با وجود کوروت استینگری ۵۰۰ اسب بخاری، آیا پرداخت ۵۰ هزار دلار بیشتر برای خرید کوروت Z06 یا E-Ray توجیه دارد؟
شورلت کوروت ZR1 جدید با پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو که ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت تولید میکند، یک هیولای مطلق خواهد بود. تا همین یک دهه پیس، چنین قدرتی فقط در هایپرکارهای میلیون دلاری دیده میشود اما امروز در یک کوروت ۱۸۰ هزار دلاری در دسترس خواهد بود. علاوه بر این، با حدود یکسوم این رقم، میتوانید سراغ C8 استینگری پایه با قدرتی نزدیک به ۵۰۰ اسب بخار بروید درحالیکه مدل هیبریدی E-Ray و نسخهٔ متمرکز بر پیست Z06 هم به ترتیب با ۶۵۰ و ۶۷۰ اسب بخار قدرت هم قابل خریداری هستند.
اینها اعداد چشمگیری هستند ولی بااینحال، در چنین سطح بالایی از قدرت و پرفورمنس، این سؤال مطرح میشود که وقتی رانندگی با یک خودروی اسپرت ۵۰۰ اسب بخاری برای اکثر رانندگان معمولی بسیار هیجانانگیز است، رفتن سراغ مدلهایی با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت چقدر تفاوت ایجاد میکند؟ برای فهم بهتر این موضوع، مثالی از دنیای تکنولوژی میزنیم. جهش کیفیت ویدئوها از نوارهای VHS به DVD بسیار زیاد بود اما از بلوری به 4K چطور؟ قطعاً بسیار کمتر. همین موضوع در مورد خودروها هم صدق میکند و اکثر مردم نمیتوانند پیشرفتهایی مثلاً در Z06 نسبت به استینگری صورت گرفته است را تشخیص دهند. البته مطمئناً رانندگان زیادی هستند که میتوانند اختلاف بین این دو نسخه از کوروت را کاملاً درک کنند ولی برای خریداران معمولی که تجربهٔ کریس هریس یا جرمی کلارکسون را ندارند، ۵۰۰ اسب بخار آنقدر کافی و هیجانانگیز است که توجیه پرداخت ۵۰ هزار دلار اضافی برای خرید Z06 را دشوار میکند.
برای درک بهتر این موضوع، یک یوتیوبر بنام «جوی راسول» که رانندهٔ حرفهای نیست، راهی پارک موتوراسپرت در موزهٔ ملی کوروت در کنتاکی شده تا با هر سه نسخهٔ کنونی کوروت در پیست رانندگی کند. وی یک رانندهٔ مسابقهای آماتور است که از یک تویوتا یاریس با قدرت زیر ۲۰۰ اسب بخار استفاده میکند؛ بنابراین، جوی گزینهای عالی برای این آزمایش محسوب میشود. کوروت نیز برای انجام این آزمایش انتخاب مناسبی بهحساب میآید زیرا دلیل اصلی اینکه جنرال موتور نسل C8 را به ترکیب موتور وسط تغییر داد، ادامهٔ افزایش قدرت و بهبود پرفورمنس فراتر از چیزی بود که در پلتفرم موتور جلو امکان اجرا داشت. البته بین این نسخهها تفاوتی غیر از قدرت هم وجود دارد زیرا E-Ray چهارچرخ محرک است و Z06 با مجموعهای از قطعات پرفورمنس اضافی ارائه میشود ولی ویژگی اصلی این خودروها در قدرت خلاصه میشود و ما هم روی همین موضوع تمرکز داریم.
بنابراین، آیا جوی بهعنوان یک رانندهٔ معمولی میتواند این تفاوت را احساس کند؟ هم بله و هم نه. از نگاه او، استینگری و Z06 بسیار شبیه به هم احساس میشوند. وی در پایان ویدئوی زیر بهعنوان نتیجهگیری میگوید، Z06 و استینگری فرمول ساخت یکسانی دارند و Z06 صرفاً شبیه یک استینگری قویتر احساس میشود. به عقیدهٔ او، رانندگی با این دو نسخه، مثل خوردن یک ظرف بزرگ و یک ظرف کوچک از یک نوع نوشیدنی است. در مورد E-Ray اما سامانهٔ چهارچرخ محرک در پیچها اعتمادبهنفس بیشتری ایجاد میکند و چسبندگی خودرو هنگام خروج از پیچها بهتر است. بااینحال، به گفتهٔ جوی، قدرت اضافی E-Ray که از طریق سیستم هیبریدی ایجاد شده، بیشتر میتواند راننده را به دردسر بیندازد تا اینکه مزیت کاربردی داشته باشد درحالیکه Z06 با چسبندگی مکانیکی و ارتباط بهتر، خودرویی قابل پیشبینیتر به نظر میرسد.
مزیت اصلی E-Ray، سامانهٔ چهارچرخ محرک است که همراه با گشتاور فوری موتور الکتریکی جلو، هنگام شروع حرکت و در خط مستقیم سرعت و شتاب فوقالعادهای را فراهم میکند درحالیکه Z06 برای فتح پیستها طراحی شده است. بهطورکلی، از دید جوی، همه چیز قدرت نیست. از بین این سه خودرو، قویترین مدل یعنی Z06 موردعلاقهٔ او نیست و از بین استینگری و E-Ray هم اولی را انتخاب میکند و ترجیح میدهد با اختلاف قیمت استینگری، اقدام به خرید لاستیکهای بهتر کند.
مشخصات فنی
کوروت استینگری | کوروت E-Ray | کوروت Z06 | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 | ۶.۲ لیتری V8 هیبریدی | ۵.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۴۹۵ اسب بخار | ۶۵۰ اسب بخار | ۶۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۷ نیوتن متر | ۸۰۷ نیوتن متر | ۶۲۵ نیوتن متر |
قیمت پایه | ۷۰,۰۰۰ دلار | ۱۰۸,۵۹۵ دلار | ۱۱۳,۷۹۵ دلار |
هراکلیوس
۴ آبان ۱۴۰۳فقطe ray
(Ali(chevynova
۴ آبان ۱۴۰۳مثل همیشه عالی
اصلا مهم نیست کدوم برتر باشه ، همین که کوروت داری یعنی بردی
اصالت ۷۱ ساله با قیمت عالی و پرفورمنسی در حد ماشینهای بالای ۳۰۰ هزار دلاری رو داره شورولت در یک پکیج اصالتمند به اسم کوروت عرضه میکنه که ماشالاه داره
Saeed Jame
۴ آبان ۱۴۰۳ماشالله شروع شد🤣
SMS
۴ آبان ۱۴۰۳بنظرم یاZ06 یا ZR1 بقیش پول هدر کردنه
وقتی پول می دی حداقل یه خوبشو بگیر
johnmarston
۴ آبان ۱۴۰۳یعنی واقعاً یه ماشین هیبریدی با هیولای z06 فرقی نداره؟
amirkhanzadeh
۴ آبان ۱۴۰۳هیچ کدوم حقیقت نمی ارزند
فقط نگاه به ظاهر قطاعات به کار رفته تو بدنه و موتور خودرو بی کیفیت بودن ماشین رو نشون میده
که ما رو یاد سال های اولیه تولید موستانگ می ندازه که بیشترین آمار شکایت رو تو اون دهه 60 داشت
Ali
۵ آبان ۱۴۰۳مقاله ای که پدال درمورد رضایت بخش ترین خودروهای ۲۰۲۳ پخش کرده دیدی؟
برو بخونش عزیزم.
Y_Rons
۱۸ آبان ۱۴۰۳کسی این ماشینو میخره که عشق ماشینه و پرفمنسشو می خواد هندلینگ و شتابشو می خواد نه امنیتو و نسبات به پولی که میدی پرفمنس خیلی خوبی بهت میده خوب باید از یه ورش کم کنه بزاره رو پیشرانش دیگه از کیفت بدنش کم کرده
خسته
۴ آبان ۱۴۰۳هر سه عالییییییی 🔥
Siyavash
۴ آبان ۱۴۰۳حال ندارم فیلم رو ببینم اگه کسی دیده بگه ببینم تایم میزنن و اگه زدن چه تایمی زدن؟
Galant.VR4(JDM)
۴ آبان ۱۴۰۳اخه کی میاد میلیون دلار بده به هایپر کار که اینجا شورولت با 180 هزار دلارکارو در میاره؟!!
هر سه نسخه تمرکز روی یه کار رو دارن
استینگری صرفا یه پیشدرآمد و گزینه عالی اقتصادی هستش و طبق چیزی چه من از کوروت میدونم e.ray توی پیست بهتر جواب میده.
هدف نسخه هیبرید، باکمک چهارچرخ گرفتن گشتاور انی بدو ورود و خروج پیچها هست که که چابکی لازم رو داشته باشه کلا توی خودروهای پیستمحور اون سرعت نهایی در نقطه آخر پیچ قسمت بزرگی از تایم رو مشخص میکنه حالا جدا از شتاب ثانویه, کسی که دنبال هیجان تو پیست باشه E.ray رو انتخاب میکنه
من خودم عشق نسخه استینگری رو دارم میشه با V8 زیر کاپوتش عشق کنی یه تیون ساده با کیت اگزوز خوب کارو در میاره.
رخ کارو دریاب
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/Corvette-1.jpg
C4
۴ آبان ۱۴۰۳ظاهر سلیقه ایه اما بنظرم جا داشت که بهترم بشه
مخصوصا چراغ ها و دیلایت
انگار میخواسته یه طرح زیبا و نفس گیر از آب دربیاد اما تا ۸۰ درصد رفته و گیرکرده
یکم پختگی و ظرافت اگر اضافه بشه عالی میشه
hosen
۴ آبان ۱۴۰۳شخصا عاشق z06 ام
موتور lt6 جنرالموتورز اونقدری خوب هست که به گزینه دیگه ای حتی فکرم نکنیم.
Taha Ayoobi
۵ آبان ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/vision/best-v8-engines-of-all-time/#lt6_%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%84%D8%AA
مورد آخر
آریا
۴ آبان ۱۴۰۳به نظرم e_ray خوبه هم قدرت خوبی داره هم قیمتش مناسبه ولی zr1 قیمتش بالاست البته اگه از کارخونه بخری 180 هزار دلاره تو بازار قطعا میره بالای 200تا
که با این قیمت من ترجیح میدم هوارکان یا مکلارن 720 بخرم تا zr1
JaMsHiD_R1988
۴ آبان ۱۴۰۳طبق تجربه تو بازی GT7
مهم ترین مولفه سیستم تعلیق و چسبندگیه . بطوری که میشه گفت به جرعت تمام لامبورگینی ها و فراری ها و آلمانی ها و آمریکایی ها مخصوصا ماسل کار ها سر پیچ ها لنگر میندازن و موقع ترمر شیرجه میرن و تهشون در میره
و باید با سیستم تعلیق قابل تنظیم تعویض بشن که بشه میزان ارتعاش و تراول و کمبر و ارتفاع رو تنظیم کنی
مولفه دیگه هم چسبندگی هست که به داون فورس و لاستیک مربوطه
اونقدر این مولفه ها مهم هست که میشه گفت با استفاده از سیستم تعلیق خشک و مسابقه ای و لاستیک اسلیک بر روی لنسر نسل سه با کیت اگزوز و هدرز و مکش و کیت کلاچ و ترمز میتونه با اونتادور توی نوربرگ رینگ مسابقه بده . از قدرت مهم تر چسبندگی و سیستم تعلیقه که تمام سوپر اسپرت ها ازش محروم هستن . جدیداش رو مثل W1 و F80 که داون فورس ماورایی دارن رو ندیدم ولی فکر کنم از پیشینیانشون توی پیست بسیار بسیار بهتر عمل کنن
پیرمرد قدیمی
۵ آبان ۱۴۰۳بزرگوار همه اینارو از بازی فهمیدید که کوچکترین شباهتی با واقعیت نداره؟
نه تنها سری گرن توریسمو که صرفا فقط یه بازی پیست محوره بلکه سری فورتزا موتور اسپرت و سری فورتزا هورایزن هم بدرد یادگیری و تحلیل کارشناسان بدون مدرک نمیخوره.
فقط میشه سرگرم شد و از هندلینگ ماشین های بازی به عنوان (جوک) روز رو سپری کرد.
JaMsHiD_R1988
۵ آبان ۱۴۰۳فکر نکنم آنچنان هم که میگید کوچک ترین شباهتی به واقعیت نداره
چون اگر اینشکلی نبود ، ۲۷۰ روز صرف ساخت خودرو بر اساس اسکن لیزری و تست درایوشون رو انجام نمیدادن . و مسابقه دهندگان و آدم های بزرگی مثل ورشتاپن و چارلز لکرک این بازی هارو انجام نمیدادن و یه آکادمی که راننده های بازی رو به راننده های واقعیت تبدیل میکرد از این بازی بیرون نمیومد . نمیگم اونقدر خوب و شبیه ساز بود که هر راننده شبیه ساز میتونه با مکس رقابت کنه ، نه . همشون در حد مقام های دوم و سوم و چهارم و …. توی مسابقات استقامتی بودن . ولی بازم که راننده مسابقات شدن !
در کل منظورم اینه که ، در اون حد هم که شما میگید آرکید نیست .
درسته کاملا کپی از واقعیت نیست
ولی کم نزدیک به واقعیت هم نیست
و بعدش
دقیقا نمونه حرف هایی که زدم هست
رکورد زینگر 21C در مقابل آلپین A110 پایکس پیک و پورشه 911 GT3 کاپ
اون دو با قدرت نصف زینگر ، رکورد بهتری رو توی گودوود ثبت کردن
Mosafer
۴ آبان ۱۴۰۳واقعا برای افراد آماتور 500 اسب خیلی عالیه و شاید بیشتر از این رو یا متوجه نشدیم یا به دردسر بندازه ادمو.
حسن
۴ آبان ۱۴۰۳کوروت و دیگر هیچ
فرقی نداره چی باشه فقط کوروت باشه
حسن
۴ آبان ۱۴۰۳الان که مدل جدید اومده نمیشه بگن مدلهای قدیم حلالن
مثلا الان سی 8 جدیده حرام باشه
بگن سی 7 قدیمیه حلاله
یا بگن سی 7 اگه زیر افتاب بمونه حلال میشه وارد کنن بخریم من دائم میزنم زیر افتاب
وژدانا میگم
M power
۵ آبان ۱۴۰۳درسته ماشینه خوبیه با قیمت مناسب ولی ارزش نگه داری طولانی مدت نداره
اون ماشینای بالای سیصدهزارتا ارزششون بیشتره حتی شاید موقع فروش گرونترم بفروشی
ابوالفضل
۵ آبان ۱۴۰۳نام کوروت که اعتبار داره
هر نسخه ای که تولید بشه عالیه
Taha Ayoobi
۵ آبان ۱۴۰۳همه شون عالین، چون کوروتان.