کوروت SS پروجکت XP-64 مسابقهای که در سال ۱۹۵۷ فقط در یک نمونه توسط زورا دانتوف ساخته شد، ارزشی بین ۵ تا ۷ میلیون دلار دارد.
یکی از افسانهترین و خاصترین کوروتهای تاریخ در شرف یافتن مالکی جدید است. این اما فقط یک خودرو نیست بلکه قطعهای از تاریخ مسابقات است. این ساختهٔ منحصربهفرد شورلت که با نام کوروت SS پروجکت XP-64 شناخته میشود، محصول نبوغ «زورا دانتوف» است. طبق تخمینها، این کوروت خاص که تاریخچهای غنی در مسابقات دارد، ارزشی بین ۵ تا ۷ میلیون دلار خواهد داشت.
دانتوف پسازاینکه نشان داد رانندهٔ مسابقهٔ استقامتی موفقی است، وظیفهٔ ساخت یک خودروی مسابقهای جدید برای شورلت را بر عهده گرفت. در ابتدا، جنرال موتورز ایدهٔ نصب پیشرانهٔ شورلت روی جگوار E تایپ را مطرح کرد ولی دانتوف برنامههای بزرگتری داشت. وی تصمیم گرفت یک خودروی مسابقهای اختصاصی در مرکز مهندسی شورلت تولید کند. بدین منظور، یک شاسی لولهای سبکوزن ساخته شد و سپس بدنهای از منیزیوم روی آن قرار گرفت. هدف این بود که XP-64 تا حد امکان سبک باشد این هدف محقق شد زیرا خودروی نهایی تنها ۸۴۰ کیلوگرم وزن داشت که حدود ۴۵۰ کیلوگرم از کوروت تولیدی معمولی کمتر بود.
پیشرانهٔ این ماشین هم یک نمونهٔ ۴.۶ لیتری V8 با سرسیلندرهای آلومینیومی و سیستم سوخترسانی انژکتوری بود که حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعته دستی صورت میگرفت. ساخت XP-64 و شروع آزمایشهای آن پنج ماه طول کشید و نهایتاً اولین رقابت این خودرو در پیست در مسابقه ۱۲ ساعته سبرینگ در سال ۱۹۵۷ رقم خورد. هرچند این کوروت بسیار سریع بود ولی در طول مسابقه با مشکلاتی مواجه شد و بدنه منیزیومی خودرو کابین را بهطور غیرقابلتحملی داغ کرد.
با وجود این مشکلات، شورلت انجام اصلاحاتی را برای XP-64 برنامهریزی کرده بود که باعث میشود بتواند در مسابقه ۲۴ ساعته لمان همان سال حضور رقابتی داشته باشد. بااینحال، مدت کوتاهی پس از مسابقه سبرینگ، انجمن خودروسازان موافقت کردند که به برنامههای مسابقهای خود با پشتیبانی کارخانه پایان دهند و درنتیجه، پروژه XP-64 ناتمام ماند. البته کوروت SS پروجکت XP-64 علیرغم حضور کوتاهمدت در مسابقه، در تاریخ فراموش نشد زیرا در سال ۱۹۶۷ دانتوف آن را به موزه ایندیاناپلیس اهدا کرد و به یکی از جاذبههای اصلی این موزه تبدیل شد.
این کوروت همچنین در طول سالها در رویدادهای مسابقهای مختلف در سراسر آمریکا هم حضور پیدا کرد. حال چندین دهه پس از اولین حضور مسابقهای XP-64 در سبرینگ، قرار است این ماشین مالک جدیدی پیدا کند. این حراجی توسط ساتبیز انجام خواهد شد.
ممد ژانگولر
۱۷ دی ۱۴۰۳چقدر خاص و زیباست اگه اشتباه نکرده باشم ی جورایی از ی مرسدس بنز مسابقه ایی کپی کرده و جلو و صندوقشو با ی تغیراتی به سبک آمریکایی در آورده . اسم اون بنزو یادم نمیاد
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۱۷ دی ۱۴۰۳چرا از روی باد معده نظر میدید.این نسل اول کوروته و از ۴۵ متری گلشهر هم مشخصه کوروته.
mehran911
۱۸ دی ۱۴۰۳از کجاش مشخصه دقیقا ؟!؟!؟!
ی سر به خرید جگوار D-Type و طراحی مرسدس و استفاده از شاسی مرسدس هم بزنید بد نیست
.
کپی کردن (((حتی در توسعه خاصترین نسخه))) از همان ابتدا بخش بارزی از شخصیت ایشان بود…
سوشیانت
۱۸ دی ۱۴۰۳آره آره کپی میکرده همیشه
منبع: حرف خودم
mehran911
۱۸ دی ۱۴۰۳@سوشیانت
بدیش اینه که حتی ی سرچ ساده هم بلد نیستید ادعای همتون هم …
علی
۱۷ دی ۱۴۰۳بله مدل Mercedes-Benz W 196 R streamlined بود.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Mercedes-Benz_Formel-1-Rennwagen_W_196_R_%281955%29_1Y7A6181_retuschiert.jpg
ممد ژانگولر
۱۷ دی ۱۴۰۳آفرین دقیقا منظورم همین مدل بود خیلی دوسش داشتم
حسن
۱۸ دی ۱۴۰۳بافتن که هزینه نداره
این کوروت 1953 است و این خودرو دقیقا از روی همین طراحی شده
https://cdn-thra.bama.ir/uploads/BamaImages/News/ff3c19f8-5091-4c30-aede-213e39359b41/SideImages/TimelineDetail_636745278947298720.jpg?width=960
زورا خودش خالق این طرح بود بنز از رو این کپی زد
https://cdn-thra.bama.ir/uploads/BamaImages/News/ff3c19f8-5091-4c30-aede-213e39359b41/SideImages/TimelineDetail_636745275591309822.jpg?width=960
حمیدرضا
۱۸ دی ۱۴۰۳اره بنز ماشینش رو قبل از ساخته شدن این مدل کوروت کپی کرده چقدر جالب😂
حسن
۱۸ دی ۱۴۰۳جمید دلبندم میدونم نیاز داری برات توضیح بدن ولی این مدل بنز مال سال 1994-1995 است
کوروت 1953 دست مشتری بود
تعصب کوره
حسن
۱۸ دی ۱۴۰۳حمید دلبندم میدونم نیاز داری برات توضیح بدن ولی این مدل بنز مال سال 1994-1995 است
کوروت 1953 دست مشتری بود
تعصب کوره
علی
۱۸ دی ۱۴۰۳On 4 July 1954, the W 196 streamlined racing car scored an impressive one-two victory by Juan Manuel Fangio and Karl Kling, who crossed the finish line within …
https://mercedes-benz-publicarchive.com/marsClassic/en/instance/ko/Mercedes-Benz-W-196-R-streamlined-racing-car-1954.xhtml?oid=6873
کاش حداقل یه سرچ میکردی آقای شعبان بی مخ توی سال 1954 همین ماشین دوتا پیروزی هم داشته سال 1954 عزیز
مازیار
۱۸ دی ۱۴۰۳راست گفتی حسن
تعصب واقعا کوره
اونقدر که شباهت شدید این کوروت رو با اون بنز که علی بالاتر فرستاده نمیبینه
حسن
۱۸ دی ۱۴۰۳ببخشید 1945-1955
منم منظورم همون 1954 و 5 بود اشتباه تایپی بود جا 5 9 شد
مازیار
۱۸ دی ۱۴۰۳حسن عزیز این کوروت سال ۵۷ ساخته شده سه سال بعد اون بنز. از شباهتش هم چی بگم که … فقط برای خالی نبودن عریضه جلوپنجره کوروت رو گذاشتن روش بقیهاش کار از کپی گذشته انگار اسکن شده
واقعا جالبه آدم بدونه شما موقع کامنت دادن چه فکری میکنید؟ روی مخاطب چه حسابی میکنید؟ روی خودتون چه حسابی میکنید؟ کاش یه بار میگفتید
Siyavash
۱۷ دی ۱۴۰۳چه طراحی جالب و زیبایی داشته.❤️🩹
مزدک
۱۷ دی ۱۴۰۳خداییش اگه کسی از این ماشین داشته، لطف کنه راهنمایی کنه! راضی بودید ازش؟؟؟ بین این و jac s5 موندم! کدوم بهتره بگیرم؟
انصافا مدیونید اگه بدونید و راهنماییم نکنید!!!
AMANTE
۱۷ دی ۱۴۰۳S5 بهتره، این نه کولر داره نه بخاری و نه سقف، تاره مانیتور هم نداره!
Taha Ayoobi
۱۷ دی ۱۴۰۳چه جواهریه
۱ دونه اونم زورا دانتوف
به به
Taha Ayoobi
۱۸ دی ۱۴۰۳کی بالاتر زورا دانتوف
شکیبا
۱۸ دی ۱۴۰۳با عرض پوزش کسی از دوستان میدونه اون قطعه قیف مانند که پشت سر راننده نصب شده چیه و چه کاربردی داره دارم میترکم از کنجکاوی ممنون میشم از دوستان کارشناس بتونن منو از این برزخ نجات بدن
آرین
۱۸ دی ۱۴۰۳مطمعن نیستم ولی فکر کنم نقش پشت سری آیرودینامیک داره
در زمان چپ کردن جلو گیری میکنه از به شدن کله راننده