تویوتاشورلتفورد

درگ جذاب تویوتا سوپرا با شورلت کامارو ZL1 و موستانگ شلبی GT350 R

آیا تویوتا سوپرا با تنها ۳۸۲ اسب بخار قدرت، حریف شورلت کامارو ZL1 با ۶۵۰ اسب بخار و موستانگ شلبی GT350 R با ۵۲۶ اسب بخار قدرت خواهد شد؟

جدیدترین نسل تویوتا سوپرا هرچند به خاطر قرض گرفتن پیشرانهٔ ب‌ام‌و چندان موردعلاقهٔ طرفداران متعصب خودروهای ژاپنی نیست ولی نشان داده که از لحاظ پرفورمنس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. حال این کوپهٔ اسپرت ژاپنی به مصاف دو ماسل کار گردن‌کلفت آمریکایی یعنی شورلت کامارو ZL1 و فورد موستانگ شلبی GT350 R رفته است. این سه خودرو از همه لحاظ از ابعاد و وزن گرفته تا اندازهٔ پیشرانه و قدرت باهم کاملاً متفاوت هستند به‌جز گیربکس که در هر سه شش سرعتهٔ دستی است؛ بنابراین آیا سوپرا با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو که ۳۸۲ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد، در برابر آمریکایی‌های قدرتمند V8 شانسی خواهد داشت؟

پیش از آنکه سراغ تماشای ویدئو برویم تا پاسخ این سؤال را ببینیم، بهتر است ابتدا نگاهی به مشخصات دو ماسل کار آمریکایی داشته باشیم. زیر کاپوت موستانگ یک موتور ۵.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی میل‌لنگ تخت قرار گرفته است که ۵۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. کامارو اما به لطف موتور ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ که ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۸۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد، بسیار قوی‌تر است؛ بنابراین، سوپرا از هر دو رقیب آمریکایی بسیار ضعیف‌تر است ولی در عوض با وزن ۱۵۵۷ کیلوگرم، به میزان قابل‌توجهی از موستانگ با ۱۶۸۶ کیلوگرم و کامارو با ۱۷۷۲ کیلوگرم سبک‌تر است.

بااین‌حال، وزن سبک‌تر نتوانست به کمک تویوتا بیاید و سوپرا با فاصله مغلوب دو رقیب آمریکایی شد. البته این خودرو در ۴۰۰ متر تایم ۱۲.۵ ثانیه را ثبت کرد که با توجه به پیشرانهٔ شش سیلندر و گیربکس دستی، زمان خوبی محسوب می‌شود ولی برای برد کافی نبود؛ بنابراین، رقابت اصلی بین موستانگ و کامارو در جریان بود تا اختلافات ۵۷ سالهٔ خود را حل‌وفصل کنند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، در مسابقهٔ درگ ZL1 برنده و GT350 دوم شد ولی نکتهٔ جالب، اختلاف بسیار اندک موستانگ با کامارو بود. شلبی با وجود ۱۲۴ اسب بخار قدرت کمتر، فقط یک‌دهم ثانیه از شورلت با تایم ۱۲.۱ ثانیه کندتر بود؛ بنابراین، هرچند کامارو موتور سوپرشارژش درنهایت برندهٔ این رقابت محسوب می‌شود ولی GT350 R پرفورمنس چشمگیری از خود نشان داد.

مقایسه مشخصات فنی

تویوتا سوپرا موستانگ شلبی GT350 R شورلت کامارو ZL1
پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توربو ۵.۲ لیتری V8 ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۳۸۲ اسب بخار ۵۲۶ اسب بخار ۶۵۰ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر ۵۸۰ نیوتن متر ۸۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب عقب
وزن ۱۵۵۷ کیلوگرم ۱۶۸۶ کیلوگرم ۱۷۷۲ کیلوگرم
قیمت ۵۷,۳۴۵ دلار ۷۴,۶۳۰ دلار ۷۵,۳۹۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2067 ديدگاه)

    یکی از دلایلی که موتور میل لنگ تخت بهترین ساختار برای پرفورمنس هست.

    موافقم 18
    مخالفم 4
    1. SMS

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (589 ديدگاه)

      استفاده از سوپرا کاملا غیر عقلانی بود ولی موستانگ خوب حرفی برا گفتن داشت

      1. Parvaz

        ۲۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (407 ديدگاه)

        به نظر‌ منم M2 می توانست گزینه بهتری باشد، هرچند رقیب مستقیم از محصولات بی ام و برای موستانگ و کامارو M4 است

  2. نیو کار

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    وصد حیف که کامارو دیگه تولید نمیشه

    موافقم 25
    مخالفم 3
    1. علی Shelby

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (542 ديدگاه)

      و صد حیف که چلنجر دیگه تولید نمیشه و چارجر برقی شده

      موافقم 10
      مخالفم 1
  3. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (332 ديدگاه)

    دوستان اینجا قشنگ میشه ثابت کرد که یه دنده کش ماهر چجور می‌تونه اثر گذار باشه.راننده شلبی بی نقص دنده کشی میکنه.البته تو درگ بهترین شیوه دنده دادن پاور شیفته که سرعت عمل خیلی بالا میخواد که اینجوری میشه پرفورمنس بهتر از اعلام کارخونه گرفت.یادم نمیره تو یه درگ سالها پیش تو ‌فرودگاه قلعه مرغی حسین حجتی از کار درستهای کرج یا یه پراید هاچبک بی پی تایم زد که همه تشتک پروندن جوری دنده میداد باسن پراید میخورد زمین.در ضمن گیربکس پراید یکی از بهترین گیربکسها برای اینکاره.

    موافقم 10
    مخالفم 9
    1. AliMOPAR

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (168 ديدگاه)

      بحث کیفیتو و صدای تقه مانندشو نمیکنم ولی تو دنده کشی مال 405 و پارس هم انصافا خوب جا میره،. چند باری تو درگهای دوستانه امتحان کردم جوابه

      موافقم 4
      مخالفم 3
  4. hosen

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (725 ديدگاه)

    چه درگ نابرابر و بی منطقی بود
    ولی چقد این موتور میل‌لنگ تخت فورد جذاب بود کاش نمیزاشتش کنار

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. AliMOPAR

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    راننده شلبی فوق العاده دنده میده به قدری که کامارو به زحمت جلو میوفتاد، اگه همون راننده پشت zl1 بود فاصله اتوبوسی میشد

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. MohammadPouria

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (29 ديدگاه)

      دقیقا مخصوصا دور اخر عالی بود

      موافقم 8
      مخالفم 1
  6. امیرحسین

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (237 ديدگاه)

    آفرین به راننده شلبی

  7. Siyavash

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (822 ديدگاه)

    کاش به جای سوپرا یه m4 میاوردن تا حدودی برابر میشد..یا یه نیسان gtr

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. Boss 429

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (34 ديدگاه)

      چلنجر هلکت میاوردن و تمام امریکایی میشد
      راننده ها هم عوض میکردن
      سوپرا فقط اومده بود که بگن ۳ تا ماشین داریم نه ۲ تا همین

      موافقم 7
      مخالفم 1
  8. amirboss

    ۲۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (764 ديدگاه)

    بین پونی کارها همیشه ماستنگ بهترین پرفورمنس رو داشته.

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. Siyavash

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (822 ديدگاه)

      دقیقا…👌

  9. Galant.VR4(JDM)

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1190 ديدگاه)

    اوج لذت و هیجان رو میتونی با موستانگ و کامارو تجربه کنی
    چون بحث دنده دادن بود، ری‌اکشن راننده کامارو نسبتا کند بود و موقع پاور شیفت یکم ضعیف بود
    اون ‌بی‌ام‌و‌ سوپرا هم رقیب نسخه های ضعیف‌تر کامارو و موستانگ بود و بودنش اینجا بی‌معنیه

  10. M power

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (375 ديدگاه)

    صدای سه تا موتور خوب ولی یکیشون عالی بود.. خودتون میدونی کدومو میگم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا