این مقاله به سرگذشت جالب شورولت نوا و چگونگی تولید آن بر اساس تویوتا کرولا خواهد پرداخت.
بیایید با یکدیگر سری به دهه ۸۰ میلادی بزنیم. خودروسازان آمریکایی به دلیل محدودیتهای شدید آلایندگی در دهه قبل دچار مشکلات زیادی شدهاند و بازار در دست خودروهای کامپکت ژاپنی است. در نهایت این مشکل به حدی حاد میشود که خودروسازان آمریکایی با خطر ورشکستگی مواجه میشوند و نهایتاً دولت ریگان تصمیم میگیرد سهمیه واردات مشخصی برای خودروهای ژاپنی در نظر بگیرد تا اوضاع آمریکاییها بدتر نشود.
البته ژاپنیها در تولید خودروهای کوچک تبحر خاصی داشتند و این کانسپت را از دهه ۴۰ میلادی به پیش میبردند اما در مقابل باید گفت خودروسازان آمریکایی عموماً عجله میکردند و سدان های فول سایز را با پیشرانههای بزرگ و کمتوان توسعه میدادند و خودروهای کوچک تولیدی آنها نیز به دلیل ایمنی ضعیف مشهور شده بود. با این تفاسیر، بهترین راهحل برای رفع این بحران در صنعت خودروی آمریکا چه بود؟ مهندسی نشان! جنرال موتورز تصمیم گرفت بجای اختراع دوباره چرخ در سال ۱۹۸۴ با غول خودروسازی جهان یعنی تویوتا همکاری کند. شرکت مشترک نیو یونایتد موتور NUMMI که ماحصل همکاری این دو خودروساز بود کارخانه خود را در فرمونت کالیفرنیا تأسیس کرد تا هم تویوتا راهی هموار برای حضور در بازار آمریکا داشته باشند و هم جنرال موتورز خودروهای خود را عرضه کند. اولین محصول این شرکت که شورولت نوا بود در دسامبر ۱۹۸۴ خط تولید را ترک کرد. البته این شورولت نوا همان تویوتا کرولا اسپرینتر بود که باید با نشان نوا در فرمونت مونتاژ میشد.
شورولت نوا ۱۹۸۵ بر اساس پلتفرم دیفرانسیل جلوی AE82 توسعه یافته بود و از قوای محرکه و اجزای بدنه مشترک با کرولا استفاده میکرد تا هم سرعت تولید بالا رفته و هم خللی در کیفیت محصول تولیدی به وجود نیاید. جنرال موتورز و تویوتا بیشک نوا را محصولی مطلوب برای توده مردم میدانستند و قیمت پایه کمتر از ۷۵۰۰ دلار را برای آن تعیین کرده بودند اما در نهایت این خودرو به معنی میخ آخر بر تابوت نوا بود و تولیدش تنها پس از ۴ سال متوقف شد. باید گفت نوا نسل پنجم برخلاف نسلهای پیشین خود خودرویی شاخص نبود. ظاهر این خودرو نشانی از اشرافیت و جذابیت را به همراه نداشت و پیشرانه ۴ سیلندر نیز چنگی به دل نمیزد. در واقع نوا ۱۹۸۵ را میتوان جزو ضعیفترین محصولات تاریخ جنرال موتورز دانست که باعث شد عبارت کرونوا خلق شود.
با اینکه نوا توجه چندانی را به خود جلب نکرد اما قطعاً وظیفه خود در رساندن افراد از مبدأ به مقصد را به خوبی انجام میداد و از نظر قابلیت اطمینان و راندمان گزینه مناسبی بود. این سدان مصرف سوخت مطلوبی برای آن دوران داشت و برخلاف خودروهای وارداتی با آپشن های زیادی عرضه میشد؛ اما نقطه قوت نوا را میتوان درسهایی دانست که جنرال موتورز آموخت. اول اینکه تویوتا نوا به یک خودروی خوشساخت بدل شد و کارشناسان خودرویی آن دوران، شرکت NUMMI را به خاطر کنترل کیفیت خود تحسین میکردند. جنرال موتورز حتی تستهای زیادی را با حضور خبرنگاران برگزار کرد تا این موضوع را ثابت کند. نوا را میتوان یکی از بارزترین مثالهای مهندسی نشان دانست که در کمتر از ۲ سال توسعه یافت و تقریباً از تمامی قطعات تویوتا به جز مواردی همچون دلکو و پارچه صندلیها استفاده میکرد.
(Ali(chevynova
۱۷ اسفند ۱۴۰۳افسانه نوا در ۱۹۷۹ تموم شد
نوا ماشین مورد علاقه درگسترها در آمریکاست و تمام نسلهای ۱تا۴ نوا قطعاتش از بدنه و موتور تا شاسی و تزئینی در امریکا توسط شرکت سامیت ریسینگ بفروش میرسه
این یعنی محبوبیت
ماشالاه نوا ینکو
ماشالاه نوا دوس
ماشالاه نوا ss
ماشالاه نوا شارک
𝐀𝐥𝐢
۱۷ اسفند ۱۴۰۳انتظار نداشتم تو این پست اینارو بگی |:
مهدی
۱۷ اسفند ۱۴۰۳بنده خدا اصلا نمیدونه سامیت ریسینگ چی هست فقط الکی کامنت میزاره . سامیت یه سایت واسط فروش هست مثل جگز، کلاسیک اینداستریز یا دیجی کالای خودمون
(Ali(chevynova
۱۷ اسفند ۱۴۰۳تو میدونی چیه؟
اهان یادم رفت تو نوا کوپه داشتی ولی تو رویاهات
در ضمن از سامیت ما کیت ۳۸۳ استروکر گرفتیم و بهتره بدونی از مهندس جلیلی هم گرفتیم
البته که اون جایی که تو هستی نه حسن جلیلی رو دیدی نه آندره و کیوان رو
فردین
۱۸ اسفند ۱۴۰۳داداش منم آمریکایی فنم ولی اینقدر در مورد هر چیزی بیام اینقدر تعصبی حرف بزنم واقعا حال بهم زنه حالا می خواد چه کره باشه یا ژاپنی یا آمریکایی
حسین
۱۸ اسفند ۱۴۰۳علی جان تو دیوار با ۲۰۰ میلیون تومان نوا تمیز و سالم دیدم کم کارکرد (البته بنده خدا 2 ماهی هست نمیتونه بفروشه نمیدونم چرا) بخرم اوراقش کنیم به محیط زیست و هوای ایران کمک کنیم؟ البته با شتاب این ماشین شاید دو روز تو راه باشیم تا از جلوی خونه تا کارگاه لیزینگ بره
یک نفر
۱۸ اسفند ۱۴۰۳بیمیر عامو هیچی حالیت نیست
R
۱۷ اسفند ۱۴۰۳علی شوی نوا که سنگشو به سینه میزنی یه تویوتا کرولاعه به صنعت ژاپن ماشالا بده که آمریکاعه ورشکسته رو سرپا نگه داشت 🤣🤣🤣🤣
R
۱۷ اسفند ۱۴۰۳فکر کن عشق از رده خارج آمریکاییت که همش زیر پستا تعصبشو میکشی یه کرولا با اسم نوا باشه 🤣🤣🤣🤣
سوشیانت
۱۸ اسفند ۱۴۰۳از ۵ نسل نوا فقط نسل پنجمش کرولا هست البته از کسی که از مطالعه فراریه بیشتر از این انتظار نمیره
تویوتا نوا
۱۷ اسفند ۱۴۰۳ماشالاه دلکو و پارچه صندلی
Reza-a
۱۷ اسفند ۱۴۰۳دیس سنگینی بود 😂
BMW is GOD
۱۷ اسفند ۱۴۰۳یه سوال داشتم که مربوط به این مقاله نیست
سوالم این بود که جی کلاس برقی که وزنش حدود ۳۶۰۰ کیلو هست تو اروپا فروش نمیره ؟؟؟؟؟؟ و اجازه تردد در اروپا رو نداره ؟؟؟؟؟؟
(چون اگه اشتباه نکنم اروپا محدودیت وزن ۳۵۰۰ کیلو
داره واسه همین خودروهایی که وزنشون بیشتر از ۳۵۰۰ کیلو هست اجازه تردد در اروپا رو ندارن)
nima.jdm
۱۷ اسفند ۱۴۰۳جنرال موتورز و تویوتا
دو قطب مهم خودروسازی جهان
همکاری این دو با هم میتونه دنیا رو فتح کنه
۱۷ اسفند ۱۴۰۳خدایش خوشگیله
محمد
۱۷ اسفند ۱۴۰۳از آقا ماشاالله تو این مقاله خبری نیست؟
SepehrV10
۱۷ اسفند ۱۴۰۳پیش بینی کامنتا
۷۵ درصد: علی نوا
۴۵ درصد: سایرین
اگه هم کامنتاش کم باشه هر کدوم ۹۹۹۹۹۹۹۹۹ تا ماشالاه داره
nima.jdm
۱۷ اسفند ۱۴۰۳😂😂😂
۱۷ اسفند ۱۴۰۳ماشاالله ماشاالله ماشالله
ماشاالله به چشم ابروش
nissan skyline
۱۷ اسفند ۱۴۰۳علی جان کجایی عزیزم 🥸
13
۱۷ اسفند ۱۴۰۳شورولت نوا❎
شورولت بی نوا ☑️
یک نفر
۱۸ اسفند ۱۴۰۳بیمیر عامو هیچی حالیت نیست
JaMsHiD-B
۱۸ اسفند ۱۴۰۳تویوتا نوا😂😂😂