروسازی کالاوی را تاسیس کرد و در پس آن به تولید انواع کیت کامل ارتقای فنی توربو برای محصولات برندهای اروپایی چون بی ام و، پورشه، مرسدس بنز، آئودی و فولکس واگن مشغول شد. حتی پیشنهاد مهندسی و تولید نسخه توئین توربو آلفا رومئو GTV6 مشهور نیز از سوی کالاوی به شرکت آلفا رومئو داده شد تا تولید یکی از برترین محصولات تاریخ شرکت آلفا ویژه بازار آمریکای شمالی از سوی ریوز کالاوی محقق شود.

  15. حسن

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2082 ديدگاه)

    همکاری کالاوی با فورد در کوروت سی 4 شروع شد
    و شورولت کوروت‌های تولیدشده توسط کالاوی با نام و کد رسمی این شرکت مهندسی در نمایندگی‌ جنرال موتورز به فروش می‌رسید. در گذر پنج سال، ۵۱۰ دستگاه کالاوی کوروت در نمایندگی جنرال موتورز فروخته شد
    =که برخی از آن‌ها تا سالیان دراز رکوردار سریع‌ترین خودروهای تولید انبوه جهان بودند.=

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. حسن

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2082 ديدگاه)

    همکاری شرکت فنی مهندسی کالاوی با گسترش بیشتر به استون مارتین بریتانیا نیز رسید. در نتیجه ریوز کالاوی در جایگاه مدیریت طراحی فنی برای سرسیلندرهای پیشرانه ۵.۳ لیتری V8 استون مارتین ویراژ (Virage) قرار گرفت که به یکی از معروف‌ترین پیشرانه‌های V8 تاریخ استون مارتین بدل شد. همچنین او در همین راستا مدیریت طراحی پیشرانه‌های تیم مسابقه‌ای استن مارتین (AMR1) گروه C فیا را عهده‌دار شد

  17. حسن

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2082 ديدگاه)

    شرکت کالاوی جدا از تقویت، ارتقا و بهبود خودروهای مسابقه‌ای و شهری چون کوروت، استون مارتین، شورولت، کادیلاک، رنج روور و آلفا، در پروژه‌های دیگری نظیر ارتقای فنی ژنراتورهای تولید برق برند کوهلر آلمان، ارتقای فنی خودروهای سفارشی خاص و کلکسیونی نظیر روگر اشتوتز DV32، مشاوره در بخش طراحی ناسا و نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا دست داشت.

    ایلای ریوز کالاوی یکی از پیشگامان مسیر بهبود خودروهای آمریکایی بود
    ریوز کالاوی در ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ در سن ۷۵ سالگی در منزل خود دار فانی را وداع گفت.

  18. حسن

    ۲۱ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2082 ديدگاه)

    کالاوی با مدل منحصربه‌فرد اسلج‌همر زمانی به سرعت ۴۱۰ کیلومتر بر ساعت دست یافت که هیچ خبری از محصولات بوگاتی نبود.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۲۲ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2082 ديدگاه)

      نویسنده و گرد اورنده شهاب انیسی خودرو 45

  19. Farhan

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    بیشتر کامنتا بین پاتفرم و بنز و اینا بود لامصبا مطلب درباره کوروت هست حیف نیست این شاهکار رو ول کنیم بریم سمت حاشیه

  20. علی

    ۲۲ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (800 ديدگاه)

    حالا این افتخار مال کالاوی هست یا شورلت
    شورلت کوروت ۲۵۰ اسبی
    یا کالاوی کازورث ۱۰۰۰ اسبی ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا