در این مطلب ویژگیهای دو کوروت جنجالی تاریخ یعنی C4 ZR1 سال ۱۹۹۰ و C8 ZR1 سال ۲۰۲۵ را باهم مقایسه میکنیم.
برای بیش از سه دهه، نام ZR1 نشاندهندهٔ اوج پرفورمنس کوروت بوده است. هرچند این نام اولین بار در سال ۱۹۷۰ در قالب پکیجی برای کوروت C3 متولد شد ولی اولین ZR1 واقعی در سال ۱۹۹۰ و در قالب سوپراسپرتی فوقالعاده به بازار آمد و حالا در سال ۲۰۲۵ کوروت ZR1 یک بار دیگر بازگشته و این بار پرفورمنس کوروت را به قلمروی هایپرکارها سوق داده است. ۳۵ سال بین این دو خودرو اختلاف سن وجود دارد ولی مأموریت هردو یکسان است: به دنیا نشان دهند که آمریکا چطور میتواند یک سوپراسپرت بسازد. بااینحال، طی سالها، صنعت خودروسازی تغییر کرده و هرچند این کوروتها هردو نشان افسانهای ZR1 را دارند ولی بسیار باهم متفاوت هستند.
ریشههای ZR1
کوروت C4 در سال ۱۹۸۴ بهعنوان پیشرفتهترین و رقابتیترین کوروت تاریخ به بازار آمد. C4 با پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8، ترمزهای قدرتمند و سیستم تعلیق جدید، خودروی اسپرت بسیار شایان توجهی بود. بااینحال، در دههٔ ۸۰ همهچیز بهسرعت در حال تغییر بود و برخی مقامات جنرال موتورز نگران بودند که این شرکت از پیشرفتهای رقبا عقب بماند. خوشبختانه اما جنرال موتورز در سال ۱۹۸۶ لوتوس را تصاحب کرد و توانست به تکنولوژی فرمول یک دست پیدا کند. بدین ترتیب، یک گروه اختصاصی سراغ لوتوس رفتند تا کوروت را به یک سوپراسپرت واقعی تبدیل کنند. جنرال موتورز اما نمیخواست سوپراسپرتی بسازد که صرفاً مناسب پیست باشد و رانندگی روزمره هم همچنان موردتوجه بود. هدف ساخت خودرویی بود که در رانندگیهای شهری هم بهاندازهٔ هنگام حرکت با سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت راحت باشد.
برای نامگذاری این مدل هم مردان جنرال موتورز سراغ نامی رفتند که حدود بیست سال قبل برای اولین بار برای نسخهٔ پرفورمنس بالای کوروت C3 استفاده شده بود. سرانجام کوروت ZR1 در سال ۱۹۸۹ آماده و راهی یک تور نمایشی جهانی شد. آخرین توقف این تور در ژنو سوئیس یعنی دقیقاً در حیات خلوت خودروسازانی مثل پورشه، مرسدس و فراری بود. جنرال موتورز مطمئن بود که این کوروت موفق عمل خواهد کرد. حال ۳۵ سال بعد، شورلت دوباره با ZR1 جنجال به راه انداخته است. درحالیکه مدل قبلی برای کشتن غولها ساخته شده بود، ZR1 جدید با ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت، برای به زیر کشیدن پادشاهان طراحی شده است. این ماشین حاصل بیش از ۱۰۰ سال تجربهٔ جنرال موتورز در خودروسازی است.
قدرت و پرفورمنس
چیزی که C4 ZR1 را به کوروت فوقالعادهای تبدیل کرد پیشرانه بود. این موتوری اختصاصی با نام LT5 بود که پس از مذاکرات «راس جی» مدیر مهندسی پیشرانهٔ جنرال موتورز با «تونی راد» مدیر مهندسی لوتوس در سال ۱۹۸۴ ساخته شد. در توسعهٔ این موتور، استفاده از توربوشارژر هم مطرح شد ولی به خاطر هزینهٔ بالا تصمیم بر این شد که موتور تنفس طبیعی باشد. این موتور V8 با ساختار آلومینیومی، چهار میل بادامک و ۳۲ سوپاپ، پیشرفتهترین پیشرانهای بود که تا آن زمان روی کوروت نصب شد. قطر سیلندر این موتور ابتدا ۱۱۵ میلیمتر در نظر گرفته شده بود که امکان استفاده از سوپاپهای بزرگتر را میداد و موتور میتوانست حدود ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند ولی قطر سیلندر توسط مهندس ارشد جنرال موتورز به ۱۱۲ میلیمتر کاهش پیدا کرد تا هماندازهٔ موتورهای V8 بلوک کوچک این شرکت باشد و درنتیجه، قدرت کاهش یافت.
درنهایت، این موتور با ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور در سینهٔ کوروت قرار گرفت و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۴.۴ ثانیهای را فراهم کرد. این خودرو که به گیربکس شش سرعتهٔ دستی جدید ZF مجهز شده بود، به دلیل تعادل قدرت و قابلیت استفاده مورد تحسین قرار گرفت. از سوی دیگر، C8 ZR1 خودروی کاملاً متفاوتی است. ترکیب موتور وسط این خودرو از همان ابتدا تعادل بهتری را فراهم میکند و اجازه میدهد تا شورلت روی ارتقاء قدرت تمرکز کند. مردان شورلت کار خود را با موتور ۵.۵ لیتری LT6 تنفس طبیعی Z06 آغاز کردند که ۶۷۰ اسب بخار قدرت دارد. برای تبدیل این موتور به LT7، از سرسیلندرهای جدید، محفظه احتراق بزرگتر، سیستم ورود هوای کاملاً جدید و دو توربوشارژر عظیم تک اسکرول استفاده شده است. با این تغییرات، موتور LT7 حالا ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند تا قویترین و سریعترین کوروت تاریخ خلق شود که ظرف تنها ۲.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
طراحی و مهندسی
قدرت تنها یک تکه از پازل است و در دیگر قسمتها، این دو ZR1 تفاوتهایی اساسی باهم دارند. C4 ZR1 در قیاس با سوپرکارهای امروزی ظاهری ساده داشت. این خودرو بهجز نمای عقب منحصربهفرد با چراغهای مربعی و ۷۵ میلیمتر عرض بیشتر، تفاوت چندانی با کوروت C4 معمولی نداشت. ZR1 سال ۱۹۹۰ خودرویی کاملاً همهکاره بود و میتوانست در شهر بدون جلبتوجه عابرین تردد کند و درعینحال سوپراسپرتهای را پشت سر بگذارد. ZR1 جدید اما خصوصاً با پکیج Z07 ظاهری کاملاً تهاجمی دارد. ورودیهای هوای عظیم جلو، دریچهٔ بزرگی روی کاپوت جلو، ورودیهای هوای جانبی بزرگتر و بازگشت طراحی نمادین شیشهٔ عقب دوقسمتی که هوای داغ را از محفظهٔ موتور خارج میکند از ویژگیهای ظاهری این کوروت هستند. با سفارش پکیج ZTK نیز بال عقب عظیم، اسپلیتر جلوی بزرگتر و بالههای طرفین دماغه اضافه میشود که در حداکثر سرعت تا ۵۴۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکند.
تأثیر و میراث
C4 ZR1 بهعنوان اولین کوروتی که واقعاً سوپراسپرتهای اروپایی را به چالش کشید تاریخساز شد. این خودرو با فراری ۳۴۸ و پورشه ۹۱۱ توربو به رقابت پرداخت و ثابت کرد که یک سوپرکار آمریکایی توان رویارویی با بهترینهای جهان را دارد. بااینحال، C4 ZR1 خیلی زود با رقبای پیشرفتهتری از ژاپن و اروپا مواجه شد. علاوه بر این، کوروت C4 پایه نیز در حال پیشرفت بود و در سال ۱۹۹۲ به موتور ۵.۷ لیتری LT1 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت مجهز شد که خیلی با ZR1 فاصله نداشت. با توجه به عدم تمایز ظاهری ZR1 و حدود ۲۵ هزار دلار قیمت پایهٔ گرانتر، در بازار فروش کار برای این کوروت پیشرفته سخت شد.
آیا همچنین ماجرا برای C8 ZR1 هم تکرار خواهد شد؟ احتمالاً نه زیرا هرچند قیمت پایهٔ ۱۷۵ هزار دلاری برای یک کوروت رقم گزافی به نظر میرسد ولی این ماشین با ظاهری که با کوروت پایه اشتباه گرفته نمیشود و ۱۰۶۴ اسب بخار قدرتی که آن را وارد قلمروی هایپرکارها میکند، بیش از دو برابر از خودروهایی مثل لامبورگینی روئلتو و فراری SF90 ارزانتر است. بااینحال، آیا ZR1 جدید بهاندازهٔ رقبای اروپایی تکریم و احترام خواهد شد؟ احتمالاً نه ولی این اولین باری نیست که کوروت اروپاییها را به چالش میکشد و آخرین بار هم نخواهد بود و نام C8 ZR1 بهعنوان یکی از بهترین خودروهای آمریکایی در تاریخ ثبت خواهد شد.
مقایسهٔ مشخصات فنی
کوروت C4 ZR1 | کوروت C8 ZR1 | |
پیشرانه | ۵.۷ لیتری V8 | ۵.۵ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۳۷۵-۴۰۵ اسب بخار | ۱۰۶۴ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰-۵۲۰ نیوتن متر | ۱۱۲۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۴ ثانیه | ۲.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت | ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت |
قیمت پایه | ۵۹ هزار دلار (۱۴۰ هزار دلار امروز) | ۱۷۵ هزار دلار |
Nismo
۱۱ اسفند ۱۴۰۳Ferrari killer
Cehx
۱۱ اسفند ۱۴۰۳البته کسی فراری میخره براش اینا مهم نیست راحتی براش مهمه همچنین پرستیژ ولی کوروت رو کسایی می گیرن فقط عشق سرعت و رانندگی هستند
کسی که فراری میخره مبلغش براش مهم نیست
Taha Ayoobi
۱۱ اسفند ۱۴۰۳Cehx
اتفاقا فراری ماشینای عملکرد بالا میسازه،
ولی شگفتی کوروت در اینه که عملکرد بالا رو در کنار رانندگی شهری ارائه میده.
Nismo
۱۱ اسفند ۱۴۰۳از نظر راحتی اگه بخوای بگی که سیستم تعلیق فراری ساخت شورلته(مگنه راید) و یکین تازه کوروت تنظیمات بیشتری هم داره و راحتتره. کاربرد و دیلی درایوینگ هم بخوای بگی باز کوروت بهتره
پرستیژ هم فقط یک کلمه گول زننده است برای خالی کردن جیب مردمانی که ثروتشون از عقلشون بیشتره مانند بلاگرها یا بعضا شیخ های عرب
ali_x76
۱۱ اسفند ۱۴۰۳طبق بررسیهایی که مجلات مختلف انجام دادن، کوروت بدون پکیجهای مسابقهای (مثل پکیج Z07 برای تریم Z06) از راحتترین و daily drivable ترین اسپرتهای بازاره و از فراریهای موتور عقب راحتتر نباشه، خشکتر هم نیست.
در حقیقت از نظر قدرت و پرفرمنس رقیب موتورعقب های فراری (SF90 و 296) و از نظر راحتی رقیب GT های فراری (روما و ۸۱۲) میتونه باشه.
تنها در بحث پرستیژ و جایگاه برنده که هیچ مقایسهای بینشون نیست.
ارسلان
۱۱ اسفند ۱۴۰۳ج.ا ۱۹۰ تن طلای ایران و استخراج کرد و به تاراج برد…
بعد مردم ایران تو صف پراید و آشغال چینی
KF
۱۱ اسفند ۱۴۰۳با کارایی که پنجاه سال پیش کردیم باید بیشتر از اینا سرمون بیاد.
Taha Ayoobi
۱۱ اسفند ۱۴۰۳کوروت بی نظیره
Taha Ayoobi
۱۱ اسفند ۱۴۰۳شرمنده بی ربط میذارم ولی خیلی خوب بود این پست😂
فک کنم رسیدم دارک وب پدال، سبک نوشتنش خیلی خوبه😂
https://www.pedal.ir/maserati/%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d9%85%d8%a7%d8%b2%d8%b1%d8%a7%d8%aa%db%8c-%da%a9%d9%88%d8%a7%d8%aa%d8%b1%d9%88%d9%be%d9%88%d8%b1%d8%aa%d9%87/comment-page-1/#comments
ولی چه دورانی بود اون موقع…
Taha Ayoobi
۱۱ اسفند ۱۴۰۳اینم به کوروت ربط داره ببینید، خوب بود.
https://www.pedal.ir/chevrolet/1800-hp-c7-corvette-z06/
Mity
۱۱ اسفند ۱۴۰۳کوروت از چندین سال پیش برای c8برنامه ریزی کرده بود که بتونه تو پیست مث اروپایی ها عالی باشه که به هدفش هم رسیده این Zr1 واقعا اسطورهست
احمد رضا
۱۱ اسفند ۱۴۰۳اینم که به لطف لوتوس ساخته شده.
ماشالاه لوتوس
سوشیانت
۱۱ اسفند ۱۴۰۳تو کل نسل های کوروت فقط یه c4 zr1 هست که یه شرکت دیگه در طراحی نقش داشته یکم مطالعه بد نیست!
Taha Ayoobi
۱۱ اسفند ۱۴۰۳تازه لوتوس مال خود جنرال موتورز بوده
BlackWing
۱۱ اسفند ۱۴۰۳کوروت زی آر وان جدید مرزهای سوپرکارها رو جابجا کرد
این کار با مدل زورا هم تکرار میشه
سوشیانت
۱۱ اسفند ۱۴۰۳اتفاقا قیمت ۱۷۵ هزار تا بسیار کمه برای ۷۰ سال سابقه و نماد پرفورمنس الان gt3rs که بسیار ضعیف تر از این ماشینه از ۲۲۴ هزار تا شروع میشه!
Taha Ayoobi
۱۱ اسفند ۱۴۰۳دقیقا
175 هزار تا مفته
BMW is GOD
۱۱ اسفند ۱۴۰۳کوروت واقعاً خیلی خفن و سریعه و در عین حال با قیمتی فوق العاده پایین به عنوان یه سوپر اسپرت
من فقط منتظر زورا هستم چون میدونم اگه بیاد میره واسه هایپر کارا چون همین زد آر وان داره سوپر اسپورتها رو پاره میکنه
Armanbimmer
۱۱ اسفند ۱۴۰۳و یادی کنیم از موتور Lt که قدیمی هست ولی جذاب…
kasra
۱۱ اسفند ۱۴۰۳🛐🛐 https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/02/10-8.jpg
amirboss
۱۱ اسفند ۱۴۰۳خیلی خوشحالم که کوروت همیشه جایگاه خودش رو تو خودروهای اسپرت و حتی بالاتر و تو رده سوپراسپرت ها حفظ کرده.
فقط این وسط جای وایپر خالیه که امیدوارم یه روز احیا بشه دوباره.