شورلت

مقایسه کوروت استینگری، Z06 و E-Ray در پیست؛ تفاوت در شرایط واقعی!

با وجود کوروت استینگری ۵۰۰ اسب بخاری، آیا پرداخت ۵۰ هزار دلار بیشتر برای خرید کوروت Z06 یا E-Ray توجیه دارد؟

شورلت کوروت ZR1 جدید با پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو که ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، یک هیولای مطلق خواهد بود. تا همین یک دهه پیس، چنین قدرتی فقط در هایپرکارهای میلیون دلاری دیده می‌شود اما امروز در یک کوروت ۱۸۰ هزار دلاری در دسترس خواهد بود. علاوه بر این، با حدود یک‌سوم این رقم، می‌توانید سراغ C8 استینگری پایه با قدرتی نزدیک به ۵۰۰ اسب بخار بروید درحالی‌که مدل هیبریدی E-Ray و نسخهٔ متمرکز بر پیست Z06 هم به ترتیب با ۶۵۰ و ۶۷۰ اسب بخار قدرت هم قابل خریداری هستند.

این‌ها اعداد چشمگیری هستند ولی بااین‌حال، در چنین سطح بالایی از قدرت و پرفورمنس، این سؤال مطرح می‌شود که وقتی رانندگی با یک خودروی اسپرت ۵۰۰ اسب بخاری برای اکثر رانندگان معمولی بسیار هیجان‌انگیز است، رفتن سراغ مدل‌هایی با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت چقدر تفاوت ایجاد می‌کند؟ برای فهم بهتر این موضوع، مثالی از دنیای تکنولوژی می‌زنیم. جهش کیفیت ویدئوها از نوارهای VHS به DVD بسیار زیاد بود اما از بلوری به ۴K چطور؟ قطعاً بسیار کمتر. همین موضوع در مورد خودروها هم صدق می‌کند و اکثر مردم نمی‌توانند پیشرفت‌هایی مثلاً در Z06 نسبت به استینگری صورت گرفته است را تشخیص دهند. البته مطمئناً رانندگان زیادی هستند که می‌توانند اختلاف بین این دو نسخه از کوروت را کاملاً درک کنند ولی برای خریداران معمولی که تجربهٔ کریس هریس یا جرمی کلارکسون را ندارند، ۵۰۰ اسب بخار آن‌قدر کافی و هیجان‌انگیز است که توجیه پرداخت ۵۰ هزار دلار اضافی برای خرید Z06 را دشوار می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع، یک یوتیوبر بنام «جوی راسول» که رانندهٔ حرفه‌ای نیست، راهی پارک موتوراسپرت در موزهٔ ملی کوروت در کنتاکی شده تا با هر سه نسخهٔ کنونی کوروت در پیست رانندگی کند. وی یک رانندهٔ مسابقه‌ای آماتور است که از یک تویوتا یاریس با قدرت زیر ۲۰۰ اسب بخار استفاده می‌کند؛ بنابراین، جوی گزینه‌ای عالی برای این آزمایش محسوب می‌شود. کوروت نیز برای انجام این آزمایش انتخاب مناسبی به‌حساب می‌آید زیرا دلیل اصلی اینکه جنرال موتور نسل C8 را به ترکیب موتور وسط تغییر داد، ادامهٔ افزایش قدرت و بهبود پرفورمنس فراتر از چیزی بود که در پلت‌فرم موتور جلو امکان اجرا داشت. البته بین این نسخه‌ها تفاوتی غیر از قدرت هم وجود دارد زیرا E-Ray چهارچرخ محرک است و Z06 با مجموعه‌ای از قطعات پرفورمنس اضافی ارائه می‌شود ولی ویژگی اصلی این خودروها در قدرت خلاصه می‌شود و ما هم روی همین موضوع تمرکز داریم.

بنابراین، آیا جوی به‌عنوان یک رانندهٔ معمولی می‌تواند این تفاوت را احساس کند؟ هم بله و هم نه. از نگاه او، استینگری و Z06 بسیار شبیه به هم احساس می‌شوند. وی در پایان ویدئوی زیر به‌عنوان نتیجه‌گیری می‌گوید، Z06 و استینگری فرمول ساخت یکسانی دارند و Z06 صرفاً شبیه یک استینگری قوی‌تر احساس می‌شود. به عقیدهٔ او، رانندگی با این دو نسخه، مثل خوردن یک ظرف بزرگ و یک ظرف کوچک از یک نوع نوشیدنی است. در مورد E-Ray اما سامانهٔ چهارچرخ محرک در پیچ‌ها اعتمادبه‌نفس بیشتری ایجاد می‌کند و چسبندگی خودرو هنگام خروج از پیچ‌ها بهتر است. بااین‌حال، به گفتهٔ جوی، قدرت اضافی E-Ray که از طریق سیستم هیبریدی ایجاد شده، بیشتر می‌تواند راننده را به دردسر بیندازد تا اینکه مزیت کاربردی داشته باشد درحالی‌که Z06 با چسبندگی مکانیکی و ارتباط بهتر، خودرویی قابل پیش‌بینی‌تر به نظر می‌رسد.

مزیت اصلی E-Ray، سامانهٔ چهارچرخ محرک است که همراه با گشتاور فوری موتور الکتریکی جلو، هنگام شروع حرکت و در خط مستقیم سرعت و شتاب فوق‌العاده‌ای را فراهم می‌کند درحالی‌که Z06 برای فتح پیست‌ها طراحی شده است. به‌طورکلی، از دید جوی، همه چیز قدرت نیست. از بین این سه خودرو، قوی‌ترین مدل یعنی Z06 موردعلاقهٔ او نیست و از بین استینگری و E-Ray هم اولی را انتخاب می‌کند و ترجیح می‌دهد با اختلاف قیمت استینگری، اقدام به خرید لاستیک‌های بهتر کند.

مشخصات فنی

کوروت استینگری کوروت E-Ray کوروت Z06
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 ۶.۲ لیتری V8 هیبریدی ۵.۵ لیتری V8
قدرت ۴۹۵ اسب بخار ۶۵۰ اسب بخار ۶۷۰ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر ۸۰۷ نیوتن متر ۶۲۵ نیوتن متر
قیمت پایه ۷۰,۰۰۰ دلار ۱۰۸,۵۹۵ دلار ۱۱۳,۷۹۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۳ رای
منبع
TheDrive

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. هراکلیوس

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (229 ديدگاه)

    فقطe ray

    موافقم 4
    مخالفم 24
    1. (Ali(chevynova

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (7310 ديدگاه)

      مثل همیشه عالی
      اصلا مهم نیست کدوم برتر باشه ، همین که کوروت داری یعنی بردی
      اصالت ۷۱ ساله با قیمت عالی و پرفورمنسی در حد ماشینهای بالای ۳۰۰ هزار دلاری رو داره شورولت در یک پکیج اصالتمند به اسم کوروت عرضه میکنه که ماشالاه داره

      موافقم 28
      مخالفم 17
      1. Saeed Jame

        ۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (16 ديدگاه)

        ماشالله شروع شد🤣

        موافقم 3
        مخالفم 4
        1. SMS

          ۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (524 ديدگاه)

          بنظرم ‌‌یاZ06 یا ZR1 بقیش پول هدر کردنه
          وقتی پول می دی حداقل یه خوبشو بگیر

      2. johnmarston

        ۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (150 ديدگاه)

        یعنی واقعاً یه ماشین هیبریدی با هیولای z06 فرقی نداره؟

        موافقم 2
        مخالفم 2
      3. amirkhanzadeh

        ۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (921 ديدگاه)

        هیچ کدوم حقیقت نمی ارزند
        فقط نگاه به ظاهر قطاعات به کار رفته تو بدنه و موتور خودرو بی کیفیت بودن ماشین رو نشون میده
        که ما رو یاد سال های اولیه تولید موستانگ می ندازه که بیشترین آمار شکایت رو تو اون دهه 60 داشت

        موافقم 4
        مخالفم 4
  2. خسته

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    هر سه عالییییییی 🔥

    موافقم 17
    مخالفم 1
  3. Siyavash

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (756 ديدگاه)

    حال ندارم فیلم رو ببینم اگه کسی دیده بگه ببینم تایم میزنن و اگه زدن چه تایمی زدن؟

    موافقم 10
    مخالفم 1
  4. Galant.VR4(JDM)

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1034 ديدگاه)

    اخه کی میاد میلیون دلار بده به هایپر کار که اینجا شورولت با 180 هزار دلارکارو در میاره؟!!

    هر سه نسخه تمرکز روی یه کار رو دارن
    استینگری صرفا یه پیش‌درآمد و گزینه عالی اقتصادی هستش و طبق چیزی چه من از کوروت میدونم e.ray توی پیست بهتر جواب میده.
    هدف نسخه هیبرید، باکمک چهارچرخ گرفتن گشتاور انی بدو ورود و خروج پیچ‌ها هست که که چابکی لازم رو داشته باشه کلا توی خودرو‌های پیست‌محور اون سرعت نهایی در نقطه آخر پیچ‌ قسمت بزرگی از تایم رو مشخص میکنه حالا جدا از شتاب ثانویه, کسی که دنبال هیجان تو پیست باشه E.ray رو انتخاب میکنه
    من خودم عشق نسخه استینگری رو دارم میشه با V8 زیر کاپوتش عشق کنی یه تیون ساده با کیت اگزوز خوب کارو در میاره.
    رخ کارو دریاب
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/Corvette-1.jpg

    موافقم 4
    مخالفم 12
    1. C4

      ۴ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (18 ديدگاه)

      ظاهر سلیقه ایه اما بنظرم جا داشت که بهترم بشه
      مخصوصا چراغ ها و دیلایت
      انگار میخواسته یه طرح زیبا و نفس گیر از آب دربیاد اما تا ۸۰ درصد رفته و گیرکرده
      یکم پختگی و ظرافت اگر اضافه بشه عالی میشه

      موافقم 16
      مخالفم 1
  5. hosen

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (477 ديدگاه)

    شخصا عاشق z06 ام
    موتور lt6 جنرال‌موتورز اونقدری خوب هست که به گزینه دیگه ای حتی فکرم نکنیم.

    موافقم 10
  6. آریا

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    به نظرم e_ray خوبه هم قدرت خوبی داره هم قیمتش مناسبه ولی zr1 قیمتش بالاست البته اگه از کارخونه بخری 180 هزار دلاره تو بازار قطعا می‌ره بالای 200تا
    که با این قیمت من ترجیح میدم هوارکان ‌یا مک‌لارن 720 بخرم تا zr1

    موافقم 7
    مخالفم 8
  7. JaMsHiD_R1988

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2631 ديدگاه)

    طبق تجربه تو بازی GT7
    مهم ترین مولفه سیستم تعلیق و چسبندگیه . بطوری که میشه گفت به جرعت تمام لامبورگینی ها و فراری ها و آلمانی ها و آمریکایی ها مخصوصا ماسل کار ها سر پیچ ها لنگر میندازن و موقع ترمر شیرجه میرن و تهشون در می‌ره
    و باید با سیستم تعلیق قابل تنظیم تعویض بشن که بشه میزان ارتعاش و تراول و کمبر و ارتفاع رو تنظیم کنی
    مولفه دیگه هم چسبندگی هست که به داون فورس و لاستیک مربوطه
    اونقدر این مولفه ها مهم هست که میشه گفت با استفاده از سیستم تعلیق خشک و مسابقه ای و لاستیک اسلیک بر روی لنسر نسل سه با کیت اگزوز و هدرز و مکش و کیت کلاچ و ترمز می‌تونه با اونتادور توی نوربرگ رینگ مسابقه بده . از قدرت مهم تر چسبندگی و سیستم تعلیقه که تمام سوپر اسپرت ها ازش محروم هستن . جدیداش رو مثل W1 و F80 که داون فورس ماورایی دارن رو ندیدم ولی فکر کنم از پیشینیانشون توی پیست بسیار بسیار بهتر عمل کنن

    موافقم 3
    مخالفم 4
    1. پیرمرد قدیمی

      ۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (194 ديدگاه)

      بزرگوار همه اینارو از بازی فهمیدید که کوچکترین شباهتی با واقعیت نداره؟
      نه تنها سری گرن توریسمو که صرفا فقط یه بازی پیست محوره بلکه سری فورتزا موتور اسپرت و سری فورتزا هورایزن هم بدرد یادگیری و تحلیل کارشناسان بدون مدرک نمیخوره.
      فقط میشه سرگرم شد و از هندلینگ ماشین های بازی به عنوان (جوک) روز رو سپری کرد.

  8. Mosafer

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    واقعا برای افراد آماتور 500 اسب خیلی عالیه و شاید بیشتر از این رو یا متوجه نشدیم یا به دردسر بندازه ادمو.

  9. حسن

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2027 ديدگاه)

    کوروت و دیگر هیچ
    فرقی نداره چی باشه فقط کوروت باشه

    موافقم 6
    مخالفم 6
  10. حسن

    ۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2027 ديدگاه)

    الان که مدل جدید اومده نمیشه بگن مدلهای قدیم حلالن
    مثلا الان سی 8 جدیده حرام باشه
    بگن سی 7 قدیمیه حلاله
    یا بگن سی 7 اگه زیر افتاب بمونه حلال میشه وارد کنن بخریم من دائم میزنم زیر افتاب
    وژدانا میگم

    موافقم 4
    مخالفم 3
  11. M power

    ۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (321 ديدگاه)

    درسته ماشینه خوبیه با قیمت مناسب ولی ارزش نگه داری طولانی مدت نداره
    اون ماشینای بالای سیصدهزارتا ارزششون بیشتره حتی شاید موقع فروش گرونترم بفروشی

    موافقم 2
    مخالفم 3
  12. ابوالفضل

    ۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (302 ديدگاه)

    نام کوروت که اعتبار داره
    هر نسخه ای که تولید بشه عالیه

  13. Taha Ayoobi

    ۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4048 ديدگاه)

    همه شون عالین، چون کوروت‌ان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا