تویوتاشورلت

تویوتا کرولا دهه 80 میلادی چگونه به شورولت نوا تبدیل شد؟

این مقاله به سرگذشت جالب شورولت نوا و چگونگی تولید آن بر اساس تویوتا کرولا خواهد پرداخت.


بیایید با یکدیگر سری به دهه ۸۰ میلادی بزنیم. خودروسازان آمریکایی به دلیل محدودیت‌های شدید آلایندگی در دهه قبل دچار مشکلات زیادی شده‌اند و بازار در دست خودروهای کامپکت ژاپنی است. در نهایت این مشکل به حدی حاد می‌شود که خودروسازان آمریکایی با خطر ورشکستگی مواجه می‌شوند و نهایتاً دولت ریگان تصمیم می‌گیرد سهمیه واردات مشخصی برای خودروهای ژاپنی در نظر بگیرد تا اوضاع آمریکایی‌ها بدتر نشود.

البته ژاپنی‌ها در تولید خودروهای کوچک تبحر خاصی داشتند و این کانسپت را از دهه ۴۰ میلادی به پیش می‌بردند اما در مقابل باید گفت خودروسازان آمریکایی عموماً عجله می‌کردند و سدان های فول سایز را با پیشرانه‌های بزرگ و کم‌توان توسعه می‌دادند و خودروهای کوچک تولیدی آن‌ها نیز به دلیل ایمنی ضعیف مشهور شده بود. با این تفاسیر، بهترین راه‌حل برای رفع این بحران در صنعت خودروی آمریکا چه بود؟ مهندسی نشان! جنرال موتورز تصمیم گرفت بجای اختراع دوباره چرخ در سال ۱۹۸۴ با غول خودروسازی جهان یعنی تویوتا همکاری کند. شرکت مشترک نیو یونایتد موتور NUMMI که ماحصل همکاری این دو خودروساز بود کارخانه خود را در فرمونت کالیفرنیا تأسیس کرد تا هم تویوتا راهی هموار برای حضور در بازار آمریکا داشته باشند و هم جنرال موتورز خودروهای خود را عرضه کند. اولین محصول این شرکت که شورولت نوا بود در دسامبر ۱۹۸۴ خط تولید را ترک کرد. البته این شورولت نوا همان تویوتا کرولا اسپرینتر بود که باید با نشان نوا در فرمونت مونتاژ می‌شد.

شورولت نوا ۱۹۸۵ بر اساس پلتفرم دیفرانسیل جلوی AE82 توسعه یافته بود و از قوای محرکه و اجزای بدنه مشترک با کرولا استفاده می‌کرد تا هم سرعت تولید بالا رفته و هم خللی در کیفیت محصول تولیدی به وجود نیاید. جنرال موتورز و تویوتا بی‌شک نوا را محصولی مطلوب برای توده مردم می‌دانستند و قیمت پایه کمتر از ۷۵۰۰ دلار را برای آن تعیین کرده بودند اما در نهایت این خودرو به معنی میخ آخر بر تابوت نوا بود و تولیدش تنها پس از ۴ سال متوقف شد. باید گفت نوا نسل پنجم برخلاف نسل‌های پیشین خود خودرویی شاخص نبود. ظاهر این خودرو نشانی از اشرافیت و جذابیت را به همراه نداشت و پیشرانه ۴ سیلندر نیز چنگی به دل نمی‌زد. در واقع نوا ۱۹۸۵ را می‌توان جزو ضعیف‌ترین محصولات تاریخ جنرال موتورز دانست که باعث شد عبارت کرونوا خلق شود.

با اینکه نوا توجه چندانی را به خود جلب نکرد اما قطعاً وظیفه خود در رساندن افراد از مبدأ به مقصد را به خوبی انجام می‌داد و از نظر قابلیت اطمینان و راندمان گزینه مناسبی بود. این سدان مصرف سوخت مطلوبی برای آن دوران داشت و برخلاف خودروهای وارداتی با آپشن های زیادی عرضه می‌شد؛ اما نقطه قوت نوا را می‌توان درس‌هایی دانست که جنرال موتورز آموخت. اول اینکه تویوتا نوا به یک خودروی خوش‌ساخت بدل شد و کارشناسان خودرویی آن دوران، شرکت NUMMI را به خاطر کنترل کیفیت خود تحسین می‌کردند. جنرال موتورز حتی تست‌های زیادی را با حضور خبرنگاران برگزار کرد تا این موضوع را ثابت کند. نوا را می‌توان یکی از بارزترین مثال‌های مهندسی نشان دانست که در کمتر از ۲ سال توسعه یافت و تقریباً از تمامی قطعات تویوتا به جز مواردی همچون دلکو و پارچه صندلی‌ها استفاده می‌کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. (Ali(chevynova

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (7630 ديدگاه)

    افسانه نوا در ۱۹۷۹ تموم شد
    نوا ماشین مورد علاقه درگسترها در آمریکاست و تمام نسلهای ۱تا۴ نوا قطعاتش از بدنه و موتور تا شاسی و تزئینی در امریکا توسط شرکت سامیت ریسینگ بفروش میرسه
    این یعنی محبوبیت
    ماشالاه نوا ینکو
    ماشالاه نوا دوس
    ماشالاه نوا ss
    ماشالاه نوا شارک

    موافقم 30
    مخالفم 36
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1740 ديدگاه)

      انتظار نداشتم تو این پست اینارو بگی |:

      موافقم 21
      مخالفم 6
    2. مهدی

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1799 ديدگاه)

      بنده خدا اصلا نمیدونه سامیت ریسینگ چی هست فقط الکی کامنت می‌زاره . سامیت یه سایت واسط فروش هست مثل جگز، کلاسیک اینداستریز یا دیجی کالای خودمون

      موافقم 30
      مخالفم 6
      1. (Ali(chevynova

        ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (7630 ديدگاه)

        تو میدونی چیه؟
        اهان یادم رفت تو نوا کوپه داشتی ولی تو رویاهات
        در ضمن از سامیت ما کیت ۳۸۳ استروکر گرفتیم و بهتره بدونی از مهندس جلیلی هم گرفتیم
        البته که اون جایی که تو هستی نه حسن جلیلی رو دیدی نه آندره و کیوان رو

        موافقم 14
        مخالفم 20
        1. فردین

          ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          داداش منم آمریکایی فنم ولی اینقدر در مورد هر چیزی بیام اینقدر تعصبی حرف بزنم واقعا حال بهم زنه حالا می خواد چه کره باشه یا ژاپنی یا آمریکایی

          موافقم 19
          مخالفم 2
    3. حسین

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (31 ديدگاه)

      علی جان تو دیوار با ۲۰۰ میلیون تومان نوا تمیز و سالم دیدم کم کارکرد (البته بنده خدا 2 ماهی هست نمیتونه بفروشه نمیدونم چرا) بخرم اوراقش کنیم به محیط زیست و هوای ایران کمک کنیم؟ البته با شتاب این ماشین شاید دو روز تو راه باشیم تا از جلوی خونه تا کارگاه لیزینگ بره

      موافقم 15
      مخالفم 6
      1. یک نفر

        ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        بیمیر عامو هیچی حالیت نیست

        موافقم 3
        مخالفم 8
  2. R

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1314 ديدگاه)

    علی شوی نوا که سنگشو به سینه میزنی یه تویوتا کرولاعه به صنعت ژاپن ماشالا بده که آمریکاعه ورشکسته رو سرپا نگه داشت 🤣🤣🤣🤣

    موافقم 33
    مخالفم 17
  3. R

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1314 ديدگاه)

    فکر کن عشق از رده خارج آمریکاییت که همش زیر پستا تعصبشو میکشی یه کرولا با اسم نوا باشه 🤣🤣🤣🤣

    موافقم 34
    مخالفم 10
    1. سوشیانت

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (4031 ديدگاه)

      از ۵ نسل نوا فقط نسل پنجمش کرولا هست البته از کسی که از مطالعه فراریه بیشتر از این انتظار نمیره

      موافقم 6
      مخالفم 6
  4. تویوتا نوا

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ماشالاه دلکو و پارچه صندلی

    موافقم 25
    مخالفم 6
    1. Reza-a

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (461 ديدگاه)

      دیس سنگینی بود 😂

      موافقم 12
      مخالفم 2
  5. BMW is GOD

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (318 ديدگاه)

    یه سوال داشتم که مربوط به این مقاله نیست
    سوالم این بود که جی کلاس برقی که وزنش حدود ۳۶۰۰ کیلو هست تو اروپا فروش نمیره ؟؟؟؟؟؟ و اجازه تردد در اروپا رو نداره ؟؟؟؟؟؟

    (چون اگه اشتباه نکنم اروپا محدودیت وزن ۳۵۰۰ کیلو
    داره واسه همین خودروهایی که وزنشون بیشتر از ۳۵۰۰ کیلو هست اجازه تردد در اروپا رو ندارن)

    موافقم 4
    مخالفم 11
  6. nima.jdm

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    جنرال موتورز و تویوتا
    دو قطب مهم خودروسازی جهان
    همکاری این دو با هم میتونه دنیا رو فتح کنه

    موافقم 25
    مخالفم 9
  7. ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (6063 ديدگاه)

    خدایش خوشگیله

    موافقم 10
    مخالفم 5
  8. محمد

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (307 ديدگاه)

    از آقا ماشاالله تو این مقاله خبری نیست؟

    موافقم 21
    مخالفم 5
  9. SepehrV10

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    پیش بینی کامنتا

    ۷۵ درصد: علی نوا
    ۴۵ درصد: سایرین

    اگه هم کامنتاش کم باشه هر کدوم ۹۹۹۹۹۹۹۹۹ تا ماشالاه داره

    موافقم 24
    مخالفم 4
    1. nima.jdm

      ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1128 ديدگاه)

      😂😂😂

      موافقم 10
      مخالفم 2
    2. ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (6063 ديدگاه)

      ماشاالله ماشاالله ماشالله
      ماشاالله به چشم ابروش

      موافقم 11
      مخالفم 3
  10. nissan skyline

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (73 ديدگاه)

    علی جان کجایی عزیزم 🥸

    موافقم 14
    مخالفم 3
  11. 13

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    شورولت نوا❎

    شورولت بی نوا ☑️

    موافقم 21
    مخالفم 5
  12. یک نفر

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بیمیر عامو هیچی حالیت نیست

    موافقم 2
    مخالفم 3
  13. JaMsHiD-B

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3180 ديدگاه)

    تویوتا نوا😂😂😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا