شورلت

معرفی پرتیراژترین پیشرانه درون‌سوز تاریخ خودروسازی

اگر می‌خواهید با پرتیراژترین پیشرانه درون‌سوز تاریخ خودروسازی جهان آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
پیشرانه بلوک کوچک 8 سیلندر شورولت

درست همانند مشهورترین خودروهای تاریخ، چندین پیشرانه وجود دارند که در سراسر جهان شناخته شده‌اند. نکته مثبت این نیروگاه‌های آهنین به تقاضای زیاد آن‌ها مربوط می‌شود و بنابراین پیشرانه‌هایی همچون ۶ سیلندر ۳۸۰۰ بیوک و ۶ سیلندر تخت پورشه روی چندین میلیون خودرو نصب شده‌اند و هم‌اکنون خرید آن‌ها کار راحتی به شمار می‌رود. وقتی صحبت از تولید انبوه باشد، یک پیشرانه به‌طور خاص دیگران را پشت سر می‌گذارد. ما درباره پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت صحبت می‌کنیم که حدود ۷۰ سال در خط تولید قرار داشته است. بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از این پیشرانه تولید شده تا به این ترتیب عنوان پرتیراژترین پیشرانه درون‌سوز تاریخ خودروسازی را به خود اختصاص دهد. در ادامه به برخی حقایق جالب درباره پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت اشاره می‌کنیم:

  • برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ تولید شده است
  • اولین بار روی شورولت کوروت C1 سال ۱۹۵۵ نصب شده است
  • کوروت های اولیه را از خطر حذف از بازار نجات داده است
  • بیش از ۱۰۸ میلیون نسخه از آن تولید شده است

ایده تولید پیشرانه بلوک کوچک شورولت از یک ناامید خاموش شروع شد. در سال ۱۹۵۴ بود که شورولت کوروت جدید خیلی دنیای خودرو را تکان نمی‌داد و همین موضوع ناراحتی مدیران شورولت و تیمی کوچک به سرپرستی زورا آرکوس دانتوف پدر کوروت را در پی داشت. مشکل کوروت به پیشرانه ۶ سیلندر خطی مشهور به شعله آبی مربوط می‌شد. این پیشرانه حداکثر ۱۱۵ اسب بخار قدرت داشت و به همین خاطر مالکان کوروت های اولیه از آن راضی نبودند. اوضاع کوروت به حدی وخیم بود که مدیران جنرال موتورز روی ایده لغو کامل آن کار می‌کردند اما فردی به نام اد کول وظیفه قوی‌تر کردن کوروت را بر عهده گرفت. به همین خاطر او با پونتیاک برای طراحی بخش‌هایی از پیشرانه جدید تماس گرفت و کار را پیش برد.

خروجی کار یک پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی بود که فرایند طراحی از صفر تا تولید آن تنها ۱۵ هفته طول کشید، فرایندی که در آن دوران اصلاً دیده نشده بود. این پیشرانه زمانی که آماده تولید شد روی کوروت ۱۹۵۵ و بل ایر نصب گردید. زمانی که نیروگاه ۸ سیلندر جدید شورولت با کاربراتور چهار دهنه روچستر همراه می‌شد ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که ۶۵ واحد بیشتر از قدرت شعله آبی بود. ناگهان تقاضا برای کوروت افزایش یافت و از آن زمان تاکنون به موفقیت‌های خود ادامه داد. به همین خاطر ریشه پیروزی‌های کوروت را می‌توان اد کول و واکنش سریع تیمش دانست. البته بین ۱۵ هفته تولید این پیشرانه تا به امروز، پیشرانه بلوک کوچک شورولت کاملاً خبرساز بوده است.

اکثر افراد نسخه ۳۵۰-CID پیشرانه ۸ سیلندر بلوک کوچک شورولت را می‌شناسند اما نسخه‌های دیگری از آن نیز بین دهه ۵۰ میلادی تا ۲۰۰۳ تولید شده‌اند. حجم این پیشرانه حتی به ۶.۶ لیتر نیز رسیده تا آن را وارد قلمروی پیشرانه بلوک بزرگ کند. از جمله نسخه‌های متنوع این پیشرانه می‌توان به ۲۶۲ CID، ۳۰۲ CID، ۴۰۰ CID، ۵.۷ لیتری، ۶ سیلندر ۴.۳ لیتری و… اشاره کرد. اساساً این پیشرانه برای همه طراحی شده بود هرچند اصلی‌ترین نقش آن تولید قدرت برای خودروهای عضلانی شورولت و همچنین کوروت در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بود. البته خودروهای بسیار زیادی به این پیشرانه مجهز شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به اکثر وانت پیکاپ های شورولت و جی ام سی اشاره کرد. شورولت بل ایر، شاسی‌بلند سابربن و تاهو، S-10 بلیزر و… نیز از این نیروگاه آهنین بهره برده‌اند.

یکی از مهم‌ترین مزایای پیشرانه‌ای که تیراژ فراتر از ۱۰۰ میلیون نسخه‌ای داشته کاتالوگ گسترده‌ای از قطعات است که می‌توان آن‌ها را بکار گرفت. نیازی به گفتن نیست که به خاطر اینکه پیشرانه موردبحث تقریباً فقط به حالت ۸ سیلندر خورجینی تولید شده بنابراین از همان زمان معرفی در موتور اسپرت نیز کاربرد داشته است؛ بنابراین بهبودهای پرفورمنس نیز برای آن قابل‌تصور بوده و میلیون‌ها مالک از مزیت تیونینگ این پیشرانه سود برده‌اند. برای مثال می‌توانیم به شورولت مالیبو ۱۹۷۱ با پیشرانه بلوک کوچک L65 350-CID اشاره کنیم. شما خواهان قدرت بیشتر هستید اما بودجه کافی ندارید. اگر به یک نمایندگی فروش قطعات پرفورمنس مراجعه کنید می‌توانید کاربراتور کاراتر، سر سیلندرهای ارتقا یافته AFR و… را با قیمت حدود ۲ هزار دلار خریداری کنید. با این کار قدرت خودرو بسیار بیشتر از خروجی ۲۴۰ اسب بخاری مدل استوک خواهد بود.

تا زمان خاتمه تولید نسل اول پیشرانه بلوک کوچک شورولت در سال ۲۰۰۳، جنرال موتورز توسعه نسخه جانشین آن با نام LS را مدت‌ها قبل‌تر شروع کرده بود. این پیشرانه جدید اولین بار روی کوروت C5 سال ۱۹۹۷ نصب شد و ۳۴۵ اسب بخار قدرت داشت. از آن زمان تاکنون پیشرانه LS کاربردهای گسترده‌ای داشته و بیش از ۴۰ نسخه متنوع از آن تولید شده است. جدیدترین نسخه پیشرانه ۸ سیلندر LS با پسوند LT7 شناخته می‌شود که در کوروت ZR1 مدل ۲۰۲۵ وجود دارد و قدرت قابل‌توجهی تولید می‌کند. بنا به گفته شورولت، خروجی پیشرانه LT1 حدود ۱۰۶۴ اسب بخار است.

با اینکه جهان منتظر عرضه جدیدترین پیشرانه بلوک کوچک جنرال موتورز است اما نگاه به گذشته و تماشای تاریخچه این نیروگاه پرتیراژ اهمیت زیادی دارد. اولین نسخه پرتیراژترین پیشرانه درون‌سوز تاریخ خودروسازی که ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد یکی از تأثیرگذارترین پیشرانه‌های تاریخ خودروسازی بوده و باعث دستیابی میلیون‌ها نفر به یک نیروگاه کم‌هزینه، مطمئن، ارزان‌قیمت و پرقدرت شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. ALI.A.NLANSR

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (123 ديدگاه)

    فقط میتونم بگم ای جاااااننن

    موافقم 40
    مخالفم 2
  2. JDM سابق

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (812 ديدگاه)

    نقطه عطف ماجرا اونجاست که LS1 با بلوک و سرسیلندر آلمینیومی مجهز به بوش خشک چدنی و پیستون های کست ماهله و فدرال موگل و شاتون و میلنگ فورج با کپ یاتاقان ثابت ۶ پیچ با ECU 411 جی ام موتورلا برای اولین موتور V8 ظاهر شد که تو عرصه تیونینگ به شیش و چهار سیلندر ها برتری داشته باشه

    موافقم 33
    مخالفم 2
  3. (Ali(chevynova

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (7444 ديدگاه)

    تمام شد و رفت

    مثل بعضی ها پشت جایزه و مقام قایم نشده و تو فروش تونسته رکوردی بزنه که خیلی ها تو خواب بهش برسن

    ماشالاه ۳۵۰
    ماشالاه کپه ۴ پیچ
    ماشالاه سرسیلندر چدنی
    ماشالاه کاربرات روچستر ۴ دهنه

    موافقم 46
    مخالفم 19
    1. Saeed Jame

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (70 ديدگاه)

      موافقتم علی

      موافقم 14
      مخالفم 3
    2. مهدی

      ۱۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1769 ديدگاه)

      یکی از طنزهایی که در مورد این موتور تو ایران وجود داره اینه که طرف موتور ماشینش نهایتا ۱۰۰ خر لنگ قدرت داره چنان رو کپه ۴ پیچ بودنش تاکید می‌کنه که انگار هفته دیگه قراره ۱۰۰۰ اسب ازش قدرت بگیره

      موافقم 19
      مخالفم 16
  4. Taha Ayoobi

    ۱۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (4924 ديدگاه)

    آیا ماشالا نداره؟
    آیا این مقدار شکوه و عظمت ماشالا نداره؟
    معلومه که داره،
    ماشالا شورلت
    ماشالا بلوک کوچیک
    ماشالا سری ال‌اس
    ماشالا LT7
    ماشالا، ماشالا، ماشلا.

    موافقم 23
    مخالفم 6
  5. Mohammad hasan

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    ویژگی این موتور تحویل گشتاور شبیه به موتور های دیزلی هست…یعنی ارائه بالاترین گشتاور تو دور های پایین حالا نه دقیقا مثل موتور های دیزل اما باز بهتر نسبت برخی دیگه

    اولدزمبیل هم یه نمونه وی ۸ _ ۳۵۰ اینچ مکعبی دیزلی بر اساس طراحی کلی این پیشرانه ساخت که محل نصب سوزن های انژکتور دقیقا جای شمع های موتور ۳۵۰ شورلت هست و مانیفولد هوا هم برای فراهم شدن محل نصب پمپ انژکتور فشار بالا تفاوت داره با موتور ۳۵۰ و صدای بم و قلدری هم داره حتی نسبت به برخی موتور های بیگ بلاک شورلت ؛ البته تو دهه ۷۰ چندان بخاطر قدرت پایین ( بخاطر فقدان یه سیستم پرخوران مناسب و نبود تکنولوژی های امروزی ) مورد توجه قرار نگرفت و بعد ها کنار گذاشته شد ( تو وانت ها و شاسی بلند های جنرال موتورز استفاده میشد ) اما امروزه نسبتا مورد توجه واقع شده و بخاطر ساختار تمام چدنی و چقرمه ای که داره به راحتی بعد از اورهال خود موتور و سیستم سوخت‌رسانیش با نصب توربو شارژر های دیزل ( توربو شارژ های تپشی ) و اینترکولر تقویت میشن و روی پیکاپ تراک ها و اس یو وی های فول سایز کلاسیک نصب میشهن که بعضاً استفاده روزمره هم از اونها میشه و موتور قابل اعتمادی هست

    دقت کنید که موتور گشتاور و کشش بسیار بالایی تولید می‌کنه و انتظار صفر تا صد زیر یک ثانیه ای کسی ازش نداره اما به راحتی بدونه دنده کشی های ممتد میشه باش شیب های طولی ۶۰ درصد رو طی کرد

    1. بهرام

      ۱۹ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (75 ديدگاه)

      دلیلش بخاطر همون بلوک کوچک بودنشه. اصطلاحا شاتون‌بلنده. برای همین مثل دیزلی‌ها گشتاور زیادی در دور پایین تولید می‌کنه.
      تمرکزش بیشتر به سمت قدرت و شتابه تا سرعت. که خب عملا کارایی بیشتری داره

  6. بهرام

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    خیلی هم با دوام و پرتحمله. به کیفیت سوخت هم چندان حساس نیست.
    دو بار گویا خود جنرال موتورز ازش تست گرفته. بدون آب و روغن با دور موتور در محدوده ردلاین. یک بار پنجاه دقیقه و یک بار یک ساعت و خورده‌ای دوام آورده.
    یکی از دوستان به گشتاور بالا در دور پایین هم اشاره کردند که اونهم مزیت مهمیه. طراحی ماژولار و قابل تغییر و ارتقاء هم آپشن مهمیه

    سرجمع واقعا شایسته عنوان بهترین موتور بنزینی تاریخه. هرچند که اروپایی‌ها بهش اذعان نکنن

    موافقم 3
    مخالفم 2
  7. تورح

    ۱۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    انجینهای آمریکا با تلفیقی از قدرت ودوام و همیشه قوت قلب راننده در سفرهای طولانی بوده و هستن .وعلتش جذب بهترین طراحان آلمان و بریتانیا بوده ..الان هم بعد یک قرن هنوز آمریکا درحال جارو وجذب بهترین ها در تمام رشته هاست .چون فرهنگ یک بار بساز ویک عمر استفاده کن از بچگی به کودکان تفهیم میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا