در این درگ، کوروت C4 ZR1 متعلق به دههٔ ۹۰ با ۳۷۵ اسب بخار قدرت در برابر فورد رپتور R با ۷۰۰ اسب بخار قدرت قرار گرفته است.
شورلت کوروت ZR1 C4 یک تغییردهندهٔ بازی برای این سوپرکار آمریکایی بود. این یکی از مهمترین کوروتهای تاریخ بود و دلایل خوبی برای این عنوان داشت. این خودرویی بود که فراریها و پورشهها را مغلوب کرد، رکورد سرعت استقامتی را شکست (میانگین سرعت ۲۸۳ کیلومتر بر ساعت در ۲۴ ساعت)، ظرف تنها ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد. این اعداد امروزه چشمگیر نیستند اما در آن زمان قطعاً برای کتاب رکوردها بودند.
علاوه بر این، C4 ZR1 اولین کوروتی بود که بیش از یک میل بادامک داشت زیرا این خودرو از پیشرانهای با چهار میل بادامک در بالا و ۳۲ سوپاپ استفاده میکرد. این ویژگیهای C4 ZR1 را به یک شگفتی تکنولوژی تبدیل کرده بودند که میراث آن حتی هنوز هم بر خودروهای پرفورمنس امروزی تأثیر دارد؛ اما این ZR1 قدیمی در برابر سوپر پیکاپهای امروزی چطور عمل خواهد کرد؟ The Fast Lane Cars با قرار دادن این سوپرکار دهه نودی در برابر فورد F150 رپتور R قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد. آیا این خودروی اسپرت کلاسیک میتواند یکی از جدیدترین و قویترین محصولات تاریخ فورد را مغلوب کند؟
روی کاغذ تفاوتهای بزرگی بین این دو ماشین وجود دارد. زیر کاپوت کشیدهٔ ZR1 یک موتور ۵.۷ لیتری V8 آلومینیومی با مهندسی لوتوس قرار گرفته است که ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. از سوی دیگر، رپتور R از یک موتور ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ با ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۸۷۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که اختلاف بسیار زیادی با رقیب سالخوردهٔ خود دارد ولی بااینحال، وزن رپتور دو برابر کوروت C4 است که در مسابقهٔ درگ عامل بسیار مهمی خواهد بود.
با در نظر گرفتن همهٔ این موارد، آیا کوروت کلاسیک میتواند همپای جدیدترین سوپر پیکاپ فورد پیش برود؟ آیا نتیجهٔ مسابقه در درگهای رولینگ و از حالت سکون یکسان خواهد بود؟ پاسخ این سؤالات را در ویدئوی زیر ببینید.
VIPER
۱۹ اسفند ۱۴۰۱عکس سر تیترو که دیدم فک کردم کوروت ازین کنترلیهاس
شاهرخ
۱۹ اسفند ۱۴۰۱این کوروت عجب ماشینی بوده من نمیدونستم
TESLA
۱۹ اسفند ۱۴۰۱عاشق این پیکاپ های فول سایز هستم 😍😍🇺🇸🇺🇸🇺🇸💪💪
زیزیگولو
۱۹ اسفند ۱۴۰۱کوروت تونسته کوچیکو بزرگو به چالش بکشه
ali
۱۹ اسفند ۱۴۰۱با اینکه توسط صاحبان مجازی انواع خودروهای آمریکایی دیس لایک بارون میشم
https://www.google.com/amp/s/fordauthority.com/2023/03/some-2023-ford-f-150-raptor-r-pickups-are-leaking-oil/amp/
ولی رپتور R به شکل گسترده مشکل روغن ریزی داره و صاحبای زیادی گزارش کردن
911
۱۹ اسفند ۱۴۰۱یعنی درمورد gt500 هم همینطور هست؟؟؟؟
پس فراخوان چرا فورد نمیده؟
یا بخاطر اینکه سوپرشارژرش که قدرتش کمتر شده، اشکال پیدا کرده؟
همه ی این چیزا که گفتم باید اتفاق بیافته، تا این مورد پیش مردم صحت پیدا کنه.
کوروت رو برم. در انتظار نسخه zr1برای ترکوندن اروپایی ها. مثل دیمون. البته در انتظار مدل های شلبی موستانگ هم هستیم.
البته اینجا باید انتظار دنا جوانان رو کشید در ایران.
هیچ جوانی هم نمیتونه بخرش. فوقش همون پیکان جوانان رو می خریم.
آگهی دیوار =پیکان مدل ۷۹، لاستیک ها تازه تعویض، روغن تازه ریخته شده، موتور تازه سرویس و…….
ARMAN سابق
۱۹ اسفند ۱۴۰۱نه داش دیس بارون نمیشی
بهونه میدید دست بعضیا…..
(Ali(chevynova
۱۹ اسفند ۱۴۰۱روغن ریزی مهم نیست
نهایت یه دستمال بنزینی کن و برو تمیز کن زیرش رو
R@min
۱۹ اسفند ۱۴۰۱کوروت C4 یکی از اعجاب انگیز ترین سوپراسپرت های تاریخ بود. شاید اکثرا C6 دوست داشته باشن اما C4 بخصوص مدل ZR1 با موتور dohc LT5 که با کمک لوتوس طراحی شده بود سری موتورهای دینو فراری و همه سوپراسپرت های اون زمان رو براحتی مغلوب می کرد.
مازیار
۱۹ اسفند ۱۴۰۱رامین لوتوس دقیقا در کدوم قسمتها همکاری کرده بود؟ شاسی هم بود؟
R@min
۱۹ اسفند ۱۴۰۱تقریبا کل ماشین بود، تیم مهندسی فرمول 1 لوتوس رو این ماشین کار کرد. جوری بود که نسل بعد C5 که معرفی شد انگار 20 سال از این ماشین عقب تر بود.
BMW/M-POWER
۱۹ اسفند ۱۴۰۱@R@min
“همه ی سوپر اسپرت های اون زمان رو براحتی مغلوب میکرد”
دقیقا کدوم سوپر اسپرت های اون زمان؟
اون زمان اواسط دهه ی هشتاد بوده تا اوایل دهه ی نود،میدونی اون موقع چه سوپر اسپرت هایی بوده؟
نکنه از پورشه 959 و ruf ctr و ferrari f40 و lamborghini countach و 911 turbo و ferrari 288 gto و .. سریعتر بوده؟؟؟؟
c4 حتی توی مدل zr1 هم سقف سرعتش به اندازه ی amg 300e hammer اون موقع نبود
کوروت c4 نزدیک سوپراسپرت های زمان خودش هم نبود اونوقت نمیدونم دقیقا چجوری “براحتی” مغلوبشون میکرد
R@min
۱۹ اسفند ۱۴۰۱کسی از سقف سرعت حرف زد ؟؟ رکوردش بالاترین سرعت در طی ۲۴ ساعت بود لااقل ویدیو رو ببین. رکوردش استقامتی بود.
بعدم از کی تا حالا F40 و 959 رقیب کوروت و 911 شدن ؟ ما نمی دونیم این چیزارو کوه علم و دانشی مثل تو هم نمی دونه ؟؟
صحبت از مقایسه کوروت و ۹۱۱ و فراری های اون زمان هم اگر وقت کردم حتما مفصل میگم.
BMW/M-POWER
۱۹ اسفند ۱۴۰۱رکورد استقامتی زده برای خودش زده و فاقد ذره ای اهمیت
از کی تا حالا حداکثر سرعت توی 24 ساعت شده مزیت برای سوپر اسپرت؟
کدوم سوپر اسپرتی با این منطق تست میشه که بهتر و بدترش تعیین بشه؟مگه مسابقات لمانزه؟
چی شد حالا که اسم چهارتا سوپر اسپرت درست و حسابی اومد وسط شروع کردی به تقسیم بندی؟
کوروت و 911 با هم؟؟ پورشه 959 و F40 هم باهم؟؟
کوروت اگر خوب بوده باید با همه ی سوپراسپرت های اون زمان به (قول خودت) مقایسه بشه پس الکی بهانه نیار کوه علم و دانش
پس از این به بعد خواستی بنویسی “تمام سوپر اسپرت های اون زمان” دقت کن بعدش هم توی پرانتز اعلام کنی که منظور من فقط و فقط 911 بود چون من با علم و دانش خودم سوپراسپرت هارو به نفع خودم تقسیم بندی میکنم
R@min
۱۹ اسفند ۱۴۰۱وقتی F40 و 959 که ماشین های مسابقه ای بودن و با هزار ترفند و لابی مجوز جاده گرفتن و سوپر اسپرت های تا ۲۰ سال خود همین دو تا برندم هم بهشون نمی رسیدن با کوروت و 911 مقایسه کنی مشخصه کی داره تقسیم بندی می کنه.
همین رکورد که در نظر مهندس بی ارزشه یکی از مهم ترین و معتبر ترین تست های کیفی هست(24th world speed rocord) و فولکس با مدل W12 سوپراسپرت ده سال بعد شکوندش. چرا آلمانی های مورد علاقت این رکوردهای بی ارزشو شکوندن ؟ حتما مهندس می دونه که اون موتور W12 بیس موتوری چه محصولاتی شد.
BMW/M-POWER
۱۹ اسفند ۱۴۰۱“وقتی F40 و ۹۵۹ که ماشین های مسابقه ای بودن و با هزار ترفند و لابی مجوز جاده گرفتن و سوپر اسپرت های تا ۲۰ سال خود همین دو تا برندم هم بهشون نمی رسیدن “جدی میگی واقعا؟؟ نکنه مجوزشم خودت صادر کردی که اینقدر با اطمینان میگی
اصلا درست میگی اینا سدان فول سایزن من حواسم نبود نباید با کوروت و 911 مقایسه بشه
بعد دقیقا کدوم سوپر اسپرتای 20 سال بعد این دو تا برند به ساخته های خودشون نمیرسن؟اینو از کجا آوردی؟
الان یه سدان پرفورمنس یا کوپه ی اسپرت چند سال پیش هم سوپر اسپرت های اون موقع رو شرمنده میکنه
اینقدر خودتو به درو دیوار میزنی اخرشم یه چیزی میگی …
این تست 24 ساعت نمیدونم چی چی هم میخواد برای هر کسی باشه یا هرکی رکوردشو زده باشه کاملا فاقد اهمیت هست و هیچ ارزش مادی و معنوی نداره …
BMW/M-POWER
۱۹ اسفند ۱۴۰۱دلتو به چه رکورد هایی خوش میکنی اونم رکوردی که لوتوس زده نه خود کوروت😁😂
رکوردو لوتوس زده بعد این میاد اینجا با خوشحالی پوزشو میده
کل اینترنتو باید زیرو رو کنی یه رکوردی مربوط به آمریکایی پیدا کنی بعد معلوم میشه دست یه اروپایی تو کار بوده😆
Amir Machine
۱۹ اسفند ۱۴۰۱دقیقاً اینطوری براحتی مغلوب میکرد:
https://www.pedal.ir/chevrolet/1991-chevrolet-corvette-zr-1-vs-1991-porsche-911-turbo/
کاش یه بار برای همیشه میفهمیدید که همه چیز یه ماشین اعداد روی کاغذ نیست…
البته از یه سریا توقعی بیش از این هم نمیره
BMW/M-POWER
۱۹ اسفند ۱۴۰۱البته رقابت دو تا اروپایی بوده
احتمالا به عنوان یه آمریکایی فن رتبه ی اول کوروت رو دیدی خیلی خوشحال شدی ولی خوشحال نباش چون همش به لطف مهندسی لوتوس بوده. بیشتر اروپایی ها باید خوشحال باشن شما فقط از یه چیز حاضر و آماده استفاده کردید
حالا اشکال نداره این یه دونه برای شما
دوست دارم بدونم کوروت c4 با کدوم سوپر اسپرت زمان خودش به غیر از 911 میتونست رقابت کنه؟
چون یه سری کوه علم و دانش اعتقاد دارن “همه سوپراسپرت های اون زمان رو براحتی مغلوب می کرد”
BMW/M-POWER
۱۹ اسفند ۱۴۰۱کاش یه سری ها هم بفهمن ماشین آمریکایی اون ته جدوله مگر اینکه پای یه اروپایی وسط باشه و کمکش کرده باشه
البته از تو هم توقعی نمیره این چیزارو بفهمی
Amir Machine
۱۹ اسفند ۱۴۰۱فعلاً خیلی زوده در مورد سوپراسپرت بحث کنیم
اولا بذار کابین تنگ تویوتا سکویا مثل کفش به مرور جا باز کنه، بعدا میریم سراغ سوپراسپرتا چون میترسم از اون بحث یهو بریم سراغ سوپراسپرت، تسمه تایم پاره کنی دردسر بشه برات
BMW/M-POWER
۱۹ اسفند ۱۴۰۱فعلا بزار کپی کوروت از فراری و پورشه و … بقیه سوپراسپرت سازان از یاد تاریخ بره بعد در خدمتت هستیم
در ضمن ما زنجیر تایم داریم مثل برای تو زود پاره نمیشه
OM.01
۱۹ اسفند ۱۴۰۱(فعلا بزار کپی کوروت از فراری و پورشه و … بقیه سوپراسپرت سازان از یاد تاریخ بره بعد در خدمتت هستیم)
علاقه نداشتم ریپلا بزنم به این بحث بچگونه ولی کنجکاو شدم بدونم کجای کوروت کپی هست. ممنون میشم بگی کجاش کپیه آخه من هرچی نسل های مختلف کوروت از 70سال پیش رو هم ظاهری هم موتوری مقایسه میکنم با رقباش هیچ شباهتی پیدا نمیکنم. ممنون میشم بگی کجاش کپیه.
سوشیانت
۲۰ اسفند ۱۴۰۱اون به لطف مهندسی لوتوس بوده من هم قبول دارم اما کوروت c8 z06 و c7 zr1 چی؟ که همش حرص میخورین از مهندسی این دو تا جالبه بی ام و فن داره از حداکثر سرعت حرف میزنه درحالی که ماشین هاش تهش تا ۳۰۵ تا میرن😂 از مهندسی شورولت c7 zr1 برات بگم که تو تست رسمی شورولت به سرعت ۳۴۵ رسید حتی ۹۹۱ gt2 rs که سریع ترین پورشه هست ۳۴۰ تا میره در ضمن بذار پورشه و فراری به شتاب کوروت برسن اون وقت بگو کپی که البته کپی نیست و تو توهم شما ها هست دفعه پیش هم گفتم موتور کوروت ۵.۵ هست فراری ۴ کلی نتونستی جواب بدی🤫 فعلا که اروپایی ها ته جدولن الان هم همین که سقف فلزی بالا سر ماشین اروپاییت میبینی و ماشینت با استارت برقی روشن میشه به لطف کادیلاکه
سوشیانت
۲۰ اسفند ۱۴۰۱اصلاح میکنم موتور فراری ۴۵۸ ۴.۵ لیتره
بی خیال اسم
۷ فروردین ۱۴۰۲سوشیانت باشه حرفت سنده
OM.01
۱۹ اسفند ۱۴۰۱شما میگی همه C6 رو دوست دارن ولی C4 اعجاب انگیزتربن بود ولی بنظر من بهترین نسل کوروت نسل C2 بود که آگوست 1962 رونمایی شد و به عنوان مدل 1963 به بازار عرضه شد و تا سال 1967 روی خط تولید بود. طراحی بیرونی و داخلی نیازی به گفتن نداره بعد گذشت 56 سال تکراری و قدیمی بنظر نمیرسه. رستوماد های کوروت C2 رو تو اینترنت ببینی به کسی که ماشین چیزی نمیدونه نشون بدی میگه ماشین جدید هست دیروز اومده!
فارق از بحث طراحی واقعا پرفورمنس فنی C2هم در دوران خود و هم در الان خیره کنندس
در دهه 1960 میلادی و به دور از هر گونه قانون محدودکننده ایمنی و استانداردهای مختلف و سختگیرانه، شورولت در ضریب تراکم و خروجی پیشرانههای تولیدی کم نگذاشت. بنابراین، سادهترین پیشرانه 327 قادر به تولید 250 اسببخار قدرت بود. اما در نسخههای دیگر این رقم به ترتیب به 300، 340 و در نهایت 360 و 375 اسببخار (وابسته به سال های تولید) میرسید، که طبیعتا قدرتمندترین مدل از سیستم پاشش سوخت انژکتوری راچستر بهره میگرفت. اما با ورود به لیست انتخاب پیشرانههای حجیم بلوک بزرگ، اعداد و ارقام به شکل غیر قابل باوری رو به آسمان میگذاشت. پیشرانه 396 قابلیت تولید بیش از 390 اسببخار و پیشرانه هیولای 427 اینچی، از 425 تا 450 اسببخار قدرت تولید میکرد. قدرتمندترین نسخه پیشرانه 427، نمونه سه کاربراتور دو دهنه ملقب به Tri-Power با قابلیت تنفس 1282 فوت مکعب بر دقیقه(برابر با 650 لیتر بر دقیقه بود) که با داشتن ضریب تراکم بسیار زیاد 12.5:1، برابر با 450 اسببخار ارزیابی شده بود. حالا ممکنه خیلی ها بگن 7 لیتر اتمسفر 450 اسب بخار چیز زیاد شاخی نیست بله درسته اما در ادامه داستان جالبتر میشه وقتی بفهمیم که آن زمان شرکتهای خودروسازی به منظور کاهش هزینههای بیمه و مالیت وارد بر خودروهای قدرتمند و اسپرت، مجبور به دروغ گفتن بودند. در نتیجه بسیاری از اعداد و ارقام بیان شده در مورد خروجی پیشرانههای تولیدی آن زمان معمولا با حقیقت اختلاف بسیار چشمگیری داشت. شورولت نیز توان تولیدی قدرتمندترین نسخه یعنیBBC 427 را در غیاب سازمانهای ارزیابی و استاندارد امروزی، برابر با 450 اسببخار اما در دور بسیار پایین 4600 عنوان کرد. این در حالی است که کارشناسان توان خروجی واقعی این پیشرانه برابر با 560 اسببخار در دور موتور بالاتر 6400 بیان کردند.
برای شورولت کوروت C2 تنها انتخاب سه گیربکس ممکن بود، سه یا چهار سرعت دستی یا نمونه اتوماتیک دو سرعت پاورگلاید. طبیعتا نمونه دو سرعت اتوماتیک مقبول مشتریان واقع نشد و چهار دستگاه از هر پنج دستگاه C2 تولید شده، با گیربکس چهار سرعت دستی روانه بازار شد.
این خودرو تقریبا برابر با 1.5 تن وزن داشت، که در حدود 200 تا 300 کیلوگرم از پونیها و ماسلهای هم دوره خود سبکتر بود.در نتیجه سادهترین و ضعیفترین نسخه C2 در حدود 8.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساعت میرسید. اما در صورت تجهیز کوروت C2 به قدرتمندترین خط انتقال نیرو، این زمان به رقم استثنایی 4.7 ثانیه کاهش پیدا میکرد. 400 متر رو در 13.5ثانیه طی میکرد و شتاب 0 تا 220 رو در 25 ثانیه طی میکرد.
C2 در آن دوران به سیستم ترمز دیسکی در هر چهار چرخ ار نوع بوستردار با سیلندر ترمز دو مخزن مجهز شد، چرا که پیشرانههای قدرتمند آن نیازمند یک سیستم ایستایی توانمند بود. این سیستم ترمز در آن دوران از جهت توان ایستایی و مقاومت در برابر داغ کردن، بسیار مورد توجه رسانههای تخصصی صنعت خودرو قرار گرفت.
قیمت پایه C2 اون موقع 4320 دلار بود و گرانترین نسخش یعنی 427 هم 1500 دلار گرونتر بود و تقریبا نزدیک به 6 هزار دلار قیمت داشت. تقریبا 80درصد قیمت فراری رقیب رو داشت و البته پوزشو به خاک میمالید😄
هرچی از این ماشین بگم کم گفتم،شاهکار در دوران خود البته یه نکته که وجود داره سیستم تعلیق این خودرو هست که هم جالبه هم عجیب. نسل دوم کوروت یعنیC2 اولین مدل کوروت بود که در جلو و عقب از سیستم تعلیق کاملاً مستقل بهره گرفت و تنها خودرو تاریخ بود که از همان دوران از فنربندی لایهای شمش فلزی عرضی در محور عقب و از نوع فایبرگلس بهره گرفت. این سیستم تعلیق در نوع خود منحصر به فرد، عتیقه و استفاده از آن در یک خودرو اسپرت بسیار عجیب و خیرهکننده بود و جالب اینکه در عین حال بسیار پایدار و کاربردی بود.
Amir Machine
۱۹ اسفند ۱۴۰۱رامین یه باشه بگو و رد شو، بیکاری؟ حیف وقت
R@min
۱۹ اسفند ۱۴۰۱بله اون هم عالی بود. الان چیزی بگم می ترسم این بیچاره بگه موتور کوروت کپی فراریه. نمی دونم دو سال پیش اینجا راجب موتورش با آدمایی مثل مهران ۹۱۱ و ایمان و امین خیلی دوستای دیگه حرف می زدیم اینا ساکت بودن الان زبون دراوردن ؟؟
چقدر بهتره که اگرم حرف و انتقاد و مخالفتی هست مثل شما و خیلی دوستانه دیگه در فضای محترمانه نه تیکه و توهین به علایق دیگران باشه. صنعت خودرو مختص مهندسی هیچ برندی نیست و نخواهد بود.
BMW/M-POWER
۱۹ اسفند ۱۴۰۱کی از فضای محترمانه حرف میزنه
اونی که زبون درآورده اتفاقا خودتی اونم بعد از اون تلنگری که مهران 911 همون موقع بهت زد میدونی که چی میگم؟
اسم مهران 911 ای رو میاره که هنوز هم بهش بگی کوروت چیزی نمیگه جز کپی پیست
مجازیه دیگه کاریش نمیشه کرد
ببینم اگر واقعیت هم بود اینجوری بیچاره بیچاره و زبون درآورده میکردی؟!!
پدال کامنتمو منتشر کن چون همین کلماتو خودش بکار میبره
OM.01
۱۹ اسفند ۱۴۰۱آقای r@min
درخصوص بحث بالا که شما کردید با باید بگم وقتی من میبینم یکی میاد فراری F40 و پورشه 959 و…رو با کوروت C4 مقایسه میکنه و نتیجه میگیره که آشغال بودن و بد بودن و دست به دامان بودن آمریکا به اروپا و…به شخصه فقط میشینم تخمه میخورم میخندم به دانش این فرد! همینو بس!
این مقایسه عین مقایسه لافراری یا پورشه918 با کوروت C6 ZR1 هست و نتیجه گیری برتری فراری یا پورشه… چون در صورت رخ داد چنین مقایسه ای سریع از آن مکان دور میشم در مقایسه C4 با خودروهای عجیب هم لبخند زده و از آنجا دور میشوم.
BMW/M-POWER
۱۹ اسفند ۱۴۰۱پارتی بازی همه جا هست
طرف هر کلمه ای بخواد توی کامنتش بکار میبره بعد که ما همونارو میگیم کامنتمون پاک میشه یا منتشر نمیشه
فقط میگم کاش میشد این آدمارو توی واقعیت هم ملاقات کرد
R@min
۱۹ اسفند ۱۴۰۱😄😄😄 مجازیه دیگه همون زبون در میارن