در دههٔ ۲۰۰۰ شرکت GMMG با همکاری بخش COPO شورلت اقدام به ساخت ۶۹ دستگاه کامارو ZL1 با مشخصات فوقالعاده کرد.
ZL1 یکی از مشهورترین نسخههای شورلت کامارو محسوب میشود که پیشینهٔ آن به نسل اول و سال ۱۹۶۹ بازمیگردد اما شاید هیچکس نداند که در نسل چهارم کامارو هم نسخهٔ ZL1 ساخته شد. دقیقاً مثل اولین کامارو ZL1، این خودرو هم ابتدا بهعنوان یک محصول کارخانهای کوپو (COPO مخفف سفارش تولید دفتر مرکزی) متولد شد اما بعداً برای افزایش پرفورمنس توسط GMMG ارتقاءهایی را تجربه کرد.
نام ZL1 در اصل از پیشرانهٔ هشت سیلندری گرفته شد که برای مسابقه طراحی شده بود. در سال ۱۹۶۹، شخصی نام «فرد گیب» ۵۰ دستگاه کامارو را از طریق برنامهٔ کوپو با موتور ZL1 سفارش داد و اینگونه بود که یک افسانه متولد شد. خودرویی که در اینجا میبینیم یعنی کاماروی نسل چهارم مدل ۲۰۰۲ هم همین مسیر را طی کرد. این خودرو از طریق همان برنامهٔ کوپو سفارش داده شد و سپس برای اصلاحات بیشتر به GMMG فرستاده شد.
GMMG مدتها است که ورشکسته و تعطیل شده است اما این شرکت در دوران فعالیت خود خودروهای پرفورمنس فوقالعادهای مثل سیلورادو Intimidator SS و همین نسل چهارم کامارو را تولید کرد. GMMG کامارو را در سه فاز مختلف تولید میکرد که تفاوت اصلی آنها در پیشرانه بود. فازهای I و II به ترتیب به نسخههای ۴۰۰ و ۴۷۵ اسب بخاری پیشرانهٔ ۵.۷ لیتری V8 مجهز بودند اما پرچمدار این سری، خودرویی بود که در اینجا میبینید و فاز III نام داشت. این نسخه با تجهیز به پیشرانهٔ ۷ لیتری V8، پرفورمنس را به سطح جدیدی ارتقاء داد. این موتور ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۷۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب منتقل میشد.
GMMG مجموعاً ۶۹ دستگاه کامارو ZL1 تولید کرد که فقط ۳۷ نمونهٔ آن از فاز III بودند. این ۶۹ خودرو از طریق ۱۲ نمایندگی شورلت برای فروش ارائه شدند. برای اینکه بهتر متوجه شوید کامارو ZL1 فاز III در زمان خود چقدر قدرتمند بوده در نظر بگیرید که کوروت Z06 بهعنوان یک سوپرکار قدرتمند در سال ۲۰۰۲ تنها ۴۰۵ اسب بخار قدرت داشت و موتور V10 لامبورگینی گالاردو در آن سالها ۵۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. به همین دلیل است که GMMG این کامارو را ZL1 سوپرکار نامگذاری کرده بود.
البته این ماشین فقط یک کاماروی نسل چهار با پیشرانهای قدرتمند زیر کاپوت نیست و ارتقاءهای مختلفی را تجربه کرده است که ازجملهٔ آنها میتوان به فنرهای قابل تنظیم پنسکه، آنتیرول بار منحصربهفرد، بازوهای کنترل تعلیق 1LE و ترمزها و مجموعهٔ کلاچ برگرفته از کوروت Z06 آن زمان اشاره کرد. این کامارو در بیرون هم با نوارهای روی کاپوت و سقف، برچسبهای کناری، جلوپنجرهٔ فلزی ذغالی با لوگوی شورلت مشابه نمونهٔ ۱۹۶۹ و پانل مشکیرنگ عقب با نوشتهٔ CAMARO از نسخههای معمولی متمایز شده بود. در داخل خودرو هم دستهدندهٔ کوتاه با سر دندهٔ توپی شکل و یک پلاک ویژه روی داشبورد ارائه شده بود.
حال یک نمونه از کامارو ZL1 فاز III با کارکرد تنها ۶۷۰ کیلومتر بری فروش گذاشته شده است. این خودرو قبلاً در سال ۲۰۲۲ در حراجی برت جکسون با قیمت ۱۱۵,۵۰۰ دلار فروخته شد و فروشنده حالا قیمت ۱۵۰ هزار دلار را برای آن اعلام کرده است. شاید چنین رقمی برای یک کاماروی نسل چهار خیلی زیاد به نظر برسد اما قطعاً ارزش این عضلانی کمیاب در سالهای آینده بیشتر خواهد شد.
پیام
۲۸ اسفند ۱۴۰۲خوبه سایتتون درست شد و میشه تصاویر رو دید
Galant.VR4(JDM)
۲۸ اسفند ۱۴۰۲شورولت مخصوص خاص پسندا
600 اسب و 780 نیوتون گشتاور اونموقع این مشخصات فضایی بود.
ولی برام سواله چرا اینقدر ناشناختهس
محمدهادی
۲۹ اسفند ۱۴۰۲عجب چیزیه🔥🔥🔥
۶۰۰ اسب تو ۲۰۰۲…
Galant.VR4(JDM)
۲۹ اسفند ۱۴۰۲پرفورمنس طلایی اونموقع اوج قدرت گرفتن به روش تیون همین حدود بود فکر کن شورلت چه قدرتنمایی کرد😍
۲۸ اسفند ۱۴۰۲عقبتر از زمان خودش بود
بیشتر بهش میخوره مال ۱۹۹۹ یا ۱۹۹۸ باشه
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/2002-chevrolet-camaro-zl-15.webp
داخلش هم بیشتر شبیه ماشینای ۱۹۹۹ یا ۲۰۰۰ هست و عقبتر از زمان خودشه😐♥️
عشق ماشین ناشناس
۲۹ اسفند ۱۴۰۲الان واسه دوسال ، شد عقب مونده؟؟
۲۸ اسفند ۱۴۰۲عقبتر از زمان خودش بود
بیشتر بهش میخوره مال ۱۹۹۹ یا ۱۹۹۸ باشه
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/2002-chevrolet-camaro-zl-15.webp
داخلش هم بیشتر شبیه ماشینای ۱۹۹۹ یا ۲۰۰۰ هست و عقبتر از زمان خودشه😐😐♥️
amirboss
۲۸ اسفند ۱۴۰۲تون اون زمان اینچنین خودرویی با این پرفورمنس یه هیولا حساب میومده.
شرکت GMMG سابقه تیون کردن پونتیاک ترنس ام هم داره
کارشناس
۲۸ اسفند ۱۴۰۲کامارو ژاپونی
خخ
Taha Ayoobi
۲۸ اسفند ۱۴۰۲به به، حال و هوای سال 2000
چه غولی بودههه
JaMsHiD
۲۸ اسفند ۱۴۰۲در آینده قرار نیست صدایی از این هیولاهای آمریکایی بشنویم .
بخاطر اینکه برق جایگزین میشه
حتی صدای چهار سیلندر و شش سیلندر توربو رو نمیشنویم . چون باز برق جایگزین میشه …
میلاد فکور
۲۹ اسفند ۱۴۰۲محشر 👏
.
۲۹ اسفند ۱۴۰۲نمی تونم تصور کنم که ی همچین ماشین هایی نسل های بعدیشون قراره بجای غرش حیوانات وحشی صدای جارو برقی ازشون در بیاد یا بهتر بگم صدای فن پلی۴.(ماشین های برقی)
Amir
۱ فروردین ۱۴۰۳اگه این موتورو رو کامارو iroc-z بندازی میشه ترکیبی از زیبایی و پرفورمنس با موتور بیگ بلاک 427 به سبک ماسل کارهای دهه 70 و اون موقع میشه رفت تو بزرگراه های لس آنجلس دریفت زد و نهایت لذت رو از زندگی و مالکیت یک ماشین برد
علی
۲ فروردین ۱۴۰۳اوج تضاد در طراحی امریکایی دهه 90 و تا حدودی 2000یکم ژاپنی یکم المانی. نگاه ماشین دو نفره با 600 اسب تو هواست مثل suv. کی میتونه یکم گاز بده با این مثلا سوپر اسپورت. مثل موستانگ جدیدا تو درو دیواره. دیدبن یوتیوپ.؟crush mustang take of