شورلت

حراج شورلت XP-64، خاص‌ترین و ارزشمندترین کوروت تاریخ

کوروت SS پروجکت XP-64 مسابقه‌ای که در سال ۱۹۵۷ فقط در یک نمونه توسط زورا دانتوف ساخته شد، ارزشی بین ۵ تا ۷ میلیون دلار دارد.

یکی از افسانه‌ترین و خاص‌ترین کوروت‌های تاریخ در شرف یافتن مالکی جدید است. این اما فقط یک خودرو نیست بلکه قطعه‌ای از تاریخ مسابقات است. این ساختهٔ منحصربه‌فرد شورلت که با نام کوروت SS پروجکت XP-64 شناخته می‌شود، محصول نبوغ «زورا دانتوف» است. طبق تخمین‌ها، این کوروت خاص که تاریخچه‌ای غنی در مسابقات دارد، ارزشی بین ۵ تا ۷ میلیون دلار خواهد داشت.

دانتوف پس‌ازاینکه نشان داد رانندهٔ مسابقهٔ استقامتی موفقی است، وظیفهٔ ساخت یک خودروی مسابقه‌ای جدید برای شورلت را بر عهده گرفت. در ابتدا، جنرال موتورز ایدهٔ نصب پیشرانهٔ شورلت روی جگوار E تایپ را مطرح کرد ولی دانتوف برنامه‌های بزرگ‌تری داشت. وی تصمیم گرفت یک خودروی مسابقه‌ای اختصاصی در مرکز مهندسی شورلت تولید کند. بدین منظور، یک شاسی لوله‌ای سبک‌وزن ساخته شد و سپس بدنه‌ای از منیزیوم روی آن قرار گرفت. هدف این بود که XP-64 تا حد امکان سبک باشد این هدف محقق شد زیرا خودروی نهایی تنها ۸۴۰ کیلوگرم وزن داشت که حدود ۴۵۰ کیلوگرم از کوروت تولیدی معمولی کمتر بود.

پیشرانهٔ این ماشین هم یک نمونهٔ ۴.۶ لیتری V8 با سرسیلندرهای آلومینیومی و سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بود که حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس چهار سرعته دستی صورت می‌گرفت. ساخت XP-64 و شروع آزمایش‌های آن پنج ماه طول کشید و نهایتاً اولین رقابت این خودرو در پیست در مسابقه ۱۲ ساعته سبرینگ در سال ۱۹۵۷ رقم خورد. هرچند این کوروت بسیار سریع بود ولی در طول مسابقه با مشکلاتی مواجه شد و بدنه منیزیومی خودرو کابین را به‌طور غیرقابل‌تحملی داغ کرد.

با وجود این مشکلات، شورلت انجام اصلاحاتی را برای XP-64 برنامه‌ریزی کرده بود که باعث می‌شود بتواند در مسابقه ۲۴ ساعته لمان همان سال حضور رقابتی داشته باشد. بااین‌حال، مدت کوتاهی پس از مسابقه سبرینگ، انجمن خودروسازان موافقت کردند که به برنامه‌های مسابقه‌ای خود با پشتیبانی کارخانه پایان دهند و درنتیجه، پروژه XP-64 ناتمام ماند. البته کوروت SS پروجکت XP-64 علیرغم حضور کوتاه‌مدت در مسابقه، در تاریخ فراموش نشد زیرا در سال ۱۹۶۷ دانتوف آن را به موزه ایندیاناپلیس اهدا کرد و به یکی از جاذبه‌های اصلی این موزه تبدیل شد.

این کوروت همچنین در طول سال‌ها در رویدادهای مسابقه‌ای مختلف در سراسر آمریکا هم حضور پیدا کرد. حال چندین دهه پس از اولین حضور مسابقه‌ای XP-64 در سبرینگ، قرار است این ماشین مالک جدیدی پیدا کند. این حراجی توسط ساتبیز انجام خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4235 ديدگاه)

    چقدر خاص و زیباست اگه اشتباه نکرده باشم ی جورایی از ی مرسدس بنز مسابقه ایی کپی کرده و جلو و صندوقشو با ی تغیراتی به سبک آمریکایی در آورده . اسم اون بنزو یادم نمیاد

    موافقم 24
    مخالفم 32
    1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۱۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (370 ديدگاه)

      چرا از روی باد معده نظر میدید.این نسل اول کوروته و از ۴۵ متری گلشهر هم مشخصه کوروته.

      موافقم 19
      مخالفم 32
      1. mehran911

        ۱۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (2133 ديدگاه)

        از کجاش مشخصه دقیقا ؟!؟!؟!
        ی سر به خرید جگوار D-Type و طراحی مرسدس و استفاده از شاسی مرسدس هم بزنید بد نیست
        .
        کپی کردن (((حتی در توسعه خاصترین نسخه))) از همان ابتدا بخش بارزی از شخصیت ایشان بود…

        موافقم 18
        مخالفم 5
        1. سوشیانت

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (3707 ديدگاه)

          آره آره کپی میکرده همیشه
          منبع: حرف خودم

          موافقم 1
          مخالفم 12
        2. mehran911

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (2133 ديدگاه)

          @سوشیانت
          بدیش اینه که حتی ی سرچ ساده هم بلد نیستید ادعای همتون هم …

          موافقم 11
          مخالفم 1
      1. ممد ژانگولر

        ۱۷ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (4235 ديدگاه)

        آفرین دقیقا منظورم همین مدل بود خیلی دوسش داشتم

        موافقم 17
        مخالفم 5
      2. حسن

        ۱۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (2154 ديدگاه)

        بافتن که هزینه نداره
        این کوروت 1953 است و این خودرو دقیقا از روی همین طراحی شده
        https://cdn-thra.bama.ir/uploads/BamaImages/News/ff3c19f8-5091-4c30-aede-213e39359b41/SideImages/TimelineDetail_636745278947298720.jpg?width=960
        زورا خودش خالق این طرح بود بنز از رو این کپی زد
        https://cdn-thra.bama.ir/uploads/BamaImages/News/ff3c19f8-5091-4c30-aede-213e39359b41/SideImages/TimelineDetail_636745275591309822.jpg?width=960

        موافقم 3
        مخالفم 9
        1. حمیدرضا

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (365 ديدگاه)

          اره بنز ماشینش رو قبل از ساخته شدن این مدل کوروت کپی کرده چقدر جالب😂

          موافقم 6
          مخالفم 1
        2. حسن

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (2154 ديدگاه)

          جمید دلبندم میدونم نیاز داری برات توضیح بدن ولی این مدل بنز مال سال 1994-1995 است
          کوروت 1953 دست مشتری بود
          تعصب کوره

          موافقم 1
          مخالفم 5
        3. حسن

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (2154 ديدگاه)

          حمید دلبندم میدونم نیاز داری برات توضیح بدن ولی این مدل بنز مال سال 1994-1995 است
          کوروت 1953 دست مشتری بود
          تعصب کوره

          موافقم 1
          مخالفم 5
        4. علی

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          On 4 July 1954, the W 196 streamlined racing car scored an impressive one-two victory by Juan Manuel Fangio and Karl Kling, who crossed the finish line within …

          https://mercedes-benz-publicarchive.com/marsClassic/en/instance/ko/Mercedes-Benz-W-196-R-streamlined-racing-car-1954.xhtml?oid=6873
          کاش حداقل یه سرچ میکردی آقای شعبان بی مخ توی سال 1954 همین ماشین دوتا پیروزی هم داشته سال 1954 عزیز

          موافقم 5
          مخالفم 1
        5. مازیار

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1047 ديدگاه)

          راست گفتی حسن
          تعصب واقعا کوره
          اونقدر که شباهت شدید این کوروت رو با اون بنز که علی بالاتر فرستاده نمی‌بینه

          موافقم 5
          مخالفم 1
        6. حسن

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (2154 ديدگاه)

          ببخشید 1945-1955
          منم منظورم همون 1954 و 5 بود اشتباه تایپی بود جا 5 9 شد

        7. مازیار

          ۱۸ دی ۱۴۰۳
          سوابق: (1047 ديدگاه)

          حسن عزیز این کوروت سال ۵۷ ساخته شده سه سال بعد اون بنز. از شباهتش هم چی بگم که … فقط برای خالی نبودن عریضه جلوپنجره کوروت رو گذاشتن روش بقیه‌اش کار از کپی گذشته انگار اسکن شده
          واقعا جالبه آدم بدونه شما موقع کامنت دادن چه فکری می‌کنید؟ روی مخاطب چه حسابی می‌کنید؟ روی خودتون چه حسابی می‌کنید؟ کاش یه بار می‌گفتید

  2. Siyavash

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (937 ديدگاه)

    چه طراحی جالب و زیبایی داشته.❤️‍🩹

    موافقم 10
    مخالفم 2
  3. مزدک

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    خداییش اگه کسی از این ماشین داشته، لطف کنه راهنمایی کنه! راضی بودید ازش؟؟؟ بین این و jac s5 موندم! کدوم بهتره بگیرم؟
    انصافا مدیونید اگه بدونید و راهنماییم نکنید!!!

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. AMANTE

      ۱۷ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1911 ديدگاه)

      S5 بهتره، این نه کولر داره نه بخاری و نه سقف، تاره مانیتور هم نداره!

      موافقم 19
      مخالفم 1
  4. Taha Ayoobi

    ۱۷ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4917 ديدگاه)

    چه جواهریه
    ۱ دونه اونم زورا دانتوف
    به به

    موافقم 3
    مخالفم 8
    1. Taha Ayoobi

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (4917 ديدگاه)

      کی بالاتر‌ زورا دانتوف

      موافقم 1
      مخالفم 3
  5. شکیبا

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (56 ديدگاه)

    با عرض پوزش کسی از دوستان میدونه اون قطعه قیف مانند که پشت سر راننده نصب شده چیه و چه کاربردی داره دارم میترکم از کنجکاوی ممنون میشم از دوستان کارشناس بتونن منو از این برزخ نجات بدن

    1. آرین

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (406 ديدگاه)

      مطمعن نیستم ولی فکر کنم نقش پشت سری آیرودینامیک داره
      در زمان چپ کردن جلو گیری می‌کنه از به شدن کله راننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا