ظرفیت تولید وانت پیکاپ برقی شورولت با قیمت ۱۰۵ هزار دلار، در ۱۲ دقیقه پیشفروش شده است. این شرایط، استقبال بسیار خوب از سیلورادو EV را نشان میدهد؛ درحالیکه حدود یک سال تا تولید انبوه فاصله دارد. به همین دلیل، مقایسهی سیلورادو EV با دیگر وانتهای برقی بازار امریکا مثل تسلا سایبرتراک، ریوین R1T، هامر EV و فورد لایتنینگ اهمیت دارد.
سیلورادو EV با توان پیمایش ۶۴۵ کیلومتر تولید میشود. مدل RST به عنوان نسخهی فول آپشن، دو موتور برقی با مجموع قدرت ۶۶۴ اسب بخار و گشتاور ۱۰۶۳ نیوتنمتر خواهد داشت. سیلورادو EV در کلاس وانتهای پهنپیکر عرضه خواهد شد و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه ارائه خواهد کرد. این محصول با سیستم شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی، در زمان ۱۰ دقیقه انرژی لازم برای ۱۶۰ کیلومتر رانندگی خواهد داشت. سیلورادو EV میتواند تریلر ۴/۵ تنی را یدک بکشد یا ۶۰۰ کیلوگرم بار در عقب، حمل کند.
مدل پایه از سیلورادو EV با قدرت ۵۱۰ اسب بخار و گشتاور ۸۳۴ نیوتنمتر، تولید میشود و نسخهی WT نام خواهد داشت. این پیکاپ از نظر توان پیمایش، تفاوتی با مدل RST ندارد؛ اما طبیعتا از نظر توانایی حمل بار، ضعیفتر است. مدل RST سیلورادو EV امکانات جالبی مثل فرمانپذیری چرخ عقب و سوپر کروز نیز خواهد داشت.
سیلورادو EV حدود یک سال با عرضهی عمومی فاصله دارد. ابتدا مدل RST با آستانه قیمت ۱۰۵ هزار دلار تولید خواهد شد. احتمالا از اوایل سال ۲۰۲۴، مدل WT از سیلورادو EV با قیمت ۴۰ هزار دلار عرضه میشود.
بررسی قیمت شورولت سیلورادو EV در برابر رقبا
زمانیکه مدل پایه از وانت برقی شورولت تولید شود، همقیمت فورد لایتنینگ و ارزانتر از ریوین R1T خواهد بود. البته تسلا سایبرتراک هم قرار است با آستانه قیمت ۴۰ هزار دلار عرضه شود؛ اما هامر EV در کلاس قیمتی ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دلار، فروخته خواهد شد.
اگر سایبرتراک در سال ۲۰۲۴ تولید انبوه شود، رقیب مهمی برای شورولت سیلورادو EV خواهد بود و در غیر این صورت، فورد و شورولت تنها تولید کنندگان وانت الکتریکی با آستانه قیمت ۴۰ هزار دلار باقی خواهند ماند.
توان پیمایش سیلورادو EV در برابر رقبا
ظرفیت باتری شورولت سیلورادو رسما اعلام نشده است اما این خودرو احتمالا دارای باتری ۲۰۰ کیلووات ساعت از نوع آلتیوم مشابه هامر EV خواهد بود. البته چنین تجهیزاتی مناسب نسخهی فول آپشن سیلورادو با قیمت ۱۰۵ هزار دلار است و نمیتوان اطمینان داشت برای مدل پایه نیز ارائه شوند؛ هرچند که شورولت اعلام کرده است تمامی نسخههای سیلورادو EV توان پیمایش مشابه در حدود ۶۴۵ کیلومتر خواهند داشت.
نسخهی پایه از فورد لایتنینگ همراه باتری ۹۸ کیلووات ساعت، شعاع حرکتی ۳۷۰ کیلومتر دارد. این وانت با ظرفیت باتری ۱۴۵ کیلووات ساعت و توان پیمایش ۴۸۰ کیلومتر هم در آینده تولید خواهد شد.
ریوین R1T هماکنون با ظرفیت باتری ۱۳۵ کیلووات ساعت و توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر تولید میشود.
تسلا سایبرتراک قرار است باتری۲۵۰ کیلووات ساعت داشته باشد و ۸۰۰ کیلومتر مسافت را با یک شارژ طی کند.
برای هامر EV باتری ۲۰۰ کیلووات ساعتی ارائه خواهد شد؛ اما این مدل سنگینتر از سیلورادو EV است و احتمالا توان پیمایش ۵۳۰ کیلومتر خواهد داشت.
از مجموع اطلاعات موجود میتوان نتیجه گرفت، تا زمانی که تسلا سایبرتراک تولید نشود؛ شورولت سیلورادو EV بهترین وانت برقی جهان از نظر شعاع حرکتی با یک شارژ است.
زمان شارژ سیلورادو EV در برابر رقبا
مدل ۱۰۵ هزار دلاری از سیلورادو EV، سریعترین سیستم شارژ را در مقایسه با دیگر وانتهای الکتریکی دنیا دارد.
هامر و سیلورادو EV پیکاپهای الکتریکی جنرال موتورز با سیستم شارژ ۳۵۰ کیلووات هستند. این خودروها میتوانند پس از ۱۰ دقیقه اتصال با دستگاه شارژ سریع DC، انرژی لازم برای رانندگی تا مسافت ۱۶۰ کیلومتر ذخیره کنند.
ریوین R1T هم از نظر سرعت شارژ DC، شرایط خوبی دارد. این مدل، با سیستم ۲۱۰ کیلووات ساعت هماهنگ است و پس از ۲۰ دقیقه شارژ، توان پیمایش ۲۲۵ کیلومتر خواهد داشت.
فورد لایتنینگ در رتبهی پایینتر از نظر سرعت شارژ قرار میگیرد. این مدل، با شارژر ۱۵۰ کیلووات ساعتی کار میکند و حدود ۴۰ دقیقه زمان لازم دارد تا ۸۰ درصد ظرفیت خود را تکمیل کند. با این شرایط، ۱۰ دقیقه اتصال لایتنینگ به سیستم فست شارژ فورد، انرژی لازم برای رانندگی تا مسافتی حدود ۷۵ تا ۱۰۰ کیلومتر را تامین میکند.
تسلا سایبرتراک با چهار موتور برقی، قابل اتصال به شارژر ۲۵۰ کیلوواتی خواهد بود. این خودرو باتری ۲۵۰ کیلووات ساعتی و توان پیمایش ۸۰۰ کیلومتر دارد، پس میتوان مطمئن بود با ۱۰ تا ۲۰ دقیقه اتصال به شارژر DC، مسافت بیشتری نسبت به فورد لایتنینگ و ریوین R1T طی کند؛ اما ظاهرا در مقایسه با سیلورادو EV جایگاه پایینتری دارد؛ چراکه دارای موتورهای قدرتمندتر و پرمصرفتر است.
روی کاغذ، وانت شورولت سیلورادو EV بهترین وانت دنیا از نظر قابلیت کار با شارژرهای DC و صرفهجویی در زمان لازم برای ذخیرهی انرژی است.
قدرت و سرعت گیری سیلورادو EV در برابر رقبا
وانتهای الکتریکی شورولت و فورد، از نظر توانایی فنی و شتاب اولیه، کاملا زیر سایهی ریوین R1T هستند.
اگر تسلا سایبرتراک با مجموع قدرت ۸۰۰ اسب بخار تولید شود، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲/۹ ثانیه خواهد شد. این مدل، احتمالا نسخهی چهارموتوره با قدرت بیشتر و شتاب بهتر نیز خواهد داشت. هامر EV هم قرار است با مجموع قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار تولید شود و در زمان ۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
هماکنون ریوین R1T با قدرت ۸۳۵ اسب بخار در بازار امریکا عرضه شده است. این پیکاپ تازهوارد، تنها ۳/۵ ثانیه زمان لازم دارد تا به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
فورد لایتنینگ فعلا با دو مدل با قدرتهای ۴۲۶ و ۵۶۳ اسب بخار تولید میشود. مدل قویتر، ۴/۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
سیلورادو EV هم، دو مدل با قدرتهای ۵۱۰ و ۶۴۵ اسب بخار دارد. بنابر اعلام شرکت سازنده، نسخهی قویتر از سیلورادو EV میتواند ۴/۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
از اطلاعات فوق میتوان نتیجه گرفت وانت الکتریکی شورولت، شتابگیری متناسب با رقبا ندارد و خصوصا در مقابل ریوین R1T، ضعیفتر است.
توانایی حمل بار و یدککش سیلورادو EV در برابر رقبا
یکی از مهمترین عوامل فنی برای خریدار یک وانت در امریکا، قابلیت بارکشی است. این موضوع علاوهبر توانایی حمل بار روی قسمت پشت کابین، برای کشیدن تریلر هم اهمیت دارد.
عجیب نیست که قدرتمندترین وانت برقی موجود در بازار امریکا، بهترین نمونه برای بارکشی هم باشد. ریوین R1T، میتواند تریلر ۵ تنی را یدک بکشد یا ۸۰۰ کیلوگرم بار در پشت داشته باشد.
از نظر حمل بار، تفاوت چندانی بین فورد لایتنینگ و شورولت سیلورادو EV وجود ندارد. هر دوی این وانتها میتوانند تریلر ۴/۵ تنی بکشند؛ اما لایتنینگ قابلیت حمل ۹۰۷ کیلومتر روی قسمت بار دارد؛ درحالیکه سیلورادو EV فقط توانایی حمل ۵۹۰ کیلوگرم خواهد داشت. فورد قول داده است در سال آینده، نسخهای از لایتنینگ با امکان کشیدن تریلر ۹ تنی عرضه کند.
هامر EV هنوز به تولید انبوه نرسیده اما از نظر بارکشی، ضعیفتر از سیلورادو EV است. این مدل، میتواند تریلری به وزن ۳/۴ تن را یدک بکشد و ۵۹۰ کیلوگرم بار در پشت حمل کند.
مدیران تسلا قول دادهاند با تولید سایبرتراک، محصولی بهتر از دیگر وانتهای برقی دنیا برای بارکشی عرضه کنند. این مدل قرار است بتواند تریلری با وزن ۶/۳ تن یدک بکشد و ۱۶۰۰ کیلوگرم روی قسمت بار، حمل کند.
مردیم از خوشی
۱۷ دی ۱۴۰۰چه کردند آمریکای ها ، همه زیبا همه قدرت مند همه پیشرو آینده مال آمریکا و کره است
Aboalfazl demon
۱۷ دی ۱۴۰۰صبر کنید یک عضو نیومده
منتظر رم ۱۵۰۰ ev باشین
داج قراره مثل همیشه سورپیرایز کنه .
علی
۱۷ دی ۱۴۰۰یکی از دوستان حرف قشنگی میگفت
میگفت این پیکاپ ها عالین ،ولی آیا همون چیزی رو ارائه میدن که یه خریدار پیکاپ میخواد ؟
به نظر من در حال حاضر، ساخت پیکاپ الکتریکی از سر اجباره ،الان اون قدری که این بخش از خودرو ها دارن الکتریکی میشن ،بقیه خودرو هد نمیشن !!!از این لحاظ میگم از سر اجبار چون پیکاپ ها تو آمریکا فروش بالایی دارن و تقریبا همه پیکاپ های الکتریکی آمریکایی هم هستن !!
ممد ژانگولر
۱۷ دی ۱۴۰۰هامر و سایبر تراک فعلا پرچم دار تراکها هستن یا به عبارتی نقش زئوس دارن
علی
۱۸ دی ۱۴۰۰از طرفی هامر و قبول دارم و از طرفی تسلا رو قبول ندارم
موندم بهت دیس بدم یا لایک
ARMAN
۱۸ دی ۱۴۰۰فعلا که تسلا از همه بهتره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ دی ۱۴۰۰من تسلا خیلی دوست دارم، ولی به نظرم بهتره راجع به چیزی که تولید انبوه نشده رویاپردازی نکنیم
تا سال 2023 که شاید سایبرتراک تولید بشه، ریوین و فورد سلطنت می کنن
شخصا بعید می دونم زودتر از 18 ماه دیگه سایبرتراک به دست مصرف کننده برسه
میثم
۱۸ دی ۱۴۰۰کاری با مشخصات و قیمت و پرفورمنس هیچکدوم ندارم
فقط باید دید در بلند مدت میتونن کارایی تراکهای بنزینی و دیزلی رو داشته باشن یا نه.
اگه داشتن که واقعا دیگه حتی فکر کردن به درونسوزها اشتباهه
mm-yarlou
۱۸ دی ۱۴۰۰خیلی واضحه همه میان این ویژگی ها رو نگاه میکنن و بعد میرن یک سری اف لایتنینگ میخرن
علی
۱۸ دی ۱۴۰۰اون هامره عالیه من عاشق اون هامر 1000 اسبی شدم