در سال ۱۹۸۸، یک کوروت C4 استاندارد جاده با تیونینگ کالاوی، به سرعت ۴۱۰ کیلومتر بر ساعت رسید و تاریخساز شد.
وقتی حرف از رکورد سرعت در خودروها میشود، همهٔ ما به یاد بوگاتی میافتیم زیرا این شرکت اولین هایپرکار تولیدی را ساخت که توانست به سرعتی بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. بااینحال، شاید خیلیها ندانند که سالها قبل از بوگاتی ویرون، خودروی جادهای دیگری توانسته بود به چنین سرعتی دست پیدا کند. در ادامه قصد داریم با این خودرو بیشتر آشنا شویم.
کالاوی (Callaway) یک شرکت مهندسی خودروی آمریکایی است که پکیجهای پرفورمنس برای خودروهای جنرال موتورز و خصوصاً کوروت ارائه میکند. این شرکت در دههٔ ۸۰، اقدام به ساخت نسخهٔ بسیار ویژهای از کوروت C4 با نام اسلجهمر (Sledgehammer) کرد که قرار بود به سریعترین خودروی جهان تبدیل شود اما درعینحال جادهای باشد و از تمام امکانات رفاهی که در کوروتهای معمولی وجود دارد بهره ببرد. کالاوی قبل از اینکه سراغ این پروژه بلندپروازانه برود، با شورلت بهمنظور ارائهٔ پکیجی سفارشی برای کوروت C4 قرارداد بسته بود.
این پکیج، پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 شورلت را با دو توربوشارژر تقویت میکرد و قدرت را از ۲۴۰ به ۳۸۲ اسب بخار افزایش میداد. این پکیج که با دو اینترکولر هم همراه بود، گشتاور را نیز به ۷۴۰ نیوتن متر میرساند. بااینحال، کالاوی احساس میکرد کوروت C4 پتانسیل بیشتری دارد. به همین دلیل، این شرکت تصمیم گرفت بلوک استاندارد موتور C4 را با نمونهای قویتر جایگزین کند و اساساً همهچیز را از ابتدا شروع کند. این بلوک جدید هرچند مثل نمونهٔ استاندارد ۵.۷ لیتر حجم داشت اما به سرسیلندرهای آلومینیومی، میللنگ فولادی فورجکاری شدهٔ کاسورث، پیستونهای فورجکاری شده و دیگر ارتقاءها مجهز شده بود.
این پیشرانه همچنین به سیستم روغنکاری کارتل خشک مجهز شده بود که برای حرکت با سرعتهای بالا نیاز بود. این پیشرانهٔ جدید با دو توربوشارژر، ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که اعداد بسیار چشمگیری بودند. برای مقایسه، سریعترین خودروی جهان در آن زمان یعنی پورشه ۹۵۹ تنها ۴۵۰ اسب بخار قدرت داشت. بااینحال، هرچند موتور V8 توئین توربوی کالاوی مطمئناً قدرت کافی برای شکستن رکورد سرعت را داشت اما دستیابی به سرعتهای بالا غیر از قدرت به عناصر دیگری هم نیاز داشت.
اولاً، خودرو باید آنقدر پایدار باشد که در سرعتهای بالا منحرف نشود و ثانیاً باید فرم آیرودینامیکی داشته باشد که بتواند هوا را بهراحتی بشکافد. مورد اول با کاهش ۲.۵ سانتیمتری فاصلهٔ خودرو از زمین و همینطور کاهش وزن که مرکز ثقل را پایینتر میآورد برطرف شد. کمکفنرهای افترمارکتی همراه با لاستیکهای ویژهٔ گودیر که بهطور خاص برای سرعتهای بالا طراحی شده بودند نیز از دیگر تغییرات اسلجهمر بودند. برای مورد دوم هم کالاوی اقدام به طراحی کیت بدنهٔ اختصاصی کرد که آیرودینامیکتر از C4 استاندارد بود. همچنین برای حفظ جان راننده درصورتیکه مشکلی رخ دهد، اسلجهمر به رول کیج و کمربندهای ایمنی پنج نقطهای به همراه آمپرهای بیشتر برای ارائهٔ اطلاعات کامل از موتور به راننده مجهز شد.
این تلاشهای کالاوی نتیجه داد و اسلجهمر توانست در نوامبر ۱۹۸۸ در پیست بیضیشکل ۱۲ کیلومتری مرکز تحقیقات حملونقل اوهایو به سرعت فوقالعادهٔ ۴۱۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این رکورد با رانندگی «جان لینگنفلتر» به دست آمد که به طراحی نیروگاه قدرتمند اسلجهمر کمک کرده بود. این کوروت ساخت کالاوی در حالی به چنین سرعت خارقالعادهای دست پیدا کرد که کاملاً در جادهها قابلاستفاده بود. در این خودرو سیستم تهویه و رادیوی کارخانهای حفظ شده بود و حتی رول کیج هم با چرم پوشیده شده بود تا حس جادهای بیشتری به کابین ببخشد. این در حالی بود که ۱۷ سال بعد، بوگاتی ویرون با دستیابی به سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت، هنوز نتوانست به رکورد کالاوی اسلجهمر برسد و حدود دو دهه طول کشید تا یک خودروی تولیدی بتواند این رکورد را بشکند.
(Ali(chevynova
۲۱ تیر ۱۴۰۳امریکا همیشه پیش قدم بوده
کوروت هم که از ۱۹۵۳ تا الان همیشه در اوج
راستی هرکی خواست این کوروت رو به لوتوس ربط بده یادش نره بنز x کلاس پلتفرمش برا نیسانه و رولزرویس روی پلتفرم بی ام و ساخته میشه
Alan.r
۲۱ تیر ۱۴۰۳نظرت در مورد اینکه نصف قطعات چارجر و چلنجر ساخت مرسدسه چیه؟
https://www.musclecarsandtrucks.com/the-mercedes-connection-to-dodge-charger-and-challenger-explained/
(Ali(chevynova
۲۱ تیر ۱۴۰۳ساخت مرسدسه چون متاسفانه کرایسلر سال ۹۸ با دایملر شراکت داشت و یه چیزه طبیعی بود این موضوع
ولی در مورد این موضوع که بنز اتوبوس و مینی بوس ساز توان ساخت پلتفرم وانت نداره میتونی چندتا منبع بهم بدی؟
JaMsHiD_R1988
۲۱ تیر ۱۴۰۳علی جون
یه مقاله دارم داغِ داغِ داغ
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.pedal.ir/dodge/2025-ram-1200-debut/&ved=2ahUKEwjDo7Co1Z6HAxVsSfEDHR2XAwYQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw2sFAV8asYQdZGrP5s0UzYj
آقا بنز عرضه وانت زدن نداره
حالا انگار که رم خدای وانت هاست چه گلی به سر خودش زده
داره از چانگان پلتفرم میگیره😂
Taha Ayoobi
۲۱ تیر ۱۴۰۳جمشید اون پیکاپ برا آمریکای جنوبیه، فقط برا بازار پر کردنه، اصلا جزو وانت های غول رم حساب نمیشه.
1500، 2500، 3500 و…
کاربر
۲۱ تیر ۱۴۰۳جمشید سنگین زدی دمت گرم😅👏
حالا انگار کل صنعت خودرو به کلاس وانت و تراک سازی بنده،اصلا قبوله بنز نمیتونه وانت بسازه خب که چی؟بعدش؟مگه کل کلاس بندی های خودرو فقط توی پیکاپ و وانت خلاصه میشه؟
JaMsHiD_R1988
۲۲ تیر ۱۴۰۳طاها جان
همون طور که این رم ( چانگان ) برای پر کردن بازار بود ، X کلاس هم برای پر کردن بازار بود
فقط جوابی بود به آقا علی
Taha Ayoobi
۲۲ تیر ۱۴۰۳جمشید ربطی توش نمیبینم
خب پس چرا کنسل شد X کلاس
JaMsHiD_R1988
۲۲ تیر ۱۴۰۳خب الان X کلاس عملا نیسانی بود که آرم بنز روش خورده بود !
و قرار نبود توفیقی برای مرسدس بشه با این مدلش و فقط برای این بود که یه سود هم به نیسان بخاطر پلتفرم دادنش برسه هم مرسدس که نیازی به توسعه پلتفرم جدید نداشت !
مثل قضیه همین رم که فقط یه بازار کوچیک و فقط برای سود رسانی تولید میشه
من خودم نه با اون بچه رم حال میکنم نه با نیسان مرسدسی
طاها
۲۱ تیر ۱۴۰۳پلتفرمش اصن برا بنزه😂😂
سوشیانت
۲۳ تیر ۱۴۰۳نه نیست
BMZ
۲۱ تیر ۱۴۰۳باشه ولی یادت نره خود فورد الان برای پلتفرم داره از فولکس واگن و چانگان گدایی میکنه
https://www.pedal.ir/ford/lincoln-nautilus-third-generation/
https://www.pedal.ir/ford/2025-ford-capri-debut-specs/
در ضمن GM هم فراموش نکن که کلی از زیر مجموعه های خودشو بخاطر فروش پایین تعطیل کرد و الان فقط توی بازار آمریکا موفقه ، البته تا چند سال پیش opel دستش بود ولی خیلی خراب کاری کرد باهاش و سریع فروختش
همون GM ای که اگه کمک دولت آمریکا نبود ، الان فقط ازش یه اسم باقی مونده بود مثل کرایسلر
راستی از دوج چه خبر؟ همونی که ۲۰ سال بلد نبود پلتفرم و انجین برای ماشیناش بسازه و از پلتفرم و انجین های مرسدس استفاده میکرد. البته یادم رفته بود دوج که الان آمریکایی نیست ، ایتالیاییه 😃
و در آخر ، دوستان سوء برداشت نشه ، من خودم خودرو های آمریکایی و فورد و کادیلاک و شورلت رو دست دارم ، ولی متعصب نیستم و جواب اینارو باید مثل خودشون داد
(Ali(chevynova
۲۱ تیر ۱۴۰۳داستان اونکه بنز با ۱۴۰ سال سابقه که به گفته برخی از طرفدارهاش تو ایران پدر خودروسازیه😂 توان ساخت یه پلتفرم ساده وانت رو نداره و دست گدایی رو به سمت نیسان دراز کرد تا پلتفرم ناوارا رو بهش بده
بی ام و با کلی ادعای تو خالی توان ساخت یه سوپر اسپرت رو نداره ولی شورولت ۷۱ ساله کوروت رو میسازه
خودروسازان متعددی از آلمان هم ورشکسته شدن از قبیل هورچ ، واندرر ، nsu و بورگوارد که این اواخر چینی شد ولی بازم موفق نشد
دوج هم حالش خوبه یعنی بهتر از حال و روز مک لارن اروپاست که صاحب بحرینی داره ، لااقلش دوج با فیات ایتالیا شریکه نه مثل بنز که جیلی صاحب سهامشه
BMZ
۲۱ تیر ۱۴۰۳بدون تعصب مرسدس هم با طراحی های افتضاح سری eq و x class خیلی به اعتبار خودش ضربه زد
BMW هم الان همه میدونیم با XM , M5 , M1 و اکثر مدل هاش راه خودشو گم کرده و حسابی زده جاده خاکی !
ولی از لحاظ فروش جهانی و قدرت برندینگ اوضاع اینا بهتره یا کمپانی های آمریکایی ؟
گفتی مک لارن ، یادت نره همین مک لارن از نردبون بنز و بی ام و گرفت اومد بالا و با معرفی مدل های F1 و SLR تونست یه اسمی واسه خودش دست و پا کنه
این همه از کمپانی های آلمانی اسم بردی ، ولی حیف هیچ کدومشون در حد اسطوره های آمریکایی مثل AMC ، دوزنبرگ ، اولدزموبیل، پونتیاک و بیوک … نبودن .
بعنوان یک فن دوج ، اصلا حال دوج خوب نیست ، چلنجر و دورانگو تموم شدن و چارجر هم برقی شد . استلانتیس تمام زیر مجموعه هاشو داره با دستای خودش نابود میکنه ، از آلفا رومئو و مازراتی بگیر تا دوج و کرایسلر
البته بعید میدونم کسی که تعصب داشته باشه این چیزا رو متوجه بشه
سوشیانت
۲۱ تیر ۱۴۰۳این آلمانی فن ها خیلی باحالن خودشون لینک میفرستن که نوشته دوج بر اساس پلتفرم بنز ساخته نشده بعد خودشون میگن دوج از پلتفرم بنز استفاده میکنه😂 طراح کرایسلر tom glale یک سال قبل تشکیل دایملر کرایسلر این پلتفرم رو داشته طراحی میکرده و فقط قطعاتش مشترکه و در ضمن هیچ کمپانی نیست که تمام قطعات ماشین هاش رو خودش تولید کنه پس قطعات مشترک مشکلی نداره
Alan.r
۲۱ تیر ۱۴۰۳سوشی جان اگه مقاله رو خونده باشی نوشته دوج یه گروه مهندس رو فرستاده آلمان تا یادشون بدن چجوری پلت فرم چارجر و چلنجر رو طراحی کنن
ضمنا گیربکس و سیستم تعلیق و دیفرانسیل و قسمتی از سیستم های الکترونیکی رو هم از مرسدس گرفتن(البته بعد ها گیربکس مرسدس رو با ZF جایگزین کردن)این دیگه اشتراک قطعه نیست رسماً مرسدسه با بدنهی دوج
سوشیانت
۲۱ تیر ۱۴۰۳برای سیستم تعلیق رفتن نه خود پلتفرم بار ها گفتم و لینک هم فرستادم که این پلتفرم یک سال قبل تشکیل دایملر کرایسلر توسط تام گیل طراحی شده و فقط قطعات مشترکه
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.motortrend.com/reviews/chrysler-300-history-production-end-tom-gale-interview/&ved=2ahUKEwis8bnLuJ-HAxUtVaQEHV_LAvkQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw2fpZRLW7IH4KmwHvvkR9aP
Meow
۲۱ تیر ۱۴۰۳اشتراک پلتفرم یک چیز کاملا معمولیه و نمیشه شرکتی را سرش سرزنش کرد و این باعث سربلندی بی ام و هم خواهد بود که مالک رولزرویس باشه و پلتفرم و موتور های بی ام و بدون هیچ مشکلی توی این ماشینا کار خودشونو انجام بدن
اما این تعصبی که شما روی آمریکا دارید و اینکه میگیدآمریکا همیشه پیش قدم بوده جالب نیست هر کشوری یک دوره خیلی موفق بوده یک دوره هم افت داشته و نباید اواخر دهه ۷۰ و دهه ۸۰ میلادی را از هم یاد برد که سر بحران نفت ماشینای آمریکایی افت کردن
(Ali(chevynova
۲۱ تیر ۱۴۰۳افت خودروسازان در طول تاریخ طبیعیه
ولی با یه تناسب گرفتن میشه متوجه شد امریکاییها در اوج موندنون بالاتر بوده
کدوم خودروساز تاریخ ۷۷ سال مثل جی ام رتبه اولی رو داشت
مزدک
۲۱ تیر ۱۴۰۳اولا با مصداق واضح و مشخص فکت بدید! کدوم ماشین امریکایی بجز وانت هاش توی اوجی قرار داشتن، که حریف اروپایی به وضوح قویتری نداشته باشه؟
مورد بعدی هم پاسخ کاملا واضحی داره! همونطور که بخاطر رانت دولتی، هیچ خودروسازی در ایران نمیتونه از ایران خودرو پیشی بگیره، هیچ خودروسازی در جهان هم نمی تونست از پشتوانه ی خزانه ی ملی ایالات متحده که پشت جی ام بود سبقت بگیره، هرچند در نهایت آنقدر اون سرمایه رو با تولیدات آشغال در مفهوم واقعی کلمه، به فنا دادن، که کم کم رقبا، از جمله تویوتا و فولکس واگن، تونستن پیشی بگیرن از جی ام. جالبه که گویا نظام اقتصادی احمقانه ی آمریکا، هنوز داره به حمایتش از جی ام ادامه میده، هرچند با قوای محدودتر، اما نظام اقتصادی ما اصلا حاضر نیست کوتاه بیاد، با تمام قوا از آشغال سازهای اتوبان کرج حمایت می کنه…
سوشیانت
۲۱ تیر ۱۴۰۳در جواب به مزدک
کوروت چلنجر چارچر دورانگو ct5 اسکالید سلستیک نویگیتور گرند واگنییر فورد جی تی موستانگ کامارو برانکو رانگلر سافایر اس و ایکس پلد و… از رقبای اروپایی یه لول بهترن
مازیار
۲۱ تیر ۱۴۰۳دو بهعلاوه دو هم میشه پنج
BMZ
۲۱ تیر ۱۴۰۳خطاب به اون دوستمون
چرا اسکالید ، گرند واگنیر ، ناویگاتور ، یوکان ، f150 ، کامارو و موستانگ از رقبای اروپایی شون یه لول بهترن؟
چون اصلا اروپا براشون رقیبی نداده !!
آلمان صد سال هم بگذره نمیتونه یه suv فول سایز در حد اسکالید و یا یه سوپرتراک در حد رپتور بسازه . کسی منکر این قضیه نیست
همچنین ماشین های عضلانی مثل موستانگ هیچ رقیب مستقیمی فعلا از اروپا ندارن
آمریکا برای خودش ماشینای بزرگ و سنگین و با ابهت میسازه، آلمان برای دنیا میسازه
اینا اصلا توی دوتا لیگ مختلف بازی میکنن
سوشیانت
۲۲ تیر ۱۴۰۳بله مازیار منطق اروپایی فن ها همینطوریه
مازیار
۲۱ تیر ۱۴۰۳فرقش اینه که بنز X کلاس هیچ پخی نشد اما C4ZR1 یکی از بهترین کوروتهای تاریخ شد
ضمنا هدف از اشتراک پلتفرم کاهش هزینه هاست و با محول کردن ساخت موتور و شاسی و تعلیق فرق اساسی داره. البته برای کسی که فرق خالق و مخلوق رو بدونه!
Mohammad
۲۱ تیر ۱۴۰۳علی جان داداش اگه اروپا اینقد بد ماشین میسازه
چرا برای رقابت فورد جی تی با سایر هایپر کار ها همون امریکن کارز شما رفت از آلمان گیربکس گتراگ 7dcl750 رو گرفت ؟ شرکت مگنا پی تی آلمان
جی تی که ماشین پرچمدار امریکا بود ، شرف آمریکا بود ، یه گیربکس که این حرفارو نداشت ، هروقت جواب این سوالمو دادی بیا حرف بزنیم باز
اول یاد بگیر به بقیه برند ها توهین نکنی بعد بیا چرت و پرت و ماشالا تحویل بده ، الان نمیخوای بگی ماشالا گیربکس آلمانی روی ماشین آمریکایی؟
Taha Ayoobi
۲۱ تیر ۱۴۰۳محمد zf یه شرکت آلمانیه که گیربکس میسازه، اونوقت الان مشکل چیه که دوج از گیربکس های اون استفاده میکنه؟
اگه این عیبه، پس بنز و بی ام و هم یه فکری بکنن برا توربو هاشون که از بورگ وارنر آمریکاس.
(Ali(chevynova
۲۱ تیر ۱۴۰۳نه بنز از بورگ وارنر توربو بگیر بد نیست
برا فورد بده
منطق آلمانی فنا😂
Mohammad
۲۱ تیر ۱۴۰۳کامنت اول پست علی بود که پرید به آلمانی ها و اروپایی ها، خودم اصلا از سطح کامنتی که خودم دادم هم خوشم نیومد چون بچگانه بود ، ولی جواب اینجور آدما جواب در خور خودشونه
شما هم m8 و c63 رو با فورد gt مقایسه نکن
اونایی که شما اسم بردی خودرو های اسپورت جاده ای دم دستی ان، ولی gt یه هایپرکار میلیون دلاریه ، که پرچمدار آمریکا هم محسوب میشه
اروپا و آمریکا تو خیلی جاها نزدیکترین همکاری هارو دارن شما دارین تعصب چیو میکشین آخه
توهین به برند نکنین تا توهین به برند هم نشنوین
(Ali(chevynova
۲۱ تیر ۱۴۰۳محمد
فعلا تو پریدی به من
واقعیتی بود که لازم به گوشزد کردنش بود
بنزی که فقط تو ایران ازش امثال تو بت ساختین توان ساخت پلتفرم وانت نداره
این چیزها دعوا نداره دیگه ولی متعصب که باشی توان تحملش رو نداری
Mohammad
۲۱ تیر ۱۴۰۳وقتی چین داره پلتفرم پیکاپ میده به آمریکا دیگه لازم نیست بنز تلاش کنه برای ساختنش
بازار و خیابونای باریک اروپا اصلا جای پیکاپ نیست که تعصب شما اینو هیچوقت قبول نمیکنه
منم اون گیربکس فورد gt رو گوشزد کردم تا یادت نره با کدوم کشور طرفی ولی ظاهرا بحثو پیچوندی سمت بنز
سوشیانت
۲۱ تیر ۱۴۰۳محمد رم ۱۲۰۰ یه پیکاپ اقتصادی هست و کرایسلر به خاطر همین از چینی ها پلتفرم گرفته وگرنه مدل ۱۵۰۰ که پرچمدار هست بر اساس پلتفرم کرایسلر ساخته شده
Taha Ayoobi
۲۱ تیر ۱۴۰۳محمد یه جوری میگی باید با خودشون مثل خودشون رفتار کرد انگار جبهه حق علیه باطله.
همیشه آلمانی فن ها میپریدن به بقیه که میگفتن نسل 4 کوروت رو لوتوس کمک کرده و اینا، علی شوی هم جواب داده.
واقعا آدم خنده اش میگیره وقتی میبینه یکی یه لینکی میفرسته، بقیه هم فقط تیترشو میخونن و دیگه با همون تیتر میخوان کل همرو بخوابونن.
تورو قرآن لینک هارو بخونید مثل آدم.
اون وانت برای آمریکای جنوبیه،
اصلا اسمش از قاعده رم خارجه.
یه چیزی هم همه یاد گرفتن هی میگن،
هی میگن نه پیکاپ تو فرهنگ اروپایی ها نیست،
اولا وقتی تو فرهنگشون نیست بنز براچی خواست پیکاپ بزنه؟
دوما مگه بنز فقط تو اروپا میفروشه؟
یعنی نمیخواد تو بازار آمریکا فروش داشته باشه؟؟؟
بنز واقعا سر X کلاس خیلی بی فکری انجام داد.
Mohammad
۲۱ تیر ۱۴۰۳طاها ، جبهه نیست ولی کامنت اول پسته ما هنوز هیچی نگفته بحث اروپا رو شروع کرد
طاها جان همیشه علی ماشالا میگه به ماشینای آمریکایی مگه من ریپ زدم تا حالا بگم چرا میگی ، پست هارو ببین ، هیچوقت کاریش نداشتم ، چون آمریکا علاقشه ، منم بهش احترام گذاشتم
از این به بعد هم نخواهم گذاشت ، از کوره در رفتم ، از بچه های سایت معذرت میخوام
بحث بنز x کلاس مثل تویتای برقیه ، یعنی تویتا با bz شکست خورد ؟ این تحلیل اشتباهه ، تویوتا قطعا میتونه ، همونطور که بنز میتونه ، ولی اصلا به مصلحت شرکت نیست ، بنزی که میتونه g کلاس 4×4 رو بسازه نمیتونه پیکاپ بسازه ؟
بازم میگم چه آمریکا چه اروپا ، قطعه گرفتن اصلا بد نیست ، مثلا شرکت های بزرگی مثل آلفارمئو ، فراری و…. یعنی نمیتونن ترمز بسازن که میرن از برمبو ترمز میگیرن ؟نه ، به خاطر اینکه این شرکت تمام تمرکزش روی ترمز بوده و هم با کیفیت درمیاد هم به صرفه
قضیه بورگوانر و مگنا پی تی هم همینه ، همه خودشون میتونن ولی گرفتن از شرکت مادر ، یه کار تخصصی ومطمعن تر محسوب میشه
Taha Ayoobi
۲۲ تیر ۱۴۰۳اوکیه دیگه احترام نذار فقط حواست باشه تو بحث ها بی منطق و اساس حرف نزنی که جوابت داده میشه.
Mohammad
۲۲ تیر ۱۴۰۳آخه سه نفری جمع شدین آنچنان جوابی هم نتونستین بدین ، جی تی در مقابل m8 جواب حساب نمیشه
یاد بگیر وقتی یکی ازت معذرت خواهی کرد تو هم کوتاه بیای و گرو کشی نکنی ، این (حرف نزن گفتن ) هم سطح ادبیات امریکایی باز هارو نشون میده
Taha Ayoobi
۲۲ تیر ۱۴۰۳آخه گفتی از کوره در رفتم، گفتم بگم که مثل بعضی آلمانی فن های دیگه بی ربط و منطق کامنت نذاری که وجهه آلمانو خراب میکنی.
Bmw
۲۱ تیر ۱۴۰۳علی میگی بی ام و توانایی تولید یه ماشین اسپرتو نداره پس i8 چیه ؟
اینکه میگی رولزرویس بی رقیب که حتی بنتلی هم با علم و پول فولکس با مدل مولسان حریفش نشد از پلتفرم بی ام و استفاده میکنه که یک افتخار برای بی ام و هست الان تعریف کردی به جای تخریب 🤣
Taha Ayoobi
۲۱ تیر ۱۴۰۳نگفت اسپرت نداره گفت سوپر اسپرت نداره.
بعدشم رولزرویس اینجوری نبوده که بیاد از بی ام و خواهش کنه بگه یه پلتفرم به من بدید،
رولزرویس داشت به تاریخ میپیوست که بی ام و خریدش الانم بی ام و مدیریتش میکنه.
Bmw
۲۲ تیر ۱۴۰۳طاها جان متوجه نشدی علی قصدش تخریب بی ام و بود اما تعریف کرد
Morteza
۲۱ تیر ۱۴۰۳جواب علی و سوشی رو ندید.علی که کل کامنتاش توی ماشالاه خلاصه میشه هرچند وقت یکبارم الکی میپره به بنز میگه سهامش برای جیلیه همینه کُل حرفاش…
سوشیانتم انقدر تعصب داره روی امریکا که به قول معروف چیزی نمیبینه دیگه فقط در حد حرفه!!!!
نمیگم آلمانی فنای سایت تعصبی نیستن اتفاقا خیلی تعصبین ولی مشکل از سوشی و علیه که جنگ الکی میندازن بین کاربرا هر چند وقت یکبار فقط بلدن بپرن به آلمانی فنا.اقا سایت قراره جای تبادل اطلاعات باشه که یه زمانی هم بود الان کاربرای ۱۰ تا ۱۵ ساله اومدن توی سایت خرابش کردن.این علی هم از کاربرای قدیمیه تعجب میکنم متاسفانه ویروس تعصب گرفتش اینطور شده…
سوشیانت
۲۲ تیر ۱۴۰۳morteza
اول کامنت ها رو بخون بعد جنگ راه بنداز من بحثی رو شروع نکردم و جواب alan.r رو دادم
علی
۲۲ تیر ۱۴۰۳این دیگه کوروت نیست. از صفر تا صد تغییر داده شده تک ساخت هست واسه سرعت بالا
Taha Ayoobi
۲۲ تیر ۱۴۰۳تک ساخت نیست 510 تا ازش ساخته شده.
nobody
۲۳ تیر ۱۴۰۳میباخ اس کلاس با اون جثه ی بزرگ و سنگین به چهارصد کیلومتر رسیده بود. پس زیاد تیر هوایی نزن.
حسن
۲۱ تیر ۱۴۰۳یه روزی تمام مدلای کوروت رو میخرم
ناخدا
۲۱ تیر ۱۴۰۳به امید خدا وقت گل نی 😁
رضا فر
۲۱ تیر ۱۴۰۳خیابان های آمریکا یا بهترین کشور ها
کدومش کشش 400تا سرعت رو داره
مگر تو باندهای خاص
ایران که ماشالله تا 120تا سرعت رو فعلأ جواب داده
NAVID۰۰۹۸
۲۱ تیر ۱۴۰۳این هیولا برای دورانیست که آمریکاییها آخرایِ رقابت مهندسی شدههاشون با اروپاییها و ژاپنیها را میگذراندند و بعد از آن افتادن به فکر خرید شرکتهای ورشکسته و نوظهور تا رقیبی باقی نگذارند برای بازارهایی که در آن حظور داشتند ( دوو و اُپل و… )!!! در صورتی که دست روزگار چرخیدو عقبشون انداخت و اروپا و ژاپن جای آمریکا را در بازار خودرو گرفت!!!
الانشم خودروسازان آمریکایی به کمک دولتشون روپا هستند و اگر نه خیلی وقت پیش به فنا رفته بودند / در ضمن پیکاپها دارند نون میرسونند به شرکتهاشون!!!
(Ali(chevynova
۲۱ تیر ۱۴۰۳والا الان بنزه که زیر چتره جیلی چینه و سهام رو فروخته بهشون
خودروسازی اروپا سالهاست تحت حمایت اتحادیه اروپاست و با این حال جگوار و لندروورشون رو تاتات هند خریده و مک لارن هم بحرینی ها خریدن
وانتهای آمریکایی هم در کنار کوپه های اسپرتشون مثل موستانگ تو فروش همچنان در اوجه و خاری در چشم مخالفان
بهتره واقع بین بود
Meow
۲۱ تیر ۱۴۰۳اینکه تراک های آمریکایی پرفروش هستن خب اصلا برمیگرده به سلیقه خود مردم قاره آمریکا چون این تراک ها اکثرا مدل های فول سایزشوت فقط توی آمریکای شمالی عرضه میشن و چند تا کشور محدود دیگه و خب مردم آمریکا هم از قدیم به خرید این خودرو هم علاقه و هم نیاز داشتن همونطور که اروپایی ها به هاچبک ها و کراس اوور ها علاقه دارن
پس نمیشه فروش همچنین خودرو هایی را ملاک موفقیت قرار داد همونطور که نزدیک ۲۰ ساله پژو پارس توی ایران خیلی پر فروشه ولی این دلیل بر عالی بودن این ماشین نیست
(Ali(chevynova
۲۱ تیر ۱۴۰۳دقیقا نکته همینه
خودروسازی امریکا فقط میتونه با داشتن بازار خودشون روپا بمونن ولی آیا خودروسازی آلمان هم میتونه؟
تازه موستانگ در کل جهان عرضه میشه و جالبه همه جا هم پرفروشه و امسال دوباره شد پرفرو ترین کوپه اسپرت جهان اونم با کلی رقیب
ماشالاه امریکن کارز
علی
۲۲ تیر ۱۴۰۳الکی پوز ندید. این مدل کوروت تک ساخت هست یکبار به این سرعت برسه متلاشی هست. آیا میشد این مدل که تا ۴۰۰ تا میره قابل خرید از کارخونه بود ؟؟؟؟ نه نگارنده کشته توی اینترنت یه چیزی پیدا کرده که مخاطب جذب کنه
سوشیانت
۲۱ تیر ۱۴۰۳اروپا کمکش فقط تزریق پول هست وگرنه از لحاظ توانایی تولید خودروی درست حسابی در حد آمریکا نیست
NAVID@@98
۲۱ تیر ۱۴۰۳باید دید علتش چیه و چرا بعضیا از اول یی هر چیز آمریکا و اروپا دارن میسوزند و بطور فشار گونه ای از درپیتای خودشون تعریف میکنن 😍
چون واقعا 👑🥇خداییش بنازم که همیشه اول شدن و هستن سوپر اسپرت ها آفرودر ها پیکاپ تراک ها شاسی بلند ها و اس یو وی ها رو قبضه کردن و بهترین و اول هستن 🥇👑ماشاء اللّه این بهترین سوپر اسپرت ها و آفرودر های خوب خدایی را همیشه میبینیم از عزیزان اروپا و آمریکا اول هرچیز اول هستن 🇺🇸🇷🇺🇩🇪🇮🇹🇪🇺 انواع سوپراسپرت ها آفرودر در انواع و اقسام کاربرد ها پرفورمنس دوام بالا قابلیت اطمینان و اعتماد و استحکام و آفرود بالا خدایی همیشه بهترین و اول هر چیز هستن این عزیزان ماشاءاللّه🥇👑
بخصوص در آمار های ملاک اول و برتری که جایی دیگن🤩😍✌️👏👍💪👋
(Ali(chevynova
۲۱ تیر ۱۴۰۳کوروت افتخاراتش ته نداره
سال ۱۹۵۳ اتاقش فایبرگلاسی بود
سال ۱۹۵۷ موتورش انژکتوری شد
سال ۱۹۶۹ موتور l88 ی که روش بود ۵۸۰ اسب قدرت داشت
سال ۷۰ با موتور ۴۵۴ قدرتش ۴۵۰ اسب بود
و…….
همیشه هم قیمت مناسب داشت و الکی گرونها رو شکست میداد و پشت تولید محدود بودن و چرم صندلی هاش که برای گاوهای هلندی بود قایم نمیشده
Taha Ayoobi
۲۱ تیر ۱۴۰۳ماشالا موتور L88 با سه تا کاربراتور دو دهنه 🔥🔥🔥
زیزیگولو
۲۱ تیر ۱۴۰۳جالب بود …. تا حالا در موردش نشنیده بودم 👍
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۱ تیر ۱۴۰۳کامنتها رو نگاه هیچ کدوم به مطلب ربطی ندارد.هیچ کسی به جزئیات نگاه نکرد.آینه های بی نظیر تو آیرودینامیک.شکل بدنه و کیت بدنه به همراه تمام خطوط که در امتداد ماشین هستن برای پایداری و شکاف هوا حتی اگزوزها هم در طول ماشین خیلی مرتبط امتداد پیدا کردن زیباییه ۴ سر اگزوز کنار هم رینگهای زیبا داشبورد پیشرفته تر از اون زمان و البته فرمان زشت.من خودم داشبورد دیگه این سلطان رو دوست دارم که نسل فعلی و قبلی ازش الگو گرفتن.نکته دیگه اینه که اگر قرار به شکستن رکورد سرعت باشه لازم به این همه مسخره بازیه این سلاطین سرعت فعلی نیست.
هیروهیتو
۲۱ تیر ۱۴۰۳از رو همین یک قایق شخصی هم زد که پرسرعت ترین قایق زمان خودش بود
علی
۲۱ تیر ۱۴۰۳یک کارخانه یک جای دنیا یک اتومبیل میسازه عده ای میخرند سوار میشند یا حالشو میبرند یاهم دردسرشو میکشند کارگرها و کارمندان و مدیران هم حقوقشون رو میگیرند سود و ضررش هم میرسه به مالک برند ،این سمت دنیا با نت افتضاح یک صفحه بزحمت باز میشه تا یک مطلبی بخونیم وچیزی یاد بگیریم ،میبینیم که چند نفر از دوستان با هم درگیرند، سوال کدوم شما کوروت و فراری و مرسدس دارید ،هیچکدام که خب نداشتن هم ایرادی نیست فقط سوالی مرا ازرده میکند ایا کسانیکه توی دنیا مالک کوروت و تویوتا و داچ و لانچیا و بی ام و میشن هم اینجوری بجون هم می افتن و اینقدر رو اتومبیل البته داشتشون تعصب دارند؟
مازیار
۲۱ تیر ۱۴۰۳این حرف رو هر از گاهی یکی از کاربران عنوان میکنه
از جهتی میتونه درست باشه اما از طرف دیگه چون اینجا یکی از محروم ترین نقاط دنیا از بیشتر جهات از جمله خودرو هست خیلی وارد نیست که بگیم چون ندیدیم و تجربه نکردیم نمیتونیم راجع بهش حرف بزنیم. از اونجایی که مطالب مربوط به خودروهای روز دنیا هست در اینصورت کل بخش کامنتها محدود به نظر چند کاربر راجع به چند خودرو میشه. اما افراط و تفریط هم در هر صورت پسندیده نیست.
علی
۲۲ تیر ۱۴۰۳چطوری در مورد چیزی که نه دیدیم نه خریدیم. نه سوارش شدیم. نظر قاطع میدیم و متعصبانه از نظر نادرست خودمون دفاع هم میکنیم جالبه
علی Shelby
۲۱ تیر ۱۴۰۳مقاله خوبی بود
حسن
۲۱ تیر ۱۴۰۳الان باید با طرفدارای بوگاتی کل کل کنیم که یه خودروی تبلیغاتیه و از سرعت برا جلب توجه استفاده میکنه اما بحث شده پلتفرم و بنز و قطعه شده
بزرگواران دهکده ی جهانی از صد سال قبل تشکیل شده اینکه ایران تو هیچ قبرستونی بده بستون و مشارکت نداره و ایرانی فک میکنه باید تو همه چیز خودکفا باشه از نادانی و بیسوادی حاکمانه که این تفکر به مردم سرایت کرده
خودرو سازی مث معامله ی پایا پای روستایی میمونه هر کدوم تو ساخت یک قطعه برتری دارن همه از اون استفاده میکنن و بالعکس
عمو موتور تو ویترین میفروشن یه سر به سایتهای فروش بزنید این بحث تو قرن 21 و انفجار اقتصاد رقابتی و سوداوری از پرواز مگس واقعا زشته
بوگاتی فنها اصلا ناراحت نشید واقعا اینجا حقتون ضایع شد تو یه مطلب دیگه ادای دین میکنیم
حسن
۲۱ تیر ۱۴۰۳واقعا به کالاوی مدیونید که این حماسه ی منحصر به فردش را بردید به حاشیه
Taha Ayoobi
۲۱ تیر ۱۴۰۳👌👍
Taha Ayoobi
۲۱ تیر ۱۴۰۳ماشالا کالاوی،
تیون به این میگن،
تا 20 سال رکورد دار سرعت 🔥
همایون
۲۱ تیر ۱۴۰۳این خودرو فروخته هم شد یا فقط یک عدد ازش ساخته شد؟
حسن
۲۱ تیر ۱۴۰۳ایلای ریوز کالاوی، فرزند ایلای کالاوی، بنیانگذار شرکت تولید تجهیزات رشته ورزشی گلف
ایلای ریوز کالاوی در سال ۱۹۷۳ یک ب ام و را ارتقا داد
اولین سیستم پرخوران طراحی و ستاپشده از سوی ریوز کالاوی روی یک دستگاه 320i نصب شد و سپس در اختیار دان شرمن (خبرنگار وقت مجله مشهور Car & Driver) قرار گرفت. نتیجه این کار چاپ مقالهای یک صفحهای در وصف شاهکار مهندسی و قابلیتهای فنی ماشینی بود که کالاوی مهندسی و ارتقای فنی آن را انجام داد.
کالاوی در سال ۱۹۷۷ شرکت خودروسازی کالاوی را تاسیس کرد و در پس آن به تولید انواع کیت کامل ارتقای فنی توربو برای محصولات برندهای اروپایی چون بی ام و، پورشه، مرسدس بنز، آئودی و فولکس واگن مشغول شد. حتی پیشنهاد مهندسی و تولید نسخه توئین توربو آلفا رومئو GTV6 مشهور نیز از سوی کالاوی به شرکت آلفا رومئو داده شد تا تولید یکی از برترین محصولات تاریخ شرکت آلفا ویژه بازار آمریکای شمالی از سوی ریوز کالاوی محقق شود.
حسن
۲۱ تیر ۱۴۰۳همکاری کالاوی با فورد در کوروت سی 4 شروع شد
و شورولت کوروتهای تولیدشده توسط کالاوی با نام و کد رسمی این شرکت مهندسی در نمایندگی جنرال موتورز به فروش میرسید. در گذر پنج سال، ۵۱۰ دستگاه کالاوی کوروت در نمایندگی جنرال موتورز فروخته شد
=که برخی از آنها تا سالیان دراز رکوردار سریعترین خودروهای تولید انبوه جهان بودند.=
حسن
۲۱ تیر ۱۴۰۳همکاری شرکت فنی مهندسی کالاوی با گسترش بیشتر به استون مارتین بریتانیا نیز رسید. در نتیجه ریوز کالاوی در جایگاه مدیریت طراحی فنی برای سرسیلندرهای پیشرانه ۵.۳ لیتری V8 استون مارتین ویراژ (Virage) قرار گرفت که به یکی از معروفترین پیشرانههای V8 تاریخ استون مارتین بدل شد. همچنین او در همین راستا مدیریت طراحی پیشرانههای تیم مسابقهای استن مارتین (AMR1) گروه C فیا را عهدهدار شد
حسن
۲۱ تیر ۱۴۰۳شرکت کالاوی جدا از تقویت، ارتقا و بهبود خودروهای مسابقهای و شهری چون کوروت، استون مارتین، شورولت، کادیلاک، رنج روور و آلفا، در پروژههای دیگری نظیر ارتقای فنی ژنراتورهای تولید برق برند کوهلر آلمان، ارتقای فنی خودروهای سفارشی خاص و کلکسیونی نظیر روگر اشتوتز DV32، مشاوره در بخش طراحی ناسا و نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا دست داشت.
ایلای ریوز کالاوی یکی از پیشگامان مسیر بهبود خودروهای آمریکایی بود
ریوز کالاوی در ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ در سن ۷۵ سالگی در منزل خود دار فانی را وداع گفت.
حسن
۲۱ تیر ۱۴۰۳کالاوی با مدل منحصربهفرد اسلجهمر زمانی به سرعت ۴۱۰ کیلومتر بر ساعت دست یافت که هیچ خبری از محصولات بوگاتی نبود.
حسن
۲۲ تیر ۱۴۰۳نویسنده و گرد اورنده شهاب انیسی خودرو 45
Farhan
۲۲ تیر ۱۴۰۳بیشتر کامنتا بین پاتفرم و بنز و اینا بود لامصبا مطلب درباره کوروت هست حیف نیست این شاهکار رو ول کنیم بریم سمت حاشیه
علی
۲۲ تیر ۱۴۰۳حالا این افتخار مال کالاوی هست یا شورلت
شورلت کوروت ۲۵۰ اسبی
یا کالاوی کازورث ۱۰۰۰ اسبی ؟؟