مسابقه درگ بین فورد موستانگ و شورلت کوروت ۱۹۶۸ با هیوندای النترا هیبریدی ۲۰۲۴ نشان داد خودروهای اقتصادی مدرن میتوانند افسانههای کلاسیک را غافلگیر کنند!
در سال ۱۹۶۸، ماسل کارهای آمریکایی در اوج بودند و قویترین پیشرانههای جهان را زیر کاپوت داشتند. حالا، بیش از نیمقرن بعد، دو افسانهٔ کلاسیک از آن دوران یعنی کوروت و موستانگ برای یک مسابقه درگ باهم روبهرو شدهاند اما نتیجه با حضور یک هیوندای النترا هیبریدی ۲۰۲۴ به شکلی غیرمنتظره رقم خورد. این مسابقه، تقابل نوستالژی و فناوری مدرن بود. مسابقه در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا برگزار شد، جایی که موتورهای برقی به دلیل عدم وابستگی به اکسیژن، برتری دارند. این شرایط به نفع النترا هیبریدی بود، اما آیا این خودرو واقعاً میتوانست دو غول آمریکایی را شکست دهد؟
فورد موستانگ حاضر در این مسابقه پیشرانهٔ خیلی قدرتمندی ندارد. زیر کاپوت این خودرو یک موتور ۴.۷ لیتری V8 با ۱۹۵ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته که یک گیربکس سه سرعته اتوماتیک متصل است. این خودرو حدود ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد. کوروت اما از موتور قویتر ۵.۴ لیتری V8 استفاده میکند که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۸ نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه با وزن ۱۲۰۰ کیلوگرم، از موستانگ سبکتر است. از سوی دیگر، النترا هیبریدی به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر به همراه یک موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. این خودرو با وزن ۱۴۰۰ کیلوگرم، هرچند روی کاغذ ضعیف به نظر میرسد ولی در عمل نیم قرن تکنولوژی جدیدتر تأثیر خود را نشان میدهد.
در مسابقهٔ اول که بین پیرمردهای آمریکایی برگزار شد، کوروت با زمان ۱۷.۲۲ ثانیه موستانگ را با زمان ضعیف ۱۹.۰۴ ثانیه بهراحتی شکست داد. سپس، هیوندای النترا هیبریدی وارد میدان شد که با تنها ۱۴۰ اسب بخار، انتظار میرفت حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما با گیربکس دوکلاچه و چسبندگی بهتر، زمان ۱۷.۲۸ ثانیه را ثبت کرد و به طرز باورنکردنی موستانگ را پشت سر گذاشت. در دور نهایی، کوروت در برابر النترا قرار گرفت. استینگری با تکرار زمان ۱۷.۲۲ ثانیه، بهسختی النترا را شکست داد. النترا با اختلاف ناچیز باخت، اما عملکرد نزدیک آن به کوروت، برای یک سدان اقتصادی، شگفتانگیز بود. این نتیجه نشان داد که خودروهای مدرن اقتصادی تا چه حد پیشرفت کردهاند.
مقایسه مشخصات فنی
کوروت ۱۹۶۸ | موستانگ ۱۹۶۸ | النترا هیبریدی | |
پیشرانه | ۵.۴ لیتری V8 | ۴.۷ لیتری V8 | ۱.۶ لیتری I4 هیبریدی |
قدرت | ۱۹۵ اسب بخار | ۳۰۰ اسب بخار | ۱۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۸۸ نیوتن متر | ۳۹۰ نیوتن متر | ۲۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۳ سرعته اتوماتیک | ۳ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب | جلو |
وزن | ۱۲۰۰ کیلوگرم | ۱۴۵۰ کیلوگرم | ۱۴۰۰ کیلوگرم |
yektachafi
۶ اردیبهشت ۱۴۰۴۵۰ ۶۰ سال از عمر کوروت میگذره کلی افت توان و عملکرد و تجربه کرده
ولی هنوزم رو به بچه پررو کره ای سوسول نمیده
amirboss
۶ اردیبهشت ۱۴۰۴یادش بخیر چند سال پیش یکی از رفقا یه گرند آبی با دوخط سفید مدل ۷۲ داشت باهاش آسفالت کف خیابون رو دود میکرد.
یه بار یه جنسیس کوپه گفت بیا کورس بزاریم،رفیقم سیگارش رو از کنج لبش توف کرد بیرون بهش گفت بزار چهل سال از عمر ماشینت بگذره اگه چیزی ازش مونده بود نوکرتم هستم
محمدهادی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۴حالا چرا یک دستگاه هیوندای؟؟!
حاضرم شرط ببندم این هم از اون دست شیطنت های کره یی ها برای کسب اعتبار و جایگاه بیشتر تو ذهن مردمه
بزور فقط میخوان خودشونو توی ذهن ها جاگذاری کنن
همیشه وسط یک جریان و داستان عده یی شارلاتان هستن که مثل موش و مار مخفیانه درحال رشد کردنن
هیوندای در صنعن خودرو دقیقا مصداق اون موش و ماره ست
هرکاری بکنه یکی مثل من که ازش خوشش نمیاد
و میدونم افرادی مثل من بسیارن
شارلاتان دنیای خودرو
جریان مخفی صنعت خودرو
با اون دهن همیشه گشاد ماشیناش…
آخه تو جات وسط دوتا پیر کهنه کاره؟
چی تو خودت دیدی خودتو بزور انداختی وسط کوروت و موستانگ اسطوره ی دنیای خودرو سازی؟!!
محمد
۶ اردیبهشت ۱۴۰۴زندگی در دوران فعلی به شدت جذاب شده و در آینده جذاب تر هم میشه ، امکاناتی در اختیار بشر قرار گرفته که تا دو سه دهه پیش آرزو بود دیگه ببین صد ها سال پیش زندگی ها چه مصیبتی بود ، تو دورانی که ماشین های خانوادگی بالای هزار اسب روز به روز بیشتر میشن عجیب نیست یه ماشین اقتصادی بتونه غول های دهه شصت و هفتاد رو بزنه